حمله تروریستی خونین در بورکینافاسو با بیش از 30 کشته/ یک بازار کاملا سوخت

دولت بورکینافاسو اعلام کرد که در حمله یک گروه تروریستی مسلح، بیش از سی نفر از شهروندان جان باخته‌اند و یک بازار هم سوخته است.
چهارشنبه، 2 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
حمله تروریستی خونین در بورکینافاسو با بیش از 30 کشته/ یک بازار کاملا سوخت
به گزارش راسخون، دولت بورکینافاسو در شمال غرب آفریقا شامگاه سه‌شنبه (اول بهمن) از حمله یک گروه تروریستی مسلح خبر داد که بیش از سی کشته بر جای گذاشته است. 

به گزارش وبگاه خبری «صحراء میدیا» موریتانی، حمله مسلحانه به روستاهای استان «سانماتنگا» در شمال بورکینافاسو انجام شده و سی و شش نفر کشته و سه نفر نیز مجروح شده‌اند.

دولت بورکینافاسو در بیانیه‌ای که در این خصوص منتشر کرده گفته، «گروهی تروریستی و مسلح به بازار ناگراوگو حمله کرد و سی و دو نفر از هموطنانمان را در آنجا کشت و بازار را آتش زد و هنگام عقب‌نشینی گروه [مسلح]، چهار نفر نیز در روستای "آلامو" کشته و سه نفر زخمی شدند».

دولت در این بیانیه خواستار «همکاری صریح نیروهای دفاعی، امنیتی و تقویت همبستگی مردم شده است». 

در همین ارتباط، پارلمان بورکینافاسو سه‌شنبه (اول بهمن) قانونی را تصویب کرد که اجازه به کار گیری افراد داوطلب محلی برای مبارزه با گروه‌های مسلح تروریستی را که در این قانون «جهادی» نامیده شده‌اند، می‌دهد. این افراد می‌توانند «سلاح سبک» حمل کنند. 

بورکینافاسو در جنوب «مالی» و جنوب غربی «نیجر» که گروه‌های تروریستی مثل القاعده و داعش در آن حضور دارند، شاهد حملات مشابه هم بوده است. گفته می‌شود حملات تروریستی در این کشور از سال ۲۰۱۵ سبب کشته شده بیش از ۷۵۰ نفر و آواره شدن بیش از ۵۶۰ هزار نفر شده است.
 

بورکینافاسو کجاست؟

جمهوری بورکینافاسو از کشورهای فقیر غرب آفریقا است که در جنوب صحرا واقع شده و دارای منابع کم‌نظیری از طلا می باشد . پایتخت بورکینافاسو شهر اوآگادوگو می باشد که بزرگترین شهر این کشور نیز محسوب می گردد . زبان رسمی مردم این کشور فرانسوی و 90 درصد مردم به زبان محلی قوم سودان هم تکلم می نمایند. بورکینافاسو تا زمان کسب استقلال در پنجم اوت ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود . در دوران مستعمراتی، این کشور نقش ذخیره نیروی کار برای مستعمرات توسعه یافته تر جنوب را داشت . جمعیت این کشور 14 میلیون و 326 هزار و 203 نفر است.
 
سیاست در بورکینافاسو
رئیس جمهور بورکینافاسو در قانون اساسی جدید در سال 2000 برای دوره‌ای 5 ساله با رای مردم انتخاب می‌شود. قوه قانون‌گذاری این کشور از دو مجلس تشکیل می‌شود: یکی مجلس ملی و دیگری مجلس سنا.
 
اسلام در بورکینافاسو
50 درصد از مردم این کشور مسلمان و 10 درصد مسیحی هستند و بقیه پیرو ادیان محلی هستند . آنچه که در مورد چگونگی ورود اسلام به بورکینافاسو مطرح است ورود این دین آسمانی توسط بازرگانان و مبلغان نیجر، مالی و غنا به شهرهای جنوب، شمال غربی و شرق کشور می باشد.  برخی از تشکیلات مذهبی، از نظر دولت به رسمیت شناخته شده اند و در مراسم رسمی از نمایندگان آنها دعوت به عمل می آید. این گروه ها عبارت اند از: تیجانیه، جماعت اسلامی، وهابیون، احمدیه.


منابع:
خبرگزاری فارس
www.hajij.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما