آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

با آغاز اپیدمی کرونا، افراد زیادی به این بیماری مبتلا شدند و شمار بسیاری نیز جان باختند. با تلاش های بسیاری که توسط محققین برای تهیه واکسن کرونا انجام شده، امید بزرگی برای انسان‌ها به وجود آورده تا جهانیان از شر این بیماری منحوس رهایی یابند.
سه‌شنبه، 1 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
به گزارش راسخون؛ با شیوع بیماری کوید19 در جهان، ترس های زیادی ایجاد شد مبنی بر این که این بیماری تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. تاثیر اقتصادی و اجتماعی این بیماری بسیار نمود کرد و موجب خسارت های جانی و روانی در جوامع مختلف شد. با تلاش های بسیاری که توسط دانشمندان علم پزشکی صورت  گرفته است بارقه های امید در دل مردم ایجاد کرده و در حال حاضر واکسن های مختلف کرونا در چند کشور از جمله ایران در حال تولید است و واکسن‌هایی مثل واکسن فایزر و مدرنا توانستند در چند کشور‌ دنیا مجوز تزریق عمومی را دریافت کنند. هم اکنون سازمان بهداشت جهانی توجه به سلامت انسان‌ها و اهمیت واکسیناسیون را در اولویت جامعه جهانی قرار داده است. پرتال فرهنگی و اطلاع رسانی راسخون بیش از یک سال است در مجله خبری خود اخبار مربوط به کرونا که در رسانه های مختلف اطلاع رسانی می شود را بازتاب می دهد. در این خبر نیز بر آنیم اخبار مربوط به کرونا در ماه تیر 1400 را پوشش دهیم. با همراه باشید.
 
اخبار مربوط در خرداد1400
اخبار مربوط در اردیبهشت 1400
اخبار مربوط به کرونا در فروردین 1400
اخبار مربوط به کرونا در اسفند 99 
اخبار مربوط به کرونا در بهمن 99
اخبار مربوط به کرونا در دی 99 
اخبار مربوط به کرونا در آذر 99
اخبار مربوط به کرونا در آبان 99
اخبار مربوط به کرونا در مهر99
اخبار مربوط به کرونا در شهریور 99
اخبار مربوط به کرونا در مرداد 99
اخبار مربوط به کرونا در تیر 99
اخبار مربوط به کرونا در خرداد 99
اخبار مربوط به کرونا در اردیبهشت 99
اخبار مربوط به کرونا در فروردین 99
اخبار مربوط به کرونا در اسفند99

در حال بروزرسانی...

پنج شنبه سی و یکم تیر

۷۰ درصد گروه های هدف در کشور به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده اند

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون حدود ۷۰ درصد افراد در گروه های سنی تعیین شده برای دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون کشور مراجعه کرده اند گفت: ارتباط بیشتر با مردم و آگاه سازی آنان می می تواند ۳۰ درصدباقیمانده را نیز برای دریافت واکسن ترغیب کند.

بر اساس تازه ترین اخبار حوزه سلامت، تاکنون ۶ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۲۴۴ نفر در کشور دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۲۶۸ هزار و ۸۲۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۷۰ دُز رسیده است. حدود ۱۷ ماه ویروس کرونا نه تنها ایران بلکه تمام کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است و تبعات و پیامدهای این بیماری سبب شده در بسیاری از کشورها اقدامات و امکانات لازم برای تولید و توزیع واکسن فراهم شود،  از جمله واکسن‌ هایی که در کشورهای مختلف در حال حاضر تولید و در سطح گسترده قابل دسترسی است واکسن اسپوتنیک، فایزر، مدرنا و آکسفورد است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سفر به شیراز با اشاره به اینکه در چند روز گذشته با حضور بازرسان وزارت بهداشت در ۱۰ شهرستان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، برنامه واکسیناسیون کرونا و گام پنجم اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در فارس پایش شده است، روند اجرای برنامه های مقابله به بیماری کووید۱۹ و واکسیناسیون کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز را مطلوب دانست و از ارایه نتایج و گزارش این بازدیدها به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد.

دکتر افشین استوار  برگزاری ۳۶۶ نشست ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را اقدامی مهم و قابل توجه عنوان کرد که نتایج آن نیز به خوبی در سطح استان فارس قابل مشاهده است و ضمن ابراز خرسندی از مدیریت و اجرای تصمیمات این ستاد به صورت علمی، افزود: در این شرایط سخت اقتصادی، دانشگاه های علوم پزشکی کشور عملکرد خوبی در مقابله با کرونا داشته اند. وی آنچه در حوزه سلامت و به ویژه در مقابله با کووید۱۹ و واکسیناسیون کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است را باعث افتخار و فراتر از حد تصور دانست و اظهار کرد: علت این حرکت ارزشمند و هماهنگ، همین برگزاری نشست های روزانه ستاد مدیریت کرونا دانشگاه و همدلی و تعامل اعضای این ستاد است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، با تقدیر از رییس، معاونان، مدیران و تمام مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای برنامه ریزی مناسب و اجرای دستورالعمل های ابلاغ شده از ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت، اضافه کرد: اگر مدیریت کارها به درستی انجام شود، اقدامات بسیار اثرگذار است که در شیراز این موضوع به خوبی مشاهده می شود و موضوع بیماری کووید۱۹ و واکسیناسیون بسیار خوب مدیریت شده است.

دکتر استوار ادامه داد: حدود یک سال و نیم است که کارکنان مجموعه سلامت برای مقابله با ویروس کرونا تلاش می کنند و باید به شرایط رفاهی و معیشتی آنان توجه بیشتری انجام شود؛ همچنین در زمینه واکسیناسیون کرونا باید به مواردی مانند زنجیره سرما در واکسیناسیون، تهویه و دمای مناسب مراکز واکسیناسیون با توجه به گرمای هوا، افزایش رضایتمندی مردم و نوبت دهی درست به ویژه در گروه های سنی پایین تر که واکسیناسیون آنان در هفته های آینده انجام می شود، توجه شود. اطلاع رسانی مناسب در زمینه انواع واکسن به ویژه واکسن های ایرانی با توجه به گسترش تاثیرگذاری واکسن های تولید داخل در اجرای واکسیناسیون ملی، از دیگر تاکیدات این مقام مسوول، در جمع اعضای ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا بود.

در ایران نیز چندین شرکت مانند پاستور، رازی، کووبرکت و فخرا مجوز برای تولید واکسن را دریافت کرده‌اند و برخی از آنها مانند کووبرکت اکنون در مرحله تولید انبوه هستند، اما همزمان با تولید واکسن، اقدامات برای واردات واکسن هم انجام شده و بخشی از اقشار جامعه از جمله پزشکان، پرستاران، سالمندان و افراد در معرض خطر واکسینه شده‌اند، از آنجایی که تنها راه قطع زنجیره کرونا واکسیناسیون است بنابراین این مهم مورد توجه همه دولت‌ ها قرار گرفته و در این مورد کوشش‌ هایی به عمل آمده است. واکسن برای افراد ۶۰ سال به بالا در مرحله اول و دوم به اندازه کافی موجود است و ۱۱.۲ میلیون دز واکسن به استان ها توزیع شده و ۶ میلیون دز نیز  این هفته تامین می شود.

تزریق واکسن برای افراد ۵۰ سال به بالا در خوزستان، بوشهر، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان شروع شده و در جزایر خلیج فارس (به جز قشم و کیش که بعدا اعلام می شود) برای افراد ۱۸ سال به بالا بزودی تزریق می شود و واکسن کرونا برای عشایر از ماه آینده و از ۱۸ سال به بالا خواهیم داشت و معلمان و اساتید دانشگاه نیز در مرداد ماه واکسینه می شود.
 

آشنایی با واکسن‌های موجود در ایران

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
همدان پس از گذشت بیش از یک‌سال از شیوع پاندمی کرونا، این بحران جهانی همچنان در صدر پر بازدیدترین اخبار ایران قرار دارد و تمام جنبه‌های زندگی مردم را تحت تأثیر خود قرار داده است و طبق آخرین آمار منتشر شده رسمی بیش از ۱۹۲ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد بیش از چهار میلون نفر قربانی این ویروس شدند. از همان ابتدای شیوع این ویروس در جهان، شرکت‌های داروسازی بزرگی در دنیا به دنبال ساخت واکسن برای مقابله با این ویروس بودند تا بتوانند با این کار جایگاه ویژه‌ای در دنیا از نظر اقتصادی و سیاسی کسب کرده و جهان را به شرایط ایمنی و پایداری قبل از این بحران، برسانند.

افزایش سرعت واکسیناسیون در ایران
دکتر محمدسعید رضایی، پزشک و پژوهشگر در حوزه علم‌سنجی و اخلاق پژوهشی در نشست تخصصی مجازی ایسنا با موضوع «کروناویروس و واکسیناسیون» اظهار کرد: در چند روز اخیر سرعت واکسیناسیون در ایران، نسبت به هفته‌های قبل، بیشتر شده و ما از تزریق روزانه ۲۰۰ هزار دز واکسن به تزریق روزانه بیش از ۳۰۰ هزار دز واکسن رسیدیم.

رضایی با بیان اینکه واکسن‌های ایرانی زیادی در حال بررسی هستند، تصریح کرد: طبق گزارشی که از سازمان غذاودارو منتشر شده ۱۴ واکسن در فازهای مطالعاتی مختلف، در حال بررسی هستند اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تعداد واکسن‌ها بیش از ۱۴ مورد است. وی با اشاره به رونمایی خط تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران، مطرح کرد: اسپوتنیک اولین واکسنی است که شرکت‌های ایرانی پس از اتمام فاز ۳ مطالعاتی به دنبال تولید آن هستند و در چند روز گذشته شرکت داروسازی اکتوور از خط تولید آن در ایران، رونمایی کرد.

این پزشک عمومی با بیان اینکه تعدادی از واکسن‌های ایرانی در فاز مطالعات بالینی هستند، توضیح داد: واکسن برکت یکی از واکسن‌های ایرانی مبتنی بر ویروس‌های غیرفعال است که در فاز سوم مطالعاتی، مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده و در دو دز تزریق خواهد شد. رضایی ادامه داد: طبق آخرین اطلاعات تا تاریخ ۲۴ تیرماه تمام ۲۰ هزار نفری که باید در این فاز مطالعاتی شرکت می‌کردند، دو دز واکسن خود را دریافت کردند و از این به بعد باید منتظر گزارش بی‌خطری و ایمنی واکسن باشیم. وی در ر ابطه با واکسن سوبرانا-۲ بیان کرد: این واکسن پروژه مشترک انستیتو پاستور و یک شرکت کوبایی است که فاز پیش‌بالینی این واکسن در کوبا انجام شده و در فاز اول و دوم بالینی، هزارنفر و در فاز سوم بالینی ۴۴ هزار نفر در کوبا واکسینه شدند همچنین در فاز سوم بالینی واکسن سوبرانا-۲ به ۲۴ هزار نفر در ایران، تزریق شده است اما هنوز تزریق گسترده این واکسن در ایران، مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه سوبرانا-۲ یک واکسن سه دزی است، ادامه داد: تأثیرگذاری این واکسن پس از تزریق دو دز ۶۵ درصد است که پس از دریافت دز سوم به ۹۱.۲ درصد خواهد رسید اما در رابطه با تأثیرگذاری این واکسن بر واریانت بتا که در کوبا نیز شایع شد، نداریم و فقط دز گزارش‌های خبری مطرح شده که این واکسن بر واریانت بتا تاثیرگذتر است. رضایی در رابطه با واکسن‌هایی که در فاز مطالعات بالینی قرار دارند، گفت: واکسن سینوژن استرالیایی مه فاز دوم مطالعاتی آن در ایران انجام شده، واکسن انستیتو راضی، واکسن فخراء (وزارت دفاع) و واکسن نورا (دانشگاه بقیه‌الله) واکسن‌هایی هستند که در فاز مطالعاتی انسانی قرار دارند. وی ادامه داد: دو واکسن دیگر نیز فاز مطالعاتی حیوانی خود را به اتمام رسانده و منتظر دریافت کد اخلاق هستند و پروژه‌های دیگری از تولید واکسن در ایران نیز وجود دارد که اطلاعات زیادی از آن‌ها منتشر نشده است.

بیشترین واکسیناسیون در ایران با واکسن سینوفارم چین بوده است
رضایی در رابطه با واکسن‌های خارجی موجود در ایران، اظهار کرد: سینوفارم واکسنی است که بیشترین تزریق را در ایران داشته، مطالعات بالینی آن در مجلات معتبر چاپ شده و تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را دارد، اسپوتنیک روسیه نیز یکی دیگر از واکسن‌های موجود در ایران است که به جهت تحریک سیستم ایمنی، دو دز آن با یکدیگر متفاوت است و نباید جابه‌جا تزریق شود، آسترازنکا از دیگر واکسن‌های موجود در ایران است که تولید مشترک انگلستان و سوئد است که بیشترین شفافیت را در بین واکسن‌های موجود دارد اما هنوز موفق به دریافت مجوز از سازمان بهداشت جهانی و آژانس دارویی اروپا نشده است و آخرین واکسن خارجی موجود در ایران بهارات است که قرار بود ۵۰۰ هزار دز وارد ایران شود اما فقط ۱۲۵ هزار دز از آن وارد ایران شد زیرا به دلیل شرایط نامناسب هند، دادستان آن کشور اجازه خروج محموله‌های واکسن را نداد و بر اساس آخرین مقاله منتشر شده این واکسن، ۶۵ درصد بر واریانت دلتا تأثیرگذار است.

وی در رابطه با عدم تمایل مردم به واکسن‌های ایرانی، تصریح کرد: طبق مطالعاتی که وزارت بهداشت در قسمتی از تهران انجام و نتایج آن را منتشر کرده ۶۰ درصد مردم ایران، تمایلی به دریافت واکسن ایرانی ندارند و دلیل این عدم تمایل را عدم شفافیت در روند مطالعات این واکسن‌ها اعلام کردند. این پزشک ادامه داد: ما تا الان یک گزارش از عوارض واکسیناسیون در ایران نداشتیم و حتی یک پلتفرم ساده برای نشان دادن آمار روزانه واکسیناسیون در ایران، طراحی نشده است در صورتیکه این موارد می‌تواند به شفافیت و اعتماد بیشتر مردم به واکسن‌ها کمک کند و تمایل مردم به واکسیناسیون بیشتر شود.

شیوع اختلالات روانی به دنبال پاندمی کروناویروس در جهان
یک روانپزشک گفت: کروناویروس بر اختلالات روانی در افراد تأثیرگذار بوده و منجر به افزایش خشونت خانگی، اختلالات خانوادگی، اختلالات حافظه و استرس در مردم، شده‌است. دکتر لیلا زواره در این نشست، اظهار کرد: مقالات و مطالعات متعددی در رابطه با تأثیر کروناویروس بر اختلالات روانی در افراد، منتشر شده اما نمی‌دانیم با ادامه پاندمی این اختلالات تا کجا پیش خواهد رفت. زواره تصریح کرد: افزایش خشونت خانگی، اختلالات خانوادگی، اختلالات حافظه و استرس از مشکلاتی است که در این ایام برای افراد به وجود آمده است.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات روانی و استرس افراد باید در زمینه این بیماری و واکسیناسیون، شفافیت وجود داشته باشد و از فضای ناامنی که ایجاد شده، دوری کرد. زواره خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهترین کار واکسیناسیون جمعی مردم است اما ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که باید رفع شود.

واریانت دلتا همراه با علائم گوارشی است
یک متخصص داخلی گفت: در پیک پنجم کروناویروس با واریانت دلتا هستیم و در این پیک اغلب مراجعه‌کنندگان دارای علائم گوارشی هستند. دکتر پیمان فروغی در این نشست، اظهار کرد: از همان زمان شیوع پاندمی کرونا وقتی که در پیک بیماری هستیم این مسئله به صورت کامل در بیمارستان‌ها احساس می‌شود.

فروغی تصریح کرد: در حال حاضر در پیک پنجم کروناویروس با واریانت دلتا هستیم و در این پیک اغلب مراجعه‌کنندگان دارای علائم گوارشی مانند اسهال و درد شکم هستند و اگر ما به درد بدن آن‌ها اشاره نکنیم، بیماران چیزی در این زمینه نمی‌گویند. وی ادامه داد: در این واریانت، سرایت‌پذیری ویروس بسیار بالاست و با یک تماس خیلی کوچک تمام خانواده درگیر این بیماری خواهند شد. فروغی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیر صعودی مراجعان به بیمارستان‌ها را داریم و تعداد بیماران بدحال نیز رو به افزایش است.

بی‌اعتمادی به مسئولین دلیل عدم تمایل به واکسیناسیون
یک پزشک عمومی گفت: اغلب مردم به علت بی‌اعتمادی به مسئولین، تمایلی به واکسینه شدن، ندارند. دکتر مهدی صفی در این نشست، اظهار کرد: در ابتدا کشورهای اروپایی مانند چک، اسلواکی و اتریش از واکسن اسپوتنیک خریداری کرده بودند اما پس از انجام واکسیناسیون در کشورهای چک و اسلواکی آن‌ها اعلام کردند که واکسنی که دریافت کردند با اطلاعاتی که روسیه منتشر کرده بود مغایرت دارد بنابراین از این واکسن در اروپا استفاده نشد.

صفی در رابطه با عدم تمایل مردم به واکسیناسیون، بیان کرد: طبق مطالعاتی که در شهر وین انجام شده، ارتباط بسیار کمی بین واکسن هراسی و مسائل روانی وجود دارد و بیشتر مردم به علت بی‌اعتمادی به مسئولین، تمایلی به واکسینه شدن، ندارند. وی مطرح کرد: بعد از تزریق دز اول واکسن و زمان موعد تزریق دز دوم، اگر افراد مبتلا به بیماری کووید۱۹ یا هر بیماری تب‌دار شوند باید در ابتدا بهبودی کامل خود را به دست بیاورند سپس به تزریق واکسن  اقدام کنند.
 

چرایی تفاوت در عوارض بعد از تزریق واکسن کرونا در افراد مختلف

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
برخی افراد گمان می کنند که حتما بعداز تزریق واکسن کرونا باید دچار عوارضی مانند تب، بدن درد و... شوند تا از اثربخشی واکسن مطمئن شوند، اما این تصور درست نیست. حال باید پرسید که چه چیزی باعث ایجاد این عوارض می شود؟ بسیار پیش آمده که افراد پس از دریافت واکسن کرونا به دنبال بروز عوارضی مانند تب، بدن درد و سردرد در خود هستند تا از عملکرد موثر سیستم ایمنی خود در ایجاد حفاظت علیه ویروس مطمئن شوند. این درحالی است که باید توجه کرد که سیستم ایمنی بدن با دو مکانیسم متفاوت در برابر هرگونه ماده خارجی از جمله واکسن عمل می‌کند؛ یکی سیستم ایمنی ذاتی که بلافاصله وارد میدان می‌شود و دوم سیستم ایمنی اکتسابی که روزها تا هفته‌ها طول می‌کشد تا علیه ماده خارجی فعال شود.

بر اساس اعلام سامانه آموزش آنلاین سازمان نظام پزشکی، عوارضی که بلافاصله پس از تزریق پیدا می‌شوند حاصل عملکرد سیستم ایمنی ذاتی بوده که این عملکرد هم فرد به فرد متفاوت است. این در حالی‌ست که ایمنی طولانی‌مدت به دنبال فعالیت سیستم ایمنی اکتسابی و لنفوسیت‌ها است و بنابراین مستقل از میزان بروز عوارض در روز پس از تزریق است. /ایسنا
 

جدیدترین اخبارکرونا در ایران| رشد ۳۷ درصدی شهرستان‌های قرمز
 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

روز گذشته درحالی هیچ آماری از تزریق واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت اعلام نشد که کارشناسان بهداشت و درمان براین باورند هر روز تاخیر در این زمینه به معنی افزایش هزینه مدیریت پیک پنجم با جهش موارد فوتی است. به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم،  آمارهای رسمی منتشر شده از شرایط همه‌‌گیری کرونا در سراسر کشور نشان می‌دهد ویروس دلتا با قدرت درحال فعالیت است و با سرعتی غیرقابل تصور تمامی کشورمان را آلوده کرده و درحال افزایش محدوده فعالیت خود در خوشه‌های کوچک شهرستانی است تاجایی که اکنون 232 شهرستان کشور در شرایط  حاد و بحرانی همه‌گیری قرار گرفته‌اند. در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند روند فعالیت سریع دلتا در سراسر ایران به دلیل قدرت سرایت بالای این نوع از ویروس است که می‌تواند در کوتاه‌ترین مدت ممکن تعداد موارد ابتلای بالایی در منطقه فعالیت خود ایجاد کند. 

به گفته این گروه تاکید دارند این نوع رفتار ویروس دلتا در واقع یکباره حجم سنگینی از بیمار را به مراکز درمانی تحمیل خواهد کرد که سبب زمینگیر شدن نظام بهداشت و درمان در منطقه می‌شود و در نهایت افزایش تعداد موارد فوتی مستقیم و غیر مستقیم این اتفاق شوکه کننده خواهد شد، به همین دلیل بهترین راهکار برای کنترل این ویروس ممانعت از شکل‌گیری خوشه‌های بیماری و گردش آزاد ویروس در جامعه است. این اظهار نظر کارشناسان درست زمانی مطرح شده که می‌بینیم به گفته مسئولان میزان توجه به پروتکل‌های بهداشتی نزولی شده و در برخی نقاط حتی به زیر 40 درصد رسیده و نکته نگران کننده‌تر اینجاست که همچنان روند واکسیناسیون افراد براساس سند عمومی واکسیناسیون آنطور که لازم است پیش نمی‌رود.
 

از عذرخواهی تا حذف آمار روزانه واکسیناسیون از جدول رسمی!

مشکلات اجرایی طرح واکسیناسیون عمومی اگرچه از سوی مسئولان به موضوع واردات گره زده شده اما واقعیت امر اینجاست که ظاهرا در شرایط همه‌گیری با ویروس دلتا بهترین و موثرترین راهکار افزایش سطح ایمنی در جامعه با استفاده از واکسیناسیون عمومی است. اهمیت انجام واکسیناسیون اینجاست که با افزایش تعداد موارد واکسینه شده بدون تردید چرخه ابتلا در کشور کمتر و کمتر می‌شود و البته افرادی که به عنوان بخش آسیب‌پذیر جامعه شناخته می‌شوند نسبت به این ویروس منحوس ایمنی‌بیشتری خواهند داشت. به گفته کارشناسان اصلی‌ترین دستاورد انجام به موقع واکسیناسیون کاهش نرخ بیماران بدحال در سراسر کشور است، چون براساس تحقیقات انجام شده احتمال بیمار شدن افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند نیز وجود دارد اما نکته اصلی اینجاست که با کنترل تعداد موارد بستری در سراسر ایران به نوعی فرصت مناسبی برای کادر درمان ایجاد می‌شود که بتوانند خدمات بهتری به بیماران بدحال احتمالی ارایه کنند که مجموع این فرایند کاهش نرخ مرگ‌ومیر خواهد شد.

اما بررسی آماری در سراسر کشور نشان می‌دهد که حتی اگر از مشکلات واردات و بدقولی برخی از فروشندگان واکسن به ایران نیز بگذریم می‌بینیم ظاهرا این مهم هنوز در میان مسئولان بهداشت و درمان جدی گرفته نشده به صورتی روز گذشته هیچ آماری از میزان تزریق واکسن ارایه نشده و احتمالا تزریقی انجام نشده که همین روند می‌تواند نتیجه‌ای نگران کننده در از بین رفتن دستاوردهای سیاست‌های گذشته باشد، چون ویروس منحوس یک روز دیگر آزادانه تعداد بیشتری از هموطنان را آلوده کرده است. به گفته کارشناسان بهداشت ودرمان شاهد مثال نا مناسب بودن روند واکسیناسیون با شرایط موجود فعالیت ویروس منحوس در سراسر کشور دقیقاً جایی روشن می‌شوند که یکی از مقامات ارشد وزارت بهداشت رسماً در رسانه ملی از مردم عذرخواهی کرد و در پی آن می‌بینیم در بحرانی‌ترین شرایط همه‌گیری یک روز بدون واکسیناسیون را تجربه کرده‌ایم.
 

شهرستان‌ها یکی پس از دیگری قرمز می‌شوند

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
این درحالی است که درست زمانی که همه مسئولان بهداشت و درمان تاکید دارند مهمترین راهکار مدیریت پیک پنجم با ویروس جهش یافته دلتا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است تعطیلات پایان تیرماه از راه رسید و علی‌رغم تمام محدودیت‌ها شاهد افزایش حجم بالای تقاضای سفر در سراسر کشور بخصوص مناطق ییلاقی شدیم.

اتفاقی که قطعا می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تغییرات معناداری در تعداد مبتلایان جدید و البته موارد فوتی اثرگذاری داشته باشد؛ اما گویی دلتا با سرعت وارد عمل شده و در دومین روز آغاز تعطیلات شهرستان‌های بیشتری از کشورمان را در گیر کرده و به رنگ قرمز آورده است؛ به صورتی که براساس آمارهای جدید وزارت بهداشت تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی در ایران رشدی معادل .... را تجربه کرده و مجموعا به رقم 232 شهرستان رسیده است.  از سوی دیگر کاهش معنادار تعداد شهرستان‌های نارنجی و زرد کاملا حکایت از بحران شکل گرفته در سراسر ایران دارد و احتمالاً دومین ماه از تابستان 1400 با آمارهایی شوکه کننده از نرخ ابتلا، بستری و نهایتا فوتی آغاز می‌شود که می‌توانستیم مانع از آن باشیم تنها با دو کار ساده رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی و البته واکسیناسیون عمومی در کمترین زمان ممکن.

البته کارشناسان بهداشت و درمان با تجزیه و تحلیل نمودارهای فعلی براین باورند در ده روز آینده با افزایش تعداد موارد فوتی از مرز 89000 فوتی ناشی از کرونا با سرعت عبور می‌کنیم که این به معنی افزایش هزینه‌های مدیریت پیک پنجم و دقیقاً مخالف اظهار نظر وزیر بهداشت است. به‌هرحال براساس آمارهای جدید هم اکنون  232 شهر کشور در وضعیت قرمز ، 117 شهر در وضعیت نارنجی و 99 شهر در وضعیت زرد متاثر از بیماری کرونا قرار دارند.

بر اساس این گزارش علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، شهرستان‌های زیر قرمز خواهند شد: آذرشهر، سراب، عجب شیر (آذربایجان شرقی)، ارومیه، شاهین دژ، ماکو، چایپاره (آذربایجان غربی)، خلخال، مشگین شهر، گرمی (اردبیل)، سمیرم، شاهین شهر و میمه، فریدن، فلاورجان، نجف آباد، گلپایگان (اصفهان)، ساوجبلاغ (البرز)، آبدانان (ایلام)، دیلم (بوشهر)، زیرکوه، قائنات (خراسان جنوبی)، چناران (خراسان رضوی)، اندیمشک، بندرماهشهر، بهبهان (خوزستان)، ابهر، خدابنده، خرمدره، زنجان (زنجان)، دامغان، شاهرود (سمنان)، آباده، ارسنجان، استهبان، اقلید، سپیدان، فسا، مرودشت، پاسارگاد، کازرون (فارس)، آبیک، آوج (قزوین)، الیگودرز، کوهدشت (لرستان)، اراک، دلیجان، زرندیه (مرکزی)، اسدآباد، همدان (همدان)، شهرکرد، فارسان (چهارمحال و بختیاری)، بیجار، سنندج (کردستان)، بافت، بردسیر، ریگان (کرمان)، سنقر، صحنه، گیلانغرب (کرمانشاه)، آستانه اشرفیه، رضوانشهر، سیاهکل، شفت، صومعه سرا، طوالش، لاهیجان (گیلان)، اشکذر (یزد).
 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

استان کرمان
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، شیوع کرونا آن هم از نوع دلتای آن در استان کرمان هر روز بد و بدتر شده، آمارهای کرونایی روزانه رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کنند و بر اساس آخرین رنگ بندی کرونایی اعلام شده در استان کرمان 17 شهرستان در وضع قرمز کرونایی، دو شهرستان رابر و انار در وضعیت نارنجی و سه شهرستان راور، کوهبنان و ارزوئیه در وضعیت زرد قرار دارند.

کرمان در گذر از سخت‌ترین و سنگین‌ترین روزهای کرونایی خود قرار داشته و همچنان غلبه رنگ قرمز در بیشتر مناطق استان ادامه دارد به طوری که ظرفیت تخت‌‌های بیمارستانی در استان در حال تکمیل شدن است و این در شرایط مسئولان از کم شدن میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر می‌دهند و این بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی نگران‌کننده است. چند روز گذشته بود که معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که استان کرمان در رتبه دوم بستری‌های کرونایی کشور در هفته گذشته قرار دارد و علی ابرازه مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضو تیم واکنش سریع این وزارتخانه نیز وضعیت شیوع ویروس کرونا در شرق استان کرمان را بحرانی عنوان کرد. حال قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به شرق استان کرمان همه‌گیری بیماری کرونا در استان کرمان را رو به افزایش توصیف کرد و گفت "وضعیت چهار شهرستان در استان کرمان بحرانی است."

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 961 مورد است. وی با بیان اینکه از این تعداد 508 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 99 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 191 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 59 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 104 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 201 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 26 هزار و 907 مورد رسیده است. وی به فوت 20 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 367 نفر رسیده است. شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 217 هزار و 583 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 78 هزار و 448 مورد است.

استان هرمزگان
در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 368758 بوده و اکثر تست‌ها مثبت هستند. وی افزود: میزان بیماران بستری افزایش داشته و در حال حاضر 929 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستانهای استان بستری هستند.  نوروزیان گفت: از این تعداد 120 بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت 25 بیمار نیز وخیم گزارش شده است. وی تصریح کرد: آمار بیماران قرنطینه خانگی نیز رشد قابل توجهی دارد و در حال حاضر بالغ بر 12هزار بیمار در منازل خود تحت قرنطینه هستند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان 4 بیمار دیگر شامل 2 آقا و 2 خانم در محدوده سنی 28 الی 71 سال از شهرستان‌های بندرعباس (2 نفر ) و خمیر و میناب را گرفت و شمار جان باختگان به 1570 نفر رسید. 

چالش بدحالی یک پنجم بستری های کرونایی در قم

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم چالش این روزهای بخش بهداشت و درمان استان را وخیم بودن حال بیش از یک پنجم بستری های کرونایی در استان دانست. سیامک محبی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم با بیان این که در حال حاضر ۱۶۹ شهر قرمز، ۱۶۶ شهر نارنجی و ۱۱۳ شهر زرد در کشور دیده می شود اظهار کرد: متأسفانه هیچ کدام از شهرهای کشور در وضعیت آبی کرونایی نیست. وی سپس به آمار واکسیناسیون در استان توجه داد و گفت: تاکنون بیش از ۹۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده که حدود ۶۴ هزار دُز مربوط به نوبت اول و حدود ۲۶ هزار دُز نیز مربوط به نوبت دوم واکسینه کردن مردم بوده است. رئیس مرکز بهداشت استان قم همچنین به آمار تزریق بیش از ۱۴ هزار دُز واکسن ایرانی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: باید گفت برخی تجمعات در مراکز واکسیناسیون و در روزهای اخیر به دلیل مراجعه برخی مردم برای تزریق بدون ثبت نام در سامانه سلامت بوده است، از این رو از مردم تقاضا داریم که پیش از هرگونه مراجعه، حتما در سامانه سلامت ثبت نام کنند تا تعیین نوبت برای آنان صورت گیرد.

محبی ظرفیت فعلی استان را برای واکسیناسیون علیه بیماری کرونا، حدود چهار هزار دُز دانست و تصریح کرد: این تعداد تا حدود هفت هزار دُز در روز قابل افزایش است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در عین حال افزود: در حال حاضر و به طور متوسط در هر پایگاه تجمیعی واکسیناسیون در استان، ۶ تا ۷ تیم تزریق واکسن مستقر هستند. رئیس مرکز بهداشت استان قم درباره درصد تزریق انجام شده نسبت به واکسن تحویلی به استان نیز گفت: این عدد حدود ۶۰ درصد است و باید گفت استان قم بر این اساس جزو استان های پایین جدول در کشور محسوب می شود. وی در عین حال درباره میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی یادآور شد: با این که میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در قم بیشتر از میانگین کشوری است، اما باید اذعان کرد که کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کل کشور و البته در استان مشهود است.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به اینکه میانگین روزانه بستری در قم به عدد ۴۹۶ بیمار رسیده است خاطرنشان کرد: یکی از چالش های این روزها در قم، وخامت حال بیش از یک پنجم بستری های کرونایی است، ضمن آن که باید بگوییم ورود استان به موج جدید کووید۱۹ در حالی اتفاق افتاد که هنوز از موج قبلی خارج نشده بودیم. محبی افزود: آخرین آمار بیانگر آن است که میزان مراجعه به مراکز ۹ گانه بهداشتی در قم در هفته اخیر به حدود سه هزار و ۲۰۰ مورد رسیده است، در حالی که این آمار در دو هفته قبل حدود دو هزار و ۳۰۰ مورد بود. وی با ابراز نگرانی از افزایش فوتی های کرونایی در قم اذعان کرد: متأسفانه مرگ و میر هفتگی و قطعی کرونایی در قم از عدد ۱۱ به ۳۱ رسیده است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در عین حال بیان داشت: پیش بینی ما این است که روند صعودی بیماری کووید۱۹ حداقل در دو هفته آینده تداوم خواهد داشت، اگرچه امیدواریم این پیش بینی محقق نشود.

محبی با اشاره به این که بر اساس آخرین آمار، بیش از ۱۱ هزار نمونه گیری هفتگی کرونایی در استان انجام شده است تصریح کرد: از این تعداد، بیش از دو هزار و ۷۰۰ نمونه مثبت بوده است. وی با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی نمونه گیری های کرونایی در هفته اخیر یادآور شد: متأسفانه با این درصد افزایش در نمونه گیری ها، شاهد افزایش ۴۳ درصدی بیماران شناسایی شده در استان بوده ایم که این امر به معنای وقوع چرخش سریع تر ویروس در بین مردم است. رئیس مرکز بهداشت استان همچنین از تلاش برای مدیریت بیماران کرونایی در استان برای پُر نشدن تخت های بیمارستانی خبر داد و تأکید کرد: در حال حاضر تنها ۱۶ درصد بیماران شناسایی شده کرونا در بیمارستان های استان بستری می شوند.
 

میزان رعایت شیوه نامه ها در پاساژها ۶۰ درصد است

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مدیرکل مدیریت بحران استان قم میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی را در پاساژها و بازارهای استان ۶۰ درصد اعلام و بر ضرورت رعایت بیشتر این شیوه نامه ها توسط مردم و اصناف تأکید کرد.  محسن اروجی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به تجهیز محل نمایشگاه دائمی استان قم به عنوان پایگاه تجمیعی واکسیناسیون ابراز امیدواری کرد راه اندازی این مرکز با تعداد قابل توجه ایستگاه های تزریق واکسن، استقبال بیشتر مردم استان را از واکسیناسیون به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: البته همه مردم باید قبل از مراجعه برای واکسیناسیون در پایگاه سلامت به نشانی Salamat.gov.ir ثبت نام کنند و پس از دریافت پیامک تعیین نوبت، به مرکز مشخص شده برای آنان مراجعه کنند تا ازدحام و تراکم در مراکز واکسیناسیون پیش نیاید. وی همچنین به تداوم وضعیت قرمز کرونایی در استان توجه داد و افزود: محدودیت ها و ممنوعیت ها بر اساس شرایط قرمز کرونایی در هفته آینده در استان برقرار است. مدیرکل مدیریت بحران استان قم ادامه داد: بدیهی است همه دستگاه ها، نهادها و اصناف موظفند بر اساس شیوه نامه های بهداشتی مصوب و ابلاغ شده عمل کنند تا مشمول اخطار، غیرفعال سازی و یا پلمب نشوند.

وی با تأکید بر این که مراسم های عزاداری ماه های محرم و صفر بر اساس شیوه نامه های ابلاغ شده در سال گذشته برگزار می شود ابراز امیدواری کرد رعایت این شیوه نامه ها مورد توجه همه عاشقان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع) باشد. اروجی اضافه کرد: بر اساس مصوبات جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا، محدودیت هایی برای مراکز هفت گانه مانند تالارها، شهربازی های سرپوشیده، استخرهای سرپوشیده و سالن های سینما و تئاتر در نظر گرفته شده که این محدودیت ها ادامه دارد. وی یادآور شد: این مراکز به دلیل وجود تجمع و تردد زیاد و همچنین افزایش ریسک ابتلا به کرونا مورد توجه ویژه قرار گرفته است تا با افزایش نظارت ها، شاهد کمترین آسیب ها برای مردم باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان در عین حال اذعان کرد: بازدیدهای نظارتی از این مراکز هفت گانه بیانگر آن است که مواردی مانند پاساژها و بازارها با ۶۰ درصد رعایت شیوه نامه های بهداشتی، نیازمند توجه بیشتر واحدهای صنفی فعال و همچنین مردم در موضوع رعایت شیوه نامه هاست. وی افزود: البته در این بین مراکزی مانند شهربازی های سرپوشیده و استخرهای سرپوشیده هم هستند که تلاش بیشتری برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی از خود داشته اند و میزان رعایت شیوه نامه ها در آن ها به ۸۰ تا ۹۰ درصد رسیده است. اروجی همچنین به تداوم إعمال کمترین خاموشی ها در بخش خانگی توجه داد و اظهار کرد: مهلت ارائه اظهارنامه های مالیاتی برای اصناف مختلف تا پایان مرداد ماه سال جاری تمدید شده است. وی با اشاره به تعطیلی 6 روزه اعلام شده در تهران و البرز بیان کرد: پلیس راهور و نهادهای نظارتی در این روزها مراقب خواهند بود تا این تعطیلی ها سبب افزایش سفرهای مردمی و از جمله سفر برخی از مردم به قم نشود، ضمن آن که خروج از قم نیز به عنوان منطقه قرمز کرونایی ممنوع است و مشمول جریمه خواهد بود. /فارس

 
چهارشنبه سی ام تیر


ویدئو / طرح ضربتی واکسیناسیون توسط اورژانس فعال شد

 
طرح ضربتی واکسیناسیون توسط اورژانس به دستور وزیر بهداشت همزمان با عید قربان از چهارشنبه 30 تیر در مناطق مختلف تهران آغاز شد. در این طرح پایگاه‌های فردی و خودرویی در خدمت شهروندان تهرانی برای واکسیناسیون است تا سرعت بخشی به پوشش واکسیناسیون مردم را اجرایی کنند. در گام نخست این طرح که قرار است تا پایان طرح واکسیناسیون در کشور ادامه داشته باشد، اورژانس با ۴ اتوبوس - آمبولانس، ۲ موبایل کلینیک که ۱۰ تیم حرفه‌ای و آموزش دیده را در خود جای دیده، در مناطق مختلف تهران مستقر شده‌اند.

قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا کدام مواد غذایی را بیشتر بخوریم؟

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
تغذیه یکی از موارد مهم قبل و بعد از واکسیناسیون علیه کروناست که باید آن را مورد توجه قرار داد و پرسید قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا چه مواد غذایی را مصرف کنیم؟ بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، یکی از موارد تغذیه ای که قبل و بعد از واکسیناسیون علیه کرونا باید رعایت کنید، مصرف آب و مایعات فراوان است.  مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید- ۱۹ بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می شود، بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری می کند.

افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی، فشار خون بالا یا بیماری های ریوی هستند در خصوص میزان مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند. مواد غذایی آبدار مانند میوه ها، سبزی ها، انواع سوپ و آبگوشت علاوه برکمک به تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کنند. به ویژه در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون، توصیه می شود مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شود. توجه کنید که نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه هایی که دارای قند افزوده هستند و شربت های خیلی شیرین، نوشابه های گازدار و بطور کلی همه نوشیدنی های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می شوند. بهترین نوشیدنی آب است. مصرف آب میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت های خانگی کم شیرین نیز برای تامین آب بدن مناسب هستند.

دوم، مواد غذایی ضد التهاب است؛  رعایت طولانی مدت یک رژیم غذایی سالم، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشد و به ما کمک کند تا علاوه بر مبارزه بهتر با عفونت ها، پاسخ ایمنی قوی تری به واکسیناسیون داشته باشیم. مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزی ها، ماهی های چرب، آجیل و مغز دانه ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می کند. زیرا التهاب کمتری در بدن ایجاد می کند. مصرف غذاهای ضد التهاب قبل و پس از تزریق واکسن می تواند کمک کننده باشد. اضافه کردن چاشنی هایی مثل زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زرد چوبه، سیر و پیاز در تهیه غذا به دلیل خاصیت ضد التهابی توصیه می شود. زردچوبه را می توان به چای نیز اضافه کرد. همچنین ماهی نوعی غذای ضد التهاب محسوب می شود. ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی، قزل آلا، کپور و روغن کبد ماهی بیشترین امگا ۳ را بعنوان عامل ضد التهابی دارند.

همچنین آجیل و انوع مغزها و دانه ها مانند بادام، گردو، پسته، فندق، بادام زمینی و کنجد، روغن کنجد و روغن زیتون نیز از مواد غذایی ضد التهاب محسوب می شوند. سوم، مصرف بیشتر سبزی ها و میوه ها است.  بطور کلی مصرف روزانه سه تا پنج واحد از گروه سبزی ها و ۲ تا چهار واحد از گروه میوه ها، آنتی اکسیدان ها شامل روی، سلنیم، ویتامین A و ویتامین C را که برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی لازم هستند را تامین می کند. مصرف کافی سبزی، سالاد و میوه قبل و پس از واکسیناسیون همراه با وعده های غذایی و در میان وعده ها توصیه می شود. چهارم، مصرف منابع غذایی پروتئینی مصرف روزانه مقادیر کافی از منابع غذایی پروتئین و جایگزین های آن شامل انواع حبوبات، تخم مرغ، انواع گوشت بویژه گوشت سفید مرغ، ماهی نیز برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن توصیه می شود. منابع غذایی پروتئینی حاوی ریز مغذی هایی مانند روی و سلنیوم هستند که با خاصیت آنتی اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

همچنین شیر و لبنیات شامل ماست، پنیر و کشک نیز علاوه بر تامین کلسیم و فسفر، از منابع تامین پروتئین نیز می باشند. پنجم، مکمل ویتامین D؛ ویتامین D تنها ویتامینی است که به مقدار لازم از منابع غذایی تامین نمی شود و براساس دستورالعمل های وزارت بهداشت، لازم است ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزارواحدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، به جز در مادران باردار که دوز روزانه ۱۰۰۰ واحدی دریافت می کنند مصرف شود. سایر ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی و استفاده از گروه های غذایی اصلی شامل گروه نان و غلات،  بویژه سبوس دار، گروه میوه ها، گروه سبزی ها، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت و تخم مرغ و حبوبات تامین می شود و نیازی به استفاده از مکمل های ویتامینی نیست.
 

دوشنبه بیست و هشتم تیر

محرز: وضع خراب است/ کنترلی بر اجرای دستورالعمل‌ها نیست


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
محرز،متخصص بیماری‌های عفونی: اگر روند به همین منوال باشد روزهای سخت‌تری در انتطارمان خواهد بود. دستورالعمل‌ها ابلاغ می‌شود اما کنترلی برای اجرای آن وجود ندارد؛ در حالی که باید هرچه سریع‌تر و قاطع‌تر عمل کرد.  اکنون وضع خراب است، کرونای نوع دلتا فوق‌العاده مسری است./ایسنا
 

یکشنبه بیست و هفتم تیر


نگرانی های جدید از ویروس جدید

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران: تمامی بیمارانی که علائمی شبیه سرما خوردگی دارند تا 99 درصد به #کرونا مبتلاشده اند. وضعیت بسیار نگران کننده است و آمار مراجعه کنندگان به بیمارستان های به بالای 20 هزار نفر رسیده است و تعداد بیماران بستری شده در 24 ساعت گذشته در بیمارستان ها به هزار و 800 نفر رسیده است.


درگیری کودکان در ملایر با کرونا دلتا

شبکه بهداشت و درمان ملایر همدان: با توجه به افزایش میزان درگیری کودکان در کرونا دلتا، در حال حاضر ۱۰ کودک با علائم اسهال و استفراغ در بیمارستان مهر ملایر بستری هستند. سرعت انتقال بیماری در کرونا دلتا به ۸ تا ۱۲ برابر افزایش یافته است و بهترین کار، رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی است./ایسنا


متولدین قبل از سال ۱۳۴۰ برای واکسن کرونا در سامانه سلامت ثبت‌نام کنند

روابط عمومی وزارت بهداشت: متولدین سال ۱۳۴۰ و قبل از آن برای دریافت نوبت واکسیناسیون کووید ۱۹ در سامانه سلامت به نشانی SALAMAT.GOV..IR ثبت نام کرده و در پی دریافت پیامک برای دریافت واکسن به مراکز مندرج در پیامک نوبت، مراجعه کنند./ایرنا


شکسته شدن رکورد روزانه واکسیناسیون کرونا در کشور

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
نمکی، وزیر بهداشت: آمار مسرت بخش واکسیناسیون از ساعت ۸ صبح امروز تاکنون که نزدیک به چهارصد هزار تزریق بود رکورد تازه‌ای در واکسیناسیون کشورست که حاصل تلاش بی وقفه کلیه همکاران ارجمند در خانه‌های بهداشت، مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های ایجاد شده، مراکز تجمیعی، سازمان اورژانس و همچنین زحمات کلیه عزیزان همراه در نیروهای مسلح، سازمان بسیج و مردم عزیز در سراسر کشورست./شبکه خبر


قرنطینه شدن نخست وزیر و رئیس خزانه داری انگلیس


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
پس از تماس بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و ریشی سوناک، رئیس خزانه داری پادشاهی این کشور با «ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس که آزمایش ابتلای وی به کرونا مثبت از آب درآمده بود، این دو مقام ارشد این کشور نیز خود را قرنطینه می کنند. پیشتر خبرها حاکی از خود قرنطینه گی ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلیس بود. قرنطینه شدن بوریس جانسون و ریشی سوناک پس از آن انجام می شود که ادامه فعالیت این دو مقام انگلیسی از دفترهایشان انتقاداتی را برانگیخته بود.


آخرین آمار از وضعیت مبتلایان و واکسیناسیون کرونا در کشور

 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


افزایش ۱۹ درصدی بیماران فوت شده کرونایی در این هفته


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سخنگوی وزارت بهداشت: با گسترش سویه‌های جدید ویروس کووید ۱۹ در اغلب استان‌های کشور و کاهش چشمگیر در میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی، شاهد تداوم روند افزایشی این بیماری در کشور هستیم. در هفته‌ای که گذشت تعداد بیماران سرپایی کرونا مثبت در کشور با افزایش حدود ۲۵ درصدی مواجه بوده است. همچنین در این هفته با افزایش حدود ۳۵ درصدی در تعداد بیماران بستری مثبت و افزایش ۱۸.۵ درصدی در تعداد بیماران فوت شده کووید ۱۹ بودیم. در هفته گذشته استان‌های ایلام، کرمان، یزد، مازندران و هرمزگان به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بودند./ایسنا


حواشی المپیک توکیو؛ آزمایش کرونای یکی از اعضای تیم رسانه ای ایران در فرودگاه توکیو مثبت شد

 


استاندار تهران: واکسن تامین شود واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال را شروع می‌کنیم

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 

استاندار تهران از تزریق واکسن برای گروه سنی بالای ۶۰ سال در تهران ظرف ۲۰ روز آینده در صورت تامین واکسن خبر داد. انوشیروان محسنی بندپی در پایان جلسه قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا د رجمع خبرنگاران گفت: متاسفانه در چند روز اخیر در استان تهران شاهد افزایش تعداد بیماران سرپایی و بستری و همچنین فوتی ها بوده ایم. در حال حاضر ۷۴۰۰ بیمار در بیمارستان های استان تهران بستری هستند، لذا برای مدیریت این بیماری همانند پیک های قبلی همکاری مردم نقش موثری خواهد داشت.

وی افزود: میانگین رعایت پروتکلهای استان تهران نسب به میانگین کشور بالاتر است اما با توجه به تراکم بالا و افزایش مسافران مترو و اتوبوس شاهد افزایش ابتلا به ویژه از نوع دلتای کرونا ویروس هستیم. لذا مصوب شد که با همکاری اصناف در شرایط قرمز استان تهران مشاغل گروه هایی که منع فعالیت دارند مورد نظارت بیشتر قرار بگیرد. به این ترتیب تالارها و رستوران ها به جز موارد بیرون بر به همراه پاساژها و سینماها با همکاری اتحادیه ها تشدید نظارت ها برایشان در دستور کار قرار گرفته تا شرایط مدیریت و کنترل بهتر فراهم شود.
وی ادامه داد: در بحث تامین واکسن ۸۱ مرکز تجمیعی مشغول فعالیت هستند که روز گذشته ۴۴ هزار واکسن تزریق شده است و در نمایشگاه بین المللی نیز هماهنگی های لازم انجام شده تا غرفه هایی برای تزریق واکسن اختصاص دهد.
وی تاکید کرد: ۱۵ تیم بازرسی مشترک میان اصناف و دادستانی به عنوان اکیپ های بازرسی تشکیل شده اند تا با مشارکت بر روند اجرای پروتکلها نظارت کنند. همچنین در جلسه امروز مطرح شد که یکی از مصوبات در خصوص زیان هایی باشند که اصناف دیده اند که برای جبران آنها به ستاد ملی پیشنهاداتی ارائه شده است.
به گفته استاندار تهران، در استان تهران در ابتدا ۶۸ تا ۷۰ ساله ها ثبت نام کردند اما از دیروز ۶۰ سال به بالاها هم ثبت نام کردند که در تهران یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارند که براساس پیامک ارسالی می توانند به مراکز برای تزریق واکسن مراجعه کنند. با توجه به آمارها برای همه گروه های سنی به اندازه کافی واکسن وجود دارد تا در ۲۰ روز آینده گروه سنی بالای ۶۰ سال تزریق واکسنشان انجام شود.

در بخش دیگری از این جلسه مومنی رئیس اتاق اصناف نیز گفت: عملا از ابتدای شیوع کرونا برابر مصوبات ستاد ملی اصناف دستورالعملها را اجرا کردند و با توجه به خیز جدیدی که شکل گرفته شدت عمل بیشتری در رعایت پروتکلها منظور شده است لذا تعطیلات اصناف هایی که در شرایط قرمز اجازه فعالیت ندارند مورد توجه قرار گرفته است. البته بخشی از گزارشات نیز در این زمینه ارسال شده که برخی توجه کافی را ندارند لذا اکیپ های نظارت بر روند نظارتی خود توجه بیشتری خواهند داشت و با تخلفات برخورد خواهند کرد.

وی تاکید کرد: از دستگاه های دولتی انتظار داریم به حداقل وعده هایی که داده اند عمل کنند هر گونه ممنوعیت باید فراگیر باشد و تنها اصناف را تحت فشار قرار ندهیم و بانک ها نیز باید شامل این تصمیمات باشند در خصوص بدهی ها بیمه و مالیات و تسهیلاتی که ستاد ملی مصوب کرده هنوز اقدامی عملیاتی نشده است.


افزایش ۷۰ درصدی مراجعان کرونایی در دومین کلانشهر کشور

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش ۷۰ درصدی میزان مراجعات مردم به مراکز منتخب کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه خبر داد. دکتر محمدحسن درخشان روز یکشنبه اظهار داشت: هم اکنون ۴۱ مرکز خدمات جامع سلامت ویژه کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه سرپایی و برای افراد با علائم مشکوک به کرونا دایر است. وی بیان کرد: در حال حاضر نتیجه آزمایش افزون بر ۳۵ درصد از مراجعه کنندگان به مراکز منتخب دانشگاه علوم پزشکی مشهد مثبت می شود و این میزان از ابتدای آغاز  موج پنجم کرونا و شیوع دلتای هندی در حال افزایش است. وی خاطرنشان کرد: شدت هر موج جدید بیش از ۱۰ برابر موج‌های قبلی بوده است، این روزها نگرانی شدیدی بابت کنار گذاشتن ماسک، عدم رعایت فاصله اجتماعی و بی‌توجهی نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی داریم.

دکتر درخشان گفت: نتایج هر عادی‌انگاری، بین ۷ تا ۱۴ روز بعد در افزایش مراجعات به مراکز درمانی و میزان ابتلای شهروندان به کووید ۱۹ قابل مشاهده است. وی ادامه داد: متأسفانه سطح سنی مبتلایان به ویروس کرونا در موج‌های چهارم و پنجم کاهش یافته و در ۲ موج اخیر به‌خصوص در موج پنجم، افزایش چند برابری درگیری‌ها و شدت سرایت‌ها را به‌خصوص در موارد خانوادگی داشته ایم، زیرا قالب درگیری و سرایت ویروس دلتا به‌صورت خانوادگی بوده است. مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در موج پنجم کرونا تمامی سنین به‌ویژه کودکان و نوجوانان درگیر می شوند، ضمن اینکه افزایش میزان ابتلای جوانان، میانسالان و کهنسالان به کووید ۱۹ را هم شاهد بوده ایم. دکتر درخشان گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی، به ویژه استفاده از ماسک،  فاصله اجتماعی و پرهیز از اجتمالات و دورهمی ها اکنون بیش از هر زمانی ضروری است.
 

هشدار! رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته است!

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
به گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در روزهای اخیر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در جامعه به ۴۸ درصد رسیده که با توجه به گردش و قدرت سرایت بالای ویروس دلتا، موجب افزایش تعداد بیماران می‌شود.
 

پاسخ به ابهامات مطرح‌شده درباره واکسن برکت/ مواد اولیه تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن موجود است

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 

فناور واکسن برکت به شایعات و ابهامات مطرح شده در فضای مجازی درباره این واکسن کرونا پاسخ داد. دکتر اصغر عبدلی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم، به ابهامات و شایعات مطرح شده در فضای مجازی درباره واکسن کوو ایران برکت پاسخ داد. چرا 1‌.2میلیون دوز واکسن برکت از چرخه خارج شده بود؟ وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی کنار گذاشته شدن یک بچ 1.2میلیون دوزی واکسن برکت از چرخه تولید که چندین روز پیش از سوی مدیر روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام اعلام شده بود، اظهار کرد: در صنعت واکسن‌سازی پس از انجام تست‌های کنترل کیفی، بچ‌هایی که از نظر کیفیت استانداردهای لازم را نداشته باشند، از چرخه حذف و کنار گذاشته می‌شوند. در تمام خطوط تولید واکسن‌ها در جهان این اتفاق می‌افتد و حتی برای واکسن فایزر و جانسون اند جانسون نیز این اتفاق پس از تولید واکسن کرونا، رخ داد.

