داستان غم انگیز خرید و فروش نوزادان

خرید و فروش کودکان بین معتادان و سوء استفاده کنندگان به خودی خود داستان پرغصه ای است اما این پدیده، آنجا دردناک تر می شود که عده ای بی محابا در سایت ها و فضاهای مجازی، نوزاد را همانند یک کالا در معرض تبلیغ خرید و فروش قرار می دهند.
سه‌شنبه، 18 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
داستان غم انگیز خرید و فروش نوزادان
به گزارش راسخون؛ حکایت نوزادانی که پس از به دنیا آمدن فروخته می‌شوند حکایت دردناکی‌ست، کودکانی که ناخواسته وارد این دنیا شده تا پول نقدی برای پدر و مادر سنگدل‌شان شوند.

سرنوشت نامعلوم کودکان فروخته شده در بازار سیاه بچه‌فروشی گاه آ‌نها را راهی خانه و کاشانه‌ای امن می‌کند، گاه آنها را به کودکان‌کار تبدیل می‌کند. بچه‌هایی که محکوم به‌کار کردن درخیابان‌ها و درآمدزایی برای دلالان کودکان کار هستند. یک جامعه شناس در این باره می‌افزاید: غالب نوزادانی که از مادران معتاد خریداری می‌شوند، با مشکل اعتیاد روبه‌رو هستند. مشکلی که گاه موجب بروز درگیری‌هایی میان خانواده خریدار و فروشنده می‌شود. اکثر خانواده‌های نابارور بعد از اینکه از بچه‌دارشدن ناامید می‌شوند و در توانشان نیست تا شرایط پذیرش کودک از مراکز بهزیستی را تامین کنند، دست به تامین خواسته‌شان از بازار سیاه کودک‌فروشی می‌زنند، کاری که برای آنها همراه با چالش‌هایی است. نمونه این درگیری را خانواده‌ای در اراک تجربه کرده‌اند. زوجی که بعد از خرید نوزادی از زن معتاد وقتی با حالات جسمی نوزاد چند‌روزه‌شان روبه‌رو می‌شوند و آن را به پزشک منتقل می‌کنند، متوجه اعتیاد نوزاد خود می‌شوند. مسئولان مرکز درمانی موضوع را به پلیس و اداره بهزیستی خبر می‌دهند و درنهایت منجر به روشدن دست خانواده خریدار نوزاد می‌شود. هرچند این کودک بعد از بستری در بیمارستان و ترک اعتیاد راهی یکی از مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست شد، اما ضربه وارده به این خانواده به گفته خودشان قابل جبران نیست.

ماجرای فروش نوزادها، ماجرای دردناکی است که غم بزرگی در آن‌ نهفته است. قدیم‌ترها گاهی اوقات روی در و دیوار شهر برگه‌هایی را نصب می‌کردند که نوشته شده بود، نوزادفروشی. اما حالا این برگه‌ها کمتر دیده می‌شود و آگهی فروش نوزادان سر از فضای مجازی درآورده است.کافی است کمی در این فضای افسارگریخته مجازی که روزبه‌روز به وسعت آن اضافه می‌شود، نگاهی بیندازید و با سرچ چند کلیدواژه و هشتگ به خواسته موردنظرتان برسید. هشتگ واگذاری نوزاد یا سرپرستی نوزاد. آن موقع است که با دنیایی از عکس و مطلب روبه‌رو خواهید شد. چهره نوزادان و کودکان معصومی در مقابل چشمان شما نقش می‌بندد که مانند کالایی باارزش قیمت‌گذاری شده‌اند و خریدار حق انتخاب دارد. جای تخفیف هم گذاشته‌اند. کافی است با یکی از این دلالان فرشته‌ها وارد معامله شوی تا شما را به قبول سرپرستی یکی از این نوزادها قانع کند.

قبلا بنابر مشاهدات عینی در برخی از کیوسک‌های تلفن‌های همگانی پایین شهر آگهی می‌زدند که توان نگهداری از بچه را ندارم و به بالاترین قیمت می‌فروشم؛ پسربچه چهار ساله‌ام را می‌فروشم؛ جنین یک بچه به فروش می‌رسد و... اما الان نحوه خرید و فروش نوزاد هم تغییر کرده به شکلی که وقتی اینستاگرام خود را باز کنید انواع و اقسام بچه‌ها با سن های متفاوت به فروش می‌رسند.

اینستاگرام یکی از فضا‌هایی است که افراد به راحتی و بدون هیچ محدودیت می‌توانند در آن عضویت یافته و اقدام به تولید و یا اشتراک‌گذاری محتوا و جذب مخاطب کنند.

