پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی بی‌سابقه برای دومین بار در مجلس نمایندگان این کشور استیضاح شد.
پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد
به گزارش راسخون؛ دونالد ترامپ تنها رئیس جمهوری تاریخ آمریکا خواهد بود که در طول چهار سال، برای ۲ بار در مجلس نمایندگان مورد استیضاح قرار گرفت و این استیضاح به تصویب رسید.

در قطعنامه استیضاح ارائه شده از سوی دموکرات‌ها، ترامپ به «تحریک برای شورش» متهم شده است. 

این مجلس پس از بحثی پنچ ساعته، حوالی ساعت ۴ بعدازظهر چهارشنبه وارد رأی‌گیری برای استیضاح شد که ۲۳۲ نفر با آن موافقت و ۱۹۷ نفر با آن مخالفت کردند.

۱۰ نفر از جمهوری‌خواهان نیز به نفع موافقان استیضاح ترامپ رأی دادند. ضمن آنکه پنج نماینده نیز از رأی دادن امتناع کردند.

پرونده استیضاح پس از این باید به سنا ارسال شود تا در تاریخی که توسط میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان با موافقت چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در این مجلس تعیین می‌شود، محکمه استیضاح تشکیل شود.

در صورتی که استیضاح در سنای آمریکا با رأی دو-سوم سناتورها رأی بیاورد؛ ترامپ از کار برکنار می‌شود و اختیارات دولت به مایک پنس معاون وی سپرده خواهد شد.

ترامپ تا پایان رسمی دولت خود تنها یک هفته فاصله دارد و مشخص نیست سنا برای محکمه چه زمانی تشکیل جلسه خواهد داد.

با توجه به اقلیت کنونیِ جمهوری‌خواهان در مجلس سنای آمریکا، آنها از هم اکنون در حال کارشکنی در روند تصویب استیضاح ترامپ هستندتا به اتکا به وقت‌کُشی، چند روزِ باقیمانده از دوران وی به اتمام برسد؛ چرا که در غیر اینصورت، ترامپ رئیس جمهورِ جمهوری‌خواهی خواهد شد که ۲ بار تنها در یک دوره ۴ ساله مورد استیضاح قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز پیشتر اعلام کرد که مقامات حزب جمهوری‌خواه آمریکا هم اکنون در سنای این کشور در حال بررسی امکان آغاز استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در روز جمعه هستند. «میچ مک کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنا در این باره ادعا کرده است که چون نشست عادی این نهاد برای روز سه شنبه مقرر شده است، نمی‌توان اعضا را برای یک جلسه کاری باز گرداند؛ مگر اینکه ۱۰۰ نفر از نمایندگان سنا موافقت کنند.

از سوی دیگر، «چاک شومر» رئیس اکثریت دموکرات در سنای آمریکا در این باره گفت: قوانینی هست که «میچ مک کانل» می‌تواند با توجه به آن نمایندگان سنا را زودتر باز گرداند.


جمهوری خواهانی که به استیضاح ترامپ رای دادند

 
پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

۱۰ جمهوری‌خواهی که علیه ترامپ رای دادندافراد زیر هستند:

جان کاتکو نماینده نیویورک
لیز چنی نماینده وایومینگ
 آدام کینزینگر نماینده ایلینویز
فرد آپتون نماینده میشیگان
 جیمی هریرا بوتلر نماینده واشنگتن
دن نیو هاوس نماینده واشنگتن
پیتر میجر نماینده میشیگان
تام رایس نماینده کارولینای جنوبی
آنتونی گونزالس نماینده اوهایو
دیوید والدائو نماینده کالیفرنیا
 

نخستین واکنش ترامپ به استیضاح او

 
پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

دونالد ترامپ شامگاه چهارشنبه در پیام ویدئویی که در صحفه رسمی کاخ سفید در یوتیوب منتشر شد، گفت که به صراحت خشونت رخ داده در شورش هفته گذشته ساختمان کنگره را محکوم می‌کند.

وی که طرفدارانش را اوباش می‌نامید، افزود: خشونت اوباش بر خلاف هر آنچه من اعتقاد دارم و هر آنچه جنبش ما به آن معنی می‌دهد، است. هیچ حامی واقعی من هرگز نمی‌تواند خشونت سیاسی را تایید کند.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد افرادی که در شورش شرکت کرده‌اند، محاکمه خواهند شد.

ترامپ از هوادارانش خواست برای کاهش تنش‌ها، آرامش خاطر و ارتقای صلح در کشور، کمک کنند.  

وی همچنین به به کسانی که قصد شرکت در تظاهرات برنامه‌ریزی شده در واشنگتن پیش از مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا دارند هم گفت: از خشونت و قانون‌شکنی خودداری کنند.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد: من به آژانس‌های فدرال دستور داده‌ام تا از همه منابع لازم برای برقراری نظم استفاده کنند.


مخالفان استیضاح ترامپ چه می گویند؟

 
پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

همچنان که در تایید پیروزی بایدن در مجلس نمایندگان آمریکا حداقل ۱۲۰ عضو جمهوری‌خواه مخالفت کردند، برای استیضاح ترامپ هم این مخالفت آنها ادامه دارد.

تام کول یکی از آنها است که معتقد است "استیضاح سریع" رئیس جمهوری، زمان کافی برای دادرسی را نمی‌دهد و می‌گوید: این کار ما را بیشتر تجزیه خواهد کرد.

وی افزود روند سیاسی در ایجاد وقایع هفته گذشته، موثر بوده است. رئیس جمهوری ترامپ انتخابات ۲۰۲۰ را پذیرفته است و چهارشنبه آینده بایدن رئیس جمهوری منتخب، سوگند یاد خواهد کرد.

تام کول نماینده جمهوری‌خواه و عضو ارشد کمیته قوانین مجلس، بحث درباره مقررات استیضاح را اینگونه خاتمه داد که «من با این مقررات و با اقدامات امروز اکثریت مجلس مخالفم».

وی ادامه داد: هیچ جلسه استماعی برگزار نشده است. هیچ شاهدی توضیح نداده است، هیچ فرایند یا فرصتی برای پاسخگویی به رئیس جمهوری داده نشده است. هیچ عضوی قبل از طرح این طرح، فرصتی برای بررسی یا اصلاح مواد آن نداشته است.

این مخالف استیضاح تاکید کرد مجلس باید انتقال صلح آمیز قدرت به رئیس جمهوری جدید را به جای استیضاح رئیس جمهوری قدیمی جشن بگیرد.

کول با اصرار از همکارانش خواست در مورد استیضاح ترامپ رای منفی دهند.

جیسون اسمیت نماینده حزب جمهوری‌خواه دیگر سخنرانی بود که علیه استیضاح صحبت کرد.

وی روند استیضاح را "بی پروایانه" خواند و از نمایندگان خواست تا "مردم را مقدم بر سیاست" قرار دهند. این نماینده جمهوری‌خواه اظهار کرد رئیس جمهور ترامپ هفت روز دیگر ترک می‌کند. بیایید سعی کنیم این ملت را التیام دهیم. بیایید به حرف مردم آمریکا گوش دهیم. اینجا خانه مردم است.

اسمیت ادامه داد: بیایید برای مردم عمل کنیم. این کار به کشور و مردم صدمه می‌زند. به همکاران ما صدمه می زنند. این یک استیضاح بی پروایانه است. این فقط باعث ایجاد نفرت و خشم بیش از هر زمان دیگری خواهد شد.

وی اضافه کرد: وجدان داشته باشید. مردم را بر سیاست مقدم بدارید. این کشور را متحد کنید.

جیم جوردن عضو جمهوری‌خواه و مدافع سرسخت ترامپ که در استیضاج نخست هم به شدت از رئیس جمهوری آمریکا حمایت کرد و گفت دموکرات‌ها به نتایج انتخابات ۲۰۱۶ مورد حمله قرار می‌دهند، در حالیکه از اقدام جمهوری‌خواهان برای انجام این کار در سال ۲۰۲۰ انتقاد می‌کنند.

وی افزود: آنها می‌توانند در سال ۲۰۱۷ به آلاباما اعتراض کنند اما به ما می‌گویند که ما نمی‌توانیم در سال ۲۰۲۱ به پنسیلوانیا اعتراض کنیم؟!
این عضو جمهوری‌خواه آمریکا اظهار کرد: آمریکایی‌ها از استاندارد دوگانه خسته شده‌اند.
 

در مورد استیضاح ترامپ بیشتر بدانید

 
پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

استعلام استیضاح دونالد ترامپ در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۹ توسط نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر اکثریت حزب دموکرات در این مجلس به صورت تلویزیونی اعلام شد. پس از پایان انتخابات 2020 و به دنبال عدم پذیرش نتایج توسط ترامپ، دوباره روند استیضاح او به جریان افتاد. 
 
علت استیضاح
استیضاح دونالد ترامپ به دلیل شکایت یک مقام اطلاعاتی آمریکا در مورد سوء استفاده او از قدرت استعلام شده‌است. این شکایت به مکالمه تلفنی ترامپ با ولودیمیر زیلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اشاره دارد. طی آن گفتگو ترامپ از زیلنسکی خواسته بود تا احتمال فساد اقتصادی پسر جو بایدن (سناتور دمکرات و معاون باراک اوباما) را پیگیری کند و در مقابل، وعده افزایش کمک نظامی به اوکراین را داده بود.

پسر جو بایدن پیش‌تر برای یک شرکت انرژی در اوکراین کار می‌کرده‌است. جو بایدن یکی از داوطلبان اصلی برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است و این شکایت ترامپ را متهم کرده که از قدرت خود سوءاستفاده کرده تا یک کشور خارجی را به مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ فرابخواند.

ترامپ این اتهام را نیز مانند اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ «کارزاری رسانه‌ای» علیه خود دانسته و افشاگر این مکالمه را «تقریباً مانند یک جاسوسی» خطاب کرده‌است. در صورت برکناری ترامپ از مقامش، تا پایان دوره چهار ساله او (۲۰ ژانویه ۲۰۲۱)، معاون او،  مایک پنس رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود.
 
تحولات مرتبط با استیضاح ترامپ بر اساس زمان
۳ مهر ۱۳۹۸: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دستور آغاز تحقیقات رسمی استیضاح ترامپ را به صورت تلویزیون اعلام کرد.

۵ مهر: مأمور سیا، افشاگری بوده‌است که شکایت او باعث به جریان افتادن طرح استیضاح دونالد ترامپ شد.

۹ مهر: وکیل دونالد ترامپ به کنگره احضار شد.

۱۵ مهر: ترامپ از نخست‌وزیر استرالیا کمک خواست.

۳ آبان: بیل تیلور، دیپلمات ارشد آمریکایی در اوکراین، به کنگره گفت که بولتون از تماس بین ترامپ و ولادیمیر زیلنسکی ابراز نگرانی کرده‌است.

۸ آبان جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا برای ادای شهادت در تحقیقات استیضاح ترامپ به کنگره احضار شد.

۱۷ آبان وکیل اوکراینی مسول پرونده ترامپ در نامه‌ای خواستار توقف اتهام زنی‌ها به وی شده‌است.

۱۹ آبان ترامپ گفت: گزارش تماس دوم با ریاست جمهوری اوکراین را به طو کامل نشر خواهد داد.

۲۰ آبان مجلس نمایندگان ۲۶۷۷ صفحه اظهارات مقدماتی را منتشر کرده‌است که مربوط به ۸ شاهدی است که در کمیته اطلاعات حضور داشتند و نشان می‌دهد که شواهدی از مدیریت وکیل شخصی رئیس‌جمهور ترامپ، رودی جولیانی بر فعالیت‌های در خارج از مجرای دیپلماتیک منظم که در اوکراین مرسوم است انجام شده‌است. ۲۱ آبان یک مقام پنتاگون متن جلسه استماع و شهادت «لائورا کوپر» معاون وزیر دفاع این کشور را منتشر کرد. کوپر همچنین گفت که ترامپ برای تعلیق ارسال کمک‌ها به اوکراین حتی کنگره را هم در جریان نگذاشته و این در حالی است که ملزم به چنین کاری بوده‌است.

۲۳ آبان دونالد ترامپ از سفیر خود در شورای اروپا خواست توضیحات تکمیلی دربارهٔ روند پیشرفت پروندهٔ اوکراین ارائه کند.

نخستین جلسه استماع علنی برای پیشبرد تحقیقات استیضاح «دونالد ترامپ» با حضور اعضای کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا و شاهدان دعوت‌شده به این جلسه برگزار شد.

۱ آذر فیونا هیل هیل کارشناس امنیت ملی مسایل روسیه در شورای امنیت از جمهوریخواهان به دلیل تبلیغ «روایت داستانی» انتقاد کرد که گویا اوکراین به جای روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ دخالت کرده‌است، وی ادعا کرده که این تئوری توسط روسیه کاشته شده‌است و بازی در دست آن‌ها است.

۱۴ آذر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده روز پنجشنبه ۵ دسامبر از کمیته قضایی این مجلس خواست تا مراحل استیضاح دونالد ترامپ را به جریان بیندازد.
 
استیضاح دوباره ترامپ
ژانویه 2020 و پس از آشوب های خیابانی در آمریکا که به دلیل عدم تمکین ترامپ به نتایج انتخابات به راه  افتاد، دوباره  نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از مطرح شدن لایحه استیضاح دونالد ترامپ خبر داد.

بررسی ها نشان می دهد سه نماینده دموکرات کنگره در تدوین متن لایحه استیضاح ترامپ نقش دارند. تد لیو، دیوید سیسیلین و جیم راسکین سه نماینده دموکرات مجلس هستند که متن لایحه استیضاح ترامپ را تهیه کرده‌اند.

رسانه‌های آمریکا از پشتیبانی ۱۶۰ نماینده دیگر از این لایحه خبر داده‌اند. از جمله اتهاماتی که ترامپ به موجب آنها سزاوار استیضاح شناخته شده، «تشویق آگاهانه به شورش علیه حکومت» است. او همچنین به «خیانت به سوگند ریاست‌جمهوری» متهم شده است.


آیا ترامپ برای همیشه از صحنه سیاست حذف می‌شود؟

 
پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

دونالد ترامپ از آرای قشری در امریکا برخاست که دارای تمایلات بسیار سخت و آزاردهنده‌ای هستند. ویژگی‌های مشترکی همچون ناسیونالیسم افراطی، افراط‌گری مذهبی، عوام‌گرایی، رویکرد‌های فاشیستی در میان عمده هواداران ترامپ وجود دارد. عمده حامیان ترامپ به اضافه حزبی که در انتخابات از او حمایت کرد، بدبینی شدیدی نسبت به نخبه‌گرایی دارند. بسیاری از هواداران ترامپ معتقدند که اگر امریکا دچار ضعف و افولی شده است، به این دلیل است که اداره این کشور در اختیار عده‌ای نخبه و روشنفکر قرار گرفته است که بویی از ارزش‌های ابتدایی امریکایی نبرده‌اند.

این عده افراد به گونه‌ای تربیت شده‌اند که مفهوم و ارزش نمادین امریکا را عاشقانه دوست دارند، عشقی که چشمان آن‌ها را هم کور کرده است. ترامپ برآیند خواست و چکیده اراده چنین تفکری است. نومحافظه‌کاران امریکایی از دوران ریگان ریشه خود را در حزب جمهوری‌خواه امریکا دواندنداین طیف سیاسی با استفاده از احساسات دینی، میهن‌پرستانه و نژادی، توانسته‌اند یک پایگاه رای بسیار قدرتمند درون امریکا برای خود ایجاد کنند و نهایتا ترامپ به عنوان نماینده رای این پایگاه اجتماعی در بالاترین مقام دولت امریکا، مجری سیاست‌های تندروترین محافظه‌کاران این کشور شد. ویژگی‌های شخصیتی ترامپ در ایجاد شرایط کنونی در امریکا نقش موثری داشت. ترامپ از قبل اعلام کرده بود که اگر مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب نشود، انقلابی در امریکا رخ خواهد داد. او در روز‌های اخیر هم تصریح کرده است که اگر مراسم تحلیف رییس‌جمهور دیگری برگزار شود، دیگر شخصا نمی‌تواند کنترلی بر احساس‌ها و اقدام‌های هوادارانش داشته باشد و باید منتظر رویداد‌های غیرقابل پیش‌بینی بود. دونالد ترامپ عملا در حال تهییج و تشویق احساسات هوادارانش برای ایجاد بلوا و آشوب در امریکا است.

