آیا رئیسی در انتخابات حضور خواهد داشت؟

با نزدیک شدن به زمان ثبت نام کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری، ضمن افزایش تعداد کاندیداها، مطالبه جریانات سیاسی و افکار عمومی برای حضور آیت الله رئیسی در انتخابات نیز بیشتر شده است. با توجه به شرایط کنونی جامعه و حضور اصلاح پذیر آیت الله رئیسی در قوه قضاییه ، به نظر می رسد «سید ابراهیم رئیسی» تنها نامزدی است که که قدرت رای‌آوری او بیش از دیگران است.
چهارشنبه، 8 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : مرتضی عسکری
موارد بیشتر برای شما
آیا رئیسی در انتخابات حضور خواهد داشت؟
در ادامه درخواست‌ها برای کاندیداتوری آیت الله رئیسی در انتخابات پیش رو، بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به سید ابراهیم رئیسی با تشریح وضعیت و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تبیین شاخص‌های رئیس قوه مجریه مطلوب آینده، از وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸خرداد دعوت به‌عمل آوردند. نامه‌ای که برخلاف فضاسازی رسانه‌های جریان اصلاحات، هیچ مغایرتی با قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس ندارد و در ادوار قبلی مجلس نیز درخواست و حمایت‌های مشابهی از شخصیت‌های مختلف برای حضور در انتخابات صورت گرفته است.

در این میان برخی از فعالان سیاسی معتقدند درخواست رسمی نمایندگان مجلس از آیت‌الله رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات پیش‌رو می‌تواند در صورت پیروزی در انتخابات، موضوع نظارت مجلس بر دولت را تحت الشعاع قرار دهد. در همین زمینه عبدالله گنجی فعال سیاسی و رسانه‌ای جریان اصولگرا در واکنش به این دعوت نامه در توییتی نوشت: «٢٢٠نماینده محترم مجلس که از جناب رئیسی درخواست حضور در انتخابات کرده‌اند حتما دل‌سوزانه است اما نگاه فرامتی به درخواست خود نداشته اند. در نظام پارلمانی چنین امری معقول است اما در نظام ریاستی این سؤال طرح می‌شود که با فرض پیروزی، فردای انتخابات چگونه می‌خواهند بر دولت نظارت کنند؟»

این در‌حالی است که اشتراک اهداف و دیدگاه‌های کلی نافی اختلاف نظرها و تفاوت در سلیقه‌ها نیست. به‌عبارت دیگر هم گرایی و وحدت قوه مجریه و مقننه در استراتژی‌های کلان علاوه بر اینکه مانع نظارت قانونی مجلس بر قوع مجریه نیست، می‌تواند از اختلافات فرسایشی و معطل شدن اجرای مصوبات جلوگیری کند و مسیر حل مشکلات با همکاری نزدیک دو قوه هموارتر شود.
 
نمایندگان در این نامه ضمن احترام به سایر شخصیت‌هایی که برای حضور در عرصه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند و اذعان به توانمندی‌ها و صلاحیت‌های آنها تاکید کرده‌اند «بر این اعتقادیم که از منظر شمولیت شاخص‌ها و نیز توان اجماع‌سازی سیاسی و جذب آرای اکثریت مردم، جنابعالی نامزد اصلح و اولی به شمار می‌آیید». نمایندگان ملت در تبیین شاخص‌های رئیس قوه مجریه مطلوب آینده آورده‌اند «مردم و نظام اسلامی ایران در آینده پیش‌رو رئیس‌جمهوری می‌خواهند که به‌جای فرافکنی، مسئولیت‌پذیر باشد. به جای منازعه‌گرایی با سایر نهادها و قوا بر همدلی و وفاق تاکید داشته باشد. به جای تکیه بر وعده‌های پوشالی بیرونی، به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های درونی و داخلی اتکا کند. به جای تخطی و دور زدن قانون و نهاد قانونگذاری، بر مدار و در مسیر قانون حرکت کند. به جای روزمرگی، برنامه‌محور و آینده‌نگر باشد. به جای تئوری بافی بی‌حاصل، بر اقدام و عمل جهادی تمرکز کند».
 
با نزدیک شدن به زمان ثبت نام کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری، ضمن افزایش تعداد کاندیداها، مطالبه جریانات سیاسی و افکار عمومی برای حضور آیت الله رئیسی در انتخابات نیز بیشتر شده است. با توجه به شرایط کنونی جامعه و حضور اصلاح پذیر آیت الله رئیسی در قوه قضاییه، به‌نظر می‌رسد «سید ابراهیم رئیسی» تنها نامزدی است که قدرت رأی‌آوری او بیش از دیگران است. براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته اقدامات اصلاحی وی در قوه قضاییه، روحیه بالای خدمت و نگاه فراجناحی رئیسی در کنار دغدغه جدی آینده کشور و عزم و اراده برای خروج کشور از وضعیت نگران کننده فعلی، وی را در این مقطع به اصلی‌ترین گزینه انتخابات آتی جامعه تبدیل کرده است. او که 16میلیون رای از خرداد 96 در توشه خود داشت، نه‌تنها آنها را حفظ کرد بلکه به اذعان بسیاری از اصلاح طلبان توانسته است که آن را نیز ارتقا دهد.
 
حجت‌الله عبدالملکی از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله رئیسی در توئیتی با هشتگ انتخابات ۱۴۰۰نوشت: «سلام علی ابراهیم» این توئیت با واکنش علی نادری مدیر روابط عمومی قوه قضاییه روبرو شد و در پاسخ به عبدالملکی نوشت: «آقای دکتر سلام لطفاً آرزوها و علاقه مندی‌ها رو در قالب خبر اعلام نکنید.» عبدالملکی هم در پاسخ به نادری نوشت: «سلام برادر این خبر نیست این یک دعوته ... کشور به حضور #آیت_الله_رئیسی نیاز داره. امیدواریم دعوت مردم رو ببینن و بپذیرن.»
 
علاوه‌بر حمایت یک‌پارچه اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی که در صورت حضور و پیروزی در انتخابات آتی می‌تواند الگویی از هم‌گرایی میان قوا در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار آید، موضوع کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی برای جریانات مختلف اصولگرایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه کاندیداتوری او به اجماع حداکثری در جریان اصولگرا می‌انجامد و عدم کاندیداتوری وی به حضور متعدد نامزدهای اصولگرا در عرصه انتخابات. در میان احزاب اصولگرا و اکثر کاندیداهایی که برای انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند تقریبا هیچ‌کس مخالف حضور آیت الله رئیسی در انتخابات نیست و همگی در این زمینه اتفاق نظر دارد، یک دستی و اجماعی که می‌شود گفت بی سابقه است.

با این وجود علی‌رغم درخواست جریانات مختلف اصولگرایی و تاکید بسیاری از کاندیداهای احتمالی بر حمایت یک‌پارچه از آیت الله رئیسی در انتخابات1400، وی تاکنون اظهار نظر رسمی در خصوص حضور و یا عدم حضور خود نداشته است. این در حالی است که همگان منتظر هستند ایشان حضور و کاندیداتوری خود را رسما اعلام کند، هم جبهه نیروهای انقلاب و هم کاندیدا‌هایی که در این عرصه ورود پیدا کرده‌اند و هم جبهه اصلاحات که می‌خواهند ببینند گزینه نهایی اصولگرایان چه کسی است‌؟ اصلاح طلبان رادیکال که تلاش داشتند از سید حسن خمینی به عنوان کاندیدای پوششی خود در انتخابات پیش رو استفاده کنند، با انصراف یادگار امام(ره) دچار بحران تشکیلاتی شده‌اند و تاکنون علیرغم تشکیل سازکار اجماع ساز، نتوانستند در حمایت از یک کاندیدای واحد به جمع‌بندی برسند. البته به عقیده برخی از کارشناسان این تشتت آراء و اختلاف نظرها در جبهه اصلاحات ممکن است یک تاکتیک انتخاباتی باشد تا مانع از سیل توجه و احتمالا انتقادهای رقبا نسبت به او شوند.
 
از یک سوی بسیاری از فعالان جریان اصلاحات آیت الله رئیسی را در صورت کاندیداتوری در انتخابات ، پیروز میدان میدانند و از سوی دیگر فعالان این جریان در شبکه ‌های اجتماعی از جمله در «کلاب هاوس» مدام تکرار می کنند که سید ابراهیم رئیسی در انتخابات نام نویسی نخواهد کرد حتی برخی مدعی شدند چون سیدحسن خمینی از حضور در انتخابات انصراف داده، احتمالا رییسی هم از حضور در انتخابات منع خواهد شد.
 
در همین راستا اخیرا جوادی حصار با بیان اینکه اصولگرایان هنوز گزینه مورد اجماع و رای آوری ندارند عنوان کرده بود «ممکن است که رئیسی در دقیقه ۹۰ از سوی رهبری برای حضور منع شود و رهبری بگویند که عملکرد خوبی در قوه قضائیه دارید و در همان‌ جا به کار خود مشغول باشید». برخی از رسانه‌های اصلاح طلب و حتی فعالان سیاسی نزدیک به علی لاریجانی مدعی هستند حضور آیت الله رئیسی موجب سرد شدن تنور انتخابات و کاهش جذابیت آن می شود. در همین زمینه محمد مهاجری در گفتگو با نامه نیوز عنوان می کند «معتقدم عدم کاندیداتوری آقای رئیسی انتخابات را جذاب‌تر خواهد کرد چون تعداد بیشتری کاندیدا پا به صحنه می گذارند و نتیجه انتخابات نیز از قبل معلوم نیست. در این صورت امید مشارکت بیشتر مردم در انتخابات افزایش پیدا می کند.».
 
برخی از جریانات سیاسی در حالی حضور آیت الله رئیسی را موجب کاهش جذابیت انتخابات و به طبع آن کاهش مشارکت انتخاباتی می دانند که سوء مدیریت دولت در سال های اخیر  موجب به وجود آمدن شرایط بد اقتصادی و معیشتی شده و همین امر نارضایتی افکار عمومی را به شکل بی سابقه ای افزایش داده است. در چنین وضعیتی که جامعه با فشار روحی و روانی مواجه است، برخلاف ادعای برخی از جریانات سیاسی، حضور آقای آیت الله رئیسی می تواند مایه دلگرمی مردم و تشویق آنان برای حضور در پای صندوق های رای و بالا رفتن مشارکت انتخاباتی شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما