از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران

روزهای گذشته سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌های متعدد از بارش برف و وزش کولاک در آخر هفته خبر داده و سقوط بهمن را در برخی ارتفاعات کشور پیش‌بینی کرده بود اما بی توجهی برخی از هموطنان به این اطلاعیه ها تعدادی را مصدوم و جان برخی از آنها را گرفت.
شنبه، 6 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران
به گزارش راسخون، سازمان هواشناسی کشور پیشتر با صدور اطلاعیه ای از بارش برف همراه با نفوذ هوای نسبتاً سرد در ۲۲ استان کشور خبر داده و نسبت به وقوع کولاک برف در این استان‌ها هشدار داده بود.

اما متاسفانه برغم این اطلاعیه و هشدارها، برخی از هموطنان در کشور با بی توجهی تعطیلات آخر هفته خود را در تفاعات کشور گذراندند که متاسفانه این سهل انگاری ها منجر شد تعدادی از هموطنان در کشور مصدوم و برخی جان خود را از دست بدهند.

از جمله در پایتخت، با وقوع برف و کولاک و سقوط بهمن در ارتفاعات تهران (شمیرانات)، ۴ حادثه به ندای امداد و نجات ۱۱۲ هلال احمر گزارش شد که تاکنون ۲ کشته و ۵ مصدوم بر جای گذاشت و یک نفر نیز مفقود شده است‌.

شاهین فتحی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران بیان داشت: ️در ارتفاعات کلکچال بر اثر برف و کولاک، ۲ نفر جان خود را از دست دادند و ۲ نفر به شدت مصدوم‌ شدند که در حال انتقال به پایین کوه هستند.

وی افزود: ️بر اساس این گزارش، تیم واکنش سریع برای نجات چند نفر که در ارتفاعات دارآباد گرفتار شدند اعزام شده و در حال امدادرسانی هستند.

این مقام مسئول گفت: ️در حادثه سوم با سقوط بهمن در آهار (در منطقه رودبار قصران) یک تیم جستجو و نجات از هلال احمر شمیرانات نیز در کنار تیم آتش نشانی و کوهنوردان برای امدادرسانی اعزام شده اند که به گفته‌ی شاهدان صحنه، احتمال می رود یک نفر در بهمن گرفتار شده باشد و عملیات جستجو نیز برای یافتن مفقود احتمالی ادامه دارد.

فتحی اظهار داشت: ️در عملیات چهارم نیز بر اثر برف و کولاک در ارتفاعات شیرپلا نیز ۲نفر مصدوم‌ شدند که توسط نجاتگران هلال احمر شمیرانات، به پایین کوه منتقل شدند و یک نفر بدلیل ترومای سر، برای اقدامات درمانی تحویل اورژانس شد و یک نفر دیگر نیز با رضایت شخصی مرخص شدند.
 

مفقود شدن ۷ نفر بر اثر سقوط بهمن در ارتفاعات تهران


از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران
 
محمد باقر محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره بر حادثه دیروز سقوط بهمن در ارتفاعات شمال تهران گفت: روز گذشته حوالی ساعت ۱۳:۱۰ اخطاری مبنی بر شرایط نامساعد کوهستانی در شمال ارتفاعات تهران به مراکز هلال احمر اعلام شد.

وی با اشاره بر وقوع برف و کولاک در ارتفاعات توچال، کلکچال و دارآباد عنوان کرد: براساس اعلام خانواده‌ها به مراکز امدادی، تاکنون ۷ نفر به صورت قطعی بر اثر این حادثه مفقود شده اند و عملیات جستجو برای یافتن این افراد ادامه دارد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات کشور با بیان اینکه حادثه سقوط بهمن در اتفاعات تهران ۲ فوتی بر جای گذاشت، تصریح کرد: پس از اعلام هشدار روز گذشته به مراکز امدادی، بلافاصله ۱۶ تیم عملیاتی و امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند و در حال حاضر نیز عملیات جستجو برای گمشدگان توسط نیروهای عملیاتی و بالگردهای امدادی در حال انجام است.

محمدی افزود: متأسفانه بر اثر این حادثه ۷ نفر نیز مصدوم شدند و تعدادی از هموطنان گمشده در مسیر نیز به مناطق امن انتقال یافتند. امداد رسانی به این افراد آسیب دیده نیز تا ساعت ۴ صبح امروز ادامه داشت
 
کشف موقعیت مکانی تعدادی از "مفقودی‌های سقوط بهمن"
مدیرعامل هلال احمر استان تهران گفت: تیم‌‌های واکنش سریع برای نجات کوهنوردان به چند نقطه از جمله کلکچال، دارآباد و آهار اعزام شدند که متأسفانه بر اثر سقوط بهمن در کلکچال 2 نفر جان‌باختند؛ همچنین دو نفر دیگر نیز توسط تیم‌های هلال احمر و فدراسیون کوهنوردی نجات پیدا کردند و به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

فتحی افزود: صبح امروز نیز نیروهای هلال احمر و فدراسیون کوهنوردی عملیات امدادرسانی و نجات خود را در منطقه کلکچال آغاز کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در روز گذشته یک‌نفر در منطقه آهار جان باخت و با توجه به برودت هوا و شرایط جوی، امکان ادامه عملیات وجود نداشت که از صبح امروز نیروهای امدادی به منطقه اعزام شدند و عملیات جست‌وجو را آغاز کردند که البته تیم‌های محلی نیز در این زمینه همکاری خواهند داشت.

وی با اشاره فوت دو نفر از کوهنوردان در منطقه دارآباد تصریح کرد: در این منطقه نیز در روز جمعه به‌دلیل برودت هوا، عملیات جست‌وجو متوقف شد که از صبح امروز عملیات با همکاری نیروهای هلال احمر و فدراسیون کوهنوردی آغاز شده است.

فتحی گفت: از صبح امروز 16 تیم عملیاتی در ارتفاعات تهران حاضر شدند و فعالیت خود را برای جست‌وجو و نجات افراد مفقودشده آغاز کردند.

مدیرعامل هلال احمر استان تهران با اشاره به اینکه تعدادی از هموطنان در این حادثه همچنان مفقود هستند، گفت: روز گذشته اعلام کردیم کسانی که احتمال می‌دهند اعضای خانواده‌ آنها در این مناطق حضور داشته باشند این موضوع را از طریق شماره 112 به هلال احمر اعلام کنند.

وی افزود: تا روز گذشته 16 خانواده با هلال تماس برقرار و  مفقودشدن نزدیکان خود را اعلام کردند و با همکاری هلال‌احمر و شرکت مخابرات، تلفن‌های همراه این افراد مفقودی ردیابی و موقعیت مکانی تعدادی از آنها در ارتفاعات تهران کشف و عملیات جست‌وجو برای نجات آنها آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: در حادثه صورت‌گرفته در ارتفاعات شمال تهران، تا به حال 11 نفر نجات پیدا کرده‌اند.
 

گرفتاری ۱۰۰ کوهنورد در ایستگاه ۷ توچال


از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران
 
مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور از گرفتاری تعدادی از کوهنوردان در ایستگاه هفتم توچال خبر داد و اظهار داشت: حدود ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه روز پنج شنبه بعد از ظهر تماسی با مرکز اورژانس تهران مبنی بر گرفتاری حدود ۱۰۰ نفر از کوهنوردان در ایستگاه ۷ توچال داده شد.

خالدی افزود: پس از دریافت خبر بلافاصله با نیروهای هلال احمر، سازمان آتش نشانی، سازمان مدیریت بحران شهر تهران و همچنین مسئولین وقت ایستگاه توچال تماس گرفته شد و صحت و سقم مورد بررسی قرار گرفت.

وی عنوان داشت: در این حادثه علی رقم توصیه‌های مدیریت توچال به کوهنوردان این افراد اقدام به صعود کرده بودند و طبیعتاً با شرایط برف و کولاک در ایستگاه‌های بالایی احتمال اینکه سلامت کوهنوردان در خطر باشد وجود داشته است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه در شرایط رخ داده بلافاصله یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۵ دستگاه آمبولانس زمینی در ایستگاه یک مستقر شد اما انتقال افراد ازر ایستگاه‌های بالاتر مربوط به همکاران امداد و نجات سازمان آتش نشانی بود که هماهنگی‌های لازم انجام شد.

خالدی بیان داشت: آمادگی لازم برای افرادی که دچار سرمازدگی شده بودند مهیا شد و بیمارستان شهدای تجریش و طالقانی به علت نزدیکی به محل در حالت آماده باش قرا ر گرفتند
 

خاموش‌کردن تله‌کابین توچال ۱۰۰ نفر را گرفتار کرد


از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران
 
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه توقف تله کابین نقص فنی نبوده است اعلام کرد: به دلیل وزش باد شدید و خاموش کردن تله کابین توچال از سوی متصدیان ۱۰۰ نفر در ارتفاعات گرفتار شدند.

سید جلال ملکی شامگاه جمعه در این باره گفت: عصر روز پنج شنبه به دلیل وزش باد شدید مسئولان تله کابین توچال در ایستگاه شماره ۷ برای ایمنی دستگاه اقدام به توقف تله کابین کردند.

وی افزود: پس از کاهش شدت وزش باد تله‌کابین روشن شد و همه این افراد به سلامت به سمت پایین کوه انتقال یافتند و این اتفاق مصدومی به همراه نداشت.

ملکی با اشاره به حضور نیروهای آتش‌نشانی در برخی از ارتفاعات تهران از جمله توچال گفت: حضور این افراد جهت کمک به حادثه‌دیدگان بسیار حائز اهمیت است و نیروهای آتش‌نشانی در کنار نیروهای امداد و نجات و کوهستان اقدامات لازم را جهت نجات جان حادثه‌دیدگان انجام می‌دهند.
 
افرادی که در توچال گرفتار شدند افراد عادی و اسکی باز بودند
رییس امداد و نجات فدراسیون کوه‌نوردی نیز درباره گرفتاری شماری از هموطنان در ایستگاه شماره هفت توچال گفت: مجموعه توچال تصمیم گرفت که تله کابین را به علت وجود سرعت باد بالا و به هم خوردن تعادل به طور موقت متوقف کند و هیچ جابه‌جایی افراد نداشته باشد.

مجموعه توچال تا زمانی که سرعت باد کاهش پیدا کند صبر کرد و بعد از آن انتقال افراد از ایستگاه هفت به پایین را صورت داد. حدود یک ساعت زمان برد تا شرایط جوی آرام شود و تله کابین شروع به حرکت کند. افرادی که در توچال گرفتار شدند افراد عادی و اسکی باز بودند که از تله کابین استفاده می‌کردند و  دربین آنان کوهنوردی نبود. 
 

آخرین آمار تلفات در ارتفاعات تهران


از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران
 
حمید مساعدیان، رییس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی درباره اتفاقات ناشی از بهمن و بوران در ارتفاعات تهران گفت: روز گذشته نفرات زیادی در توچال و کلکچال گیر افتادند که امروز تیم امداد و نجات به آنان دسترسی پیدا کرد. متاسفانه دو جنازه در دارآباد و یک مفقودی در آهار وجود دارد. تیم های امداد و نجات در آهار به صورت زمینی برای جستجوی فردی که گرفتار بهمن شده عازم شدند چرا که اگر بالگرد در منطقه حضور پیدا کند ممکن است دوباره بهمن رخ دهد. 

او افزود: در توچال و کلکچال امداد بالگردی داشتیم. در توچال فوتی نداشته و تنها چند نفر مفقود شده که برخی از آنان پیدا شدند. متاسفانه هنوز هم چند نفری در توچال مفقود هستند که باید تکلیف آنان مشخص شود. 

رییس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی در خصوص آمار کلی اتفاقات روز گذشته گفت: در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۸ فوتی در ارتفاعات مختلف تهران داشتیم. به نظر می آید هنوز هم چندین نفر مفقود هستند و آمار مستند و دقیقی نداریم، چرا که بسیاری از خانواده ها با ما تماس گرفته و اعلام کرده اند که اعضای خانواده آنها به خانه برنگشند اما ما باید افراد فوت شده را تشخیص هویت کنیم و بعد آمار مفقودی را اعلام کنیم.

مساعدیان ادامه داد: تا حدود ۳ صبح در توچال امداد رسانی شد اما احتمال دارد که چند نفر در توچال هنوز مفقود شده باشند.

هم چنین "کمال برمکی" مدیرعامل باشگاه کوهنوردی تهران که همراه ۲۱  کوهنورد این باشگاه عازم قلعه دختر در آهار بودند درباره آخرین وضعیت دکتر فاطمی که در این صعود همچنان مفقود است گفت: ۲۱ کوهنورد عازم قلعه دختر در آهار شدیم که در مسیر رفت حادثه بهمن رخ می دهد. متاسفانه دکتر فاطمی تنها کوهنوردی است که زیر برف گرفتار و هم چنان مفقود است. تیم های امداد و نجات عازم ارتفاعات هستند تا بتوانند از این کوهنورد اطلاعاتی را کسب کنند.
 

بی‌توجهی به هشدارها 


از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران
 
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با انتقاد از اینکه متاسفانه مردم توجهی به هشدارهای هواشناسی نکردند و ما طی روز گذشته شاهد حضور جمعیت‌ زیادی در کوه‌های شمال تهران و به‌وقوع پیوستن حوادث ناگوار برای تعدادی از آن‌ها بودیم، تصریح کرد: واقعا جای تعجب و سوال دارد که چرا مردم باتوجه به آگاهی از شرایط جوی، جان خود را به خطر انداختند و به هشدارهای هواشناسی توجهی نکردند؟

وی در پاسخ به این پرسش که در چنین شرایطی وظیفه دستگاه‌های اجرایی چیست و آیا نباید آن‌ها وارد عمل شوند و محدودیت‌هایی را برای صعود به ارتفاعات اجرایی کنند، گفت: باتوجه به گستردگی عرصه باید از دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط پرسید که آیا امکان ایجاد محدودیت در همه نقاط را دارند یا خیر؟ متاسفانه اتفاقی که روز گذشته رخ داد این بود که مردم از همه نقاط شمال تهران اقدام به کوهنوردی و حتی صعود کرده بودند.

ضیاییان در ادامه درباره پیش‌بینی وضعیت جوی کوهستان در کشور گفت: هواشناسی کوهستان جزو موارد جدیدی است که به پیش‌بینی‌ها افزوده شده است اما وضعیت جوی کوه‌ها طی دو روز گذشته آنقدر برای حفظ جان کوهنوردان اهمیت داشت که ما آن را در هشدارهای اصلی و عمومی خود آورده بودیم. 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان با بیان اینکه پیش‌بینی وضعیت جوی کوه‌ها می‌تواند به‌طور مستقیم با جان کوهنوردان در ارتباط باشد، گفت: در حال حاضر پیش‌بینی وضعیت جوی چند قله پرتردد کشور آغاز شده است.
 

واکنش کاربران

از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران
 

از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران

از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران
 
از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران
 
از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران
 
از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران

از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران
 
از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران
 
از حادثه توچال تا ریزش برف در ارتفاعات تهران



منبع:
1.ایرنا/ جمعه برفی کشور، از حادثه تلخ در شمیرانات تا دلهره در توچال
2.مهر / مفقود شدن ۷ نفر بر اثر سقوط بهمن در ارتفاعات تهران
3.مهر / گرفتاری ۱۰۰ کوهنورد در ایستگاه ۷ توچال
4.ایسنا / افراد گرفتار در ایستگاه شماره ۷ توچال کوهنورد نیستند
5.ایسنا / انتقاد هواشناسی از بی‌توجهی به هشدارها و صعود پرخطر به ارتفاعات تهران
6.تسنیم / کشف موقعیت مکانی تعدادی از "مفقودی‌های سقوط بهمن" در ارتفاعات تهران/ آغاز مجدد جست‌وجو از صبح امروز
7.ایسنا / آخرین آمار تلفات در ارتفاعات تهران/ ۸ فوتی و چندین مفقودی در ۲۴ ساعت گذشته

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.