رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه: قضات، دانشجویان و محققان مسائل جدید را در حوزه وقف بررسی کنند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی در همایش وقف در آینه قضا از قضات، دانشجویان و کسانی که در زمینه وقف تحقیق می کنند و قلم می‌زنند درخواست کرد تا مسائل جدید در حوزه وقف را بررسی کنند.
يکشنبه، 4 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه: قضات، دانشجویان و محققان مسائل جدید را در حوزه وقف بررسی کنند
به گزارش راسخون، روز اول همایش وقف در آینه قضا صبح امروز با حضور آیت الله سید مصطفی محقق داماد و حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از قضات فعال در حوزه وقف برگزار شد.

دکتر خاموشی در این همایش با طرح سؤالاتی در زمینه موضوع وقف گفت: اولین مسأله که مطرح است این است که آیا وقف می تواند به زمان فعلی توسعه پیدا کند؟ آیا پول را هم می توانیم به عنوان موقوفه در نظر بگیریم؟ از قضات، دانشجویان و کسانی که در زمینه وقف تحقیق می کنند و قلم می‌زنند درخواست می شود در زمینه این مسائل جدید تحقیق و بررسی کنند. از جمله موضوعات قابل تحقیق وقف پلتفرم است، اینکه آیا پلتفرم قابل وقف است یا خیر؟

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد:‌ در زمینه بررسی موضوع وقف نیاز به همکاری عالمانه محققان داریم، خوشبختانه مقالات پی در پی تکمیل می شود. نظر بر این است که وقف پول امکان پذیر است و مشکلی هم ندارد، چون باید در ماهیت پول در موقعیت فعلی دقت نظر داشته باشیم. با توجه به انواع وقف هایی که موجود است، این منابع باید در مصارف مشخص به سمت و سوی نیت واقفین سوق پیدا کند.

حجت الاسلام خاموشی عنوان کرد: تولیت‌ها بحث دیگری است که باید مورد بررسی قرار گیرد و باید مشخص شود آیا متولی حق است یا مسئولیت و اینکه آیا متولیان کفایت دارند؟ خیلی از متولیان توانایی اداره موقوفه را ندارند. در این مسئله کفایت باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: نکته بعدی در مورد قانون ابطال است، در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد ولی در دو بند از سیاست ابلاغی آمده است که تبدیل به احسن را قبول می کند ولی با عین، یعنی عرصه را با پول تبدیل به احسن نمی کنند و اگر این اتفاق بیافتد وقف دچار مشکل می شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: باید راهکاری بیاندیشیم که تعداد پرونده های سازمان ها با سازمان اوقاف کمتر شود و سرعت رسیدگی به پرونده ها بیشتر شود. یک طرف این قضیه قوه قضائیه است که مسئولان قول داده اند به سازمان اوقاف کمک کنند، یک طرف هم سازمان اوقاف است.

خاموشی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۹ بند را در قالب سیاست های ابلاغی به سازمان اوقاف ابلاغ کردند که تقویت ایجاد ساز و کار لازم برای دفاع و استیفای حقوق موقوفات با بهره گیری از تمامی فرصت ها و امکانات بالقوه و بالفعل، تأکید بر اداره غیر متمرکز موقوفات که همین قانون نصب امین است، کاهش تصدی گری و ممنوعیت واگذاری تملک اعیان جز در موارد ضروری و خاص از جمله این موارد است.


منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.