ابراهیم قاسمپور در گفتگو با راسخون:

"یاوری" پدر فوتبال ایران بود/ اسکوچیچ نباید به راحتی از لژیونرها بگذرد

پیشکسوت فوتبال ایران با بیان اینکه باید بازیکنان تیم ملی به احترام درگذشت محمود یاوری مقابل بوسنی با بازوبند مشکی وارد زمین می شدند، گفت: اسکوچیچ نباید تغییرات سیستمی و بازیکنی را باعجله در تیم ایجاد کند چون او نمی تواند از لژیونرها بگذرد.
شنبه، 24 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
"یاوری" پدر فوتبال ایران بود/ اسکوچیچ نباید به راحتی از لژیونرها بگذرد
ابراهیم قاسمپور در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم ملی بوسنی در دیداری دوستانه اظهار داشت: اگر بخواهیم کیفیت واقعی تیم ملی بوسنی را درنظر بگیریم جزو بازی هایی بود که با تیم های باکیفیت داشتیم اما خود این دیدار و با توجه به اینکه تیم حریف با تیم نصف و نیمه در زمین حاضر شده بود و چندین ستاره ی مطرح خود از جمله ادین ژکو را در اختیار نداشت، باید بگویم که ما با حریفی درجه ی سوم و چهارم بازی داشتیم. در ابتدای بازی هم شاهد این بودیم که حریف واقعا مدافعان ضعیفی داشت به طوری که چندین بار اشتباه مرگبار مرتکب شدند اما تیم ما نتوانست از فرصت ها سود ببرد. در مجموع نتیجه راضی کننده بود. نفراتی که در لیست جدید تیم ملی ما بودند، بد بازی نکردند. اسکوچیچ شاید برمبنای تاکتیکی که می خواست به کار بگیرد، این نفرات را دعوت کرده بود. باید به انتخاب سرمربی احترام گذاشت. تیم ما هم در این بازی از لحاظ کار دفاعی خوب بود و به حریف فرصت گل نداد.
 
با خلاقیت فردی و تیزهوشی بازیکنان به بوسنی گل زدیم
وی افزود: در بخش هجومی هرچند 2 گل زدیم اما روی خلاقیت و تیزهوشی بازیکنان ما به دست آمد. کاوه رضایی در تیم ملی تحت فشار بود. گلی که زد اگر هر حرکت دیگری انجام می داد، آن توپ به ثمر نمی نشست. این نشان می دهد که در فوتبال اروپا بابازیکنان کار می شود و حضور در اروپا به او کمک کرده و تجربه ی خوبی به دست آورده است. همین طور مهدی قایدی باتوجه به زمان کمی که به بازی گرفته شد، از تک موقعیت خود به خوبی سود برد و گل دوم ایران را به ثمر رساند. این بازیکن کنترل خیلی خوبی داشت و باپای چپ گل قشنگی زد. نشان داد که می تواند در آینده به تیم ملی کمک کند. وقتی بازیکنی بتواند از هردوپای خودش استفاده کند، یعنی از خیلی بازیکنان یک قدم جلوتر و این امتیاز ویژه ای است هم برای خودش و هم تیم ملی. در مجموع اگر بخواهم در مورد روند هجومی تیم صحبت کنم، موفق نبودیم به دلیل اینکه فرصت و موقعیت گل چندانی مقابل این تیم نه چندان قدرتمند ایجاد کنیم.
 
اسکوچیچ نمی تواند از لژیونرها به سادگی بگذرد
پیشکسوت فوتبال ایران با بیان اینکه اسکوچیچ نباید تغییرات سیستمی و بازیکنی را در تیم ملی باعجله و به سرعت در پیش بگیرد، تصریح کرد: قبول دارم که نگاه سرمربی جدید نسبت به لیگ داخلی بهتر و جدی تر از کارلوس کی روش و ویلموتس است اما خیلی نباید اسکوچیچ به ترکیب اصلی و نفرات دست ببرد. به دلیل اینکه نمی شود در زمان 5، 6 ماه تا بازی های مهم مقدماتی جام جهانی، تیم را درست کرد. بازیکنان باتجربه ی لژیونر خوبی داریم. سرمربی نمی تواند به راحتی از رامین رضائیان، سردارآزمون، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش و حتی وریا غفوری بگذرد. اگر این بازیکنان را حساب کنیم، 50 درصد تیم ملی را تشکیل می دهند. اگر ترکیب کامل تیم ملی چه لژیونر و چه بازیکنان داخلی بخواهند حاضر شوند، ترکیبی که مقابل بوسنی بازی کرد، ممکن است تا 70درصد تغییر کند. سیستم مقابل بوسنی تقریبا هم 2-5-3 بود. اگر از این سیستم بخواهد استفاده کند، رضائیان و وریا می توانند خیلی بیشتر از محرمی به درد بخورند. البته نباید از بازیکنان داخلی خوب هم چشم پوشی شود اما باید در زمان خودش از آنها استفاده کرد. معتقدم تغییر رویه نباید با عجله صورت بگیرد چون نه زمان تغییر بازیکن داریم و نه تغییر سیستم و روش بازی.
 
