ابراهیم قاسمپور در گفتگو با راسخون:

گرفتن میزبانی از ایران تصمیم سیاسی بود نه ورزشی/بحرین و عراق از ایران می ترسند

پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است مسائل سیاسی هم در کنار دیگر عوامل باعث شده تا میزبانی تیم ملی فوتبال ایران از دست برود که این بدترین اتفاق سال گذشته برای ورزش ما بود.
چهارشنبه، 18 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
گرفتن میزبانی از ایران تصمیم سیاسی بود نه ورزشی/بحرین و عراق از ایران می ترسند
ابراهیم قاسمپور در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به اینکه سال 99 برای ورزش ایران خوشایند نبود، اظهار داشت: در سال های اخیر هیچ نکته ی مثبتی برای ورزش ما اتفاق نیفتاده است که بتوان از آن به عنوان موفقیت اسم برد. تازه فکر می کنم سال 99 یکی از بدترین سال ها هم از لحاظ ورزشی و هم مسائل اجتماعی و فرهنگی برای ایران بود. اگر بخواهیم خاصه در مورد ورزش حرف بزنیم، اتفاقات بدی برای فوتبال ما به خصوص افتاد. هم میزبانی تیم ملی را از ما گرفتند و هم میزبانی لیگ قهرمانان آسیا را. دیگر چه رویدادی از این بدتر؟ اینها کمترین حق یک کشور در مسابقات بین المللی است که متاسفانه به راحتی از دست دادیم. ما که اتفاق خوبی ندیدیم. آدم بدبینی هم نیستم اما واقعا بهترینی ندیدم که بخواهم در مورد آن چیزی بگویم.
 
امکانات لازم برای میزبان از مسابقات مهم نداریم
وی در پاسخ به این سوال که آیا حق فوتبال ایران از دست رفتن میزبانی بود؟ افزود: اینکه حق ما بود یا نبود را نمی شود در مورد آن حرفی زد چون میزبانی را به کشوری می دهند که از همه لحاظ مجهز باشد و حداقل ها را داشته باشد. فوتبال ما مشکلات زیادی دارد و این را باید قبول کنیم. این که حق بود یا نبود، فعلا از ما گرفته اند و کاری از دست مسئولان برنمی آید. ما کرسی نداریم. زور و لابی گری ما زیاد نیست. مدیریت ما ضعیف است اما در مقابل آنها پول می دهند، لابی گری می کنند و زورشان هم زیاد است و کرسی هم دارند. امکاناتشان بهتر از ما است و امکانات ما در حد صفر است. همه ی اینها مزید بر علت می شود و بهانه ای دستشان می دهیم تا میزبانی را از ما بگیرند.
 
مسائل سیاسی در از دست رفتن میزبانی ایران دخیل بود
پیشکسوت فوتبال ایران تصریح کرد: شرایط ما به میزبانی مسابقات بین المللی نمی خورد، چون امکانات ما ضعیف است. چون مدیریت و لابی گری در عرصه داخلی و بین الملل نداریم. البته بحرین دست کمی از ما ندارد و امکاناتشان زیاد بهتر از ایران نیست. آنها زور و پولشان بیشتر است که توانستند میزبانی را بگیرند. کسانی که از آنها حمایت می کنند، مسائل سیاسی را هم در تصمیماتشان دخالت می دهند و کفه ی رای شان سنگین تر می شود. داشتن کرسی قدرتمند در ای اف سی فقط کفایت نمی کند. درست است که تاثیر دارد اما وقتی امکانات لازم را برای میزبانی نداشته باشی، سریع کشورهای دیگر پا پیش می گذارند. وقتی هم جایی حق و ناحق کنند و کرسی هم داشته باشی، می آیند دلیل قانع کننده می آورند. حساب کنید در 40 سال گذشته چه بازی های رسمی پرتراکم از جام ملت های آسیا گرفته تا لیگ قهرمانان را میزبانی کردیم؟ ضعیفیم و امکانات نداریم. این را باید قبول کنیم. وقتی کار نمی کنیم و زیرساخت ها را درست نمی کنیم، نباید بیش از این انتظار داشت. قبلا هم که تک میزبانی نصیب تیم های ما می شد، این قدر ترقه و آتش بازی راه می انداختند که در نهایت جریمه می شدیم و بهانه ای می شد برای اینکه میزبانی های مهم را به کشور ما ندهند.
 
مقابل تیم ضعیف سوریه هم اشتباهات زیادی داشتیم
ابراهیم قاسمپور در ادامه ی مصاحبه ی خود با خبرنگار راسخون، در خصوص عملکرد تیم ملی مقابل سوریه گفت: سوریه حریف قدرتمندی نیست و نمی تواند ضعف و قوت تیم ما را در این مقطع به ما نشان دهد. اگر در تاریخ بازی های ما با این تیم نگاه کنید، می بینید که خیلی با شانس و اقبال توانستند یک بار ما را شکست دهند. وقتی بازی تدارکاتی در نظر می گیریم، هدف و نیت این است که تیم قدرتمندی مقابل ما قرار بگیرد که به ما فشار بیاورد و در نقاط مختلف زمین بتوانیم ضعف ها را شناسایی و برطرف کنیم. موقعی که تیم ضعیفی مثل سوریه مقابل ما قرار می گیرد، این قدر دست و پابسته است که چیزی از ضعف های ما نمی بینم و پوشیده می ماند. آن وقت در بازی های رسمی ضعف ها خودش را نشان می دهد و ضربه می بینیم. در همین بازی با تیم ضعفی مثل سوریه هم یکسری اشتباه در خط دفاعی، هافبک و حتی تهاجم داشتیم. فضاهای زیادی به آنها دادیم و چند موقعیت خوب هم نصیبشان شد که استفاده نکردند. اگر مقابل تیم های خوب و در بازی های رسمی، چنین اشتباهاتی بکنید دیگر آنها مثل سوریه نیستند که راحت از این فرصت ها بگذرند. قدرت سرزنی، شوتزنی و دریبل زنی تیم های سطح اول مسلما بهتر از تیم هایی مثل سوریه است و آن وقت دچار مشکل می شویم.
گرفتن میزبانی از ایران تصمیم سیاسی بود نه ورزشی/بحرین و عراق از ایران می ترسند
کار صعود ایران پیچیده شده است
وی ادامه داد: اگر می توانستیم از تیم های همگروه خود میزبانی کنیم، کار راحت تر می شد. البته که هنوز هم شانس صعود داریم و می توانیم با برنده شدن مقابل عراق و بحرین صعود کنیم اما کار پیچیده تر شده است. همیشه فوتبال ما کارهای سخت انجام داده است. جاهایی کارهای سخت تر از الان را هم با موفقیت پشت سر گذاشتم مثل بازی با استرالیا در ملبورن. درست است که آن موقع فوتبالیست های خوب و مطرحی داشتیم اما الان هم برخی از بازیکنان لژیونر را داریم که دارند خوب کار می کنند. تجربه های زیادی به دست آوردند و می تواند در این مسیر به ما کمک کند. گاها غیرت و تعصب و یکدلی بازیکنان هم در یک برهه به کار می آید. درست است در کار گروهی تیم ملی کمی مشکل دارد اما از لحاظ فردی هم نفرات خیلی خوب و تاثیرگذاری داریم که سرتر از نفرات تیم های همگروه هستند. انشالله همه چیز کمک کند تا سربلند از این آزمون سخت عبور کنیم.

بحرین و عراق از فوتبال ایران می ترسند
پیشکسوت فوتبال ایران تاکید کرد: خلاقیت فردی، قدرت سرزنی در ضربات ایستگاهی و توپ های بلند می تواند در مسابقات پیش رو به تیم ملی کمک کند. ضمن اینکه مطمئن باشید عراق و بحرین از تیم ما می ترسند. ترس آنها بیشتر از ماست و این می تواند به اعتماد به نفس تیم ما کمک کند. گرچه مربی ما باید هوشیار باشد و بستگی دارد چطور از بازیکنان ما بازی بگیرد و آنها پتانسیل خود را نشان دهند. اما از لحاظ تجربه و اعتمادبه نفس بازیکنان خوبی داریم که در تیم های اروپایی تمرین و بازی می کنند. چیدمان و نحوه بازی گرفتن از بازیکن خیلی مهم است. در بازی با سوریه دیدیم که یک بازیکن چپ پا را در پست غیرتخصصی و به عنوان مدافع راست بازی داده بودند. درحالی که دفاع راست های خیلی خوبی داریم. وریا غفوری خیلی دارد خوب کار می کند و تعجب می کنم چرا از او استفاده نمی کنند. مربیگری سلیقه ای است و گاهی اوقات بدسلیقگی به تیم ها ضرر می زند. وقتی به کسی اختیار می دهیم، نباید دخالت کنیم و اجازه بدهیم کارش را بکند. در شرایط سخت فوتبال ما توانایی خودش را نشان داده است. بازیکنان ما تجربه و اعتمادبه نفس خوبی دارند. دلهره ی رقبا و کیفیت خوب بازیکنان ما می تواند دلگرمی به ما بدهد تا انشالله تیم ملی در این راه سخت پیروز شود.
 
لیگ برتر فوتبال کیفیت ندارد
ابراهیم قاسمپور در خصوص لیگ بیستم، گفت: لیگ فوتبال ما اصلا کیفیت خوبی ندارد. به ندرت می توانیم یک فوتبال خوب از تیم ها ببینیم در حالی که لیگ برتر باید پویا و فوتبال خوبی را به مخاطب ارائه کند. اکثر بازی های ما نتیجه گرا پیش می رود. بازی ها خسته کننده و بسته است و مربیان برای حفظ جایگاه خود فقط دنبال تجمع در زمین خودی هستند و اصلا هیچ برنامه و تاکتیک تازه ای نمی بینیم. آن وقت توقع داریم که در مسابقات بین المللی هم نتیجه بگیریم. مدعیان لیگ ما هرساله یکسری تیم ها مثل پرسپولیس، سپاهان و استقلال هستند. این نشان می دهد که این تیم ها به خاطر قدرت خریدی که دارند، بازیکنان خوب را جمع می کنند و دیگر تیم ها فقط دنبال این هستند در میانه جدول بمانند. به یاد ندارم که لیگ ما این قدر ضعیف بوده باشد. فقط هم شرایط کرونا دخیل نیست و خیلی از عوامل باعث چنین وضعی شده است. شما اگر دقت کنید شاید نصف مربیان لیگ برتر مدرک معتبری ندارند اما به راحتی تیم می گیرند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.