1270 رقبه در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر یک‌هزار و 270 رقبه در این استان به ثبت رسیده است.
شنبه، 27 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
1270 رقبه در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است

ویرایش عکس آذرماه 98

راسخون : حجت‌الاسلام شوذب شیری در نخستین همایش وقف و هنرمندان در این استان از وقف به عنوان یکی از ماندگارترین سنت‌های نیکو و اعمال خیر نام برد و اظهار داشت: سنت حسنه وقف همواره در میان جوامع و ملل مختلف به صورت‌های گوناگون و متناسب با فرهنگ و اعتقادات آنان مورد توجه و عنایت بوده است.

وی با بیان اینکه میل به جاودانگی و نیکوکاری در سونوشت بشر به صورت خدادادی نهفته است، افزود: برهمین اساس یکی از اموری که تا حدودی پاسخگوی این خواسته درونی انسان است یادگار ماندگار و صدقه‌ای جاوید به نام وقف است.

شیری دست‌یابی به سعادت اخروی را یکی از مسیرهای اجرای سنت حسنه وقف دانست و افزود: خداوند سبحان در آیه‌های متعددی مومنان را به پرداختن صدقه، احسان و انفاق مال، تشویق و ترغیب می‌کند تا از این راه بتواند سعادت اخروی خویش را فراهم سازند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به تفاوت اساسی وقف با سایر صورت‌های صدقات و خیرات گفت: سایر روش‌های پرداخت صدقات و خیرات گذرا و فانی هستند، اما اگر همین صدقه رنگ وقف بگیرد تا دنیا پابرجاست واقف و مردم از ثمرات و برکات مادی و معنوی یک موقوفه استفاده می‌کنند و علاوه بر دعای خیر مردم، پاداش صدقه جاریه برای واقف منظور می‌شود.

وی از حضرت محمد(ص) به عنوان نخستین واقف در اسلام نام برد و افزود: بر اساس مدارک تاریخی نخستین وقف در اسلام توسط حضرت محمد(ص) و پس از ایشان توسط ائمه معصومین(ع) انجام شده‌ و این سیره عملی حضرت محمد و ائمه معصومین(ع) بیانگر اهمیت ویژه این سنت الهی در فرهنگ اسلامی است.

شیری ادامه داد: تمام کسانی که از خود موقوفاتی برجا می‌گذارند عموما با انگیزه دینی به این موضوع نگریسته و آن را باقیات و صالحات پنداشته و به امید اجر و ثوابی اخروی پای در این عرصه نهاده‌اند.

وی با بیان اینکه سنت حسنه وقف مختص موارد خاصی نیست و زمینه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، گفت: برهمین اساس وقف زمین، ساختمان، مساجد و حسینه‌، مراکز علمی، بهداشتی و اموال گوناگونی که به نحوی سوددهی داشته و دارد، همگی با نیت‌های مذهبی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، رسیدگی به امور ایتام، افراد بی‌سرپرست و بی‌بضاعت و بسیاری دیگر از موارد و موضوعات مختلف در راه خدا وقف می‌شوند.

شیری ادامه داد: کارنامه درخشان وقف این نوید را به ما می‌دهد که از طریق گسترش موقوفات و هدایت آنان می‌توان اکثر نیازها و ضروریات جامعه را تأمین کرد که در میان جوامع موجود نظام جمهوری اسلامی ایران از مناسب‌ترین شرایط و بستر برای حرکت به سمت و سوی وقف برخوردار است.

وی با اشاره به موقوفات استان، گفت: در حال حاضر 150 موقوفه و یک‌هزار و 270 رقبه در این استان به ثبت رسیده است.

شیری در ادامه تعداد بقاع متبرکه استان را 96 بقعه اعلام کرد و گفت: همچنین در سال‌جاری افزون بر 32 موقوفه جدید به موقوفات این استان افزوده شده است.

/2759/
1270 رقبه در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.