وی افزود: کنار گذاشته شدن واکسن‌هایی که استانداردهای لازم را نداشته‌اند نکته‌ای مثبت و نشان‌دهنده شفافیت کارخانه سازنده واکسن است زیرا موید این امر است که سلامتی مصرف‌کنندگان واکسن یعنی مردم، در اولویت قرار دارد. عبدلی با بیان این‌که پس از تولید هر بچ واکسن کرونا، بیش از 10 تست کیو سی(QC) روی آن بچ انجام می‌شود، گفت: پس از تولید هر بچ واکسن کرونا، تست‌هایی نظیر "هاست سل پروتئین"، "Host cell DNA"، اندوتوکسین، آلودگی‌های میکروبی و ویسکوزیته و ... روی واکسن‌های آن بچ انجام می‌شود که برای تولید هر بچ واکسن، باید همه این تست‌ها پاس شود و در واکسن برکت نیز این تست‌ها همگی باید پاس شوند تا بتوانیم آن واکسن را به مصرف عموم برسانیم که این روند به خوبی در حال انجام شدن است. این متخصص ویروس‌شناسی با بیان این‌که پیش از کمیت واکسن، کیفیت واکسن‌های کرونا اهمیت فراوانی دارد، تصریح کرد: نهایت سعی و دقت در تولید واکسن کرونا در ایران صورت می‌گیرد.

فناور واکسن کوو ایران برکت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی درباره کمبود ژل و مواد اولیه واکسن برکت تاکید کرد: بحث‌هایی مبنی بر کمبود مواد اولیه واکسن برکت کاملاً شایعه‌سازی است؛ تکنولوژی ساخت این واکسن ایرانی کرونا، کاملاً بومی است و ما به هیچ کشوری از نظر فرآیند و پروسسینگ نیاز نداریم و مواد اولیه موردنیاز برای تولید 100میلیون دوز واکسن کرونا را داریم. مطمئن باشید اگر ما برای تولید این واکسن به کشوری دیگری وابسته بودیم نمی‌گذاشتند تولید داخلی صورت گیرد. عبدلی درباره ژل واکسن کرونا نیز گفت: منظور ژل کروماتوگرافی است و طبیعتاً ایران اصلاً مراوده‌ای با شرکت‌های آمریکایی برای واردات این ژل ندارد.
 

همتی خبر داد: هفتمین محموله واکسن کرونا وارد کشور شد

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
رئیس جمعیت هلال احمر از ورود هفتمین محموله واکسن کرونا به کشور خبر داد و گفت: در این مرحله یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۶۰۰ دز واکسن وارد شد. به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص ادامه روند واردات واکسن توسط هلال احمر به کشور گفت: صبح امروز یکشنبه ۲۷ تیرماه، هفتمین محموله واکسن تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر در فرودگاه امام خمینی (ره) برای توزیع سریع و سراسری در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: در این مرحله یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۶۰۰ دز واکسن به کشور وارد شد؛ با ورود این محموله که تاکنون توسط ۹ پرواز به کشور منتقل شده، مجموعا ۸ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۴۰۰ دز واکسن وارد کشور شده است. روز گذشته رئیس جمعیت هلال احمر در دیدار با رئیس جمهور منتخب از آمادگی این جمعیت برای واردات بیش از ۳۰ میلیون واکسن خبر داد، جمعیت هلال احمر در تلاش است با کمک همکاران سایر دستگاه‌ها و شرکای بین المللی در امر تهیه و انتقال واکسن به داخل کشور همچون گذشته فعالیت داشته باشد.
 

واکسن سینوفارم برای استفاده کودکان مجوز گرفت

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مجوز استفاده اضطراری از واکسن ضد کرونای تولیدی شرکت «سینوفارم» چین برای کودکان و نوجوانان در رده سنی ۳ الی ۱۷ سال صادر شد. به گزارش حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از چاینا دیلی، مجوز استفاده اضطراری از واکسن ضد کرونای تولیدی شرکت «سینوفارم» چین برای کودکان و نوجوانان در رده سنی ۳ الی ۱۷ سال صادر شده است. واکسن سینوفارم مبتنی بر یک ویروس غیرفعال است. شرکت سینوفارم این واکسن را با همکاری موسسه ویروس شناسی ووهان و موسسه محصولات بیولوژیکی پکن توسعه داده است. واکسن های غیرفعال برای دهه ها آزمایش شده و با موفقیت در برابر بیماری هایی نظیر دیفتری، هپاتیت B، فلج اطفال، سرفه سیاه و کزاز استفاده شده اند.

تولیدکنندگان واکسن معمولاً ۵ مسیر فنی را در سراسر جهان پیش میگیرند که «واکسن ویروس غیرفعال» رایج ترین روش است. ویژگی های این نوع واکسن، تولید ساده و سریع با ایمنی بالا است و معمولاً برای مقابله با بیماری های حاد استفاده می‌شود. آزمایش های فاز سوم واکسن سینوفارم در ۱۰ کشور جهان از جمله امارات متحده عربی، بحرین، پرو، مراکش، آرژانتین، اردن و پاکستان انجام شده است. یکی از دلایل آزمایش این واکسن در خارج از چین این است که در چین به دلیل کنترل شدید، تعداد عفونت ها به شدت کاهش یافته بود و به طور کلی به دست آوردن داده های معنی دار دشوار بود.

اطلاعات رسمی این واکسن به ویژه داده های مربوط به آزمایش بالینی مرحله سوم به طور رسمی منتشر شده است. در ۲۹ دسامبر سال ۲۰۲۰ /۹ دی ۱۳۹۹/ این شرکت اثرگذاری واکسن سینوفارم را ۷۹ درصد اعلام کرد. سینوفارم ۱۰ دی ۱۳۹۹ در چین مجوز گرفت. پیش از این نیز نتایج یک مطالعه که در مجله لنست ( Lancet Infection Diseases ) منتشر شد، نشان داد تزریق «کروناواک»، واکسن کووید۱۹ ساخته شده توسط شرکت چینی زیست دارویی «سینوواک» برای کودکان و نوجوانان بی خطر است و یک پاسخ آنتی بادی قوی ایجاد می‌کند.
 

افزایش سریع تعداد مبتلایان کرونا / عروسی‌های ۲۰۰ نفره در دل "دلتا"


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹: اگر به نمودار بیماری در کشور نگاه کنیم، می‌بینیم که یک افزایش بسیار سریع و رو به بالا را در زمینه افزایش تعداد مبتلایان داریم. قبلا یک ترسی از کرونا وجود داشت و شاید اکنون این ترس ریخته است، حتی می‌بینیم که عروسی‌های ۲۰۰ نفره و ۱۵۰ نفره دارد در این شرایط برگزار می‌شود. مردم دیگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. در حالی که در پیک دوم و سوم همکاری مردم بیشتر بود./ایسنا
 

معاون سازمان بهزیستی: سازمان ملل یکهزار دستگاه اکسیژن‌ساز به مراکز سالمندان ایران اهدا کرد

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از اهدای نمادین یکهزار دستگاه اکسیژن‌ساز به مراکز سالمندان در سراسر کشور از سوی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران خبر داد و گفت: ۸۰۰ دستگاه اکسیژن ساز هفته گذشته تحویل شده و ۲۰۰ دستگاه نیز به زودی تحویل می‌شود. به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد نفریه روز یکشنبه در آیین اهدای نمادین ۱۰۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز به مراکز سالمندان تحت نظارت با حضور وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور و ساتیا دورایسوامی نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد افزود: ۸۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز بین ۱۸ استان بین مراکز نگهداری سالمندان از سراسر کشور توزیع شده و به محض رسیدن ۲۰۰ دستگاه باقیمانده، آنها نیز در ۱۳ استان توزیع خواهند شد.

وی با اشاره به ۶ دستگاه که برای آیین افتتاح در محل بهزیستی نگهداری شده، گفت: بقیه دستگاه‌های اکسیژن ساز در مراکز مستقر شده است و این ۶ دستگاه نیز بعد از پایین مراسم بین مراکز توزیع خواهد شد. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: اکنون بیش از یکهزار مرکز در کشور برای نگهداری سالمندان، معلولان و بیماران روان مزمن فعالیت دارند که بیش از ۳۵۰ مرکز برای سالمندان هستند. دستگاه‌های اکسیژن ساز پس از مراکز سالمندان بین مراکزی توزیع شده‌اند که جمعیت بیشتری سالمند دارند. نفریه تاکید کرد: دستگاه‌های اکسیژن‌ساز همین الان در حال بهره برداری است و امیدواریم بتوانیم خدمات خود را به گروه سالمندان در کشور توسعه دهیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: با شروع پاندمی کرونا در جهان با هشدار وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی کشور کمیته بیماری واگیردار تشکیل داد. این اقدام دو ماه بعد از اینکه اولین مورد مثبت کرونا در ایران شناسایی شد، انجام گرفت برای همین توسط پزشکان در این کمیته اقدامات پیشگیرانه انجام شد.  اولین بخشنامه کرونا نیز یک ماه قبل از اینکه اولین مورد مثبت در ایران شناسایی شود، صادر شد که ۶ دستورالعمل بهداشتی داست. نفریه با بیان اینکه طی بهمن‌ماه سال ۹۸،   سه بخشنامه صادر شد، افزود: این امر پنج روز قبل از اولین مورد شناسایی‌شده بود.  بهزیستی داوطلبانه همه مراکز را وارد قرنطینه خودخواسته کرد. بیش از ۹۰ پروتکل در مراکز بهزیستی از مراکز سالمندان تا شیرخوارگاه‌ها از مراکز اقامتی تا آموزشی و توانبخشی با همکاری وزارت بهداشت انجام شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیماری کرونا هزینه مراکز ما را زیاد کرد از نهادهای ملی و بین‌المللی استمداد طلبیدیم. با همکاری نهادهایی مانند بنیاد مستضفان و ستاد فرمان امام و دیگر سازمان ها اقدامات خوبی در مراکز انجام شد. اولین سازمان بین المللی که کمک‌های خود را به ما ارزانی کرد صندوق ملل جمعیت متحد و بعد یونیسف بود. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: میزان مرگ و میر در مراکز تحت پوشش بهزیستی به دلیل اقدامات پیشگیرانه نسبت به نرم جهانی و حتی نسبت به کشورهای جهان اول بسیار پایین تر و قابل تامل تر بود مثلا اقدام برای آموزش از راه مجازی دور کودکان معلول توسط سازمان جهانی بهداشت در منطقه تقدیر شد.

نفریه افزود: در دوران کرونا، واکسیناسیون مراکز سالمندان در اولولیت قرار گرفت و تقریبا صد در صد مراکز بهزیستی واکسینه شدند. به طور متوسط همه مراکز ۸۰ درصد دوز اول و ۶۰ درصد دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند و در حال حاضر میزان ابتلا و مرگ و میر بسیار کم شده است. کبیری نماینده صندوق جمعیت ملل متحد نیز در این برنامه گفت: از برنامه‌ریزی برای تاب‌آوری گروهی که در بسیاری از جوامع، تنها می‌مانند، تحت تاثیر قرار گرفتم. کارهای انجام‌شده در بهزیستی برای نجات زندگی این سالمندان، قابل تحسین است. به‌حداقل رساندن مرگ و میر در آسایشگاه‌ها کار بسیار سختی بوده است اما نشان می‌دهد ظرفیت بهزیستی چقدر بالا است که این نرخ را کاهش داده است. وی با تحسین توزیع دستگاه ها با سرعت بالا از سوی سازمان بهزیستی کشور قول داد که ۲۰۰ دستگاه باقیمانده در گمرک به زودی ترخیص خواهد شد.

 
شنبه بیست و ششم تیر


رکورد واکسیناسیون روزانه در ایران

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
امروز به بیش از سیصد هزار نفر در سراسر کشور واکسن کرونا تزریق شد. بدین ترتیب رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور شکست. اکثر افراد بالای شصت سال که امروز در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند همین هفته نوبت‌دهی می‌شوند./ماسک


زالی: علائم سرماخورگی مساوی است با کرونای دلتا

رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران: اکثر آزمایشهای کرونا در خصوص سویه دلتا اشتباه است


وضعیت کرونایی تهران تا دو هفته دیگر قرمز خواهد بود

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان تهران: پیش بینی بنده این است، که پیک پنجم کرونا تا دو هفته دیگر در تهران ماندگار و وضعیت قرمز باشد و در روزهای آینده قطعاً افزایش بستری را خواهیم داشت. اخیراً یک الگویی در کشور دیده می شود، که برخلاف انتظار میزان مرگ و میر در تناسب با میزان بستری نیست، که شاید این عدم تناسب به دلیل آن باشد، که ویروس دلتا چون سرایت پذیری بالایی دارد، اما ضرورتاً موجب افزایش مرگ و میر نمی‌شود./مهر


وزیر بهداشت انگلیس با وجود دریافت واکسن به کرونا مبتلا شد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
ساجد جاوید وزیر بهداشت انگلیس: تست کرونای من مثبت شد. من منتظر نتیجه پی‌سی‌آر هستم اما خوشبختانه تزریق واکسن داشته‌ام و علایم بیماری خفیف است.


آخرین آمار از وضعیت مبتلایان و واکسیناسیون کرونا در کشور

 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


قهوه بخورید تا به کرونا مبتلا نشوید


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
نتایج مطالعات پژوهشگران انگلیسی نشان داده چون قهوه حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانه و خاصیت ضد التهاب داره؛ موجب کاهش خطر ابتلا به ذات‌الریه می‌شود. این تحقیق با تجزیه‌ و تحلیل سوابق ۴۰ هزار نفر در رابطه با رژیم غذایی افراد و ابتلا به کووید۱۹ در بانک اطلاعات پزشکی (Biobank) ثبت شده. همچنین پژوهشگران به این نتیجه رسیدن که مصرف بیشتر سبزیجات پخته یا خام، به استثنای سیب زمینی به طور روزانه، خطر ابتلا به کووید۱۹ رو کاهش میدهد/ سیمانیوز


انتقال ویروس هندی و بروز علائم در چند ساعت رخ می‌دهد

زهرا مشکات عضو هیات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: شدت ابتلا و انتقال ویروس کرونای هندی (دلتا) بسیار بیشتر و بروز علائم آن سریع‌تر از ویروس‌های انگلیسی و معمولی است و در کمتر از چند ساعت رخ می‌دهد. ویروس دلتا موتاسیون بیشتری نسبت به گونه انگلیسی و موارد قبلی دارد و میزان و قدرت ابتلا، بستری و فوت هم به همان نسبت بالاتر است. اگر فردی مورد مشکوکی دارد باید کل خانواده و اطرافیان وی تست بدهند تا در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، اقدام به‌موقع صورت پذیرد./ایسنا
جمعه بیست و پنجم تیر




️سرعت شیوع سویه دلتاى کرونا در کشورهاى مختلف

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

 

وزیر بهداشت: با توجه به خیز پنجم کرونا، بازگشایی مدارس قابل پیش‌بینی نیست

نمکی با بیان اینکه به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها بسیار نگرانیم درباره تکلیف بازگشایی مدارس با توجه به خیز پنجم کرونا توضیحاتی داد و تاکید کرد که بازگشایی مدارس اکنون قابل پیش بینی نیست/ جماران


علت شلوغی مراکز واکسیناسیون

جریان از این قراره که برخی فکر کرده اند که زمان تزریق واکسنشان فرارسیده ، اما فراخوان ۶۰ ساله‌ها فقط برای ثبت نام در سایت بوده نه تزریق و زمان تزریق ، طبق نوبت اعلام می شود./ صدا و سیما


زندانیان قزل‎حصار و رجایی‎شهر واکسن کرونا زدند

مدیرکل زندان‎های تهران: تمام مددجویان، سربازان وظیفه و کارکنان ندامتگاه قزلحصار و زندان رجایی‎شهر بدون محدویت سنی دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند و و تلاش می‎کنیم این طرح همگانی در مراکز دیگر نیز اجرا گردد.
 

آخرین آمار واکسیناسیون / تزریق 210 هزار واکسن امروز ؛ مجموع آمار واکسیناسیون به مرز 8 میلیون رسید

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


آخرین آمار کرونا در ایران / 199 فوتی در 24 ساعت گذشته

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

کودکان بیشتر ممکن است به ویروس کرونای دلتا مبتلا شوند

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

«کریمی» فوق تخصص عفونی اطفال: کودکان بیشتر ممکن است به ویروس کرونای دلتا مبتلا شوند و به تبع آن در زنجیره انتقال هم قرار گرفته و به راحتی می‌توانند بیماری را به دیگران نیز منتقل کنند. یکی از ویژگی‌های این ویروس این است که سرعت انتقال آن بسیار بیشتر بوده و قدرت سرایتش ۶۰ درصد نسبت به ویروس آلفا بالاتر است.
 
پنجشنبه بیست و چهارم تیر

آخرین آمار از وضعیت مبتلایان و واکسیناسیون کرونا در کشور


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 

افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در بین حاضران در المپیک توکیو

تست کرونای یک ورزشکار دیگر در بدو ورود به المپیک توکیو مثبت اعلام شد. ملیت این ورزشکار که روز گذشته وارد توکیو شده، هنوز مشخص نیست وی پس از دو بازیکن از اوگاندا، یک نفر از رژیم اشغالگر قدس و صربستان پنجمین ورزشکاری است که با تست مثبت رو‌به‌رو شده است/ جام جم
 

تحویل ۲ میلیون دوز واکسن برکت تا ۱۰ روز آینده/ کمبودی برای واکسیناسیون سالمندان نداریم


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: ٢ میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت یک هفته تا ١٠ روز بعد به ما تحویل داده خواهد شد. از مرداد هفتگی تقریباً یک میلیون و ٢٠٠ هزار دوز واکسن برکت به ما تحویل خواهد شد. به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرده‌ایم که بدون نوبت واکسن تزریق نکنند. برای واکسیناسیون افراد بالای ۶٠ سال کمبود واکسن نداریم، با توجه به اینکه از تولید داخل میزان قابل توجهی واکسن به دستمان خواهد رسید و واردات هم روند خوبی دارد هیچ کمبودی برای واکسن نداریم./باشگاه خبرنگاران
 

افزایش مسافران مشکوک به کرونا در ورودی‌های کشور

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام افزایش مسافران مشکوک به کرونا در ورودی‌های کشور از پایش سلامت ۴۵۵ هزار و ۷۴۲نفر از نظر ابتلا به کرونا در مبادی ورودی به کشور خبر داد/ ایسنا


موافقت کمیته کارشناسی ستاد کرونا با عزاداری محرم

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات: کمیته کارشناسی ستاد کرونا برگزاری عزاداری محرم را تایید کرده و دستورالعملی هم تهیه شده، امیدواریم ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه دستورالعمل نهایی را تصویب و ابلاغ کند./فارس


تغییر کرونای دلتا به دلتا پلاس


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
یک  فوق تخصص ریه: باید توجه کرد که ۹۵ درصد گونه‌هایی که امروز در انگلستان شناسایی شده‌اند، از گونه دلتا است. ۹۰ کشور درگیر دلتا هستند. خبر بد اینکه دلتا به دلتا پلاس تغییر پیدا کرده است و همان دلتا در حال تغییر به یک دلتای دیگر است
 

واکسن پاستوکووک جهش‌های ویروس کرونا را خنثی می‌کند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
رئیس انستیتو پاستور: نتایج اولیه بررسی‌ها در کوبا نشان می‌دهد که واکسن پاستوکووک روی گونه‌های آفریقای جنوبی، هندی و سویه‌های مرتبط با این جهش‌ها بسیار خوب عمل کرده و به عبارتی آن‌ها را خنثی می‌کند. به طور مثال واکسن آسترازنکا در حالت عادی حدود ۷۰ درصد کارایی دارد اما در مقابل سویه آفریقای جنوبی کارایی آن به ۱۰ درصد تنزل پیدا کرد اما واکسن پاستوکووک می‌تواند در مقابل این سویه‌ها تا حد ۶۲ درصد محافظت را ایجاد کند./ایرنا

چهارشنبه بیست و سوم تیر
 

آغاز واکسیناسیون سنین 60 از ظهر فردا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت: با هماهنگی های انجام شده از فردا 24 تیرماه ساعت 12 ظهر برای سنین 60 سال به بالا سامانه salamat.gov.ir باز خواهد شد و این افراد می توانند وارد سامانه شوند و نوبت دهی خواهند شد.
 

رنگ‌بندی جدید کشور/ خیز پنجم کرونا با سویه هندی در حال اوج‌گیری در تمام مناطق کشور است


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
شهرستان‌های زیر از ۲۴ تیر ۱۴۰۰ در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند: میانه (استان آذربایجان شرقی)، شهرضا، لنجان، نائین (استان اصفهان)، فردیس، نظرآباد (استان البرز)، قدس، ملارد، پیشوا (استان تهران)، بیرجند، طبس (استان خراسان جنوبی)، درگز، سبزوار، سرخس، کاشمر، گناباد (استان خراسان رضوی)، شوش (استان خوزستان)، سمنان (استان سمنان)، ایرانشهر (استان سیستان و بلوچستان)، خنج (استان فارس)، البرز، بوئین زهرا، تاکستان، قزوین (استان قزوین)، قم (استان قم)، بروجرد (استان لرستان)، بابلسر، تنکابن (استان مازندران)، ساوه (استان مرکزی)، ملایر، نهاوند، کبودرآهنگ (استان همدان)، زرند (استان کرمان)، کنگاور (استان کرمانشاه)، کهگیلویه (استان کهگیلویه و بویر احمد)، بندرگز، ترکمن، رامیان، مراوه تپه، کلاله (استان گلستان)، ابرکوه (استان یزد) آمار شهرستان‌ها: ۱۶۹ شهرستان قرمز 🟠 ۱۶۶ شهرستان نارنجی 🟡 ۱۱۳ شهرستان زرد صفر شهرستان آبی
 

آیا سویه کاپا ویروس کرونا خطرناک‌ است؟


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
بعد از انواع دلتا و دلتا پلاس کووید-۱۹، سویه جدید کاپا نیز در هند سه نفر را آلوده و ترس زیادی ایجاد کرده است. سویه کاپا در اکتبر سال ۲۰۲۰ مشاهده شد و نوعی جدید نیست و هنوز به سویه نگران‌کننده نیز تبدیل نشده است. علائم اولیه نوع کاپا، عفونت و بثورات در سراسر بدن، تب شدید، سرفه، آبریزش بینی و قرمزی و آبریزش چشم است. علائم در روزهای بعد شبیه سایر عفونت‌های سویه‌های دیگر کووید-۱۹ است./ایسنا
 

بهداشت جهانی: هیدروکسی کلروکین و رمدسیور در درمان کرونا موثر نیستند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
نتایج یک مطالعه بالینی نشان می دهد هیچ یک از داروهای «هیدروکسی کلروکین» و «رمدسیور» باعث بهبودی بیماران کرونایی ، نمی شود. این مطالعه که توسط محققان «سازمان جهانی بهداشت» انجام شده است، نشان می دهد حدود 8 درصد از بیماران تحت درمان با هیدروکسی کلروکین و کمی بیش از هفت درصد بیمارانی که رمدسیویر دریافت کردند، در بیمارستان فوت کردند. این محققان نوشتند: نتایج مطالعه ما هیچ اثر ضد ویروسی این داروها را در بیماران بستری در بیمارستان نشان نمی دهد/ مهر
 

واکنش رئیس جمهور به انتقادات درباره روند مدیریت کرونا در سیستان و بلوچستان : برای مردم دعا میکنیم و شفای عاجل برای آنها خواستاریم


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
روحانی: سیاه نمایی می شود این که می گویند مردم سیستان و بلوچستان تخت بیمارستانی ندارند به دروغ به مردم نگویند دولت برای مردم سیستان و بلوچستان کاری نکرده است. کارهای عظیمی برای مردم سیستان و بلوچستان انجام دادیم برای مردم دعا میکنیم و شفای عاجل برای آنها خواستاریم
 

جان باختن ۱۸۴ بیمار کرونا/ ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۳۹۱ نفر رسید. به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا را اعلام کرد:
تاکنون ۵ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۹۱ هزار و ۹۳۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۷۱۶ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و ۳۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۵۷ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۴۰ هزار و ۴۰۰ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۳۹۱ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۶۹ هزار و ۹۴۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۹۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۲۴ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۶۰۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 

نماینده مجلس: پیک کرونا در سیستان و بلوچستان کنترل شد

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 

سخنگوی فراکسیون هلال‌احمر مجلس شورای اسلامی گفت: پیک کرونا در استان سیستان و بلوچستان با حضور و همراهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونان این وزارتخانه کنترل شد. اسماعیل حسین زهی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا افزود: خوشبختانه با حضور و همراهی وزیر بهداشت و معاونین وی و همکاری سایر ارگان ها و نهادها توانستیم این مرحله طاقت فرسا را کنترل کنیم.

وی اظهار داشت: پیک کرونا در استان سیستان و بلوچستان به اوج خود رسید که وزیر بهداشت به همراه معاونین خود در این استان حضور یافتند و به کمک هلال احمر، خیرین و سایر نهادها توانستیم این مرحله را پشت سر بگذرانیم. حسین زهی خاطر نشان کرد: کرونا پس از جنگ جهانی دوم یک فاجعه جهانی به شمار می رود و با توجه به امکانات محدودی که وجود دارد، از مردم انتظار می رود پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم پیک پنجم را نیز رد کنیم.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته از آغاز کرونا تا کنون توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از زمان آغاز کرونا تا کنون وزیر بهداشت و همکاران در این زمینه فعالیت های خوبی را انجام داده اند و تا حدودی توانسته اند این وضعیت را کنترل کنند که یکی دیگر از فعالیت های مفیدی که انجام پذیرفته، واکسیناسیون عمومی است که خوشبختانه واکسیناسیون رده های سنی آغاز شده که جای تشکر و قدردانی دارد و امیدوار هستیم واکسن های تولید داخلی نیز به تولید انبوه برسد و واکسیناسیون عمومی در سطح کلی انجام پذیرد. به گزارش ایرنا، سیستان بلوچستان واقع در جنوب شرقی کشور از جمله استان های با وضعیت قرمز کرونایی هندی است.
 

سامانه ثبت‌نام واکسن کرونا برای متولدین ۱۳۴۰ بازگشایی شد

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سامانه salamat.gov.ir برای ثبت نام متولدین ۱۳۴۰ و ماقبل آن جهت ثبت نام واکسیناسیون کرونا بازگشایی شد. به گزارش ایسنا، به این ترتیب سنین بالای ۶۰ سال می توانند جهت انجام واکسیناسیون کرونا، با مراجعه به سایت مذکور نسبت به ثبت نام و اخذ نوبت اقدام کنند. در همین راستا، دکتر علیرضا رییسی - سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز امروز از آغاز واکسیناسیون افراد ۶۰ سال به بالا از روز پنجشنبه ۲۴ تیرماه خبر داد.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه با احتساب واکسن های وارداتی هیچ مشکلی برای واکسیناسیون افراد ۶۰ سال با بالا وجود نخواهد داشت، بیان کرد: با توجه به شروع واکسیناسیون گروه ۶۵ سال به بالا که خوشبختانه با نظم خوبی در حال انجام است، از هموطنان عزیز خواهشمندم در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند. چون افرادی که ثبت نام کرده اند تا ۲۵ تیرماه واکسیناسیون شان تمام خواهد شد.
 

آخرین اخبار از واکسن کرونای «نورا»

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج): واکسن «نورا» نوترکیب است و ما برای تولید از ساختارها و ظرفیت موجود بهره بردیم. با توجه به شرایط موجود که زمان بسیار مهم است، با تمام توان و شبانه روزی در حال انجام مطالعات هستیم تا زودتر بتوانیم نیاز مردم را برطرف کنیم. واکسن نورا در فاز اول مطالعه بالینی در ۳ دُز تزریق می‌شود تا بررسی‌های بیشتر صورت گیرد که در نهایت بفهمیم تزریق ۲ دُز لازم است یا ۳ دُز. تزریق واکسن در روز یک، ۲۱ و ۳۵ صورت می‌گیرد./ایسنا

 
سه شنبه بیست و دوم تیر
 

ردپای بیمار صفر کرونا در ایتالیا؛ جستجو برای یافتن زن 25 ساله میلانی


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
با وجودی که ماه هاست جامعه جهانی به ویژه کشورهای غربی کشور چین را مبدا و منشا شیوع ویروس کرونا جدید (کووید19) می دانند اما تحقیقات جدید سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد ویروس کرونا قبل از کشف در شهر ووهان چین در روزهای انتهایی سال 2019، در جهان در حال گردش بوده است. به گزارش عصرایران، نتایج آخرین تحقیقات در مورد منشا ویروس کرونا نشان می دهد "بیمار صفر" که به عنوان اولین فرد آلوده و ناقل ویروس کرونا شناخته می شود، نه از چین بلکه از ایتالیا بوده است و تیم تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی رد بیمار صفر را تا یک زن 25 ساله در شهر میلان ایتالیا در ماه نوامبر سال 2019 تعقیب کرده اند. این زن احتمال دارد همان بیمار صفر بیش از 1 ماه قبل از اعلام وجود ویروس در شهر ووهان چین باشد. دانشمندان تحقیقات درباره یافتن هویت این زن 25 ساله در شهر میلان را آغاز کرده اند
 

دستگیری فروشنده اینستاگرامی واکسن‌های کرونا در شمال تهران


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
رییس پلیس فتای تهران از بازداشت فردی که اقدام به فروش اینترنتی واکسن های تقلبی کرونا با قیمت‌های میلیونی به شهروندان کرده بود، خبر داد./ ایسنا
 

هشدار جدید درباره واکسن آمریکاییِ "جانسون اند جانسون"

سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار داده است که واکسن کرونای شرکت داروسازی آمریکایی "جانسون اند جانسون" ممکن است خطر ابتلا به یک بیماری عصبی نادر را افزایش دهد. این بیماری سندرم گیلن ـ باره (Guillain-Barré) نام دارد و این هشدار بعد از بروز ده‌ها مورد از ابتلا به این بیماری در میان واکسینه‌شدگان با واکسن "جانسون اند جانسون" داده شده است. سندرم گیلن ـ باره ناشی از یک اختلال خودایمنی است که بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد./ ایسنا
 

اخطار دانشمند ارشد سازمان ملل درباره ترکیب واکسن‌های کرونا

داده‌های معتبری درباره مفید بودن ترکیب واکسنها وجود ندارد دانشمند ارشد سازمان ملل روز دوشنبه نسبت به ترکیب واکسن‌های مختلف کرونا از شرکتهای مختلف اخطار داد و آن را یک "روند خطرناک" دانست. سومیا سوامیناتان در یک جلسه مطبوعاتی مجازی گفته ترکیب واکسن‌ها یک روند خطرناک است. ما درشرایطی هستیم که داده و مدرکی در این خصوص وجود ندارد. اگر شهروندان تصمیم بگیرند چه زمانی واکسن‌های دوم، سوم یا چهارم را تزریق کنند، در کشورها وضعیت آشفته‌ای ایجاد خواهد شد./شرق


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: تا هفته آینده ۷میلیون دوز واکسن واردات خواهیم داشت

با تامین واکسن ما تا دیروز ٨ میلیون و ٨٠٠ هزار دوز واکسن توزیع کرده‌ایم و ۴٧٠ هزار دوز واکسن برکت هم بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع خواهد شد و هفته آینده حدود ٢ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن به دستمان می رسد و پنج شنبه هم یک محموله واکسن وارد خواهد شد و در مجموع در این هفته و هفته آینده ۷میلیون دوز واکسن واردات خواهیم داشت. قرار بود برکت به ما واکسن تحویل بدهد اما در خط تولید دچار مشکل شدند و از طرفی اکنون یک میلیون دوز واکسن تولید شده دارند اما از نظر فنی ۱۶ روز از زمان ورود واکسن به ویال‌ها بگذرد و پس از آن در صورتی که واکسن ‌ها رسوب نکند، می‌توانند واکسن‌ها را تحویل وزارت بهداشت بدهند و از هفته اول مرداد ماه دوستان برکت می‌توانند یک میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت تحویل بدهند. مردم مطمئن باشند برای بالای ۶٠ سال به میزان کافی واکسن داریم و دوز اول و دوم این گروه‌های سنی به موقع تزریق می‌شود./باشگاه خبرنگاران


ازدحام و بی‌نظمی در سوله مدیریت بحران بزرگراه حقانی تهران برای تزریق واکسن کرونا

 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


چرا علاقه مردم به زدن واکسن ایرانی از 42درصد به 30درصد کاهش یافته؟


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
روزنامه اعتماد نوشت: بر اساس نظرسنجی گروه افکارسنجی دفتر طرح‌های ملی پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات مردم راه‌حل اصلی مبارزه با کووید-۱۹ را تهیه واکسن دانسته‌اند (۳۳ درصد واردات سریع و ۳۰ درصد تولید داخل را گفته‌اند) و این نشان‌دهنده درک مردم از تأثیر واکسن است. ۷۳ درصد ابراز تمایل به زدن واکسن کرده‌اند، ولی نکته مهم این است که علاقه به زدن واکسن ایرانی از ۴۲ درصد در بهمن ۱۳۹۹ به ۳۰ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۰ رسیده است. در مقابل مطلوب بودن واکسن خارجی از ۱۷ درصد به ۲۴ درصد افزایش یافته است. این نگرش به احتمال فراوان اکنون (تیر ۱۴۰۰) به سود واکسن خارجی بیشتر شده است. ۲۰ درصد مردم براساس قول مسوولان معتقد بودند که تا پایان خرداد بهره‌برداری از واکسن داخلی آغاز می‌شود که در عمل نشده است و این موجب بی‌اعتمادی بیشتر مردم می‌شود.


غالب شدن سویه دلتا به زودی در سراسر جهان


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: سویه دلتا کرونا اکنون به 104 کشور راه یافته و به زودی تبدیل به سویه غالب در سراسر جهان خواهد شد./صدا و سیما


افزایش ۱۶۲ میلیون نفری گرسنگان جهان در بحران کرونا

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سازمان ملل روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که سال گذشته بحران کرونا باعث وخیم شدن قابل توجه وضعیت غذا شده و به تعداد گرسنگان در جهان ۱۶۲ میلیون نفر افزود./ایرنا
 

مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به طور رایگان درمان می‌شوند

وزیر بهداشت: چقدر استقبال مردم شریف سیستان و بلوچستان از دریافت واکسن زیاد باشد دوز بیشتری از واکسن را به استان ارسال خواهیم کرد. همه بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان به صورت رایگان در بیمارستان‌های استان درمان می‌شوند./مهر
 

واکسیناسیون معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مرداد/ بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل‌ها

معاون بهداشت وزارت بهداشت: کمتر از پنج درصد از مبتلایان کرونا در دنیا مربوط به سنین زیر ۱۸ سال هستند. معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مردادماه واکسینه می‌شوند. مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازگشایی خواهند شد./ایسنا
 

کرونا در جهان/ عبور شمار مبتلایان از ۱۸۸ میلیون نفر + جدول تغییرات

تازه ترین وضعیت شیوع ویروس کرونا (کووید- ۱۹) در سراسر جهان که سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان پدیده‌ای «همه گیر» شناسایی و اعلام کرد،به نقل از رسانه‌های معتبر و گزارش‌های دفاتر ایرنا در خارج از کشور و گروه‌های خبری مناطق ایرنا، با دریافت آخرین گزارش‌ها به روز رسانی می‌شود.
 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مبتلایان  فوت شدگان  بهبود یافتگان
۱۸۸.۲۲۴.۵۳۷ ۴.۰۵۸.۳۰۷ ۱۷۲.۱۰۹.۱۵۸

۳۰ کشور دارای بیشترین تعداد مبتلایان
 

ردیف

نام کشور

مبتلایان 

فوت شدگان 

بهبود یافتگان 

۱

آمریکا 

۳۴.۷۶۶.۴۰۴

۶۲۳.۰۲۹

۲۹.۲۷۴.۳۴۹

۲

هند

۳۰.۹۰۴.۷۳۴

۴۰۹.۳۳۸

۳۰.۰۵۶.۱۳۰

۳

برزیل 

۱۹.۱۰۶.۹۷۱

۵۳۴.۳۱۱

۱۷.۶۶۶.۶۵۴

۴

فرانسه

۵.۸۱۳.۸۹۹

۱۱۱.۳۵۳

۵.۶۴۶.۴۴۸

۵

روسیه 

۵.۸۳۳.۱۷۵

۱۴۴.۴۹۲

۵.۲۳۶.۲۱۴

۶

ترکیه 

۵.۴۸۶.۹۵۹

۵۰.۲۷۹

۵.۳۵۴.۸۵۰

۷

انگلیس 

۵.۱۵۵.۲۴۳

۱۲۸.۴۳۱

۴.۳۶۲.۸۵۸

۸

آرژانتین 

۴.۶۶۲.۹۳۷

۹۹.۲۵۵

۴.۳۰۰.۸۲۳

۹

کلمبیا

۴.۵۳۰.۶۱۰

۱۱۳.۳۳۵

۴.۲۷۶.۴۶۵

۱۰

ایتالیا

۴.۲۷۲.۱۶۳

۱۲۷.۷۸۸

۴.۱۰۳.۹۴۹

۱۱

اسپانیا

۳.۹۷۱.۱۲۴

۸۱.۰۲۰

۳.۶۴۸.۴۳۸

۱۲

آلمان

۳.۷۴۴.۲۶۷

۹۱.۷۷۴

۳.۶۳۵.۹۰۰

۱۳

ایران 

۳.۴۱۷.۰۲۹

۸۶.۲۰۷

۳.۰۵۶.۱۶۰

۱۴

لهستان 

۲.۸۸۰.۹۵۹

۷۵.۱۷۳

۲.۶۵۲.۶۰۴

۱۵

مکزیک

۲.۵۹۳.۵۷۴

۲۳۵.۰۵۸

۲.۰۵۱.۳۵۷

۱۶

اندونزی

۲.۵۶۷.۶۳۰

۶۷.۳۵۵

۲.۹۴۳.۵۱۳

۱۷

اوکراین 

۲.۲۴۱.۶۹۸

۵۲.۶۴۰

۲.۱۷۷.۵۲۹

۱۸

آفریقای جنوبی

۲.۲۰۶.۷۸۱

۶۴.۵۰۹

۱.۹۴۳.۵۱۳

۱۹

پرو

۲.۰۸۱.۵۵۷

۱۹۴.۴۸۸

---

۲۰

هلند 

۱.۷۳۶.۸۷۹

۱۷.۷۶۶

۱.۶۵۳.۹۳۷

۲۱

جمهوری چک

۱.۶۶۹.۴۹۶

۳۰.۳۳۱

۱.۶۳۷.۱۲۳

۲۲

شیلی

۱.۵۸۹.۶۲۳

۳۳.۹۸۰

۱.۵۳۷.۸۱۵

۲۳

فیلیپین

۱.۴۸۱.۶۶۰

۲۶.۰۹۲

۱.۴۰۸.۶۳۴

۲۴

عراق

۱.۴۳۸.۵۱۱

۱۷.۵۹۲

۱.۳۱۳.۵۵۲

۲۵

کانادا

۱.۴۲۱.۱۰۸

۲۶.۴۳۸

۱.۳۸۹.۵۱۸

۲۶

بلژیک

۱.۰۹۷.۰۲۹

۲۵.۲۰۵

۱.۰۴۸.۱۶۲

۲۷

سوئد

۱.۰۹۲.۵۴۰

۱۴.۶۰۴

۱.۰۶۹.۸۲۴

۲۸

رومانی

۱.۰۸۱.۲۷۵

۳۴.۲۱۹

۱.۰۴۵.۳۹۰

۲۹

بنگلادش

۱.۰۳۴.۹۵۷

۱۶.۶۳۹

۸۸۱.۵۲۱

۳۰

پاکستان

۹۷۶.۸۶۷

۲۲.۶۱۸

۹۴۶.۵۴۴

اخبار خاص کرونا وپیامدهای آن

**  ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

 **«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

 ** این در حالی است که دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا رد این ویروس را پیش از این تاریخ رسمی گرفته و نتایج پژوهش شان را در نشریه "بیماری‌های عفونی بالینی" منتشر کرده‌اند.این پژوهشگران پس از یازده ماه، با بررسی نتایج قبلی، ۳۹ نفر را در سه ایالت آمریکا شناسایی کرده‌اند که دو هفته قبل از اعلام رسمی چین، در خون شان پادتن کرونا وجود داشته است. اولین مورد کرونا در آمریکا ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ یعنی سه هفته بعد از اعلام چین شناسایی شد.

**  شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ ابان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

** شرکت "مادرنا"، که یک شرکت آمریکایی است هم روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه ۹۹ اعلام کرد که واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است.

** دانشگاه آکسفورد انگلیس نیز نتایج مرحله آزمایش انسانی واکسن کرونا تولیدی خود را اعلام کرده که براساس آن این واکسن تا ۷۰ درصد باعث جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹می‌شودو در صورت بالا بردن دُوز می‌تواند تا ۹۰ درصد نتیجه‌ بخش باشد.با کشف واکسن کرونا در تعدادی از کشورها، واکسیناسیون در این کشورها آغاز شده است.واکسیناسیون کرونا در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ در میان کادر درمانی در آمریکا شروع شد که بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را در جهان به خود اختصاص می‌دهد.گزارش های خبری نشان می‌دهد در حال حاضر در اکثر کشورهای ثروتمند و پیشرفته طرح واکسیناسیون علیه ویروس کرونا آغاز شده است..پیش‌تر سازمان بهداشت جهانی ضمن هشدار در خصوص احتمال بروز شکاف میان کشورهای فقیر و غنی نسبت به در دسترس بودن واکسن کرونا هشدار داده بود
.
** رییس جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان این که مانع تراشی‌های دولت ترامپ درتامین نیازهای ضروری مردم از جمله واکسن در ذهن و خاطر جهانیان خواهد ماند، تاکیدکرد: ساخت واکسن با کمک دانشمندان ایرانی و خرید آن از خارج از کشور در دستور کار است. روحانی گفت: ستاد ملی برای مهار کرونا تلاش‌های خود را با دو اولویت هدف گذاری کرده است. اولویت نخست، اجرای پروتکل‌ها و مراقبت‌های اجرایی در غربالگری و فاصله گذاری هوشمند به عنوان تضمین شده ترین راه است که علائم مثبت آن را در کنترل موج جدید شاهد بودیم. روحانی اولویت دوم را تامین و تهیه واکسن دانست وافزود: مقدمات و مسیر ساخت این واکسن با اتکا به توانایی دانشمندان و مراکز تخصصی داخلی فراهم شده و تهیه و خرید آن از خارج از کشور نیز در دستور کار است.

** مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: تست های انسانی واکسن کرونای ایرانی انجام شده و مجوز مرحله چهارم تست انسانی این واکسن از کمیته پایش داده و ایمنی دریافت شده است.

**
عضو ستاد ملی مقابله با کرونای ایران گفت: تجهیزات خط تولید واکسن در موسسه برکت خریداری شده و در حال نصب است و تا خرداد ۱۴۰۰ که واکسن کرونا برکت تایید شود، این خط تولید نیز به بهره برداری می رسد. اولین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام "کُوو ایران برکت" روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد.

دومین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی نیز روزهای ۱۵ و ۱۶ دی ماه به چهار داوطلب دیگر صورت گرفت. مصطفی قانعی رییس کمیته ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد: هر چندتولید واکسن در ۶ یا ۷ شرکت ایرانی آغاز شده اما تزریق همگانی واکسنی که با مشارکت کوبایی ها در ایران تولید می شود تا بهار سال آینده در کشور شروع می شود. وی افزود: واکسنی که با مشارکت کوبایی ها در ایران تولید می شود در فاز نخست در کوبا به ۵۶ نفر و در فاز دوم به بیش از ۱۰۰ نفر دیگر در این کشور تزریق شده اما در فاز سوم قرار است همزمان با کوبا در ایران نیز به چندین هزار نفر تزریق شود .وی تاکید کرد: هر چندتولید واکسن در شرکت های ایرانی آغاز شده اما به نظر می رسد که زودتر از همه در ایران واکسن کوبایی وارد بازار شود و سایر واکسن ها نیز طی یک یا دو هفته دیگر مطالعات بالینی آنها آغاز شود.

**وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران گفت که با واردات اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی از روسیه، واکسیناسیون کرونا در ایران از سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹ در کشور با اولویت کادر بخش های آی سی یو شروع می‌شود.

** واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک تزریقی استنشاقی کووید - ۱۹ تولید موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ایران نیز به عنوان دومین واکسن ایرانی کرونا با نام «کوو پارس رازی» به زودی وارد مرحله تست انسانی می‌شود.

** در همین حال کارشناسان و متخصصان تاکید کرده اند که واکسن‌های کرونا موجب ایمن‌سازی دریافت‌کنندگان واکسن در برابر ویروس می شوند اما نمی‌توانند کووید ۱۹ را ریشه کن‌کنند و مانع شیوع آن شوند؛ بنابراین استفاده از ماسک تا پایان واکسیناسیون ضروری است.

** سازمان جهانی بهداشت از کشورهای ثروتمند به خاطر دعوا و منازعه بر سر واکسن انتقاد کرده است. این انتقاد سازمان پس از آن اعلام شد که اتحادیه اروپا گفت محدودیت‌هایی برای صادرات واکسن تولید شده در کشورهای این اتحادیه وضع می‌کند. تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت بار دیگر نسبت به ملی‌گرایی در زمینه واکسن هشدار داده و گفته چنین مساله‌ای می‌تواند باعث گسترش همه‌گیری شود.
 
 

مراجعه نابه‌هنگام به بیمارستانها خطر مرگ بر اثر کرونا را افزایش می‌دهد

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا گفت: مراجعه بی دلیل شهروندان به بیمارستان‌ها و همچنین عدم مراجعه بیمارانی که با تشخیص پزشک باید در بیمارستان بستری شوند ریسک خطر مرگ و میر و گسترش بیماری کرونا را افزایش می‌دهد.

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر شاپور بدیعی با تاکید بر این که شهروندان از مراجعه مستقیم به بیمارستان‌ها به دلیل افزایش ریسک ابتلا به عفونت خودداری کنند افزود: از سوی دیگر در صورت مراجعه به مراکز سطح یک و ۲ و تشخیص برای ارجاع به بیمارستان‌ها، بیماران بدون فوت وقت به بیمارستان‌ها مراجعه کنند. وی با اشاره به افزایش تعداد بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا ادامه داد: در یک هفته اخیر تمامی بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه اعم از دولتی، خصوصی و همچنین کلینیک‌های دولتی و خصوصی برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی و غیرکرونایی در حالت آماده باش درآمدند. قایم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد  گفت: تمام تمهیدات لازم برای خدمات‌رسانی مناسب به بیماران در نظر گرفته شده است و با وجود اقدامات انجام شده اما باید توجه داشت که ظرفیت ها محدود است و هر چه قدر تعداد بیماران افزایش یابد کیفیت خدمات رسانی کاهش می یابد.

دکتر بدیعی استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، اجتناب از حضور در دورهمی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را مهمترین راهکار در پیشگیری از ابتلا به کرونا عنوان کرد و افزود: افرادی که موفق به دریافت واکسن شده اند نیز باید همانند دیگران نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقت نظر داشته باشند و واکسیناسیون را به منزله عدم ابتلا به این بیماری تلقی نکنند. وی با اشاره به انتشار سویه دلتای هندی کرونا و مشاهده آن در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: علایم این ویروس گسترده‌تر و متنوع‌تر است، بنابراین شهروندان در صورت بروز علایمی همچون تب، سردرد، مشکلات گوارشی و نظایر آن برای پیگیری و تشخیص به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت و یا کلینیک‌های خصوصی مراجعه کنند. ۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام خدمات‌رسانی می‌شود.

طبق آمار رسمی از دیروز تا امروز ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۷۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۳۹۹ نفر از آنها بستری شدند و ۱۶۶ تن بر اثر کرونا در طول ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند. در مجموع تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۱۷ هزار و ۲۹ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۲۰۷ تن رسیده است و تا کنون سه میلیون و ۵۶ هزار و ۱۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند و سه هزار و ۸۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تا کنون ۲۴ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۲۲۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است و نیز پنج میلیون و ۱۰۲ هزار و ۳۰۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۶۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به هفت میلیون و ۲۷۱ هزار و ۳۶۸ دوز رسیده است.هم اکنون ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارد.
 

دلتا بر سرعت واکسیناسیون در سراسر جهان افزود

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سرعت روزانه واکسیناسیون کووید – ۱۹ در برخی کشورها به واسطه پدیدار شدن گونه جدید کرونا موسوم به دلتا افزایش یافته است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در هلند، نروژ، پرتغال، عربستان، سنگاپور و اسپانیا عملیات واکسیناسیون با سریعترین سرعت انجام می شود. بلژیک، دانمارک، فنلاند و سوئد نیز از این قافله عقب نمانده اند و درصد واکسیناسیون در سرزمین های اشغالی شاهد رشدی سریع بوده است.

اما ماجرا در آمریکا متفاوت  است. براساس تحلیل داده های رویترز، با سرعت در حال کاهش واکسیناسیون در آمریکا، ۷۰ درصد از مردم این کشور تا اول دسامبر (۱۰ آذر) دُز اول واکسن کرونا را دریافت نخواهند کرد. تا قبل از پایان ماه جاری میلادی، کانادا، شیلی، انگلیس و هشت کشور دیگر به این معیار دست می یابند. اگر سرعت فعلی واکسیناسیون حفظ شود، پنج کشور دیگر تا پایان ماه اوت (۹ شهریور) به رقم ۷۰ درصدی واکسیناسیون می رسند. تاریخ های تعیین شده به نسبت عوامل بسیاری چون موافقت با واکسن زدن به جوان تر ممکن است تغییر کند. همچنین در بسیاری کشورها سرعت واکسیناسیون قبل از رسیدن به واکسینه کردن ۷۰ درصد جمعیت یا بیشتر کند شده است. کارشناسان می گویند این رقم، آستانه ای است که می تواند تا حد زیادی زنجیره انتقال کووید –۱۹ را از طریق ایمنی جمعی قطع کند.

این در حالی است که قابلیت ویروس کرونا برای جهش فوری به گونه های جدیدی چون دلتا که تاثیر واکسن را کاهش می دهد، احتمال دستیابی به ایمنی جمعی را مورد تردید قرار می دهد. با این حال، دولت های مختلف هدف واکسیناسیون ملی را نزدیک به رقم ۷۰ درصد برای تشویق شهروندان به واکسن زدن تعیین کرده اند. به عنوان نمونه، اتحادیه اروپا مقادیر کافی واکسن برای ۷۰ درصد از جمعیت این بلوک توزیع کرده است. در برخی کشورها، مقام های مربوطه به تازگی اجازه واکسن زدن به افراد ۱۲ تا ۱۵ سال داده اند. بسیاری از این کشورها در ابتدا بر واکسینه کردن مسن ترها و دیگر گروه های پرخطر متمرکز شده بودند. واکسن فایزر/بایون تک در آمریکا و اتحادیه اروپا برای افراد ۱۲ سال و بیشتر مجاز است، اما واکسن های دیگر چون آسترازنکا تنها برای بزرگسالان در دسترس است.

حال با گسترش گونه دلتا، کشورهای مختلف درتلاشند با غلبه بر بدبینی نسبت به واکسن و تعابیر غلط در این مورد که جوان ها نیازی به واکسن ندارند، بر کارزار خود در زمینه واکسیناسیون سرعت بخشند. براساس این گزارش، کشور پرتغال که گونه دلتا بیش از ۹۰ درصد از موارد ابتلا به کرونا را در آن تشکیل می دهد، بیشترین آمار موارد جدید ابتلا به کرونا در اتحادیه اروپا را از اواسط ماه ژوئن (اواخر خرداد) داراست. این کشور همچنین سرعت واکسیناسیون افراد را از حدود ۶۰ هزار نفر در روز دو برابر کرده و برای این کار، گروه های سنی ۱۸ تا ۲۹ سال را مشمول دریافت واکسن کرده است.

در سنگاپور پس از صدور مجوز واکسن زدن به افراد ۱۲ تا ۳۹ سال، سرعت واکسیناسیون افزایش یافته است. در انگلیس که ۸۷ درصد از جمعیت بزرگسال این کشور دستکم یک دُز واکسن دریافت کرده اند، دولت قصد دارند به هدف واکسینه کردن همه بزرگسالان تا ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) زمانی که محدودیت های کرونایی لغو می شود، دست یابد. در فرانسه کشوری که ۵۳.۳ درصد از جمعیت بزرگسال آن یک دُز واکسن و ۴۱.۳ درصد دو دُز واکسن یا واکسن یک دُزی دریافت کرده اند، مقام ها دست به دامان کسانی شده اند که برای واکسن زدن اقدام نکرده اند. فرانسه قصد دارد مراکز موقت واکسیناسیون را در مکان های فرهنگی سراسر این کشور دایر کند. /ایرنا
 

ماجرای درگیری لفظی وزیر بهداشت و نماینده زاهدان/ نمکی: زیر بار حرف زور نمی‌روم

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
وزیر بهداشت که برای بررسی وضعیت شیوع کرونا و نیازهای استان سیستان و بلوچستان به آنجا سفر کرده بود در جلسه‌ای که با حضور نماینده استان و تعدادی از کارشناسان برگزار شده بود به اظهارات نماینده این استان واکنش تندی نشان داد. سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان روز پرتنشی  را در استان سیستان و بلوچستان سپری کرد. وی که برای بررسی وضعیت شیوع کرونا و بررسی نیازهای این استان به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده بود در جلسه‌ای که با حضور نماینده استان و تعدادی از کارشناسان برای بررسی وضعیت شیوع بیماری کرونا برگزار شده بود در مقابل اظهارات نماینده این استان واکنش تندی نشان داد.

شب گذشته در جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا که صریح و پرتنش هم بود، فدا حسین مالکی  نماینده زاهدان به تندی از وزیر بهداشت و دیگر مدیران وزارتخانه انتقاد کرد. او از وضعیت امکانات بهداشت و درمان در استان سیستان و بلوچستان گلایه کرد.  حسین مالکی همچنین از برخی اظهارات مبنی بر اینکه دلیل شیوع کرونا در این استان عدم رعایت بهداشت و پروتکل ها از سوی مردم بوده است انتقاد کرد و این اظهارات را «توهین آمیز» دانست.

نماینده مردم سیستان همچنین گفت که برخی سخنان وزیر بهداشت دارای ماهیت قضایی است که این موضوع با واکنش سعید نمکی مواجه شد و وی خطاب به مالکی گفت ما را «نترسانید»، «ما روی مین آمده ایم»! من روزی که روی مین آمدم برای تکه تکه شدن آمدم. نماینده مردم زاهدان همچنین در این جلسه از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست در مورد اظهار نظر چند روز پیشش در مورد فوت شدن یک نفر در این استان، عذرخواهی کند که وزیر بهداشت و درمان همچنان بر آماری که اعلام کرده بود معتقد بود.

*آمار غلط به وزیر بهداشت ارائه شده است؟
فداحسین مالکی به وزیر بهداشت تاکید کرد: «در مورد بحران کرونا آمار غلط به وی ارائه شده است» وزیر بهداشت و درمان در پاسخ اعلام کرد: «اگر در آن تاریخ در حوزه جنوب سیستان و بلوچستان تعداد فوتی ها بجز یک نفر باشد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر آمار غلط داده باشند، فردا صبح کامران کردی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر را عزل می کنم»؛ در ادامه این ماجرا مالکی در واکنش به اظهارات نمکی گفت اجازه نمی دهیم هر کسی به مردم استان توهین کند. این اظهارات نماینده با واکنش صریح و تند وزیر بهداشت و استفاده از یک لفظ نامناسب مواجه شد که همین موضوع منجر به انتقادهایی زیادی از نحوه سخنان گفتن وی آن هم در جمع کارشناسان شده است.

*من با فشار نماینده رئیس دانشگاه عوض نمی‌کنم
اما دلیل عصبانیت وزیر بهداشت از سخنان نماینده مجلس چه بود؟ و چه موضوعی باعث شده تا نمکی به اظهارات نماینده زاهدان  واکنش تند نشان دهد؟ انتشار کلیپی دیگر از سخنان وزیر بهداشت نشان می‌دهد که فشار نماینده مجلس برای تحمیل خواسته خود در زمینه تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی از دلایل عصبانیت نمکی بوده است، به صورتی که وزیر بهداشت در این خصوص گفت: بعضی از گفتمان‌ها حقایق را برگزار می‌کند، من دوست داشتم اقای مالکی در ادامه جلسه حضور داشت و حرف‌های من را می‌شنید، وی سه بار به ملاقات بنده آمده است و من با روی گشاده وی را پذیرا شدم.

وی عنوان کرد: به والله هر سه بار ایشان برای تغییر رئیس دانشگاه آمده است و هر سه بار فردی را به من معرفی کرده است که در قامت ریاست دانشگاه علوم پزشکی نبود و من این کار را نکردم من با فشار نماینده رئیس عوض نمی‌کنم، وظیفه من تعیین رئیس دانشگاه است و نماینده باید کمبودها را به من اعلام کند، من وزیری نیستم که با فشار نماینده مجلس مدیر تغییر دهم.

*نماینده زاهدان هیچوقت در مورد کمبودها با من حرف نزده است
وزیر بهداشت افزود: من از وزیرانی نیستم که زیر بار این فشارها بروم اگر رئیسی کارش نادرست است و کارش خوب نیست به من منعکس کنند. هیچوقت ایشان در مورد کمبودها با من حرف نزده است و اگر مکاتبه‌ای به تاریخ آن زمان، در دفتر من ثبت شده که من پاسخ نداده‌ام من گردنم را گرو میگذارم، هر سه بار از من درخواست تغییر رئیس دانشگاه را داشته‌اند رئیس هم آدمی باشد که دفتر وی هماهنگ کند. وی تاکید کرد: من نمایندگان را با هر اعتقادی که دارند میستایم، مطلقا حرف‌های من گوشه و کنایه نبود و این موضوع سوء تعبیر شد.

گفتنی است؛ چند روز پیش سعید نمکی به اظهارات جهانپور مدیر کل روابط عمومی این وزارتخانه واکنش نشان داده بود و در نامه ای به کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با اشاره به برخی حواشی پیرامون گفتمان درخصوص واردات واکسن در فضای مجازی، گفت: صبوری، تاب آوری و خوشرویی در کردار و بهره گیری از واژگان نفیس و پاکیزه در گفتار، انتظار همه فرهیختگان، بزرگان و مردم شریف و نجیب و قدرشناس کشور از همه ماست. انتظار می‌رود وزیر و مسوولان وزارت بهداشت، که این روزها همه تلاش خود را برای مدیریت بحران کرونا به کار گرفته‌اند، توجه بیشتری به موضوع اخلاق‌مداری و افزایش تاب آوری و صبوری داشته تا از این بحران عبور کرده و وارد حواشی نشوند.

وزیر بهداشت: نیروهای مسلح 120 تخت سیار به هرمزگان اضافه می‌‌کنند/ اجازه کمبود دارو نمی‌دهیم
وزیر بهداشت گفت: امروز 120 کانکس و کانتینر بیمارستان سیار نیروهای مسلح به هرمزگان اضافه می‎‌شود و ما داروی مورد نیاز و امکانات لازم را می رسانیم. به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سعید نمکی پیش از ظهر امروز در نشست ستاد استانی کرونا در هرمزگان اظهار کرد: مقوله سلامت امری سیاسی و جناحی نیست و ما در دعوای میان کسی قرار نمی گیریم. وی افزود: ما در نظام سلامت خودمان را مکلف به این می دانیم که به مردم رسیدگی کنیم.  وزیر بهداشت ادامه داد: به نظرم رتبه استان هرمزگان و مجموعه دانشگاه در اولین رتبه های کشوری است. ما قبلا پیک‌های وحشتناکی را در برخی از استان‌ها طی کردیم ولی همکاران ما با حمایت و همکاری تیم استان اجازه بروز پیک را ندادند و الان هم هیچ دستاوردی برای من و همکارانم در وزارت بهداشت نیست و همه دستاورها متعلق به کادر سلامت و تلاش‌ها و حمایت‌های شما است.

نمکی گفت: ما برای ارسال اکسیژن‌ساز، بیمارستان شریعتی، بخش‌های جدید در بیمارستان شهید محمدی کم نگذاشتیم و سال سختی بود و مشکل ارز هم داشتیم و سالی سخت‌تر از سال 99 نبود ولی خدا کمک کرد و 14 هزار تخت را در این سال و با همه مشکلاتی که بود، آماده خدمت کردیم. بیش از 490 اکسیژن‌ساز در کشور راه اندازی کردیم. وزیر بهداشت همچنین به وضعیت آزمایشگاه‌های کویید در کشور اشاره کرد و گفت: ما در روز اول فقط دو آزمایشگاه داشتیم اما اکنون بیش از 420 آزمایشگاه داریم و در هرمزگان 5 آزمایشگاه پی سی آر راه اندازی شد ولی بازهم کم است و من این را می‌پذیرم. نمکی از استاندار هرمزگان خواست تا رعایت پروتکل‌ها در استان بالا برود و این ارتباط معناداری است که بتوانیم از شمار بیماران و بستری‌ها بکاهیم.

وی به ناشناخته بودن رفتار ویروس کرونا اشاره و گفت: بهترین راه این است که رعایت پروتکل‌ها را به حداکثر برسانیم و عزیزان طرح شهید سلیمانی در بیماریابی محله محور و شناسایی موارد ابتلای نزدیک و اولیه، کار را تشدید کنند و هرچقدر کیت لازم بود نیز ما ارسال خواهیم کرد. وزیر بهداشت به افزایش شمار مراکز 16 ساعته نیز اشاره و خاطرنشان کرد: هر چه این مراکز 16 ساعته و درمان با داروی ضد ویروس را زودتر و در روزهای طلایی شروع کنید، در روزهای بعد بستری کمتری نیز خواهید داشت. وی درباره آمپول رمدیسیور نیز بیان داشت: ما نمی‌گذاریم که کمبودی باشد و بیمه ها باید مطالباتشان را زودتر بپردازند و بدهی دارو و بیمارستان نداشته باشید و اگر معوقاتی وجود داشته باشد من خودم پیگیری خواهم کرد. نمکی گفت: یک جاهایی در درمان سرپایی کم آورده‌اید و یک دوره‌ای تحت تأثیر کمبود دارو و یا تست، کم آورده‌اید و این موج بیمار بستری حاصل کم توجهی در یک مقطعی است و باید بررسی کنید و علی رغم مدال‌هایی که دارید، باید این را جبران کنید.

وزیر بهداشت گفت: وجود تنها 16 مرکز درمان سرپایی در استان با وجود چنین پیک سنگینی، خیلی کم است و باید افزایش دهید و هزینه‌های آن را ما تأمین می‌کنیم. نمکی از استاندار هرمزگان خواست تا مشارکت صنایع در امور درمانی را نیز بیشتر پیگیری کند. وی درباره کمبود تخت نیز گفت: با نیروهای مسلح هماهنگی کرده‌ایم که کانکس‌ها و کانتینرهای خود را آماده کنند و این ها در حال حمل است و 120 تخت جدید در این قالب به استان اضافه خواهد شد و اجازه نخواهیم داد که هیچ بیماری (حتی بیمار ضربه مغزی) و ... پشت درب هیچ بیمارستانی سرگردان بماند.

وزیر بهداشت در پایان عنوان کرد: وقتی همه  برای بدنام کردن جمهوری اسلامی و پایمال کردن خون شهدا و سلب اعتماد مردم از نظام و گسست اجتماعی بسیج شده‌اند، برخی نباید بر شیپور بی‌اعتمادی بدمند. با کافران چه کارت گر بت نمی پرستی.  این که در اوج خاموشی‌ها و کمبود برق و نگرانی مردم، منم بیایم و چیزی بگذارم  که مردم در اثر بی برقی در بیمارستان‌ها نفسشان بند آمده و وقتی می‌پرسیم که از کجا این فیلم را آورده‌ای، می‌گوید: نمی‌دانم.  نمکی گفت: وقتی نماینده محترم کیس عقرب زدگی را که در منطقه‌اش رخ داده، با متانت و وقار مطرح می‌کند، این نشانه این است که شرایط کشور و آبروی نظام که در عرصه بین المللی به چه وابسته است. وی همچنین اضافه کرد: من می‌دانستم که کجا را تحویل می‌گیرم اما خبر از سیل و کرونا و بحران و ... نداشتم وگرنه زودتر می‌آمدم. وقتی آبروی من در کف است هرچه که می‌خواهید فحش دهید و به من بدهید. من اگر 10 سال بدوم به اندازه یک قطره خون شهدا نیست و هر روستا و شهری می‌روم مدیون خون شهدا هستم.
 

فروش واکسن کرونا در اینستاگرام

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ فردی که در اینستاگرام اقدام به فروش واکسن کرونا می‌کرد را دستگیر کرد. سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ اظهار کرد: شهروندی به پلیس فتا مراجعه کرد و گفت از ترس ابتلا به ویروس کرونا، در فضای مجازی برای خرید واکسن جستجو و یک صفحه اینستاگرامی که مدعی فروش واکسن‌های کرونا با شرایط ویژه بود را مشاهده کردم و به ادمین پیام دادم پس از لحظاتی پاسخ من را داد و گفت تنها چند دقیقه زمان برای خرید باقی مانده است که بنده سریعا مبلغ اعلامی را واریز کردم و ساعاتی بعد واکسن را تحویل گرفتم، اما زمانی که برای تزریق به یکی از دوستان خود که پزشک بوده مراجعه کردم متوجه شدم واکسن تقلبی است.

وی افزود: بررسی موضوع در اختیار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت و آنها تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کردند و مشخص شد، متهم با ایجاد یک صفحه اینستاگرامی در فضای مجازی و سوءاستفاده از تصاویر آرشیوی تزریق واکسن اقدام به فروش دارو‌های غیرقابل استفاده تحت عنوان واکسن کرونا به کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌کند. رئیس پلیس فتا گفت: با شناسایی هویت واقعی متهم و مخفیگاه وی در یکی از مناطق شمالی تهران، با هماهنگی‌های قضایی متهم در مخفیگاهش دستگیر و بیش از ۳۵ عدد واکسن تقلبی کرونا از این مکان کشف شد.

سرهنگ گودرزی ادامه داد: متهم پس از انتقال به پلیس فتا و روبه رو شدن با شاکی پرونده ضمن پذیرش بزه انتسابی به فروش واکسن‌های تقلبی تحت عنوان واکسن کرونا به قیمت‌های میلیونی اعتراف کرد. این مقام سایبری اظهار کرد: خرید و فروش هرگونه دارو در فضای مجازی ممنوع است و علاوه بر جرم بودن این اقدام، غالب این افراد نیز کلاهبردار هستند، بسیاری از این افراد اصلا دارویی در اختیار ندارند و با یک جست و جوی ساده در فضای مجازی به اطلاعاتی دست پیدا می‌کنند و مدعی داشتن دارو‌های نادر هستند.


دوشنبه بیست و یکم تیر

 

دلتا؛ ویروس غالب در تهران/ ICUها پُر شد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران: در حال حاضر میزان بستری‌های ناشی از ابتلا به کرونا در استان تهران بالا رفته است. اکنون در کل استان تهران نزدیک ۶۷۰۰ بیمار بستری هستند. همچنین در حال حاضر روزانه حدود ۱۵۰۰ بستری جدید در تهران داریم. آی‌سی‌یوها هم طبیعتا در این شرایط پر است اما با جابجایی‌ها، شرایط مدیریت می‌شود. ویروس در گردش در تهران عمدتا ویروس کرونای دلتا یا همان واریانت هندی است. تهران هنوز آرایش شهر قرمز به خود نگرفته است. سامانه ۶۰۷۰ کاملا فعال است و مردم می‌توانند برای اطلاع از بیمارستان‌هایی که تخت خالی دارند، با آن تماس گیرند./ایسنا
 

یکشنبه بیستم تیر
 

پنج نکته درباره گونه دلتای ویروس کرونا

 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


عوارض واکسن کرونا را به ۳۳۸۸ اطلاع دهید


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز: واکسیناسیون مانند هر تدبیر پزشکی دیگر، همواره می‌تواند با عوارض جانبی همراه باشد. بر همین اساس، عوارض جانبی واکسن های کرونا به طور مداوم پایش و ارزیابی می شود. در همین راستا برای پایش بیماران بستری مشکوک به عوارض واکسیناسیون نیز، مراقبت ها و پیگیری های لازم تا تعیین تکلیف قطعی از سوی کارشناسان این سامانه انجام می شود. دکتر ایلامی از افرادی که در گروه های اولویت دار تزریق واکسن کرونا قرار داشته و واکسن تزریق کرده اند، خواست تا در صورت مشاهده هر گونه عوارض احتمالی پس از تزریق واکسن با تماس با سامانه تلفنی ۳۳۸۸ به صورت شبانه روزی، موضوع را با کارشناسان این مرکز در میان بگذارند.


آخرین آمار کرونا در ایران: ۱۶۵ فوتی

 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


کرونا اختلافات خانوادگی را به شدت افزایش داده است


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مدیرکل بهزیستی البرز: شیوع کرونا و فشارهای اقتصادی و ... دامنه اختلافات خانوادگی را به شدت افزایش داده است. طی این مدت تماس با اورژانس اجتماعی و خط ۱۴۸۰ بهزیستی رشد ۴۰۰ درصدی داشته است./ایسنا


زالی: از مرز ۶ هزار بستری کرونایی در تهران عبور کردیم

علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران: برای نخستین بار در چند روز اخیر از مرز ۶ هزار بیمار بستری مبتلا به کرونا در تهران عبور کردیم و در حال حاضر تعداد بیماران بستری در تهران به ۶ هزار و ۲۴۶ نفر رسیده است. حدود یک هزار و ۱۰۰ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته در استان تهران بستری شده‌اند. در خیر چهارم بدترین شرایط بستری را در اردیبهشت داشتیم که تعداد بستری‌های تهران به هفت هزار و ۸۰۰ نفر رسیده بود./ایرنا


سفر به کدام کشورهای خارجی ممنوع است؟

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: در حال حاضر محدودیت پروازی به ۳۹ کشور وجود دارد. کشورهای هند، بوتسوانای، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موازامبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا در فهرست کشورهای با شرایط ویژه دارای سویه انگلیسی ویروس کرونا قرار دارند. کشورهای فرانسه، پاکستان، آلبانی، آندورا، بحرین، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، کلمبیا، مصر، اکوادور، مجارستان، اردن، کوزوو، لتونی، لبنان، مالت، مولداوی، مونتگرو، مقدونیه شمالی، فلسطین، سنت لوسیا، صربستان، سیشل، اسلوانی، سوئد، سوریه، تانزانیا و امارات متحده عربی در فهرست کشورهای پرخطر با بروز بالای بیماری قرار دارند. عدم منع تردد مستلزم ارائه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدا و انجام تست مجدد پس از ورود به کشور برای مسافران بالای ۸ سال در کشورهای پر خطر است./باشگاه خبرنگاران


جهان تا سال ۲۰۲۳ بر کرونا غلبه نخواهد کرد

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: با گذشت یک سال و نیم از شیوع همه‌گیری کووید-۱۹، اروپا در آستانه خروج از این بحران بهداشتی قرار دارد اما وضعیت در آمریکای جنوبی، آفریقا و هند همچنان دشوار و وخیم است./ایرنا


میانگین تزریق واکسن کرونا در ۸۸ روز گذشته: فقط روزانه ۷۱ هزار دوز

روزنامه همشهری نوشت: نزدیک به ۵‌ ماه از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در ایران می‌گذرد و در این مدت براساس اعلام مراجع رسمی، تنها ۶میلیون و ۷۲۶هزار و ۸۰۱دوز واکسن کرونا تزریق شده است. با اینکه واکسیناسیون کادر درمان از اواخر بهمن سال گذشته آغاز شده بود اما وزارت بهداشت از ۲۵فروردین امسال، آمار تزریق روزانه واکسن کرونا را اعلام کرد. این آمار با تزریق ۴۶۲هزار و ۶۴۲دوز شروع شد و تا روز گذشته به ۶میلیون و ۷۲۶هزار و ۸۰۱دوز رسید. در ۸۸ روز گذشته به‌طور متوسط روزانه ۷۱هزار و ۱۸۳دوز واکسن تزریق شده است. این در حالی است که روز گذشته وزیر بهداشت تأکید کرده بود که از شنبه، میزان تزریق روزانه به ۴۰۰هزار دوز می‌رسد.


آلودگی هوا با عوارض شدیدتر کرونا ارتباط دارد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، هوایی که مردم تنفس می‌کنند و میزان آلودگی آن با عوارض شدیدتر ابتلا به کووید-۱۹ ارتباط دارد. محققان در این مطالعه متوجه شدند زندگی در مناطقی که هوای آلوده تری دارد از جمله در مجاورت لوله های تخلیه فاضلاب و در مجاورت خیابان هایی که ترافیک سنگین دارد باعث می شود افراد پس از ابتلا به کووید-۱۹ با احتمال بیشتر برای بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان و نیاز به دستگاه های کمک تنفسی روبرو شوند. دکتر «آنیتا شلال» از بیمارستان «هنری فورد» در دیترویت در آمریکا و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: نکته اصلی این است که زندگی در محله ای که هوای آلوده دارد، خود یک عامل خطرساز مستقل برای ابتلا به موارد شدید کووید-۱۹ است. هر چیزی که تعادل ریه ها را بر هم زند احتمال خطر عفونت های ریوی را افزایش می دهد/ایرنا


آمار قربانیان در تهران کم کم به مرز ۱۰۰ نفر در روز نزدیک می شود

رییس شورای شهر تهران: متاسفانه به پیک پنجم کرونا رسیدیم که در حال رشد در تهران است و آمار قربانیان در تهران کم کم به مرز ۱۰۰ نفر در روز نزدیک می شود که نشان از عدم توجه به پروتکل های بهداشتی است. لازم است در کنار پروژه داخلی نسبت به تامین واکسن از کشورهای خارجی هم اقدام شود؛ چرا که برخی کشورهای همسایه به مرز ۵۰ درصد واکسیناسیون رسیده اند و ما هنوز کمتر از ۵ درصد دنبال می کنیم./ایسنا


تمایل ۷۳ درصدی مردم به دریافت واکسن/نمره شهروندان به عملکرد دولت در مدیریت کرونا: ٩.۴۵

نتایج یک پیمایش کشوری درباره دیدگاه مردم نسبت به کرونا نشان داد که ۴۸.۳ درصد پاسخگویان به میزان زیادی احساس می کنند نسبت به یک سال گذشته از نظر روحی و روانی ضعیف تر و عصبی تر شده اند و همچنین ۷۳.۷ درصد از پاسخگویان تمایل به تزریق واکسن کرونا دارند. ۲۹.۹ درصد افراد پاسخگو ترجیح می دهند از واکسن ایرانی استفاده کنند. در مقابل ۲۴.۱ درصد افراد تمایل به استفاده از واکسن ساخت خارج از کشور را داشته‌اند. ۴۴.۸ درصد پاسخگویان به سیاست های دولت در خصوص کنترل بحران کرونا اعتماد ندارند. میانگین نمره داده شده توسط پاسخگویان به عملکرد مسئولین در مدیریت کرونا ۹.۴۵ است./ایسنا


چه زمانی از شر ویروس کرونا خلاص خواهیم شد؟

«رئیسی» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: تا زمانی که پاندمی در دنیا وجود دارد، شاهد جهش‌های متفاوتی خواهیم بود؛ سازمان جهانی بهداشت گفته باید زنجیره انتقال ویروس قطع شود. اگر بخواهیم از شر ویروس کرونا خلاص شویم باید به سمت ایمنی جمعی در دنیا حرکت کنیم؛ اینکه اتحادیه اروپا که اعلام کرده نزدیک به ۷۰ درصد واکسن زدیم به تنهایی کافی نیست. سازمان جهانی بهداشت گفته اگر تک دوز واکسن را تعداد زیادی از مردم بزنند احتمال قطع زنجیره ویروس بالاست؛ از هر ۱۰۰ نفری که واکسن می‌زنند، ۵ نفر امکان ابتلا به ویروس جدید و جهش‌یافته دارند./تسنیم


برگزاری بازی‌های لیگ برتر در ساعت محدودیت تردد شبانه بلامانع است

سهیل مهدی، رئیس سازمان لیگ فوتبال: به دلیل اجرای قانون منع تردد شبانه توسط پلیس در پایتخت نمی‌توانیم زمان دیدار دو تیم پرسپولیس و آلومینیوم اراک را تغییر بدهیم. طبق قانون تیم ها و عوامل اجرایی و بازیکنان دو تیم می توانند از روز های قبل با اخذ مجوز از فرمانداری در ساعات پایانی شب تردد داشته باشند. استانداری تهران در مورد رقابت های فوتبال به دلیل گرمی هوا در ساعات پایانی شب مشکلی ندارد و برای این اتفاق راهکار هم دارد. بازی‌های لیگ به دلیل انتشار ویروس کووید ۱۹ بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود و قانون منع تردد شبانه پلیس هیچ تاثیری بر روی روند برگزاری دیدار‌های فوتبال در پایتخت ندارد./باشگاه خبرنگاران


"مرغ همسایه غاز است"؛ نگاهی به وضعیت واکسیناسیون کرونا در ارمنستان


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
طی روزهای گذشته اخبار و تصاویری از سفر برخی شهروندان ایرانی به ارمنستان برای واکسیناسیون کرونا منتشر شده است. به گزارش عصرایران، فارغ از اینکه تا چه میزان روی خبر سفر شهروندان ایرانی اغراق شده و اینکه آیا غالب این سفرها صرفا با هدف واکسیناسیون است و یا هدف تفریحی و سیاحتی و در کنار آن واکسیناسیون رایگان هم هست، نگاهی به وضعیت واکسیناسیون کرونا در ارمنستان شاید نمایی روشن تر و بهتر از وضعیت موجود به دست دهد. در جمهوری ارمنستان تاکنون و پس از آغاز هفته ها از آغاز واکسیناسیون سراسری در مجموع تنها عددی کمتر از 2.5 درصد ار مردم این کشور واکسینه شده اند و با هر متر و معیاری سرعت واکسیناسیون کرونا در ارمنستان بسیار پایین بوده است. آماز تزریق روزانه واکسن کرونا در کل ارمنستان رقمی کمتر از بسیاری از مراکز تزریق واکسن کرونا در ایران است


ابتلای روزانه ۳ نفر به ویروس کرونا در جشنواره فیلم کن


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مقامات جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ اعلام کردند در این رویداد، شیوع خوشه‌ای ویروس کرونا رخ نداده است و از بین چندین هزار نفر که به صورت روزانه آزمایش می‌شوند. به طور میانگین سه مورد جدید ابتلا به کرونا به ثبت رسیده است. از آغاز جشنواره کن در روز سه شنبه، بیشترین میزان مبتلای جدید کرونایی که در یک روز به ثبت رسیده، شش نفر بوده است./باشگاه خبرنگاران


شرکت‌های داروسازی «فایزر» و «بایون تک» برای تزریق دوز سوم و تقویتی واکسن کرونای خود درخواست مجوز کردند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
تا ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم واکسن کووید-۱۹ آنها، ایمنی به طور کامل وجود دارد، اما می‌خواهند با تزریق دوز سوم و تقویتی ایمنی واکسن‌ کرونای خود را افزایش دهند. تزریق دوز سوم واکسن کرونا میزان آنتی بادی را در بدن پنج تا ۱۰ برابر افزایش می دهد. تزریق واکسن کرونا باید سالانه مانند واکسن آنفلوانزا انجام شود. شرکت آلمانی بایونتک سرگرم فعالیت بر روی ساخت یک ماده دارویی جدید مخصوص نوع دلتای ویروس کروناست. اولین نمونه این دارو در مرکزی در شهر «ماینز» در آلمان تولید می‌ شود./ایرنا
 
شنبه نوزدهم تیر

۷ گام برای ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا

 

سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته از شروع گسترده واکسیناسیون از امروز خبر داد. اگر این وعده وزیر امروز محقق شود، حتما برای ثبت نام واکسن برای رده‌های سنی بعدی، فراخوان داده می‌شود. اما به منظور ثبت نام برای واکسیناسیون باید مراحلی را طی کنید./


درحال حاضر 143 شهر قرمز و 180 شهر زرد داریم

بیشترین شیوع ویروس در استان ها مربوط به کرمان با 16 شهر و 13 شهر از فارس و تهران درگیر ویروس کرونا است 10 شهر استان سیستان و بلوچستان درگیر ویروس کرونا است


روحانی: در مدرسه نباید از انتشار ویروس نگران باشیم

رئیس‌جمهور: فقط ۵ درصد افراد زیر ۱۸ سال کرونا می‌گیرند. مدارس عامل انتقال کرونا نیستند و در مدرسه نباید از انتشار ویروس نگران باشیم. باید دانشجویان و اساتید واکسینه شوند تا دانشگاه هر چه سریع تر بازگشایی شود.


وزیر بهداشت ترکیه: واکسینه شدن 60 درصد جمعیت ترکیه دستکم با یک دوز


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
"فخر الدین کوجا" وزیر بهداشت ترکیه از طریق حساب توییتر خود آخرین آمار واکسیناسیون کشورش را تشریح کرد. او نوشت: 57 میلیون دوز واکسن کرونا تزریق کرده ایم و تاکنون قریب به 60 درصد از جمعیت ترکیه دستکم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده اند./ عصرایران
 

تزریق واکسن برکت به بالای ۵۰ سال در سیستان


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو از آغاز تزریق واکسن کوویران برکت برای گروه سنی بالای ۵۰ سال در شهر ایرانشهر، سیستان و بلوچستان خبر داد.
 

ورود کادر درمانی سپاه به زاهدان


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران: شدت سرایت کرونا «دلتا» ۱۵ برابر گونه انگلیسی و آفریقایی است

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

تهران - ایرنا - عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران با تاکید بر اینکه سرایت پذیری دلتا ویروس کرونا حداقل ۱۵ برابر گونه‌های انگلیسی و آفریقایی است، گفت: برای ممانعت از گسترش پیک پنجم و عدم ورود به پیک‌های بعدی، راهی جز تعطیلی و قرنطینه کامل کشور به مدت سه هفته نیست. به گزارش ایرنا،  کرونا تغییر چهره داده و با عنوان دلتا بر موج پنجم سوار و سرعت چرخه انتقال را دو چندان کرده و می رود تا بحرانی تازه ایجاد کند. می رود تا بار دیگر بخش های بیمارستانی رسیدگی به وضعیت بیماران مبتلا به کرونا گسترش یابد و کادر درمان خسته از پیک های قبلی، رخت دفاع را درنیاورده در کارزار جنگ با کرونا، برای مانع زدایی از گسترش فوتی ها و داغدار شدن خانواده ها دوپینگ کنند.

موضوعی که به باور محمدرضا محبوب فر عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، در صورت نبود چاره اندیشی درست و عزم جدی در قبال مقابله با کرونا، دیری نخواهد پایید که پیک ششم با شدت و حدت بیشتر دامان همگان را بگیرد و خانواده های بسیاری را داغدار کند. محبوب فر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا ضمن هشدار این مطلب اظهار داشت: با توجه به گونه وحشی کرونای دلتای هندی و این موضوع که سرایت پذیری آن حداقل ۱۵ برابر گونه های انگلیسی و آفریقایی است، برای مانع زدایی از گسترش پیک پنجم و عدم ورود به پیک های بعدی، راهی جز تعطیلی و قرنطینه کشور به مدت سه هفته نیست در غیر اینصورت شاهد پیامدها و عواقب غیرقابل جبرانی خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه اکنون کرونای دلتا وارد استان های زیادی شده و نرخ تعداد مبتلایان نسبت به پیک های قبلی، پنج برابر افزایش یافته، خاطرنشان کرد: اقدامات باید به تجهیز و تکمیل تخت های بیمارستانی و فراهم کردن دستگاه های اکسیژن ساز منحصر شود. در کنار این، باید واکسن های تولید شده به سرعت به مرحله تزریق عمومی برسد. عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با بیان اینکه امروز واکسیناسیون سراسری و عمومی باید اولویت نخست باشد راه گریزی برای مهار کرونا نداریم،  تصریح کرد: انتشار اطلاعات ضد و نقیض در مورد کرونا، واکسیناسیون آن و وضعیت اقتصادی و معیشتی حاکم بر جامعه  باعث شده ویروس کرونا به اولویت چندم مردم قرار گیرد حتی در بسیاری از مصاحبه ها شاهدیم که بیماری کرونا اولویت دهم مردم شده است. وی افزود: در این شرایط نباید انتظار داشت که مردم پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند چنانچه شاهدیم در برخی استان ها رعایت پروتکل ها تا ۴۰ درصد و در کلانشهرها به ۵۰ تا ۶۰ درصد رسیده است.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران با تاکید بر اینکه با توجه به سرایت پذیری بالای این ویروس و کمرنگ شدن رعایت پروتکل ها از سوی مردم، واکسیناسیون سراسری باید هر چه سریع تر انجام شود، تصریح کرد: ضمن اینکه کشور نیاز به تعطیلی سه هفته ای کامل  دارد و بودجه لازم برای تامین هزینه کارگران و مشاغل آزاد تعلق گیرد زیرا ویروس دلتا برخلاف ویروس های قبلی، علاوه بر گروه های پرخطر مانند سالمندان و بیماران خاص، نوجوانان و کودکان را گرفتار کرده و آمار مبتلایان در این سنین هم افزایش یافته که جای نگرانی است در غیر اینصورت پیک های کرونا ادامه و بحران انسانی وحشتناکی به دنبال خواهد داشت. در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ (دی ۹۸)، مقامات چینی به سازمان جهانی بهداشت (WHO) در مورد شیوع بیماری با علائم مشابه ذات الریه در شهر ووهان چین اطلاع دادند. از آن زمان، مبتلایان به ویروس کرونا در نقاط گوناگون جهان دیده شده و در نهایت در ۱۱ مارس ۲۰۲۰ (۲۰ اسفند ۹۸)، این نهاد بین المللی شیوع ویروس کرونا را یک بیماری همه گیر اعلام کرد. از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا تاکنون بالغ بر ۱۸۵ میلیون نفر بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان شناخته شده و از این میان بیش از چهار میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.
 

تازه ترین آمار ابتلا به کرونا در جهان

تازه ترین وضعیت شیوع ویروس کرونا (کووید- ۱۹) در سراسر جهان که سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان پدیده‌ای «همه گیر» شناسایی و اعلام کرد،به نقل از رسانه‌های معتبر و گزارش‌های دفاتر ایرنا در خارج از کشور و گروه‌های خبری مناطق ایرنا، با دریافت آخرین گزارش‌ها به روز رسانی می‌شود.
 
مبتلایان  فوت شدگان  بهبود یافتگان
۱۸۵.۸۳۹.۵۷۳ ۴.۰۳۵.۱۶۴ ۱۷۰.۸۸۷.۷۴۴


۳۰کشور دارای بیشترین تعداد مبتلایان

ردیف نام کشور مبتلایان  فوت شدگان  بهبود یافتگان 
۱ آمریکا  ۳۴.۷۱۱.۴۱۶ ۶۲۱۲.۷۰۸ ۲۹.۲۲۲.۹۷۲
۲ هند  ۳۰.۷۹۴.۷۵۶ ۴۰۷.۱۷۳ ۲۹.۹۲۵.۸۸۳
۳ برزیل  ۱۸۹.۰۲۰.۴۹۹ ۵۳۱.۷۷۷ ۱۷.۴۷۹.۲۷۷
۴ فرانسه ۵.۸۰۳.۶۸۷ ۱۱۱.۳۰۲ ۵.۶۴۴.۱۹۴
۵ روسیه  ۵.۷۳۳.۲۱۸ ۱۴۱.۵۰۱ ۵.۱۶۵.۰۸۷
۶ ترکیه  ۵.۴۷۰.۷۶۴ ۵۰.۱۵۵ ۵.۳۳۸.۸۸۵
۷ انگلیس  ۵.۰۵۸.۰۹۳ ۱۲۸.۳۶۵ ۴.۳۵۲.۰۶۹
۸ آرژانتین  ۴.۶۲۷.۵۳۷ ۹۸.۱۴۸ ۴.۲۴۶.۲۰۰
۹ کلمبیا ۴.۴۷۱.۶۲۲ ۱۱۱.۷۳۱ ۴.۱۹۹.۲۲۷
۱۰ ایتالیا ۴.۲۶۸.۴۹۱ ۱۲۷.۷۵۶ ۴.۰۹۹.۳۳۹
۱۱ اسپانیا ۳.۹۳۷.۱۹۲ ۸۱.۰۰۳ ۳.۶۳۵.۹۰۷
۱۲ آلمان ۳.۷۴۲.۳۳۵ ۹۱.۷۴۰ ۳.۶۳۴.۰۰۰
۱۳ ایران  ۳.۳۴۴.۱۲۲ ۸۵.۵۴۳ ۲.۹۹۵.۱۹۵
۱۴ لهستان  ۲.۸۸۰.۶۷۰ ۷۵.۱۵۲ ۲.۶۵۲.۴۰۹
۱۵ مکزیک ۲.۵۷۷.۱۴۰ ۲۳۴.۶۷۵ ۲.۰۳۶.۷۷۶
۱۶ اندونزی ۲.۴۵۵.۹۱۲ ۶۴.۶۳۱ ۲.۰۲۳.۵۴۸
۱۷ اوکراین  ۲.۲۴۰.۲۴۶ ۵۲.۵۷۲ ۲.۱۷۶.۱۱۰
۱۸ آفریقای جنوبی ۲.۱۵۷.۶۸۷ ۶۳.۸۷۳ ۱.۸۸۴.۱۷۰
۱۹ پرو ۲.۰۷۴.۱۸۶ ۱۹۳.۹۰۹ ---
۲۰ هلند  ۱.۷۰۸.۸۳۷ ۱۷.۷۶۴ ۱.۶۴۹.۷۹۶
۲۱ جمهوری چک ۱.۶۶۸.۸۹۱ ۳۰.۳۳۱ ۱.۶۳۶.۷۷۲
۲۲ شیلی ۱.۵۸۲.۳۹۱ ۳۳.۶۳۶ ۱.۵۲۹.۲۶۹
۲۳ فیلیپین ۱.۴۶۱.۴۵۵ ۲۵.۷۲۰ ۱.۳۸۸.۱۰۸
۲۴ کانادا ۱.۴۱۹.۹۶۴ ۲۶.۴۱۹ ۱.۳۸۸.۱۰۸
۲۵ عراق ۱.۴۱۴.۹۲۵ ۱۷.۴۷۶ ۱.۲۹۴.۴۱۱
۲۶ سوئد ۱.۰۹۲.۵۴۰ ۱۴.۶۰۴ --
۲۷ بلژیک ۱.۰۹۲.۴۷۷ ۲۵.۱۹۶ ۱.۰۴۶.۰۷۵
۲۸ رومانی ۱.۰۸۱.۱۷۴ ۳۴.۱۹۷ ۱.۰۴۵.۳۵۱
۲۹ بنگلادش ۱.۰۰۰.۵۴۳ ۱۶.۰۰۴ ۸۶۲.۳۸۴
۳۰ پاکستان ۹۶۹.۴۷۶ ۲۲.۵۲۰ ۹۱۱.۳۸۳
 

کره شمالی، واکسن آسترازنکای اهدایی را رد کرد

کره شمالی، واکسن آسترازنکای اهدایی را به دلیل نگرانی‌ها بر سرعوارض احتمالی آن رد کرده است. موسسه راهبردی امنیت ملی در سئول که به سازمان اطلاعاتی کره جنوبی مرتبط است، گفته کره‌شمالی پس از نپذیرفتن واکسن چینی که می‌گوید موثر نیست، به دریافت واکسن روسی تمایل یافته است. پیشتر کره‌شمالی، پیشنهاد دریافت واکسن را از برخی کشورها رد کرده بود. برنامه توزیع واکسن جهانی "کواکس"، دو میلیون دوز واکسن آسترازنکا را در ماه فوریه به کره‌شمالی اختصاص داد، اما در پی مشاوره‌های گسترده، ارسال آنها به تاخیر افتاد. کره‌شمالی رسما یک مورد ابتلا به ویروس کرونا را تایید کرده است. تحلیلگران این ادعا را زیر سوال برده‌اند. هفته پیش، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، شماری از مقامات این کشور را مجازات کرد. گفته می‌شود این اقدام مرتبط به ویروس کرونا بوده است. این کشور، در عوض، مرزها را بسته و تلاش کرده که ویروس را دور از مرزهایش نگه دارد اما این اقدام، تجارت با چین را تحت‌تاثیر قرار داده است. کره‌شمالی از نظر غذا، سوخت، کود کشاورزی به چین وابسته است. گفته می‌شود اعمال محدودیت‌های شدید برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ممکن است به قحطی شدید در این کشور منجر شود/ بی بی سی
 

واکسن کووید وارد شیر مادر نمی‌شود

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 

نتایج یک مطالعه نشان داده است که مواد واکسن‌های کرونا وارد شیر مادر نمی‌شود. به گزارش روز شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه «کالیفرنیا سانفرانسیسکو» در آمریکا در این مطالعه نمونه های شیر هفت مادر شیرده را طی دو روز پس از دریافت کامل دو دوز واکسن های کرونا «فایزر» و «مدرنا» آزمایش کردند و هیچ نشانی از وجود پیام رسان واکسن RNA (mRNA) را در شیر آنها پیدا نکردند.

بسیاری از زنانی که تازه مادر شده اند مایه کوبی علیه کووید-۱۹ را به تعویق انداخته اند و نگرانند که این واکسن ها تأثیری بر فرزندانشان داشته باشد. اما  محققان می گویند که یافته های این مطالعه نشان می دهد زنانی که به تازگی مادر شده اند، می توانند با خیال راحت این واکسن های کرونا را دریافت کنند.

زنان باردار و مادران جوان به ویژه در برابر آلودگی به کووید-۱۹ آسیب پذیر هستند؛ بر اساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، زنان باردار و زنانی که به تازگی مادر شده اند بر اثر ابتلا به کرونا نسبت به زنان هم سن و سال خود بیشتر در بیمارستان و در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند.  با این حال میزان مایه کوبی کرونا در زنان باردار پایین بوده است. به طوری که بر اساس مطالعه ای که توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا انجام شد، تنها ۱۶ درصد از زنان باردار در اوایل ماه مه میلادی دو دوز واکسن کرونای خود را دریافت کردند. 

بسیاری از زنان باردار یا شیرده به دلیل محدودیت اطلاعات در مورد ایمنی واکسن کووید، از واکسیناسیون خودداری کرده یا آن را به تعویق انداخته اند. اما بسیاری از محققانی که نحوه کار این واکسن ها را بررسی کردند، این فرضیه را مطرح کردند که واکسن های کرونا خطر کمی برای زنان باردار و شیرده دارند. اداره دارو و غذای آمریکا زمانی که اجازه استفاده اضطراری از واکسن های فایزر و مدرنا را در آمریکا تایید کرد، این سازمان استفاده از این واکسن ها را برای زنان باردار نیز مجاز اعلام کرد. 

با وجود اینکه ماده پیام رسان mRNA واکسن های کرونا وارد شیر مادر نمی شود اما مطالعات دیگر نشان داده اند که آنتی بادی های ایجادشده ناشی از تزریق واکسن های کووید-۱۹، وارد شیر مادر می شوند به این معنی که واکسن های کرونا به نوزادانی که مادران آنها واکسینه شده اند، نیز مصونیت می دهد. آکادمی پزشکی شیردهی آمریکا نیز با تایید یافته های این مطالعه اعلام کرد که واکسن های فایزر و مدرنا برای زنانی که به تازگی مادر شده اند و نوزادان آنها «خطر قابل قبول کمی» دارد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد. کشورهای زیادی همچون آمریکا، ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.
 

حدود ۹ میلیون دوز واکسن خارجی وارد کشور شد + جدول

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
بر اساس آمارهای گمرک ایران، تا کنون نزدیک به ۹ میلیون دوز واکسن خارجی وارد کشور شده است. گمرک ایران اعلام کرد،  از تاریخ 1399/11/15 لغایت 1400/04/18، 19 محموله واکسن کووید-١9 به شرح ذیل از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کشور شده است.
 

طبرسی: به یکی از کشورهای موج‌خیز کرونا در دنیا تبدیل شده‌ایم

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح داشنوری:  مدیریت ما اشتباه است، چرا کشورهای دیگر با چنین چالش‌هایی درگیر نمی‌شوند؟ بله در برخی کشورها یک موج سنگین کرونا به وجود آمد، اما از اشتباهاتشان درس گرفتند و کنترل کردند. چرا در همین ترکیه که کنار ماست این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ چرا ترکیه توانسته ۵۰درصد جمعیتش را واکسینه کند اما ما نتوانستیم؟ تا زمانی که این اقدامات درست نشوند پشت سر هم با موج‌های کرونا درگیر می‌شویم، ما الان به کشور موج‌خیر کرونا در دنیا تبدیل شده‌ایم/خبرآنلاین
 

متقاضیان واکسن ایرانی در سامانه سلامت ثبت نام کنند

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم از افراد بیش از ۷۰ سال متقاضی دریافت واکسن ایرانی خواست در سامانه سلامت ثبت نام کنند. سیامک محبی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به این که تاکنون تنها ۵ هزار دُز واکسن «کوو ایران برکت» به استان قم تحویل شده است بیان کرد: این تعداد برای آغاز واکسیناسیون افراد ۶۵ تا ۷۰ سال کافی نیست. وی افزود: سیاست فعلی بر این است که ابتدا افراد بیش از ۷۰ سال متقاضی واکسن داخلی که قبلا واکسن دریافت نکرده اند، نسبت به واکسینه کردن خود اقدام کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم همچنین از مردم خواست تا بدون اطلاع به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند و تصریح کرد: لازم است تا متقاضیان از طریق پایگاه اینترنتی سامانه سلامت به نشانی salamat.gov.ir برای نوبت دهی تزریق واکسن خود ثبت نام کنند. محبی ادامه داد: البته افرادی هم که قبلا واکسن خارجی دریافت کرده اند، باید در این سامانه ثبت نام و در زمان اعلام شده به مرکز واکسیناسیون مراجعه کنند تا همان واکسن خارجی برای آنان تزریق شود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم ابراز امیدواری کرد واکسیناسیون افراد ۶۵ تا ۷۰ سال در اولین فرصت ممکن و بر اساس دریافت محموله های جدید واکسن ایرانی و غیرایرانی اطلاع رسانی و آغاز شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تزریق واکسن ایرانی و سینوفارم بر اساس اعلام به متقاضیان برای مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون در قم ادامه دارد، ضمن آن که بخشی از واکسن سینوفارم موجود نیز به عنوان سهمیه بیماران خاص و سرطانی در استان در نظر گرفته شده که تزریق آن براساس فرایند معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در حال انجام است.
 

جمعه هجدهم تیر
 

۱۴۳ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا +فهرست کامل رنگ بندی شهرها

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۳ شهر دیگر در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند و تعداد شهرستان‌های قرمز کرونا به ۱۴۳ شهر افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها که محدودیت های کرونایی از شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰  بر این اساس اعمال می‌شود را در اپلیکیشن ماسک منتشر کرد. بر این اساس ۱۴۳ شهرستان قرمز، ۱۸۶ شهرستان نارنجی و ۱۱۹ شهرستان زرد هستند و تعداد شهرهای آبی همچنان صفر است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، شیوع سویه‌های جدید ویروس و کاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی باعث آغاز خیز پنجم کرونا در کشور شده است.

علاوه بر شهر‌های قرمز قبلی، از ۱۹ تیر فهرست شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند بدین شرح است:
وضعیت شهرستان استان
نارنجی آذرشهر آذربایجان شرقی
زرد اسکو آذربایجان شرقی
نارنجی اهر آذربایجان شرقی
نارنجی بستان آباد آذربایجان شرقی
نارنجی بناب آذربایجان شرقی
نارنجی تبریز آذربایجان شرقی
نارنجی جلفا آذربایجان شرقی
زرد چاراویماق آذربایجان شرقی
زرد خداآفرین آذربایجان شرقی
نارنجی سراب آذربایجان شرقی
نارنجی شبستر آذربایجان شرقی
قرمز عجب شیر آذربایجان شرقی
زرد کلیبر آذربایجان شرقی
نارنجی مراغه آذربایجان شرقی
نارنجی مرند آذربایجان شرقی
نارنجی ملکان آذربایجان شرقی
نارنجی میانه آذربایجان شرقی
زرد هریس آذربایجان شرقی
زرد هشترود آذربایجان شرقی
زرد هوراند آذربایجان شرقی
زرد ورزقان آذربایجان شرقی
نارنجی ارومیه آذربایجان غربی
نارنجی اشنویه آذربایجان غربی
نارنجی بوکان آذربایجان غربی
زرد پلدشت آذربایجان غربی
نارنجی پیرانشهر آذربایجان غربی
زرد تکاب آذربایجان غربی
نارنجی چالدران آذربایجان غربی
زرد چایپاره آذربایجان غربی
قرمز خوی آذربایجان غربی
زرد سردشت آذربایجان غربی
نارنجی سلماس آذربایجان غربی
نارنجی شاهین دژ آذربایجان غربی
نارنجی شوط آذربایجان غربی
نارنجی ماکو آذربایجان غربی
نارنجی مهاباد آذربایجان غربی
نارنجی میاندوآب آذربایجان غربی
نارنجی نقده آذربایجان غربی
قرمز اردبیل اردبیل
زرد اصلاندوز اردبیل
زرد بیله سوار اردبیل
نارنجی پارس آباد اردبیل
زرد خلخال اردبیل
زرد سرعین اردبیل
زرد کوثر اردبیل
زرد گرمی اردبیل
نارنجی مشگین شهر اردبیل
زرد نمین اردبیل
زرد نیر اردبیل
قرمز آران و بیدگل اصفهان
قرمز اردستان اصفهان
قرمز اصفهان اصفهان
نارنجی برخوار اصفهان
زرد بوئین و میاندشت اصفهان
نارنجی تیران و کرون اصفهان
زرد چادگان اصفهان
قرمز خمینی شهر اصفهان
زرد خوانسار اصفهان
زرد خور و بیابانک اصفهان
زرد دهاقان اصفهان
نارنجی سمیرم اصفهان
نارنجی شاهین شهر و میمه اصفهان
نارنجی شهرضا اصفهان
نارنجی فریدن اصفهان
زرد فریدون شهر اصفهان
نارنجی فلاورجان اصفهان
قرمز کاشان اصفهان
نارنجی گلپایگان اصفهان
نارنجی لنجان اصفهان
نارنجی مبارکه اصفهان
نارنجی نائین اصفهان
نارنجی نجف آباد اصفهان
نارنجی نطنز اصفهان
زرد اشتهارد البرز
نارنجی ساوجبلاغ البرز
زرد طالقان البرز
نارنجی فردیس البرز
قرمز کرج البرز
نارنجی نظرآباد البرز
نارنجی آبدانان ایلام
قرمز ایلام ایلام
زرد ایوان ایلام
نارنجی بدره ایلام
زرد چرداول ایلام
قرمز دره‌شهر ایلام
نارنجی دهلران ایلام
زرد سیروان ایلام
زرد ملکشاهی ایلام
قرمز مهران ایلام
زرد هلیلان ایلام
نارنجی بوشهر بوشهر
قرمز تنگستان بوشهر
قرمز جم بوشهر
قرمز دشتستان بوشهر
قرمز دشتی بوشهر
نارنجی دیر بوشهر
قرمز دیلم بوشهر
قرمز عسلویه بوشهر
قرمز کنگان بوشهر
قرمز گناوه بوشهر
قرمز اسلامشهر تهران
قرمز بهارستان تهران
قرمز پاکدشت تهران
قرمز پردیس تهران
قرمز پیشوا تهران
قرمز تهران تهران
قرمز دماوند تهران
قرمز رباط کریم تهران
قرمز ری تهران
قرمز شمیرانات تهران
قرمز شهریار تهران
قرمز فیروزکوه تهران
نارنجی قدس تهران
قرمز قرچک تهران
نارنجی ملارد تهران
قرمز ورامین تهران
نارنجی اردل چهارمحال و بختیاری
قرمز بروجن چهارمحال و بختیاری
زرد بن چهارمحال و بختیاری
نارنجی خانمیرزا چهارمحال و بختیاری
زرد سامان چهارمحال و بختیاری
نارنجی شهرکرد چهارمحال و بختیاری
نارنجی فارسان چهارمحال و بختیاری
زرد کوهرنگ چهارمحال و بختیاری
نارنجی کیار چهارمحال و بختیاری
قرمز لردگان چهارمحال و بختیاری
زرد بشرویه خراسان جنوبی
نارنجی بیرجند خراسان جنوبی
زرد خوسف خراسان جنوبی
نارنجی درمیان خراسان جنوبی
زرد زیرکوه خراسان جنوبی
زرد سرایان خراسان جنوبی
نارنجی سربیشه خراسان جنوبی
نارنجی طبس خراسان جنوبی
نارنجی فردوس خراسان جنوبی
نارنجی قائنات خراسان جنوبی
قرمز نهبندان خراسان جنوبی
زرد باخرز خراسان رضوی
زرد بجستان خراسان رضوی
نارنجی بردسکن خراسان رضوی
قرمز بینالود خراسان رضوی
نارنجی تایباد خراسان رضوی
زرد تربت جام خراسان رضوی
نارنجی تربت حیدریه خراسان رضوی
زرد جغتای خراسان رضوی
زرد جوین خراسان رضوی
نارنجی چناران خراسان رضوی
زرد خلیل آباد خراسان رضوی
زرد خواف خراسان رضوی
زرد خوشاب خراسان رضوی
زرد داورزن خراسان رضوی
نارنجی درگز خراسان رضوی
زرد رشتخوار خراسان رضوی
زرد زاوه خراسان رضوی
نارنجی سبزوار خراسان رضوی
نارنجی سرخس خراسان رضوی
زرد صالح آباد خراسان رضوی
نارنجی فریمان خراسان رضوی
نارنجی فیروزه خراسان رضوی
قرمز قوچان خراسان رضوی
نارنجی کاشمر خراسان رضوی
زرد کلات خراسان رضوی
زرد کوهسرخ خراسان رضوی
نارنجی گناباد خراسان رضوی
قرمز مشهد خراسان رضوی
زرد مه ولات خراسان رضوی
نارنجی نیشابور خراسان رضوی
قرمز اسفراین خراسان شمالی
قرمز بجنورد خراسان شمالی
نارنجی جاجرم خراسان شمالی
نارنجی راز و جرگلان خراسان شمالی
قرمز شیروان خراسان شمالی
زرد فاروج خراسان شمالی
زرد گرمه خراسان شمالی
نارنجی مانه و سملقان خراسان شمالی
نارنجی آبادان خوزستان
زرد آغاجاری خوزستان
قرمز امیدیه خوزستان
زرد اندیکا خوزستان
قرمز اندیمشک خوزستان
نارنجی اهواز خوزستان
نارنجی ایذه خوزستان
زرد باغ ملک خوزستان
زرد باوی خوزستان
نارنجی بندرماهشهر خوزستان
نارنجی بهبهان خوزستان
زرد حمیدیه خوزستان
نارنجی خرمشهر خوزستان
نارنجی دزفول خوزستان
نارنجی دشت آزادگان خوزستان
نارنجی رامشیر خوزستان
نارنجی رامهرمز خوزستان
زرد شادگان خوزستان
نارنجی شوش خوزستان
نارنجی شوشتر خوزستان
نارنجی کارون خوزستان
زرد گتوند خوزستان
زرد لالی خوزستان
نارنجی مسجد سلیمان خوزستان
زرد هفتکل خوزستان
قرمز هندیجان خوزستان
زرد هویزه خوزستان
نارنجی ابهر زنجان
زرد ایجرود زنجان
زرد خدابنده زنجان
نارنجی خرمدره زنجان
نارنجی زنجان زنجان
زرد سلطانیه زنجان
زرد طارم زنجان
زرد ماه نشان زنجان
زرد آرادان سمنان
نارنجی دامغان سمنان
زرد سرخه سمنان
نارنجی سمنان سمنان
نارنجی شاهرود سمنان
قرمز گرمسار سمنان
نارنجی مهدی شهر سمنان
زرد میامی سمنان
قرمز ایرانشهر سیستان و بلوچستان
قرمز بمپور سیستان و بلوچستان
زرد تفتان سیستان و بلوچستان
قرمز چابهار سیستان و بلوچستان
قرمز خاش سیستان و بلوچستان
زرد دشتیاری سیستان و بلوچستان
نارنجی دلگان سیستان و بلوچستان
قرمز زابل سیستان و بلوچستان
قرمز زاهدان سیستان و بلوچستان
قرمز زهک سیستان و بلوچستان
قرمز سراوان سیستان و بلوچستان
قرمز سرباز سیستان و بلوچستان
نارنجی سیب و سوران سیستان و بلوچستان
نارنجی فنوج سیستان و بلوچستان
نارنجی قصرقند سیستان و بلوچستان
نارنجی کنارک سیستان و بلوچستان
زرد مهرستان سیستان و بلوچستان
قرمز میرجاوه سیستان و بلوچستان
قرمز نیک شهر سیستان و بلوچستان
زرد نیمروز سیستان و بلوچستان
نارنجی هامون سیستان و بلوچستان
نارنجی هیرمند سیستان و بلوچستان
نارنجی آباده فارس
نارنجی ارسنجان فارس
نارنجی استهبان فارس
نارنجی اقلید فارس
نارنجی اوز فارس
زرد بختگان فارس
نارنجی بوانات فارس
زرد بیضا فارس
نارنجی پاسارگاد فارس
قرمز جهرم فارس
زرد خرامه فارس
زرد خرم بید فارس
زرد خفر فارس
قرمز خنج فارس
قرمز داراب فارس
زرد رستم فارس
زرد زرقان فارس
قرمز زرین دشت فارس
نارنجی سپیدان فارس
زرد سرچهان فارس
زرد سروستان فارس
قرمز شیراز فارس
زرد فراشبند فارس
زرد فسا فارس
نارنجی فیروزآباد فارس
قرمز قیر و کارزین فارس
قرمز کازرون فارس
قرمز کوار فارس
زرد کوه‌چنار فارس
قرمز گراش فارس
قرمز لارستان فارس
قرمز لامرد فارس
نارنجی مرودشت فارس
قرمز ممسنی فارس
نارنجی مهر فارس
نارنجی نی ریز فارس
زرد آبیک قزوین
زرد آوج قزوین
نارنجی البرز قزوین
نارنجی بوئین زهرا قزوین
نارنجی تاکستان قزوین
نارنجی قزوین قزوین
نارنجی قم قم
زرد بانه کردستان
زرد بیجار کردستان
قرمز دهگلان کردستان
زرد دیواندره کردستان
زرد سروآباد کردستان
زرد سقز کردستان
نارنجی سنندج کردستان
نارنجی قروه کردستان
نارنجی کامیاران کردستان
نارنجی مریوان کردستان
قرمز ارزوئیه کرمان
نارنجی انار کرمان
نارنجی بافت کرمان
نارنجی بردسیر کرمان
قرمز بم کرمان
قرمز جیرفت کرمان
قرمز رابر کرمان
نارنجی راور کرمان
قرمز رفسنجان کرمان
قرمز رودبار جنوب کرمان
نارنجی ریگان کرمان
نارنجی زرند کرمان
قرمز سیرجان کرمان
قرمز شهربابک کرمان
قرمز عنبرآباد کرمان
قرمز فاریاب کرمان
قرمز فهرج کرمان
قرمز قلعه گنج کرمان
قرمز کرمان کرمان
قرمز کهنوج کرمان
زرد کوهبنان کرمان
قرمز منوجان کرمان
قرمز نرماشیر کرمان
نارنجی اسلام آباد غرب کرمانشاه
نارنجی پاوه کرمانشاه
زرد ثلاث باباجانی کرمانشاه
نارنجی جوانرود کرمانشاه
زرد دالاهو کرمانشاه
زرد روانسر کرمانشاه
نارنجی سرپل ذهاب کرمانشاه
نارنجی سنقر کرمانشاه
نارنجی صحنه کرمانشاه
نارنجی قصر شیرین کرمانشاه
نارنجی کرمانشاه کرمانشاه
نارنجی کنگاور کرمانشاه
قرمز گیلانغرب کرمانشاه
نارنجی هرسین کرمانشاه
زرد باشت کهگیلویه و بویر احمد
زرد بهمئی کهگیلویه و بویر احمد
قرمز بویراحمد کهگیلویه و بویر احمد
زرد چرام کهگیلویه و بویر احمد
نارنجی دنا کهگیلویه و بویر احمد
نارنجی کهگیلویه کهگیلویه و بویر احمد
قرمز گچساران کهگیلویه و بویر احمد
زرد لنده کهگیلویه و بویر احمد
زرد مارگون کهگیلویه و بویر احمد
قرمز آزادشهر گلستان
قرمز آق قلا گلستان
زرد بندرگز گلستان
نارنجی ترکمن گلستان
نارنجی رامیان گلستان
قرمز علی آباد گلستان
قرمز کردکوی گلستان
نارنجی کلاله گلستان
قرمز گالیکش گلستان
قرمز گرگان گلستان
زرد گمیشان گلستان
قرمز گنبد کاووس گلستان
نارنجی مراوه تپه گلستان
قرمز مینودشت گلستان
قرمز آستارا گیلان
نارنجی آستانه اشرفیه گیلان
زرد املش گیلان
قرمز بندر انزلی گیلان
قرمز رشت گیلان
زرد رضوانشهر گیلان
قرمز رودبار گیلان
قرمز رودسر گیلان
نارنجی سیاهکل گیلان
زرد شفت گیلان
نارنجی صومعه سرا گیلان
زرد طوالش گیلان
نارنجی فومن گیلان
نارنجی لاهیجان گیلان
زرد لنگرود گیلان
نارنجی ماسال گیلان
نارنجی ازنا لرستان
نارنجی الیگودرز لرستان
نارنجی بروجرد لرستان
قرمز پلدختر لرستان
نارنجی چگنی لرستان
قرمز خرم آباد لرستان
قرمز دلفان لرستان
نارنجی دورود لرستان
زرد رومشکان لرستان
قرمز سلسله لرستان
نارنجی کوهدشت لرستان
قرمز آمل مازندران
قرمز بابل مازندران
نارنجی بابلسر مازندران
قرمز بهشهر مازندران
نارنجی تنکابن مازندران
قرمز جویبار مازندران
قرمز چالوس مازندران
قرمز رامسر مازندران
قرمز ساری مازندران
قرمز سوادکوه مازندران
نارنجی سوادکوه شمالی مازندران
نارنجی سیمرغ مازندران
نارنجی عباس آباد مازندران
قرمز فریدونکنار مازندران
قرمز قائم شهر مازندران
نارنجی کلاردشت مازندران
نارنجی گلوگاه مازندران
قرمز محمودآباد مازندران
نارنجی میاندورود مازندران
نارنجی نکا مازندران
قرمز نور مازندران
قرمز نوشهر مازندران
زرد آشتیان مرکزی
نارنجی اراک مرکزی
نارنجی تفرش مرکزی
قرمز خمین مرکزی
نارنجی خنداب مرکزی
قرمز دلیجان مرکزی
نارنجی زرندیه مرکزی
نارنجی ساوه مرکزی
نارنجی شازند مرکزی
نارنجی فراهان مرکزی
زرد کمیجان مرکزی
قرمز محلات مرکزی
زرد ابوموسی هرمزگان
قرمز بستک هرمزگان
نارنجی بشاگرد هرمزگان
قرمز بندر لنگه هرمزگان
قرمز بندرعباس هرمزگان
قرمز پارسیان هرمزگان
قرمز جاسک هرمزگان
قرمز حاجی آباد هرمزگان
قرمز خمیر هرمزگان
قرمز رودان هرمزگان
قرمز سیریک هرمزگان
قرمز قشم هرمزگان
قرمز کیش هرمزگان
قرمز میناب هرمزگان
نارنجی هرمز هرمزگان
نارنجی اسدآباد همدان
نارنجی بهار همدان
نارنجی تویسرکان همدان
نارنجی رزن همدان
زرد فامنین همدان
نارنجی کبودرآهنگ همدان
نارنجی ملایر همدان
نارنجی نهاوند همدان
نارنجی همدان همدان
نارنجی ابرکوه یزد
قرمز اردکان یزد
نارنجی اشکذر یزد
قرمز بافق یزد
قرمز بهاباد یزد
قرمز تفت یزد
قرمز خاتم یزد
قرمز مهریز یزد
قرمز میبد یزد
قرمز یزد یزد


وزیر بهداشت: با کمال وقاحت می‌گویند وضعیت در سیستان و بلوچستان سیاه است

نمکی: همین الان در سیستان و بلوچستان بالای ۵۰۰تخت خالی وجود دارد. میزان بیمار سیستان، یک‌چهارم پیکی است که ما در هرمزگان طی می‌کنیم و کردیم. بعد با کمال وقاحت می‌گویند وضعیت سیاه است/ فارس
 

وزیر بهداشت: هفته آینده تعداد قابل توجهی واکسن کرونا وارد ایران می‌شود

 
نمکی: تیم‌های مفصلی برای تزریق واکسن در کشور راه‌اندازی شده است در نظر داریم واکسیناسیون روزانه را به بیش از ۵۰۰ هزار مورد برسانیم
 

آخرین وضعیت کرونا و واکسیناسیون در ایران

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

ّ جزییات رنگ بندی کشور از 19 تیر/ یک سوم شهرها در وضعیت قرمز

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


ناتوانی واکسن فایزر برای مصونیت


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
️این شرکت تایید کرده که مصونیت از واکسنش کمرنگ شده و به همین خاطر دز سوم را به عنوان راهکار پیشنهاد می‌دهد/ خبرآنلاین

محققان کشورمان نخستین‌بار در غرب آسیا موفق به تولید کیت تشخیص کرونا با قابلیت تشخیص همزمان ژنوم و جهش‌ ویروس شدند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
حساسیت این کیت ایرانی دو برابر نمونه‌های مشابه خارجی و زمان انجام تست با آن دست‌کم 30 دقیقه کمتر از نمونه‌های خارجی است.
پنجشنبه هفدهم تیر



فوتی کرونا در ایران: 136 نفر

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

 طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۳۹۷ نفر رسید. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۲۶ نفر رسید



آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان سیستان و بلوچستان

 
دکتر میری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: با توجه به اینکه موج جدید کرونا از نوع ویروس گونه دلتا است، متوسط آمار مبتلایان روزانه در این استان 5 برابر آمار موج های قبلی است. روزانه بین 1300 تا 1600 مبتلا جدید در استان داریم. حدود 760 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های این استان بستری هستند. خوشبختانه روند مبتلایان سرپایی و بستری ها ثابت شده است.


9 هزار میلیارد تومان خسارت کرونا به فرهنگ و هنر ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مشاغلی مثل فرهنگ و هنر، گردشگری و... که خصلت تجمعی و اجتماع دارند در این یک سال و نیم گذشته آسیب‌ها و خسارت های جدی دیدند. بخش فرهنگ و هنر ایران از اسفندماه که شاهد شیوع کروناویروس در ایران بودیم تا اواخر اردیبهش‌ماه 1400 افزون بر 9000 میلیارد تومان خسارت دیده است که حجم قابل توجهی است/ ایسنا


اینفوگرافیک / نکات تغذیه ای قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

 

تعداد قربانیان کرونا در دنیا به چهار میلیون نفر رسید

بنا بر آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور آمریکا، از آغاز پاندمی کرونا تا کنون چهار میلیون نفر در سراسر دنیا در اثر بیماری کووید ۱۹ جانشان را از دست داده‌اند. بر اساس این گزارش تنها در سه ماه اخیر، یک میلیون نفر به فوت‌شدگان در اثر کرونا اضافه شده است. تا کنون در سراسر جهان حدود ۱۸۵ میلیون مورد ابتلا به ویروس سارس−کوو۲ ثبت شده است. متخصصان اما آمار واقعی را بسیار بیشتر از این می‌دانند چرا که بسیاری از موارد به دلیل ضعیف بودن نشانه‌ها اصلا تست نشده و ثبت نمی‌شوند.


تزریق نخستین واکسن کوو برکت در زاهدان


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
علیرضا راشکی مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام( ره )در سیستان و بلوچستان: ۲۸ هزار دوز واکسن ایرانی کوو برکت توسط این ستاد به دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر تحویل داده شده است. نخستین تزریق واکسن ایرانی کوو برکت امروز در زاهدان برای احمدعلی موهبتی استاندار سیستان وبلوچستان، علیرضا بی‌نیاز معاون نماینده ولی فقیه در استان، خانواده شهید جهان‌زاده و سرحدی انجام شد با توجه به راه‌اندازی خط دوم تولید واکسن کوو برکت در روزهای آینده شاهد افزایش میزان دوز تحویلی توسط این ستاد به دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح استان خواهیم بود./ایرنا


 تکذیب خرابکاری آمریکایی‌ها در خط تولید واکسن برکت

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 

پنجمین محموله واکسن کرونا به کشور رسید


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر: پنجمین محموله واکسن کرونا به میزان یک میلیون دُز خریداری شده توسط جمعیت هلال احمر وارد کشور و تحویل وزارت بهداشت و درمان شد.


اولین کرونای مثبت کاروان المپیکی ایران

در اولین مرحله انجام تست کرونا از کاروان اعزامی ایران به المپیک توکیو یک مورد کرونای مثبت گزارش شد. این تست مربوط به فضل اله باقرزاده رییس فدراسیون شمشیربازی است./صدا و سیما
 

وضعیت فوق بحرانی کرونا در هرمزگان


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان: در شبانه روز اخیر 8 فوتی ناشی از کرونا داشته‌ایم که شامل ۴مرد و ۴زن ۴۲ تا ۹۵ساله در رودان، بشاگرد، بندرعباس، بندرلنگه و میناب بوده است. شمار موارد بستری نیز در استان به عدد بی سابقه 803 نفر رسیده است که 104 نفر از آنان در آی‌سی‌یو قرار دارند و حال 12 نفر نیز وخیم است./فارس
 

تولید 3 میلیون دوز واکسن پاستور از مهرماه

رئیس انستیتو پاستور ایران ضمن تکذیب اظهارات محرز درباره واکسن پاستور، گفت: تولید انبوه واکسن با سه میلیون دوز در مهرماه آغاز می‌شود.
 

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع گسترده کرونا از پاکستان تا مغرب

سازمان جهانی بهداشت نسبت به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا به ویژه سویه دلتا در منطقه شرق مدیترانه هشدار داد. احمد المندهاری، مدیر دفتر منطقه‌ای شرق مدیترانه سازمان جهانی بهداشت که بیش از بیست کشور از مراکش تا پاکستان را شامل می‌شود، روز چهارشنبه ۷ ژوئیه (۱۶ تیر) در یک نشست مطبوعاتی مجازی گفت: «موارد ابتلا به کووید ۱۹ پس از دو ماه کاهش مداوم، اکنون در حال افزایش است و ما بار دیگر شاهد تلاش کشورها برای مهار بیماری و محافظت از جمعیت خود هستیم.» براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، از ابتدای شیوع کرونا در این منطقه در سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون بیش از ۱۱ میلیون مورد ابتلا و ۲۱۹ هزار و ۸۵۰ مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری ثبت شده است./یورونیوز
 

کمک‌ ایران به گرجستان برای مبارزه با کرونا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
محموله کمک های بشر دوستانه ایران به گرجستان در مبارزه با کرونا طی مراسمی روز چهارشنبه در بیمارستان جمهوری تفلیس به مقامات گرجی تحویل داده شد. محموله کمک های بشردوستانه ایران شامل ونتیلاتور، انواع کیت های تشخیص کرونا، تب سنج، دستگاه سنجش میزان اکسیژن خون، ماسک N95 و مواد ضدعفونی کننده می باشد که این محصولات همگی تولیدات بومی شرکت های دانش بنیان ایرانی است. /ایسنا
 

تخت‌های بیمارستانی ارتش در اختیار بیماران کرونایی

معاون هماهنگ‌کننده ارتش: به تمامی بیمارستان‍‌های ارتش در سراسر کشور ابلاغ شده که همکاری حداکثری با مراکز درمانی استان‍‌‌‌ها را داشته باشند. تخت‌های بیمارستانی ارتش به صورت صد درصد در اختیار بیماران کرونایی قرار گیرد./تسنیم
 

وزارت اطلاعات: انهدام شبکه قاچاق واکسن تقلبی کرونا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
وزارت اطلاعات اعلام کرد که چند شبکه قاچاق و تقلب در زمینه خرید، فروش و توزیع غیر قانونی واکسن کرونا در برخی از نقاط کشور شناسایی و تعدادی از سودجویان شبکه‌ای دستگیر شدند./ایسنا
 

ژاپن در المپیک توکیو وضعیت اضطراری کرونا اعمال می‌کند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
شبکه تلویزیونی دولتی ژاپن ان‌اچ‌کِی اعلام کرد: دولت ژاپن قصد دارد در جریان المپیک توکیو وضعیت اضطراری کووید-۱۹ اعلام کند و این بدان معنا است که ورزشکاران از حضور در ورزشگاه‌ها منع خواهند شد. اقدامات اضطراری که اندکی سبک‌تر از قرنطینه کامل است، تا ۲۲ آگوست (۳۱ مردادماه) اعمال خواهد شد. سازمان‌دهندگان المپیک ماه گذشته محدودیت ۱۰ هزار هوادار یا نصف ظرفیت ورزشگاه‌ها را تعیین کرد اما به تازگی اعلام کرده که گزینه برگزاری بازی‌ها بدون حضور هواداران هنوز روی میز است. این تورنمنت از اول تا ۱۷ مردادماه و پاراالمپیک نیز از دوم تا چهاردهم شهریورماه ۱۴۰۰ در پایتخت ژاپن برگزار خواهد شد. / ایرنا

چهارشنبه شانزدهم تیر

 

واکنش جهانپور به اظهارات محرز: واکسن تولید مشترک ایران و کوبا به مرحله تولید رسید


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت: این اظهارات کذب محض بوده و متاسفانه انگیزه برخی افراد برای ما هم نامشخص است. کار مشترکی که بخوبی پیش رفته است و شاید از بسیاری کارهای مشترک در حوزه واکسن، هماهنگ‌تر و منظم‌تر باشد این چنین مورد هجمه قرار گرفته است. این تولید مشترک واکسن با روابط و تعامل نزدیک پیش رفته و امروز به مرحله تولید رسیده است و حتی در روزهای آتی اولین محموله واکسن تحویل می‌شود و هر هفته و هرماه تولید آن افزایش پیدا خواهد کرد و نمی‌دانیم برخی چرا و با چه هدفی این کار خوب را تحت الشعاع قرار می‌دهند؟/ باشگاه خبرنگاران

فعالیت بدنی امکان ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
کارشناسان سلامت می‌گویند احتمال بستری شدن افراد دارای اضافه وزن در صورت ابتلا به ویروس کرونا دو برابر بیشتر از کسانی است که وزن متعادل دارند. ورزش و فعالیت بدنی با افزودن به توان قلبی و تنفسی و تاثیر بر کاهش وزن، در کنترل بیماری کووید ۱۹ موثر است.


آمار کرونا - چهارشنبه ۱۶ تیر مبتلایان: ۱۷۲۱۲ نفر فوتی‌ها: ۱۶۶ نفر

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


توضیح مینو محرز درباره واکسن کوبایی: گفتند خودمان و کشورهای آمریکای جنوبی بیشتر نیاز داریم

مرحله سوم واکسن کوبایی را به برخی افراد در ایران تزریق کردند و بعد قرار بود یک پروژه مشترک باشد که بعد سفیر این کشور اعلام کرده بود ما چنین پروژه ای نداریم. برای اینکه خود کشور کوبا به این واکسن دستور «تزریق اضطراری» داد و گفت کشور خودم و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز دارند و بنابر این اولویت را به آنها داد سفیر این برنامه را اعلام کرد و این پروژه مشترک، اگر هم باشد، به تأخیر افتاده و نمی تواند خیلی کمک کند/جماران


۵.١ میلیون دوز واکسن فردا وارد کشور می‌شود/ تحویل ۴۲۰ هزار دوز واکسن برکت تاکنون


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: در هفته آینده هم به احتمال زیاد ۱.۵ میلیون دوز واکسن بر اساس قولی که به ما داده‌اند وارد خواهد شد و واکسیناسیون گروه‌های سنی بعدی را با این واکسن‌ها آغاز خواهیم کرد. برخی اعلام کرده بودند که ۲ تا ۳ میلیون دوز واکسن داخلی به وزارت بهداشت تحویل داده شده است، به طور دقیق تا‌کنون ۳۸۰ هزار دوز واکسن به دست ما رسیده است و ۳۰ تا ۴۰ هزار دوز واکسن در حال لیبل‌گذاری است که در مجموع حدود ۴۲۰ هزار دوز واکسن داخلی در اختیار خواهیم داشت. از مردادماه ۶۵۰ هزار دوز دیگر به دستمان می‌رسد و پس از آن بر اساس قولی که به ما داده‌اند از مرداد هر هفته یک میلیون دوز واکسن برکت به دست ما خواهد رسید و از شهریور حدود ۱۰ میلیون دوز واکسن به دست ما خواهد رسید.


گونه دلتا ویروس کرونا به تدریج الگوی غالب در کشور خواهد شد

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا: گونه دلتا یا همان ویروس جهش یافته هندی به تدریج الگوی غالب ایران خواهد شد. این گونه نسبت به سوش کلاسیک و واریانت قبلی سرایت پذیری بیشتری دارد، اما خوشبختانه مرگ ‌ومیر ناشی از این ویروس جهش یافته، افزایش نیافته است. تقریبا هر فردی که دچار ویروس دلتا یا واریانت های جهش یافته باشد، حداقل در مواجهه اولیه می‌تواند بین ۸ تا ۱۲ نفر را گرفتار کند، پس قدرت سرایت‌پذیری ویروس بالاتر است. عدد مولد در تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته به بالاتر از ۱.۲ افزایش یافته که این موضوع نشان می‌دهد سطح گردش ویروس در تهران فعال‌تر شده است/ ایرنا


ستاد اجرایی فرمان امام: بیش از ۳ میلیون دوز واکسن برکت تا ۲۵ تیر تولید می‌کنیم


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام: دومین خط تولید واکسن کوو ایران برکت هم بزودی راه‌اندازی می‌شود. تولید در خط یک را سرعت دادیم و تا ۲۵ تیر، بیش از ۳ میلیون دوز واکسن در این خط تولید خواهیم کرد. واکسن‌ها را به‌طور هفتگی تحویل وزارت بهداشت می‌دهیم./فارس
 

ماجرای خروج ۱.۲ میلیون دوز واکسن برکت از چرخه واکسیناسیون / محرز: در جریان نیستم


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
دکتر مینو محرز محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت: در رابطه با استفاده‌ اضطراری گفته شده که ۴۰۰ هزار دوز به وزارتخانه تحویل داده شده است و به‌زودی هم ۵۵۰ هزار دوز دیگر تحویل داده می‌شود و تزریق باید تحت نظارت وزارت بهداشت انجام شود و آنها باید این کار را انجام دهند. [در مورد ماجرای یک میلیون و ۲۰۰ دوز واکسن برکتی که از چرخه خارج شده است] در جریان این موضوع نیستم و تقریبا چنین اتفاقی در مورد واکسن جانسون هم افتاده بود که گاهی ممکن است یک آلودگی ایجاد شود که مجبور شوند آنها را از چرخه خارج کنند. اگر هم این اتفاق افتاده باشد، برای خیلی وقت پیش‌ها بود./ایلنا
 

توصیه سازمان جهانی بهداشت به مصرف داروهای آرتریت برای کاهش مرگ و میر کرونایی


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سازمان جهانی بهداشت (WHO) به منظور کاهش احتمال مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ مصرف داروهای آرتریت را توصیه کرد/ ایسنا
 

تشدید محدودیت‌های کرونایی در ورودی‌های مازندران


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سرهنگ عبادی سرپرست پلیس راه مازندران: محدودیت‌های کرونایی در ورودی‌های استان مازندران در جاده‌های هراز، سوادکوه، کندوان، کیاسر، گلوگاه و رامسر برقرار است و از ورود خودرو‌های پلاک غیر بومی جلوگیری می‌شود. محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ شب تا ۳ بامداد همچنان پابرجاست و خودر‌وها در صورت تردد غیرمجاز ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند./باشگاه خبرنگاران
 

پیک مرگ کرونایی در تهران دوباره رو به افزایش


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
با ورود به موج پنجم کرونا که به دلتا معروف شده است سازمان بهشت زهرای تهران در حالت آماده باش کامل قرار گرفت و کارکنان این سازمان که در طی ۱۷ ماه گذشته در کنار کادر درمان در صف اول مبارزه با کرونا قرار داشته اند برای پنجمین بار در ۵۱۰ روز گذشته وارد شرایط ویژه و بحرانی شدند.
 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان: مقدمات راه‌اندازی سه بیمارستان تنفسی سیار ارتش در حال انجام است
 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: مقدمات راه‌اندازی سه بیمارستان تخصصی تنفسی سیار ۱۰۰ تختخوابی از سوی نیروی زمینی ارتش در سه منطقه سیستان، زاهدان و خاش در حال انجام است. علیرضا شهرکی روز چهاشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: امروز تیم درمانی نیروی زمینی ارتش وارد زاهدان می‌شود و عملا راه‌اندازی بیمارستان سیار در زاهدان طی ۴۸ ساعت آینده انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه روند ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان تثبیت شده ولی قطعی نیست زیرا رفتار و جهش این ویروس متفاوت خواهد بود افزود: همچنان رنگ‌بندی قرمز در استان وجود دارد. مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با بیان اینکه همچنان ممنوعیت تردد درون شهری در ساعات ۲۲ تا سه شب برقرار است تصریح کرد: مردم نیز سعی کرده در سطح شهر جز در موارد ضروری حضور نداشته باشند و تمام پروتکل‌های بهداشتی مثل ماسک و دستکش را رعایت کنند.

وی بیان کرد: توصیه به همگان این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند در غیر این‌صورت با هماهنگی دستگاه قضایی و نظارتی اقدام به پلمب واحدهای نظارتی هم خواهد شد. شهرکی خاطرنشان کرد: امیدواریم با کاهش ارتباطات میان مردم، قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در استان خیلی زود به شرایط ایمنی از جهت همه‌گیری این ویروس خطرناک و سلامتی مردم دست پیدا کنیم.
 

وزارت بهداشت: سفر برای واکسن را توصیه نمی کنیم

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
در این راستا، دکتر جعفرصادق تبریزی _ رئیس شبکه بهداشتی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سفر به ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا، می گوید: ما به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم مردم برای دریافت واکسن به کشوری سفر کنند. اکنون در دنیا مشکل کمبود واکسن و رقابت برای تهیه آن وجود دارد؛ آنوقت چطور ممکن است کشوری که نتوانسته جمعیت خود را کامل واکسینه کند، برای توریست‌ها واکسن رایگان داشته باشد؟ وی می افزاید: برداشت من این است که ممکن است برخی از این واکسن‌ها از نظر تامین زنجیره سرما یا نزدیک بودن تاریخ انقضا مشکل داشته باشند و در واقع اطلاعات ما در قبال این واکسن‌ها کم است و نمی‌توان به صورت دقیق اظهار نظر کرد.

تبریزی با اشاره به اینکه انجام واکسیناسیون کرونا در کشورهایی نظیر ارمنستان می‌تواند به دلیل جنبه‌های اقتصادی باشد، می گوید: با ورود توریست به کشورها و هزینه‌ کردن آنها برای خرید و ... به اقتصاد کشورها کمک می‌کند ولی ما به هیچ وجه سفر برای دریافت واکسن را توصیه نمی‌کنیم چون اطمینانی از درست بودن زنجیره سرما و سالم بودن واکسن نداریم.
 

ماجرای واکسیناسیونِ رایگانِ گردشگران در ارمنستان

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
همچنین دکتر عاطفه عابدینی _دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گو با ایسنا درباره این موضوع، تاکید می کند: بر اساس آمار موجود مردم ارمنستان چندان استقبالی از واکسیناسیون در کشورشان نکردند؛ از طرفی از همه جای دنیا برای تزریق واکسن به کشورهای همسایه ما از جمله ارمنستان سفر نمی‌کنند؛ زیرا برخی کشورها حتی مازاد بر نیازشان واکسن دارند و شرایط ارمنستان هم به گونه‌ای نیست که در حال تزریق واکسن به یک جمعیت چند میلیونی باشد و واکسن خیلی زیادی داشته باشد. در واقع به علت عدم همکاری مردمش در دریافت واکسن، اقدام به ارائه واکسن برای توریست‌ها کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است روزی ایران هم بتواند سبدی از واکسن را در اختیار  افراد قرار دهد تا به دلخواه خود واکسن دریافت کنند؟، اظهار کرد: قطعا این اتفاق خواهد افتاد زیرا ما در ایران از طریق پلتفرم‌های مختلف در حال ساخت واکسن هستیم و در آینده انواع واکسن‌ها بر علیه کووید۱۹ خواهیم داشت زیرا کووید۱۹ هم مانند آنفلوآنزا با ما خواهد بود و مجبور می شویم واکسن‌های مختلف را تکرار و تولید کنیم. ولی کشوری هستیم که همه چیزش تحت فشار اقتصادی و تحریم است و حتی برخی کشورهایی که واکسن به ما می‌دهند دوست ندارند اسمشان گفته شود تا مبادا تحت تحریم آمریکا قرار گیرند؛ ولی با تمام این مشکلات یک سری واکسن وارد و تزریق شده است.

عابدینی افزود: از سوی دیگر در مورد واکسن‌های ایرانی که مجوز ساخت گرفتند هم ممکن است محدودیت مواد داشته باشیم؛ اما با همه این مشکلات هنوز واکسیناسیون انجام می‌شود و امیدواریم روزهای بهتری در انتظارمان باشد. البته قبول دارم که در خیلی کشورها واکسیناسیون این مشکلات را ندارد اما باید به جمیع شرایط در کشورمان نگاه کنیم. وی درباره شرایط احراز ایمنی، کارایی و اصل بودن واکسن کرونایی که کشورهای همسایه به هموطنان تزریق می‌کنند، افزود: در این باره نمی‌توان نظر داد چون پروسه تایید واکسن و اخذ مجوز مصرف در این کشور را نمی‌دانیم. متاسفانه همیشه برای دارو و واکسن، موضوع تقلبی بودن مطرح است و مردمی که انتخاب می‌کنند از روش‌های غیر معمول واکسن دریافت کنند باید این موضوع را در نظر بگیرند.

