مروری بر مواضع انتخاباتی جو بایدن در پرونده اسرائیل- فلسطین

با نزدیک شدن به زمان انتخابات 2020 آمریکا و چالش کرونا و ناکامی ترامپ در مهار آن و افزایش آرای جو بایدن در برخی نظرسنجی‌ها حساسیت‌ها را نسبت به معاون پیشین اوباما بیشتر هم کرده است. مواضع بایدن در فلسطین نشان می‌دهد وی از روند تیم ترامپ راضی نیست، اما احتمالاً اقدام جدی‌ای برای تغییر وضعیت هم انجام ندهد.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مروری بر مواضع انتخاباتی جو بایدن در پرونده اسرائیل- فلسطین
در بحبوحه شیوع ویروس «کووید ۱۹» در ایالات متحده و افزایش تصاعدی مبتلایان و قربانیان این بیماری، برگزاری نظرسنجی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در رسانه‌های این کشور ادامه دارد.
 

جو بایدن رقیبی جدی برای ترامپ

نظرسنجی جدیدی که به‌صورت مشترک توسط دانشگاه هاروارد و مؤسسه افکار سنجی «هَریس» انجام شده نشان می‌دهد «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات با اختلاف ۸ درصدی از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی این کشور برای به دست گرفتن زمام کاخ سفید در انتخابات نوامبر امسال پیش است.
 
به نوشته وبگاه هیل، طبق این نظرسنجی بایدن هم‌اکنون از حمایت ۵۴ درصد آراء آمریکایی‌های واجد شروط رأی دادن برخوردار است. ترامپ نیز با ۴۶ درصد آراء شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، پشت سر بایدن قرار دارد. این تحقیق همچنین نشان داد که میزان رضایت مردم آمریکا از تصدی ریاست‌جمهوری این کشور توسط ترامپ در رقم ۴۹ درصد قرار دارد که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۷ است.
 

آیا اسرائیلی‌ها توقع رأی آوری بایدن را دارند؟

هر چند نتانیاهو و جریان راست اسرائیل بیشترین بهره را از حضور ترامپ و تیم تندرو صهیونیستی نزدیک به وی در کاخ سفید به سرکردگی کوشنر داماد رئیس‌جمهور آمریکا برده‌اند؛ اما گزارش‌هایی از احتمال رأی آوری جو بایدن در مراکز تصمیم‌گیری اسرائیل به گوش می‌رسد. به‌طور مثال مؤسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) یادداشتی تحت عنوان «اسرائیل باید خود را برای ریاست جمهوری جو بایدن آماده کند» را علنی در وب‌سایت خود منتشر کرد. در این گزارش آمده است: به‌عنوان تنها مدعی باقیمانده در رقابت‌های درون حزبی، معاون رئیس جمهور سابق، جو بایدن نامزد احتمالی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است. به احتمال زیاد بایدن به دنبال حفظ پایگاه رأی‌دهندگان میانه خواهد بود. بایدن حامی دیرینه اسرائیل است، اما در صورت پیروزی در ماه نوامبر احتمال تنش با دولت اسرائیل در مورد دو موضوع مهم وجود دارد: جنگ اسرائیل و فلسطین و تهدید هسته‌ای ایران. دولت اسرائیل باید تلاش کند کانالی برای دستیابی به بحث و گفتگو در خصوص سیاست‌های محتاطانه با بایدن و مشاورانش هر چه سریع‌تر فراهم کند که می‌تواند مبنایی برای اعتماد و احترام متقابل میان دو رهبر و تیم‌های آنان باشد. در عین حال اگر این امید وجود دارد که مجدداً حمایت دوجانبه‌ای برای روابط آمریکا و اسرائیل در واشنگتن از سر بگیرد، اسراییل باید بسیار مراقب باشد تا مانع برداشتن گام‌های احتمالی واشنگتن در طول انتخابات در زمان افزایش دو قطبی سیاسی شود. این گام‌ها می‌تواند نقاط قابل بیش بینی مشاجرات که مخل روابط گسترده امریکا و اسرائیل است را به حداقل برساند.
 
