کاش شفر را انتخاب می کردند

قاسمپور در گفتگو با راسخون: انتخاب فدراسیون کارشناسی شده نیست/چیزی که از کی روش نخواستیم از ویلموتس طلب کنیم

کارشناس فوتبال ایران با بیان اینکه باید سرمربی روزمه داری برای تیم ملی انتخاب می شد و این انتخاب فدراسیون کارشناسی شده نیست، گفت: چیزی که از کی روش نخواستیم را از ویلموتس طلب کنیم تا حداقل بتوانیم اگر دانشی دارد از آن بهره بگیریم.
چهارشنبه، 1 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
قاسمپور در گفتگو با راسخون: انتخاب فدراسیون کارشناسی شده نیست/چیزی که از کی روش نخواستیم از ویلموتس طلب کنیم
کارشناس فوتبال ایران با بیان اینکه باید سرمربی روزمه داری برای تیم ملی انتخاب می شد و این انتخاب فدراسیون کارشناسی شده نیست، گفت: چیزی که از کی روش نخواستیم را از ویلموتس طلب کنیم تا حداقل بتوانیم اگر دانشی دارد از آن بهره بگیریم.
 
ابراهیم قاسمپور در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به انتخاب ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، اظهار داشت: شناخت آنچنانی نسبت به این مربی ندارم اما با اطلاعاتی که گرفتم، جاهایی که کار کرده نتوانسته آن طور نتیجه بگیرد و کارنامه ی خوبی ندارد. مبلغی هم که گرفته، انگار اندازه ی قرارداد کی روش است. فدراسیون باری به هرجهت دست به این انتخاب زده است و خواسته رفع مسئولیتی کند.
 
وی افزود: امیدوارم انتخاب ویلموتس کارشناسی شده باشد چون رزومه ی قوی ای ندارد. اگر قرار بر این انتخاب بود، ای کاش این پول را خرج فوتبال خودمان می کردیم. در تیم های پایه هزینه می کردیم تا پشتوانه ای برای آینده باشد. مربیان جوان ما را به دوره های بین المللی می فرستادیم. اگر قرار به جام جهانی رفتن باشد که ما با مربیان ایرانی هم صعود کردیم. خیلی باید فوتبال ما بدبخت باشد که با 5 سهمیه ی جام جهانی که فوتبال آسیا دارد، صعود نکنیم. اگر دنبال جام ملت ها هستیم، با کی روش هم به آن نرسیدیم. باید اساسی تر فکر می کردیم تا به خواسته ی خود برسیم. به نظرم انتخاب ویلموتس کارشناسی شده و با تفکر نبود.
 
کارشناس فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا داشتن رزومه ی خوب مگر ضامن موفقیت است؟ تصریح کرد: قطعا کسی در فوتبال نمی تواند تضمین بدهد و روزمه هم ضامن موفقیت نیست اما شانس کسب نتایج بهتر را افزایش می دهد. انتخاب مربی برمبنای کارنامه و نتایجی که کسب می کند، صورت می گیرد. مثلا برانکو موفق بوده و دلیلش هم 3 قهرمانی پیاپی با پرسپولیس و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا بوده است. با نیروی انسانی قوی که فوتبال ایران دارد، می توانستیم یک مربی کارنامه دار خوب بیاوریم تا فوتبال ما را تکانی بدهد و بعد از سال ها بتوانیم به جام برسیم.
 
ابراهیم قاسمپور گفت: بلژیک در اروپا فوتبالی درجه ی دو دارد. روی چه اصلی ویلموتس را انتخاب کردند؟ نه سبک فوتبال آنها به ما می خورد و نه کارنامه ی خوبی دارد. به نظرم باید شفر را انتخاب می کردند. بالاخره مربیان آلمانی هم سبک خوبی دارند و هم شفر در 2 سال اخیر شناخت خوبی از فوتبال ایران پیدا کرده است. این مربی در آسیا هم مربیگری کرده و از تیم های آسیایی هم شناخت دارد.
 
فدراسیون باید چه چیزی از ویلموتس بخواهد؟ وی در پاسخ به این سوال افزود: چیزی که فدراسیون از کی روش نخواست. باید قطر را سرلوحه قرار دهیم. آنها سانچز را برای تیم های پایه آوردند و او پله پله بالا آمد و در نهایت مقتدرانه قطر را قهرمان جام ملت ها کرد. هیچ تیمی نتوانسته بود این طور با قاطعیت جام ملت ها را بگیرد. حالا باید فدراسیون برای ویلموتس شرط و شروط در قراردادش بگنجاند که حتما در کنارش چند دستیار ایرانی داشته باشد. روی تیم های پایه نظارت کند و اگر واقعا این دانش و علم را دارد که تاثیر گذار باشد، آن را به مربیان تیم های پایه هم انتقال دهد. خیلی مربی تاپی نیست اما باید از این مربی استفاده ی بهینه ای شود.
 
کارشناس فوتبال ایران تصریح کرد: یک میلیون و نیم یورو مبلغ دهن پرکنی است. چون پول ما بی ارزش شده است، ممکن است رقم زیادی باشد. اما با این پول می شد یک مربی بهتری آورد. یا اینکه مربی ایرانی انتخاب می شد. البته فدراسیون متاسفانه به مربی ایرانی اعتقادی ندارد و این یکی از بزرگترین اشتباهات است. این پول باید تزریق می شد به فوتبال ما تا بتوانیم زیرساختی هم داشته باشیم.
 
ابراهیم قاسمپور گفت: فوتبال ما اسم بزرگی دارد و بازیکنان بزرگی هم دارد. در آسیا فوتبال ایران شناخته شده است. اگر فرض کنید عربستان 4 میلیون یورو به یک مربی شناخته شده بدهد و ما به همان مربی 2 و نیم میلیون یورو بدهیم، او قطعا فوتبال ایران را انتخاب می کند. گرفتن تیم ایران شانس هر مربی ای را برای صعود به جام جهانی یا گرفتن جام آسیایی بیشتر می کند. این باعث می شود تا مربیان هم از این مسیر برای خود اعتبار کسب می کنند. شک نکنید کی روش هم در این 8 سال برای همین دلایل در فوتبال ایران ماند. فوتبال ما به خاطر استعدادی که دارد، هر دوره شانس صعود به جام جهانی است. کی روش پول که پارو کرد هیچ، یکی از دلایلی که ماند، همین موضوع بود.
 
وی افزود: ویلموتس در یکی دو سال اخیر هیچ فعالیت فوتبالی نداشته است. اگر مربی قوی ای بود، حتما تیم می گرفت. از فوتبال می توان به همه ی عرصه ها رسید از سیاست گرفته تا پست های مهم دیگر. یک دفعه فکر کنید پیشنهاد یک میلیون و نیم یورویی به او می رسد. چه کسی این را قبول نمی کند؟ آن هم پیشنهاد از یکی از بهترین تیم های آسیا به قول بعضی ها. ما با کی روش هم جامی در آسیا نبردیم. تنها 2 صعود به جام جهانی داشتیم که یک صعود ما با نذر و نیاز بود و صعود دوم ما هم که در گروه آسانی بودیم. کی روش بیش از اینکه توانایی فنی داشته باشد، توانایی هوشی داشت. مربی زیرکی بود و می دانست کجا باید چه رفتاری را بکند. به همین خاطر همه کاره ی فدراسیون شده بود. در اصل رئیس فدراسیون کی روش بود. انشالله ویلموتس این طور نباشد و فدراسیون در همین ابتدا خواسته های خود را مکتوب کند و از او بخواهد که در چهارچوب حرکت کند.
 
سید مجتبی سیدی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.