همه چیز درباره مریخ‌نورد «استقامت» / لحظه فرود مریخ نورد استقامت بر سطح مریخ

مریخ‌نورد ناسا به نام «استقامت» که پرتاب موفقیت آمیز داشته دقایقی پیش تصاویر جدیدی از سیاره سرخ منتشر کرده است.
شنبه، 2 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره مریخ‌نورد «استقامت» / لحظه فرود مریخ نورد استقامت بر سطح مریخ
به گزارش راسخون و به نقل از اسپیس، این مریخ نورد که تابستان سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شد، در "دهانه جیزرو"(Jezero) که یک دلتای باستانی در سطح مریخ است، فرود آمد.

این کاوشگر در میان اهداف خود، به جمع آوری نمونه‌هایی از خاک مریخ خواهد پرداخت، اولین بالگرد فرازمینی را در مریخ به پرواز درخواهد آورد و همچنین نشانه‌هایی از حیات باستانی را در سیاره چهارم منظومه شمسی جستجو می‌کند.
 

کاوشگر مریخ

 
همه چیز درباره مریخ‌نورد «استقامت» / لحظه فرود مریخ نورد استقامت بر سطح مریخ
 
مریخ‌نورد استقامت ناسا سرانجام با موفقیت در ساعت ۳:۵۵ دقیقه بعد از ظهر دیروز به وقت ایالات متحده بر سطح سیاره مریخ فرود آمد.

ناسا اعلام کرده که این مریخ‌نورد فرود نرم و آرامی بر روی سطح سیاره سرخ رنگ داشته و دوربین‌های آن به فاصله کوتاهی بعد از نشستن بر سطح مریخ توانسته‌اند تصاویری را از سطح مریخ تهیه کرده و به زمین ارسال کنند.

مریخ‌نورد استقامت در اواخر ماه جولای از پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد و قرار است ظرف یک ماه آینده به بررسی یکی از دهانه‌های سطح مریخ به نام جزرو بپردازد که زمانی محل عبور یکی از رودخانه‌های باستانی سطح مریخ بوده است.

ناسا امیدوار است مریخ‌نورد استقامت بتواند نشانه‌های حیات را در محل عبور این رودخانه بیابد. بدین منظور از دوربین‌های عادی و ماورا بنفش نصب شده بر روی این مریخ‌نورد استفاده خواهد شد. همچنین مته نصب شده بر روی مریخ‌نورد استقامت به نمونه برداری از عمق این سیاره خواهد پرداخت. بازگشت این نمونه‌ها به زمین در سال ۲۰۲۶ انجام می‌شود.

این ماموریت ۳ میلیارد دلاری نخستین بخش از یک تلاش مشترک آمریکایی- اروپایی برای بازگرداندن نمونه‌های مریخ به زمین در دهه‌ آینده در جستجوی آثار حیات روی این سیاره است.
 

 

مریخ ‌نورد استقامت

پروژه ساخت و پرتاب مریخ‌نورد استقامت ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای ناسا آب خورده است. این ربات کاوشگر که با سوخت هسته‌ای کار می‌کند، با نخستین فضاپیمای بین سیاره‌ای به فضا پرتاب شد. این مریخ‌نورد پس از فرود کاوشگر وایکینگ بر سیاره سرخ در دهه ۱۹۷۰ و کشف نخستین نشانه‌های حیات، نهمین ماموریت ناسا را در مریخ انجام خواهد داد. ناسا اعلام کرده است کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین رباتی است که تاکنون به اعماق فضا ارسال شده است.

نام‌گذاری مریخ نورد ۲۰۲۰ از میان ۲۸ هزار انشایی که دانش آموزان آمریکایی برای ناسا ارسال کرده بودند انتخاب شده است. از میان رای عمومی مخاطبان، انشای الکساندر مثر، دانش‌آموز کلاس دوازده هم به عنوان انشای برگزیده منتخب شد و به پیشنهاد این دانش‌آموز نام مریخ‌نورد ۲۰۲۰، Perseverance گذاشته شد.

مجموع همراه استقامت 

 
همه چیز درباره مریخ‌نورد «استقامت» / لحظه فرود مریخ نورد استقامت بر سطح مریخ
 
مریخ‌نورد استقامت در مجموع ۲۳ دوربین و دو میکروفون با خود دارد. این مریخ‌نورد همچنین هلیکوپتری با نام «نبوغ» یا ingenuity را به همراه خود دارد که یک پهپاد کوچک است. در صورت موفقیت این وسیله می‌تواند در پیدا کردن مکان‌های مورد نظر برای بررسی، به مریخ‌نورد استقامت کمک کند.

از دیگر اهداف این بالگرد، اتکا به سیستم خود کنترلی تا مرتبه خودکفایی کامل از فرمان‌های زمینی در طول پرواز‌های کوتاه خود است تا دستوراتی که طبق برنامه ریزی در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا روی آن برنامه‎ نویسی شده را به صورت خود فرمان در محدوده عملیاتی خود انجام دهد.

بالگرد نبوغ طی ماموریت یک ماهه خود حداکثر پنج بار از ارتفاع سه تا ۱۰ متری پرواز انجام خواهد داد و چندین نمونه سنگ را جمع‌آوری خواهد کرد و محلی برای نگهداری آن‌ها پیدا می‌کند. نمونه سنگ‌های جمع آوری شده در ماموریت بعدی برای اولین بار به زمین برخواهند گشت و مورد مطالعه و بررسی دانشمندان علوم سیاره‌ای و زمین شناسان قرار خواهد گرفت.

استقامت علاوه بر سوخت هسته‌ای، به دو باتری قابل شارژ لیتیوم-یون نیز مجهز است تا هنگام شدت کار تحقیقاتی به روند عملیات کمک کند. پیش‌بینی می‌شود در برخی زمان‌ها نیاز پژوهش‌هایی که توسط استقامت انجام می‌شود بیش از توان ۱۱۰ وات هسته‌ای MMRTG باشد.

یکی دیگر از ابزار‌های کاوشگر استقامت، یک آشکارساز لیزری با توانایی دقت بسیار بالا است که «شرلوک» نام دارد. این ابزار داخل سنگ را می‌شکافد و با تجزیه مواد سازنده آن سعی می‌کند دریابد آیا حیات در مریخ وجود داشته است یا نه. آزمایش مقدماتی روی شهاب سنگ آسمانی به محققان اطمینان خواهد داد که این کار در ادامه با حداکثر دقت انجام خواهد شد.
 

تصاویر ثبت شده توسط کاوشگر استقامت


همه چیز درباره مریخ‌نورد «استقامت» / لحظه فرود مریخ نورد استقامت بر سطح مریخ
 
تصویر  فوق، تصویری با وضوح بالا از لحظه فرود مریخ نورد استقامت بر روی سطح سیاره سرخ با کمک سیستم اسکای کرین(skycrane) است.

همه چیز درباره مریخ‌نورد «استقامت» / لحظه فرود مریخ نورد استقامت بر سطح مریخ
 
تصویر فوق نخستین تصویر تمام رنگی مریخ نورد استقامت از مریخ است که توسط دوربین‌های هازارد(Hazard Cameras) که در قسمت زیرین مریخ نورد تعبیه شده ، ارسال شده است.

همه چیز درباره مریخ‌نورد «استقامت» / لحظه فرود مریخ نورد استقامت بر سطح مریخ
 
تصویر بالا عکس یکی از شش چرخ بزرگ مریخ نورد استقامت در خاک مریخ است.

همه چیز درباره مریخ‌نورد «استقامت» / لحظه فرود مریخ نورد استقامت بر سطح مریخ
 
تصویر بالا تصویر مرحله ورود مریخ نورد استقامت به جو مریخ است که توسط دوربین "های رایز" ثبت شده است، این دوربین بر روی مدارگرد شناسایی مریخ تعبیه شده است.
هدف اصلی ماموریت مریخ نورد استقامت در مریخ انجام تحقیقات اخترزیست‌شناسی از جمله جستجوی علائم حیات میکروبی باستانی است. این مریخ نورد همچنین اولین مأموریت جمع آوری نمونه‌ نیز خواهد بود، نمونه‌های جمع آوری شده طی یک مأموریت در آینده به زمین بازگردانده خواهند شد.
 

مریخ می توانند منزلگاه بعدی بشر باشد


همه چیز درباره مریخ‌نورد «استقامت» / لحظه فرود مریخ نورد استقامت بر سطح مریخ
 
مریخ چهارمین سیاره در منظومه خورشیدی است که در یک مدار طولانی‌تر و با سرعتی کمتر از زمین به دور خورشید می‌چرخد. مریخ جرمی درخشان مایل به قرمز است که دلیل قرمز رنگ بودن این سیاره خاک متشکل از ترکیبات آهن در سطح آن است.  

جو مریخ بسیار رقیق است و اختلاف دمای روز و شب در این سیاره بسیار بالا است. جو رقیق مریخ نمی تواند حرارت را در خود نگه دارد و پدیده گلخانه ای ندارد، از اینرو این اختلاف دمای شب و روز موجب بادهای شدید در سطح سیاره می شود که خاک را به طبقات بالا برده و ظاهری سرخ رنگ به این سیاره می دهد.

از سویی دیگر جو بسیار رقیق این سیاره باعث می شود، اشعه های مضر خورشید بدون هیچ فیلتری بر سطح سیاره بتابد و انسان برای بودن بر سطح این سیاره، باید به لباس مخصوص فضانوردی مجهز باشد.

داشتن جو رقیق و اختلاف دمای روز و شب مریخ را یکی از اصلی ترین دغدغه های بشر برای حضور بر سطح این سیاره است. بشر از دیرباز به فکر کشف حیات فرازمینی و استقرار در فضا بوده و هست. سیاره مریخ به دلیل شباهت های بیشتری که با زمین دارد، یکی از مناطقی است که انسان همواره در حال تحقیق و یافتن راهی برای استقرار در آنجا است.

تاکنون کاوشگرهای بسیاری در این سیاره فعال بوده اند و مریخ امید آینده بشر برای ساخت ایستگاهی در فضا است. احتمال دارد در صورت کشف نشانه هایی از حیات و یا فراهم کردن شرایطی برای استقرار بشر در مریخ، در آینده افرادی از زمین به این سیاره مهاجرت کنند و مریخ می توانند منزلگاه و خانه بعدی بشر باشد.


منبع:
1.ایسنا / تصاویر جدید فوق‌العاده واضح کاوشگر "استقامت" از مریخ
2.مهر / مریخ نورد استقامت با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد
3.دانشحو / همه چیز درباره مریخ‌نورد «استقامت» / وقتی کاوشگر ناسا اولین‌ها را در مریخ تجربه می‌کند
4. همشهری آنلاین / مریخ‌نورد «استقامت» ناسا با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آمد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما