معترضان آمریکایی مجسمه جورج واشنگتن در شهر پورتلند را به زیر کشاندند

جمعی از معترضان ضدنژادپرستی در آمریکا با تجمع در اطراف مجسمه «جورج واشنگتن» بنیانگذار و اولین رئیس‌جمهوری این کشور در شهر پورتلند واقع در ایالت اورگان، مجسمه را واژگون کردند و قبل از کشیدن آن روی زمین، سرش را آتش زدند.
شنبه، 31 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معترضان آمریکایی مجسمه جورج واشنگتن در شهر پورتلند را به زیر کشاندند
به گزارش راسخون، تصاویر و عکس های منتشر شده از مجسمه، شماره ۱۶۱۹ را که توسط معترضان روی آن نوشته شده، نشان می دهد و اشاره به سالی دارد که اولین برده ها به سرزمینی منتقل شدند که اکنون ایالات متحده نام دارد.

پلیس پورتلند اعلام کرد گروهی که به مجسمه حمله و آن را واژگون کردند، گریختند و هیچ کس در جریان این رویداد بازداشت نشد.

هفته گذشته نیز معترضان مجسمه «توماس جفرسون» سومین رئیس جمهوری آمریکا را در مقابل دبیرستانی در پورتلند به زیر کشاندند و با رنگ روی آن جمله «صاحب برده» و نام «جورج فلوید» را نوشتند.

جورج فلوید یک شهروند سیاهپوست آمریکایی بود که به تازگی زیر فشار زانوی یک افسر پلیس سفیدپوست این کشور جان باخت. درپی قتل وی اعتراض های گسترده ای سراسر آمریکا و جهان را فراگرفت.

واشنگتن و جفرسون هر دو روسای جمهوری بودند که در طول زندگی و زمامداری شان صاحب صدها برده بودند.

براساس اعلام پلیس، همچنین صدها نفر در مقابل دبیرستان جفرسون تجمع مسالمت آمیزی برگزار کردند.

مردم آمریکا همزمان با برگزاری تظاهرات های ضدنژادپرستی در سراسر این کشور، مجسمه شخصیت های مهم را واژگون می کنند. در همین راستا، مجسمه کریستف کلمب کاشف قاره آمریکا در ادامه اعتراض‌های سراسری در ایالات متحده به نژادپرستی، پایین کشیده شد و در پارکی در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا به آب انداخته شد.

اما سرنگونی نمادهای نژادپرستی به آمریکا محدود نمی شود، به طوری که معترضان ضدنژادپرستی در انگلیس نیز مجسمه «ادوارد کولستون» تاجر برده را واژگون کردند و آن را به رودخانه انداختند.

دیگر شخصیت های جنجالی همچون «وینستون چرچیل» نیز هدف اعتراض ها قرار گرفته است.

مردم بلژیک نیز مجسمه «لئوپولد دوم» پادشاه دوران استعماری این کشور را تخریب کردند.

لئوپولد دوم پادشاه بلژیک که از وی به عنوان نماد استعمار این کشور در آفریقا یاد می‌کنند، میان سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۹۰۹میلادی در این کشور حکومت می‌کرد.

در زمان لئوپولد دوم، بلژیک کشور پهناور کنگو با بیش از ۲ میلیون کیلومتر مربع را در استعمار خود داشت و با استثمار معادن الماس و دیگر منابع زیرزمینی این کشور به یکی از ثروتمندترین کشورهای اوایل قرن بیستم میلادی تبدیل شد.

برخی بر این باورند که لئوپولد دوم در دوران استعمار در کنگو، موجب قتل و مرگ بیش از ۱۰ میلیون نفر از ساکنان این سرزمین شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما