درگذشت حجت الاسلام و المسلمین ممدوحی + زندگی نامه

آیت الله حسن ممدوحی نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در چند سال اخیر مبتلا به سرطان شده بود، شب سه شنبه اول مهر ۱۳۹۹ دعوت حق را لبیک گفت. پیکر ایشان در قم تشییع شد.
پنجشنبه، 3 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
درگذشت حجت الاسلام و المسلمین ممدوحی + زندگی نامه
به گزارش راسخون؛ صبح پنج شنبه، مراسم تشییع و تدفین مرحوم آیت الله ممدوحی عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری با حضور علما، اساتید، طلاب و عموم مردم شریف قم برگزار شد.

پیکر مرحوم آیت الله ممدوحی از مسجد امام حسن عسکری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشییع و پس از اقامه نماز توسط آیت الله نوری همدانی، در جوار بارگاه ملکوتی بانوی کرامت به خاک سپرده شد.

مجید ممدوحی فرزند آیت‌الله ممدوحی در خصوص نحوه درگذشت ایشان اظهار کرد: پدرم به‌علت بیماری در بیمارستان بستری بود، از روز گذشته حال ایشان وخیم شد و لحظاتی پیش به علت ایست قلبی دعوت حق را لبیک گفت.

آیت الله حسن ممدوحی نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در چند سال اخیر مبتلا به سرطان شده بود، سه شنبه اول مهر ۱۳۹۹ دار فانی را گفت. وی از اساتید مبرز حوزه علمیه بود که در دوره هجوم همه‌جانبه به ارزش‌های ناب اسلامی و انقلابی، وارد میدان شد و تبیین‌ها و سخنرانی‌های ایشان درباره گروه‌های فاقد مشروعیت سیاسی از یاد مردم مومن و انقلابی نخواهد رفت.


رهبر انقلاب درگذشت حجت الاسلام و المسلمین ممدوحی را تسلیت گفتند

 
پیکر آیت الله ممدوحی در جوار ملکوتی حرم حضرت معصومه(س) آرام گرفت

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین حسن ممدوحی را تسلیت گفتند.

حضرت آیت الله خامنه ای، متن پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسیت درگذشت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسن ممدوحی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم با فضیلت جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن ممدوحی رضوان الله علیه را به خاندان و فرزندان گرامی و به همه ارادتمندان و شاگردان و مستفیدان از آن بزرگوار تسلیت عرض می کنم. ایشان عالم انقلابی و وارسته‌ئی بودند که سال‌ها در خدمت تبیین و نشر معارف اسلامی تلاش و مجاهدت کردند. امید است این پرونده‌ عمل صالح مقبول حضرت حق متعال و موجب علو درجات آن مرحوم گردد. رحمت و رضوان الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.

سیدعلی خامنه‌ای»
 

آیت الله مکارم شیرازی: آیت الله ممدوحی خدمات قابل توجهی به مکتب اهل بیت(ع) کرد


درگذشت حجت الاسلام و المسلمین ممدوحی + زندگی نامه
 
 آیت الله مکارم شیرازی در پیامی درگذشت آیت الله ممدوحی عضوجامعه مدرسین را تسلیت گفتند که متن پیام این مرجع معظم تقلید به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم

خبر رحلت آیت الله حسن ممدوحی موجب نهایت تأسف گردید. این عالم فرزانه سالیان دراز به تربیت شاگردان پرداخت و خدمات شایان توجهی به اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) داشت.

اینجانب فقدان اسفناک این عالم ربانی را به حوزه علمیه و به همه علاقه مندان آن فقید سعید و بیت گرامی اش تسلیت عرض می کنم.

خداوند روح او را با ارواح محمد و آل محمد (ص) محشور گرداند و به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.


آیت‌الله علوی‌گرگانی: عمرِ شریف آیت‌الله ممدوحی صرف تقویت مبانی انقلاب اسلامی شد


درگذشت حجت الاسلام و المسلمین ممدوحی + زندگی نامه
 
متن پیام تسلیت حضرت آیت‌الله علوی گرگانی به مناسبت ارتحال آیت‌الله حاج شیخ حسن ممدوحی به این شرح است:

"باسمه تعالی
درگذشت استاد فرزانه حضرت آیت الله آقای حاج شیخ حسن ممدوحی موجب تأثر گردید.

ایشان عمر شریف خود را در راه تبیین معارف دینی و تربیت شاگردان خوب و تقویت مبانی انقلاب اسلامی صرف نموده و در جامعه مدرسین حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری نقش‌آفرین بودند.

اینجانب این مصیبت وارده را به حوزه علمیه و مراجع عظام تقلید و جامعه مدرسین، همچنین بازماندگان و خاندان و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و علو درجات را برای ایشان از خداوند مسئلت می‌نمایم."


آیت الله نوری همدانی: آیت‌الله ممدوحی به لحاظ فقاهت، علم و فکر انقلابی کم نظیر بود


درگذشت حجت الاسلام و المسلمین ممدوحی + زندگی نامه
 
آیت الله نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان ظهر امروز در حاشیه مراسم تشییع آیت الله ممدوحی در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: آیت الله ممدوحی در مراحلی که مربوط به انقلاب بود همواره در صف مقدم قرار داشت.

وی افزود: درگذشت آیت الله ممدوحی برای ما مصیبت است، به بازماندگان و علاقه مندان ایشان این ضایعه را تسلیت عرض می کنیم و امیدواریم روح آن مرحوم در مجمع رضوان الهی قرار بگیرد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه آیت الله ممدوحی از لحاظ فقاهت، علم، تعهد و فکر انقلابی یکی از افراد کم نظیر بود، ادامه داد: مرحوم ممدوحی در زمینه های علمی در سطح بالایی قرار داشت و به بیان دیگر یک شخص متخصص و ممتاز در عرصه علم به شمار می رفت.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: آیت الله ممدوحی شخصیتی خدمتگزار به عالم اسلام و حوزه های علمیه بود و  از طریق تربیت شاگردان خدمات بزرگی به حوزه ارائه داد.


آیت الله جوادی آملی: آیت الله ممدوحی جامع علوم عقلی و نقلی بود


درگذشت حجت الاسلام و المسلمین ممدوحی + زندگی نامه
 
متن پیام معظم له به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون

ارتحال عالم عالى قدر جامع علوم عقلى و نقلى حضرت آیت الله حاج شیخ حسن ممدوحى(رضوان الله تعالى علیه) را به حوزه علمیه و شاگردان و علاقمندان و به بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده علو منزلت و غفران الهى براى آن مرحوم و صبر جمیل براى بازماندگان از خداى سبحان مسئلت مى شود.



زندگینامه آیت الله ممدوحی

 
پیکر آیت الله ممدوحی در جوار ملکوتی حرم حضرت معصومه(س) آرام گرفت

حسن ممدوحی در  ۱۳۱۸ خورشیدی در کرمانشاه‌ به دنیا آمد. پدرش‌ شغل تجارت‌ داشت‌ و خودش نیز تا شرح‌ لعمه‌ را خوانده‌ و بر آن‌ مسلّط‌ بود و شاید به همین دلیل هم خانه‌ آنها محل‌ رفت‌ و آمد روحانیان‌ و علماء شهر بود. فرزند خانواده تحصیلات دبستان را پشت سر گذاشت و پس‌ از پایان تحصیلات‌ کلاسیک‌ به‌ تحصیل‌ علوم‌ دینی‌ روی‌ آورد تا اینکه بخشی‌ از دروسِ دوره مقدمات‌ را به‌ پایان‌ رساند و عازم قم شد.
 
تحصیل دروس حوزوی قم
ممدوحی هنگامی که به قم رفت به‌ تکمیل‌ دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ همت گمارد و سپس‌ به‌ فراگیری درس‌ شرح‌ لمعتین‌ پرداخت. او در مدرسه‌ علمیه حجتیه‌ حجره داشت و شرط‌ ورود به‌ آن، امتحان‌ دادن‌ شرح‌ لمعه‌ بود امّا سفارش‌ ویژه‌ آیت‌الله‌ سید احمد زنجانی‌ باعث‌ شد که‌ وی‌ را بدون‌ امتحان‌ به‌ آن‌ مدرسه‌ بپذیرند.

وی هنگامی که دوره سطح‌ را به پایان رساند، درس‌ خارج‌ را شروع کرد و تحصیل در علوم‌ عقل‌ و حکمت‌ را نیز ادامه داد و از شاگردان‌ دروس‌ عمومی‌ و خصوصی‌ علامه‌ طباطبایی‌(ره) بود و خودش نیز به تدریس پرداخت.

