ادامه اعتراضات آمریکایی‌ها به نژادپرستی / اعتراضات سراسری علیه خشونت و رفتارهای تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا

مردم آمریکا همچنان به اعتراضات خود بر ضد نژادپرستی در این کشور ادامه می‌دهند و خواستار برقراری عدالت هستند.اعتراض ها در کشورهای دیگر هم در هم صدایی با مردم آمریکا علیه تبعیض نژادی ادامه دارد
دوشنبه، 19 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
ادامه اعتراضات آمریکایی‌ها به نژادپرستی / اعتراضات سراسری علیه خشونت و رفتارهای تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا
به گزارش راسخون، اعتراض‌های گسترده در آمریکا علیه تبعیض‌نژادی و خشونت پلیس تیتر اصلی رسانه‌های این کشور طی چند روز اخیر بوده و فضای مجازی در آمریکا مملو از اخبار، عکس  فیلم‌های مرتبط با این اعتراض‌ها بوده است.

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که شمار معترضان شنبه گذشته در واشنگتن، سانفرانسیسکو، لس‌آنجلس، نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا و بوستون رکورد زد.

پلیس واشنگتن اعلام کرد که بیش از شش هزار نفر در یک روز در این شهر دست به تظاهرات زدند و اعتراض ها در کالیفرنیا نیز با حضور هزاران نفر برگزار شد.

رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که حضور گسترده مردم آمریکا در این اعتراض‌ها موجب شوکه شدن جامعه این کشور نسبت به حجم خشم مردم این کشور نسبت به تبعیض‌نژادی شده است.

اعتراض‌ها به قتل فجیع جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس این کشور به خیزش بزرگ علیه نژادپرستی و تنگدستی در اقشار پایین در دست‌کم ۷۵ شهر آمریکا تبدیل شده است. خیزشی که عامل آن ناامیدی بخشی از جامعه از تغییر اوضاع، خشم از نژادپرستی عریان، اوضاع بد اقتصادی و سیاست داخلی دولت ترامپ است.

دونالد ترامپ اعتراضات اخیر آمریکا را شورش و غارت نامیده است. او برخلاف دیگر روسای جمهور آمریکا که در موارد مشابه سعی در آرام کردن مردم داشتند، با سخنان خود بر آتش اعتراضات دامن زده است.   ترامپ که رئیس جمهور یک دولت فدرال است، کنترل پلیس  و گارد ملی در ایالتهای مختلف و شهرها را در دست ندارد، اما او تهدید کرد که در اعتراضات از ارتش و پلیس نظامی استفاده می کند موضوعی که با واکنش جدی در جامعه،   سیاستمداران‌آمریکایی و حتی نظامیان ارشد این کشور داشته است.
 

تجمع دهها هزار معترض علیه نژادپرستی در خیابان های هالیوود شهر لس آنجلس آمریکا 

 

برخورد خشونت‌بار پلیس با معترض سیاه‌پوست

ایلهان عمر، نماینده مسلمان مینه‌سوتا در کنگره آمریکا، تصاویر رفتار خشونت‌بار یک پلیس سفیدپوست را هنگام بازداشت یک زن سیاه‌پوست در توئیتر خود منتشر کرد.
 


مصدوم شدن معترض سیاه‌پوست بر اثر حمله یک خودرو به معترضان

راشاتودی گزارش داد بر اثر حمله یک خودرو به معترضان در سیاتل یک معترض سیاه‌پوست زخمی شد.
راننده پس از تلاش برای حمله به معترضان با خودرو، تیراندازی کرد که در این تیراندازی یک معترض سیاه‌پوست زخمی شد. پلیس راننده را بازداشت کرده است.
ادامه اعتراضات آمریکایی‌ها به نژادپرستی / اعتراضات سراسری علیه خشونت و رفتارهای تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا،


معترضان در واشنگتن پرچم فلسطین را به دست گرفتند

المیادین گزارش داد در تظاهرات واشنگتن برخی از معترضان علیه خشونت پلیس آمریکا، با به دست گرفتن پرچم فلسطین، اقدامات نژادپرستانه و تروریستی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین را محکوم کردند.
 

حمایت شورای شهر مینیاپولیس از انحلال پلیس

اعضای شورای شهر مینیاپولیس در پی قتل وحشیانه جورج فلوید شهروند سیاهپوست توسط یک مامور پلیس سفیدپوست، رای به انحلال مقرهای پلیس این شهر داده‌اند.

شورای شهر مینیاپولیس به اتفاق آرا رأی به انحلال پلیس این شهر در ایالت مینه سوتا داده است.

پزشکی قانونی شهر مینیاپولیس مرگ «جورج فلوید» را قتل خواند

 شورای شهر مینیاپولیس همچنین خواستار اجرای اصلاحات ساختاری و بازطراحی ساختار پلیس در این شهر شده است.

