جدال احسن اثبات حق و تقویت جبهه حق است
برخی افراد نیز بهخاطر اینکه با واکنش منفی طرفداران و مخاطبان مواجه نشوند حق را انکار کرده یا در مورد آن سکوت میکنند. این انکار و سکوت، هم خیانت به حق است و هم اثرات منفی در جامعه میگذارد.
سهشنبه، 14 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده :
سید حسین خاتمی
موارد بیشتر برای شما
از تأمّل در این معانی چنین برمیآید که حکمت، حجّتی است که بدون تردید، سستی و ابهام انسان را به حق نایل میکند و موعظه بیانی است که دل را نرم میسازد و جدال حجتی است که با تکیه بر مسلمات برای سست کردن مبانی خصم به کار میرود، بنابراین حکمت و موعظه و جدل مطرح در آیه (125سوره نحل) به ترتیب بر برهان، خطابه و جدل مصطلح در منطق منطبق میشود، جز آنکه خداوند موعظه را به «حسنه» و جدال را به «احسن» مقیّد کرده است.(طباطبایی، المیزان، ج۱۲، ص۳۷۲) پس وقتی میخواهیم برای فردی استدلالی بیاوریم یا گرهای از ذهن او باز کنیم، باید با سه روش یاد شده عمل کنیم. بنابراین هر روشی غیر از این سه روش اثرپذیر نیست؛ زیرا خداوند هم خود با این روش عمل کرده است، هم پیامبران خود را به این روش امر فرموده است و هم از انسانها میخواهد در مقابل استدلالها با این روش متواضع باشند.
اینکه میبینیم برخی انسانها می خواهند با جنجال درست کردن یا استفاده از زور و ارعاب و یا تهدید حرفشان را به کرسی بنشانند دلیلی جز نفهمیدن سرشت انسانی نیست. به عبارتی اگر کسی بخواهد با زور و فشار حرفی را به انسانی بفهماند معلوم است انسان را نشناخته؛ انسانی که از ترس و ضعف حرفی را قبول کند به هیچ عنوان پای آن نمیایستد و آن را قبول نمیکند و خود را قانع نشان میدهد بدون اینکه اعتقاد به آن حرف و استدلال پیدا کند. انسانها به دنبال دلایل قانع کنند میروند و کسی که بتواند اعتقادات صحیح را با استدلالهای قانع کننده بیاورد موفق است. در حوزههای علوم دینی هم اصطلاحی وجود دارد که میگوید: «انسان باید عبدالدلیل باشد»؛ به همین دلیل برای یک قاعده علمی مدتها زمان صرف میکنند و تمام جنبههای استدلالی آن را بررسی میکنند تا شبههای باقی نماند.
شاید جدل در ذهن ما مذموم و منهی باشد، ولی تمام اقسام جدل اینطور نیستند. از آنجا که انسانها در برهان، عقلی و شفاف بحث میکنند و در جدل تحمیلی و اقناعی این ذهنیت برای ما ایجاد شده است که جدل مردود است. اما جدل همیشه وجهه منفی ندارد و میتواند مثبت هم باشد. برای نمونه در مباحث سیاسی روز اصلاً نمیتوان برهانی بحث کرد؛ زیرا از قواعد علمی بیبهره است. پس ناچاریم جدلی بحث کنیم، اما نه جدل بهمعنای منکوب کردن و نابود کردن طرف مقابل. آنان که وظیفه بصیرتافزایی دارند، باید از موعظه حسنه و جدال احسن استفاده کنند تا نتیجه بگیرند. یعنی باید دل طرف مقابل را به دست بیاروند یا باید او را با شواهد و نظائر و اتفاقات پیرامون محکوم کنند و اتمام حجت کنند. البته این روشها کمی تخصصی است و نمیتوان به همین راحتی اینکار را انجام داد؛ اما در مقابل اینکه اعتقاد یا فکری را بدون دلیل نپذیریم تخصص نمیخواهد جز هوشیاری و دقت؛
در طول تاریخ نمونههای فراوانی در این خصوص وجود دارد. پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و عترت پاک ایشان(علیه السلام) همیشه دستورات و توصیههای دینی را با این سه روش به دیگر انسانها انتقال میدادند. چه در معرفی اسلام چه در مقابل با کافران و چه در مناظرات علمی با دانشمندان غیر مسلمان. در آینده هم همینطور خواهد بود. مفضّل میگوید: از مولایم امام صادق(علیه السلام) پرسیدم: ... [مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهورش] با اهل مکّه چه میکند»؟ ایشان فرمودند: «آنها را به "حکمت" و "موعظهی حسنه" دعوت میکند، آنها هم از وی اطاعت میکنند. [سپس] قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مردی از خاندان خود را در آنجا به نیابت خود منصوب داشته و مکّه را به قصد مدینه ترک میگوید.»(تفسیر اهل بیت، ج۷، ص۷۶۶)
در تفسیرالبرهان ذیل آیه 125سوره نحل آورده که از امام صادق(ع) سؤال شد آیا جدل کردن بد است و در اسلام نهی شده است؟ ایشان فرمودند اگر بد بود، خداوند در آیه 125 سوره نحل به آن اشاره نمیفرمود. سپس فرمودند: «[آن جدل مردود جدلی است که] تو با یک شخص یاوهگو وارد مباحثه شوی و او تو را وا دارد که به دروغ و باطل متوسل شوی و به جای اینکه به او با برهانهایی که خدا معین کرده پاسخ دهی یا کلام او را انکار میکنی یا حقّی را که آن دروغگو میخواهد تا با آن باطل خود را ثابت کند، از ترس اینکه مبادا دروغگو از آن حق علیه تو استفاده کند انکار میکنی؛ زیرا نمیدانی [در صورت گفتن آن حق] چگونه میتوانی از آن رهایی یابی. بر شیعه ما حرام است که برای برادران خود که [از نظر فهم برهانها] ضعیف هستند و علیه یاوهگویان، مایه پیچیدگی و سردرگمی باشند. [اینکار باعث شود که] یاوهگویان، ضعف شما و ضعف برهان شما را دلیل بر باطل بودن عقیده شما و حجّتی بر باطل خود قرار میدهند و ضعیفان هنگامی که ضعف شما که برحق هستید را در برابر یاوهگو میبینند، قلبشان اندوهناک میشود. امّا جدل از بهترین راه؛ همان است که خداوند به پیامبرش امر کرده است که با آن برهان، با منکران معاد و رستاخیز مجادله کند، لذا خداوند باریتعالی داستان آن منکر معاد را نقل کرده(یس80ـ78)» (الاحتجاج، ج۱، ص۲۱)
گاهی اوقات در جدلهای منفی حقی را انکار میکنیم تا از فرد مقابلمان شکست نخوریم. برای نمونه میگوییم: «من خودم به این موضوع یا این فرد انتقاد دارم یا او را قبول ندارم»! تا فرد مقابل احساس نکند من تعصب دارم. در جدال مذموم فقط میخواهیم فرد مقابل را شکست بدهیم و به عواقب آن فکر نمیکنیم. گاهی حواشی و شبهات موجود در مجادله و مناظره اثر بدتری از خود موضوع بحث در جامعه دارد. یعنی گاهی مناظرهای راه میوفتد برای باز کردن گرههای ذهنی، بعد میبینیم شبهات خود مناظره بیشتر از شبهه اصلی بود و اثر بدتری در جامعه میگذارد. بهطور مثال در انتخابات ریاست جمهوری مناظره میگذاریم تا مردم بتوانند نامزدها را در فضایی شفاف و رودررو مقایسه و بهترین را انتخاب کنند، ولی اتفاقاتی میافتد که مردم بیشتر در شبهه و سوال فرو میروند.
