تداوم اعتراض آمریکایی‌ها به نژادپرستی/ واکنش های مقامات آمریکایی به اعتراضات مردمی

مردم آمریکا برای یازدهمین شب متوالی به اعتراضات خود بر ضد نژادپرستی در این کشور ادامه دادند.مجموعه‌ای از مقام‌های نظامی رده بالای سابق و فعلی آمریکا واکنشها و عملکرد دونالد ترامپ در قبال اعتراضات روزهای اخیر در واکنش به مرگ جورج فلوید سیاهپوست به دست پلیس این کشور را محکوم کردند.
شنبه، 17 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
تداوم اعتراض آمریکایی‌ها به نژادپرستی/ واکنش های مقامات آمریکایی به اعتراضات مردمی
به گزارش راسخون، انتشار تصاویر ویدئویی از مرگ جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی، به دست پلیس آمریکا موجی از اعتراض را در این کشور برانگیخته است. این تصاویر نشان می‌دهد که جورج فلوید در نتیجه رفتار خشونت‌بار پلیس جان خود را از دست می‌دهد. او پیش از مرگ از مامور پلیس که زانویش را روی گردن او فشار می‌داد، خواسته بود که به او اجازه تنفس بدهد.

در حالی که در اعتراضات به نژادپرستی در آمریکا در برخی نقاط این کشور، پلیس برخوردی خشن با معترضان داشته است، مردم آمریکا برای یازدهمین شب متوالی به اعتراضات خود بر ضد نژادپرستی در این کشور ادامه دادند.

امروز همچنین پایتخت آمریکا برای برگزاری تظاهرات بی سابقه در اعتراض به قتل فلوید آماده می‌شود.
 

تظاهرات فرانسوی‌ها در اعلام همبستگی با معترضان آمریکایی به خشونت کشیده شد

تظاهرات فرانسویها در اعتراض به نژادپرستی و اظهارات نژادپرستانه پلیس شهر‏ روآن به خشونت کشیده شد. این تظاهرات در اعلام همبستگی با معترضان آمریکایی و در اعتراض به نژادپرستیکه روز گذشته به صورت مسالمت آمیز برگزار شد‏، پس از مداخله پلیس به خشونت کشیده شد.
 

تظاهرات مردم استرالیا در همبستگی با آمریکایی‌ها

هزاران نفر از مردم استرالیا با نادیده گرفتن محدودیت‌های کرونایی و هشدار پلیس، امروز به نشانه همبستگی و اعلام حمایت از تظاهرکنندگان آمریکایی در اعتراض به مرگ یک سیاهپوست به دست پلیس آمریکا در هنگام بازداشت، تظاهرات کردند.

قاضی شهر دنوِر در آمریکا اعلام کرد به پلیس دنوِر دستور داده شد به کارگیری گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی و دیگر موارد علیه معترضان را متوقف کند.

راجر گودل، رئیس لیگ ملی فوتبال آمریکا، روز جمعه از اینکه به خواسته بازیکنان این لیگ که پیشتر از این نهاد خواسته بودند نژادپرستی را محکوم کند و از اعتراضات اخیر آمریکا پس از مرگ جرج فلوید حمایت کند، توجهی نکرده بود عذرخواهی کرد.
 

ادای احترام خلبانی در کانادا به فلوید

یک خلبان در کانادا با اجرای طرح پرواز به شکل یک مشت، به جورج فلوید ادای احترام کرد.

تحقیقات در خصوص حادثه حمله دو نیروی پلیس به یک مرد سالخورده در جریان اعتراضات شهر بوفالو در ایالت نیویورک ادامه دارد. اندرو کومو، فرماندار این ایالت، خواستار اکتفا نکردن به بازداشت این دو پلیس و برکناری آن‌ها شد.

کومو در یک نشست خبری گفت این مرد سالخورده که در اعتراضات حضور داشته تهدیدی برای پلیس نبوده است تا به این شیوه زشت و غیر قابل توجیه با او برخورد شود. وی افزود تلفنی با این پیرمرد سخن گفته و او خوشبختانه در قید حیات است.
 

ژنرال دمپسی تهدید ترامپ به استفاده از ارتش علیه معترضان را محکوم کرد

ژنرال مارتین دمپسی در گفت‌وگو با رادیو سراسری آمریکا تاکید کرد، مشارکت ارتش باید برای "درگیری در جنگ‌های خارجی باشد." او افزود: این ایده که از ارتش برای تسلط و سرکوب بر اعتراضاتی استفاده شود که عمدتا مسالمت‌آمیز است و البته برخی فرصت‌طلبان هم آن‌ها را به سمت خشونت می‌کشانند، از دید من بسیار خطرناک است. اینکه ارتش بیاید و اوضاع را آرام کند، بسیار خطرناک است.
 
