ادامه تظاهرات مردم آمریکا / معترضان: قوانین باید عوض و صدای ما شنیده شود

اعتراض مردم آمریکا به خشونت پلیس و قتل تبعه سیاه‌پوست این کشور همچنان ادامه دارد.
جمعه، 16 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
ادامه تظاهرات مردم آمریکا / معترضان: قوانین باید عوض و صدای ما شنیده شود
به گزارش راسخون، پلیس شهر مینیاپولیس هفته گذشته جورج فلوید، شهروند بی‌دفاع سیاه‌پوست را که مدعی بود «کلاهبرداری» کرده به شکل فجیعی خفه کرد و به قتل رساند. طبق ویدئویی که از قتل این تبعه سیاه‌پوست آمریکا منتشر شده، پلیس پس از توقف، او را به زمین می‌زند و در حالی که بر گردن او زانو زده است، دستانش را از پشت می‌بندد. در این لحظه فلوید فریاد می‌زند که نمی‌تواند «نفس بکشد» و التماس می‌کند که او را نکشند. اما بی‌توجهی پلیس به او و فشاری که به گردنش وارد می‌شود باعث خفگی این شهروند بی‌دفاع می‌شود.

با گذشت چند روز از قتل جورج فلوید به دست پلیس شهر مینیاپولیس، تمامی ایالت‌های این کشور صحنه تظاهرات به رفتارهای نژادپرستانه پلیس است. حتی موج این اعتراضات به برخی کشورهای دیگر از جمله آلمان، کانادا، یونان، آرژانتین و ... نیز رسیده است. 

پلیس برای سرکوب معترضان به روش‌های غیراخلاقی و غیرانسانی مختلفی همچون زیر گرفتن افراد با ماشین و تیراندازی مستقیم روی آورده است.
 

درگیری پلیس با معترضان در نیویورک پس از اعلام منع عبور و مرور

نیویورک تایمز در توئیتی نوشت: این صحنه‌ای در برونکس کمی پس از ساعت ۸ شب و اعلام منع عبور و مرور در روز پنجشنبه است. پلیس نیویورک با معترضان صلح جو درگیر شده و آن‌ها را با باتوم کتک می‌زند و ده‌ها نفر را نیز بازداشت کرده است.

یک مقام سرویس مخفی آمریکا دیروز پنج شنبه اعلام کرد که نواحی اطراف مجتمع کاخ سفید، از جمله کلیه مسیر‌های منتهی به میدان لافایت، به دلیل اعتراضات مداوم به خشونت پلیس، تا ۱۰ ژوئن برای عموم بسته خواهد بود.


واکنش رایس به اعتراضات آمریکا

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه سابق آمریکا دیروز پنجشنبه با انتشار یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس مینیاپولیس را یک عامل اساسی برای تغییرات در آمریکا دانست و نوشت: "مرگ هولناک فلوید باید کافی باشد تا سرانجام ما را به سمت یک عمل مثبت سوق دهد. "
 
ادامه تظاهرات عدالت‌خواهی آمریکایی‌ها/ معترضان خواستار تغییر قوانین هستند

ال شارپتون، فعال مدنی حقوق بشر در آمریکا ضمن سخنرانی در مراسم بزرگداشت جورج فلوید گفت: بیش از ۴۰۰ سال است که سیاه پوستان به حاشیه رانده شده اند زیرا آمریکا زانوی خود را بر گردن ما نگه داشته است. اتفاقی که برای فلوید افتاد هر روز در این کشور ، در بخش آموزش ، خدمات درمانی و در هر زمینه ای از زندگی در آمریکا روی می دهد. ما باید به اسم جورج بایستیم و [به آمریکا] بگوییم زانوی خود را از گردن ما بردار.

آمریکا هرگز برای سیاهان، لاتین ها و حتی زنان بزرگ نبوده است.
 

بی رحمی پلیس نیویورک علیه پیرمرد ۷۵ ساله

ویدئوی منتشر شده از میدان نیاگارا در شهر نیویورک بار دیگر خشونت پلیس آمریکا را به نمایش گذاشت. در این ویدئو پلیس یک پیرمرد ۷۵ ساله را هل میدهد. پیرمرد از پشت به زمین برخورد کرده و خون از سرش, جاری می‌شود.
 

خشونت پلیس نیویورک تا جایی ادامه می‌یابد که بی توجه به جراحت مرد از کنار او رد می‌شوند.

گرگ دوکت، وکیل آمریکایی در توئیتی نوشت پلیس فدرال در واشنگتن از سلاح شیمیایی علیه معترضان و خبرنگاران استفاده کرده است.
 

الیوت انگل به معترضان آمریکایی ملحق شد

الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار عکس هایی از خود در کنار معترضان آمریکایی در توئیتر نوشت: جمعیت زیادی که دیروز در نیوراشل جمع شده بود که همگی از پایان یافتن نژادپرستی سازمان یافته حمایت می کردند، چنان باعث حس غرور من شد که به آنها پیوستم. باعث افتخار من است که به معترضانی بپیوندم که برای جهانی بهتر تظاهرات می کنند.
ادامه تظاهرات عدالت‌خواهی آمریکایی‌ها/ معترضان خواستار تغییر قوانین هستند


بزرگداشت جورج فلوید نمادی از اظهار نفرت از پلیس آ​مریکا

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: در مینیاپولیس شهری که جورج فلوید در آن زندگی می‌کرد، برای بزرگداشت او مراسمی برگزار شد.