بحران ویروس کرونا هم موضوع و هم سیستم کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری آینده را تغییر خواهد داد. از نظر محتوا، بایدن انتقادات خود را از رویکرد دولت ترامپ نسبت به همه گیری بیماری کرونا مطرح خواهد کرد و به همراه آن برای کمک به کشور و بهبودی بحران‌های بهداشتی و اقتصادی برنامه‌های خود را ارائه خواهد داد. علاوه بر این تدارکات حضور در دفتر تقریباً در عصر فاصله اجتماعی بایدن را با ضرر جدی رو به رو خواهد کرد چرا که او از امتیاز و حضور گسترده آنلاین ترامپ و توانایی استفاده از کاخ سفید برای بهره برداری خبری برخوردار نیست.
 

مخالفت با انتقال سفارت به قدس؛ اما عدم جرات در تغییر وضعیت

یکی از مهم‌ترین و جدیدترین مواضع بایدن در خصوص فلسطین که نشان می‌دهد وی علی‌رغم برخی اظهارنظرهایش در صورت پیروزی در انتخابات، قصد تغییر رویه پیشین و درگیری با لابی‌های اسرائیل را ندارد، به موضع‌گیری او در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی مرتبط می‌شود.
 
جو بایدن، نامزد احتمالی حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰، روز چهارشنبه ابراز داشت که اگرچه با شرایطی که رئیس‌جمهور ترامپ اقدام به انتقال سفارت آمریکا به قدس کرد مخالف است اما قصد ندارد در صورت پیروزی در انتخابات، سفارت آمریکا را از قدس خارج کند.
 
وی تصریح کرد: «این اقدام نباید در آن شرایط صورت می‌گرفت بلکه باید در چارچوب یک توافق بزرگ‌تر انجام می‌شد تا ما به امتیازاتی مهم در مسیر برقراری صلح دست پیدا کنیم؛ اما اکنون این کار انجام شده و من سفارت را به تل‌آویو باز نمی‌گردانم.»
 
مروری بر مواضع انتخاباتی جو بایدن در پرونده اسرائیل- فلسطین
 

سیاست اصلی اعلامی جو بایدن؛ زنده نگه ‌داشتن طرح دو دولت

جو بایدن هم مانند باراک اوباما در مواضع اعلامی‌اش بر تحقق دو دولت اصرار دارد. بر اساس گزارش بلومبرگ، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته است که در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری کنسولگری آمریکا در قدس شرقی را نیز با هدف تعامل با فلسطینی‌ها باز می‌کند تا راه‌حل دو دولتی را زنده نگه دارد.
 
شبکه عبری زبان کان به نقل از مشاور امور سیاسی «جو بایدن» آورده که او در جمع فعالان یهودی حزبش گفته که مخالف چنین اقدامی است. او همچنین گفته که هرگز موافق اقدامات یک‌جانبه رژیم صهیونیستی که مانعی بر سر راه حل تشکیل دو کشور خواهد بود، نبوده است.
 

جو بایدن و هشدارهایش در آیپک

گفتنی است پیش از این هم در اسفند سال گذشته جو بایدن  در پیامی ویدئویی برای کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی موسوم به کمیته روابط آمریکا و اسرائیل یا همان آیپک هشدار داده بود: «اقدامات اسرائیل در خصوص الحاق کرانه باختری رود اردن و طرح‌های جدید شهرک‌سازی‌، مانع تشکیل کشور فلسطین خواهد شد.»
بایدن گفت: «معتقدم اسرائیل باید به تهدیدات الحاق و فعالیت‌های شهرک‌سازی، نظیر اعلام احداث هزاران واحد مسکونی (در کرانه باختری) خاتمه دهد.» معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا افزود:‌ «این اقدامات هرگونه امید برای صلح را از بین می‌برد و صادقانه بگویم، این تحرکات از ارزش‌های دموکراتیک اسرائیل بیش از پیش می‌کاهد و حمایت آمریکایی‌ها از اسرائیل، به خصوص در میان جوانان را در هر دو حزب سیاسی، تضعیف می‌کند.»
 

