چقدر احتمال وقوع زلزله مجدد بعد از زلزله بامداد جمعه تهران وجود دارد؟

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه تهران با زلزله بالای ۶.۵ ریشتر زیرو رو می شود گفت: بیشترین تلفات زلزله در ۷۲ ساعت اول است و ما فقط امکان اسکان موقت برای ۲۰ هزار نفر را داریم.
شنبه، 20 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چقدر احتمال وقوع زلزله مجدد بعد از زلزله بامداد جمعه تهران وجود دارد؟
به گزارش راسخون؛ رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه تهران با زلزله بالای ۶.۵ ریشتر زیرو رو می شود گفت: بیشترین تلفات زلزله در ۷۲ ساعت اول است و ما فقط امکان اسکان موقت برای ۲۰ هزار نفر را داریم.
 
به گزارش مشرق، ساعت ۴۸ دقیقه بامداد روز جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ،‌ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر دماوند در استان تهران را لرزاند.
 
به گفته کارشناسان گسل مشا فعال شده است و این گسل از سمت فیروزکوه و دماوند تا محدوده کندوان امتداد یافته و طول آن حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر است و توانمندی‌اش برای زلزله بیش از ۷ ریشتر است.
 
یکی از مهم‌ترین گسل‌های شهر تهران گسل مشا با طول تقریبی ۲۰۰ کیلومتر، گسل شمال تهران با طول تقریبی ۹۰ کیلومتر و گسل جنوب ری با طول تقریبی ۲۰ کیلومتر. گسل مشا، گسلی طویل، اساسی و لرزه‌زا است که در طول رشته کوه البرز و از شمال آن بر روی دامنه‌های جنوبی رانده شده است. گسل مشا در بالا دست سد لتیان با گسل شمال تهران تلاقی دارد و به همین دلیل لغزش و فعالیت هر یک از دو گسل مشا یا شمال تهران، به حرکت گسل دیگر ختم می‌شود.
 
در صورتی که زلزله بالای ۶.۵ ریشتر در تهران رخ دهد آمادگی لازم برای امداد رسانی وجود ندارد. سوله های مدیریت بحران شهر تهران هنوز به طور کامل تجهیز نشده و فقط ۲۲ پایگاه ویژه برای این کار مجهیز شده است.
 
کمتر از نیم درصد بودجه شهرداری تهران برای مدیریت بحران در نظر گرفته شده که به گفته مدیران شهری همین میزان هم در دولت برای این کار در نظر گرفته نشده است.
 
اقدامات لازم برای اسکان شهروندان در زمان وقوع زلزله با ریشتر بالا در تهران صورت نگرفته است و فقط ۲۰ هزار اسکان موقت برای تهرانی که بیش از ۸ میلیون جمعیت در خود دارد برای مواقع بحران در نظر گرفته شده است.
 
با رضا کرمی رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این زمینه به گفت‌وگو نشستیم.
 

امکان وقوع زلزله دیگر ۵۰ درصد است

سوال: وضعیت تهران در زمان وقوع زلزله چگونه است؟
در ارتباط با زلزله‌ای که روز گذشته در تهران رخ داد، خدا را شکر می کنیم که اتفاق خاصی رخ نداد. گسل مشا فعال است و به حرکت خود ادامه می‌دهد و دقیقا قضیه ۵۰، ۵۰ است و ممکن است دوباره زلزله داشته باشیم و یا اینکه دیگر زلزله‌ای رخ ندهد. ما فعلا در حال مانیتور کردن هستیم اگر نوسانات رو به بالا باشد، اقداماتی انجام خواهیم داد. فعلا تمام نیروها در حالت آماده‌باش هستند و در جلسه‌ای که با سازمان‌های ذی‌ربط در این زمینه داشته‌ایم هماهنگی هایی برای امدادرسانی صورت گرفته است.
 
سوال: آماده‌باش تا چه زمانی ادامه دارد؟ 
۴۸ تا ۷۲ ساعت بعداز وقوع زلزله در حالت آماده‌باش هستیم.
 
سوال: امکان تمدید آماده‌باش وجود دارد؟
بستگی به فعالیت گسل دارد ما در حال بررسی هستیم و لحظه‌ای رصد می‌کنیم فکر نمی‌کنم نیاز به تمدید آماده‌باش باشد.
 
اگر گسل شمال هم فعال شود تخریب ها بیشتر خواهد بود
 
سوال: در خصوص فعالیت گسل مشا توضیح می‌دهید.
اطلاعات ما بیشتر از بخش ژئوفیزیک دانشگاه تهران است فعلا گسل مشا فعال است البته همیشه فعال بوده گسل مشا به گسل شمال تهران مربوط است و اگر گسل شمال هم فعال شود تخریب‌های زیادی خواهیم داشت.
 
سوال: آسیب‌پذیری در نقاط مختلف تهران با فعال شدن گسل مشا چگونه است؟
تماماً بستگی به ریشتر زلزله دارد و برای هر میزان ریشتر سناریوهای زلزله متفاوت خواهد بود، اگر گسل مشا در نزدیکی تهران یا دورتر فعال شود شدت زلزله متفاوت است اگر زلزله بالای ۷ ریشتر باشد خسارت‌هایش جبران‌ناپذیر است برآوردهایی از قبل برای زلزله بالای ۷ ریشتر صورت گرفته است و اگر گسل‌ها جابه‌جا شوند قطعا شدت بیشتر است. به همین دلیل سناریوها برای برای ریشترهای مختلف زلزله متفاوت است.
 

پتانسیل زلزله در تهران وجود دارد/برای زلزله تا ۵.۵ ریشتر آمادگی داریم

سوال:چقدر احتمال وقوع زلزله مجدد بعد از زلزله بامداد جمعه تهران وجود دارد؟
اینکه زلزله رخ می‌دهد یا نه نمی‌دانم اما پتانسیل زلزله در تهران وجود دارد. ما باید مانند کشور ترکیه مانورهای متعددی در خصوص زلزله برگزار کنیم و نباید بعد از وقوع هر زلزله‌ای آن را به فراموشی بسپاریم. این احتمال وجود دارد که اگر زلزله تا ۵ ریشتر باشد بتوانیم آن را کنترل کنیم اما اگر زلزله تا ۷.۲ یا ۷.۳ ریشتر باشد، قطعا وضعیت سخت می‌شود.
 

بدترین حالت زلزله بالای ۶.۵ ریشتر است/تهران زیر و رو می شود

بدترین حالت این است که زلزله از ۶.۵ ریشتر به بالا باشد که آسیب جدی در کشور خواهیم دید قطعا تهران با زلزله بالای ۶.۵ ریشتر زیر و رو می‌شود و مشکلات متعددی خواهیم داشت. تعدادی کشته، مجروح و بی‌خانمان می‌شوند و مدت‌ها زمان لازم است تا بتوانیم شرایط را عادی کنیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما