حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با انتشار بیانیه‌ای توضیحاتی در مورد طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که از چند ماه قبل در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود ارائه داد. نمایندگان مجلس در تاریخ 9 آذرماه با دو فوریت این طرح موافقت کردند.
شنبه، 15 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس
به گزارش راسخون، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با انتشار بیانیه‌ای، توضیحاتی را پیرامون حاشیه‌سازی‌هایی که طی روزهای اخیردرباره تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم» ایجاد شده است ارائه کرد. 

این بیانیه توضیحاتی پیرامون حاشیه‌سازی‌هایی که طی روزهای اخیر  در مورد تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم» ایجاد شده است.طرحی که رییس مجلس حدود دو ماه قبل کلیات آن را که جمعی از نمایندگان محترم مجلس ارائه کرده بودند در یکی از نشستهای شورای عالی امنیت ملی برای آگاهی اعضا ارائه نموده بود.
 

آغاز ماجرا


حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس
 
روز یکشنبه نمایندگان مجلس ابتدا نشستی غیرعلنی را برای بررسی موضوع و چند و چون ترور شهید محسن فخری‌زاده برگزار کردند. در ادامه «مجتبی ذوالنوری»، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، درخواستی را با بیش از 200 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس کرد. در نهایت نمایندگان مجلس با 232 رای موافق از مجموع 246 رای ماخوذه به بررسی دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها رای دادند. این طرح با واکنش جدی دولت و وزارت امور خارجه مواجه شد.

نمایندگان مصوب کردند، که سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، برای مصارف صلح‌آمیز، نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند.

«سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن انتقاد از این طرح اعلام کرد که نظر وزارت خارجه، در این طرح لحاظ نشده است.

«دکتر حس روحانی»، رئیس جمهور، در جلسه هیات دولت نیز با این طرح مخالفت کرد. 

او در جمع خبرنگاران گفت: «ما مکرر از زبان مقامات ارشد غربی ها شنیدیم که فشار حداکثری به بن بست رسیده و بدنبال فروپاشی کشور، اقتصاد کشور و نظام بودند؛ ما اقتصاد کشور را با فشار به مردم نگه داشتیم. در این دو سال و نیم، فشاری که به مردم و مدیریت کشور وارد شد، باید در زمان خودش گفته شود. راهبرد فشار حداکثری به بن بست رسیده و با تغییر مدیریت هسته ای، فشار به کشور وارد می‌شود. رئیس جمهور، ظریف و رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان قوه مجریه اختیاراتی دارند من گفتم قانون گذاری حق مجلس است و اجرا حق دولت است. مجلس در امور اجرایی نباید دخالت کند. رئیس جمهور به عنوان کسی که از طرف مردم انتخاب شده در قانون اساسی اختیاراتی دارد که باید به آن عمل کند. اینکه به وزیر خارجه بگویند این طور راه برو و این طور حرکت کن و به رئیس سازمان انرژی اتمی بگویند اینجا سانتریفیوژ نصب کن اینکه مدیریت نمی شود و دخالت در امور اجرایی است. این مصوبه را از نظر قانون اساسی و دخالت در وظایف شورای عالی امنیت ملی و از نظر قوه مجریه و از نظر بار مالی ایراد دارد. نمی شود با آن برخورد لحظه ای کرد و نیازمند تدابیر است. نظر خود را به شورای نگهبان نوشتیم اما اگر طرح نهایی شد درباره آن نظر می دهیم.»

«محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، نیز روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عده ای ۸ سال بر سرِ کار بودند و به هیچ وجه نتوانستند، مشکلات راجع به هسته‌ای را حل کنند بلکه در شورای امنیت و شورای حکام علیه کشور قطعنامه گرفتند، تاکید کرد: «همین تفکری که الان بر مجلس اکثریت دارند، می‌خواهند این دولت نتواند برای مردم گشایشی به وجود بیاورد و دائم به این دولت حمله می‌کنند تا در ۱۴۰۰ پیروز شوند.»
 

نامه مهم دولت به آیت‌الله جنتی


حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس
 
«اسحاق جهانگیری» روز چهارشنبه و در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار داشت: بحث مهمی که امروز در دولت انجام گرفت و من هم نامه آن را برای آیت‌الله جنتی تهیه کردم که نظرات دولت درباره مصوبه‌ را به شورای عالی امنیت ملی بفرستم.

جهانگیری اظهار داشت: تدبیری که رهبر انقلاب براساس قانون اساسی کردند مدیریت مسئله هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده و از اصلی‌ترین مسائل امنیت ملی کشور است.

وی افزود: در دنیا براساس برداشت اشتباه، مسئله هسته‌ای کشور را به یک مسئله مهم تبدیل کردند کشورهای متعدد، شورای امنیت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان‌های مختلفی در دنیا مدعی شدند و لازم بود که در ایران از یک جا مدیریت شود که این مساله بتواند به خوبی پیش برود.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: حتی ما هم به عنوان دولت در حد گزارش‌هایی که اعضای دولت که در شورای امنیت عضو هستند و به دولت گزارش ارائه می‌کردند در حد گزارش‌گیری در جریان قرار می‌گرفتند وگرنه دولت هم در تصمیم‌گیری هیچ دخالتی نمی‌کرد که بتواند مدیریت واحد باشد. همه مصوبات شورای عالی امنیت ملی هم بعد از اینکه به تایید رهبر انقلاب می‌رسد لازم‌الاجرا می‌شود لذا  این مسئله یک موضوع مهم و حیاتی است. 

جهانگیری یادآور شد: اینکه مجلس به این موضوع ورود کرده به نظر ما به مصلحت نیست خصوصاً اینکه بعد از سال ۱۳۹۷ که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و فشارهای اقتصادی سنگینی بر کشور وارد کردند و به تعبیر خودشان فشار حداکثری را در پیش گرفتنند، جمهوری اسلامی با راهبردی که رهبر انقلاب ترسیم کردند مقاومت هوشمند در مقابل راهبرد فشار حداکثری شکل گرفت.
 

واکنش مجلسی ها به رد مصوبه از سوی دولت!


حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس
 
عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اظهارات دولتمردان در خصوص مصوبه لغو اقدام راهبردی در مقابله با تحریم‌ها پذیرفتنی نیست.

حسینعلی حاجی دلیگانی، به مخالفت دولتمردان با مصوبه طرح اقدام راهبردی با لغو تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: اظهارات دولتمردان در خصوص مصوبه مجلس شورای اسلامی تداخل در کار قوا محسوب می‌شود و به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

نماینده مردم شاهین شهر، برخوار، و میمه در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس شورای اسلامی دستور دهنده و ریل گذار است و دولت هم بایستی هر قانونی را که نمایندگان تصویب کردند اجرایی کند.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولتی‌ها نمی‌توانند اعلام کنند که مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را اجرایی نمی‌کنند و قطعا اینگونه اظهارات خلاف قانون اساسی است و  البته در جایگاهی هم نیستند که بخواهد برای مجلس تصمیم بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولتمردان به دنبال خط سازش با آمریکا هستند و در این هفت سال هم نشان داده شد که غربی‌ها هیچ نفعی برای مردم ندارند, بنابراین معتقدیم که با مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی اقتدار کشور تقویت می‌شود و غرب عقب نشینی خواهد کرد.

سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در تذکری ضمن تسلیت شهادت دکتر فخری زاده، گفت: این اقدام بزدلانه را محکوم کرده و به نمایندگی از ملت ایران خواستار پاسخ محکم، بازدارنده و دقیق هستم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به رئیس جمهور، افزود: شما پاسخ به ترور شهید فخری زاده را به زمان مناسب حواله می دهید و مصوبه مجلس را مضر می دانید که این با جایگاه شما تناسب ندارد به خصوص که نتیجه گلابی های برجام شما فقط ترور و تحریم بود؛ حالا صریح بگویید حفظ اقتدار ملت و نظام برای چه کسی مضر است؟ احتمالا دوباره مستوجب خشم روحانی و شکایت مجدد ایشان خواهم شد.
 

موافقت شورای نگهبان با مصوبه جنجالی مجلس درمورد برنامه هسته ای 

شورای نگهبان به سرعت "طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" را بررسی و تایید کرد و به سرعت محمد باقر قالیباف آن را برای اجرا به رییس جمهور ابلاغ کرد. 

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در این رابطه گفت: "طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران با توجه به اصلاحات انجام شده در نشست امروز مجلس، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد." 

مصوبه مجلس روز گذشته با ایراد شورای نگهبان به بند شش روبه رو شد که امروز مجلس آن را اصلاح کرد. با این تصمیم شورای نگهبان مصوبه مجلس تبدیل به قانون شد. 
 

بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پیرامون حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس


حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس

متن این بیانیه به شرح زیر است:
حدود دو ماه قبل، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی را که جمعی از نمایندگان محترم مجلس ارائه و مراحلی از آن نیز طی شده و طراحان نیز بر فوریت تصویب آن اصرار داشتند را در یکی از نشستهای شورای عالی امنیت ملی برای آگاهی اعضا ارائه نمودند. شورا نیزضمن استقبال از اصل موضوع و احترام به حق نمایندگان محترم مجلس در ارائه و تصویب طرحهای مورد نظر، ملاحظاتی را نسبت به جوانبی از موضوع جمع بندی و مورد تصویب قرار داد که پس از طی مراحل نهایی به عنوان مصوبه شورا ابلاغ گردید.

در این مصوبه همچنین از مجلس شورای اسلامی خواسته شده بود در بررسی و تدوین نهایی طرح با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه نیز تعامل و همفکری شود.

در چارچوب اجرای مصوبه شورای عالی، نمایندگان ریاست محترم مجلس و کمیسیون امنیت ملی مجلس در چند مرحله رایزنیها و ارجاعاتی به دبیرخانه داشتند که ملاحظات دبیرخانه را دریافت و دراغلب موارد، مورد توجه قرار دادند.

در مراحلی نیز برخی نگرانی های طبیعی و متعارف برای دبیرخانه مطرح بود که با پیگیری از مراجع ذی‌ربط مرتفع گردید.

مراحل مختلف تدوین این طرح تا تصویب نهایی آن بر اساس روال و مقررات متعارف و قانونی مجلس انجام شده و دبیرخانه دخالتی در آن نداشته است.

روشن است که مجلس محترم نیز الزامی برای اخذ موافقت دبیرخانه و دستگاههای دیگر مگر آن‌چه در چارچوب قانون اساس و شرع مقدس، رعایت آن توصیه گردیده و توسط شورای محترم نگهبان مورد نظارت قرار می گیرد، نداشته است.

نظرکارشناسی دبیرخانه در خصوص مراحل شکل گیری،تکمیل و تصویب قانون" اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و صیانت از حقوق مردم " این است ‌که قانون فوق مسئله خاصی به زیان مصالح ملی ایجاد نمی کند و برعکس، آنچه بر خلاف مصالح ملی بوده و مورد نگرانی می باشد همین جنجالها است که شان و جایگاه نهادهای قانونی کشور را مورد خدشه قرار داده و به وحدت و انسجام ملی خسارت وارد می کند.

بدون شک اظهار نظرها و رفتارهایی که طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم، مصالح و منافع ملی را قربانی اغراض و منافع گروهی وجناحی نموده و ضمن آن که هیچگونه نفعی برای کشور نداشته،پیام و آدرس غلط به دشمنان منتقل می کند.

در این میان توسل ابزاری به ارزشهای عالی نظام و انقلاب بویژه موضوع شهادت دانشمند خدوم و انقلابی شهید محسن فخری زاده و دستمایه قرار دادن آن در مجادلات سیاسی و جناحی بویژه از سوی آنهایی که انتظار است در موقعیت کنونی، تمام اهتمام خود را مصروف تحکیم وحدت و انسجام ملی و ساماندهی اوضاع کشورنمایند و در تدارک پاسخ کوبنده به دشمن غدار باشند، سوالات بزرگی را ایجاد نموده و بهیچ وجه قابل توجیه نمی باشد.

در پایان اعلام می نماییم، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در شرایط فعلی با آگاهی نسبت به رویکرد برخی طرفهایی که بدنبال گسترش و تداوم هیاهو وتخدیش نقش، جایگاه و عملکرد دبیرخانه هستند،قصد پاسخگویی به آنان را ندارد لیکن ضمن اعتقاد راسخ و توصیه اکید به همه طرفها در خصوص ضرورت پایان دادن به مجادلات بی حاصل،هشدار میدهیم که اجازه نخواهیم داد منافع و مصالح کشور بازیچه دست سیاست بازان قرار بگیرد.
 

واکنش کاربران توییتر

 
حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس

حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس
 
حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس
 

حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس

حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس

حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس

حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس


حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس


حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس

حاشیه‌های مصوبه جنجالی مجلس

 

منبع:
1.ایسنا / توضیح دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درباره حاشیه‌های مصوبه اخیر مجلس
2.خبرگزاری برنا / حاشیه‌های یک طرح جنجالی/ مجلس مقابل دولت
3.خبرآنلاین / نامه مهم دولت به آیت‌الله جنتی درباره مصوبه جنجالی مجلس
4.خبر24 / واکنش مجلسی ها به رد مصوبه از سوی دولت!

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.