قاسمپور در گفتگو با راسخون:

مربیان ایرانی بهتر از اسکوچیچ داریم/برای جام جهانی وزن تیم ملی باید بالا برود

پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است تیم ملی در جام جهانی قطر باید وزن نیمکت خود را با داشتن مربی بزرگتر بالا ببرد.
سه‌شنبه، 23 فروردين 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
مربیان ایرانی بهتر از اسکوچیچ داریم/برای جام جهانی وزن تیم ملی باید بالا برود
ابراهیم قاسمپور در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به توقع صعود مردم از تیم ملی به دور دوم جام جهانی، اظهار داشت: هر کسی به درست یا غلط توقعی از تیم ملی در جام جهانی دارد. نه اینکه این توقعات غیرمنطقی باشد اما باید ببینیم برای تیم ملی قبل از حضور در جام جهانی چه امکاناتی فراهم می کنیم. باید منطقی فکر کنیم و اگر تدارک خوب ببینیم، باید انتظار را هم بالا ببریم. البته از ظر همه و خود بازیکنان تیم ملی این تیم های همگروه ما نسبت به دیگر تیم های آسیایی تیم های خوبی هستند و می توانیم با وجود بازیکنانی که داریم، موفق عمل کنیم. اما این ظاهر قضیه است و فوتبال رو ندارد. نباید به خیال این که می توانیم از انگلیس امتیاز بگیریم و آمریکا و تیم پلی آف را ببریم، کاری نکنیم. این که روی کاغذ گروه خوبی نصیب ایران شده است را قبول دارم اما فوتبال در زمین است و باید برای موفقیت برنامه ریزی کرد. تدارکات خوب داشت. انتخاب های خوب کرد. این مسائل است که تفاوت ها را رقم می زند. بدون برنامه پا گذاشتن به جام جهانی چیزی جز حذف در پی نخواهد داشت. ما قرعه ی خوبی داریم. به شرط اینکه بتوانیم تیم ملی را قبل از آن تجهیز کنیم.
 
نباید با ساده انگاری راهی جام جهانی شویم
وی در خصوص همگروهی با انگلیس و آمریکا، افزود: انگلیس خودش بنیان گذار فوتبال است و تیمی قدرتمند و مدعی محسوب می شود. آمریکا را چون قبلا یک بار بردیم و در یک بازی دوستانه هم مساوی کردیم، این فرضیه است که می توانیم ببریم. اما این طور نیست. آنها تیمی جوان دارند که اکثر بازیکنانشان در تیم های معتبر لیگ های معتبر بازی می کنند و نسبت به لژیونرهای ما تیمشان هم معتبر است. آنها برنامه ریزی شان برای سال 2026 است اما شک نکنید تیمی نیستند که به این راحتی تسلیم شوند. متاسفانه همگروهی با آمریکا و انگلیس باعث شده است تا مسائل سیاسی موجود با این کشورها هم در ورزش دخیل باشد. اگر با این شیوه پیش برویم ممکن است اتفاق بدی هم بیفتد. مطمئن باشید تیمی که از پلی آف بالا می آید، این قدر دست و پا بسته نیست و اگر قدرت تیم ها را سرسری بگیریم لطمه می خوریم. ساده انگاری آن هم در تورنمنت بزرگی مثل جام جهانی که بزرگترین رخداد فوتبالی در دنیاست، اصلا خوب نیست و فدراسیون باید با کارشناسان و عوامل اجرایی فوتبال و حتی خارج از فوتبال هماهنگی خوبی ایجاد کند تا بتوانیم بازی های تدارکاتی با تیم های بزرگ را جور کنیم.
 
