بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا / دستگیری فعالان مدنی و معترضان نژادپرستی در آمریکا

روزنامه انگلیسی نوشت اعتراضات اخیر به نژادپرستی در آمریکا بزرگترین اعتراضات در تاریخ این کشور را با مشارکت ۲۶ میلیون نفر رقم زده است.شهرهای مختلف آمریکا در روزهای گذشته شاهد عملیات وسیع نیروهای امنیتی و پلیس برای دستگیری ده‌ها نفر از فعالان مدنی و افرادی است که در سازماندهی اعتراض‌های ضدنژادی علیه پلیس و دولت نقش داشته‌اند.
يکشنبه، 15 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا / دستگیری فعالان مدنی و معترضان نژادپرستی در آمریکا
به گزارش راسخون، روزنامه انگلیسی دیلی میل گزارش داد اعتراضات موسوم به «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» بزرگترین اعتراضات را در تاریخ آمریکا با مشارکت ۲۶ میلیون نفر در بیش از ۴۷۰۰ تظاهرات رقم زده است.

بنا بر این گزارش، این آمار و ارقام از چهار نظرسنجی اخیر حاصل شده و نشان می‌دهد ۱۵ تا ۲۶ میلیون نفر بخشی از شرکت‌کنندگان در اعتراضاتی بوده‌اند که بدنبال مرگ «جورج فلوید»، «احمد آربری» و «برونا تایلور» رخ داده است.

نیل کارن، استادیار دانشگاه کارولینای شمالی به نیویورک تایمز گفت: «من هرگز چنین مشارکتی را در اعتراض به یک مسئله خاص در یک مدت کوتاه ندیده‌ام.»
این بررسی‌ها نشان می‌دهد بطور حداقل، هفت میلیون نفر در تظاهرات چند هفته گذشته شرکت کرده‌اند. در مقام مقایسه، حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر در تظاهرات زنان در مارس ۲۰۱۷ در یک روز شرکت کردند.
 
بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا / دستگیری فعالان مدنی و مهترضان نژادپرستی در آمریکا

دوا وودلی، استادیار سیاست در دانشکده نیوف، گفت واقعا مبالغه کردن درباره ابعاد این جنبش دشوار است. وی افزود تظاهرات حقوق مدنی در دهه ۶۰ هم به این بزرگی نبوده است.

وی ادامه داد: «اگر ما همه این اعتراضات در این دوران را جمع کنیم درباره صد‌ها هزار نفر صحبت می‌کنیم نه میلیون‌ها نفر.»

بازبینی اعتراضات بین‌المللی برای روز استقلال از سوی اریکا چنووت، استاد دانشگاه هاروارد کندی، نشان داد حدود ۳.۵ درصد از جمعیت یک کشور به برکناری رهبری دولت اعتراض می‌کنند.

بیش از ۴۷۰۰ تظاهرات در آمریکا از ۲۶ مه برپا شده است که به طور میانگین ۱۴۰ تظاهرات در هر روز می‌شود.

کنت اندروز، استاد جامعه‌شناس دانشگاه کارولینای شمالی، اعلام کرد: «گسترش جغرافیایی این اعتراضات یک ویژگی کاملا مهم است و پیامی حاکی از عمق و وسعت حمایت از این جنبش را مخابره می‌کند.»
بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا / دستگیری فعالان مدنی و مهترضان نژادپرستی در آمریکا

استاد وودلی توضیح می‌دهد این اعتراضات با تعدادی بسیار وسیع برگزار می‌شود، چون فعالان، دستورالعمل و چارچوب اعتراضات شان را از جنبش جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد، می‌گیرند.

دیلی میل در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد نوعی ارتباط بین این پویش و انزجار از ترامپ و دولتش وجود دارد. نظرسنجی واشنگتن پست و موسسه کایسر فامیلی نشان داد یک پنجم آمریکایی‌ها می‌گویند از زمان روی کار آمدن ترامپ، در یک تظاهرات شرکت کرده‌اند. حدود ۱۹ درصد از آمریکایی‌ها اعلام کردند آن‌ها معترضان جدید هستند.

دست کم ۱۳۶۰ کشور در آمریکا – حدود ۴۰ درصد – به نوعی اعتراضات جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد را برگزار کردند. اکثریت جمعیت حدود ۹۵ درصد از این کشورها، سفیدپوست هستند و جمعیت حدود سه چهارم از این کشور‌ها نیز سفیدپوست هستند.

داگلاس مک آدام، استاد بازنشسته دانشگاه استنفورد که برروی جنبش‌های اجتماعی مطالعه می‌کند، گفت: «بدون انکار واقعیت و اهمیت حمایت سفیدپوستان از این جنبش در اوایل دهه ۶۰، تعداد سفیدپوستانی که به شکلی مستمر در این مبارزه فعال بوده‌اند در مقام مقایسه با الان بسیار کم است و قطعا هیچ شباهتی به آنچه ما در هفته‌های اخیر شاهدش بودیم، ندارد.»
بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا / دستگیری فعالان مدنی و مهترضان نژادپرستی در آمریکا

تعداد بیشتری از جوانان و ثروتمندان آمریکایی نیز در تظاهرات شرکت کردند. بیشترین سهم معترضان آمریکایی را رده سنی زیر ۳۵ سال تشکیل می‌دهد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، ویدئو‌های اخیر از خشونت پلیس در قبال معترضان یا جامعه سیاه‌پوستان یک عامل انگیزشی فوق‌العاده برای حضور اولیه مردم در اعتراضات بوده است. با توجه به همه گیری کرونا در آمریکا، مردم زمان بیشتری برای مشارکت در این پویش داشتند.

دانیل گیلون استاد دانشگاه پنسیلوانیا اعلام کرد: «در خانه ماندن و کاری برای انجام دادن نداشتن، احتمالا عامل تقویت‌کننده‌ای در این میان بوده است.»
 

دستگیری بی سر و صدای مخالفان نژادپرستی در آمریکا

پایگاه خبری دس موینز ریجستر روز جمعه گزارش کرد "تیانا وارنر" فعال سیاسی در شهر "دموین" ایالت آیوا، پس از احضار به دادگاه دستگیر و راهی زندان شد.

وارنر که تنها ۲۱ سال دارد، متهم به اقدام جنایی درجه یک شده است. وی در جریان گردهمایی ۲۰ ژوئن در برابر یک فروشگاه زنجیره ای های-وی نقش داشت.

 یک فعال مدنی دیگر به نام "ویتن تران" ۲۱ ساله نیز از سوی پلیس آیوا بازداشت شده است. وی در راهپیمایی دوم ژوئیه در برابر ساختمان کنگره ایالتی حضور داشت.

وی متهم به اخلال در نظم عمومی شده است.

فعالان سیاسی در آیوا این اتهامات را بی‌اساس دانسته و خواستار آزادی این دو نفر شده‌اند.

اخبار دستگیری فعالان مدنی و معترضان در ایالت آیوا در حالی منتشر می‌شود که گزارش‌ها از دستگیری ده‌ها نفر دیگر در ایالت‌های تگزاس و واشنگتن حکایت دارد.
 
بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا / دستگیری فعالان مدنی و مهترضان نژادپرستی در آمریکا

بنا به گزارش‌ها، "پاتریک جونز" از فعالان ضدنژادپرستی که پویش مجازی اعتراض به خشونت پلیس را اداره می‌کند، از سوی پلیس بازداشت شده است.

در سیاتل واشنگتن نیز ده‌ها نفر که در سازماندهی اعتراض‌های چند روز اخیر در این شهر فعال بوده‌اند، دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

در پی قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس، شماری از معترضان در سیاتل مناطق اطراف ساختمان کنگره ایالتی را تحت کنترل در آورده‌اند. 

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تهدید کرده بود که برای مقابله با معترضان، ارتش را به کار خواهد بست.  

پس از کشته شدن «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی که در اثر فشار زانوی یک پلیس سفیدپوست روی گردن او روی داد، اعتراض‌های گسترده‌ای به نژادپرستی و خشونت پلیس سراسر آمریکا را فراگرفته است.

فلوید ششم خردادماه درحالی‌که دست‌هایش دستبند خورده بود، توسط ماموران پلیس بر روی خیابان خوابانده شد و یکی از افسران به مدت نزدیک به ۹ دقیقه زانوی خود را بر گردن وی فشرد.

او به‌طور مداوم فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم» اما این افسر پلیس هیچ توجهی نکرد تا جایی که از حرکت افتاد و با آمبولانس او را منتقل کردند.

فیلم این جنایت انسانی، به‌سرعت در شبکه‌های مجازی انتشار یافت و موج خشم و اعتراض علیه این رفتارهای نژادپرستانه را در سراسر ایالات‌متحده و حتی جهان برانگیخت.

دستگیری فعالان ضدنژادپرستی و رهبران معترضان نشان می‌دهد که مقام‌های دولتی آمریکا مصمم هستند که موج اعتراض‌ها را سرکوب کنند و در صورت تکرار به سادگی مهار شود.
 

آمریکا صحنه اعتراض و کشمکش میان ساختار تبعیض‌آمیز با خواسته مردم شده است

نزدیک به ۴۰ روز از مرگ نژادپرستانه جورج فلوید می‌گذرد اما آمریکا همچنان صحنه اعتراض و کشمکش میان ساختار تبعیض‌آمیز با خواسته مردم به ویژه اقلیت رنگین‌پوستان برای ایجاد برابری است.

مهم‌ترین تبلور این ۲ تفکر را شاید بتوان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از یک سو و مخالفانی که در این مدت مجسمه‌های سران و بنیان‌گذاران آمریکایی را به زیر آوردند یا پرچم این کشور را به آتش کشیدند، از سوی دیگر یافت؛ آن هم در روزی که به روز استقلال آمریکا نام گذاری شده است و ترامپ در ۲ شب پیاپی برای بزرگداشت و تقویت وطن‌پرستی، سخنرانی کرد.

وی که شامگاه جمعه به مونت راشمور رفت و در مقابل مجمسه‌های صخره‌ای چند رئیس جمهوری آمریکا به ایراد سخن پرداخت، گفت: امروز ما به زندگی استثنایی و میراث فوق‌العاده جورج واشنگتن، توماس جفرسون، آبراهام لینکلن و تدی روزولت ادای احترام می‌کنیم.
بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا / دستگیری فعالان مدنی و مهترضان نژادپرستی در آمریکا

ترامپ در واکنش به اعتراض‌های خیابانی و سرنگونی مجسمه‌ها، افزود: من به عنوان رئیس جمهوری شما اینجا هستم تا در مقابل کشور و جهان اعلام کنم: این بنای تاریخی هرگز ویران نمی شود.این قهرمانان هرگز از بین نخواهند رفت و میراث آنها هرگز و هرگز ویران نمی شود.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: کوه راشمور برای همیشه به عنوان ادای احترام برای پدران و آزادی ما خواهد ایستاد. هر خانواده آمریکایی باید با خوشحالی تشویق کنند. هر میهن‌پرست آمریکایی باید پر از شادی باشد، زیرا هر یک از شما در باشکوه‌ترین کشور در تاریخ جهان زندگی می‌کنید و به زودی بیش از گذشته با عظمت‌تر خواهد شد.

ترامپ اضافه کرد: با این حال، همچنانکه ما امشب اینجا ملاقات می‌کنیم، یک خطر فزاینده‌ای وجود دارد که هر نعمتی که اجداد ما برای آن سخت تلاش کرده‌اند را تهدید می‌کند. امنیت آنها باید تضمین شود. ملت ما شاهد یک کارزار بی‌رحمانه است تا تاریخ ما را از بین ببرد، قهرمانان ما را بد نام سازد، ارزش های ما را بزداید.

وی که به پایگاه انتخاباتی خود در میان ملی‌گرایان سفیدپوست می‌اندیشید، معترضان را اوباش خشمگینی نامید که تلاش می‌کنند مجسمه‌های بنیانگذارانشان را خراب کنند.
بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا / دستگیری فعالان مدنی و مهترضان نژادپرستی در آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا گفت آنها می‌خواهند مقدس‌ترین یادبودهای ما را محو سازند و موجی از جنایات خشونت‌آمیز را در شهرهای ما به نمایش بگذارند. بسیاری از این افراد تصوری ندارند که چرا این کار را انجام می‌دهند، اما بعضی‌ها دقیقا می‌دانند چه کاری انجام می‌دهند.

ترامپ افزود: آنها فکر می‌کنند مردم آمریکا ضعیف و نرم و مطیع هستند. اما نه، مردم آمریکا نیرومند و سربلند هستند و اجازه نخواهند داد کشور ما و همه ارزش‌ها، تاریخ و فرهنگ آن از آنها گرفته شود.

وی در این اظهارات خود به یک سلاح سیاسی مخالفان اشاره می‌کند که آن را حذف فرهنگی نامید به گونه‌ای که مردم را از آنچه دارند دور و مخالفانشان را شرمگین سازند.

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد: آنها خواستار تسلیم کامل هر کسی هستند که با آنها مخالف است. این تعریف دقیق تمامیت‌خواهی است و کاملا با فرهنگ و ارزش‌های ما بیگانه است و در ایالات متحده آمریکا جایی ندارد.

ترامپ در این اظهارات از تهدید هم استفاده می‌کند و می‌گوید: این حمله به آزادی باشکوه ما باید متوقف شود و «خیلی سریع متوقف می‌شود». «ما این جنبش خطرناک را مورد ضربت قرار خواهیم داد، از فرزندان کشورمان محافظت خواهیم کرد، به این حمله شدید خاتمه می‌بخشیم و شیوه زندگی محبوب آمریکا را حفظ خواهیم کرد».

وی که از ابتدای اعتراض‌های مردمی و سراسری، تلاش دارد تا آنچه که او جناح چپ یا چپ‌های تندور می‌نامد را سازمان‌دهندگان این اعتراض‌ها قلمداد کند، این بار هم گفت: اشتباه نکنید؛ این انقلاب فرهنگی چپ به منظور براندازی انقلاب آمریکا طراحی شده است. با این کار، آنها تمدنی را نابود می‌کنند که میلیاردها نفر را از فقر، بیماری، خشونت و گرسنگی نجات داده و انسان را به قله‌های جدید دستاورد، کشف و پیشرفت سوق می‌دهد.

ترامپ افزود: برای این کار، آنها مصمم هستند که هر مجسمه، سمبل و خاطره میراث ملی ما را خراب کنند.

وی که کشورش را داعیه‌دار آزادی می‌داند و وزارت خارجه‌اش هر ساله از وضعیت حقوق‌بشری کشورهای مخالف خود گزارش تهیه می‌کند، به راحتی اقرار می‌کند: من خوشحالم که گزارش می‌کنم که دیروز، ماموران فدرال رهبر مشکوک حمله به مجسمه اندرو جکسون در واشنگتن دی سی را دستگیر کردند و علاوه بر این، صدها نفر دیگر بازداشت شده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا در توجیه این شادمانی خود، اظهار کرد: ضرب وشتم خشن که ما در خیابان‌های شهرها دیدیم توسط لیبرال دموکرات‌ها اداره می‌شود. در هر حال، نتیجه پیش‌بینی شدنی سالها تلقین شدید و تعصب در آموزش، روزنامه‌نگاری و سایر نهادهای فرهنگی است.

ترامپ که گویا کشور خود را در معرض خطر براندازی دیده است، ادامه می‌دهد: ایدئولوژی افراطی زیر پرچم عدالت اجتماعی به کشور ما حمله و پیشرفت می‌کند. اما در حقیقت، هم عدالت و هم جامعه را از بین می‌برد. عدالت را به ابزاری برای تفرقه و انتقام تبدیل می‌کند و جامعه آزاد و فراگیر ما را به مکانی برای سرکوب، سلطه و انزوا تبدیل می‌کند.

وی برخلاف خواسته دموکرات‌ها که به دنبال کاهش بودجه پلیس و کم کردن دخالت‌های آنها در امور دیگری همچنین فوریت‌های پزشکی هستند، بر حمایت از نیروهای پلیس تاکید کرد و گفت ما هرگز پلیس یا متمم دوم بزرگ (قانون اساسی) خود را که به ما حق نگهداری اسلحه را می‌دهد، لغو نمی‌کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا در این سخنان خود، از کسانی یاد کرد که از نظر او به دنبال از بین بردن میراث آنها هستند و افزود: آنها می‌خواهند آمریکایی‌ها غرور و عزت بزرگ خود را فراموش کنند تا دیگر نتوانیم سرنوشت خود یا آمریکا را درک کنیم.

ترامپ ادامه داد: زمان آن فرا رسیده است که سیاستمداران ما شجاعت و عزم اجداد آمریکایی خود را احضار کنند. وقت آن است که پرچم خود را کاشته و از بزرگترین‌های این ملت، برای شهروندان آن از هر نژاد، شهر و بخش از این سرزمین باشکوه، محافظت کنیم.

سخنرانی ترامپ و اظهارات وی برای حفظ میراث گذشتگان در حالی انجام شد که ده‌ها تن از بومیان آمریکایی که صاحبان اصلی این سرزمینند، جاده منتهی به محل سخنرانی وی را مسدود کردند و شعار می‌دادند «سرزمینمان را پس دهید».

این تنها شعاری نیست که در آمریکایی مدعی تمدن شنیده می‌شود بلکه «نمی‌توانم نفس بکشم» و «زندگی سیاهان مهم است» هم در این روزهایی که ترامپ از آن با عظمت یاد می‌کند به کرات به گوش می‌رسد، حتی زمانی که او روز شنبه در واشنگتن مراسم روز استقلال را برگزار می‌کند و بر فراز وی جنگنده‌های آمریکایی مانور می‌دهند، عده‌ای تابلوی «زندگی سیاهان مهم است» را علم می‌کنند و حتی پرچم آمریکا را به آتش می‌کشند.

طرفداران ترامپ با این معترضان درگیر می‌شوند و آن را بخشی از دیکته رئیس جمهوری آمریکا می‌دانند که در روز همبستگی ملی، بر حفاظت از ارزش‌های خود در برابر آنهایی که او دشمن خواند و غارتگر، جناح چپ و آشوبگر نامید.

ترامپ در این سخنرانی اظهار کرد: اکنون ما در حال غلبه بر چپ‌های افراطی، مارکسیست‌ها، آنارشیست‌ها، آشوبگران، غارتگران و افرادی هستیم که در بسیاری از موارد، هیچ دلیلی برای انجام کار خود ندارند.

در حالی که ترامپ سخنرانی می‌کرد و معترضان را هم تروریسم داخلی خوانده بود، شامگاه فرا می‌رسید تا آتش‌بازی روز استقلال را برگزار کنند اما عده‌ای در خیابانی که به تازگی به «زندگی سیاهان مهم است» نام‌گذاری شده، حضور یافتند و سرود ملی سیاهان را سر دادند. برخی هم به این آتش‌بازی معترض بودند و علیه آن شعار می‌دادند.

با اتمام سخنرانی و خروج هواداران ترامپ از آن محل، دو طرف در آستانه درگیری بودند که دخالت پلیس مانع از آن شد.

اگرچه روز ملی استقلال آمریکا به پایان رسید، اما اقدامات انجام شده در این روز که بیشتر ناشی از سیاست‌ها، گفتار و عملکردهای ترامپ در حمایت از سفیدبرترپندارها بوده است، این روز را به یک روز افتراق و جدایی ملی در تاریخ ثبت کرد. روزی که او از احترام به پرچم سخن می‌گفت و در یک خیابان آن طرف‌تر، همان پرچم به آتش کشیده شد.

او بر لزوم حفظ از مجسمه‌ها و نمادهای تاریخی زبان گشود و در بالتیمور مجسمه کریستف کلمب سرنگون و به رودخانه انداخته شد.



منبع:
1.باشگاه خبرنگاران جوان / «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا
2. ایرنا /دستگیری بی سر و صدای مخالفان نژادپرستی در آمریکا
3. ایرنا / آمریکا همچنان صحنه اعتراض و کشمکش میان ساختار تبعیض‌آمیز با خواسته مردم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.