گفتگوی راسخون با خسرو پیرایی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز

دولت کارهای مهمتری قبل از حذف صفرها دارد

برای رفع مشکلات اقتصادی باید به دنبال رفع دلایل ایجاد این مشکلات باشیم، تا زمانی که علتها برطرف نشوند نمی توان تدبیری برای اقتصاد کشور داشت. از طرفی همه می دانیم تورم یکی از عوامل تاثیر گذار بر کاهش ارزش پول ملی است، در واقع در اینجا تورم علت و کاهش ارزش پول ملی معلول است، برای حل این مشکل نمی توانیم علت را رها کرده و تنها معلول را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.
شنبه، 3 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : میلاد شکری
مصاحبه شونده : خسرو پیرایی
موارد بیشتر برای شما
دولت کارهای مهمتری قبل از حذف صفرها دارد
بعد از تایید و تصویب لایحه حذف صفرها از پول ملی در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی 3 ماه فرصت دارد تا آیین نامه اجرایی اصلاح واحد پول ملی را به دولت ارئه دهد. رئیس کل بانک مرکزی زمان اجرایی شدن این اقدام بعد از تایید شورای نگهبان را 2 تا 5 سال آینده دانسته است. در این میان برخی از کارشناسان معتقدند حذف چهار صفر از پول ملی کشور در حال حاضر نه تنها به نفع اقتصاد ایران نیست، بلکه با توجه به زیان های احتمالی اجرای آن در وضعیت رکود تورمی فعلی اجرای آن به هیچ وجه جایز نیست. خسرو پیرایی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در گفت و گو با راسخون به بررسی دلایل و تبعات حذف چهار صفر از پول ملی پرداخته است.
 
 

آقای دکتر! برخی از کارشناسان اقتصادی با حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط فعلی مخالفند. در واقع این گروه از کارشناسان اگر چه اصل این اقدام را رد نمی کنند. اما اجرای آن را در شرایط فعلی بی فایده یا حتی مضر می دانند. نظر جنابعالی در این زمینه چیست؟

با این که کلیات حذف چهار صفر از پول ملی به تصویب مجلس رسیده است. اما تصویب نهایی آن منوط به تایید شورای نگهبان است. بنابراین در گام اول امیدوارم این طرح مورد تایید شورای نگهبان قرار نگیرد و طبیعتا به مرحله اجرا نیز نرسد. حذف چهار صفر از پول ملی و اصرار بر آن در شرایطی که دولت با مشکلات جدی و ساختاری اقتصادی رو به رو است جای تعجب دارد، به هر حال از هر آنچه حول محور حذف چهار صفر از پول ملی قابل نقد و بررسی است، این سوال مطرح می شود که آیا در حال حاضر و در میان انبوه مشکلات کشور، اجرای چنین طرحی و هزینه کردن برای آن به صلاح کشوراست؟ ما در این پرسش اصلا کاری به منفعت اقتصادی کشور از اجرای این طرح نداریم بلکه در حال حاضر فقط صلاح کشور مورد پرسش است.
 

خب دلیل اصلی شما برای مخالفت با حذف چهارصفر از پول ملی در شرایط فعلی اقتصاد کشور چیست؟

ما برای رفع مشکلات اقتصادی باید به دنبال رفع دلایل ایجاد این مشکلات باشیم، تا زمانی که علت ها برطرف نشود نمی توان تدبیری برای اقتصاد کشور داشت. از طرفی همه می دانیم تورم یکی از عوامل تاثیر گذار بر کاهش ارزش پول ملی است، در واقع در اینجا تورم علت و کاهش ارزش پول ملی معلول است، برای حل این مشکل نمی توانیم علت را رها کرده و تنها معلول را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، بی شک پرداختن به معلول در حالی که ریشه های علت مورد ارزیابی قرار نگرفته و مسائل تاثیر گذار بر آن حل نشده به هیچ وجه کار عقلانی و منطقی نیست.
 
حذف چهار صفر در وضعیت تورمی موجود به معنای آن است که در صورت تداوم تورم صفرها باید کم کم و به عبارت دیگر یک به یک از پول ملی حذف شوند. از همان ابتدایی که موضوع حذف چهار صفر از پول ملی مطرح شد از حذف یک صفر، تا کنون به حذف چهار صفر رسیده ایم چرا که تورم در اقتصاد ایران روز به روز بیشتر شده است. بنابراین تا زمانی که ارزش پول ملی دائما در حال کاهش بوده و سایه تورم همچنان بر سر اقتصاد ایران سنگینی کند هر سال باید صفرهای جدیدی را از پول ملی حذف کنیم. بنابراین به جای پرداختن به حذف صفرها از پول ملی که در وضعیت کنونی اقتصاد کشور به هیچ وجه موضوعیتی ندارد. بهتر است دولت موضوعاتی مانند کنترل تورم، ثبات نرخ ارز و ایجاد الزامات تحقق رونق تولید با توجه به نام گذاری سال 99 تحت عنوان سال جهش تولید را در دستور کار قرار دهد. قطعا گذاشتن وقت و هزینه برای اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی اتلاف وقت و هزینه به شمار رفته و به هیچ وجه به صلاح کشور نیست. به طور قاطع می توان گفت پرداختن به معلول بدون توجه به علت نشان دهنده سوء تدبیر و مدیریت غلط دولت است.
 

آقای دکتر! آیا حذف چهار صفر از پول ملی به تنهایی می تواند تاثیری بر کاهش تورم داشته باشد؟

با شرایط کنونی کشور قطعا حذف چهار صفر از پول ملی منجر به هیچ اتفاق مثبتی از جمله کاهش تورم نخواهد شد. بهتر است به این موضوع دقت شود که برای تبیین هر طرح اقتصادی باید شرایط و زیر ساخت های اجرای آن طرح به صورت کلی آماده باشد، در غیر این صورت زیان های بزرگی به دلیل عدم فراهم بودن زیر ساخت ها به آن طرح وارد می شود. حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط فعلی حتی ممکن است بار تورمی خفیفی نیز به دنبال داشته باشد. بنابراین کاهش تورم موضوعی نیست که با حذف کردن صفرها از پول محقق شود.
 

اجرای این طرح چه هزینه هایی را به کشور وارد می کند؟

طبیعتا جمع آوری پول های موجود در بازار و انتشار پول های جدید دارای هزینه هایی است. از طرفی در شرایط تحریمی اقتصاد ایران که شیوع ویروس کرونا نیز مشکلات دوچندانی را برای آن ایجاد کرده است چاپ پول جدید و تامین کردن زیر ساخت های تغییر ریال به تومان قطعا تبعاتی را به دنبال داشته و هزینه هایی را به کشور تحمیل می کند که انجام این هزینه ها در شرایط فعلی به هیچ وجه ضرورت ندارد. بنده امیدوارم شورای نگهبان حتی اگر این طرح عواید و فواید مثبتی برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد به دلیل هزینه هایی که برای اقتصاد ایران در شرایط فعلی ایجاد می کند با این طرح موافقت نکند و اقتصاد را از مسائل عدیده ای که با حذف چهار صفراز پول ملی ممکن است گرفتار آن شود نجات دهد.
 
در خاتمه باید پذیرفت تنها فایده حذف چهارصفر از پول ملی تسهیل اسمی و حسابداری پول است، یعنی این که خوانش و نگارش اعداد و ارقام آسان تر شده و محاسبات حسابداری با سهولت بیشتری انجام می شود که طبیعتا این حسن یا فایده ارزش هزینه کردن منابع مالی و وقت دولت را نداشته و در شرایط رکود تورمی موجود هیچ توفیق اقتصادی برای کشور نخواهد داشت.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.