آتش خشم امریکایی‌ها دوباره به پرچم گرفت/ اعلام وضعیت اضطراری در ایالت ویسکانسین آمریکا

معترضان خشمگین از حادثه تیراندازی اخیر پلیس در شهر کنوشای ایالت ویسکانسین امریکا به یک مرد سیاهپوست، همچنان به تظاهرات علیه نژادپرستی سیستماتیک ضدسیاهپوستان در امریکا ادامه می‌دهند و در طرف دیگر دولت از طریق افزایش نیرو‌های گارد ملی امیدوار است اعتراضات را کنترل کند.
پنجشنبه، 6 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
آتش خشم امریکایی‌ها دوباره به پرچم گرفت/ اعلام وضعیت اضطراری در ایالت ویسکانسین آمریکا
به گزارش راسخون؛ روز یک شنبه، پلیس شهر «کنوشا» واقع در ایالت ویسکانسین  آمریکا به سوی یک جوان سیاه پوست ۲۹ ساله به نام «جاکوب بلیک» از فاصله نزدیک و در حالی که داخل خودروی خود نشسته بود دست‌کم هفت بار شلیک کرد و این موضوع خشم مردم شهر را برانگیخت و آن‌ها را به خیابان‌ها کشاند. این اعتراضات در حالی تداوم پیدا می‌کند که معترضان با آتش زدن وسایل نقلیه سعی بر نشان دادن خشم خود دارند. 
 

سه شنبه شب نیرو‌های گارد ملی مکرراً از معترضان حاضر در خیابان‌های این شهر خواستند متفرق شوند. با این حال اکثر معترضان با وجود اعمال مقررات منع آمد و شد از ساعت هشت شب به بعد در کنوشا برای دومین شب متوالی، همچنان به حضور در خیابان‌ها ادامه دادند. درپی مقاومت مردم یک خودروی زرهی پلیس تلاش کرد از میان جمعیت مقابل ساختمان دادگاه عبور کند و در همین حین نیز مأموران به شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های فلفل پرداختند.

طبق گزارش روزنامه کنوشانیوز، معترضان پرچم امریکا را در مقابل حصار دادگاه به آتش کشیدند. تعدادی دیگر از معترضان به سمت نیرو‌های پلیس پشت این موانع بطری و مواد محترقه پرتاب کردند.

وقتی پلیس به معترضان دستور داد که متوقف شوند جمعیت در پاسخ شعار دادند: «جان سیاهپوستان مهم است.» پلیس سپس به سمت آن‌ها گلوله‌های پلاستیکی شلیک کرد.
 
آتش خشم امریکایی‌ها دوباره به پرچم گرفت/ اعلام وضعیت اضطراری در ایالت ویسکانسین آمریکا

ناآرامی‌ها در کنوشا و چندین شهر دیگر امریکا چند روز بعد از آنکه جاکوب بلیک، یک مرد سیاهپوست هدف تیراندازی یک مأمور پلیس در این شهر قرار گرفته و زخمی شد، به راه افتاده و همچنان ادامه دارند. ویدئوی این تیراندازی نشان می‌دهد که جاکوب بلیک بدون هیچ هشداری و درحالی که مسلح نیست چندین بار از ناحیه پشت هدف اصابت گلوله قرار می‌گیرد.
 
آتش خشم امریکایی‌ها دوباره به پرچم گرفت/ اعلام وضعیت اضطراری در ایالت ویسکانسین آمریکا

وکلای خانواده بلیک گفتند که این مرد ۲۹ ساله در نتیجه این تیراندازی از کمر به پایین فلج شده است. مقام‌های کنوشا بیانیه‌های چندانی درباره این برخورد مطرح نکرده‌اند و افسرانی که در این حادثه دست داشته‌اند تنها به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند. وکلای خانواده بلیک گفتند این خانواده قصد شکایت از واحد پلیس کنوشا را دارد. در چنین شرایطی براساس اعلام پلیس کنوشا در ویسکانسین در شامگاه سه‌شنبه، دو تن کشته و چند تن حین وقوع تیراندازی‌هایی مجروح شدند. اف‌بی‌آی درباره این حوادث که در سومین شب پیاپی از اعتراضات رخ داده، تحقیق می‌کند. پلیس درباره هویت قربانیان یا اینکه چه شخصی اقدام به تیراندازی کرده است، اطلاعاتی ارائه نکرد.
 
آتش خشم امریکایی‌ها دوباره به پرچم گرفت/ اعلام وضعیت اضطراری در ایالت ویسکانسین آمریکا

این تحولات در حالی رخ دادند که به گزارش آسوشیتدپرس، معترضان در آتلانتای امریکا نیز در اعتراض به تیراندازی پلیس کنوشا به این مرد سیاهپوست به خیابان‌ها آمدند و این تظاهرات هم با خشونت همراه شد. گزارش شد که معترضان آتلانتا ابتدا در پارک وودراف در مرکز این شهر تجمع کردند تا حمایت‌شان را از جاکوب بلیک نشان دهند. شبکه WSB-TV گزارش کرد، کمی بعد از این تجمع معترضان به سمت ساختمان مقر حوزه پنجم پلیس آتلانتا راهپیمایی کردند و به گفته پلیس این شهر، معترضان در آنجا پنجره یک ساختمان را شکستند.
 

شورش و استقرار گارد ملی

 
آتش خشم امریکایی‌ها دوباره به پرچم گرفت/ اعلام وضعیت اضطراری در ایالت ویسکانسین آمریکا

تصاویر منتشر شده از شورش های دوشنبه شب این شهر نشان می دهد، عملا مردم شهر «کنوشا» را به آتش کشیده اند و صدها خودرو مغازه و ساختمان در آتش خشم معترضان سوخته و به خاکستر تبدیل شده است. بر اساس گزارش ها فرماندار ایالت برای کنترل اوضاع دستور استقرار گارد ملی را در شهر صادر کرده است تا «جلوی غارت مغازه ها و تخریب اموال عمومی» را بگیرد. شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرده، فرماندار ایالت ویسکانسین درخصوص استقرار گارد ملی آمریکا در شهر کنوشا گفت که این نیروها برای محافظت از زیرساخت های مهم همچون اداره آب و برق و ایستگاه های آتش نشانی مستقر شده اند. اعتراض ها تا اندازه ای خشونت بار بود که اداره پلیس ویسکانسین از ساعت ۲۰:۰۰ دوشنبه شب به وقت محلی اعلام قوانین منع آمد و شد کرد. هنوز گزارش دقیقی از تعداد مجروحین، بازداشتی ها و تلفات احتمالی منتشر نشده است. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشته: «ده ها افسر پلیس در کنوشا مقابل کاخ دادگستری صف کشیدند و معترضان در سراسر خیابان علیه نابرابری نژادی شعار دادند. بالگردها بر فراز منطقه به پرواز درآمده و افسران پلیس روی سقف کاخ دادگستری مستقر شدند. معترضان فریاد می زدند: عقب نخواهند نشست».
 

تعطیلی شهر و نشست ویژه

 
آتش خشم امریکایی‌ها دوباره به پرچم گرفت/ اعلام وضعیت اضطراری در ایالت ویسکانسین آمریکا

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه پلیس در ویسکانسین در هشداری که برای کسب و کارها فرستاده توصیه کرده بهتر است مغازه ها را تعطیل کنند چرا که پلیس گزارش های متعددی از دزدی مسلحانه و شلیک و تیراندازی دریافت کرده است. به گزارش ایسنا همزمان پسر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توئیتر به این اعتراض ها واکنش نشان داده و با انتشار تصاویری، آنها را «آنارشی» و هرج و مرج خوانده است. «تونی اورس»، فرماندار ویسکانسین نیز ضمن محکوم کردن شلیک به «جیکوب بلیک» رفتار پلیس را مورد انتقاد قرار داده است:«در حالی که ما هنوز جزئیات کامل واقعه را نمی دانیم، اما آنچه درباره اش یقین داریم این است که این اولین مرد سیاه پوستی نیست که در اقدامی بی رحمانه به دست ماموران قانون در ایالت ما یا کشورمان زخمی و یا کشته می شود». بر اساس گزارش رویترز فرماندار ویسکانسین همچنین خواستار تشکیل نشست ویژه حقوقی و قانونی برای اصلاح مشکلات مربوط به رفتارهای پلیس شده است.


چرخش جمهوری خواهان به سمت بایدن!

 
آتش خشم امریکایی‌ها دوباره به پرچم گرفت/ اعلام وضعیت اضطراری در ایالت ویسکانسین آمریکا

همزمان با آشوب های ویسکانسین، از تحولات داخلی آمریکا نیز خبر رسیده اختلاف در حزب جمهوری خواه و مقامات دولت ترامپ بر سر حمایت از وی در انتخابات آبان ماه تشدید شده است. حتی با شدت گرفتن تحرکات انتخاباتی در آمریکا رسانه ها از اتحاد مقام های سابق دولت ترامپ در مخالفت با او و حمایت از بایدن خبر می دهند. به نوشته «پالتیکو»، «مایلز تیلور» رئیس دفتر سابق وزارت امنیت داخلی آمریکا در دولت دونالد ترامپ به همراه «الیزابت نیومن» که عضو سابق ارشد این وزارتخانه بوده، یک گروه شامل مقام های سابق و کنونی دولت آمریکا و رهبران جمهوری خواه که مخالف ترامپ هستند، تشکیل داده اند. «مایلز تیلور» هفته گذشته رسما و علنا از «جو بایدن» رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان) آمریکا حمایت کرد. او و نیومن نام این گروه ضد ترامپ را «اتحاد سیاسی جمهوری خواه برای صداقت و اصلاحات» گذاشتند؛ گروهی که اعضای آن زمانی برای دولت ترامپ کار کردند یا هم اکنون هم در این دولت حضور دارند اما خواهان پیروزی بایدن در انتخابات و ایجاد اصلاحات در حزب جمهوری خواه هستند.طبق گزارش این رسانه آمریکایی، تاکنون دو عضو ارشد کنونی دولت ترامپ به صورت ناشناس از این گروه حمایت کرده اند و یکی از آنها در نظر دارد در زمان نزدیک به انتخابات هویت خودش را افشا کند.

پولیتیکو نیز در این باره گزارش داده: «گروه ضد ترامپ در تلاش است تا حمایت بین ۲۰ تا ۴۰ مقام سابق جمهوری خواه را به دست آورد». انتشار خبرها درباره تشکیل یک گروه تازه جمهوری خواه ضد ترامپ در شرایطی صورت گرفته که در انتخابات اخیر ستاد انتخاباتی بایدن تلاش ها برای جلب حمایت جمهوری خواهان مخالف ترامپ را تشدید کرده است. تا کنون علاوه بر «جان کسیک» فرماندار پیشین جمهوری خواه ایالت اوهایو و نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و «جف فلیک» سناتور جمهوری خواه سابق ایالت آریزونا رسما از بایدن در انتخابات حمایت کردند.


منبع:
1. آی دات آی آر/ ایالت «ویسکانسین» در آتش خشم معترضان می سوزد
2. کیهان/ معترضان آمریکایی در ویسکانسین شهر را به آتش کشیدند
3. باشگاه خبرنگاران جوان/ ایالت «ویسکانسین» در آتش خشم معترضان می‌سوزد + فیلم
4. جوان آنلاین/ تداوم اعتراضات در شهر‌های امریکا علیه خشونت پلیس با ۲ کشته/ آتش خشم امریکایی‌ها دوباره به پرچم گرفت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.