آمریکا همچنان صحنه اعتراضات به نژادپرستی است/ هشدار شهردار سیاتل درباره اعزام ارتش به این شهر / ترامپ: تسخیر سیاتل باید همین حالا تمام شود

آمریکایی‌ها برای هجدمین روز متوالی در اعتراضات بر ضد نژادپرستی نهادینه‌شده در این کشور شرکت کردند.
شنبه، 24 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
آمریکا همچنان صحنه اعتراضات به نژادپرستی است/ هشدار شهردار سیاتل درباره اعزام ارتش به این شهر / ترامپ: تسخیر سیاتل باید همین حالا تمام شود
به گزارش راسخون؛ انتشار تصاویر ویدئویی از مرگ جورج فلوید، مرد سیاه‌پوست ۴۶ ساله آمریکایی، به علت نژادپرستی و خشونت‌طلبی پلیس آمریکا موجی از اعتراض را در این کشور برانگیخته است.

این تصاویر نشان می‌دهد که جورج فلوید در نتیجه رفتار خشونت‌بار پلیس آمریکایی جان خود را از دست می‌دهد. او پیش از مرگ از مامور پلیس سفیدپوستی که زانویش را روی گردن او فشار می‌داد، خواسته بود که به او اجازه تنفس بدهد.

مردم آمریکا برای هجدمین روز متوالی هم در اعتراضات بر ضد نژادپرستی شرکت کردند.

آمریکا همچنان صحنه اعتراضات به نژادپرستی است/ هشدار شهردار سیاتل درباره اعزام ارتش به این شهر / ترامپ: تسخیر سیاتل باید همین حالا تمام شود


آمریکا همچنان صحنه اعتراضات به نژادپرستی است/ هشدار شهردار سیاتل درباره اعزام ارتش به این شهر / ترامپ: تسخیر سیاتل باید همین حالا تمام شود


سرعت سرایت زیاد اعتراضات به سایر شهرهای آمریکا

از جمله دیگر وجه تفاوت اعتراضات اخیر با سایر تظاهرات پیشین در آمریکا، حضور پررنگ سفیدپوستان بوده است. بررسی چرایی حضور گسترده سفیدپوستان در این دور از اعتراضات خود موضوع مهمی است که در این وجیزه نمی‌گنجد. اما یک وجه دیگر از اعتراضات اخیر در آمریکا، سرعت سرایت بالای اعتراضات در سطح این کشور بوده است. گستره تظاهرات در آمریکا طی بیش از دو هفته اخیر را در نقشه زیر ملاحظه می‌کنید. در بیش از ۳۵۰ شهر آمریکا تجمعات اعتراض‌آمیز علیه ساختار نژادپرستانه در آمریکا برگزار شد.

در این بین گارد ملی آمریکا نیرو‌های خود را به ایالت‌های زیر ارسال کرد. نیروهای گارد ملی آمریکا در ایالت‌های کالیفرنیا، کلرادو، ناحیه کلمبیا، فلوریدا، جورجیا، ایلینویز، کنتاکی، ماساچوست، میشیگان، مینه سوتا، میسوری، نبراسکا، نوادا، کارولینای شمالی، داکوتای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا، کارولینای جنوبی، داکوتای جنوبی، تنسی، تگزاس، یوتا، واشنگتن، ویسکانسین حضور پیدا کردند.

در تصویر زیر نقاط مشخص شده، شهرهایی است که در آن اعتراضات برگزار شده است. همچنین گارد ملی آمریکا در ایالت‌هایی که پررنگ‌تر نمایش داده شده، حضور پیدا کرده است.

در ادامه لیستی از شهر‌های آمریکا که در آن اعتراضات فشرده‌ای برگزار شده را می‌بینیم. این بخش‌ها به نوعی مراکز اصلی تظاهرات در کشور معرفی شده است.


مینیاپولیس

شهری که جورج فلوید در آن جان باخت. جمعیت انبوهی طی روز‌های اخیر تظاهرات صلح‌آمیزی را برگزار کردند. شمار زیادی از گل‌ها و تندیس‌های گچ بری به یاد فلوید در سراسر ایالت اهداء شد. پلیس مینیاپولیس تحت فشار افکار عمومی مجبور شد تا پلیس‌های خاطی را از ادامه فعالیت تعلیق کند. بر اساس گزارش‌ها، بخش‌هایی از تظاهرات در ایالت مینیاپولیس هم به خشونت انجامیده است.


