تداوم تظاهرات ضد نژادپرستی مردم آمریکا در مقابل کاخ سفید / هم صدایی مردم جهان با مردم آمریکا

اعتراضات سراسری مردم آمریکا به نژادپرستی و خشونت پلیس همچنان ادامه دارد و این در حالی است که مردم کشورهای دیگر نیز با مردم آمریکا علیه تبعیض نژادی هم صدایی می کنند
چهارشنبه، 21 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
تداوم تظاهرات ضد نژادپرستی مردم آمریکا در مقابل کاخ سفید / هم صدایی مردم جهان با مردم آمریکا
به گزارش راسخون، اعتراضات سراسری مردم آمریکا به نژادپرستی و خشونت پلیس همچنان ادامه دارد. این اعتراضات در پی انتشار تصاویر ویدئویی از مرگ جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، به دست پلیس آمریکا صورت می‌گیرد. این تصاویر نشان می‌دهد که فلوید در نتیجه رفتار خشونت‌بار پلیس جان خود را از دست می‌دهد. 

در تظاهرات مردم در نقاط مختلف آمریکا، پلیس از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور علیه معترضان استفاده کرده است.

روز گذشته هزاران نفر در تگزاس به تابوت جورج فلوید ادای احترام کردند و یاد وی را گرامی داشتند.

عبارت «جان سیاهان مهم است» بر جای‌جای نیویورک نقش می‌بندد.
 
تداوم تظاهرات ضد نژادپرستی مردم آمریکا در مقابل کاخ سفید / هم صدایی مردم جهان با مردم آمریکا

با ادامه اعتراضات جهانی به تبعیض نژادی در آمریکا شهردار نیویورک اعلام کرد جمله «زندگی سیاهان مهم» است را در مناطق مهم این شهر ترسیم خواهد کرد.
 

مجسمه کریستوف کلمب در ویرجینیا به آتش کشیده شد

معترضان در ادامه موج اعتراضات جنبش ضد بی‌عدالتی در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا در آمریکا، مجسمه کریستوف کلمب در پارک این شهر را پایین کشیدند و آن را آتش زدند و سپس در دریاچه این پارک انداختند.
تداوم تظاهرات ضد نژادپرستی مردم آمریکا در مقابل کاخ سفید / هم صدایی مردم جهان با مردم آمریکا


فلوید، سمبل خشونت پلیس

شبکه تلویزیونی فرانس 24 با اشاره به حوادث مربوط به دستگیری و مرگ «جورج فلوید» به تشریح اظهارات دونالد ترامپ در این خصوص پرداخت. بر اساس این گزارش، انتشار ویدئوی مرگ فلوید، تظاهرات در آمریکا و چارگوشه جهان، سبب گردید تا وی به سمبل خشونت پلیس مبدّل گردد.

در آمریکا، به منظور برقرار کردن آرامش در خیابان‌ها گارد ملی در ۲۹ ایالت کشور مستقر می‌شود و این استقرار به درخواست فرماندار کل این ایالت‌ها صورت می‌گیرد.
تداوم تظاهرات ضد نژادپرستی مردم آمریکا در مقابل کاخ سفید / هم صدایی مردم جهان با مردم آمریکا

همزمان با برپایی مراسم تشییع جنازه فلوید، مردم نیویورک تجمع کردند. شرکت کنندگان در این تظاهرات که با شعار «جان سیاهپوستان باارزش است» برپا شده بود بر مقابله با نژادپرستی در آمریکا تاکید داشتند. 
 

ادامه اعتراضات در مقابل کاخ سفید

معترضان بر ضرورت توقف خشونت و تبعیض نژادی در آمریکا تأکید می‌کنند. معترضان شعار معروف خود را سر می‌دهد که «عدالت نباشد آرامش نیست».
کسانی که در مقابل کاخ سفید تجمع کرده اند خواهان عدالت اجتماعی برای همه آمریکایی‌ها هستند.

در راهپیمایی‌های اعتراضی امروز خانواده‌های قربانیان سابق خشونت پلیس آمریکا نیز حضور یافته اند.
 

معترضان ضد نژادپرستی در پاریس به یاد فلوید زانو زدند

صدها معترض ضد نژادپرستی در پاریس به یاد جورج فلوید زانو زدند و هشت دقیقه سکوت کردند. فلوید سیاه‌پوست آمریکایی بود که با فشار زانوی یک افسر سفیدپوست روی گردنش جان باخت و بعد از آن اعتراضاتی به راه افتاده است.

معترضان پلاکاردهایی با نوشته "خشونت پلیس را متوقف کنید"، "جلوی نژادپرستی را بگیرید" و "نمی‌توانم نفس بکشم" که آخرین کلمات جورج فلوید پیش از مرگش بود، به همراه داشتند.
 
تداوم تظاهرات ضد نژادپرستی مردم آمریکا در مقابل کاخ سفید / هم صدایی مردم جهان با مردم آمریکا

آن‌ها زیر تندیسی از ماریان در میدان پلاس دو لا رپوبلیک سرهایشان را پایین نگاه داشته و زانو زدند. برخی از معترضان هم به نشانه همبستگی با قربانیان وحشیگری پلیس مشت خود را بالا گرفتند.    

یک زن سیاه‌پوست ۳۰ ساله گفت: ما به اینجا آمده‌ایم تا با خشونت پلیس علیه تمام نژادها که برای چندین نسل‌ ادامه یافته است، مبارزه کنیم. نمی‌توانیم به این شکل ادامه دهیم. این رویکرد باید مجازات داشته باشد.

روز سه‌شنبه همچنین ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه گفت که کشورش گاهی در طول تاریخ خود از تحقق اصول بنیادین این جمهوری شامل آزادی، برابری و برادری ناکام مانده است.

پلیس پاریس در جریان این اعتراضات حضور کم‌رنگی داشت. برخی از معترضان همچنین در شهر نانت در غرب فرانسه گردهمایی مسالمت‌آمیزی برگزار کردند.

دولت فرانسه روز دوشنبه همچنین روش خطرناک پلیس موسوم به "خفگی" را که حین بازداشت مظنون‌ها به کار می‌رود، ممنوع اعلام کرد و گفت تحمل صفر در برابر نژادپرستی میان عوامل اجرای قانون را در پیش می‌گیرد.
 

چکی ها در اعتراض به تبعیض نژادی فاصله گذاری اجتماعی یادشان نرفت

 تظاهرات با حضور جمعیت بسیار زیاد در جمهوری چک علیه تبعیض نژادی؛ نکته قابل توجه رعایت فاصله اجتماعی بعلت وجود ویروس کرونا با وجود جمعیت زیاد است
 


تظاهرات 10 هزار نفری سوئیسی‌ها علیه نژادپرستی در آمریکا

حدود 10 هزار نفر روز سه‌شنبه در شهر ژنو سوئیس گرد هم آمدند تا علیه خشونت و نژادپرستی پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان اعتراض کنند.

مقامات محلی اجازه برگزاری این تظاهرات را صادر کرده و این تجمع اعتراض آمیز از بخش قدیمی شهر آغاز شده و تا دفتر سازمان ملل در این شهر ادامه داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این تظاهرات مسالمت‌آمیز بوده و اغلب تظاهرات کنندگان ماسک داشتند. با وجود آنکه پلیس در مسیر تظاهرات حضور داشت اما هیچگونه مداخله‌ای نکرد.
 
 

گوترش: منعی برای حضور کارمندان سازمان ملل در اعتراضات ضد نژادپرستی وجود ندارد

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در این نامه خطاب به کارمندان این نهاد بین‌ المللی گفت: هیچ‌یک از خط مشی‌ها و توصیه‌های سازمان ملل حاکی از آن نیست که کارمندان این نهاد جهانی باید در مقابل نژادپرستی بی‌طرف و خنثی رفتار کنند. بلکه برعکس، هیچ ممنوعیتی برای بیان شخصی همبستگی یا مشارکت در رویدادهای مدنی صلح‌آمیز وجود ندارد مشروط بر اینکه این فعالیت‌ها کاملا شخصی و بدون انتصاب سازمانی انجام شوند.

 
تداوم تظاهرات ضد نژادپرستی مردم آمریکا در مقابل کاخ سفید / هم صدایی مردم جهان با مردم آمریکا

در ادامه این نامه آمده است: توصیه‌های اخیر هیات اخلاق بر لزوم حفظ تعادل در چنین فعالیت‌هایی با رعایت انجام دادن بهترین قضاوت به عنوان کارمندان غیرنظامی بین المللی و وظایف رسمی‌مان تاکید دارند.  

گوترش اوایل ماه جاری میلادی از آمریکایی‌های که به نابرابری‌های نژادی و خشونت پلیس اعتراض داشته‌اند، خواست تا اعتراضات خود را به صورت صلح‌آمیز مطرح کنند و از رهبران و مقامات آمریکا خواست تا به حرف‌های این معترضان گوش هند و خویشتنداری پیشه کنند.

اعتراضات ضد نژادپرستی در خیابان‌های کشورهای دیگری از جمله انگلیس، فرانسه و استرالیا برگزار شده است.

گوترش در ادامه این نامه نوشت: موضع سازمان ملل در مقابل نژادپرستی کاملا مشخص و شفاف است: این مصیبت نقض منشور سازمان ملل است و ارزش‌های مهم و اصلی ما را پایمال می کند. ما هر روز در جریان فعالیت‌هایمان در سراسر جهان موظفیم تا نهایت تلاش خود را برای ارتقاء شمول، عدالت، منزلت و مبارزه با نژادپرستی از هر نوعش انجام دهیم.

منبع
1.باشگاه خبرنگاران جوان / آمریکایی‌ها همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند/ تداوم تظاهرات بر ضد نژادپرستی در مقابل کاخ سفید
2.آخرین خبر / چکی ها در اعتراض به تبعیض نژادی فاصله گذاری اجتماعی یادشان نرفت!
3.فارس / فیلم | تظاهرات 10 هزار نفری سوئیسی‌ها علیه نژادپرستی در آمریکا
4ایسنا / معترضان ضد نژادپرستی در پاریس به یاد فلوید زانو زدند
5.ایسنا / گوترش: منعی برای حضور کارمندان سازمان ملل در اعتراضات ضد نژادپرستی وجود ندارد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.