برخی افراد نیز بهخاطر اینکه با واکنش منفی طرفداران و مخاطبان مواجه نشوند حق را انکار کرده یا در مورد آن سکوت میکنند. این انکار و سکوت، هم خیانت به حق است و هم اثرات منفی در جامعه میگذارد. جبهه حق خود را تنها میبیند و احساس میکند در اقلیت قرار دارد؛ اما اگر از اخبار و اطلاعات روز، نقاط ضعف و اشتباهات موجود را بگوییم و به یک جمعبندی برسیم و حق را عرضه کنیم و باعث تقویت آن بشویم «جدالی احسن» داشتهایم و طرف مقابل را توجیه کردیم و او را از تاریکی به روشنایی هدایت کردهایم.
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
مناظره مدافعان امنیت ملی و معارضان امنیت ملی
يکشنبه، 17 ارديبهشت 1402
فضای مجازی و انتخابات ۱۴۰۰ به روایت آمار
دوشنبه، 7 تير 1400
زمان بندی تبلیغاتی ۷ نامزد مشخص شد/ اولین مناظره ۱۷ خرداد
پنجشنبه، 6 خرداد 1400
آیا رئیسی در انتخابات حضور خواهد داشت؟
چهارشنبه، 8 ارديبهشت 1400
رئیسجمهور بعدی آمریکا مشخص شد؛ یک فاسد
شنبه، 3 آبان 1399
مهندسی انتخاباتی جمهوری خواهان
دوشنبه، 28 مهر 1399
تازه های اخبار
مزایده انگشتر هدیه رهبری برای کمک به مردم مقاوم فلسطین و لبنان
#فراخوان| سومین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری نماز با عنوان ” فجر تا فجر”
بازتاب سبک زندگی ایرانی یا حرکت به سمت غربیسازی؟
ادواردو آنیلی، از ارثیه ایتالیایی تا دیدار با امام خمینی (ره)
علم در خدمت صلح و توسعه یا جنگ و کشتار؟!
همسر پیامبر مقابل جانشین پیامبر
ماجرای پرتاب موشک قارهپیما از آسمان شاهرود
سایبر ماندی چیست؟ همه چیز در خصوص حراج Cyber Monday
معرفی ۲ قبله نمای آنلاین و محبوب برای گوشی اندروید و آیفون
ملاصدرا و امتداد تاثیرات اجتماعی مکتب فلسفی او
بیشترین بازدید هفته
اسامی تمام بازیگران مختار به همراه نقش آنها
تنظیم دستی فرکانس در گیرنده های دیجیتالی برای شبکه های صدا و سیما
داستانک های زیبا از امام رضا علیه السلام
جدول خاموشي در كرج، شهريار، ساوجبلاغ و نظرآباد
زیارت حضرت زینب سلام الله علیها + ترجمه
۱۱۴ آیه پرکاربرد قرآن با ترجمه کاملا درست و البته متفاوت!
ماجرای فروش کفش زنانه در سایت دیوار چیست؟!
داستانک های پرستاری | داستان کوتاه پرستار
جزئیات انفجار کارخانه صنایع دفاعی زرین شهر
کلیپ مستهجن برای تبلیغ از یک هتل در رشت +عکس
موارد بیشتر برای شما
جزئیات همسانسازی حقوق بازنشستگان
چرا شهید طهرانیمقدم پدر موشکی ایران نام گرفت؟
رسوایی دوبارهٔ «محمدعلی الحسینی»، جاسوس رژیم صهیونیستی با گزارش شبکه عبری
محدودیت استرالیا برای فعالیت مجازی کودکان
تیزر مستند پاسخ
روایت سفیر ایران از لحظه انفجار پیجرها در لبنان
ایام فاطمیه/مهدی رسولی/صاحب قبر بی نشون
ایام فاطمیه/حنبف طاهری/دعای مادر
ایام فاطمیه/محمدحسین پویانفر/اجازه هست
اول مدافع علی / استوری شهادت حضرت زهرا (س)
استوری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) / امیر کرمانشاهی
حکمت | عالم جامع! / استاد رفیعی
حکمت | اگر وصیت منو عمل میکنی، به تو وصیت کنم! / استاد توکلی
کالری آلو چقدر است؟ + ارزش غذایی
کالری توت فرنگی چقدر است؟ + ارزش غذایی