قاسمپور در گفتگو با راسخون:

اسکوچیچ برای فوتبال ایران کوچک است/چرا او برای برخی بازیکنان رزومه ی الکی درست کرد؟

پیشکسوت فوتبال ایران گفت: شک نکنید فلسفه ای پشت دعوت عده ای از بازیکنان به اردوی اخیر بود که برای آنها رزومه ی الکی درست شد و حالا باید اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی پاسخگوی این مسائل باشد.
سه‌شنبه، 16 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
اسکوچیچ برای فوتبال ایران کوچک است/چرا او برای برخی بازیکنان رزومه ی الکی درست کرد؟
ابراهیم قاسمپور در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به عملکرد ضعیف تیم ملی فوتبال ایران مقابل سوریه در اولین دیدار از دور دوم مرحله ی گروهی انتخابی جام جهانی اظهار داشت: هرچیزی که پایه و اساسش خراب باشد، نهایت آن به خرابی و ویرانی می رود. اما امیدوارم برای تیم ملی ما این گونه شرایطی رقم نخورد. این دفعه هم اتفاقات عجیبی برای تیم ملی ما افتاد و مربیان تیم ملی مریض شدند و تست شان مثبت شد. اسکوچیچ و هاشمیان نتوانستند کنار تیم ملی باشند و نهایتا کریم باقری مجبور شد سر تمرین تیم ملی که به نظرم "آبکی" و بدون ضرورت بود، برود. نمی دانم فلسفه ی دعوت آن تعداد بازیکن به تیم ملی چه بود که بعد از 3، 4 روز هم خط خوردند. مشخص هم نکردند که اصلا چرا دعوت کردند و بعد خط شان زدند. آخر سرهم تصمیم براین شد که یکسری نفرات لژیونر و برخی بازیکنان لیگ داخلی که سالهاست کنار هم هستند، را دارند و از آنها استفاده کنند.
 
با گل شانسی سوریه را بردیم
وی افزود: برای مربی ای که نسبتا جدید است و می خواهد تفکرات و سیستم و تاکتیک تیمی اش را جابیاندازد، لازم است که همه ی این موارد را در تمرینات مرور کند و در بازی های تدارکاتی نتیجه اش را ببیند. اما نمی دانم به چه دلیل و کم کاری چه کسانی است که تیم ملی بازی تدارکاتی نمی گذارد و کلا تعطیل کردند. در چنین شرایطی که هیچ فعالیتی در تیم ملی نمی شود، چطور باید انتظار داشته باشیم، بازی هدفمند، با درصد موقعیت های گل بالا و فوتبال روان مقابل سوریه بازی کنیم و پرگل هم ببریم. نتیجه ی چنین بلاتکلیفی و سردرگمی ای می شود همین بازی ضعیف که نهایت با یک گل شانسی که 90 درصدش مقصر دفاع سوریه بود، می بریم. اصلا بازی ای نبود که بخواهیم راجع به آن صحبت کنیم. تیمی که خلق موقعیت نمی کند و حتی در دادن 3 پاس متوالی عاجز است، چطور انتظار داریم نتیجه بگیرد. وضعیت تیم ملی ما و کلا فوتبال ایران اصلا خوب نیست. باید این را درک کنیم و چاره ای بیاندیشند تا از این وضعیت بد خارج شویم. اگر لازم است باید فوتبال را تعطیل کنند و از نو بسازند. این همه سرمایه ی انسانی و استعداد  داریم اما استفاده نمی کنیم.
 
بازی عراق به مراتب سخت تر از سوریه است
پیشکسوت فوتبال ایران تصریح کرد: بازی به مراتب سختی نسبت به سوریه در پیش داریم. عراق همیشه فوتبال نزدیکی نسبت به همه ی رقبا با ما بازی کرده و به سختی برنده شدیم. این تیم به مراتب از هرلحاظ بهتر از سوریه است. البته سوریه هم جزو تیم های درجه چندم آسیاست و همیشه هم به ما باخته اما هروقت با دردسر آنها را بردیم. هربازی شرایط خودش را دارد و باید نسبت به بازیکنانی که داریم، انتظار داشته باشیم بهتر از دیدار با سوریه ظاهر شویم. درست است که از لحاظ تیمی در بدترین شرایط هستیم اما نفراتی داریم که از هرجهت بهترین تیم در گروه خودمان و حتی دیگر گروه ها داریم. بازیکنان و لژیونرهایی داریم که از لحاظ تجربه بین المللی، اعتماد به نفس و کارایی در شرایط خوبی قراردارند. حالا اینکه چرا نمی توانیم از این کیفیت ها بهترین استفاده را ببریم و از چنین بازیکنانی بازی بگیریم دیگر به شرایط فنی مربی برمی گردد. تیم ملی ما در همه ی پست ها حداقل 3، 4 بازیکن خیلی خوب دارد که یکی از یکی بهتر هستند. اما نمی دانم چرا از بازیکنان در پست های غیرتخصصی استفاده می کنند؟ وقتی توانایی بازیکنی مثل جعفر سلمانی که چپ پاست، مثلا 80 است، بازی گرفتمش در سمت راست خط دفاعی، عیب دارد و توانایی اش را به زیر 40 کاهش می دهیم. تیم ملی به مراتب بازیکنی بهتر از او در این پست دارد. باید به سلیقه ی سرمربی احترام بگذاریم اما او باید پاسخگوی این مسائل باشد.
 اسکوچیچ برای فوتبال ایران کوچک است/چرا او برای برخی بازیکنان رزومه ی الکی درست کرد؟
بود و نبود اسکوچیچ در تیم ملی فرقی نمی کند
ابراهیم قاسمپور در پاسخ به این سوال که آیا نبود اسکوچیچ در کنار تیم ملی باعث بازی ضعیف تیم بود؟ گفت: اصلا بود و نبود اسکوچیچ فرقی نمی کند. مربی ایرانی هم با این بضاعت و کیفیت بازیکنانی که داریم، توان فنی بهتری از خودش بجا بگذارد. ما با هر مربی دیگری هم به جام جهانی می رویم. باید برویم. من دلیل خودم را دارم. شاید عده ای با من موافق نباشند اما الان سهمیه ی صعود تیم های آسیایی بالاست. 4 تیم مستقیم به جام جهانی می روند و یک تیم هم به پلی آف می رود. یعنی این قدر فوتبال ایران بدبخت شده که جزو 4 تیم نمی شود؟ درست است معایب و مشکلات زیادی فوتبال ایران دارد. امکانات به روز که نه، حتی اولیه مثل زمین تمرین نداریم. باشگاه خصوصی نداریم. داریم به جای باشگاه داری، تیم داری می کنیم. مگر تا الن به جام جهانی رفتیم، به خاطر کار فنی و بزرگ مربی بوده است؟ خیر با خلاقیت و ضریب هوشی بازیکنانمان رفتیم. سطح بالا بازی کردن ما به این معنی نیست که مربی خوب بوده است. اینها همه اش به خلاقیت فردی بوده که به جام جهانی رفتیم. اگر گاهی فوتبال ما به نتیجه می رسد، دلیل دانش فنی بالای مربی نبوده است. دلیل داشتن بازیکنان خلاقی چون علی کریمی، علی دایی، خداداد عزیزی، رضا قوچان نژاد و این ستاره ها بوده است.
 
اسکوچیچ برای تیم ملی کوچک است
وی در خصوص اینکه آیا بازیکنان اسکوچیچ را قبول دارند؟ خاطرنشان کرد: اگر قبول ندارند چرا با اوکار می کنند؟ نمی دانم قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را. اصلا این طور نیست. یک جا می گویند به خاطر مربی نتیجه گرفتیم. یک جا می گویند چون بازیکن ذی نفع بوده خوب بازی کرده تا تیم ملی به جام برود. خوب اگر این طور است پس چرا سوریه را با فوتبال خوب نبردیم؟ چرا مقابل این تیم با گدایی و بدبختی به گل رسیدیم. یک موقعیت گل ایجاد نکردیم؟ اینکه اسکوچیچ برای تیم ملی ما کوچک است، هیچ شکی نیست. اگرقرار بود کی روش برود، باید مربی به مراتب بزرگتری می آوردیم. وگرنه مربیان ایرانی دانششان بهتر و به روزتر از اسکوچیچ است. اما خودمان به توانایی مربیان داخلی اعتقاد نداریم. این نمی شود که کار را به مربی ضعیفی بسپاریم و انتظار برداشت بالا داشته باشیم.
 
بازیکن از راه نرسیده قرارداد میلیاردی می خواهد
پیشکسوت فوتبال ایران در ادامه ی صحبت های خود با اشاره به ارقام میلیاردی که در نقل و انتقالات به گوش می رسد، افزود: من 65 سال سن داریم و 45 سال در فوتبال بودم و 15 سال فوتبال بازی کرده ام. لژیونر بودم. اما همین الان یک میلیارد پول ندارم. اما بازیکن از راه نرسیده می گوید قرارداد چند میلیاردی می خواهم. برخی بازیکنانی که دنبال قرارداد 8، 10 میلیاردی هستند حتی بلد نیستند این رقم را بنویسند. فوتبال ما خالی از خلاقیت، ستاره و پدیده شده است. تیم ها اصلا به پایه هایشان توجهی نمی کنند. همین لیست 20 نفره ی تیم ملی که اخیرا اعلام شد، 3 نفر از بازیکنانش 10 سال پیش شاگرد من بودند. آیا الان در کل فوتبال ما بچرخید بازیکنی مثل مجتبی محرمی، علی دایی، کریمی، عزیزی، نامجومطلق، ناصرمحمدخانی و حسن روشن و خیلی های دیگر پیدا می کنید؟ فوتبال ما فقیر و تهی شده است و این بازیکنان هم وقتی چنین شرایطی را می بینند، قراردادهای بالا درخواست می کنند.
 
فوتبال ما به سمت نابودی می رود
قاسمپور گفت: شما شک نکنید فلسفه ای پشت دعوت بازیکنان به تیم ملی در اردوی اخیر بود. وگرنه چه دلیلی دارد که برای بازیکنانی که فقط 3، 4 روز دعوت می شوند و بعد خط می خورند، رزومه ی الکی درست می کنند؟ اسکوچیچ و مسئولان فوتبال باید پاسخگو باشند. فوتبال ما آلوده است و باید آنهایی پاسخگو باشند که آمده بودند فوتبال را پاک کنند! وقتی بازیکنی که هیچ رزومه ای ندارد، پیشنهاد میلیاردی می دهد، این بازیکنانی که به تیم ملی دعوت می شوند با این رزومه دنبال مبالغ بالا هستند. بیش از 3، 4 مربی داریم که در لیگ برتر سال قبل 3 تیم را بدبخت کردند و امسال بازهم تیمی بهتر گرفتند. خوب اینهاست که آدم شک می کند. چرا مربی ای که هیچ رزومه ای ندارد هرسال 3، 4 تیم می گیرد؟ بعد ما دنبال فوتبال پاک و باکیفیت هستیم. اینها تا درست نشود، فوتبال روزبه روز به سمت نابودی می رود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.