علاوه بر تحریک شورش، دونالد ترامپ دشمنان زیادی هم در کنگره امریکا به ویژه در میان دموکرات‌ها برای خود ایجاد کرده است و نانسی پلوسی، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان امریکا به‌شدت پیگیر برکناری رییس‌جمهور تا پیش از پایان دوره‌اش است. رای به استیضاح ترامپ باعث شد او نخستین رییس‌جمهور تمام تاریخ امریکا باشد که در طول یک دوره ریاست‌جمهوری دو بار استیضاح می‌شود. پیش‌بینی من این است که برخلاف بار اول، استیضاح ترامپ این‌بار رای می‌آورد و نتیجه‌اش این می‌شود که ترامپ دیگر در باقی مانده عمرش هیچ‌وقت نمی‌تواند برای هیچ منصب عمومی چه فدرال و ایالتی شرکت کند، حتی او حقوق و امتیازات مادام‌العمری را که براساس قانون به عنوان رییس‌جمهور پیشین برایش درنظر گرفته شده است را نیز از دست خواهد داد. از ابتدا مشخص بود که موضوع برکناری ترامپ با استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی، بختی برای کسب حمایت جمهوری‌خواهان حامی ترامپ ندارد. در نتیجه تنها گزینه باقی مانده برای دموکرات‌ها برای برکناری او تا پیش از پایان دوره‌اش استیضاح خواهد بود. علاوه بر این بحث یاغی‌گری علیه حکومت هم سومین موردی است که می‌تواند ترامپ را از حقوق اجتماعی و سیاسی‌اش محروم کند. از این سه گزینه من تصور می‌کنم که استیضاح ترامپ عملی خواهد شد. پیش‌بینی من این است که تا پیش از ۲۰ ژانویه رویداد‌های بیشتری در انتظار امریکا خواهد بود. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که بعد از تحلیف رییس‌جمهور جدید چه سرنوشتی در انتظار اعتراضات خواهد بود. به هر حال مراسم تحلیف برخلاف دوره‌های اخیر انتخابات به جای برگزاری در فضای باز در ساختمان کنگره و با حضور محدود مدعوین و تدابیر شدید امنیتی برگزار خواهد شد که یک نشانه دیگر از شرایط بد اجتماعی و سیاسی در امریکا است. اما به هر حال این ایده هم وجود دارد که دموکراسی در امریکا به دلیل بدنه فعال جامعه مدنی، می‌تواند خود را بازسازی و احیا کند و این مشکلات را پشت سر بگذارد، اما در این صورت هم واقعیت این است که امریکا هیمنه خود را از دست داده و این رویداد‌ها آسیب جدی به مبانی اخلاقی، ارزش‌ها و قابلیت‌های امریکا وارد کرده است.
 

واکنش کاربران

پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد
 
پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد

پایان ناخوشایند رئیس‌جمهور جنگ طلب/ ترامپ برای دومین بار استیضاح شد


منبع:
1. ایرنا/ طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد
2. مهر/ طرح استیضاح ترامپ تصویب شد/ پلوسی: او باید برود
3. تابناک/ در مورد استیضاح ترامپ بیشتر بدانید
4. برنا/ جمهوری خواهانی که به استیضاح ترامپ رای دادند
5. برنا/ نخستین واکنش ترامپ به استیضاح او
6. تابناک/ آیا ترامپ برای همیشه از صحنه سیاست حذف می‌شود؟
7. ایرنا/ مخالفان استیضاح ترامپ:کشور را بیش از این تجزیه نکنید

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.