رتبه هشت ایران در تولید مقالات داروسازی/ واردات با تولید داروهای ایرانی متوقف شد

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه رتبه ایران از لحاظ تولید مقالات در داروسازی، هشتم است، گفت:تولید این داروها طی یک سال اخیر جلوی واردات یک میلیارد دلاری دارو را گرفته اند.
دوشنبه، 21 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رتبه هشت ایران در تولید مقالات داروسازی/ واردات با تولید داروهای ایرانی متوقف شد
به گزارش راسخون، دکتر مصطفی قانعی در خصوص پیشرفت تولید دارو در کشور بعد از انقلاب به خبرنگار مهر گفت: ایران تا یک دهه قبل وارد کننده داروهای زیستی بود که بعد از تلاش های محققان توانستیم در تولید داروهای زیستی به خودکفایی برسیم.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری آمارنامه دارویی نشان می دهد از ۲۲ داروی تولید شده یک میلیارد دلار واردات داشتیم اما با تولیدی که توسط شرکت های دانش بنیان صورت گرفت فعلا واردات یک میلیارد دلاری متوقف شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما موفق شدیم صنعت داروسازی زیستی را به خارج از کشور ببریم، خاطرنشان کرد: برخی داروهایی زیستی که توسط محققان شرکت های دانش بنیان تولید شده به روسیه و چندین کشور دیگر صادر شده است؛ در اصل این محصولات جایگزین نمونه های امریکایی و اروپایی شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: این کاملا مشهود است که داروی تولیدی ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار بوده زیرا صادر شده و جای محصول امریکایی را گرفته  است. اگر کیفیت آن بالا نبود جای محصول امریکایی را نمی گرفت.

قانعی تاکید کرد: در واقع محصولی که تولید شده رقابتی بود؛ می بینیم که روسیه جز ابر قدرت هاست و وقتی به این کشورها دارو صادر می کنیم یعنی سرعت پیشرفت کشور  بالا بوده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: تاکنون ۲۲ داروی زیستی به تولید رسیده در بازار کشور پخش شده و صادرات هم داشته اند.

وی در خصوص رتبه بندی و جایگاه ایران از منظر داروسازی گفت: رتبه ایران از لحاظ تولید مقالات در داروسازی، هشتم است که این رتبه بالایی در این حوزه به شمار می رود.

قانعی افزود: قبل از انقلاب ما حرفی در حوزه داروسازی برای گفتن نداشتیم و رتبه ای هم به خود اختصاص ندادیم اما پیشرفت اصلی علم داروسازی در دهه اخیر بوده که اکنون در جایگاه خوبی هم هستیم.


منبع: خبرگزاری مهر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.