لیزا بندر رئیس شورای شهر مینیاپولیس در مصاحبه‌ای گفت: ما متعهد به منحل کردن نیروی پلیس و بازسازی جامعه خود با یک الگوی جدید با هدف برقراری امنیت عمومی هستیم که قادر باشد به طور واقعی جامعه ما را امن نگه دارد.

جرمایا الیسون عضو شورای شهر مینیاپولیس نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: قرار است با انحلال اداره پلیس، اصلاحاتی در برخی وظایف و مسئولیت ها و عملکردهای نهادهای امنیتی این شهر اجرا شود.

شبکه ان بی سی نیوز اش کرده است که پلیس مینیاپولیس سابقه بیهوش کردن 44 نفر را در 5 سال گذشته با وارد کردن فشار بر گردن آنها داشته است.
 

تظاهرات ضد نژادپرستی در سراسر جهان

به دنبال کشته شدن جورج فلوید، سیاه پوست آفریقایی-آمریکایی به دست یک افسر پلیس سفیدپوست موجی از اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس نه تنها در آمریکا بلکه در بسیاری از کشورهای جهان به راه افتاده است.

ده‌ها هزار تن از مردم انگلیس روز یکشنبه به خیابان‌های لندن آمده و برای دومین روز متوالی دست به راهپیمایی اعتراضی زده و خشونت پلیس را محکوم کردند.
ادامه اعتراضات آمریکایی‌ها به نژادپرستی / اعتراضات سراسری علیه خشونت و رفتارهای تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا،

 برخی از آنها ماسک‌هایی بر روی صورت داشتند که روی آنها شعار "نژادپرستی یک ویروس است" نوشته شده بود.

روز شنبه هزاران تن از مردم انگلیس در مرکز لندن دست به تظاهرات زدند؛ تظاهراتی که صلح‌آمیز بود اما نهایتا به چند مورد درگیری معترضین با نیروهای پلیس در نزدیکی محل سکونت بورس جانسون، نخست وزیر این کشور ختم شد.

رئیس پلیس لندن اعلام کرده که در جریان اعتراضات ضد نژادپرستی هفته گذشته ۲۷ افسر پلیس در حملاتی غیرمنتظره و کاملا غیرقابل قبول زخمی شدند که ۱۴ تن از آنها تنها در اعتراضات روز شنبه زخمی شده‌اند.

اما معترضان مجددا در مقابل سفارت آمریکا واقع در سواحل جنوبی رود تیمز تجمع کردند. آنها سپس به طرف پارلمان و دفتر نخست وزیری به راه افتاده و موانع را برچیدند. این معترضان بنری در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود "انگلیس هم گناهکار است".
 

تظاهرات مردم سوئد در همدردی با آمریکایی‌ها

تظاهرات ضد نژادپرستی در شهر گوتنبرگ سوئد برگزار شد. پلیس سوئد، چهل دقیقه پس از شروع تظاهرات در گوتنبرگ مجوز تظاهرات را لغو کرد، اما تظاهرات همچنان در محدوده خیابان اَوِنی تا برونسپارکن ادامه دارد.
 
در پی لغو مجوز تظاهرات، این اعتراضات برای دقایقی به خشونت کشیده شد. پلیس بارها از سوی معترضان مورد حمله قرار گرفت و تاکنون ده ها نفر از سوی پلیس به علت داشتن رفتارهای پرخطر بازداشت شده اند.

شهر‌های مختلف در ایالت‌هایی مختلف از جمله در دنور در ایالت کلرادو و لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا شاهد برگزاری تظاهرات گسترده معترضان به نابرابری و بی عدالتی نژادی در آمریکا بود.

تظاهرات در این دو شهر تا حدود زیادی آرام بود و تظاهر کنندگان با در دست داشتن پلاکارد‌هایی با مضامین اعتراضی به نابرابری و بی‌عدالتی نژادی در کشورشان و خشونت لگام گسیخته پلیس علیه سیاه‌پوستان، اعتراض خود را به این مسئله نشان دادند.
 

خشم انگلیسی ، مجسمه برده دار معروف قرن ۱۷ را سرنگون کرد

 تظاهرکنندگان انگلیسی در شهر بریستول در جنوب غربی این کشور مجسمه معروف تاجر برده را با طناب پایین کشیده و آن را داخل یک رودخانه انداختند. __این مجسه متعلق به ادوارد کلستون از اعضای شرکت سلطنتی آفریقا بود که در قرن هفدهم حدود ۸۰ هزار مرد، زن و کودک را از آفریقا به قاره آمریکا آورد.
 


ابتکار تایلند در حمایت آنلاین از جامعه سیاهپوستان آمریکا 

 بیش از یکصد شهروند تایلند و خارجیان ساکن این کشور با حضور در برنامه زوم به صورت آنلاین در اعتراضات ضد نژادپرستی که به دلیل قتل جورج فلوید در سراسر جهان به راه افتاده است، شرکت کردند. 