منبع ادعای بایدن به کاهش حمایت جوانان آمریکا از اسرائیل کجاست؟

هشدارهای بایدن در خصوص کاهش حمایت جوانان آمریکایی از اسرائیل چندان هم دور از واقعیت نیست؛ زیرا اخیر نظرسنجی موسسه پیو در آمریکا این ادعا را تائید می‌کند. بخش آخر این نظرسنجی به تفکیک رده‌های سنی، نتایج پرسش‌های مطرح‌شده را استخراج کرده است. نتیجه جالب توجه آن، کاهش حمایت جوانان از دولت صهیونیستی است. هرچند که اکثریت رده‌های سنی نگاه مثبتی به صهیونیست‌ها دارند اما هرچه به سنین پایین نزدیک‌تر می‌شویم، میزان حمایت کاسته می‌شود. نتیجه‌ای که می‌تواند هشداری جدی برای صهیونیست‌ها و سیاست‌گذاران لابی یهود در آمریکا به همراه داشته باشد.
 
این مسئله به‌صورت معکوس در قبال فلسطینان هم در جریان است. به‌طور مثال اگر تنها ۴۳% گروه سنی بالای ۶۵ سال آمریکا نسبت به مردم فلسطین نظر مثبتی دارد اما این میزان حمایت در سنین زیر ۲۹ سال به ۵۸% می‌رسد.
 
کاهش حمایت جوانان از رژیم صهیونیستی و مردم آن حتی شامل جوانان جمهوری‌خواه هم می‌شود. اگر اکثریت (۷۶%) افراد بالای ۶۵ سال جمهوری‌خواه از دولت تل‌آویو حمایت می‌کنند اما این رقم در نوجوانان تنها ۴۰% است! ممکن است گفته شود عدم نگرش مثبت جوانان آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی ناشی از عدم آگاهی آنان است. حتی با پذیرش این فرض باید گفت لابی یهود و نهادهای حامی صهیونیستی در آمریکا در دفاع و تبیین سیاست‌های رژیم صهیونیستی دچار چالش بوده و ضعیف عمل کرده‌اند.
 
به نظر می‌رسد این نگرش جوانان و کاهش حمایت آنان اعم از جمهوری‌خواه یا دموکرات از رژیم صهیونیستی،‌ بسیار به عملکرد تل‌آویو طی بیست سال گذشته مرتبط است. وقوع جنگ‌های مختلف از سال ۲۰۰۶ به این‌سو،‌ طولانی شدن تحریم‌های مختلف علیه غزه و مناطقی از کرانه باختری، ‌تداوم مسیر اشغالگری و ساخت شهرک‌ها را می‌توان عواملی در کاهش حمایت جوانان آمریکایی از تل‌آویو دانست. ضمن آنکه تصویب قانون دولت-ملت یهود در سال گذشته و علنی‌تر شدن نژادپرستی رژیم صهیونیستی می‌تواند برای دهه‌های آتی و نسل‌های بعدی آمریکا این ذهنیت را به باور نزدیک‌تر نماید که رژیم صهیونیستی یک رژیم آپارتاید است.
 

جو بایدن و معامله قرن

جو بایدن، نامزد پیشتاز حزب دموکرات، نیز در این رابطه گفت: «یک طرح صلح نیازمند آن است که دو طرف کنار یکدیگر بنشیند [با یکدیگر مذاکره کنند]. این یک شیرین‌کاری سیاسی است که می‌تواند منجر به اقدامات یک‌جانبه برای الحاق سرزمین شده و رسیدن به صلح را سخت‌تر کند. من عمرم را صرف کار برای توسعه امنیت و حیات یهود و اسرائیل دموکراتیک کرده‌ام. این (معامله قرن) راهش نیست.»


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.