نیویورک

تظاهرکنندگان نیویورکی در امتداد پل منهتن، که مرکز شهر نیویورک را به منطقه بروکلین وصل می‌کند، راهپیمایی کردند. هزاران نفر در طول روز در محله‌هایی نظیر «هارلم» و «دهکده شرقی» تا «فلتبوش» و مرکز شهر بروکلین راهپیمایی کردند و خواستار پایان وحشیگری پلیس شدند. حوادث مربوط به مواد منفجره «کوکتل مولوتف» و زیر گرفتن تظاهرکنندگان به دست وسایل نقلیه پلیس از جمله مسائل در دست بررسی است.


لس آنجلس

دامنه اعتراضات در لس‌انجلس در حدی بود که در این شهر وضع اضطراری اعلام شد، چراکه بخشی از اعتراضات به خشونت گرایید. اگرچه مقامات لس‌انجلس مدعی شدند که از اعتراضات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنند، اما به بهانه کنترل خشونت‌ها به معترضان حمله‌ور شدند. تظاهرات‌کنندگان علیه قشر ثروتمند آمریکا شعار می‌دادند.


میامی

در پی اعتراضات شدید در میامی، مسئولان ایالتی تصمیم گرفتند تا در این شهر حکومت نظامی اعلام کنند. صبح روز یکشنبه و پس از توقف حکومت نظامی، نیرو‌های امنیتی در این شهر شدیدا از مقر اصلی پلیس میامی مراقبت کردند. سطح شهر پر از دست‌نوشته علیه نظام سیاسی در آمریکا شده، از جمله این شعار‌ها «نظام شکست‌خورده» بود. رسانه‌های محلی از حضور جمعیت «پرشور» در شهر‌های دیگر ایالت فلوریدا مانند «تامپا»، «تالاهاسی»، «مرجان گابل» و «اورلاندو» خبر دادند. مردم از فقدان عدالت و صلح در آمریکا ابراز انزجار کردند.


واشنگتن

معترضان کاخ سفید را محاصره کردند و جمعیت زیادی برای چند شب متوالی با افسران سرویس مخفی، گاردملی و افسران پلیس درگیر شدند. محل استقرار رئیس جمهور در کاخ سفید، حصارکشی شد و نیرو‌های امنیتی مسیر‌های منتهی به کاخ سفید را تحت کنترل خود درآورند. همچنین ترامپ از ترس تظاهرات مجبور شد که به زیرزمینی در دفتر ریاست جمهوری پناه ببرد. معترضان در حاشیه کاخ سفید با نیرو‌های امنیتی درگیر شدند، پلیس طی چند روز اخیر با باتوم به معترضان حمله کرده و برای متفرق کردن آن‌ها به اسپری فلفل متوسل شده است.

ترامپ: تسخیر سیاتل باید همین حالا تمام شود

رییس‌جمهوری آمریکا درباره اعتراضات گسترده در سیاتل که علیه نژادپرستی در ایالات متحده و در پی کشته شده جورج فلوید دامن گرفته است، توئیت جدیدی منتشر کرد.

دونالد ترامپ در توئیتی معترضان را «آنارشیست» قلمداد کرده است. ترامپ پیش از این نیز در این باره موضع‌گیری‌های تندی داشته است.

رییس‌جمهوری آمریکا در تازه‌ترین توئیت خود نوشت: شهردار سیاتل درباره تسخیر شهرش توسط آنارشیست‌ها می‌گوید: این یک تابستان عاشقانه است.

او ادامه داد: این لیبرال‌دموکرات‌ها فهمی ندارند. تروریست‌ها شهرهای ما را می‌سوزانند و غارت می‌کنند و آنها صرفاً فکر می‌کنند این امر و حتی کشتار، جالب است!

ترامپ در پایان توئیت خود خواهان توقف فوری «تسخیر سیاتل» شده است.

در ادامه فیلمی از اعتراض ترل الدورادو اونز از فوتبالیست های معروف سابق آمریکایی در میان معترضان به قتل فلوید را می بینیم: 


معترضان آمریکایی نمادهای نژادپرستی را به زیر کشیدند

همزمان با افزایش اعتراضات سراسری در آمریکا، حمله معترضان به نماد‌های برده داری نیز آغاز شده است. حمله به نماد‌های برده‌داری در آمریکا تا حدی بوده که مسئولان شهر «لوئیزویل» از ترس‌شان پیش دستی کردند و نمادی از یک ژنرال آمریکایی را به سرعت به مکان امنی منتقل کردند. مجسمه منتسب به «جان کسلمن» در لوئیزویل سابقه‌ای بیش از صد سال داشت، در حالی که سفیدپوستان وی را مظهر اقتدار و استقلال آمریکا می‌دانستند، سیاه‌پوستان تاکید دارند که وی مظهر برده‌داری بوده است. آن‌ها تندیس او را یک بی‌احترامی به خود تعبیر می‌کردند؛ بنابراین این مجسمه طی سال‌های اخیر محل اختلاف و درگیری بین اهالی لوئیزویل بوده است.

البته نارضایتی مردم آمریکا به تندیس‌های نژادپرستی در آمریکا تنها به یک مورد ختم نمی‌شود. کمتر از یک هفته پیش و در پی اعتراضات انبوه علیه نژادپرستی، مسئولان شهر «فردریکس‌بورگ» در اقدامی جهت کنترل اعتراضات، نمادی که بیانگر مکان فروش بردگان در آمریکا بود را پس از گذشت ۱۷۷ سال از خیابان حذف کردند.
آمریکا همچنان صحنه اعتراضات به نژادپرستی است/ هشدار شهردار سیاتل درباره اعزام ارتش به این شهر / ترامپ: تسخیر سیاتل باید همین حالا تمام شود

اتفاقات مشابهی در سایر ایالات و شهر‌های آمریکایی رخ داده است. در آلاباما و فیلادلفیا نیز مجسمه‌هایی از افسران آمریکایی که برای سیاه‌پوستان نماد برده‌داری به حساب می‌آمده، از سطح شهر حدف شده است. این اتفاق مختص به آمریکا نبوده و در لندن و بروکسل نیز معترضان تندیس‌هایی را که اشاره‌ای به عدم برابری سفیدپوست و سیاه‌پوست دارند را مورد حمله قرار دادند.
 

آینده اعتراضات در سایه برخورد چکشی پلیس

هرچند که به گفته خود تحلیلگران آمریکایی، اعتراضات این روز‌های آمریکایی‌ها بنا به دلایل مختلف کم‌نظیر و استثنائی است، استمرار آن هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. همه‌گیری اعتراضات در سراسر آمریکا، حضور پررنگ آحاد مردم آمریکا در اجتماعات اعتراضی و حضور پرشمار معترضان وجه تمایز اعتراضات اخیر در آمریکا است. آمریکا امروز بیش از هر زمان دیگر مصادیق گسستگی و واگرایی را در جامعه خود حس می‌کند. عدم تعلق خاطر سیاه‌پوستان به آمریکا و به آتش کشیدن پرچم این کشور بر ادعای فوق مهر تایید می‌زند.

قطعا به ثمر نشستن و توفیق این فرم از اعتراضات خیابانی پیش‌نیاز‌هایی را هم می‌طلبد که مهمترین آن ظهور رهبری قدرتمند در راس مخالفان است تا بتواند اعتراضات را ساماندهی کند. اهمیت ساماندهی اعتراضات از جمله مسائلی است که سیستم امنیتی آمریکا به خوبی به آن واقف است، هر از گاهی که نام یک رهبر سیاه‌پوست در آمریکا بر سر زبان‌ها می‌افتد، وی فورا دستگیر می‌شود. تروریست خطاب کردن «آنتیفا» نیز راستای همین سیاست مذکور است. بنابراین اگرچه پیش‌بینی آینده اعتراضات کمی مشکل بنظر می‌رسد می‌توان تضمین کرد که پایه‌های اتحاد ایالات آمریکایی در پی توفان بی عدالتی و تبعیض نژادی به لرزه در آمده است.


منبع:
1. باشگاه خبرنگاران جوان/ آمریکا همچنان صحنه اعتراضات به نژادپرستی است/ هشدار شهردار سیاتل درباره اعزام ارتش به این شهر
2. باشگاه خبرنگاران جوان/ اعتراضات همگانی علیه نژادپرستی در آمریکا/ چه شهر‌هایی درگیر تظاهرات شده‌اند؟
ایسنا/ ترامپ: تسخیر سیاتل باید همین حالا تمام شود
3. مشرق/ فیلم/ فوتبالیست‌ معروف سابق آمریکایی در میان معترضان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.