تداوم اعتراض آمریکایی‌ها به نژادپرستی/ واکنش ها به همراهی اعتراضات ضد نژادپرستی مردمی

پیش از این جیمز ماتیس، وزیر دفاع پیشین آمریکا، ترامپ را به تلاش عمدی برای ایجاد شکاف در جامعۀ آمریکا متهم کرد و ایده استفاده از ارتش برای پاسخ به اعتراض های جاری علیه نژادپرستی و خشونت های پلیسی را محکوم کرد.
 

تغییر نام خیابان منتهی به کاخ سفید از سوی شهردار واشنگتن

تغییر نام خیابان منتهی به کاخ سفید از سوی شهردار واشنگتن در واقع نوعی پیام به یکی از سرشناس‌ترین شهروندان پایتخت ایالات متحده است که به رغم اعتراض‌های گسترده ملی و بین‌المللی نسبت به نحوه قتل جورج فلوید همچنان در پی استفاده از زور برای خاموش کردن صدای معترضان است.
 
تداوم اعتراض آمریکایی‌ها به نژادپرستی/ واکنش ها به همراهی اعتراضات ضد نژادپرستی مردمی

موریل باوزر٬ شهردار واشنگتن تصاویری ویدیویی از نقاشی شعار «جان سیاه‌پوست ارزش دارد» بر کف خیابان شانزدهم را به ضمیمه پیامی خطاب به بریونا تیلور، زنان سیاه‌پوستی که توسط لوییویل در ایالت کنتاکی کشته شد،‌ توییت کرد.

شهردار واشنگتن در این پیام خطاب به برونا تیلور نوشت: «برونا روز تولد توست و اجازه بده تا با عزم ایستادگی کنیم؛ عزم برای تبدیل کردن آمریکا به سرزمینی که باید باشد.»


محکومیت گسترده ترامپ از سوی مقام‌های نظامی سابق و فعلی آمریکا

روز جمعه ۸۹ مقام نظامی رده بالای سابق آمریکا شامل چند وزیر دفاع سابق نظیر لئون پانه‌تا، چاک هاگل و اش کارتر در یک مقاله تصریح ساختند که تهدیدات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به فرستادن سربازان ارتش برای سرکوب معترضان "زنگ خطر را برای آنها به صدا در آورده است".

آنها نوشتند: ما به عنوان رهبران سابق در وزارت دفاع اعم از رهبران بخشهای نظامی و غیرنظامی، جمهوریخواه، دموکرات و مستقل به هنگام شروع به کار در سمت خود همچون رئیس جمهور و همه اعضای ارتش سوگند پشتیبانی و دفاع از قانون اساسی آمریکا را یاد کردیم. اینطور که رئیس جمهور فعلی به سوگندش با تهدید به دستور به ارتش برای نقض حقوق هموطنان آمریکایی خود خیانت کرده، زنگ خطر را برای ما به صدا در آورده است.

این مقاله بعد از آن در روزنامه واشنگتن پست انتشار پیدا کرد که ۲۸۰ تن از رهبران نظامی و دیپلماتهای ارشد سابق با امضای نامه‌ای به ترامپ از بابت تهدیدش به استفاده از نیروهای نظامی برای متفرق کردن معترضان تاختند.

آنها در این نامه که نخستین بار در نشریه فارن پالسی گزارش شد، تصریح کردند: بسیاری از ما در سراسر جهان از جمله در مناطق جنگی خدمت کرده و به عنوان دیپلمات و افسران نظامی کنار یکدیگر برای پیشبرد منافع و ارزشهای آمریکا تلاش کرده‌ایم. ارتش آمریکا به هیچ وجه نباید برای برخورد با شهروندان آمریکایی که مشغول استفاده از حقشان بر طبق قانون اساسی برای آزادی بیان، هر چقدر هم ناخوشایند برای عده‌ای، هستند، به کار گرفته شود.

هر دو بیانیه بعد از نوشتن یک مطلب جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا در سرزنش عملکرد ترامپ در قبال اعتراضات دوشنبه شب در واشنگتن دی.سی و شهرهای دیگر مطرح شدند؛ مطلبی که ظاهرا راه را برای مطرح شدن سیلی از بیانیه‌ها علیه ترامپ باز کرده است.

ماتیس در مطلبش که از سوی رسانه آتلانتیک انتشار یافت، عنوان کرد: وقتی که من حدود ۵۰ سال پیش به ارتش پیوستم سوگند یاد کردم که از قانون اساسی دفاع و حمایت کنم. هرگز خوابش را هم نمیدیدم که سربازانی که همان سوگند را خورده‌اند دستور پیدا کنند که تحت هر شرایطی حقوق شهروندان کشورشان بر طبق قانون اساسی را نقض کنند تا صرفا فرمانده منتخب کل قوای آمریکا بتواند به شکلی عجیب با رهبران نظامی در کنارش عکس بگیرد!

این در حالی است که مایک مولن، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا هم به نوبه خود در مطلبی چند روز پیش عنوان کرد: مشاهده اقدامات خشونت آمیز و زورمندانه اعضای گارد ملی آمریکا برای باز کردن مسیری مناسب در میدان لافایت به منظور تسهیل دیدار رئیس جمهور، او را منزجر ساخته است.

او در ادامه مطلبش تصریح کرد: من معتقد نیستم که شرایط موجود در خیابانهای ما هر چقدر هم که بد هستند در سطحی باشد که اتکای سنگین به قوای نظامی را توجیه کند. مطمئنا ما هنوز به آستانه ضرورت اعمال بندهای قانون شورش نرسیده‌ایم.

جان کلی، رئیس دفتر سابق کاخ سفید نیز روز جمعه عنوان کرد، با ماتیس موافق بوده و اعتقاد دارد که "ما واقعا لازم است که به عقب برگشته و دقیقتر به کسی که برای ریاست جمهوری انتخاب کرده‌ایم، نگاه کنیم".

کلی که قبلا وزیر امنیت داخلی در دولت ترامپ بوده در یک مصاحبه در پاسخ به اینکه چه توصیه‌ای ممکن بوده در خصوص مساله پاکسازی معترضان از خیابانها ارائه دهد، گفت که ابتدا اختیار قانونی کاخ سفید برای اقدام در این خصوص و اینکه اصلا چنین کاری برای آمریکا خوب است را بررسی می‌کند.

او تاکید کرد: من استدلال می‌کردم که نتیجه نهایی این کار قابل پیش بینی است. هیات منصفه هنوز دارد به پرتاب گاز اشک آور و کسانی که مضروب شده‌اند نگاه می‌کند اما من با اینکار مخالفت می‌کردم و توصیه میکردم که چنین کاری صورت نگیرد.

از جمله دیگر روسای سابق پنتاگون که توسل به تدابیر نظامی برای کنترل جمعیت معترضانرا محکوم کردند، عبارتند از ویلیام پری، وزیر دفاع اسبق در دولت بیل کلینتون. او در توئیتی نوشت: من از رفتار تاسف برانگیز رئیس جمهور و همچنین مارک اسپر، وزیر دفاع کشور ما در تهدید به استفاده از نظامیان آمریکایی برای سرکوب تظاهرات مسالمت آمیزی که حقوقشان بر طبق قانون اساسی را به کار میگیرند، برآشفته شده‌ام. این یک زمان بسیار شرم آور برای ملت ما است.

در عین حال دریاددار بازنشسته، ویلیام مک ریون، که در زمان عملیات ارتش آمریکا برای کشتن اسامه بن لادن رئیس فرماندهی عملیاتهای ویژه آمریکا بوده، اظهار کرد: هیچ نکته درست اخلاقی در اقدام ترامپ در پاکسازی میدان لافایت وجود ندارد.

مک ریون در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی تاکید کرد: من خوشحال شدم از این که ماتیس و مایک مولن و جان کلی قدم جلو گذاشته و از اصول ارتش آمریکا که ما آنها را می‌دانیم حمایت کردند. من از بلند شدن این صداها در مخالفت با وجود پتانسیل اجرای قانون شورش خرسند شده‌ام


منبع:
1. باشگاه خبرنگاران جوان / تداوم اعتراض آمریکایی‌ها به نژادپرستی/ پایتخت آمریکا امروز صحنه تظاهراتی بی‌سابقه خواهد بود
2.ایسنا / شهردار واشنگتن با تغییر نام خیابان مشرف به کاخ سفید ترامپ را به چالش کشید
3.ایسنا / محکومیت گسترده ترامپ از سوی مقام‌های نظامی ارشد سابق آمریکا
4.ایسنا / ژنرال دمپسی تهدید ترامپ به استفاده از ارتش علیه معترضان را محکوم کرد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.