شهروندان تایلندی با شرکت در برنامه زوم به عنوان حرکتی اعتراضی به رفتارهای نژادپرستانه علیه سیاهپوستان جامعه آمریکا شعارهای من نمی‌توانم نفس بکشم را سر دادند و آخرین تصاویر از نحوه کشته شدن جورج فلوید توسط پلیس شهر مینیاپولیس آمریکا را به اشتراک گذاشتند. 
 
ادامه اعتراضات آمریکایی‌ها به نژادپرستی / اعتراضات سراسری علیه خشونت و رفتارهای تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا،

شهروندان تایلندی همچنین به احترام به فلوید هشت دقیقه و ۴۶ ثانیه درست مدت زمانی که افسر پلیس زانوی خود را بر گردن فلوید گذاشته بود سکوت کردند. 

ناتالی نارکپراسرت یکی از افراد حضور یافته در اعتراض آنلاین گفت: من اکنون در سه قاره زندگی کرده‌ام و بهترین دوستانی دارم که از جامعه آفریقا و به خصوص از سیاهپوستان آمریکایی هستند و شما شاهد نوع متفاوت برخورد با بخش جامعه هستید. 

نارکپراست افزود: همه آرزو و امید دارند و این بسیار احمقانه است که در جامعه سال ۲۰۲۰ همان مطالبه‌ای مطرح می‌شود که پیش از این مارتین لور کینگ در سال ۱۹۶۳ عنوان کرده بود. 

تظاهرات در کانادا برای اعلام همبستگی با معترضان آمریکایی

در تظاهرات روز یکشنبه در کانادا برای اعلام همبستگی با معترضان آمریکایی در اعتراض به نژادپرستی و خشونت‌های پلیس، هزاران کانادایی در مونترال در ایالت کبک کانادا به خیابان‌ها آمدند. مردم کانادا برای دومین یکشنبه پیاپی انزجار خود را نسبت به تبعیض نژادی و خشونت‌های پلیس نشان دادند.

اعتراضات بر ضد نژادپرستی در پایتخت آمریکا به رغم دستور ترامپ برای خروج گارد ملی، همچنان به صورت مسالمت‌آمیز ادامه می‌یابد.
 

اعتراضات ضد دولتی و ضد تبعیض نژادی در برزیل

صدها معترض برزیلی با راهپیمایی در مرکز ریودوژانیرو به تبعیض، نژادپرستی و فاشیسم که به باور آن‌ها ماهیت دولت ژایر بولسونارو را شکل می‌دهد، اعتراض کردند.
 یکی از معترضان گفت: این یک وظیفه است؛ اینکه به رغم پاندمی کرونا به خیابان‌ها بیاییم و از مردم برزیل که اکنون به خیابان‌ها آمدند، حمایت کنیم تا این فاشیست‌ها را به جایی که از آن آمده‌اند، بازگردانیم.
ادامه اعتراضات آمریکایی‌ها به نژادپرستی / اعتراضات سراسری علیه خشونت و رفتارهای تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا،


اعتراضات روز یکشنبه در ابتدا واکنشی به تجمع‌های حامیان بولسونارو بود که طی هفته‌های اخیر، یکشنبه هر هفته برگزار می‌شود. با توجه به اعتراضاتی که بر سر مرگ جورج فلوید، آمریکایی آفریقایی‌تبار در سراسر جهان به راه افتاده است، اعتراضات روز یکشنبه در ریودوژانیرو همچنین به اعتراضی علیه تبعیض نژادی تبدیل شد.

معترضان بنرهایی با نوشته "زندگی سیاه‌پوستان مهم است" سر می‌دادند. بیشتر آن‌ها ماسک به صورت داشتند اما فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشده بود. پلیس در زمان برگزاری اعتراضات که عمدتا مسالمت‌آمیز برگزار شدند، حضور داشت. همچنین روز یکشنبه اعتراضاتی در سائوپائولو و برازیلیا برگزار شد.


منبع:
1.ایرنا / جامعه آمریکا مات و مبهوت از اعتراض‌های گسترده
2.باشگاه خبرنگاران جوان / اعتراضات آمریکایی‌ها به نژادپرستی وارد سیزدهمین روز خود شد/ ادامه تظاهرات در واشنگتن در پی خروج گارد ملی

3.تسنیم / حمایت شورای شهر مینیاپولیس از انحلال پلیس
4.ایسنا / تظاهرات ضد نژادپرستی در سراسر جهان
5.ایسنا /اعتراضات ضد دولتی و ضد تبعیض نژادی در برزیل
6.ایرنا /ابتکار تایلند در حمایت آنلاین از جامعه سیاهپوستان آمریکا 
7.آخرین خبر / خشم انگلیسی ، مجسمه برده دار معروف قرن ۱۷ را سرنگون کرد!



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.