پشت پرده مصاحبه «طلوع نیوز» با «ظریف»

«بی بی سی فارسی» با پوشش خبری و تقطیع این مصاحبه چنین عنوان کرد که خبرنگار «طلوع نیوز» برای نخستین بار، مُچ وزیر امور خارجه ایران در قبال افغانستان را باز کرد! این شبکه سعی بر آن داشت تا پاسخ های وزیر...
شنبه، 6 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
پشت پرده مصاحبه «طلوع نیوز» با «ظریف»
«آیا شما به طالبان در ایران خانه داده اید؟»، «سردار سلیمانی در عراق ترور شد، اصلا در عراق چه می کرد؟!»، «فرق شما و آمریکا برای افغانستان در چیست؟»، «شما طالبان را تروریست می دانید؟»، «چرا افغان ها را برای جنگ با داعش به سوریه می فرستید؟!» اینها و چند سوال هدفمند دیگر سوالاتی بود که هفته گذشته خبرنگار شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» در مصاحبه ای ویژه از وزیر امور خارجه کشورمان پرسید.

تمام سوالات خبرنگار این مصاحبه با هدفی مشخص و به دور از رفتار حرفه ای رسانه ای و حتی دیپلماتیک طراحی و در کنار عدم اجازه پاسخگویی کامل به وزیر امور خارجه ایران، این گمان را تقویت کرد که این برنامه، نه یک مصاحبه که پروژه ای برای ایجاد تفرقه میان دو ملت ایران و افغانستان و نیز ایجاد خصومت بیش از پیش طالبان بر علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است.
 

بی ادبی رسانه ای یا به تله انداختن؟

این مصاحبه 50 دقیقه که به درخواست شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» انجام گرفت، به سرعت در انواع رسانه ها منتشر و با حواشی بسیاری همراه شد. بسیاری این مصاحبه را انتقام گیری افغان ها از ایرانی ها قلمداد کرده اند. این دسته از افراد بر آنند که مهاجران افغان طی سال های گذشته،  در ایران مورد تحقیر قرار گرفته اند و حالا نوبت یک ایرانی است که از سوی افغانی ها تحقیر شود! این در حالی است که هیچ توهین و تحقیری در این مصاحبه صورت نگرفته و همچون دیگر مصاحبه های رایج، روند پرسش و پاسخ را طی اما با شیطنت های رسانه ای همراه بوده است.

البته نباید از رفتار دور از رسانه ای رییس این شبکه و خبرنگار برنامه (لطف ‌الله نجفی ‌زاده) چشم پوشی کرد چرا که وی چندین بار با قطع سخنان وزیر امور خارجه کشورمان اجازه پاسخگویی در خور و کامل به سوالات را از وی سلب و زمینه ایجاد شائبه، شایعه و تحریف را آماده ساخت.

در بخش از این مصاحبه، «لطف ‌الله نجفی ‌زاده» سعی بر آن داشت تا وزیر امور خارجه ایران را ملزم به ارائه پاسخ دلخواه و مورد نظر خود نماید. وی چندین مرتبه با به کار گیری لفظ «تروریست» برای طالبان تلاش کرد تا به مخاطبان اینچنین القا کند که جمهوری اسلامی ایران طالبان را تروریست محض می داند و باید از افغانستان خارج شوند تا صلح به این کشور باز گردد، اما در نهایت «محمد جواد ظریف» با عدم رد و یا پذیرش این سخنان، آن را به قوانین سازمان ملل متحد ارجاع داد و گفت: «ما هم مانند دیگر کشورهای جهان، تابع قوانین و تصمیمات این سازمان هستیم باید ببینیم سازمان ملل متحد این گروه را تروریست می خواند یا خیر.»

اما «نجفی ‌زاده» به همین مقدار از گستاخی و روند تفرقه افکنانه، اکتفا نکرد و پا را فراتر گذاشت. وی با هدفی خاص انتخاب مقام رهبری در جمهوری اسلامی ایران را به دور از آرای مردمی عنوان کرد که با پاسخ قاطع وزیر امور خارجه کشورمان مواجه شد. دکتر ظریف در پاسخ به این سوال سوگیرانه و زیرکانه، اعلام کرد که بر اساس قانون اساسی کشور ایران مردم، اعضای مجلس خبرگان رهبری را انتخاب و این اعضا به نیابت از عموم مردم رهبر (ولایت فقیه) را انتخاب می کنند و همین منتخبان مردم حتی اختیار دارند تا بنا بر قوانین و شرایط خاص، مقام رهبری را عزل نمایند.

بنابر این به هیچ عنوان نمی توانید چنین بگویید که مردم در روند انتخاب مقام ولایت فقیه (رهبری) حقی ندارند. این که شما عنوان کنید مردم ایران در انتخاب رهبری نقشی ندارند مانند آن می ماند که بگویید مردم ایالات متحده در انتخاب ریاست جمهوری حقی ندارند! چرا که در آمریکا نیز انتخاب ریاست جمهوری توسط «الکترال کالج» انجام می گیرد، نه رای مستقیم مردم.

پشت پرده مصاحبه «طلوع نیوز» با «ظریف»
 

چرایی جنگ مهاجران افغان در سوریه

در مصاحبه مذکور، خبرنگار با طرح این سوال که چرا افغان ها را برای جنگ به سوریه می فرستید و به آنها تجهیزات نظامی می دهید نیز تمام توان خود را به کار گرفت تا با سوالی به ظاهر کوتاه و ساده؛ به مخاطبین این گونه بفهماند که افغان ها قربانی جمهوری اسلامی ایران هستند و ایران اسلامی از آنها به عنوان مدافعان خود در دیگر کشورها استفاده می کند.

در حالی که به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، افغان ها نیز مانند دیگر مدافعان حرم؛ به صورت کاملأ داوطلبانه و با پرچم کشور افغانستان وارد جنگ علیه داعش در سوریه می شوند، همانطور که هزاران ایرانی داوطلب با افتخار برای دفاع از ارزش ها و آرمان های دین و مبارزه با گروه تروریستی داعش با علم به شهادت احتمالی به سوریه اعزام می شوند.

در بخش دیگری از این گفتگو، «لطف ‌الله نجفی ‌زاده» با طرح این سوال که سیاست ایران در قبال افغانستان پس از شهادت سردار سلیمانی چه تغییراتی کرده است؟ در تلاش بود تا تفاوت مشهودی را در روابط میان دو کشور، پدید آورد که با پاسخ منفی «محمد جواد ظریف» روبرو شد.

باید توجه داشت که در طول کل مصاحبه شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز»، خبرنگار سعی داشت تا با سوالات مکرّر و سوگیرانه تمرکز وزیر امور خارجه ایران را خدشه دار کند اما «محمد جواد ظریف» با تسلط و تجربه کافی و حرفه ای؛ به سوالات پاسخی می داد که هدف خبرنگار را که عمدتأ ایجاد تفرقه بین این دو ملت بود را خنثی کند.
 

واکنش ها به مصاحبه شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» و وزیر امور خارجه ایران

مصاحبه اخیر «ظریف» و «طلوع نیوز» با واکنش های فراوانی در سطح بین الملل همراه بود که به برخی از مهمترین آنها می پردازیم:

- «گروه طالبان» پس از پخش این مصاحبه با بزرگنمایی نسبی پاسخ وزیر امور خارجه کشورمان به سوال درباره تروریست بودن و یا نبودن طالبان، بیانیه ای صادر و ضمن آن اعلام کرده است که این سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛ نوعی مداخله در امور داخلی افغانستان محسوب شده و می تواند تاثیرات زیان باری را بر روابط ایران و افغانستان بگذارد.

- «کمیسیون امور خارجی مجلس نمایند‌گان افغانستان» پاسخ های «محمد جواد ظریف» را مغایر با منافع ملی و قوانین داخلی کشور افغانستان و غیر مسئولانه دانست که می تواند بر روابط دو کشور تاثیرگذار باشد.

- «بی بی سی فارسی» نیز با پوشش خبری و تقطیع این مصاحبه چنین عنوان کرد که خبرنگار «طلوع نیوز» برای نخستین بار، مُچ وزیر امور خارجه ایران در قبال افغانستان را باز کرد! این شبکه سعی بر آن داشت تا پاسخ های وزیر امور خارجه ایران را کوتاه و دو پهلو عنوان کند که از سر بی اطلاعی و نا آگاهی این مقام مسئول بوده است.

- «یورو نیوز» با چالشی خواندن مصاحبه «ظریف» و ناکامی وزیر امور خارجه ایران در پاسخگویی کامل به سوالات خبرنگار، سعی کرد تا سیاست ایران در برابر افغانستان را سیاست خصمانه و به دور از قوانین بین المللی عنوان کند که از افغانستان سپر دفاعی برای خود ساخته است!

پشت پرده مصاحبه «طلوع نیوز» با «ظریف»

- «عباس عبدی» روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی ضمن انتقاد از روند مصاحبه و غیر حرفه ای دانستن آن، اظهار داشت که خبرنگار می توانست سوالات مهمتری را مطرح و از زاویه رسانه ای وارد شود تا سیاسی. وی تاکید کرد که با مشاهده مصاحبه به غیر حرفه ای بودن «لطف ‌الله نجفی ‌زاده» پی بردم هر چند که آقای ظریف می توانست پاسخ های قاطعانه تر و دیپلماتیک تر به سوالات مصاحبه داده و از ایجاد شائبه احتمالی جلوگیری کند.

- «روزنامه کیهان» با مغرضانه خواندن مصاحبه مذکور؛ آن را مصاحبه ای بی ادبانه، شیطنت ‌آمیز و جهت دار در راستای تخریب روابط بین دو کشور و تفرقه افکنی میان مردم ایران و افغانستان قلمداد و تاکید کرد که «دکتر محمد جواد ظریف در مقابل رفتار تأمل‌ برانگیز و بی ‌ادبانه و سوالات شیطنت ‌آمیز خبرنگار شبکه طلوع ‌نیوز، کاملا مستدل و منطقی و حرفه‌ای به سوالات پاسخ گفت.»

- «وزارت خارجه افغانستان» با اشاره به پاسخ وزیر امور خارجه ایران به سوالی درباره چرایی جنگ افغان ها در سوریه علیه داعش اعلام کرد: ما اجازه نمی دهیم شهروندان افغان بر اساس سیاست های یک کشور دیگر در کشور ثالثی به جنگ پرداخته و کشته شوند و خواهان پاسخی قاطع  برای این موضوع از سوی مسئولین نظامی جمهوری اسلامی ایران شد، نه یک دیپلماتیک!

در نهایت باید توجه داشت که طی ماه های اخیر، نیروهای نظامی سردمداران غربی در خاورمیانه رو به افزایش است و جهانخواران غربی تمام توان خود را برای تفرقه افکنی در این منطقه به کار بسته اند و از هیج امری نیز فروگذار نکرده اند و دور از ذهن نیست اگر این مصاحبه، سبک آن و حتی نوع پرسش های آن را نیز یک شگرد رسانه ای در راستای راه اندازی جنگ روانی میان دو ملت ایران و افغانستان و تکمیل و ترمیم قدرت نظامی غرب در منطقه خاورمیانه قلمداد کرد. چرا که اخیرا علاوه بر افول قدرت غربی ها در منطقه، شاهد روند فزاینده اتحاد بین ایران و کشورهای همسایه نیز بوده ایم و همین موضوع باعث ایجاد نگرانی هایی برای دولت های غربی شده است.

به هر حال نمی توان از شیطنت های رسانه ای چشم پوشی کرد چرا که امروزه این روند نامطلوب، جزو لاینفک اکثر رسانه های جهانی در راستای اشاعه بیش از پیش جنگ نرم است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط