علت سفر چانگ سیه کیون به عنوان نخست وزیر کره جنوبی به ایران چیست؟

چونگ سی کیون، نخست‌وزیر کره جنوبی در سفر سه‌روزه خود به ایران که اولین سفر یک نخست‌وزیر کره جنوبی در ۴۴ سال گذشته است با برخی از مقامات کشورمان دیدار و رایزنی خواهد کرد.
دوشنبه، 23 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نعیمه اشعری
موارد بیشتر برای شما
علت سفر چانگ سیه کیون به عنوان نخست وزیر کره جنوبی به ایران چیست؟
به گزارش راسخون: براساس آنچه اعلام شده است، چونگ سی کیون، نخست‌وزیر کره جنوبی پیش از این نیز در قامت رئیس پارلمان این کشور و به‌منظور شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران سفر کرده بود. وی در سفر جاری که برای نخستین بار به‌عنوان نخست‌وزیر صورت گرفته است، با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری دیدار و رایزنی خواهد داشت.

سفر سه‌روزه نخست‌وزیر کره جنوبی به ایران دو روز پس از آزادی کشتی‌ توقیف‌شده این کشور انجام گرفت. وزارت خارجه کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ایران نفتکش توقیف‌شده «هانکون چیم» و ناخدای این کشتی به همراه ۱۲خدمه آن را آزاد کرده است. نفتکش هانکون چیم ۱۵ دی‌ماه از سوی سپاه پاسداران، به‌دلیل «نقض پروتکل‌های زیست‌بومی خلیج فارس» در نزدیکی تنگه هرمز توقیف شده بود. همچنین در این سفر که با پیشنهاد دولت کره جنوبی انجام می‌گیرد، مقامات دو کشور در ارتباط با روابط دوجانبه و بین‌المللی رایزنی خواهند کرد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود، یکی از اصلی‌ترین موضوعات رایزنی بین مقامات ایران و کره بحث «آزاد شدن پول‌های بلوکه شده» ایران در کره جنوبی است. تاکنون مقامات کره جنوبی در ارتباط با آزادشدن این پول‌ها اظهارات و وعده‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند؛ ولی در عرصه عمل شاهد اتفاق چندانی نبوده‌ایم و اکنون این موضوع (پول‌های بلوکه‌شده ایران از سوی کره) و عدم انجام اقدامات عملی از سوی دولت کره برای آزادسازی آن، روابط دوجانبه را تحت تاثیر خود قرار داده است. چنان‌که به نوعی می‌توان گفت در حال حاضر روابط دو کشور، در گروگان بی‌عملی کره جنوبی در این زمینه قرار گرفته است.
 

مهمترین موضوع سفر

اگرچه به‌صورت رسمی اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد که مهم‌ترین موضوع سفر نخست وزیر کره‌جنوبی به ایران، بحث درخصوص آزادسازی منابع ارزی در این کشور است. با توجه به همکاری‌های اخیر بین ایران و کره‌جنوبی و مذاکرات به وقوع پیوسته بین مسوولان ایرانی و کره‌ای انتظار می‌رود این منابع در آینده‌ای نزدیک وارد کشور شوند. این موضوع زمانی تقویت می‌شود که گفت‌وگو‌های برجامی از سر گرفته شده و با توجه به حساسیت موضوع، اولین اقدام از طرف مقابل به منظور اعتمادسازی و نشان دادن حسن نیت می‌تواند در گام اول آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی باشد. اگر ایران بتواند به منابع ارزی خود در خارج از کشور دسترسی داشته باشد می‌تواند ابتکار عمل را در بازار ارز در دست گرفته و جلوی نوسان‌‌های کوتاه‌مدت در این بازار را بگیرد. در این بین با آزادسازی منابع ایران در کره می‌توان نتیجه گرفت که ایران بتواند بازار ارز را مدیریت کند. حال باید دید که آزاد سازی یک میلیارد دلار منابع ایرانی در کره‌جنوبی به کجا می‌رسد تا بتوان به تصویر مشخص‌تری از تاثیر منابع آزاد شده بر اقتصاد ایران پیدا کرد. البته رئیس‌کل بانک مرکزی بارها تایید کرده که این منابع متعلق به بانک مرکزی بوده و دولت معادل ریالی این منابع را پیش تر دریافت کرده است. 

مهر/ خبرگزاری رسمی کره جنوبی اعلام کرد: نخست وزیر این کشور بعد از سفر هفته آتی به ایران، احتمالا از سمت خود به این دلیل که یکی از نامزدهای احتمالی حزب حاکم در انتخابات ریاست جمهوری آتی کره جنوبی است کناره گیری خواهد کرد.
 

دیدار معاون اول رئیس جمهور با نخست وزیر کره جنوبی

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور از دولت کره‌جنوبی خواست "منابع ارزی ایران را در اسرع وقت آزاد کند.

آقای جهانگیری در کنفرانس خبری مشترک با جانگ سِی گیون نخست‌وزیر کره‌جنوبی گفت روابط دو کشور "دچار رکود جدی" شده است.

به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری دلایل این رکود عبارتند از، "پیروی کره جنوبی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در سه سال گذشته" و "اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود کردن ۷ میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی و مشروع نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده".

آقای جهانگیری با انتقاد از کره جنوبی گفت در حالیکه "به دلیل شرایط کرونایی و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی" به این منابع ارزی بشدت نیاز است، شرکت‌های کره‌ جنوبی "حتی از فروش دارو و تجهیزات پزشکی هم به ایران خودداری کردند."

او گفت دولت ایران بر گرفتن "خسارات ناشی از تأخیر در پرداخت پول‌های بلوکه‌شده پافشاری می‌کند."

آقای جهانگیری گفت مبادلات تجاری ایران و کره‎ جنوبی در سال ۲۰۱۲ "به ۱۷ میلیارد دلار" رسیده بود اما به گفته دبیر اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی، "در ده ماهه سال ۹۹" کمترین تبادل تجاری در "دستکم ۱۰ سال اخیر" ثبت شده است؛ حدود نیم میلیارد دلار که "رقم بسیار کمی است."

نخست‌وزیر کره جنوبی هم گفت روابط دوستانه دو کشور در نیمه قرن گذشته "اکنون با چالش روبرو است" اما این سفر برای تاکید بر "اراده محکم کره جنوبی برای توسعه آینده‌نگری دوجانبه" است.

او اظهار امیدواری کرد این روابط "در سطح بالا ادامه پیدا کند" در حالیکه گفتگوهای طرف‌های برجام هم "سازنده" در جریان است.

این اشاره‌ای بود به مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در وین درباره رفع تحریم‌های آمریکا در قبال بازگشت ایران به تعهدهای برجامی.
 

دیدار رئیس مجلس با نخست وزیر کره جنوبی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روابط دوجانبه ایران و کره جنوبی، گفت:
متأسفانه کره جایگاهی در مناسبات اقتصاد خارجی ایران ندارد و به عبارتی روابط اقتصادی و سیاسی که در بالاترین سطوح قرار داشت، تنزل پیدا کرده است.

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه، ۲۳ فروردین) با چانگ سیه کیون نخست وزیر کره جنوبی دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجموعه تحولات و شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کنونی نشان می­دهد قرن ۲۱، قرن آسیاست گفت: چند سال پیش در نشستی در استرالیا  که شهرداران کشورهای آسیایی در آن حاضر بودند اشاره کردم که چشم انداز این قرن متعلق به آسیاست و پس از گذشت حدود ۱۳سال از آن زمان، اکنون این موضوع به روشنی مشخص شده است. معتقدیم قاره پهناور، کهن و تاریخی آسیا از توانمندی­ فراوانی برخوردار است. لذا گسترش همگرایی میان کشورهای آسیایی راهبرد مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار کرد: معتقدم کشورهای آسیایی باید به این موضوع توجه کنند و با اولویت قرار دادن همکاری­های همه جانبه از جمله صنعتی، فناوری و فرهنگی پیشتازان صلح و پیشرفت دنیا باشند.

قالیباف با اشاره به سابقه روابط خوب دو کشور و ابراز خرسندی از سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران یادآور شد؛ متأسفانه فعلاً کره جایگاهی در مناسبات اقتصاد خارجی ایران ندارد. به عبارتی روابط اقتصادی و سیاسی که در بالاترین سطوح قرار داشت تنزل کرده است.

وی اضافه کرد: اگر  سفیر شما در بازار تهران از مردم سوال کند که رفتار کره جنوبی از سال ۲۰۱۸ تاکنون چطور بوده، متوجه می شود که این رفتار اصلا قابل قبول نیست و ذهنیت مردم نسبت به شما منفی است.

وی با بیان اینکه همه ملت­های دنیا خصوصاً ملت متمدن و با فرهنگ ایران، دوستان خود را در روزهای سخت می‌­شناسند و با انتقاد جدی از اقدام بانک­‌های کره در مسدود کردن دسترسی ایران به منابع ارزی خود، افزود: انتظار ما از جنابعالی این است که راه­ حل ­های فوری و عملی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ارائه و پول­‌های بلوکه ما آزاد شود.

قالیباف افزود: این انتظار مردم ایران از طرف کره جنوبی برآورده نشده است؛ حتی تجار که ارتباط مردمی خوبی با کره داشتند نیز از روال پیش آمده ناخرسند هستند.
 

قالیباف سفر نخست وزیر کره به تهران را اقدامی مناسب در راستای ارتقای روابط دو کشور خواند.
 

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نخست وزیر کره جنوبی، گفت: شما فرد با تجربه ای در عرصه سیاست و مدیریت کلان کشور هستید. لذا حتما آثار شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ را مشاهده و به خوبی درک می­کنید. معتقدم هیچ مانعی نمی­تواند سبب همکاری­های خوب دو کشور از جمله در حوزه بشردوستانه، مسائل درمانی مانند کرونا، تامین کالاهای اساسی و… باشد. امیدوارم این همکاری­‌ها در بهترین سطح انجام شود.

وی اظهار کرد: امیدوارم این سفر آغاز مجدد همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور در شصتمین سالگرد مناسبات دیپلماتیک باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بر آمادگی در حوزه دیپلماسی پارلمانی و همکاری­های پارلمانی کشورمان با مجلس کره تأکید کرد و خاطر نشان کرد: این همکاری­ها می­‌تواند سبب توسعه روابط دو کشور شود وی از رئیس مجلس کره جهت سفر به تهران دعوت کرد.
 

نخست وزیر کره جنوبی​ گفت:

سال آینده می تواند سرآغاز روابط خوب ایران و کره جنوبی باشد.

همچنین در ادامه چانگ سیه کیون نخست وزیر کره جنوبی با اشاره به اینکه به عنوان یک مقام دولتی و بعد از ۴۴ سال اولین نخست وزیری است که به ایران سفر می کند، گفت: البته در سال های گذشته به عنوان رئیس مجلس به ایران سفر کرده بودم و با مقامات عالی‌رتبه ایران دیدار داشتم لذا امیدوارم این سفر آغاز مجدد روابط خوب با ایران باشد.

وی با اشاره به اینکه سال آینده مصادف با شصتمین سالگرد مناسبات دیپلماتیک ایران و کره جنوبی است، اظهار داشت: در فرهنگ کره اعداد ۶۰ و ۷۰ مهم هستند لذا سال آینده می تواند سرآغاز روابط خوب دو کشور باشد.

نخست وزیر کره جنوبی با اشاره به روابط تاریخی خوب دو کشور افزود: بدون شک رفت و آمد مقامات دو کشور سبب حفظ این روابط شده است؛ اما متاسفانه از سال ۲۰۱۸ به بعد روابط دو کشور دچار مشکل شد که برای رفع آن تلاش می­کنیم.

وی ضمن تائید سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه قرن آینده، قرن آسیا است، ادامه داد: بر این اساس اعتقاد دارم ایران و کره جنوبی به عنوان دو کشور آسیایی باید روابط خود را حفظ و مستحکم کنند.

نخست وزیر کره جنوبی با اشاره به سخنان دکتر قالیباف در خصوص همکاری های فنی، صنعتی، تکنولوژی و فرهنگی و سابقه حضور  نیروی کار کره­ای در ایران، تصریح کرد: در دهه هفتاد میلادی کره در احداث دو پروژه پالایشگاهی در خرمشهر و اصفهان فعال بود.

وی با اشاره به اینکه امروز از خیابان سئول در تهران عبور کرده، افزود: در سئول هم خیابانی به نام تهران وجود دارد که گران ترین خیابان کره محسوب می شود و شرکت­‌های فعال در عرصه دیجیتال همگی در آنجا فعالیت می کنند و هیچ اسم خارجی به غیر از تهران در سئول دیده نمی­شود.

نخست وزیر کره جنوبی با بیان اینکه کشورش با ایران همکاری­‌های خوبی در عرصه ورزش، نیز دارد، افزود: این همکاری ها در حوزه تکواندو بوده و درحوزه فوتبال نیز با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داریم.

وی با اشاره به اینکه در سفر خود به ایران تعدادی از مسئولان اقتصادی و سیاسی کره جنوبی حضور دارند تا راه حل هایی برای روابط دو کشور پیدا کنند، اظهار کرد: با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خارجی کره جنوبی نهایت تلاش را می کنیم تا به مشکلات فائق آییم.

نخست وزیر کره جنوبی خاطر نشان کرد: امیدوارم دعوت رئیس مجلس کشورمان برای سفر به کره را بپذیرید زیرا این سفر می تواند آغاز روابط جدید دو کشور باشد و سبب حل مشکلات شود.

در این دیدار آقایان ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی و متفکر آزاد رئیس گروه دوستی و مقامات ذیربط وزارت امورخارجه و مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.


منابع:
  1. بی  بی سی / جهانگیری از کره‌جنوبی خواست منابع ارزی ایران را 'در اسرع وقت آزاد کند.'
  2. شفقنا / قالیباف در دیدار با نخست وزیر کره جنوبی: راه‌حل فوری و عملی برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران ارائه شود.
  3. تسنیم / نخست‌وزیر کره‌جنوبی وارد تهران شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.