اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا ادامه دارد/ حضور هزاران نفر در مراسم «رهایی سیاهان»

اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها در آمریکا جنگ سیاسی بزرگی را در این کشور و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ رقم زده است.
شنبه، 31 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا ادامه دارد/ حضور هزاران نفر در مراسم «رهایی سیاهان»
به گزارش راسخون؛ شهر‌ها و ایالت‌های مختلف آمریکا که در یک ماه گذشته شاهد موج بزرگی از اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها به خشونت پلیس و تبعیض نژادی بودند، روز گذشته شاهد برپایی تظاهرات گسترده سالروز «رهایی سیاهان» بود.

تظاهرات جشن «رهایی سیاهان» امسال در سراسر آمریکا همزمان با تظاهرات موسوم به «جان سیاهان مهم است»، برگزار شد.
 
جنبش «جان سیاهان مهم است»، که در هفته‌های اخیر در آمریکا و سراسر جهان به شکلی گسترده به برگزاری تظاهرات علیه تبعیض نژادی منجر شد، در پی قتل «جورج فلوید»، شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس شهر «مینیاپولیس» ایالت «مینه سوتا» شکل گرفت.

مراسم ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) قدیمی‌ترین مراسم شناخته شده در آمریکا برای پایان برده داری است.
 اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا ادامه دارد/ حضور هزاران نفر در مراسم «رهایی سیاهان»


این مراسم امسال در میانه اعتراض‌هایی برگزار شد که سراسر آمریکا را فرا گرفته و به بحرانی جدی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در این کشور مبدل شده است.

«نیویورک»، «آتلانتا»، «جورجیا»، «واشنگتن دی سی»، «میسوری»، «ایلینویز» از جمله ایالت‌هایی بودند که مراسم جشن روز رهایی سیاهان در آن‌ها امسال به شکل گسترده‌ای برگزار شد.

«شیکاگو»، «نیوریورک»، «تولسا»، «دالاس»، «آتلانتا»، «مینیاپولیس» و «واشنگتن» شهر‌هایی بودند که اعتراض‌ها در آنها به شکل گسترده‌ای برگزار شد.

ایالت‌های «کانیتیکت»، «ایلینویز»، «مینه سوتا»، «ورمونت»، «کانزاس» و «واشنگتن» نیز اقدام به تعیین ۱۹ ژوئن به عنوان مناسبتی رسمی کردند.

قابل توجه است که اعتراض‌ها علیه نژادپرستی در کشور‌های مختلف جهان همزمان با آمریکا ادامه دارد.

بلژیک و انگلیس از جمله کشور‌هایی بودند که روز جمعه شاهد برگزاری اعتراض علیه خشونت پلیس و تبعیض نژادی بودند.

 
اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا ادامه دارد/ حضور هزاران نفر در مراسم «رهایی سیاهان»

از سوی دیگر معترضان روز گذشته اقدام به تخریب مجسمه «جورج واشنگتن»، در «پورتلند» در ایالت «اورگان کردند.

در «کارولینای شمالی» نیز دو بنای یادبود که دارای ریشه‌های نژادپرستانه بودند، تخریب شدند.

در میانه اعتراض‌ها به تبعیض نژادی، گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد ایالت «ویسکانسین»، یکی از بدترین ایالت‌های کشور از این نظر است.
 
با وجود تاثیر نابرابر شیوع بیماری «کرونا» بر اقلیت‌ها در آمریکا، ایالت «ویسکانسین» دارای بدترین کارنامه در این مورد است؛ چرا که در حالی که ۶.۷ درصد جمعیت این ایالت سیاه پوست هستند، تقریبا یک چهارم مرگ و میر ناشی از کرونا در این ایالت سیاه پوستان هستند.

از «آتلانتا» نیز خبر می‌رسد، راننده یک خودرو اقدام به تیراندازی به سمت معترضانی کرد که یک خیابان را مسدود کرده بودند.

 
اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا ادامه دارد/ حضور هزاران نفر در مراسم «رهایی سیاهان»

در این حادثه کسی آسیب ندید و راننده توسط پلیس دستگیر شد.
 
ترامپ که اقدام‌ها و اظهاراتش در مورد اعتراض‌های اخیر از سوی مجامع داخلی و خارجی مورد انتقاد قرار گرفته، در جدیدترین موضع گیری‌های خود در مورد این اعتراض ها، ضمن متهم کردن مقام‌های دموکرات به دامن زدن به این اعتراض ها، خواستار توقف روند تخریب مجسمه‌ها و بنا‌های یادبود شد.

وی که امروز برای حضور در گردهمایی انتخاباتی خود در «اوکلاهما» به این شهر سفر می‌کند، با انتشار توییتی، بار دیگر معترضان به نژادپرستی در آمریکا را تهدید کرد.

البته بحران‌ها و چالش‌های سیاسی دیگری نیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، رقم خورده اند و عرصه سیاست در این کشور را به میدانی برای انتقام و تلافی جویی مبدل کرده اند.

تخریب مجسمه‌ها و بنا‌های یادبود در پورتلند در چند روز گذشته رخ داده است و معترضان پیشتر اقدام به تخریب مجسمه «توماس جفرسون» کرده بودند.

استعفای اجباری مقام‌های ارشد وزارت دفاع و خارجه آمریکا به دلیل همکاری با افراد اخراج شده از کابینه یا اعلام مخالفت با تصمیم‌های «دونالد ترامپ»، رییس جمهور و ... گوشه‌ای از جنگ سیاسی در واشنگتن است.

 
اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا ادامه دارد/ حضور هزاران نفر در مراسم «رهایی سیاهان»

در این راستا، «ویلیام بار»، دادستان کل آمریکا در تلاش است افراد مشارکت کننده در تحقیقات پرونده استیضاح ترامپ را هدف قرار دهد.

«جفری برمن»، دادستان منطقه «منتهن» در نیویورک که مسئولیت تحقیق در مورد «رودی جولیانی»، وکیل شخصی ترامپ را برعهده داشت، از جمله افرادی است که تحت فشار بار قرار گرفته تا از سمت خود استعفا دهد.

وی که «مایکل کوهن»، وکیل شخصی ترامپ را در پی اثبات اتهام هایش به زندان فرستاد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد استعفا نداده و نخواهد داد.
 
وی همچنین تلاش ترامپ برای معرفی جانشین خودش را محکوم کرده و گفت «این فرد سابقه خدمت به عنوان دادستان را ندارد.»

تلاش برای برکناری برمن جمهوریخواه، جدیدترین تلاش دولت آمریکا برای اخراج افرادی است که از نظر ترامپ به اندازه کافی وفادار نیستند.

اعتراض‌ها علیه نژادپرستی در آمریکا اکنون به شکل درخواست کاهش بودجه پلیس و از بین بردن مجسمه‌ها و بنا‌های یادبود نژادپرستانه درآمده است.

 

جدیدترین اخبار از تحولات مرتبط با موضوع مذکور در آمریکا عبارت است

1. استعفای یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به واکنش دولت به اعتراض‌های ضد نژادپرستی: به گزارش «واشنگتن پست»، «مری الیزابت تیلور»، معاون وزیر خارجه در امور قانونگذاری، به دلیل انتشار پستی در مورد واکنش دولت ترامپ به اعتراض‌ها علیه نژادپرستی و خشونت پلیس از سمت خود استعفا می‌دهد.

2. متهم شدن افسر پلیس کانزاس سیتی به قتل عمد: هیئت منصفه «جکسون کانتی» افسر پلیس «کانزاس سیتی» را به قتل عمد و اقدام جنایی مسلحانه در پرونده قتل یک شهروند سیاه پوست در دسامبر ۲۰۱۹ متهم کرد.

3. تصویب تغییرات در ساختار پلیس توسط شورای شهر نیویورک پس از شش سال: تغییرات در ساختار پلیس در «نیویورک» از سال ۲۰۱۴ و در پی مرگ «اریک گارنر»، شهروند سیاه پوست توسط پلیس مطرح شده بود. شورای شهر نیویورک در پی اعتراض‌های اخیر تغییراتی مانند ممنوعیت استفاده از تاکتیک‌های خطرناک هنگام بازداشت یا هر تاکیک منجر به مسدود شدن جریان خون و هوا را تصویب کرد.

4. برگزاری مراسم جشن رهایی سیاهان: شهر‌های مختلف آمریکا در حالی خود را برای برگزاری جشن «رهایی سیاهان» در ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) آماده می‌کند که اعتراض‌ها علیه نژادپرستی در این کشور کم و بیش ادامه دارد. از «واشنگتن»، پایتخت خبر می‌رسد، پلیس قصد دارد روز جمعه شماری از خیابان‌ها را بسته و محدودیت‌هایی را اعمال کند.


برگزاری اولین کمپین انتخاباتی ترامپ در ایالت اوکلاهاما تحت تاثیر اعتراضات ضد نژادپرستی

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قرار است روز شنبه در جمع هواداران خود اولین کمپین انتخاباتی ۲۰۲۰ را در شهر تولسا ایالت اوکلهما برگزار کند، و مقامات شهری برای مهار و سرکوب موج اعتراضات مردمی به راه افتاده در مخالفت با برگزاری این کمپین ممنوعیت آمد و شد را اعمال کردند.

جی تی بینوم شهردار شهر تولسا با استناد به ترس از اعتراضات خشونت آمیز پیرامون تظاهرات سراسری نژادپرستی در چهار هفته گذشته وضعیت اضطراری در شهر اعلام کرد.

ممنوعیت آمد و شد از ساعت ۱۰ عصر جمعه تا ۶ صبح روز شنبه شروع به کار خواهد کرد و پس از برگزاری کمپین انتخاباتی ترامپ تا ساعت ۶ بامداد یکشنبه از سر گرفته می شود.

ترامپ در حالی اصرار به برگزاری کمپین های انتخاباتی خود دارد که پیش از این مقامات بهداشتی آمریکا شدیدا با برگزاری چنین تجمعاتی مخالفت خود را اعلام کرده و بر این باورند که با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال از سر گرفته شدن موج دوم بیماری کووید ۱۹، برگزاری این مراسماتی به خطر انداختن جان مردم است.

طبق برنامه‌های پیشین ترامپ قرار بود کارزارهای انتخاباتی وی در نوزدهم ژوئن (۳۰ خردادماه) مصادف با روز «آزادی برده‌داری» در آمریکا برگزار کند اما با وجود ادامه اعتراض‌ها به نژادپرستی در سراسر آمریکا که با قتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست به دست پلیس سفید پوست آمریکایی جرقه آن زده شد، تصمیم خود در برگزاری نخستین کارزار انتخاباتی‌اش که مصادف با روز آزادی برده‌داری در آمریکا بود را از بیم شدت گرفتن خشم عمومی به تعویق انداخت. 

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا خواهد بود که قرار است در سوم نوامبر ۲۰۲۰ (سیزدهم آبان ۱۳۹۹) برگزار شود. 


منبع:
1. میزان/ اعتراض‎های آمریکا؛ حضور هزاران نفر در مراسم «رهایی سیاهان»، ادامه تخریب نمادهای برده‎داری
2. میزان/ پس لرزه اعتراض های ضد نژادپرستی؛ واشنگتن در اضطراب مراسم رهایی سیاهان
3. ایرنا/ کمپین انتخاباتی ترامپ تحت تاثیر اعتراض‌های ضد نژاد پرستی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.