تغییرات بی برنامه و باعجله به تیم ملی آسیب می زند
ابراهیم قاسمپور گفت: تغییرات ناگهانی و زیاد ممکن است به تیم ملی آسیب بزند و نشود جبران کرد. بازیکنان بزرگ و باتجربه ای داریم که خارج از ایران بازی می کنند. نمونه ی بارز آن جهانبخش و آزمون است که نمی شود به راحتی کنار گذاشت. البته با تحت فشارگذاشتن سرمربی تیم ملی مخالفم و باید به او آزادی عمل و انتخاب داد. مربی باید خودش تصمیم بگیرد اما مربی اگر فهمیده و دانش داشته باشد، می داند که یک تیم نباید یک دفعه همه چیز را از سیستم گرفته تا بازیکن و روش بازی را به هم بریزد. سبک و تاکتیک و بازی تیم را نمی شود تغییر داد. خیلی از بازیکنان تیم ملی نزدیک 6، 7 سال است که دارند کنار هم بازی می کنند و اتفاقا سنی هم ندارند. از لحاظ اخلاقی و فنی همدیگر را درک می کنند. اگر بازیکنان تیم ملی تغییر کنند خیلی زمان می برد تا این هماهنگی ها به وجود بیاید. امیدوارم هرتغییری که می خواهند ایجاد کنند با مدیریت و برنامه ریزی باشد تا نه به بازیکنان لطمه وارد شود و نه تیم ملی. نظر شخصی من این است که کادر فنی تیم ملی باید باشرایط موجود همان بازیکنان قبلی که آمادگی و کیفیت خوبی دارند را دعوت کند و از بازیکنان آماده ی داخلی هم سود ببرد تا بتوانیم از بازی های سخت این مرحله عبور کنیم. بعد از صعود به جام جهانی، این زمان را خواهیم داشت تا هم روش بازی خود را عوض کنیم و هم در مورد سیستم و تغییر بازیکنان و اضافه شدن نسل جدید به تیم ملی کار کنیم.
 
خلاقیت فردی بازیکنان ایرانی گره گشاست
وی خاطرنشان کرد: 2 بازی سخت در پیش داریم. یکی با تیم ملی عراق و یکی هم با بحرین. البته اینکه بازی سختی باشد به خاطر این است که شرایط صعود ما سخت شده. خوشبختانه با این 2 تیم در ایران هم بازی داریم البته اگر بازی ها را متمرکز نکنند. ما از شرایط سخت تر از این هم قبلا گذر کردیم. توانایی بازیکنان ما به مراتب از عراقی ها و بحرینی ها بالاتر است. اما مطمئن باشید که آنها چون دست بالاتری دارند، مقابل ما بازی بسته انجام می دهند. فضاها را می بندند و در ضد حملات خطرساز می شوند. تیم ملی ما هم همیشه مقابل این شیوه ی تیم ها راه حلی ندارد و به مشکل می خورد. اینجاست که کار ما سخت است. با تمام این مشکلات معتقدم تیم ما باتوجه به نفراتی که دارد، می تواند هر 4 بازی را باقدرت برنده شود و به عنوان تیم اول صعود کند. این قدرت در تک تک بازیکنان تیم ملی وجود دارد. خیلی از بازیکنان درجه ی اول ما لژیونر هستند و تجربه ی خوبی کسب کرده اند. آنها هم از لحاظ تفکر حرفه ای هستند و هم اینکه خلاقیت فردی شان می تواند در زمانی که بازی گره می خورد، به کمک تیم بیاید.
 
تیم ملی باید مقابل بوسنی بابازوبند مشکلی وارد زمین می شد
ابراهیم قاسم پور بااشاره به درگذشت محمود یاوری مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران گفت: محمود یاوری در فوتبال ما آدم بزرگی بود و سالیان سال عمرش را در خدمت به فوتبال ایران چه در رده ی ملی و چه باشگاهی گذاشت. بازیکنان زیادی را در رده ی ملی و باشگاهی به فوتبال ما معرفی کرد. او در فوتبال ما سازندگی کرد.در کارش جدی و اخلاق و نظم انضباط خیلی برایش مهم بود. هروقت محمودخان را می دیدم، تعجب می کردم که با این سن و سال بالا چقدر با جدیت و پشتکار کارش را پیگیری می کند. یک جورایی می شود گفت که پدر فوتبال ایران بود. رفتنش واقعا غم انگیز و تاسف انگیز بود. یک مرد بزرگی را فوتبال ایران از دست داد. معتقدم باید به احترام درگذشت محمود یاوری، مسئولان تیم ملی فوتبال مقابل بوسنی حداقل کاری که می کردند، بازیکنان ایران را با بازوبند مشکلی به زمین می فرستادند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.