مدیرکل سابق محیط زیست استان سمنان ‌به ۱۰ سال حبس محکوم شد‌ / ارتقاء یک مدیر فاسد به سطح معاونت در سازمان محیط زیست

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان گفت: ۱۰ سال حبس برای مدیرکل سابق محیط‌زیست استان سمنان در دادگاه صادر شده است.
يکشنبه، 26 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
مدیرکل سابق محیط زیست استان سمنان ‌به ۱۰ سال حبس محکوم شد‌ / ارتقاء یک مدیر فاسد به سطح معاونت در سازمان محیط زیست
به گزارش راسخون، محمد شریف ابراهیمی در جمع خبرنگاران در سالن اجتماعات دادسرای مرکز استان سمنان اظهار داشت: عباسعلی دامن‌گیر مدیرکل اسبق محیط‌زیست استان سمنان بعد از احراز تخلفات مالی در اسفند 97 دستگیر شد و پس از بررسی‌های لازم در دستگاه قضا حکم 10 سال حبس برای وی صادر شده است.

وی افزود: حکم صادره در مورد مدیرکل اسبق محیط‌زیست استان سمنان قطعی است و معاون وقت ایشان نیز به پنج سال حبس و دیگر افراد دخیل در پرونده متشکله نیز به 20 و 21 ماه حبس محکوم شده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان بابیان اینکه ارتقای سلامت فضای اداری و مبارزه با مفاسد مالی با جدیت از سوی دستگاه قضا دنبال می‌شود گفت: دستگاه قضا در راستای اجرای دستورالعمل صادره از سوی رئیس قوه قضائیه توجه ویژه‌ای نسبت به ترک فعل مسئولان و مدیران دارد.

شریف ابراهیمی تصریح کرد: عدم نظارت و ترک فعل مدیران و مسئولان به‌ویژه مسئولان ارشد موجب تضییع اموال دولتی می‌شود؛ به همین منظور با قاطعیت این‌گونه مسائل از سوی دستگاه قضا پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: برای چهار نفر از مدیران استان سمنان که برخی از آن‌ها مدیران ارشد استان سمنان هستند، کیفر خواست صادر شده است و پرونده این افراد برای رسیدگی بیشتر به دادگاه ارسال شده است.

عباسعلی دامن‌گیر بیستم اردیبهشت‌ماه 93 به سمت مدیرکلی محیط‌زیست استان سمنان منصوب شد.

وی سابقه مدیرکلی محیط‌زیست استان کرمان را هم در سابقه خود دارد.
 

بازداشت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان و معاونش


مدیرکل سابق محیط زیست استان سمنان ‌به ۱۰ سال حبس محکوم شد‌ / ارتقاء یک مدیر فاسد به سطح معاونت در سازمان محیط زیست
 
خبر بازداشت عباسعلی دامنگیر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان و معاونش، به اتهام تخلفات مالی، بار دیگر عمق ریشه‌های سوء استفاده و فساد در سازمان حفاظت محیط زیست را به نمایش گذاشت.

هرچند دستگیری‌های سایر مسئولان این نهاد، با اتهامات مشابه، مسبوق به سابقه است اما آنچه پرونده دستگیری دامنگیر را به مراتب پررنگتر می‌کند، این است که وی پیش از این به عنوان مدیرکل برتر از سوی عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انتخاب شده بود!

دامنگیر که طی سال‌های طولانی مدیریتش در اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان بارها به دلیل عمکرد شبهه‌برانگیز وغیرشفاف اداره متبوعش مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفته بود و حالا به اتهام اختلاس و ارتشا در زندان به سر می‌برد، دی ماه سال 97 از سوی کلانتری، مورد تقدیر قرار گرفت و در میان مدیران استانی و ستادی این سازمان به عنوان مدیرکل برتر معرفی شد تا این سوال مطرح شود که معیار و شاخص کلانتری برای انتخاب مدیرکل برتر چیست؟! آیا گزارش های دفتر بازرسی و نظارت بر عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست، عیار موثقی برای محک زدن عملکرد این سازمان و ادارات اقماری آن است؟

از آنجا که کسب رتبه برتر اداره کل حفاظت حفاظت محیط زیست استان سمنان در جشنواره شهید رجایی علاوه بر تقدیر از آقای مدیرکل، با تقدیر از رئیس اداره ارزیابی عملکرد این اداره کل و معرفی وی به عنوان کارشناس برتر هم همراه بوده، به نظر می‌رسد نادیده گرفتن تخلفات و مماشات با مسئولان متخلف، رویه‌ای است که سازمان حفاظت محیط زیست برای مسئولان ارزیابی عملکرد خود انتظار اجرای آن را دارد؛ در واقع، تضعیف و کاهش اثرگذاری دو دفتر حراست و بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست، رویکردی است که در دوره جدید مدیریت سازمان محیط زیستس به‌ویژه از آغاز سال جاری در پیش گرفته شده است.

رویکردی که جدیت در پیگیری آن سبب شد در یکی از نشست‌های ریاست سازمان محیط زیست با مدیران کل، برای آنها حاشیه‌ای امن در برابر نظارت دو بازوی حراست و بازرسی ایجاد کرده و نهایتا دست مدیرانش را برای برکناری مسئولان حراست و بازرسی که در کار آنها مداخله می‌کنند، باز بگذارد! رویکردی که تقدیر از رئیس اداره بازرسی عملکرد محیط زیست استان سمنان، آینه تمام‌نمای آن است.
 

ارتقاء یک مدیر فاسد به سطح معاونت در سازمان محیط زیست


مدیرکل سابق محیط زیست استان سمنان ‌به ۱۰ سال حبس محکوم شد‌ / ارتقاء یک مدیر فاسد به سطح معاونت در سازمان محیط زیست
 
عباسعلی دامنگیر، مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان با اتهامات ملی دستگیر شد، اما آنچه دستگیری وی را به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل کرده این بود که دامنگیر ماه قبل از دستگیری، در جشنواره شهید رجایی از سوی عیسی کلانتری به عنوان مدیرکل منتخب معرفی شده بود.

بازداشت سید حسین سادات موسوی، مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان یزد  و تعدادی دیگر با اتهامات مشابه طی دو سال گذشته مصداق دیگری از گسترش فساد مالی در میان مسئولان محیط زیست است.

منتخب شدن یک مدیرکل متخلف و معاون شدن یک مدیرکل متخلف دیگر در سازمان حفاظت محیط زیست بدون شک نشانگر آن است که نه تنها تخلفات در این سازمان با برخورد مواجه نمی‌شود، بلکه متخلفان از جایگاه ویژه‌ای نزد ریاست این سازمان برخوردارند و این رویه زنگ خطری است که لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی را به شیوه مدیریتی کلانتری گوشزد می‌کند.

گسترش فساد مالی در میان مدیران محیط زیست را شاید بتوان محصول منحل کردن دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست توسط عیسی کلانتری دانست. دفتری که با انحلالش تنها روزنه امید برای جلوگیری از تخلفات مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست مسدود شد.

سید احمد نبوی، مدیر اسبق دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفته بود: ما تاکنون در هیچ دستگاهی شاهد حذف بازرسی نبوده‌ایم. بازرسی قویترین بازوی نظارتی در هر دستگاه بوده و رابط معتمد سازمان بازرسی کل کشور است. با حذف بازرسی از هر نهاد دست سازمان بازرسی کشور و کمیسیون اصل ۹۰ و نمایندگان مجلس برای نظارت بر دستگاه‌ها بسته می‌شود. حذف بازرسی که سازمان حفاظت محیط زیست در آن خط‌شکن به حساب می‌آید، بدون شک یک اقدام محاسبه‌شده و سازمان‌یافته است که به نظر می‌رسد به دستگاه‌های دیگر هم سرایت خواهد کرد.


منبع:
1.تسنیم / مدیرکل سابق محیط زیست استان سمنان ‌به ۱۰ سال حبس محکوم شد‌
2.جامعه خبری تحلیلی الف / عمق سوء استفاده و فساد در سازمان محیط زیست + عکس
3.مشرق / ارتقاء یک مدیر فاسد به سطح معاونت در سازمان محیط زیست!


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.