به تازگی خبر راه‌اندازی یک صفحه در اینستاگرام در فضای مجازی پیچید که در اقدامی ناپسند نوزادان چندماهه و یا کودکان چندساله را واگذار می‌کند. این صفحه تصاویری از کودکان را به اشتراک گذاشته و با تعیین قیمتی آن‌ها را به خریداران واگذار می‌کند و حتی تصاویری از پیام رضایت خریدار از نوزاد فروخته شده را نیز در قسمت استوری صفحه بارگذاری می‌کند.
 
داستان غم انگیز خرید و فروش نوزادان
 

داستان غم انگیز خرید و فروش نوزادان


داستان غم انگیز خرید و فروش نوزادان


داستان غم انگیز خرید و فروش نوزادان


داستان غم انگیز خرید و فروش نوزادان


دلالان در بیمارستان‌های دولتی

بیمارستان‌های دولتی مراکزی هستند که عمدتا زنان باردار دارای مشکلات اقتصادی به آنها مراجعه می‌کنند. مراکزی که می‌توان از آنها به عنوان محل جولان دلالان نوزاد یاد کرد. کسانی که با کمک واسطه‌هایشان مادران نیازمند و صاحبان فرزندان نامشروع را شناسایی کرده و نقش پل ارتباطی را میان خانواده‌های متقاضی خرید بچه و فروشندگان بازی می‌کنند. دلالانی که پول هنگفتی به جیب می‌زنند و منبع درآمد نامشروعی را برای خود تعریف کرده‌اند. کیمیا توسلی، فعال حوزه زنان می‌گوید: معضل فروش نوزاد از مرحله بعد از زایمان به‌مرحله قبل از زایمان رسیده و این مساله حکایت از بازار داغ این معضل دارد. همچنین یک جامعه‌شناس در این باره می‌گوید: غالب خانواده‌هایی را که تن به فروش کودکان می‌دهند، والدین معتاد تشکیل می‌دهند. کسانی که حاضرند برای ذره‌ای مواد بیشتر و بساط پر دودتر فرزند خود را قربانی کنند. فرامرزی، با بیان اینکه آسیب اجتماعی فروش کودکان‌ونوزادان در جامعه در سایه سکوت فعالان اجتماعی هر روز دامنه گسترده‌ای به خود می‌گیرد، می‌گوید: سکوت در برابر این معضل اجتماعی به‌صلاح جامعه نیست.
 

هزینه‌های بالای ناباروری؛ عامل آسیب

قصه فروش نوزادان، قصه تلخی است که امروز می‌شود، آن را در بعضی جاهای کشور شنید. حسین کریمی، از کارشناسان اجتماعیمی گوید: بخشی از آسیب اجتماعی فروش نوزادان ریشه در هزینه‌های بالای درمان ناباروری و شرایط سخت بهزیستی برای واگذاری سرپرستی کودکان به خانواده‌های نیازمند دارد. شرایطی که وقتی خانواده‌ای می‌بیند نمی‌تواند از عهده‌اش بربیاید ترجیح می‌دهد، از راه خلاف به خواسته‌اش برسد.با این وجود، همین چند وقت پیش بود که خبر دستگیری باند خرید و فروش نوزاد در مشهد  تیتر اکثر روزنامه‌ها شد. اعضای 26 نفره این باند بزرگ که سردسته آن زنی معروف به «خانم‌ دکتر» بود که هر نوزاد را به قیمت 30میلیون تومان به خانواده‌های متقاضی می‌فروخت.داستان از این قرار بود که زن و مردی یزدی درحالی‌که نوزادی را در آغوش داشتند، راهی اداره ثبت احوال مشهد شدند. آنها مدعی بودند در سفرشان به مشهد نوزادشان به‌دنیا آمده و حالا قصد دارند، برایش شناسنامه بگیرند. زوج جوان مدارک بیمارستان، زایمان و حتی واکسن نوزاد را در اختیار کارمند ثبت احوال قرار دادند، اما وقتی مشخص شد که مدارک جعلی است، ماجرا به پلیس گزارش شد و زوج جوان بازداشت شدند. آنها پس از انتقال به کلانتری در بازجویی‌ها گفتند که نوزاد را به قیمت 30 میلیون تومان خریده‌اند. آنها گفتند: مدت‌هاست که ازدواج کرده‌ایم، اما در این سال‌ها بچه‌دار نشدیم. نزد پزشکان زیادی رفتیم، اما مشکل‌مان حل نشد تا اینکه از طریق یکی از آشنایان با زنی در مشهد آشنا شدیم که به«خانم دکتر» معروف بود. ما علاقه زیادی به نوزاد دختر داشتیم و او مدعی بود که می‌تواند نوزاد 15روزه‌ای را به ما بفروشد. برای همین هماهنگی انجام شد و ما راهی مشهد شدیم و در ازای پرداخت 30میلیون تومان، این نوزاد به ما تحویل داده شد. همراه نوزاد مدارکی نیز به ما دادند که با آن می‌توانستیم، برای نوزاد شناسنامه بگیریم، اما وقتی به ثبت احوال رفتیم، ماجرا لو رفت.


خریدوفروش نوزادان و کودکان جرم است

خریدوفروش نوزادان و کودکان در قانون جمهوری اسلامی ایران جرم تلقی می‌‌شود و قانونی با عنوان قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در ۹ ماده به تصویب رسیده است که متأسفانه اشاره صریحی جهت خریدوفروش غیرقانونی به آنان نشده است تا ضمانت اجراهایی را در پی داشته باشد.

لکن در ماده ۳ قانون بیان شده است که هرگونه خریدوفروش و بهره‌کشی از کودکان به جهت اعمال خلاف مانند قاچاق و... شخص مرتکب به ۶ماه تا یک‌سال حبس یا پرداخت ۱۰‌میلیون ریال تا ۲۰‌میلیون ریال محکوم خواهد شد.

البته نکته حایز اهمیت آن است که اداره کل حقوقی قوه‌قضائیه در نظریه مشورتی‌‌ درخصوص پدران و مادرانی که طفل خود را در اختیار دیگری قرار داده و در قبال وجهی را دریافت می‌کنند و فرزندخواندگی اتفاق می‌افتد، بیان داشته است که این مورد نیز مشمول ماده ۳ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب‌ سال ۱۳۸۱ بوده و هرگونه خریدوفروش و بهره‌کشی جرم محسوب می‌شود و ضمانت اجرای کیفری را به دنبال خواهد داشت.

اما باید این نکته را درنظر داشت که بسیاری از افراد برای دورزدن قانون، از الفاظی چون هدیه و اهدای نوزاد استفاده می‌کنند تا مشمول این ماده نشوند و از این‌رو خلأ قانونی به‌شدت در این حوزه احساس می‌شود.

شخصی که نوزاد را خریداری کرده است نیز، می‌توان برحس تعاریف آدم‌ربایی تلقی کرد و او را مورد تعقیب قرار داد؛ چراکه طبیعت و ذات آدم‌ربایی آن است که وقتی شخصی توسط شخص دیگری ربوده می‌شود، از حقوق انسانی خودش محروم شده، حتی اگر که این کودک در مقابل مبلغی فروخته شود و در اختیار ثالثی قرار گیرد.
 

مساله‌ای که ‌در حال بحرانی شدن است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران می‌گوید: فقر و نیاز مالی خانواده دلیل اصلی این اتفاقات است. موضوعی که در سایه ضعف‌های نظام حمایت اجتماعی و تامین اجتماعی کشور در حمایت از افراد نیازمند شکل گرفته است. هرچند این روزها نمی‌توانیم مدعی شویم که این آسیب اجتماعی به‌مرز بحرانی‌اش رسیده است، اما این شرایط نمی‌تواند باعث شود تا ما چشم به روی آن ببندیم. سیدحسن موسوی چلک درباره حضور پررنگ دلالان در موضوع خریدوفروش نوازدان اظهار می‌کند: عمده کسانی که متقاضی فروش نوزادان خود هستند، خانواده‌های درگیر با معضل اعتیادند. خانواده‌هایی که به‌خودی خود نمی‌توانند با خریداران رایزنی کنند و به توافق برسند. بنابراین این شرایط زمینه حضور دلالان را فراهم می‌کند. کسانی که با بهره‌گیری از شرایط و وضعیت فروشندگان و درخواست خریداران همیشه پول هنگفتی را از این تجارت به جیب می‌زنند. اینکه گاهی از این بچه‌ها در قالب گروه‌های تکدی‌گری استفاده می‌شود. بچه‌هایی که به خانواده فروخته می‌شوند، باز شرایط بهتری دارند، اما بچه‌هایی که به‌گروه‌های برده‌داری کودک فروخته می‌شوند، آینده اسفناکی دارند. این موضوع نگرانی فعالان اجتماعی را دو چندان می‌کند. او ادامه می‌دهد: باید ابتدا به شناسایی جامعه‌های خریدار نوزادان بپردازیم. چه کسانی هستند و چه اهدافی دارند؟ بعد از تشخیص این موضوع است که می‌توان برنامه‌ریزی کرد. برای مثال اگر ما امروز شاهد استقبال گسترده خانواده‌های نابارور از فعالیت این گروه‌ها هستیم، باید چاره‌اندیشی کنیم و شرایط اخذ سرپرستی را سهل سازیم. برای پذیرش قانونی بچه توسط خانواده‌ها، باید به‌جای قوانین سختگیرانه، نظارت‌مان را برنحوه نگهداری این فرزندان در خانواده‌های متقاضی بیشتر کنیم.
 

منبع:
1. برنا/ خرید و فروش نوزاد در اینستاگرام
2. تابناک/ بازار سیاه خرید و فروش نوزاد
3. باشگاه خبرنگان جوان/ فروش نوزاد در فضای مجازی! + تصاویر
4 اعتما آنلاین/ داستان خرید و فروش نوزاد در فضای مجازی


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط