تظاهرات علیه نژاد پرستی همچنان ادامه دارد/ ترامپ هم ردیف هیتلر و موسولینی قرار گرفت

سراسری شدن اعتراضات مردم علیه نژادپرستی در حال تبدیل شدن به بحرانی حاکمیتی درآمریکاست.
دوشنبه، 2 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات علیه نژاد پرستی همچنان ادامه دارد/ ترامپ هم ردیف هیتلر و موسولینی قرار گرفت
با گذشت هفته‌ها از اعتراض‌های ضد تبعیض نژادی در آمریکا، موضوعی که سابقه‌ای به بلندای تاریخ دارد، این بار شبکه CNN ویدیویی از اعتراضات میلیونی معترضان در بوستون، شیکاگو، نیویورک، واشنگتن، میامی، اوکلند، سنت لوییس، لوس آنجلس، سیاتل و... را نمایش گذاشت. 


تیراندازی در مینیاپولیس آمریکا یک کشته و ۱۱ مجروح برجا گذاشت

منابع پلیس شهر مینیاپولیس آمریکا که طی هفته‌های اخیر شاهد اعتراض گسترده مردمی به قتل یک شهروند سیاه‌پوست به دست افسر پلیس بوده است، از کشته شدن دست کم یک نفر و مجروح شدن ۱۱ نفر دیگر در این شهر بر اثر تیراندازی خبر داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت این تیراندازی‌ها بامداد یکشنبه به وقت مینیاپولیس رخ داد که تا کنون یک نفر کشته شده و حال برخی از ۱۱ مجروح این حادثه وخیم گزارش شده است. 

 
تظارهرات علیه نژاد پرستی همچنان ادامه دارد/ ترامپ هم ردیف هیتلر و موسولینی قرار گرفت

جمعه شب نیز در جریان تیراندازی در این شهر، دست کم یک نفر کشته و چهار نفر دیگر هم مجروح شدند.


تظاهرات مردم انگلیس ضد نژادپرستی و بی‌عدالتی

صد‌ها شهروند انگلیسی با در دست داشتن نوشته‌ها و سر دادن شعارهایی در تظاهرات اعتراضی نسبت به تبعیض‌نژادی و بی‌عدالتی در خیابان‌های شهر لندن، پایتخت این کشور اروپایی شرکت  و اقدامات نژادپرستانه در انگلیس و آمریکا را محکوم کردند.
 
تظارهرات علیه نژاد پرستی همچنان ادامه دارد/ ترامپ هم ردیف هیتلر و موسولینی قرار گرفت

همچنین، صد‌ها نفر ضد نژادپرستی و رفتار‌های تبعیض آمیز ضد سیاه‌پوستان در هایدپارک لندن تجمع کردند. حاضران در این تجمع با سر دادن شعار و در دست داشتن پلاکارد اعتراض خود را به رفتار‌های نژادپرستانه در آمریکا و انگلیس ضد سیاه‌پوستان ابراز داشتند.

حاضران در این تجمع فریاد می‌زدند: «زندگی سیاه‌پوستان مهم است و بدون عدالت، هیچ صلحی در کار نخواهد بود.»


ترامپ هم ردیف هیتلر و موسولینی قرار گرفت

آوازه بدنامی سیاست‌های امپریالیستی، دیکتاتوری و نژادپرستانه رئیس‌جمهوری آمریکا تا جایی پیچیده است که تصویر ترامپ در یکی از بیلبوردهای شهری در اسپانیا درکنار تصاویر هیتلر و موسولینی به عنوان دیکتاتورهای بزرگ جنگ جهانی دوم قرار گرفت.  
 
تظارهرات علیه نژاد پرستی همچنان ادامه دارد/ ترامپ هم ردیف هیتلر و موسولینی قرار گرفت

براساس تصاویر منتشر شده در توئیتر، تصویر یکی از بیلبوردهای شهر «اولیروس» ایالت گالیسیا در شمال غربی اسپانیا از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در کنار تصاویر «هیتلر» و «موسولینی» دیکتاتورهای دوران جنگ جهانی دوم خبرساز شد.

«آنخل گارسیا سیان» شهردار شهر اولیروس در این زمینه گفت: برخلاف آن که بیلبوردهای خیابانی همیشه محل قرارگیری آگهی های تبلیغاتی بوده، این بار از فرصت استفاده کرده تا با عنوان «یک هیولای جدید» ترامپ را به شهروندان معرفی کنیم؛ او همچنین گفت: من نیز همچون سایر سیاستمداران، موضع گیری در قبال وقایع سیاسی را وظیفه خود می دانم.

سیان در ادامه گفت: در حالی که این روزها ما درحال تحقیق و پیگیری در مورد منشا پیدایش ویروس کرونا هستیم، همه می دانیم که منشا نژادپرستی در آمریکا شخص دونالد ترامپ بود و او همچون تمام آسیب هایی که پیش از این به آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین وارد کرده، در حال ضربه زدن به کل جهان است.

شهردار اولیروس همچنین تاکید کرد: من از وقتی سیاستمدار شده ام بارها گفتم که ترامپ شباهت بسیاری به موسولینی و هیتلر دارد؛ شما نیز با کمی دقت به ویژگی های شخصیتی ترامپ به حرف من پی خواهید برد.  

روش های دیکتاتورانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تا جایی پیش رفته است که وی اخیرا اعلام کرد اگر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰میلادی این کشور بازنده شود و یک دموکرات به کاخ سفید راه یابد، همه کشور همانند مینیاپولیس خواهد شد.


مجسمه نماد نژادپرستی از موزه نیویورک برچیده می‌شود

 
تظارهرات علیه نژاد پرستی همچنان ادامه دارد/ ترامپ هم ردیف هیتلر و موسولینی قرار گرفت

به دنبال اعتراض‌های ضدنژادپرستی در آمریکا، شهردار نیویورک به عنوان یکی از حامیان جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد»، به دنبال آن است تا مجسمه «تئودور روزولت» بیست و ششمین رئیس جمهوری آمریکا که نمادی از نژادپرستی را القا می کند از در ورودی موزه تاریخ طبیعی این شهر برچیند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه از مبدا نیویورک با انتشار این خبر گزارش داد: پس از سال ها اعتراض و با توجه به تحولات اخیر در آمریکا، «بیل دبلاسیو» (Bill de Blasio) شهردار نیویورک اعلام کرد که مجسمه «تئودور روزولت» که نمادی از توسعه استعمار و تبعیض نژادی را القا می کند از محل ورودی موزه تاریخ طبیعی این شهر برچیده خواهد شد.

این مجسمه که از جنس برنز بوده و از سال ۱۹۴۰ میلادی در محل ورودی به موزه تاریخ طبیعی آمریکا نصب شده است، تئودور روزولت درحالی سوابر بر اسب است که پیکره یک سرخ پوست و یک سیاهپوست آفریقایی، پیاده در طرفین آن قرار گرفته اند.

بنابراین گزارش دبلاسیو این مجسمه را یک نمادی «مشکل زا»  توصیف کرد.

شهردار نیویورک درباره برچیده شدن این مجسمه در بیانیه ای اعلام کرد: از موزه تاریخ طبیعی آمریکا خواسته شده تا این مجسمه را از این مکان برچیند، چراکه مجسمه تئودور روزولت با این وضعیت، بطور صریحی سیاهپوستان و سرخپوستان را مردمی رام شدنی و شهروندانی درجه دوم ترسیم می کند.

این بیانیه درادامه می افزاید: با توجه به شرایط کنونی برچیده شدن این مجسمه از این مکان، تصمیمی درست و به موقع است.

تاکنون شمار زیادی از مجسمه هایی که نماد برده داری و استعمارگری  است به دنبال خیزش جدید برعلیه نژاد پرستی در آمریکا که با قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست به دست پلیس سفید پوست شهر «مینیاپولیس» در پنجم خرداد جرقه آن زده شد، سرنگون گردید، حتی مجمسه هایی نیز دراین زمینه در انگلیس نیز به زیر و به رودخانه  افکنده شد.

معترضان  شهر «بریستول» در جنوب انگلیس درهفته های گذشته و در همبستگی با اعتراض های سراسری در آمریکا تحت عنوان جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» اقدام به زیر کشیدن مجسمه «ادوارد کولستون» (Edward Colston) بردهدار انگلیسی کرده و پس از غلطاندن آن در خیابان های این شهر آن را به رودخانه افکندند.

در آمریکا نیز بخصوص در ایالت های جنوبی از جمله شهر سانفرانسیسکو واقع در ایالت کالیفرنیا شاهد به زیر کشیدن شماری از مجسمه های مربوط به دوران برده داری و استعمار در این کشور از سوی معترضان بوده است.

چندین مجسمه نیز به دستور فرماندار ایالت کارولینای شمالی از محلشان برداشته شدند تا زد و خوردی میان معترضان و هواداران برتری نژادی ایجاد نشود.


منبع:
1. ایرنا/ ترامپ هم ردیف هیتلر و موسولینی قرار گرفت
2. ایرنا/ تیراندازی در مینیاپولیس آمریکا یک کشته و ۱۱ مجروح برجا گذاشت
3. ایرنا/ مجسمه نماد نژادپرستی از موزه نیویورک برچیده می‌شود
4. میزان/ اعتراضات مردم آمریکا علیه نژاد پرستی
5. قطره/ تظاهرات مردم انگلیس ضد نژادپرستی و بی‌عدالتی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.