فلوید تقریبا یک هفته پیش در این شهر کشته شد. عده زیادی در این مراسم شرکت کردند. مراسم تدفین جورج فلوید به یکی از نماد‌های اعتراض به خشونت پلیس مبدل شده است. طرفداران حقوق سیاهان در آمریکا خواستار برگزاری دادگاه و محاکمه پلیس شدند. وکیل خانواده جورج فلوید نیز در سخنرانی خود همین خواسته را تکرار کرد.
 
ادامه تظاهرات عدالت‌خواهی آمریکایی‌ها/ معترضان خواستار تغییر قوانین هستند

فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان وکیل خانواده فلوید را پخش کرد که گفت: یک اپیدمی که ما در آمریکا به خوبی آن را می‌شناسیم، او را کشت، اپیدمی نژادپرستی و تبعیض نژادی. با بدکاری همکاری نکنید. علیه بدکاری تظاهرات کنید. به جوانانی که در خیابان‌ها علیه بدکاری، رفتار غیرانسانی، شکنجه‌ای که در این ویدئو مشاهده می‌شود، تظاهرات می‌کنند، بپیوندید.

مجری گفت: در روز‌های پایان هفته مراسم بزرگداشتی برای جورج فلوید برگزار می‌شود. این مراسم با برگزاری مراسم تدفین او به پایان می‌رسد. 

گزارشگر این شبکه درباره برنامه‌های این مراسم گفت: این مراسم بزرگداشت در سه مرحله برگزار می‌شود. مرحله اول روز پنج شنبه برگزار شد و توجه سراسر آمریکا را به خود جلب کرد. برای این که مینیاپولیس با جورج فلوید خداحافظی می‌کند. او برای مدت‌ها در حافظه ساکنان مینیاپولیس و مینه سوتا باقی خواهد ماند. چهره جورج فلوید برای مدت‌ها روی دیوار‌های شهر باقی می‌ماند. در مرحله دوم، پس از این که جسد جورج فلوید، مینیاپولیس زادگاهش را ترک کرد، مراسم دیگری در شهر ریفورد جایی که او در آن بزرگ شده است، منتقل می‌شود. سپس مراسم تدفین فلوید در روز سه شنبه نهم ماه ژوئن در بوستون برگزار می‌شود. فلوید پیش از آن که به مینیاپولیس بازگردد، مدت‌ها در بوستون در ایالت تگزاس زندگی کرده بود.
 

ادامه تظاهرات علیه خشونت پلیس در نیویورک

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ گزارش داد: به رغم فروکش کردن تنش ها، تظاهرات علیه خشونت پلیس آمریکا در روز پنجشنبه ادامه داشت.

گزارشگر شبکه درباره تظاهرات برگزار شده در روز پنجشنبه در نیویورک گفت: هزاران نفر در مسیری که به منهتن منتهی می‌شود، از روی پل عبور کردند. این تظاهرات همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت جورج فلوید در مینیاپولیس برگزار شد. تظاهرات نیویورکی‌ها صلح آمیز بود و در جریان تظاهرات، معترضان بیل دو بلازیو‏، شهردار نیویورک را هنگام سخنرانی هو کردند. به نظر تظاهرات کنندگان، پلیس نیویورک تا مبدل شدن به یک الگو، فاصله زیادی دارد.

یکی از تظاهرات کنندگان گفت: باید تغییراتی ایجاد کرد. بسیاری از ماموران پلیس باید زندانی شوند. قانون قطعا باید عوض شود. چرا باید قانون را تغییر داد؟ برای این که مطالبات ما شنیده شود.

گزارشگر افزود: تظاهرات در نیویورک متوقف نشده است. تظاهرات دست کم تا روز دوشنبه و برگزاری مراسم تدفین جورج فلوید ادامه خواهد داشت.

مجری گفت: رفته رفته صدا‌های

اعتراض بیشتری به نحوه مدیریت این بحران از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به گوش می‌رسد. این بار جیمز متیس، وزیر دفاع پیشین ترامپ، او را به تلاش برای ایجاد تفرقه بین آمریکایی‌ها متهم کرده است. اسپر، وزیر دفاع کنونی آمریکا نیز در روز چهارشنبه با تحقق خواسته دونالد ترامپ در خصوص استقرار ارتش در شهر‌های بزرگ مخالفت کرد. 
 

پلیس آمریکا به اکثر مراکز فروش آب حمله کرد.

 به علت نبود آب شرب در برخی از مناطق آمریکا، شهروندان مجبور به خرید بطری های آب از فروشگاه ها هستند اما در روزهای اخیر نیروهای امنیتی این کشور به بسیاری از مراکز فروش آب حمله کرده و آن را برای مردم از دسترس خارج کرده اند.
 

پس از معضل نژادپرستی، اکنون مردم ایالت متحده با مشکل تشنگی و کم آبی روبه رو شده اند. پلیس آمریکا معتقد است تشنگی سبب می شود معترضان کمتر در خیابان ها تجمع کنند.


منبع:
1. باشگاه خبرنگاران جوان / ادامه تظاهرات عدالت‌خواهی آمریکایی‌ها/ معترضان خواستار تغییر قوانین هستند
2. باشگاه خبرنگاران جوان/ بسته شدن آب روی مردم آمریکا
3.آخرین خبر / فیلم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.