نرخ تورم در آذر ماه به ۳۰/۵ درصد رسید

مرکزآمار ایران به تازگی جدیدترین نرخ تورم در کشور را به تفکیک نرخ نقطه‌ای و غیرنقطه‌ای و برای انواع کالاها و دهک‌های مختلف درامدی اعلام کرد. نرخ تورم سالانه آذر ماه ١٣۹۹ برای خانوارهای کشور به 30.5 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۵ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
سه‌شنبه، 2 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
نرخ تورم در آذر ماه به ۳۰/۵ درصد رسید
به گزارش راسخون؛ بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد اژدهای تورم در آذرماه آرام گرفته است. براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه به ۲ درصد رسیده که کمترین سطح ۶ ماه اخیر است. همچنین برای نخستین بار در ۸ ماه اخیر تورم نقطه‌ای روند نزولی را ثبت کرده است. کاهش تورم در ماه پایانی پاییز به معنی پایین آمدن قیمت‌ها نیست، بلکه به این معنی است که سرعت رشد قیمت‌ها محدودتر شده است. با این حال در ماه آذر تورم خوراکی‌ها همچنان در سطح بالایی بوده؛ به‌نحوی‌که قیمت لبنیات و روغن طی یک ماه رشد ۱۰ درصدی را ثبت کردند، اما از سطح تورم صیفی‌ها کاسته شده است. همچنین تورم ماهانه حمل‌ونقل منفی شده که علامت تایید کاهش قیمت خودرو در ماه آذر است. کارشناسان معتقدند اگرچه در دو ماه اخیر نشانه‌هایی از رام شدن موقت اژدهای تورم مشاهده می‌شود، اما مهار همیشگی آن، منوط به اجرای سیاست‌های پولی، مالی و ارزی مناسب در کنار یک چشم‌انداز روشن از تحولات آتی است. در غیر این صورت اژدهای تورم، از کوچک‌ترین فرصت برای بازگشت استفاده خواهد کرد.

آمارها نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده در آذر به ۶/ ۲۸۰ واحد رسیده که به نسبت آبان‌ماه رشد ۲ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، رشد ۸/ ۴۴ درصدی را ثبت کرده است. نگاهی به روند ماهانه و نقطه‌ای تورم نشان می‌دهد که روند تورم ماهانه پس از ۶ ماه (از خرداد ماه) تغییر روند داده و نزولی شده و تورم نقطه به نقطه نیز برای اولین بار بعد از فروردین سال‌جاری روندی نزولی داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم ماهانه کالاهای بادوام در آذر منفی ۵/ ۴ درصد بوده که نشان می‌دهد نوسان کم در بازارهای سرمایه‌ای مانند ارز و طلا و بورس بیشترین اثر را در کاهش تورم آذرماه داشته است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه آذر ماه ۱۳۹۹ برای خانوار‌های کشور به ۳۰،۵ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۵ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای هر دو گروه خانوار‌های شهری و روستایی برابر ۳۰،۵ درصد می‌باشد که برای خانوار‌های شهری ۱.۵ واحد درصد افزایش و برای خانوار‌های روستایی ۱.۷ واحد درصد افزایش داشته است.
 


کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه ۱۳۹۹ به عدد ۴۴،۸ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۴۴.۸ درصد بیشتر از آذر ۱۳۹۸ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.
 
نرخ تورم نقطه‌ای آذر ماه ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه قبل ۱،۶ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۱.۳ واحد درصدی به ۵۷.۹ درصد و گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ۳.۱ واحد درصدی به ۳۸.۷ درصد رسیده است.
 
این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ۴۴،۲ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۱.۵ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۴۸.۰ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۳ واحد درصد کاهش داشته است.


کاهش نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور


نرخ تورم در آذر ماه به ۳۰/۵ درصد رسید

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه آذر ۱۳۹۹ به ۲،۰ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۳.۲ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۵.۰ درصد و ۰.۵ درصد بوده است.
 
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری ۱،۹ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل، ۲.۸ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۲.۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۴.۹ واحد درصد کاهش داشته است.
 

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری


نرخ تورم در آذر ماه به ۳۰/۵ درصد رسید

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن مایع، روغن نباتی جامد)، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (شیر پاستوریزه و غیر پاستوریزه، دوغ پاستوریزه، تخم مرغ)، گروه «میوه و خشکبار» (نارنگی، پرتقال، انار)، گروه «آشامیدنی ها» (نوشابه گازدار، آب میوه، چای خارجی بسته‌ای) می‌باشد. در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات»، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده، بخاری گازی)، گروه «هتل و رستوران» (غذا‌های آماده)، «پوشاک و کفش» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.
 
همچنین گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.
 

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آذر ماه ۱۳۹۹ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۲۷،۹ درصد برای دهک اول تا ۳۷.۲ درصد برای دهک دهم است.


روند نزولی تورم نقطه‌ای بعد از ۸ ماه


نرخ تورم در آذر ماه به ۳۰/۵ درصد رسید

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در آذر سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸/ ۴۴ درصدی داشته است. به عبارت دیگر، افراد جامعه برای خرید یک سبد مشابه در سال گذشته باید ۸/ ۴۴ درصد هزینه بیشتری در سال‌جاری صرف کنند. بررسی زیرگروه‌های شاخص ساز در تورم نقطه‌ای نشان می‌دهد که افزایش قیمت در گروه حمل‌و‌نقل در آذرماه سال‌جاری به نسبت آذرماه سال گذشته حدود ۲/ ۶۵ درصد بوده که بیشترین تورم نقطه‌ای در میان ۱۲ گروه به حساب می‌آید. پس از آن گروه مبلمان و لوازم خانگی با تورم نقطه‌ای ۶/ ۵۹ درصد قرار دارد. گروه سوم نیز گروه خوراکی‌ها با تورم نقطه‌ای ۵۸ درصد است. کمترین افزایش قیمت نیز در گروه آموزش با تورم نقطه‌ای ۳/ ۲۱ درصد رخ داده است.


منبع:
1. صدا و سیما/ افزایش نرخ تورم سالانه در آذرماه ۹۹
2. راهبرد معاصر/ اعلام نرخ تورم آذر ماه /وقتی که پولدار‌ها در آذر ماه ۹۹ پولدارتر شدند + جرئیات
3. فراز/ پاییز ۹۹ گران تر از همیشه تمام شد، نرخ تورم در آذر ماه به ۳۰/۵ درصد رسید


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.