وی در خصوص این دوره از زندگی اش نوشته است: اینجانب حسن ممدوحی پس از گذراندن ۱۴ الی ۱۵ سال درس خارج فقه و حدود ۷ سال خارج اصول روی به تدریس متون عالیه از رسائل، کفایه و غیره آورده و چندین بار دوره های آن کتب علمی را در عرصه تدریس خود داشته ام. با اضافه تعلیقه و حواشی بر تمامی کتب مزبور همزمان به تحصیل علوم عقلی (کلام، فلسفه و عرفان نظری) پرداخته و تمامی دوره های فلسفه مشاء و متعالیه را با طی کتب مرسوم به پایان رسانیده و سپس به تدریس جملگی آنها پرداختم و با تدریس و شرح و حواشی و تعلیقه شاگردان توان مندی را بحمدالله به عرصه مسایل عقلی عرضه داشته ایم که خود موجب گسترش فن عقلایی علوم حوزوی در نسل آتی حوزه علمیه خواهد بود.
 
استادان
وی هنگامی که در قم بود از محضر استادان بزرگ حوزه بهره ها برد. به این صورت که شرح‌ لمعه‌ را نزد آیت‌الله‌ ستوده‌ و کتاب‌ مکاسب‌ را نزد آیت‌الله‌ مشکینی‌ یاد گرفت. رسائل‌ را از محضر آیت‌ الله‌ نوری‌ همدانی‌ و  آیت‌الله‌ آذری‌ قمی‌ و کفایه‌ را خدمت‌ آیت‌ الله‌ سلطانی‌ فرا گرفت.

ممدوحی با پایان دوره‌ سطح‌ و ورود به‌ درس‌ خارج، در درس‌ فقه‌ محقق‌ داماد شرکت‌ کرد و مدت‌ ۱۴سال‌ در کلاس درس‌ آیت‌الله‌ گلپایگانی‌ حاضر می شد. همچنین اصول‌ فقه‌ را نزد میرزا هاشم‌ آملی‌ فراگرفت و در درس‌ اسفار و فصوص‌ الحکم‌ آیت‌الله‌ جوادی‌ آملی‌ شرکت‌ کرد و همچنین در مکتب درس آیت‌الله‌ حسن‌زاده آملی‌ نیز حضور می یافت.
 
مبارزات پیش از انقلاب اسلامی
آیت‌الله‌ ممدوحی‌ با اوج گیری قیام ملت ایران علیه رژیم پهلوی به مبارزه با استبداد و اختناق موجود پرداخت و در این راه بارها مورد تهدید و تعقیب مأموران ساواک و دستگاه امنیتی قرار گرفت اما دست از مبارزه نکشید. در همین خصوص و از همان سال‌های آغاز تشکیل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با آنها همکاری داشت و در امور گوناگون به برنامه‌ریزی برای مبارزه پرداخت. وی در اماکن و شهرهای گوناگون سخنرانی‌های تندی علیه رژیم پهلوی انجام می‌داد و با شناخت هجمه‌های فرهنگی و ضرورت تلاش برای خنثی کردن شبهه‌های مارکسیسم و کمونیسم به تلاش برای آشنایی جوانان با مبانی اسلام و نقد دیدگاه‌های مکاتب التقاطی می‌پرداخت که گاه به دستگیری و بازداشت وی نیز می‌انجامید.

وی پس‌ از انقلاب‌ به‌ حمایت‌ خود از امام‌ خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری ادامه‌ داد و در مسایل‌ گوناگون‌ همواره‌ مدافع‌ انقلاب‌ بود.
 
سمت‌های اجرایی
آیت‌الله‌ ممدوحی‌ علاوه بر تدریس در حوزه علمیه، نماینده مردم کرمانشاه در دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری بود و همچنین سمت عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را در اختیار داشت.
 
خدمات و تالیفات
زندگی‌ آیت‌الله‌ ممدوحی‌ سرشار از تلاش‌های‌ علمی‌ و فرهنگی‌ است. وی در سال‌های‌ عمر خود بارها کتاب های‌ فقهی‌ و اصولی‌ تا سطح‌ کفایه‌ الاصول‌ را تدریس‌ و از این‌ رهگذر شاگردان‌ بسیاری‌ را تربیت‌ کرد. همچنین با توجه‌ به‌ نیاز حوزه‌های‌ علمیه‌ به‌ آشنایی‌ با علوم‌ عقلی‌ و با توجه‌ به‌ ضرورت های‌ موجود در جهان‌ اسلام‌ و با سفارش‌ آیت‌الله‌ جوادی‌ آملی به‌ تدریس‌ علوم‌ عقلی‌ روی‌ آورد.

علاوه بر تدریس در حوزه علمیه، آیت الله ممدوحی آثار فراوانی‌ را به رشته تحریر درآورده است که‌ از آن‌ میان‌ می‌توان‌ به‌ «شرح‌ صحیفه‌ سجادیه، شرح‌ نهج‌البلاغه، شرح‌ رساله‌ الولایه‌ علامه‌ طباطبایی، رساله‌ای‌ در علم‌ امام، حقوق‌ اساسی، انسان‌ و جهان‌ در شناخت‌ مکتب‌ اسلام، اجتهاد و تقلید، حکمت‌ حکومت‌ فقیه‌ و شرح‌ رساله‌ الوجود کاشف‌ الغطاء» اشاره‌ کرد.

همچنین وی بارها در مجامع‌ عمومی‌ و در شهرهای‌ گوناگون‌ به‌ سخنرانی‌ و تبلیغ‌ مبانی‌ اسلام‌ و شیعه‌ پرداخت که‌ همواره‌ با استقبال‌ اقشار گوناگون به‌ ویژه‌ جوانان‌ روبه‌رو می شد.
 
دیدگاه‌ها
آیت‌الله‌ ممدوحی‌ به عنوان استاد مبرز حوزه علمیه قم دیدگاه های مختلفی در ارتباط با مسایل سیاسی و اعتقادی  داشت. وی در دوره هجوم همه‌جانبه به ارزش‌های ناب اسلامی و انقلابی، وارد میدان شد که روشنگری ها و سخنرانی‌هایش درباره گروه‌های فاقد مشروعیت سیاسی، هرگز از یاد مردم مومن و انقلابی نخواهد رفت. یک نمونه از دیدگاه های او در مورد جریان‌های روشنفکرنما در کشور است که آنها را جریان بسیار خطرناکی می دانست و معتقد بود: روشنفکرنماها از ابتدا مزاحم بودند و اجازه نمی دانند امور پیش برود. این افراد باعث شدند که رشد لازم برای کشور در طول این مدت متوقف شود در حالی که این رشد باید بسیار بیشتر از اینها باشد.

وی همچنین در خصوص میزان نفوذ و تاثیر گذاری روحانیت میان مردم معتقد بود: عده ای می خواهند نقطه ضعف درست کنند و این نقطه ضعف را به رخ بکشند؛ لذا می گویند رابطه کم شده است، اما این اظهار نظرها دقیق نیستند. همین حالا؛ روحانیون در روزهای نخست حضور در دانشگاه اغلب مورد بی اعتنایی قرار می گیرند، اما بعد از مدتی او را بشدت مورد احترام قرار می دهند. خود ما وقتی در گذشته به دانشگاه ها می رفتیم، اوایل می گفتند این روحانی چه دارد که بگوید؟ اما وقتی حضور ما تداوم یافت، در دانشجویان حالت جدی پیدا می شد.


منبع:
1. مهر/ صبح امروز؛ پیکر آیت الله ممدوحی در جوار ملکوتی حرم حضرت معصومه(س) آرام گرفت
2. باشگاه خبرنگاران جوان/ آیت الله ممدوحی درگذشت
3. ایسنا/ زندگینامه آیت الله ممدوحی
4. ایرنا/ درباره آیت‌الله حسن ممدوحی
5. ایرنا/ رهبر انقلاب درگذشت حجت الاسلام و المسلمین ممدوحی را تسلیت گفتند
6.آیت الله جوادی آملی: آیت الله ممدوحی جامع علوم عقلی و نقلی بود / تسنیم
7. آیت الله نوری همدانی: آیت‌الله ممدوحی به لحاظ فقاهت، علم و فکر انقلابی کم نظیر بود / تسنیم
8. آیت‌الله علوی‌گرگانی: عمرِ شریف آیت‌الله ممدوحی صرف تقویت مبانی انقلاب اسلامی شد / تسنیم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.