اهانت یک روزنامه ترکیه ای به شیعیان

اقدام یک روزنامه چاپ ترکیه در اهانت به مذهب شیعه موجب ناراحتی بسیاری از علویان و شیعیان و با واکنش مردم این کشور مواجه شد.
يکشنبه، 17 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
اهانت یک روزنامه ترکیه ای به شیعیان
به گزارش راسخون؛ روزنامه ترکیه گازتی‌ ( Türkiye Gazetesi ) در یکی از صفحات این روزنامه که مربوط به بخش سرگرمی و جدول می‌شد، این پرسش را مطرح کرد که کدام یکی از مذاهب انحرافی است. این پرسش به گونه‌ای مطرح شده که در نهایت گزینه صحیح را «شیعه» عنوان کرده بود.

اهمیت این اقدام روزنامه ترکیه‌ای از آنجاست که بسیار مشخص است گزینه شیعه و پاسخ به پرسش مطرح شده دقیقاً برنامه‌ریزی شده و به منظور اهانت به شیعیان انتخاب شده بود. اقدام این روزنامه موجب ناراحتی بسیاری از علویان و شیعیان در ترکیه شده است.

این در حالی است که در این برهه زمانی حساس که دنیای اسلام نیاز به وحدت و آرامش در برابر دشمنان اسلام دارد، با طراحی اینگونه موضوعات خطرناک و تفرقه‌افکنانه توسط برخی عناصر تکفیری با عناوینی همچون سرگرمی در پی ایجاد ضربه‌زدن به اتحاد مسلمانان هستند؛ اقدامی که مشابه آن در بسیاری از نشریه‌های اروپایی مانند «شارلی ابدو» فرانسه صورت گرفت که رئیس‌جمهور ترکیه نیز بارها از این مسئله ابراز ناراحتی نمود؛ که جا دارد مسئولان فرهنگی ترکیه با این روزنامه هتاک برخوردی جدی نمایند تا بار دیگر این گونه آتش افروزی‌ها در کشور مسلمان ترکیه تکرار نشود.

در صورتی که کشور ترکیه همواره مدعی بوده که مسئولان فرهنگی و سیاسی آن هیچگاه به اسلام نگاه مذهبی و قومیتی ندارد و حتی در بسیاری از موارد نیز خود را مدعی اسلام‌گرایی در جهان می‌داند!

همچنین، اقدام این روزنامه پرمخاطب ترکیه در توهین به شیعیان با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی در این کشور مواجه شده است و برخی از آنان اعلام کرده‌اند که از روزنامه مذکور به دلیل انتشار مطالب تفرقه‌افکنانه شکایت خواهند کرد.


چرا غرب مقدسات اسلام و مسلمانان را نشانه رفته است؟

 
اهانت یک روزنامه ترکیه ای به شیعیان

جوامع غربی چند هدف اساسی از توهین به مقدسات اسلامی را دنبال می‌کنند که ازجمله آن طبیعی جلوه دادن اهانت به مسلمانان است. جوامع غربی تلاش می‌کنند با تکرار توهین به مقدسات اسلامی، اهانت را امری طبیعی جلوه دهند، هویت دینی و اسلامی را به مروز زمان محو کرده و مسلمانان را نسلی بی‌نام و نشان و بدون هویت و پیرو ارزش‌های واهی و تهی غرب قرار دهند. در این باره جهانبخش سلمانیان، دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی با اشاره به این که توهین به ادیان، امروز از درون خود ادیان صورت می‌گیرد، می‌گوید: این مساله باعث می‌شود تا حساسیت‌ها نسبت به توهین به ادیان الهی کمتر شود. وی می‌گوید: تلاش بر این است که مکاتبی که ادیان الهی دارند، بشری قلمداد شوند.

همچنین غرب برای تقویت و تشکیل یک اندیشه جامع و عمومی در زمینه مخالفت با اسلام و مسلمانان تلاش دارد در توهین‌های خود بر این مساله تاکید کند که اسلام الگوی عقب‌ماندگی و بی‌فرهنگی است و مبلغان مسلمان به آزادی بیان و عقیده، ایمان ندارند. جوامع غربی تلاش دارند هرگونه اقدام برای ارائه تصویر حقیقی دین اسلام را خام و نافرجام گذاشته و بسیاری از مقام‌های دینی و سیاسی غرب نیز همچون «ادموند اشتویبر»،‌ رئیس حزب مسیحی سوسیالیست آلمان و جرج جانیز فاین، نماینده پاپ بصراحت از اسلامی شدن قاره اروپا و ذوب شدن هویت مسیحی جوامع غربی هشدار داده‌اند.

بنابراین غرب به طور جدی برای تفکیک جهان امروز با 2 بلوک شرق اسلامی تروریست و غرب مسیحی دموکراسی به اصطلاح متمدن تلاش می‌کند. جوامع غربی همچنین بخوبی می‌دانند که بیداری امت اسلامی جز با تمسک مسلمانان به مرجعیت دینی و هویت اسلامی امکان‌پذیر نیست و آنها همیشه از بیداری اسلامی می‌ترسند و رویای تسلط و حاکمیت بر جهان را در سر می‌پرورانند. بر این اساس دولتمردان غرب با درک حقیقت اسلامی برای نابودی پایه و اساس بیداری امت اسلام از هیچ تلاشی دریغ نکرده و از هر نهضتی که غرب را از اریکه تسلط و حاکمیت بر جهان بیندازد، هراس دارند.

توجه به این نکته بسیار مهم است که توهین جوامع غربی به مقدسات اسلامی در نقطه مقابل این مساله قرار می‌گیرد که غرب، سختگیری افراط ‌گرایانه‌ای درباره سخن گفتن از موجودیت اسرائیل و تاریخ به وجود آمدن این رژیم نامشروع از خود نشان می‌دهد؛ به همین دلیل سخن گفتن از هولوکاست، مجازاتی همچون زندان و تعقیب قضایی دارد و نه تنها انکار آن، بلکه شک کردن در این مساله نیز جرم محسوب می‌شود.

واکنش مسلمانان سراسر جهان به اهانت‌های صورت گرفته به مقدسات اسلامی خوب و گسترده بوده است طوری که مسلمانان در بیشتر کشورهای اسلامی با تظاهرات، این اقدام نشریات غربی را محکوم کردند و خواستار قطع رابطه دولت‌های متبوع خود با دولت‌هایی شدند که اهانت به اسلام با چراغ سبز آنها صورت می‌گیرد.

قطعنامه کشورهای اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز اگرچه با مقاومت کشورهای غربی و بویژه امریکا مواجه شد، اما اقدامی عملی بود تا راه برای هرگونه سوءاستفاده از شعار آزادی بیان در این کشورها بسته شود؛ اقدامی که اگر از اکنون جلوی آن گرفته نشود، قبح اهانت به ادیان آسمانی از بین رفته و شکلی هنجار به خود می‌گیرد.


منبع:
1. مهر/ واکنش مردم ترکیه به اهانت یک روزنامه ترکیه ای به شیعیان
2. حوزه نیوز/ خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی از اهانت یکی از روزنامه‌های ترکیه به مذهب تشیع
3. آوا پرس/ چرا غرب مقدسات اسلام را نشانه رفته است؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.