فروپاشی نمادهای نژادپرستی؛ زنگ خطر برای ترامپ/ پرچم می‌سی‌سی‌پی تغییر می‌یابد

اقدام بی‌سابقه معترضان آمریکایی در سرنگونی مجسمه‌ها و نمادهای برده‌داری و نژادپرستی در آمریکا می‌تواند پیام جدی و معناداری برای ترامپ و هم‌پیمانانش که از خشونت و افراطی‌گری علیه معترضان حمایت کرده‌اند، داشته باشد.
يکشنبه، 8 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
فروپاشی نمادهای نژادپرستی؛ زنگ خطر برای ترامپ/ پرچم می‌سی‌سی‌پی تغییر می‌یابد
به گزارش راسخون؛ جامعه جهانی این روزها شاهد دوران جدیدی در مطالبه‌گری علیه نژادپرستان و استعمارگران غربی است. بیداری قربانیان تبعیض‌نژادی در غرب عواقب جدی برای قدرت ‌طلبانی همچون ترامپ خواهد داشت. ممکن است اقدام معترضان در سرنگون گردن نمادهای استعمارگری در غرب متوقف شود اما همین اقدام بی‌سابقه، جریانی جهان‌شمول را علیه تبعیض‌نژادی در خود ریشه دوانده که قطعا به این زودی‌ها فروکش نخواهد کرد و هر آن امکان شعله‌ور شدنش وجود دارد.

به دنبال شعله‌ور شدن اعتراض‌ها علیه نژادپرستی پس از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست توسط پلیس آمریکا، معترضان در حرکت های اعتراض خود، به یادمان ها و مجسمه‌های نماد نژادپرستی و برده داری در آمریکا حلمه کردند. معترضان مجسمه‌های «جورج واشنگتن» از بنیانگذاران و نخستین رییس جمهوری آمریکا در شهر پورتلند واقع در ایالت اورگان، «توماس جفرسون» سومین رییس جمهوری این کشور و «کریستف کلمب» کاشف قاره آمریکا را سرنگون کردند.

 
فروپاشی نمادهای نژادپرستی؛زنگ خطر برای ترامپ/ پرچم می‌سی‌سی‌پی تغییر می‌یابد

اما سرنگونی نمادهای نژادپرستی به آمریکا محدود نمی شود، به طوری که معترضان ضدنژادپرستی در انگلیس نیز مجسمه «ادوارد کولستون» تاجر برده را واژگون کردند و آن را به رودخانه انداختند. دیگر شخصیت های جنجالی همچون «وینستون چرچیل» نیز هدف اعتراض ها قرار گرفته است. هشت تندیس متعلق به شخصیت‌های بلندپایه سیاسی در پایتخت انگلیس، از ترس تعرض و واژگونی‌ آنها توسط معترضان به ضدنژادپرستی پوشیده شد.

مردم بلژیک نیز مجسمه «لئوپولد دوم» پادشاه دوران استعماری این کشور را تخریب کردند. لئوپولد دوم پادشاه بلژیک که از وی به عنوان نماد استعمار این کشور در آفریقا یاد می‌کنند، میان سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۹۰۹میلادی در این کشور حکومت می‌کرد.

دو مجسمه مربوط به دوره استعماری فرانسه نیز در ادامه تلاش‌ها در سراسر جهان برای واژگون کردن مجسمه‌های مرتبط با عصر استعمار و برده‌داری در پاریس به رنگ قرمز آغشته شد. یکی از این مجسمه ها که با رنگ قرمز رنگین شد، مجسمه «ولتر» متفکر و نویسنده برجسته دوران روشنگری فرانسه بود که بخشی از ثروتش را مدیون تجارت دوره استعماری بود.

مجسمه دیگر متعلق به «هوبرت لیوتی» ژنرال و مباشر دوره استعماری بود که در مغرب، الجزیره، ماداگاسکار و هند و چین زمانی که این کشورها در کنترل فرانسوی ها قرار داشت، خدمت می کرد و سپس در جریان جنگ جهانی اول، وزیر جنگ فرانسه شد.

برچیده شدن این مجسمه‌ها و نمادها قطعا ترامپ را بیش از گذشته نگران کرده چون ضمن اثبات موج خروشان خشم معترضان نشان می‌دهد که این اعتراض‌ها می‌تواند سرآغاز تحولات جدید در آمریکا باشد.

موضع‌گیری‌های ترامپ به دنبال اعتراض‌های معترضان، تنش‌ها را به گونه‌ای تشدید کرد که شاید برچیدن نمادها و مجسمه‌های نژادپرستی یکی از پیامدهای این موضع‌گیری‌ها بوده باشد. خشونت‌طلبی ترامپ می‌تواند برای او در آینده هزینه‌های سنگینی داشته باشد.

تزلزل بنیان‌ دولت ترامپ در این برهه‌ از زمان نمود آن چنان بیشتری یافته که این مسئله قطعا در انتخابات آتی آمریکا نیز تاثیر خواهد گذاشت. هرچند پیش‌بینی نتیجه نهایی انتخابات آمریکا سخت است اما عناصر جدیدی نقش پررنگی در این فرآیند مهم خواهند داشت.

معادلات در آمریکا پس از آغاز اعتراض‌های اخیر دستخوش تغییرات چشمگیری شده است. حضور گسترده و بی‌سابقه معترضان در خیابان‌ها و به دنبال آن سرنگونی یکسری تندیس‌ها دوران کم سابقه‌ای را در تاریخ آمریکا رقم زده است که قطعا منجر به تحولات جدیدی در آینده خواهد شد.

 

حذف نمادهای تبعیض‌نژادی در آمریکا؛ پرچم می‌سی‌سی‌پی تغییر می‌یابد

 
فروپاشی نمادهای نژادپرستی؛زنگ خطر برای ترامپ/ پرچم می‌سی‌سی‌پی تغییر می‌یابد

پس از اعتراض سراسری به نژادپرستی در آمریکا که پس از قتل جورج فلوید سیاهپوست در مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا شکل گرفت، تلاش‌های زیادی برای حذف نمادهای کنفدراسیونی که یادآور تاریخ برده‌داری در این کشور است، انجام شد.

پرچم می‌سی‌سی‌پی ، شامل سمبل کنفدراسیون در بالای گوشه سمت چپ بالای آن می‌شود که حذف آن، یک هدف برجسته برای فعالان ضد نژادپرستی بوده است.

به گزارش واشنگتن‌پست، مجلس می‌سی‌سی‌پی بعد از ظهر شنبه با ۸۵ رای مثبت در برابر ۳۴ رای منفی اجازه داد تا درباره پرچم تصمیم بگیرند و پس از چند ساعت، سنا هم با ۳۶ رای موافق در برابر ۱۴ رای مخالف، تغییر پرچم را مجاز دانست.

فرماندار این ایالت اظهار کرد: بحث بر سر پرچم ۱۸۹۴ به اندازه خود پرچم، تفرقه‌افکن شده است و زمان آن است که پایان یابد. گر آنها(مجلس ایالتی) آخر هفته یک لایحه برای من ارسال کنند، من آن را امضا می‌کنم.

وی اتحاد در ایالت را مهم‌تر از هر مساله دیگری دانست و گفت: کاری که پیش روی ما قرار دارد، گردهم آوردن ایالت است و من قصد دارم شب و روز برای تحقق آن، کار کنم.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در پرچم جدید عبارت «به خدا ایمان داریم» درج خواهد شد که البته منوط به تایید را رد نهایی آن در ماه نوامبر است.

علاوه بر این ایالت، مجلس نمایندگان آمریکا هم خواستار برچیده شدن نمادهای کنفدراسیونی از اماکن این مجلس شد. همچنین دانشگاه پرینستون آمریکا هم اعلام کرد تا نام «وودراو ویلسون» را از ساختمان این دانشگاه به خاطر اندیشه و سیاست‌های نژادی وی، حذف خواهد کرد.

 

استیصال ترامپ و دستور اجرایی وی برای مقابله با معترضان تبعیض‌نژادی

 
فروپاشی نمادهای نژادپرستی؛زنگ خطر برای ترامپ/ پرچم می‌سی‌سی‌پی تغییر می‌یابد

به گزارش تارنمای روزنامه یو اس ای تودی، ترامپ در دستور اجرایی روز جمعه خود برای افرادی که آثار هنری و دیگر بناهای یادبود تاریخی را ویران می کنند احکام حبس طولانی مدت در نظر گرفته است.

رئیس جمهوری آمریکا در توئیتر نوشت: دستور اجرایی بسیار قوی را در حفظ و حراست از آثار تاریخی، بناهای یادبود و مجسمه های آمریکا و مبارزه با خشونت مجرمانه اخیر امضا کردم. مدت حبس طولانی در انتظار کسانی است که این اقدامات غیرقانونی علیه کشور بزرگ ما انجام می دهند.

بر اساس گزارش یو اس ای تودی، هر فردی که آثار تاریخی، بناهای یادبود و مجسمه ها را تخریب یا ممکن است طبق قانون فدرال تا ۱۰ سال زندانی شود.

دستور اجرایی ترامپ معترضان را  تحت پیگرد کامل قرار می دهد و دستگاه های مجری قانون در سطح ایالتی و محلی را تحت فشار قرار می دهد که اگر نتوانند از این بناهای یادبود حفاظت محافظت کنند ممکن است حمایت دولت فدرال را از دست بدهند.

این دستور همچنین بیان می کند که دولت فدرال در دسترس بودن افرادی در سراسر کشور را برای حفاظت از بناهای یادبود، مجسمه و اموال عمومی تضمین می کند.
دستور ترامپ به دنبال پایین کشیدن برخی از مجسمه ها از سوی معترضان به دنبال مرگ جورج فلوید شهروند سیاه پوست به دست پلیس سفید پوست صادر شده است.

معترضان پیشتر تلاش کرد مجسمه آندرو جکسون را که درست در پارک مقابل کاخ سفید واقع شده است پایین بکشند که مداخله پلیس مانع آن شد.

قانون فدرال حفاظت از بناهای یادبود کهنه سربازان در سال ۲۰۰۳ تصویب شد و هر گونه تخریب یا تلاش برای نابودی لوح، مجسمه و بنای یادبود برای بزرگداشت هر فردی را که در نیروهای نظامی خدمت کرده است، جرم قلمداد می کند و جریمه ای تا ۱۰ سال زندان را برای خاطیان در نظر گرفته است.


اعتراضات علیه نژاد پرستی همچنان ادامه دارد

تلاش معترضان آمریکایی برای ایجاد منطقه خودمختار در پورتلند
 
فروپاشی نمادهای نژادپرستی؛زنگ خطر برای ترامپ/ پرچم می‌سی‌سی‌پی تغییر می‌یابد

به گزارش نیوزویک، صدها معترض از اواخر پنجشنبه تجمع خود را در شمال شرق پورتلند آغاز کردند و تجمعات آنها روز جمعه نیز ادامه یافت.

پلیس معترضان را به برپا کردن آتش در خیابان‌ها متهم کرده است.  

به نوشته نیوزویک، در حالی که بسیاری از معترضان خواستار اجرای اصلاحات در ساختار پلیس هستند اما تجمع آنها به درگیری با پلیس منجر شد.

پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. به گفته پلیس، در پی این درگیری‌ها چند مامور زخمی شده و چهار نفر از معترضان بازداشت شدند.

تلاش معترضان پورتلند برای ایجاد منطقه خودمختار در حالی است که معترضان در بخشی از شهر سیاتل ایالت واشنگتن منطقه خودمختار ایجاد کرده‌اند.

با گذشت یک ماه از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی تظاهرات مردم این کشور علیه نژادپرستی و خشونت پلیس ادامه دارد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تهدید کرده بود که از ارتش برای سرکوب معترضان استفاده خواهد کرد.

این تهدید نه تنها موجب عقب‌نشینی معترضان نشد بلکه به خشم عمومی دامن زد و انتقادات زیادی را در میان افکار عمومی و دولتمردان این کشور در پی داشت.

 
تظاهرات ضد نژادپرستی در برلین برگزار شد
 
فروپاشی نمادهای نژادپرستی؛زنگ خطر برای ترامپ/ پرچم می‌سی‌سی‌پی تغییر می‌یابد

صدها نفر از مردم آلمان امروز شنبه با برگزاری تجمع مسالمت‌آمیزی در برلین پایتخت این کشور علیه نژادپرستی شعار دادند.

معترضان به نژادپرستی با عنوان «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» (BLM) خواستار افزایش آگاهی نسل جوان درباره برابری نژادها و نوع بشر شدند.

بر اساس اعلام این رسانه، سازمان‌دهی کنندگان این تظاهرات با توجه به شیوع ویروس کرونا در آلمان، تلاش کردند تا اصول فاصله اجتماعی در این تجمع رعایت شود.

گفتنی است، بسیاری از شهرهای جهان به دنبال قتل فجیع «جرج فلوید» سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور دست به تظاهرات زده اند.


منبع:
1. ایرنا/فروپاشی نمادهای نژادپرستی؛ زنگ خطر برای ترامپ
2. ایرنا/ استیصال ترامپ و دستور اجرایی وی برای مقابله با معترضان تبعیض‌نژادی
3. ایرنا/ حذف نمادهای تبعیض‌نژادی در آمریکا؛ پرچم می‌سی‌سی‌پی تغییر می‌یابد
4. ایرنا/ تلاش معترضان آمریکایی برای ایجاد منطقه خودمختار در پورتلند
5. مهر/ در همراهی با اعتراضات جهانی؛ تظاهرات ضد نژادپرستی در برلین برگزار شد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.