مجله خبری هفته سوم بهمن‌ماه 1398

اظهار نظرهای متفاوت در مورد شورای نگهبان

در روزهای اخیر بحث‌های زیادی در مورد نحوه تأیید و رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، افراد شاخص و دارای سابقه و مسئول شنیده شد که برخی از آنان نه در شأن گویندگان بود و نه در شأن شنوندگان! بررسی و جمع بندی این نظرات ما را به این واقعیت می‌رساند که مخالفان رد صلاحیت و نظارت استصوابی در هر انتخابات در یک فرار رو به جلو تمرکز بر نحوه عملکرد جناحشان را از بین میبرند تا اذهان را از بررسی نحوه عملکردشان منحرف کنند و دوباره رأی بگیرند و به همان روش های قبل عمل کنند.
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اظهار نظرهای متفاوت در مورد شورای نگهبان
حمله به شورای نگهبان در ماه‌های منتهی به انتخابات به یک بازی سیاسی همیشگی برای برخی از جریانات سیاسی کشور تبدیل شده است. افرادی که با سازوکار شورای نگهبان مسئولیت اجرائی گرفته اند ولی هر زمان عملکرد شورای نگهبان برخلاف میل و خواسته آنها بوده است، این شورا را آماج بدتر حملات سیاسی قرار داده اند. یکی از مصادیق آن در سال88 روی داد که برخی جریان‌های سیاسی با عدم پیروزی در انتخابات، با رد عملکرد شورای نگهبان، طرفداران خود را به صف آرایی در خیابان فراخواند که سبب وارد شدن خسارات غیرقابل جبران بر کشور شد.
 
کمتر از یک ماه دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. بر همین اساس دوباره جامعه شاهد حمله یک جریان سیاسی به عملکرد شورای نگهبان و اعتراض به تائید صلاحیت‌ها است. به طوری‌ که رئیس جمهور صبح روز دوشنبه ۷بهمن در همایش استانداران و فرمانداران کنایه های زیادی به شورای نگهبان زد و گفت: به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان با ترکیب زیر (تعیین در متن قانون) تشکیل می‌شود. بزرگترین خطر برای دموکراسی و برای حاکمیت ملی روزی است که انتخابات تشریفاتی شود و جای دیگری انتصاب فرمایند، بعد مردم پای صندوق بروند تشریفات انتخابات را انجام دهند. خدا نکند چنان روزی برای کشور ما پیش بیاید. به همین منظور این نوشتار به بررسی گفتارهای جریانات سیاسی، حول محور "شورای نگهبان" می‌پردازد.
 

شنبه 12/ بهمن/ 1398

اعتراض به عملکرد شورای نگهبان از جنبه های مختلفی قابل بررسی است. برخی از موافقین در پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی رئیس جمهور این موضوع را مطرح کردهاند که شخص حسن روحانی بارها با مکانیزم شورای نگهبان تأیید شد، در حالی که بسیاری از رقبای وی با رد صلاحیت شورای نگهبان مواجه شدند، برخی دیگر به حساسیت ویژه شورای نگهبان در بررسی این امر خطیر و کلیدی اشاره کردند. در مقابل اصلاحات از تائید صلاحیت 7درصد از حامیان خود خبر داد و این موضوع را سبب ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت دانست.
 
1- «علی اکبر کریمی» عضو فراکسیون نمایندگان ولایی: اعتراض آقای حسن روحانی در حالی به شورای نگهبان ایراد شده که مواضع این نهاد انقلابی در طول 41سال اخیر براساس اجرای مُرّ قانون بوده است و شخص آقای حسن روحانی بارها از مکانیزم شورای نگهبان با همین رویه در حالی‌که بسیاری از رقبای وی با ردصلاحیت شورای نگهبان مواجه شدند، در انتخابات شرکت کردند. حسن روحانی باید توضیح دهد چرا زمانی که وی پنج دوره نمایندگی مجلس را برعهده داشته درباره ردصلاحیت رقیبان خود موضع‌گیری نکرده است؟ چرا وی در حالیکه روحانی دو دوره کاندیدای ریاست جمهوری بوده و صدها نامزد آن حذف شدند، موضعی در این باره نگرفته است.
 
2- اطلاعیه شماره ۵ شورای نگهبان: بر اساس تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۳۵ آیین نامه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره ۳ از بند ۲ ماده واحده، داوطلبان مزبور می‌توانند جهت ارائه شکایت خود ظرف مدت ۳ روز به دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان‌ها و یا در تهران مراجعه نموده و پس از دریافت و تکمیل فرم شکایت، مدارک خود را تحویل داده و رسید آن را دریافت نمایند.
 
3- «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان: ما این ۱۰ روز اخیر ساعت را می دیدیم عبور می‌کند شب و روز را نمی‌دانستیم که چه زمانی شب است و چه زمانی روز؛ تأخیر امروز هم در همین زمینه بود. می‌دانید که ثبت نام‌ها انجام شد و هیأت‌های اجرایی و مرکزی استانی کارشان را انجام دادند و تلاش شد اطلاع رسانی انجام شود. در مرحله بعد که مرحله شورای نگهبان اول و تا دیروز بود اقدامات انجام شد و از امروز وارد شورای نگهبان دوم می شویم و کسانی که صلاحیتشان تأیید نشده می‌توانند شکایت کنند و سه روز مهلت دارند و ما ۱۰ روز فرصت داریم تا آن را بررسی کنیم. در حوزه رسیدگی‌ها در بحث آماری که داشتیم از ۱۶ هزار و ۳۳ نفر که ثبت نام کرده بودند، نزدیک ۴۵۰۰ نفر اسامی را داشتیم تا بررسی می‌کردیم و مجموع افرادی که مورد تأیید قرار گرفتند، بالای ۵۰درصد است و نزدیک ۲۰ و چند درصد رد داشتیم که در این مرحله بررسی خواهند شد و افزایش خواهد یافت از مرحله قبل تا این مرحله که شورای نگهبان اول بودیم نزدیک ۲ هزار نفر به تأیید شورای نگهبان اضافه شد. شورای نگهبان وظیفه خود را انجام می‌دهد و نسبت به بررسی‌ها حساسیت داریم و تا پایان وقت مقرر قانونی احتمال افزایش هم دارد.
 
