شناسایی عامل خرابکاری 1400 مجتمع غنی سازی نطنز + نظر کاربران درباره این خرابکاری

چرا هنوز یک روز  از اعلام رسمی گازدهی به  ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژ در مجتمع غنی سازی نطنز نگذشته بود که خرابکاری در این مجتمع اتفاق افتاد، خرابکاری که منجر به از مدار خارج شدن سانتریفوژهای IR1 شده است و به گفته مسئولین قرار است به زودی جایگزین شود.
دوشنبه، 23 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نعیمه اشعری
موارد بیشتر برای شما
شناسایی عامل خرابکاری 1400 مجتمع غنی سازی نطنز + نظر کاربران درباره این خرابکاری
به گزارش راسخون: بامداد روز 22 فروردین منابع خبری از حادثه در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن خبر دارند که نشان از خرابکاری داشت.
 

صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در این باره گفت:

صالحی در سخنانی ضمن اشاره به این خرابکاری تاکید کرد ظرف چند روز آینده بخش قابل توجهی از خرابکاری دشمن جبران خواهد شد، این کاروان باز نخواهد ایستاد.
 
وی همچنین تاکید کردبا قدرت جلو می رویم زیرا بهترین راه بازدارندگی حفظ نشاط و آمادگی در برابر دشمن است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود این حادثه قطعا یک خرابکاری بوده و سیستمهای امنیتی ما سرنخ های خوبی را در مورد این حادثه پیدا کرده اند.

صالحی در مورد جبران خسارات وارده گفت: بخشی از ماشین ها که از مدار خارج شده‌اند باید بررسی کنیم و ماشین های خراب را با انواع بهینه شده های جدید جایگزین می کنیم ، ماشین های جدید IR1 تا ۵۰ درصد راندمان بیشتری در غنی‌سازی دارند.

راه مقابله ما راه شرافتمندانه و راه علمی است.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای تاکید کرد انفجار نطنز هیچ ربطی به مذاکرات ندارد. توان هسته‌ای ما ابزار مهمی برای مذاکرات به شمار می رود.

همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی روز قبل تاکید کرده بود اقدامی که علیه مرکز غنی سازی نظنز انجام شد نشان دهنده شکست مخالفین پیشرفت های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم های ظالمانه می‌باشد.
 

رئیس سازمان انرژی اتمی خرابکاری (بامداد امروز ) علیه مرکز غنی سازی نطنز را تایید کرد.

صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اقدامی که علیه مرکز غنی سازی نظنز انجام شد نشان دهنده شکست مخالفین پیشرفت های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم های ظالمانه می‌باشد.

وی ادامه داد: در روز ملی فن آوری هسته ای آخرین دستاوردهای دانشمندان جوان و پرتلاش کشور به نمایش گذاشته شد و همزمان نیز چشم انداز رفع تحریم ها کاملا آشکار شد.

صالحی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی با این "تروریسم هسته ای" حق خود را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ می دارد.

جمهوری اسلامی ایران همچنین برای ناکام گذاشتن چنین تحرکات مذبوحانه ای، با جدیت گسترش صنعت هسته ای و تلاش برای رفع تحریم های ظالمانه را پیگیری می کند.
 

هویت عامل اختلال در سیستم برق سایت نطنز شناسایی شد

یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات گفت: هویت فردی که با ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز باعث قطع برق‌رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود، شناسایی شده است.

او افزود: اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی اختلال در سامانه برق مجتمع نطنز در دست انجام است.

این مقام مطلع با اشاره به گزارش گروه فنی بررسی‌کننده حادثه تصریح کرد: چگونگی ایجاد اختلال در سیستم برق‌رسانی نیز از سوی گروه فنی مشخص شده و از دیروز مجموعه اقدامات لازم برای بازگرداندن سالن آسیب‌دیده به مدار فعالیت مجدد آغاز شده است.
 

واکنش ظریف به حادثه روز گذشته در نطنز

ظریف نیز که امروز در کمیسیون امنیت ملی حاضر شده بود در واکنش به حادثه روز گذشته در نطنز تاکید کرد نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته تر ساخته خواهد شد و اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقا این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد و طرف‌های مذاکره باید بدانند اگر تاکنون با تاسیسات غنی سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژهای پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد. 
 

تلویزیون رژیم صهیونیستی: موساد در حادثه نطنز دست داشت

کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی امروز یکشنبه به نقل از منابع اطلاعاتی غربی اعلام کرد که موساد (سازمان اطلاعات و جاسوسی رژیم صهیونیستی) در حادثه امروز تأسیسات نطنز دست داشته است.

بر اساس اعلام این رسانه صهیونیستی، «این حمله‌ خساراتی به همراه داشته است».

نخست وزیر اسرائیل در تازه‌ترین اظهارات خود درباره ایران، گفته است که بزرگ‌ترین وظیفه دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی این کشور مقابله با ایران است.
آقای نتانیاهو فیلمی از دیدار خود با مقام‌های موساد (سازمان اطلاعات و عملیات ویژه)، شین‌بت، (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی)، و ارتش اسرائیل، را منتشر کرده. او در متنی که برای این ویدیو نوشته، از تلاش‌های دستگاه‌های امنیتی و نظامی در مقابله با ایران تشکر کرده است.
 

صحبت های خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه

اتفاق ناگواری که در نطنز رخ داد و بارها رژیم صهیونیستی می‌گفت و از منابع متعدد تایید می‌کنند این رژیم پشت این داستان بوده است. 

خوشحالم هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی نداشته ولی می‌توانست به فاجعه‌ای بینجامد که جنایت علیه بشریت است که از ذات گردنکش رژیم دور نبوده است. 

تمامی سانتریفیوژها که از مدار خارج شدند از نوع IR1  بوده و با سانتریفیوژهای جدید جایگزین می‌شود. 

رژیم اشغالگر قدس با این اقدام خود تلاش کرد از مردم ایران انتقام صبر و رفتار پر از حکمت خود را در مسیر رفع تحریم‌ها بگیرد.
 
پاسخ ایران انتقام از این رژیم در زمان و مکان خودش است.

مسیری که رژیم صهیونیستی می رود یک مسیر روشن است آنها به دنبال انتقام گرفتن از ایران هستند و این یک خیال خام خواهد بود. پاسخ ایران انتقام از این رژیم در زمان و مکان خودش است.
 

ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه در سایت نطنز

روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از منابعی که نخواستند که اسمشان فاش شود مدعی شد که این سانحه با انفجاری بزرگ رخ داده است که کاملا سیستم برق مستقل و شدیدا تحت حفاظت داخلی را که تامین کننده برق سانتریفیوژهای زیرزمینی است تخریب کرده.

آن ها همچین ادعا کردند که این انفجار ضربه ای محکم به توان ایران برای غنی سازی اورانیوم وارد کرده است و دست کم نه ماه طول می کشد که تولید اورانیوم غنی شده نطنز بازیابی شود.

پیام توئیتری دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

محسن رضایی به عنوان اولین مقام رسمی ایران دلیل حادثه در مجتمع غنی‌سازی نطنز را اعلام کرد. او در توئیتی دلیل این اتفاق را آتش اعلام کرده بود. این در حالی است که تاکنون منابع رسمی فقط اعلام کرده بودند حادثه ای در بخشی از شبکه توزیع برق مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن ( نطنز ) رخ داده است.

رسانه های خبر داده بودند یک روز پس از افتتاح مرکز غنی سازی اورانیوم در نطنز مجددا حادثه ای رخ داده است.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی توئیتر، بر ضرورت «سالم سازی امنیتی در کشور» تاکید کرد.

«‌آیا وقوع مجدد آتش سوزی در تاسیسات هسته ای نطنز، آنهم در کمتر از یک سال پس از انفجار قبلی، نمی‌تواند نشان از جدی بودن پدیده نفوذ باشد؟ فاعتبروا یا اولی الابصار. کشور نیاز به سالم سازی امنیتی دارد.»
 

حادثه ای که در بازدید از سایت برای کمالوندی رخ داد

گفتنی است در حاشیه این اتفاقات هنگامی که کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی بعد این حادثه خرابکاری برای بازدید سایت هسته ای نطنز به آنجا رفته بود در یک اتفاق نامترقبه دچار حادثه گردید و از ارتفاع سقوط کرد، البته آسیب ها جزئی بوده و ایشان اکنون در بیمارستان در حال معالجه است.
 

نظر برخی کاربران

شناسایی عامل خرابکاری 1400 مجتمع غنی سازی نطنز + نظر کاربران درباره این خرابکاری

شناسایی عامل خرابکاری 1400 مجتمع غنی سازی نطنز + نظر کاربران درباره این خرابکاری

شناسایی عامل خرابکاری 1400 مجتمع غنی سازی نطنز + نظر کاربران درباره این خرابکاری

شناسایی عامل خرابکاری 1400 مجتمع غنی سازی نطنز + نظر کاربران درباره این خرابکاری

شناسایی عامل خرابکاری 1400 مجتمع غنی سازی نطنز + نظر کاربران درباره این خرابکاری

شناسایی عامل خرابکاری 1400 مجتمع غنی سازی نطنز + نظر کاربران درباره این خرابکاری

شناسایی عامل خرابکاری 1400 مجتمع غنی سازی نطنز + نظر کاربران درباره این خرابکاری
 

منابع:
  1. مهر / موساد در حادثه نطنز دست داشت
  2. بی بی سی / گزارش رسانه‌های اسرائیلی از 'دست داشتن موساد در حمله سایبری به تاسیسات نطنز'
  3. ایرنا / حادثه در نطنز/ حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی مساعد است
  4. تسنیم / ادعای نیویورک تایمز درباره تاثیر حادثه اخیر نطنز بر غنی‌سازی ایران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.