زلزله در حوالی دماوند و تهران / آیا این زمین لرزه با آتشفشان ارتباطی داشت؟

زمین لرزه ای به بزرگی ۴ ریشتر بامداد امروز ۲۹آذر دماوند و حوالی تهران را لرزاند. این زمین لرزه خسرتی نداشت.
شنبه، 29 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
زلزله در حوالی دماوند و تهران / آیا این زمین لرزه با آتشفشان ارتباطی داشت؟
به گزارش راسخون؛ زمین لرزه ای به بزرگی ۴ ریشتر بامداد امروز ۲۹آذر دماوند و حوالی تهران را لرزاند.
 

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

بزرگی: ۴
محل وقوع: مرز استان‌های مازندران و تهران - حوالی دماوند
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۹/۰۹/۲۹، ۰۳:۰۵:۱۴
طول جغرافیایی: ۵۲.۰۳
عرض جغرافیایی: ۳۵.۷۹
عمق زمین‌لرزه: ۸ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:
۸ کیلومتری دماوند (تهران)
۱۲ کیلومتری رودهن (تهران)
۱۵ کیلومتری بومهن (تهران)

نزدیکترین مراکز استان:
۵۷ کیلومتری تهران
۹۴ کیلومتری کرج

زلزله در حوالی دماوند و تهران / آیا این زمین لرزه با آتشفشان ارتباطی داشت؟
 

به دنبال وقوع زمین لرزه چهار ریشتری که محدوده دماوند را تحت تاثیر قرار داده است، سازمان مدیریت بحران کشور از اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق متاثر از زلزله خبر داد.

سازمان مدیریت بحران کشور در پیگیری‌ها از وقوع زلزله چهار ریشتری که در ساعت ۳:۰۵ بامداد امروز مرز میان دو استان تهران و مازندران در محدوده دماوند را لرزند، اعلام کرد: این زلزله در شهرهای پردیس و رودهن نیز احساس شده اما تاکنون خسارتی بر جای نگذاشته است.
 

وقوع زلزله ۴ ریشتری در ۵۷ کیلومتری پایتخت

همچنین بنا بر اعلام این سازمان تیم‌های ارزیاب از سوی دستگاه‌های امدادی و فرمانداری به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده و بررسی‌های خود را آغاز کرده‌اند اما خوشبختانه تاکنون گزارشی از وقوع خسارت مخابره نشده است.

این سازمان همچنین اعلام کرد که به دستگاه‌های مختلف و مرتبط اعلام آمادگی شده است و آنان همچون همیشه که باید در برابر زلزله آمادگی لازم را داشته باشند، در آمادگی کافی قرار دارند.
 

زلزله دماوند خسارتی نداشته است


زلزله در حوالی دماوند و تهران / آیا این زمین لرزه با آتشفشان ارتباطی داشت؟
 
مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: زلزله ۴ ریشتری مرز استان‌های مازندران و تهران حوالی دماوند خسارت مالی و تلفات جانی نداشته است.

حسین درخشان روز شنبه  با اعلام گزارش نهایی زلزله ۴ ریشتری ساعت ۳ و ۵ دقیقه بامداد شنبه در دماوند واقع در شرق تهران افزود: با کسب اطلاع از وقوع این زمین لرزه، ستاد بحران بلافاصله در کشیک امداد مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات تشکیل و با برقراری ارتباط فوری با جمعیت هلال احمر استان تهران، دستورات لازم ستادی برای اعزام دو گروه ارزیاب از امداد گران واکنش سریع به منطقه زلزله زده صادر شد.

وی توضیح داد: با اعزام دو گروه ارزیاب سه نفره به محل وقوع زمین لزره، در ارزیابی های اولیه مشخص شد این زمین لرزه خسارت مالی و تلفات جانی نداشته است.

به گزارش ایرنا، ساعت ۳ و ۵ دقیقه بامداد شنبه زلزله‌ای به بزرگی ۴ ریشتر دماوند در شرق تهران را لرزاند، این زلزله در عرض جغرافیایی ۳۵.۷۸۸ و طول جغرافیایی ۵۲.۰۲۸ و در عمق ۸ کیلومتری از سطح زمین به وقوع پیوست.

محل وقع این زلزله مرز استان های مازندران و تهران حوالی دماوند اعلام شده است،  نزدیک‌ترین شهرها به مرکز زلزله در ۸ کیلومتری دماوند، ۱۲ کیلومتری رودهن و ۱۵ کیلومتری بومهن و پردیس نزدیک‌ترین شهرها تهران و ۹۴ کیلومتری کرج بوده‌است.

زمین لرزه بامداد شنبه در پردیس نیز احساس شد و برخی از شهروندان به دلیل ترس از زلزله مجدد  از منازل خارج شده و در خودروهای خود خوابیدند.

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.
 

آیا زلزله بامدادی دماوند با آتشفشان ارتباطی داشت؟


زلزله در حوالی دماوند و تهران / آیا این زمین لرزه با آتشفشان ارتباطی داشت؟
 
رییس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که زمین لرزه ۴ ریشتری رخ داده در شرق تهران خسارتی نداشته است.
 
اسماعیل نجار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره زلزله‌ای به بزرگی ۴ ریشتر که در ساعت ۳:۰۵ بامداد امروز حوالی دماوند در عمق هشت کیلومتری، زمین را لرزاند، گفت: این زلزله برابر گزارش‌های دریافتی ما از فرمانداری‌ها و تیم‌های ارزیاب هیچگونه خسارتی اعم از جانی و مالی درپی نداشته است.
 
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه این زلزله مربوط به گسل مشا بوده است، افزود: در مناطقی از رودهن، بومهن، پردیس و ... نیز این زلزله احساس شده بود، اما خسارتی نداشته است.
 
نجار درباره اینکه آیا این زلزله ارتباطی با آتشفشان دماوند داشته یا خیر نیز اظهارکرد: هیچگونه ارتباطی میان این زلزله و آتشفشان دماوند وجود ندارد. این زلزله رو گسل مشا رخ داده  و قبل و بعد از آن هم لرزه محسوسی تا کنون به ثبت نرسیده است.


منبع:
1. زلزله مهیب در حوالی دماوند و تهران/ برنا
2. جزییات خسارت زلزله بامدادی در دماوند / مشرق
3. زلزله دماوند خسارتی نداشته است / ایرنا
4. زلزله ۴ ریشتری در حوالی دماوند + جزئیات / شهرآنیوز
5. آیا زلزله بامدادی دماوند با آتشفشان ارتباطی داشت؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.