برای جام جهانی مربی قوی تر از اسکوچیچ نیاز داریم
پیشکسوت فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا باید از اسکوچیچ حمایت شود یا اینکه برای جام جهانی باید مربی بزرگتری جایگزین شود؟ تصریح کرد: من از همان ابتدا جزو کسانی بودم که به انتخاب اسکوچیچ ایراد گرفتم و مخالف بودم. معتقد بودم وقتی کی روش را برمی داریم باید آدم قوی تر و بادانش تر جایش می گذاشتیم. حالا که این اتفاق نیفتاد، باید یک مربی ایرانی را انتخاب می کردند. دور و اطراف اسکوچیچ حرف و حدیث زیاد است. مثلا در قطر با دو نفر عکس انداخته بود که می گفتند یکی دلال است و دیگری سردبیر یک سایت ورزشی که برایش مطلب می زند. من نمی دانم این حرف ها چقدر صحت دارد اما اگر می خواهیم به مراحل بالاتر جام جهانی فکر کنیم باید یک مربی بزرگتر، قوی تر، بادانش تر و کاریزماتیک بیاوریم تا وزن تیم ملی بالا برود. حالا اگر هم نشد، مربیان ایرانی بهتر از اسکوچیچ هم داریم. اگر بنا به انتخاب مربی ایرانی است باید خیلی دقیق و حساس شویم. مربی برای انتخاب یک سنتر فوروارد خیلی از مسائل مثل قدرت سرزنی، شوتزنی، قدرت حمل توپ و سرعت و قدرت را در نظر می گیرد و در نهایت انتخابش را انجام می دهد. برای انتخاب مربی هم باید این وضعیت وجود داشته باشد و بهترینش را بگذارند. البته که معتقدم نباید در انتخاب مربی قرمز و آبی کرد ولی شک نکنید اگر بنا به انتخاب مربی ایرانی باشد، هرکس زور و پارتی بیشتری داشته باشد، انتخاب می شود.
 مربیان ایرانی بهتر از اسکوچیچ داریم/برای جام جهانی وزن تیم ملی باید بالا برود
برای انتخاب مربی ایرانی باید رنگ ها را کنار گذاشت
ابراهیم قاسمپور گفت: هرکسی را که می خواهند انتخاب کنند باید اول رزومه و پارامترهایی که باید یک مربی داشته باشد را آنالیز کنند. فارغ از هر رنگ و دسته ای چه آبی چه قرمز باید تعصبات را کنار بگذارند و به منافع تیم ملی فکر کنند. امیدوارم هر اتفاقی می افتد به نفع تیم ملی ما باشد و بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم. همان طور که گفتم هر کسی که انتخاب می شود باید برای تیم ملی تدارک خوب ببینیم. بازی های خوب تدارکاتی بگذاریم تا تیم بتواند نقاط ضعف و قوتش را بشناسد. باید ببینیم چه چیزی می کاریم و چه چیزی درو می کنیم. همه باید دست به دست هم بدهیم تا تیم ملی ما با بهترین تدارکات راهی جام جهانی قطر شود. ما در جام جهانی مقابل تیم های اسپانیا و پرتغال با جسارت بازی کردیم و چون بازیکنان ما می دانستند مقابل ستاره های بزرگ فوتبال قرار می گیرند، خیلی باانگیزه بودند و همت و همکاری و همبستگی زیادی داشتند. در نهایت آبرومندانه بازی کردند. اما در این گروه که خبری از این مسائل نیست باید خیلی بیشتر کار و بازی های تدرکاتی بزرگی برگزار کنیم.
 
امیدوارم دولتمردان ما از تیم ملی حمایت کنند
وی خاطرنشان کرد: تیم ملی ما بازیکنان خیلی خوبی دارد که اکثرا لژیونر هستند. درست است که ترکیب اصلی ما را این بازیکنان تشکیل می دهند اما باید قبول کنیم که به غیر از طارمی که در پورتو می درخشد، بقیه در تیم های خود جایگاه ثابتی ندارند و یکی در میان بازی می کنند. این که به صرف داشتن لژیونر تنها به آمادگی باشگاهی شان تکیه کنیم و هیچ بازی تدارکاتی نگذاریم، واقعا انتظار داشتن از بالا رفتن تیم ملی بی جاست. متاسفانه شرایط و روابط ما با اکثر کشورها خوب نیست و خیلی از تیم های بزرگ حاضر نیستند با ما بازی کنند چون نه برای شان صرفه ی اقتصادی دارد و نه فنی. اینجاست که باید بگویم شاید نتوانیم آن طور که باید تیم ملی را تجهیز کنیم. امیدوارم با توجه به مناقشات سیاسی که دولتمردان ما با کشورهای آمریکا و انگلیس دارند، برای تدارک تیم ملی فوتبال به فدراسیون کمک مالی بدهند و حمایت کنند. بدون شک این حمایت ها می تواند باعث تدارک بهتر شود و درصد موفقیت ما را در جام جهانی افزایش دهد.
 
سطح اسکوچیچ در حد مربیان جام جهانی نیست
قاسمپور گفت: همه می دانیم که شرایط سختی تیم ملی داشت و اسکوچیچ در مقطع حساسی عهده دار مسئولیت شد و توانست به خوبی امتیاز بگیرد و صعود کند. اما باید قبول کنیم که سطح این مربی چیزی نیست که بشود امیدوار باشیم در جام جهانی به خواسته ی خود برسیم. اگر قرار است این مربی را کنار بگذاریم حتما باید گزینه ی بهتری و در سریع ترین زمان ممکن بیاوریم تا وزن تیم ملی بالا برود. اگر هم قرار بر حمایت از این مربی است، باید فدراسیون خیلی زود حمایت قاطعی از او بکند و برنامه های آماده سازی را مهیا کند تا در فرصت باقی مانده بتوانیم، شرایطی را رقم بزنیم تا هم بازی تدارکاتی خوب جور کنیم و هم تیم ملی تا شروع مسابقات به هماهنگی و آمادگی مطلوب برسد. بدون شک در کنار همه ی اینها در جام جهانی باید بدن بازیکن های ما خیلی ارتقا پیدا کند چون بدنسازی خوب باعث می شود در زمین دوندگی زیادی داشته باشیم. این می تواند بزرگترین نقطه قوت ما مقابل این تیم های قدرتی باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.