4- «لطف الله فروزنده دهکردی» عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس:  در این میان وظیفه شورای نگهبان بسیار خطیر و کلیدی است، شورای نگهبان باید قویا در مقابل زیاده‌خواهی برخی از آقایان بایستد و انقلابی عمل نماید، برخی می‌خواهند شورای نگهبان را تضعیف کنند، شورایی که به فرمایش رهبری مطمئن‌ترین دستگاه و ارگانی است که انقلاب به نظام کشور بخشیده است. می‌خواهند شورای نگهبان را به شورایی فرمایشی و فرمالیته تبدیل کنند تا بتوانند هر شخص با هر الگوی فکری اعم از غرب‌گرا، مفسد و غیره را جهت دستیابی به امیال خود وارد مجلس اسلامی کرده و مجلسی فرمایشی به جای مجلسی مستقل ایجاد کنند. ملت بصیر و آگاه بی شک با تمام توان از عملکرد شورای نگهبان حمایت کرده تا این شورا از ورود افراد ناکارآمد، بی‌اخلاق و دارای مفاسد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره به مجلس جلوگیری کند.
 
5- «حجةالاسلام احمد سالک» نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی: عده‌ایی از سیاسیونی که ورشکسته هستند می‌کوشند در جامعه دو قطبی ایجاد کنند به طوری که از یک طرف خود را دلسوز مردم و دعوت کننده به حضور و وحدت معرفی می‌کنند و از طرفی مطالبی را از قبیل رفراندوم مطرح می‌کنند. مردم ما دغدغه زندگی، معیشت، اقتصاد و اشتغال داشته و ناراحتند ولی باید برای حمایت مجدد از نظام در انتخابات پرشور حاضر شوند. سیاسیون ورشکسته نباید به شورای نگهبان حمله کرده و در جامعه دوقطبی کاذب ایجاد کنند لذا مردم باید با بصیرت لازم این تفرقه افکنی‌ها را خنثی کنند و باید کاری کنند که انتخابات اسفند بسیار پرشور و با شعور بوده و پاسخ محکمی به یاوه‌گویان داخلی و خارجی باشد.
 
6- «حجةالاسلام‌ عسکر» عضو مجلس خبرگان: اگر مجلس بتواند در زمینه اصلاح ساختارها قدم‌هایی بردارد می‌تواند مؤثر باشد، مجلس گاهی در قبال هیئت‌رئیسه منفعلانه رفتار کرده است، هیئت‌رئیسه کارش اداره کردن مجلس است و نمایندگان نباید حق را رها کرده و گوش به دستورات و سلیقه‌های هیئت‌رئیسه بسپارد. بنده بارها در مجلس خبرگان درخواست کرده‌ام تا شرایط کاندیداها را محدود کنند تا هرکسی نتواند کاندیدا شود، اما در پاسخ بیان‌شده که این کار خود مجلس است، شورای نگهبان در تطبیق اسلامیت و موافقت با نظام و ولایت‌فقیه حق تشخیص دارد. در مسئله شفافیت اگر مجلس اقدامی نکند، کسی نیست که آن را ملزم کند، رهبر انقلاب هم اگر بخواهد در هر موردی ورود کند، هزینه‌های خاص خود را خواهد داشت.
 
7- «جواد امام» مدیر عامل بنیاد باران: از میان 30حزب اصلاح‌طلبی که برای انتخابات کاندیدا معرفی کرده‌اند، تنها 7 درصد تأیید صلاحیت شده 16دبیرکل و قائم مقام دبیران احزاب، 11 استاندار ، 25 نفر از اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده‌اند، این‌ها چیزهای مشخصی است که آقایان به آن توجه ندارد. اما از طرفی سخنگوی محترم شورای نگهبان می‌گوید: «قانون اصلاح‌طلب و اصولگرا را مشخص نکرده است»، معلوم است که مشخص نکرده مگر در قانون باید شخص و جریان را مشخص کند؟ شما باید به عنوان یک نهاد حاکمیتی حقوق همه مردم را رعایت کنید و همه را به یک چشم ببینید نه اینکه در هر جای کشور اصلاح‌طلبان را شناسایی کرده و آنهایی که تأثیرگذار هستند را کاملا ذبح کنید.
 
8- «سهیلا جلودار زاده»، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس: افزایش میزان تأیید صلاحیت نامزدهای رد شده توسط شورای نگهبان می‌تواند در ترمیم روابط و شکاف ایجادشده بین مردم و حاکمیت اثرگذار باشد. یعنی این امر لازم است، اما کافی نیست. دولت‌ها میلیاردها دلار هزینه می‌کنند تا بتوانند اعتماد مردم را به دست آورند. در حالی که ما این اعتماد عمومی را بدون صرف هزینه داشتیم و با انقلاب اسلامی آن را به دست آورده بودیم، ولی با عملکرد نامناسب خود این اعتماد را از دست دادیم.
 
8- «محمد عطریانفر» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: تذکر رئیس جمهوری درخصوص به خطر افتادن جمهوریت نظام، معطوف به مصلحت‌اندیشی برای مردم و هشدار به ارگان‌های مسئول انتخابات در ایران و در صدر همه اینها عملکرد فقها و حقوقدانان عزیز شورای نگهبان است.  معنا و مفهوم این تغییر در مکانیزم بررسی صلاحیت از سوی این نهاد نظارتی انتخابات، اصل را بر این قرار داده که هیچ‌کس صلاحیت ندارد. مگر اینکه صلاحیتش به تأیید شورای نگهبان رسیده باشد. به کارگیری چنین رویکردی، میزان مشارکت در امر نامزدی انتخابات را به شدت تقلیل می‌دهد. به این معنا که کمتر کسی می‌تواند از پالایشگاه شورای نگهبان خارج شود و ترجیح می‌دهد از حضور در انتخابات خودداری کند. کمااینکه بسیاری از افرادی هم که ثبت نام کرده‌اند در همان مرحله اول نظارت‌ها، رد صلاحیت شدند. علاوه بر این وضعیت، اگر چنانچه اصل بر احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان است، اما آنانی که رد صلاحیت می‌شوند انتظار دارند پاسخ قانع کننده‌ای از ناحیه مسئولان این نهاد و هیأت‌های نظارت بشنوند.
 
9- «حسین کمالی» دبیرکل حزب اسلامی کار: که ما یعنی مجموعه احزاب اصلاح‌طلب اعلام کنیم با توجه به اینکه کاندیدایی برای ما باقی نمانده در انتخابات شرکت می‌کنیم و رأی می‌دهیم اما لیست نخواهیم داد. من در جلسه موافق این نظر نبودم، نظر من این بود که اعضا صبر کنند تا شورای نگهبان نظر نهایی‌اش را درخصوص کسانی که به رد‌صلاحیت خود اعتراض کرده‌اند، اعلام کند تا شاید تعداد قابل توجهی از این افراد به صحنه انتخابات برگردند و انتخابات فضای رقابتی داشته باشد و جمع هم این پیشنهاد را پذیرفتند و ما اکنون منتظر نظر شورای نگهبان هستیم.
 

یک شنبه 12 بهمن 1398

یک نکته مهم در خصوص عملکرد شواری نگهبان در روز یک‌شنبه را می‌توان بیانیه «علی مطهری» نماینده مردم تهران دانست. علی مطهری در قسمت پایانی بیانیه خود مردم ایران را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کند و این مشارکت را پیام مناسب برای دنیا برمی شمارد.
 
10- «علی مطهری» نماینده مردم تهران: این نگاه شورای نگهبان آزادی بیان محدودتر و نقش مردم در تعیین سرنوشت‌شان کمرنگ‌تر می‌شود، برای آینده انقلاب اسلامی نگران شدم. این که عضو حقوقدان شورای نگهبان در جلسه‌ای که به دعوت شورا به آنجا رفتم تلویحاً گفت: «شما باید همان را بگویید که ما می‌گوییم» لرزه بر اندامم انداخت و در یک لحظه فکر کردم که دارم خواب می‌بینم. اینکه مردم عزیز و فهیم ایران را به شرکت فعال در انتخابات مجلس یازدهم دعوت می‌کنم. مشارکت بالا در این انتخابات پیام خوبی برای دنیا خصوصا آمریکا و اروپا و صهیونیسم دارد و می‌تواند کمک مؤثری برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی ما در شرایط ویژه امروز کشور باشد. هر مقدار مشارکت بالاتر باشد افراد کارآمدتری وارد مجلس می‌شوند و مجلسی واقعی‌تر و شبیه‌تر به ملت خواهیم داشت. اما توصیه من به شورای نگهبان، وزارت کشور و سایر بخش‌ها این است که اجازه دهند یک انتخابات رقابتی داشته باشیم که بر اساس آن مشارکت افزایش یابد، مشارکت بیشتر در انتخابات در افزایش امنیت نظام تأثیر مستقیم دارد.
 
11- «غلامرضا مصباحی‌مقدم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: شورای نگهبان در نظام ما جایگاهی قانونی دارد و حضرت امام شأن و اعتبار زیادی برای این نهاد به عنوان یک رکن از ارکان نظام قائل بودند. ایشان تضعیف شورای نگهبان را برنمی‌تابیدند و گاهی نیز به کسانی که به شورای نگهبان تعرض می‌‌کردند، تذکر می‌دادند. وی با بیان اینکه اعضای شورای نگهبان، به خصوص فقهای آن که منصوب مقام معظم رهبری و امام هستند،‌ کسانی نیستند که دین خودشان را به دنیای دیگران بفروشند، تأکید کرد: از سویی سن‌شان هم اقتضا نمی‌کند که انسان به آنها نسبت هوا و هوس و یا عملکرد جناحی و سلیقه‌ای بدهد، بلکه مبنای آنها اجرای قانون است. مبنا این است که جایگاه نمایندگی مجلس همچون ریاست جمهوری و عضویت خبرگان رهبری جایگاه امانت‌داری باشد و قرآن می‌فرماید که «امانت را باید به اهل آن واگذار کرد و از سویی نیز اهلیت امانتداری را نیز باید احراز کرد»؛ چرا که هیچکس امانت شخصی خود را نزد کسی که امانتداری‌اش احراز نشده نمی‌گذارد. بنابراین این جایگاه قانونی اقتضا کرده است مطابق با انجام وظیفه کارهایی را انجام دهد.
 
12- «سیدحسن رسولی» رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاح طلبان: در صورت تصمیم شورای عالی، متناسب با تعداد کاندیداهای تأیید شده در تهران و استانها در انتخابات حضور خواهیم داشت، آنچه ستاد انتخابات بر آن مصر است، حضور اصلاح‌طلبانه‌ در انتخابات است. رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاح طلبان تأکید کرد: تصمیمات نهایی درباره چگونگی حضور جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس، بزودی در قالب نشست خبری که با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار می‌شود، تشریح خواهد شد.
 
13- «جلال میرزایی» رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس: در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه، رقابت‌های انتخاباتی مجلس تحت تأثیر مسائل طایفه‌ای است بنابراین در این مناطق انتخابات رقابتی است. اما در شهرهای بزرگ مثل تهران، مشهد، تبریز و اصفهان رقابت سیاسی بین دو جناح اصلی کشور است که انتخابات را پرشور می‌کند. البته باید تا زمان اعلام نتیجه نهایی تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان صبر کنیم،‌ به نظر می‌رسد احتمال اینکه افرادی از چهره‌های شاخص اصلاح طلب در این انتخابات تأیید شوند وجود دارد. تجربه یکی دو دوره اخیر نشان داده فضای اجتماعی پرشور برای انتخابات معمولاً یکی دو هفته آخر شکل می‌گیرد، لذا به نظرم هنوز دیر نیست و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز احتمالاً تا آن موقع به نتیجه می‌رسد و کمک می‌کند که انتخابات پرشورتر برگزار شود.
 
14- «هادی غفاری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب: من به کدخدایی گفتم اگر مدرکی دارید من 700 میلیون تومان وام گرفتم همین الان بگویید کدام بانک است تا خانه‌ام را بفروشم و بدهی‌ام را پس بدهم. آنها دروغ می‌گفتند. من به شوخی مطلبی برای کدخدایی نوشتم، البته او آدم متدین و سالمی است با او مشکلی ندارم چون  کدخدایی مزاح کرد من هم به شوخی نوشتم: «وقتی کدخدایی در کوچه خاک بازی می‌کرد سر هادی غفاری بالای دار بود».
 
15- «آذرمنصوری» دبیر شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان درباره تأثیر تأیید صلاحیت حدود 2هزارنفر از داوطلبان در آخرین بررسی شورای نگهبان بر کیفیت مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات، گفت: اصلاح‌طلبان هنگام نام‌نویسی انتخابات مجلس برای همه نیروهای خود در سراسر کشور فراخوان داد و از همه برای شرکت حداکثری در انتخابات دعوت کرد. با توجه به راهبرد مصوب اصلاح‌طلبان، باید بررسی کنیم که چند نفر از ردصلاحیت ‌شدگان به انتخابات برمی‌گردند و چه تعداد از نیروهای شاخص ما حضور دارند.
 
16- دبیر شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان: راهبرد ما فعلا عدم ارائه لیست است که در همان موج اولیه رد صلاحیت‌ها اعلام کردیم. چنانچه در حوزه‌های انتخابیه چهره شاخص اصلاح‌طلب داشته باشیم آن را معرفی می‌کنیم در غیر این صورت داوطلبی را معرفی نمی‌کنیم. اطلاعاتی که به ما رسیده حاکی از آن است که تغییر ملموسی در وضعیت رد صلاحیت شدگان ایجاد نشده است. اما همچنان آخرین وضعیت داوطلبان اصلاح‌طلب حوزه‌های انتخابیه تهران و سراسر کشور پیگیری می‌کنیم. قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، اظهار داشت: تا آخرین تغییرات منتظر می‌مانیم و بعد از بررسی شرایط، در نخستین جلسه شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان آخرین راهبرد را اعلام می‌کنیم.
 

دوشنبه 14 بهمن 1398

یکی دیگر از استراتژی هایی که جریان سیاسی اصلاحات در این روزها دنبال کرد، ترساندن مردم از روی کار آمدن جریانات تندروی از میان اصولگرایان است. همچنین آنها بر این موضوع تأکید کردند که رد صلاحیت اصلاح طلبان به معنی مشارکت پایین مردم در انتخابات خواهد بود.
 
17- «احمد خرم» وزیر دولت اصلاحات: اولا مجلس آینده در دست اصولگرایان منطقی هم نخواهد بود؛ بلکه احتمالا اصولگرایانی تندرو روی کار خواهند آمد. ثانیا مجلس هفتم تا دهم مجالس اصولگرا بود که البته در مجلس دهم شرایط اندکی تغییر کرد. کشور چندین سال است که در بحران قرار دارد. شاهد رکود هستیم. رونق اقتصادی هم که عملا میسر نیست. در واقع این شرایط ثمره مجالس هفتم به بعد و تأثیر مخرب دو دولت نهم و دهم است. در این ایام، بلایی بر سر مملکت آمد که تا 30 سال آینده نمی‌توان قد راست کرد.
 
حالا به ‌جای اینکه کشور در بحران را با همه نیروها و ظرفیت‌ها اداره کنند و بگذارند کشور به سامان برسد، فشار را در انتخابات مجلس یازدهم بیشتر کرده و می‌خواهند مجلسی یکدست تشکیل شود. این نوع تفکر کار دست کشور می‌دهد. این رویکرد انگیزه ایستادن پای مشکلات کشور و فداکاری برای آن را از بین می‌برد. این تصور که کشور یکدست اداره شود همه ‌چیز درست می‌شود، تصور غلطی است. برخی می‌خواهند با این یک دست‌سازی‌ها دو دستی کشور را به آنهایی که نباید تقدیم کنند. بلای بزرگی سر کشور آورده‌اند. در جریان رد صلاحیت‌ها کسانی که در جریان انقلاب حضور داشته‌اند، در دوران جنگ فعالیت کرده‌اند، خانواده ایثارگر هستند، ‌فدایی کشور بودند و... به راحتی با تهمت‌هایی رد صلاحیت شدند، آبروی آنها را بردند و پرونده زیر بغل‌شان زدند. همین است که کشور به بن‌بست می‌رسد.
 
18- «طیبه سیاوشی» نماینده مردم تهران در مجلس: همچنین توقع داشتیم شورای نگهبان با مساعدت بیشتری صلاحیت‌ها را بررسی کند تا همه مردم سلیقه سیاسی خود را در انتخابات ببینند و حضور و مشارکت پررنگ‌تری در رقابت انتخاباتی اسفندماه مجلس داشته باشند، نه اینکه از پیش تصور کنند که حضور یا عدم حضورشان در نتیجه انتخابات تأثیری ندارد. اگر طبق همین روال پیش برویم و شورای نگهبان نگاه خود را نسبت به نامزدهای انتخاباتی بازتر نکند و گشایشی در فضای رقابت‌ها نبینیم، در تهران و کلان‌شهرها سطح مشارکت پایین خواهد بود. ولی در شهرهای کوچک بعید است مشکل زیادی وجود داشته باشد. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم فضای انتخاباتی پیش رو را این‌طور پیش‌بینی کرد: در فضای فعلی شور و اشتیاق انتخاباتی که در سال 94 برای مجلس دهم وجود داشت دیده نمی‌شود. بنابراین برای تشویق مردم به حضور و مشارکت در انتخابات فضای رقابت باید باز شود.
 

سه شنبه 15 بهمن 1398

جریان سیاسی اصلاحات در کنار انتقاد بر عملکرد شورای نگهبان به آرامی حملات خود علیه اصولگرایان را نیز شروع کرده است. آنها از یک سو از تأیید صلاحیت دکتر قالیباف انتقاد می‌کنند و از سوی دیگر در صدد جدایی بین اصولگرایان و بزرگ نمایی آن هستند.
 
19- «عباسعلی کدخدایی» در توئیتی نوشت. تعداد داوطلبان تأیید صلاحیت‌شده انتخابات مجلس شورای اسلامی از 7070 نفر گذشت و بررسی‌ها ادامه دارد. وی افزود: تلاش شورای نگهبان انطباق شرایط قانونی با وضعیت داوطلبان است. براساس اسناد و گزارش‌های معتبر مراجع قانونی. اگر از ابتدا نظری در خصوص صلاحیت فردی اعلام شد و در مراحل بعدی به نتیجه دیگری رسیدیم، باکی از اعلام نظر درست نداریم. این را مزیت و نقطه قوتی برای شورای نگهبان می‌دانیم و حاضر نیستیم حقوق داوطلبی به خاطر گمانه‌زنی‌های نادرستی مثل فشار و چانه‌زنی، پایمال شود.»

20- «محمد قمی» نماینده مردم پاکدشت در مجلس: درباره تأیید صلاحیت قالیباف و در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم اینکه معاون او در بازداشت است و شبهه فسادهایی در زمان تصدی‌گری او بر شهرداری تهران در جامعه وجود دارد به راحتی تأیید صلاحیت شد؟ شورای نگهبان حتی با تأیید صلاحیت قالیباف هم توضیحی در این خصوص نداد که برای عموم جامعه روشن کند که او واقعا مشکلی نداشته است؛ گفت: این را باید سخنگوی شورای نگهبان پاسخ دهد.  برای من فرقی نمی‌کند که قالیباف باشد یا هر کسی. به هر جهت اگر قانون در مملکت است و کاندیداها بر اساس قانون رد صلاحیت و تأیید صلاحیت می‌شوند، این باید شامل همه شود. مثلا همینطور که شامل آقای مطهری و تابش شده، شامل آقای قالیباف هم باید بشود، اگر واقعا مشکل و مسأله دارد خب نباید تأیید صلاحیت شود.  نباید به صرف اینکه (قالیباف) یک مدت شهردار تهران بوده یا مثلا برای ریاست‌جمهوری تأییدش کرده بودند حالا هم تأیید شود. بر اساس قانون باید با او هم مثل دیگران برخورد شود.
 
21- «اکبر ترکان» مشاور عالی پیشین رئیس‌جمهور ایران در مصاحبه با یک پایگاه خبری با‌ اشاره به موضوع رد صلاحیت‌ها گفت: «اینکه تعدادی از نماینده‌ها به دلیل آلودگی مالی و اقتصادی رد صلاحیت شده‌اند تحسین‌برانگیز است» و «متاسفانه برخی از مجلسی‌ها به جای پرداختن به مشکلات عمومی و رفع دغدغه مردم، وارد بازی‌های مالی می‌شوند و کارهای دلالی و... می‌کنند».
 
22- «روزنامه کیهان»: گفتنی است علی‌رغم جنجال و ادعای اصلاح‌طلبان درباره کمبود نامزد در انتخابات پیش رو، بررسی‌ها نشان می‌دهد این طیف با تراکم و ترافیک کاندیدا مواجه‌ است و درصد قابل‌ توجهی از 7 هزار نامزد تأیید شده انتخابات مجلس، اصلاح‌طلب هستند.
 
بر این اساس ادعای اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه نامزد نداریم، دروغی بیش نیست و پیش‌بینی می‌شود که در روزها و هفته‌های آینده، اصلاح‌طلبان که با تورم کاندیداها مواجه هستند، برای هر 290 کرسی مجلس گزینه‌های خود را معرفی خواهند کرد. آنان پشت صحنه و در واقعیت با مشکل انتخاب افراد و بستن لیست از میان نامزدهای خود مواجه هستند اما در رسانه‌ها و محافل عمومی از نداشتن نامزد می‌نالند؛ یک بازی تکراری.
 
23- «روزنامه اخبار صنعت»: عملکرد شورای نگهبان قابل دفاع نیست اما جریان اصلاحات نباید از پاسخگویی شانه خالی کنند. آنها الان در قدرت حضور دارند و در دولت و مجلس مسئولیت دارند و باید به مردم پاسخ‌گو باشند. اینکه مردم الان در مورد رد صلاحیت‌ها واکنشی نشان نمی‌دهند به خاطر این است که از نمایندگان اصلاح‌طلبان راضی نیستند و از آنها دلخور هستند.
 
آنهایی که در انتخابات مجلس دهم به لیست  امید رای دادند، انتظار معجزه نداشتند و یا فکر نمی‌کردند آنها می‌توانند عصایی مانند حضرت موسی داشته باشند که دریای نیل را بشکافد. آنها فقط می‌خواستند، نمایندگان به وظیفه اصلی خود که دفاع از جایگاه مجلس و حق مردم است دفاع کنند. کاری که متاسفانه انجام نشد و برخی از اعضای فراکسیون امید حتی نطق درخوری هم در مجلس انجام ندادند و نام‌شان به جز یکی دو مورد از تریبون‌های مجلس شنیده نشد. انگار نه انگار که مردم آنها را برای احقاق حق‌شان به مجلس فرستاده بودند. مردم هنوز از محمدرضا عارف به عنوان لیدر جریان اصلاحات در مجلس دهم سوال‌های فراوانی دارند که او که حالا دیگر نامزد انتخابات نشده است، پاسخ دهد. نه تنها او تمام آنهایی که به نام اصلاح‌طلبی به مجلس راه یافته‌اند باید پاسخ گوی عملکرد خود باشند. انتقاد از شورای نگهبان جای خود اما پاسخ گویی به خاطر عملکردها هم جای خود. مبادا سخت‌گیری‌های شورای نگهبان باعث شود اصلاح‌طلبان از پاسخ گویی جاخالی بدهند.
 
24- «روزنامه ابتکار»: بازی پایداری‌ها با اصولگرایان بالاخره به پایان خط خود رسید و راه خود را برای معرفی لیست از آنها جدا کردند. اصولگرایان تلاش زیادی کردند تا پایداری‌ها در این دوره از انتخابات وارد ائتلاف اصولگرایی شوند، اما باز در این مورد به بن‌بست رسیدند. هرچند از همان ابتدا مشخص بود که وقتی قدرت پایداری‌ها و تعداد نامزدهای آنها نسبت به دوره‌های قبل افزایش پیدا کرده است خیلی محکم‌تر روی شروط خود پافشاری کنند. درست در شرایطی که اکثر اصولگرایان روی سرلیستی قالیباف اجماع کردند، پایداری‌ها از مخالفان و در واقع رقیب اصلی قالیباف در رسیدن به صندلی ریاست بهارستان شدند. آنها که توانستد طی این سال‌ها موانع زیادی را از پیش پای خود بردارند که یکی از آنها علی لاریجانی و حذف او بود، قطعا روی شروط خود مصمم‌تر خواهند بود و انتظار معرفی لیست جداگانه از این طیف تندرو می‌رفت. هرچند آنها خودشان تأکید دارند که همچنان اصولگرا هستند و این افتراق درواقع شور انتخاباتی را رقم خواهد زد، امری که چندان به مزاج اصولگرایان خوش نیامده است.
 

چهارشنبه/ 16بهمن 1398

25- «داریوش قنبری» استاد دانشگاه: در واقع همان استراتژی که برای مجلس دهم در نظر گرفته شد را اصلاح‌طلبان برای مجلس آینده هم در پیش بگیرند. حمایت از چهره‌های مستقل هم می‌تواند مطلوب باشد تا اینکه اصلاح‌طلبان کلا بخواهند هیچ کاندیدایی نداشته باشند. اصلاح‌طلبان نباید سکوت کنند. اینکه گفته می‌شود صرفا در حوزه‌هایی که کاندیدا دارند حمایت کنند و نسبت به سایر جاها بی‌تفاوت باشند. قرائن و شواهد نشان می‌دهد که فعلا فضا، فضای گرمی نیست. اما این احتمال وجود دارد که در روزهای پایانی تغییر و تحولاتی با توجه به شرایط تبلیغات انتخاباتی پدید آید و آن موقع هست که می‌توان تحلیل درستی را ارائه داد اما به نظر می‌رسد در انتخاباتی که مشارکت پایین باشد، اصلاح‌طلبان نمی‌توانند شانسی برای پیروزی داشته باشند اما در مجموع می‌توان مردم را به سرنوشت کشور و سرنوشت خودشان حساس کرد و اصلاح‌طلبان هنوز هم این توان را دارند که با حمایت از چهره‌های معتدل و مستقل تعادلی نسبی را در مجلس آینده پدید آورند.
 
26- «فرارو»: البته لایحه جامع انتخابات که اسفند سال گذشته از سوی دولت تقدیم مجلس شده بود فرصت مناسبی برای بازنگری و اصلاح قوانین موجود بود، اما با گذشت حدود یک سال از زمان ارائه، این لایحه همچنان از کمیسیون شورا‌ها فراتر نرفته و به نوعی در این کمیسیون بلوکه شده است و به نظر نمی‌رسد بررسی و تصویب آن تا پایان این دوره مجلس نیز شدنی باشد. با این حساب به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس یازدهم در صورتی که بخواهند یک بار برای همیشه این شبهه را رفع کنند اصلاح قانون انتخابات و رفع نواقص آن را در دستور کار‌های مجلس بعدی قرار دهند تا هر بار در آستانه انتخابات شاهد گلایه‌ها از برخی ایرادات این قانون که شورای نگهبان صرفا مجری آن در جایگاه نظارت است نباشیم.
 
27- «جواد امام» عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان:  هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان هم همین مسیر را ادامه دادند و نتیجه این شد که شاهد حضور سلایق مختلف در انتخابات نیستیم. متأسفانه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است که وظیفه این شورا برگزاری انتخابات پرشور نیست. البته شاید وظیفه شورای نگهبان هم برگزاری انتخابات پرشور نباشد، اما این شورا می‌توانست کاری کند که مردم برای حضور در انتخابات ترغیب شوند.
 

سخنان مقام معظم رهبری

اما در میان تمام این نظرات که بیشتر آن غیرمنصفانه و دروغ بود، سخنان رهبری انقلاب در دیدار روز چهارشنبه با آحاد مردم در حسینیه امام خمینی(ره) در محکومیت تخریب شورای نگهبان و انتخابات قابل تأمل بود.
 
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با ‌اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند، انتخابات را برای کشور و ملت، فرصتی بسیار بزرگ و برای دشمنان تهدید خواندند و افزودند: برگزاری پرشور انتخابات و حضور همگانی مردم در پای صندوق‌های رأی، تضمین‌کننده امنیت کشور خواهد بود زیرا دشمنان از پشتوانه مردمی نظام بیش از امکانات تسلیحاتی آن هراس دارند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای انتخابات را نشان‌دهنده «عظمت، اقتدار و بصیرت ملی» دانستند و افزودند: در کشور مشکلات و گرفتاری‌هایی وجود دارد که برخی ناشی از تحریم‌ها، و علت برخی هم کم کاری‌ها است اما با وجود این مشکلات، مردم به دلیل آنکه در انتخابات موضوع آبروی نظام و امنیت کشور در میان است، به میدان خواهند آمد .ایشان انتخابات را در حل مشکلات بین‌المللی نیز مهم خواندند و خاطرنشان کردند: در قضاوت ناظران بین‌المللی نسبت به هر کشور، مسائلی نظیر میزان حضور مردم در انتخابات و چگونگی روی کار آمدن مسئولان و نهادهایی نظیر مجلس، تأثیرگذار است، بنابراین شرکت انبوه مردم در انتخابات مجلس از این زاویه نیز کاملاً ضروری است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس را فرصتی برای ورود افکار جدید و راه‌های نو در چرخه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور برشمردند و افزودند: به‌خصوص هنگامی که مردم افراد شایسته را برگزینند، راه‌های تازه و چاره اندیشی‌های جدید در روند حل مشکلات کشور و مردم پدیدار می‌شود. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای انتخابات را از بُعد کلی، اساسی‌ترین مسئله کشور دانستند و افزودند: اقتصاد، فرهنگ، پیشرفت علمی و مسائلی از این قبیل بسیار مهم است اما اساس همه این مسائل انتخابات است چرا که اگر انتخابی عمومی، قوی و درست انجام شود، همه مشکلات به‌تدریج حل خواهد شد.
 

حاشیه‌ سازی نکنید

ایشان با ابراز تأسف و انتقاد از برخی حرف‌های حاشیه‌ساز در زمینه انتخابات تأکید کردند: وقتی انتخابات از ابعاد مختلف دارای این همه اهمیت و تأثیرگذاری است، نباید با حاشیه سازی، سخنان گوناگون و حرف‌های دلسرد‌کننده آن را از رونق انداخت. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تلاش همیشگی دشمنان ایران برای خدشه‌دار جلوه دادن انتخابات را مسئله‌ای طبیعی خواندند و افزودند: وقتی برخی رسانه‌های خائن خارجی، جمعیت عظیم میلیونی ملت را چند هزار نفره می‌خوانند اما تحرک چند صد نفر در خیابان‌ها را به اسم ملت ایران جا می‌زنند، طبعاً مردم به این رسانه‌ها اعتماد نمی‌کنند البته به شرطی‌که از داخل به این رسانه‌ها مایه تبلیغات سوء داده نشود.

رهبر انقلاب تأکید کردند: گویندگانی که تریبون دارند یا به‌واسطه جایگاه خود می‌توانند در رسانه‌ها و فضای مجازی حرف بزنند، نباید جوری اظهار‌نظر کنند که دشمن با بزرگنمایی حرف آنها، برای دلسرد کردن مردم، خوراک گیرش بیاید.

ایشان انتخابات در ایران را جزو سالم‌ترین انتخابات در جهان خواندند و خطاب به افراد حاشیه‌ساز فرمودند: وقتی شما به دروغ می‌گویید این انتخابات مهندسی شده و یا اینکه انتخابات نیست، انتصابات است، مردم دلسرد می‌شوند. رهبر انقلاب با ابراز تعجب از سخنان برخی که به‌وسیله انتخابات به جایی رسیده‌اند اما انتخابات را زیر سؤال می‌برند، فرمود: چگونه است که انتخابات وقتی به نفع شما است صحیح و متقن است اما وقتی به نفع شما نیست انتخابات خراب است.
 
ایشان افزودند: در انتخابات مجلس بارها بعضی افراد نامه دادند که تقلب شده یا‌ اشکال دارد، بنده نیز هیئت‌هایی تعیین کردم که با دقت رسیدگی کردند و بعد معلوم شد این گزارش‌ها و نامه‌ها درست نبوده است. همچنین ایشان فرمودند: از دشمن نمی‌شود گلایه کرد اما فلان نویسنده، مرتبطین با فضای مجازی، نماینده مجلس و فلان مسئول مهم دولتی باید مراقب باشند و اینجور نشود که بگوییم مردم شرکت کنید اما در عین حال، به غلط، جوری حرف بزنیم که مردم از حضور در انتخابات دلسرد شوند.

رهبر انقلاب حمله به شورای نگهبان را از غلط‌ترین کارها دانستند و افزودند: شورای نگهبان مرکب از شش فقیه عادل و شش حقوق‌دان برجسته منتخب مجلس، در قانون اساسی شأنی دارد و مجموعه‌ای قابل اعتماد است چگونه انسان می‌تواند به راحتی این مجموعه را به غرض‌ورزی درباره برخی افراد متهم کند.
 

پنج شنبه / 17 بهمن 1398

28- «روزنامه کیهان» در صفحه یازدهم خود به برخی دروغ‌های شاخ دار برخی افراد اشاره کرد و نوشت: در ادامه دروغ‌های شاخدار مدعیان اصلاحات در مورد رد صلاحیت‌ها و هجمه آنان به نظارت استصوابی و شورای نگهبان، غلامرضا انصاری کاندیدای رد صلاحیت شده اصلاح‌طلب در روزنامه اعتماد نوشت: «در این دوره هم شمشیر نظارت استصوابی به گونه‌ای عمل کرد که شاهد بودیم نزدیک به 90 درصد نامزدهای جریانی چون اصلاح‌طلبان که بیش از 60 تا 70 درصد فضای سیاسی کشور را در اختیار دارد، رد صلاحیت شدند. من شخصاً سال‌ها افتخار خدمت در نظام و حضور در جبهه‌های جنگ را داشتم. در حساس‌ترین دستگاه‌ها مسئولیت برعهده من بوده است اما امروز به دلیل عدم التزام به اسلام ردصلاحیت می‌شوم. اگر من اعتقادی به اسلام ندارم چگونه استاندار، سفیر یا رئیس ‌سازمان بوده‌ام؟ کسی با من تماس گرفت و گفت شما را به دلیل حضور کمرنگ در نمازجمعه و جماعت ردصلاحیت کرده‌اند.(!) بنده به دلیل عدم حضور در نمازجمعه و جماعت که اتفاقاً با اعتقاد راسخ در آن حضور داشته‌ام، رد شده‌ام اما از آن سو افرادی با اسناد متقن و چندین پرونده تخلف تأیید صلاحیت شده‌اند».
 
«علی صوفی» وزیر دولت اصلاحات و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان چندی پیش در گفت‌وگو با ایلنا: ملاک‌های آنها برای تحقیقات محلی معلوم نیست... می‌گویند ندیده‌اند نامزد انتخابات، نماز بخواند.
 
«احمد شیرزاد» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با برنا: به‌خاطر دوستی با من چند نفر را رد صلاحیت کرده‌اند.
 
«علیرضا رحیمی» در توییتر: در رسیدگی به اعتراض برخی داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات از آنها رسید پرداخت وجوهات شرعی خمس مطالبه شده است» البته وی بعد از این توئیت در پیام دیگری نوشت: «توئیت قبلی با موضوع مطالبه رسید پرداخت خمس، توسط یکی از نمایندگان رد صلاحیت شده به بنده منتقل شد. با پیگیری مشخص شد در شورای نگهبان چنین موضوعی وجود نداشته است.
 
«بهرام پارسایی» در گفت‌وگو با ایسنا: در برابر رد صلاحیت‌ها در دوره قبل مقاومت کردیم، حالا رد صلاحیت شدیم.(!)
 

نتیجه

1- در رقابت های سیاسی همواره جریانی که قدرت اجرایی کشور را در اختیار دارد، می بایست در عرصه انتخابات پاسخگوی عملکرد خود باشد و در یک کفه ترازو وعده هایی انتخاباتی را که به ملت داده است و در کفه دیگر عملکردها را مطرح کند. تا مردم با مقایسه عملکردها با وعده ها بتوانند کارآمدی قدرت اجرائی را تشخیص دهند. در حالی که عده ای با بازی رسانه ای و فرافکنی اذهان را از طلب این خواسته به حق منحرف می کنند. به نظر می رسد برخی جریانات سیاسی با هماهنگی کامل و دقیق تعداد اندکی را مأمور سیاه نمایی بر علیه انتخابات و شورای نگهبان می کند. تعدادی را برای تبلیغ بر علیه رقبا مأمور می کند و تعدادی را برای تعریف و تمجید از کارنامه خالی خود مأمور میکند و در این میان با مظلوم نمایی رأی جمع آوری می کنند.
 
2-  تحریم انتخابات و انتخابات مشروط، تاکتیکی سوخته است. آنان به خوبی می‌دانند که قانون، دست شورای نگهبان را برای اعلام عمومی دلیل رد صلاحیت افراد بسته است. البته آنهایی که بخواهند می‌توانند مراجعه کرده و به طور مستند، شخصا این دلایل و اسناد را دریافت کنند. که تاکنون چنین نیز بوده است. اما آنان از این مسئله قانونی سوءاستفاده کرده و می‌دانند شورا قادر به اعلام عمومی دلایل نیست. در حالی که شورای نگهبان این وظیفه خطیر را برعهده ردصلاحیت شدگان گذاشته و گفته آنها می توانند خودشان دلایل ما و اسناد ما برای رد صلاحیت ها را به مردم اعلام کنند. اما تعداد محدودی فقط به طور کلی از جمله عدم التزام را اعلام کرده و از اعلام همه اسناد خودداری کردند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.