چوب حراج تاج به بیت المال/30 میلیارد برای 30 روز

رئیس فدراسیون فوتبال ایران برخلاف ادعای خود قرارداد سنگینی با مارک ویلموتس بسته بود و حالا که این مرد بلژیکی قرارداد خود را فسخ کرده، مشخص شده است او 30 میلیارد تومان بابت حدود 30 روز حضور موثر در ایران گرفته است.
شنبه، 16 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
چوب حراج تاج به بیت المال/30 میلیارد برای 30 روز
به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، فدراسیون فوتبال اواخر اردیبشت ماه مذاکرات خود را با ویلموتس انجام داد و بعد از توافق اولیه، مهدی تاج برای عقد قرارداد با او به بروکسل سفر کرد. سفری که از همان اول با واکنش های زیادی روبرو شد که چرا باید رئیس فدراسیون فوتبال قرارداد سرمربی جدیدش را آن سوی مرزها امضاء کند. شاید این اولین و مهمترین امتیازی بود که فدراسیون در همان شروع کار به سناتور سابق داد.
 
منتقدان همیشه به خاطرپروازی بودن کارلوس کی روش به او و فدراسیون می تاختند و انتظار می رفت که حداقل در قرارداد ویلموتس این مسئله لحاظ شود اما این مربی بلژیکی در این 6 ماه، شاید حدود 30 روز در ایران بوده و از این جهت دست کی روش را از پشت بسته است.
 
بعد از بازی ایران و بحرین که در نهایت منجر به شکست یک بر صفر ایران شد، ویلموتس ساز جدایی کوک کرد و کار به جایی رسید که 72 ساعت قبل از بازی حساس با عراق، اعلام کرد که اگر پولش را نگیرد به ایران نمی آید.

قرارداد قطعی شخص مارک ویلموتس برای یک سال، ۲ میلیون یورو بوده است که با احتساب هزینه قرارداد دستیارانش کل مبلغ قرارداد کمتر از ۳ میلیون یورو بوده است. این در حالی است که فدراسیون فوتبال تا فسخ قرارداد و برای ۶ ماه فعالیت ویلموتس و کادرفنی تیم ملی، ۲ میلیون یورو بصورت کامل و نقدی پرداخت کرده است و این یعنی تسویه مالی کامل تا قبل از یک دسامبر (۱۰ آذر).

 
چوب حراج تاج به بیت المال/30 میلیارد برای 30 روز

براساس بندی در قرارداد فدراسیون فوتبال و ویلموتس، هر کدام از طرفین که تعهدات خود را نقض کنند، طرف مقابل امکان فسخ قرارداد به صورت یک طرفه را داشته است. بر این اساس مارک ویلموتس نیز پیش از این با ادعای تاخیر در پرداخت‌های فدراسیون فوتبال رسما درخواست فسخ کتبی به فدراسیون فوتبال ایران داد و در نتیجه فدراسیون فوتبال نیز با تکیه بر این درخواست، مذاکرات با ویلموتس برای فسخ قرارداد را پیش برد  و در منجر به پایان همکاری طرفین شد.
قاضی زاده هاشمی(عضو کمیسیون ورزش مجلس): کی روش کار خود را در تیم ملی با 1 میلیون و 200 هزار دلار شروع کرد و با 1 میلیون 800 هزار دلار به پایان رساند. اما متاسفانه با مارک ویلموتس که مربی سرشناس تری نسبت به کارلوس کی روش نیست گران تر قرارداد بسته ایم.
 
اکنون مارک ویلموتس برای فسخ قرارداد خود 2 تا 3 میلیون دلار می خواهد و گفته فدراسیون فوتبال باید با وکلای او مذاکره کنند که یکی از وکلای او همسرش است. این جای سوال و ابهام دارد. او دو میلیون یورو دریافت داشته و حالا دو تا سه میلیون یورو هم غرامت می خواهد.
 
گفته می شود وزارت ورزش در زمان عقد قرارداد با ویلموتس، به فدراسیون دستور داده تا بندی در قرارداد بگنجاند تا در صورت فسخ یک طرفه از سوی طرفین، مبلغ قرارداد 3 ماه از سال به عنوان غرامت پرداخت شود. فدراسیون نیز طبق همین بند به دنبال گرفتن بخشی از این پولی است که پرداخت کرده و معتقد است باید ویلموتس به عنوان غرامت، حقوق 3 ماه را برگرداند؛ یعنی نصف 30 میلیارد پرداختی.

 
 چوب حراج تاج به بیت المال/30 میلیارد برای 30 روز

نکته ی قابل توجه اما اینجاست که ویلموتس برخلاف ادعای مهدی تاج که گفته بود دنبال فسخ دوستانه هستیم، در توئیتی نوشته است: "برخلاف اطلاعاتی که ظاهراً در مطبوعات ایران منتشر شده است، هیچ توافقنامه‌ی دوستانه‌ای بین فدراسیون فوتبال ایران و من و کادرفنی من حاصل نشده است. ما در حال مذاکره برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز هستیم.

به دنبال عدم رعایت تعهدات قراردادی توسط فدراسیون فوتبال ایران و به دنبال فسخ قرارداد از جانب من که کاملن نیز توجیه پذیر و قانونی است، پرونده موجود در اختیار وکلای من است. من به شخصه هیچ توضیح بیشتری در این مورد نخواهم داشت."
 
با این توئیت سناتور بلژیکی، به نظر می رسد علاوه بر اینکه او 30 میلیارد گرفته، بازهم مدعی است تا بتواند حقوق کامل قراردادش را بگیرد و اگر فدراسیون زیر بار چنین خواسته ای نرود، باید منتظر شکایت دیگری از فوتبال ایران باشیم. با این اوصاف قرارداد ناشیانه ی فدراسیون فوتبال و شخص مهدی تاج به عنوان نفر اول فوتبال با مارک ویلموتس که تنها 6 ماه دوارم داشت را باید به عنوان بدترین و پرهزینه ترین قرارداد تاریخ فوتبال ایران نامید که چیزی جز هدررفت پول هنگفتی از بیت المال را برای کشورمان در پی نداشت.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.