عابدینی تاکید کرد: موضوع هزینه بالای سفر از یک سو و خطر جا به جایی بیماری کرونا از طریق جمعیت از سوی دیگر وجود دارد. از طرف دیگر ما نمی‌دانیم چه واکسنی به این افراد تزریق می‌شود، آیا زنجیره سرد تامین می‌شود، میزان تزریق به چه شکل است و.... چون ما نظارتی بر این روند نداریم طبیعتا نمی‌توانیم تزریق واکسن در کشوری دیگر را تایید کنیم. وی درباره ارزیابی‌ها از روند واکسیناسیون در ایران نیز گفت: با توجه به اخذ مجوز مصرف اضطراری دو واکسن در ایران و ادامه واردات واکسن‌های خارجی امیدواریم تا پایان سال کل گروه هدف واکسینه شوند. قطعا با شرایط استاندارد فاصله داریم ولی همه سعی وزارت بهداشت رفع موانع تولید و واردات و گسترش واکسیناسیون است.
 

جهش دلتا اثر بخشی واکسن‌های موجود را زیر سوال می‌برد؟

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
جهش جدید دلتا پلاس که به دلیل جهش در نوع دلتا یا "B.۱.۶۱۷.۲" شکل گرفته و اولین بار در هند شناسایی شد، یکی از سویه های بسیار مسری کووید ۱۹ است و سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان چهارمین سویه نگران کننده کرونا، معرفی کرده است. اخیرا یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت (WHO) اظهار کرد: واکسن هایی که تا کنون تولید شده اند، در حال از دست دادن اثربخشی خود در برابر جهش دلتا هستند. 

همین اظهار نظر، نگرانی محققان و متخصصان را برانگیخت و باعث شد تا تحقیقات و آزمایشات گسترده ای داشته باشند و اثربخشی واکسن ها روی سویه های مختلفی که تا کنون بروز پیدا کرده را مورد بررسی قرار دهند. این مقام WHO افزود: ممکن است در آینده با مجموعه ای از جهش ویروسی مواجه شویم و این احتمال وجود دارد که واکسن های موجود، اثربخشی خود در برابر ویروس کرونا را از دست بدهند.

بروز جهش های جدید کرونا و کاهش اثر گذاری برخی از واکسن های شناخته شده بر روی جهش جدید و از سوی دیگر خستگی کادر درمان و هزینه های فراوانی که این ویروس در حوزه بهداشت و درمان ایجاد کرده و از همه مهمتر، قربانیان فراوانی که کرونا تا امروز گرفته و در آینده نیز خواهد گرفت، منجر به اظهارنظرهای محققان و متخصصان و اپیدمیولوژیست های جهان شده است. 

مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: با توجه به شیوع نسبتاً کوتاه مدت ویروس کرونا در سطح جهان و عدم دانش و تجربه کافی و نیز عدم کفایت بررسی‌هایی که تاکنون در مورد جهش‌های احتمالی ویروس و تاثیر واکسن‌های تولید شده انجام شده، حقایقی کلی در این خصوص وجود دارد که ابتدا باید آن‌ها را مورد توجه قرار داد.

یونسیان افزود: اولین حقیقت این است که تاکنون هیچ یک از واکسن‌هایی که تولید شده یا در آینده تولید خواهد شد، برای هیچ بیماری که تاکنون برای آن واکسن ساخته ایم اثربخشی صددرصدی نداشته اند و طبیعی است که هر واکسن باید یک حداقل اثر بخشی داشته باشد تا بتواند وارد چرخه استفاده عمومی شود و اگر ایمنی زایی از آن حد مشخص، پایین‌تر باشد محققان و متخصصان استفاده از آن را مجاز نمی‌دانند، زیرا ممکن است هزینه و عوارض احتمالی چنین واکسن‌هایی از منافع آن‌ها بیشتر شود و بخصوص احساس امنیت کاذبی که از زدن چنین واکسن‌هایی (با کارایی خیلی پایین) در افراد ایجاد می‌شود، اثر معکوس داشته باشد و حتی منجر به افزایش احتمال ابتلا شود. /باشگاه خبرنگاران جوان
 

ایمنی بخشی و اثرگذاری نسبی، معیار مهم انتخاب واکسن

این متخصص اپیدمیولوژی بیان کرد:  اگر ما به واکسن‌ دسترسی نداشته باشیم، هر گزینه‌ای که ایمنی و اثربخشی نسبی آن (اثربخشی بیشتر از حد مشخصی که برای این ویروس تعیین شده) توسط مراجع معتبر تعیین شده باشد، برای ما مناسب خواهد بود. یونسیان افزود: در عین حال، چنانچه تغییرات ناشی از جهش در ویروس به حدی باشد که اثربخشی آن را به کمتر از حد مورد انتظار برساند، در خصوص استفاده از این واکسن‌های خاص باید تجدید نظر کرد. ولی زمانی که بیش از یک واکسن در دسترس ماست و حق انتخاب داریم، متغیر‌های متعددی مثل میزان اثربخشی هر واکسن، نسبت عوارض جانبی آن، مدت زمان پایایی ایمنی حاصل از واکسن، قیمت واکسن، شرایط نگهداری و حمل و نقل و جابجایی را باید در نظر بگیریم و سپس برای استفاده از بهترین واکسن تصمیم گیری کنیم.

او ادامه داد: سردبیر مجله Medscape که یکی از معتبرترین مجله‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی پزشکی و بهداشتی دنیاست، اعلام کرده است، جهشی که ما نام دلتا را به آن‌ نسبت داده ایم و به نام ویروس هندی نیز شناسایی می‌شود، سرایت پذیری بیشتری از سایر واکسن‌ها دارد، ولی این سرایت پذیری حدود یک و نیم تا دو برابر نسبت به ویروس آلفا یا ویروس انگلیسی است و باز خود این ویروس انگلیسی تقریباً به همین میزان سرایت پذیری بیشتری نسبت به ویروس چینی داشته است پس نتیجه می گیریم که واریانت دلتا (ویروس هندی) حدود ۲ تا ۳ برابر ویروس اولیه (چینی) سرایت پذیری بالاتری دارد و البته باید توجه داشت که مدتهاست جهش‌های جدید ویروس در جوامع در چرخش هستند نه خودِ ویروسِ چینی اولیه.
 

ویروس دلتا مقاوم تر از همیشه در برابر واکسیناسیون

یونسیان گفت: نکته مهم این است که ویروس دلتا یا هندی نیز مشابه ویروس بتا یا آفریقای جنوبی، نسبت به ایمنی حاصل از واکسیناسیون با واریانت‌های قبلی (یا ابتلای قبلی به آن واریانت ها) مقاومت نسبی بالاتری دارد و لذا اثربخشی بعضی از واکسن‌ها روی این واریانت‌ها کمتر است.

او ادامه داد: باید توجه داشت که در خصوص واکسن‌هایی که لازم است در دو دُز تجویز شوند (اغلب واکسن‌های ساخته شده تا کنون)، اگرچه تزریق دُز اول این واکسن‌ها ایمنی قابل توجهی بر علیه سایر واریانت‌ها ایجاد می‌کند، اما برای دو واریانت اخیر (بتا و دلتا)، تزریق یک دُز، ایمنی پایینی ایجاد می کند و حتماً لازم است هر دو دُز  تزریق شود تا ایمنی نسبتاً مطلوبی حاصل شود. این متخصص اپیدمیولوژی بیان کرد: ضرورت دارد در کشور‌هایی که به واکسن‌های متعددی دسترسی دارند، کارایی و اثربخشی هر واکسن، روی واریانت‌های جدید مقایسه شود و از واکسن‌هایی استفاده شود که کارایی حداقلی مورد نیاز را داشته باشند.
 

این اظهارنظر که واکسن آسترازنکا یا هر واکسن دیگر، روی ویروس دلتا هیچ تاثیری ندارد، مبنای علمی ندارد

او گفت: واریانت هندی، احتمالاً به اندازه واریانت آفریقای جنوبی یا حتی شاید بیشتر از آن نسبت به اثرات بعضی از واکسن ها، مقاومت دارد؛ یعنی آن واکسن‌ها کماکان تاثیرگذار هستند، اما اولاً باید حتماً دو دُز استفاده شوند و ثانیاً باید مطالعات بیشتر و دقیق‌تری روی آن‌ها صورت بگیرد تا بتوان اظهار نظر دقیقی در مورد میزان اثربخشی و ایمنی زایی آن‌ها داشت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در شرایطی که ما به تنوع مناسبی از واکسن‌های اثربخش، دسترسی داشته باشیم باید این عامل (اثربخشی) را در کنار سایر عواملی مد نظر قرار دهیم. با توجه به اینکه در حال حاضر کمتر از ۵-۶ درصد از جمعیت کشور ما حداقل یک دُز واکسن را دریافت کرده اند مشخص است که با توجه به نادر بودن عوارضی که به هیچ عنوان قابل مقایسه با منافع استفاده از واکسن‌ها نیست، اولین واکسنی که ایمنی و اثربخشی آن توسط مراجع ذیصلاح تایید شده و به آن دسترسی داشته باشیم را استفاده کنیم تا نه تنها جان تعداد کمتری از هموطنانمان گرفته شود، بلکه احتمال جهش‌های بعدی و پیدایش ویروس‌های حتی مقاوم‌تر و مسری‌تر را کاهش دهیم.

یونسیان افزود: دکتر سوامیناتان (دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت) تاکید کرده، ممکن است اثربخشی برخی از واکسن ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری، کمتر از حد مطلوب مورد انتظار باشد، ولی خوشبختانه تقریباً همه واکسن هایی که تاییدیه استفاده اورژانسی سازمان جهانی بهداشت را دریافت کرده اند، کارایی بسیار بالایی (بیش از 90%) در پیشگیری از ابتلا به فرمِ شدید، بستری در بیمارستان و مرگ در اثر این بیماری دارند. لذا با توجه به اینکه هدف اولیه ما از واکسیناسیون، حفظ جان انسان هاست، تقریباً همه این واکسن های مورد اشاره در بالا این قابلیت را در سطح مطلوبی دارند.
 

فرار دلتای چموش از ذره‌بین PCR

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
بررسی‌های علمی نشان داده اگرچه مقابله با ویروس منحوس جهش یافته دلتا بسیار مشکل‌تر از انواع قدیمی‌تر است اما واقعیت امر اینجاست که شناسایی این ویروس هم کاری دشوارتر و تخصصی‌تر از قبل شده است. کارشناسان بهداشت و درمان این زمینه تاکید دارند، با توجه به تغییرات ساختاری که در ویروس ایجاد شده شناسایی این نوع از ویروس با استفاده از تست PCR کار دشواری است و این نوع از آزمایش دقت عمل بالایی در شناسایی ویروس دلتا ندارد به همین دلیل احتمال سرعت گرفتن چرخه انتقال با این نوع از ویروس بسیار بالاست و تغییرات معنادار آماری و افزایش قابل توجه تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی شاهد مثالی غیرقابل انکار در این زمینه است.

 رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی در این زمینه روز گذشته گفت: امکان پایش ژنتیکی ویروس دلتا در همه نقاط کشور میسر نیست، اما رفتارهای ویروس در بیماران متناسب با ویروس دلتا یا همان جهش یافته هندی است. علیرضا ناجی، ویروس دلتا به‌دلیل رفت‌وآمد و سفرهای زمینی، هوایی و ریلی و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 69 درصد در همه جای کشور پخش شده و با توجه به اینکه شدت سرایت این واریانت 60 برابر واریانت بریتانیایی است بنابراین روز به روز به تعداد شهرهای قرمز کرونایی اضافه می‌شود.

این درحالی است که با توجه به اظهار نظر کارشناسان بهداشت و درمان درباره مدیریت پیک پنجم کرونا آنهم با ویروس دلتا بهترین راهکار گسترش میزان غربالگری و ایمنی حداقل 70 درصد از جمعیت جامعه با استفاده از واکسن است، اما واقعیت اینجاست که با درنظر گرفتن موارد مطرح شده در بالا هنوز با معیارهای قابل قبول این دو مورد فاصله‌‌ای معنادار داریم.
 

واکسن برسد واکسیناسیون سرعت می‌گیرد

از سوی دیگر رئیس شبکه بهداشت وزارت بهداشت از ورود احتمالی محموله جدید واکسن در روز 1400/04/16 خبر داد و گفت: واکسن اکنون عمدتاً از خارج از کشور تأمین می‌شود و در واکسن داخلی نیز هنوز بنیاد برکت به اندازه نیاز ما واکسن تولید نکرده است. جعفرصادق تبریزی همچنین تاکید کرد: به همین دلیل مجبوریم تا زمانی که نسبت به رسیدن واکسن به دستمان مطمئن نباشیم، اقدام نکنیم. به احتمال زیاد روز چهارشنبه - امروز - ممکن است محموله‌ای با تعداد قابل توجه واکسن به کشور برسد که اگر وارد شود برای هفته بعد گروه سنی جدید یعنی 65 تا 69 سال را اعلام می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: واکسیناسیون گروه سنی 50 سال به بالا برای استان سیستان و بلوچستان و استان‌هایی از جمله هرمزگان و بوشهر و کرمان را که درگیری بالایی با واریانت دلتا دارند، مشروط به تأمین واکسن می‌داند. طبق اعلام این مقام مسئول تاکنون 6.7 درصد جمعیت گروه هدف (61 میلیون نفر) واکسینه شدند و با تأمین واکسن، گروه‌های سنی بعدی فراخوان می‌شوند و از اواسط مرداد ماه واکسیناسیون گروه‌های شغلی پرخطر را آغاز می‌کنیم و با معلمان، مدیران مدارس و استادان دانشگاه‌ها کار را آغاز خواهیم کرد و سپس به سراغ گروه‌های شغلی حساس دیگر هم می‌رویم.
 

منتظر رکوردهای تازه باشیم

کارشناسان بهداشت و درمان با استناد به جداول منتشر شده رسمی شرایط همه‌گیری در 15 روز گذشته و البته افزایش قدرت سرایت ویروس دلتا نسبت به انواع ویروس قدیمی‌تر معتقدند شرایط بگونه‌ای است که در هفته آینده باید منتظر شکست رکوردهای تازه‌ای در این زمینه باشیم. به گفته این گروه در سویه جدید ویروس اگرچه قدرت سرایت بسیار بالاتر از انواع ویروس قدیمی است اما نکته قابل تامل و البته تعیین کننده میزان بیماری‌زایی بالای این نوع ویروس است که باعث می‌شود ماندگاری بیماران در مراکز درمانی بیشتر از پیک چهارم باشد و همین امر بار سنگینی بر دوش کادر درمان خواهد شد و نتایج این روند مستقیم در تغییر معنادار آمار جداول مربوطه مشاهد می‌شود.

این درحالی است که به گفته مقامات وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به شدت احتمالی رشد تعداد موارد ابتلا در هفته‌های آینده برخی از مراکز درمانی موقت دوباره به‌کار گرفته شده‌اند و با آماده شدن این مراکز که عمدتا در مناطق با تعداد موارد ابتلای بالا بوده‌اند تلاش شده تا خدمات رسانی هرچه بیشتر و بهتر به افراد و بیماران احتمالی صورت پذیرد. اما واقعیت امر اینجاست که از ابتدای هفته جاری تا امروز روند گسترش بیماری از جنوب شرقی کشور به سمت مرکز و البته شمال و شمالغرب ادامه داشته و با افزایش تعداد مراکز استانی که در شرایط قرمز کرونایی قرار می‌گیرد نیاز به ایجاد مراکز موقت ارایه خدمات درمانی به بیماران کرونایی در این مناطق بیشتر از گذشته احساس می‌شود و امید است مسئولان مربوطه با اقدام به موقع مانع از سرعت گرفت چرخه انتقال در این مناطق باشند.

در این زمینه طبق انتشار اطلاعات رسمی از سوی وزارت بهداشت امروز 16 تیرماه 1400 رسما 120 شهرستان در سراسر کشور وضعیت قرمز کرونایی را تجربه می‌کنند و به دنبال آن  182 شهرستان نارنجی و 146 شهرستان زرد و این در حالی است که هیچ شهرستانی در وضعیت آبی قرار ندارد. به این ترتیب علاوه بر شهرستان‌های قرمز قبلی، از امروز شهرستان‌های عجب شیر (استان آذربایجان شرقی)، اصفهان، کاشان (استان اصفهان)، کرج (استان البرز)، ایلام (استان ایلام)، دشتستان، کنگان (استان بوشهر)، رباط کریم، شهریار، پیشوا (استان تهران)، مشهد (استان خراسان رضوی)، شیروان (استان خراسان شمالی)، چابهار (استان سیستان و بلوچستان)، شیراز (استان فارس)، بابل، ساری، سوادکوه، نور، نوشهر (استان مازندران)، جاسک (استان هرمزگان)، فارسان، لردگان (استان چهارمحال و بختیاری)، شهربابک (استان کرمان)، بویراحمد (استان کهگیلویه و بویر احمد)، رشت (استان گیلان)، بافق، بهاباد (استان یزد) در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.
 

پایتخت و احتمال بحران دلتا

از سوی دیگر برخی کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به سرعت گرفتن روند بیماری با ویروس دلتا در سراسر کشور نسبت به بروز بحران در پایتخت طی هفته آینده نیز هشدار داده‌اند. این گروه با تاکید بر اینکه تجمع، عدم تهویه مناسب هوا و البته سیستم حمل و نقل عمومی از موارد مهم در گسترش بیماری هستند معتقدند: اگرچه به دستور ستاد مقابله با کرونا در تهران تنها مشاغل ضروری اجازه فعالیت دارند و ادارات و موسسات هم با ظرفیت‌های پایین مشغول خدمات رسانی به مراجعین هستند اما نباید فراموش کنیم که کلانشهر تهران به عنوان پایتخت کشور همواره مقصد اصلی بسیاری از سفرها و مراجعات است که همین امر باعث شده شرایط تهران در این دوره خاص و تعیین کننده باشد.

بنابراین هرچه در تهران امکان ایجاد فاصله اجتماعی و کاهش ترددهای درونشهری بیشتر باشد و این مهم جدی‌تر گرفته شود بدون تردید احتمال بروز بحران کاهش یافته و کادر درمان در این کلانشهر امکان ارایه خدمات مناسب به بیماران احتمالی را خواهند داشت در غیر این صورت بحران جدی و به نوعی مدیریت آن بسیار پرهزینه خواهد شد.
 

افراد فضای بدون تهویه مناسب هوا نیم ساعته مبتلا می‌شوند

در این زمینه یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به قدرت انتقال سریع کرونای نوع "دلتا" گفت: این سویه جدید می‌تواند ظرف نیم ساعت افراد حاضر در یک محیط بسته را آلوده کند و متاسفانه به‌دلیل گرمای هوا در اغلب ادارات و مراکز خدماتی که هم اکنون مشغول ارایه خدمت به متقاضیان هستند شرایط کاملا مهیا و افراد حاضر مستعد بیماری هستند. دکتر بهزاد مهدویان تصریح کرد: این درحالی است که شاید امکان ایجاد تهویه مناسب در ادارات وجود داشته باشد اما در سیستم حمل و نقل عمومی مثل مترو تقریباً غیر ممکن بوده و شلوغی این وسیله نقلیه عمومی به‌خصوص در کلانشهر تهران به‌زود خود کانونی بسیار نگران کننده برای توسعه و گسترش بیماری خواهد شد.

وی افزود: قدرت انتقال ویروس به حدی است که با قرارگیری در یک محیط بسته ظرف مدت نیم ساعت از فرد آلوده به سایر افراد منتقل می شود، بنابراین افراد باید به نکات پیشگیری دقت بیشتری داشته و از قرارگیری طولانی مدت در فضاهای بسته و بدون ماسک خودداری کنند و شواهد نشان می‌دهد میزان رعایت این نکته در میان کارمندان ادارات و موسسات یا حتی بخش خصوصی به حداقل خود رسیده که مقامات وزارت بهداشت هم این موضوع را روز گذشته تایید کرده‌اند. مهدویان در خصوص علائم این نوع کرونا هم گفت: این نوع سویه جدید شباهت بسیاری به یک سرماخوردگی ساده دارد و علائم آن بطور معمول با آبریزش بینی و بدن درد خفیف شروع می شود، اما ظرف دو تا سه روز می تواند منجر به علائم ریوی شود.

وی افزود: در کنار علائم ریوی، علائم گوارشی هم در صورت ابتلا به این نوع ویروس زیاد مشاهده می شود، علائمی که عمدتا به شکل دل درد، اسهال، استفراغ و دلپیچه است. این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه نوع بی علامت در این نوع سویه جدید بسیار کمتر از سویه های قبلی کرونا است، گفت: در کرونای معمولی حدود 35 درصد موارد بدون علامت بود، اما این میزان در سویه جدید بسیار کمتر است و عمده افراد درصورت ابتلا وارد فاز علامت دار می شوند.
مهدویان خاطرنشان کرد: تمام افراد در معرض خطر ابتلا به این نوع از کرونا قرار دارند و در این بین کودکان و نوجوانان به نسبت سویه های قبلی کرونا ، بیشتر درگیر این سویه جدید خواهند شد.

این متخصص بیماری های عفونی در ادامه با انتقاد از مقاومت برخی افراد در بحث پذیرش بیماری کرونا گفت: متاسفانه مراجعان بسیاری داریم که با داشتن علائم مراجعه کرده و وقتی به آنها می گوییم مشکوک به کرونا هستند و باید تست بدهند، مقاومت می کنند. مهدویان گفت: این مقاومت در بحث پذیرش بیماری  موجب می شود هم خود آنها در معرض خطر قرار گیرند و هم خانواده آنها و جامعه متضرر شوند. وی افزود: افراد باید بدانند که به محض بروز علائم باید به پزشک مراجعه کرده و در صورت لزوم تست کرونا بدهند تا در صورت ابتلا سریعا روند درمان را آغاز کرده و مانع ابتلای سایر اطرافیان شوند. /تسنیم
 

واکسن برکت چگونه ساخته می‎شود و چه زمانی به مراکز واکسیناسیون می رسد؟

 


سه شنبه پانزدهم تیر

شرط جدید ارمنستان برای ایرانی‌ها: ۱۰ روز اقامت در ازای واکسن کرونا

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سفیر ارمنستان در ایران برای نخستین‌بار به موضوع تزریق رایگان واکسن کرونا به گردشگران خارجی در آن کشور پرداخته است. وی گفت: موردی که باید به آن توجه داشت، مجاز بودن تزریق واکسن کرونا به افرادی است که بیش از ۱۰روز در ارمنستان اقامت داشته‌اند. این رویه از تاریخ ۱۵جولای اجرایی می‌شود که موجب واکسیناسیون افراد نیازمند و گروه‌های هدف می‌شود. به‌خصوص در مورد اتباع خارجی که حضور و اقامت آنها در ارمنستان ضروری باشد. / همشهری
 

وزارت بهداشت، پیشتاز نقض محدودیت های کرونایی؟!


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

علیرغم اعتراضات دستیاران تخصص پزشکی که اخبار آن در رسانه ها نیز منتشر شد، وزارت بهداشت در برگزاری آزمون ارتقاء و گواهینامه‌ دستیاری پافشاری می کند. دستیاران در نامه های‌اعتراضی خود عنوان کرده اند اگر کوچک ترین مشکلی ناشی از ابتلای به کرونا در این آزمون ایجاد شود، مسئولیت آن بر عهده مسئولین ذیربط خواهد بود.
 

سه بیمارستان سیار امروز در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: سه بیمارستان سیار امروز با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش در استان راه‌اندازی و تجهیزات مورد نیاز در بخش‌های فنی و درمانی، کیت‌های تشخیص، مراکز واکسیناسیون و تجهیزات لجستیکی مانند آمبولانس از طریق ارتش منتقل می‌شود. متاسفانه روند ابتلا و مرگ و میر کرونا در این استان همچنان افزایشی و پایدار بوده و کاهش نداشته است. / ایرنا
 

قرنطینه، دارو و واکسن؛ همه اشتباهات وزارت بهداشت در کرونا واکسن در دنیا هست، می‌شود همین امروز ۱۰ میلیون دُز خرید

 
دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی‌سی‌یو در بیمارستان مسیح دانشوری: آمارهای کرونا غلط بود. خود وزارت بهداشت اعلام کرد ۲ تا ۲.۵ برابر بیشتر است. تیم فعلی وزارت بهداشت موفق نبوده است. آقای رئیسی به سرعت تیم جدید مستقر کند. توجیهی ندارد که نتوانستند واکسن بیاورند. واکسن در دنیا هست، می‌شود همین امروز ۱۰ میلیون دُز خرید
 

پدیده کفن‌فروشی در خیابان های زاهدان

 
زهرا مشتاق روزنامه‌‌نگار و فعال اجتماعی با انتشار ویدیویی از خیابان‌های زاهدان از پدیده کفن‌فروشی در پی افزایش آمار مرگ و میر به دلیل ابتلا به کرونا در این شهر خبر داد.
 

واکسیناسیون کرونا در اماکن عمومی ترکیه !

 


 

نماینده سیستان و بلوچستان: اگر کسی خودش از نظر مالی بتواند کپسول تهیه کند، زنده می‌ماند

اسماعیل حسین‌زهی نماینده خاش : خیلی از مردم که به بیمارستان ها مراجعه می‌کنند، چون تخت نیست به خانه بازمی‌گردند و در آنجا جانشان را از دست می‌دهند. اگر کسی خودش از نظر مالی بتواند کپسول تهیه کند، می‌توانند زنده می‌ماند، اما اکثر کسانی که جانشان را از دست می‌دهند افرادی هستند که در بیمارستان‌ها برایشان جایی نیست و به خانه می‌روند و توان تهیه کپسول اکسیژن هم ندارند./ایلنا


شرکت برق: برق هیچ بیمارستانی را قطع نکردیم

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ: در زمان اعمال خاموشی‌های نوبت‌بندی شده در کلان‌شهر تهران، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برق بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری واکسن‌های کووید ۱۹ قطع نشده و نخواهد شد/تسنیم
 

فهرست کامل رنگ بندی شهرها کشور اعلام شد

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های کشور منتشر شد و بر این اساس از فردا چهارشنبه ١۶ تیر ماه ١۵ مرکز استان در وضعیت قرمز کرونا قرار می‌گیرند. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های کشور در اپلیکیشن ماسک منتشر شد و بر این اساس از فردا چهارشنبه ١۶ تیر ماه ١۵ مرکز استان در وضعیت قرمز کرونا قرار می‌گیرند. علاوه بر شهرستان‌های قرمز قبلی، از چهارشنبه شهرستانهای عجب شیر (استان آذربایجان شرقی)، اصفهان، کاشان (استان اصفهان)، کرج (استان البرز)، ایلام (استان ایلام)، دشتستان، کنگان (استان بوشهر)، رباط کریم، شهریار، پیشوا (استان تهران)، مشهد (استان خراسان رضوی)، شیروان (استان خراسان شمالی)، چابهار (استان سیستان و بلوچستان)، شیراز (استان فارس)، بابل، ساری، سوادکوه، نور، نوشهر (استان مازندران)، جاسک (استان هرمزگان)، فارسان، لردگان (استان چهارمحال و بختیاری)، شهربابک (استان کرمان)، بویراحمد (استان کهگیلویه و بویر احمد)، رشت (استان گیلان)، بافق، بهاباد (استان یزد) در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.
 

غربالگری و واکسیناسیون کم‌هزینه‌ترین راهکار مدیریت پیک پنجم

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سعید نمکی درحالی روز گذشته سخن از مدیریت کم‌هزینه پیک پنجم کرد که کارشناسان براین باورند بهترین راهکار در شرایط فعلی گسترش غربالگری هدفمند درکنار واکسیناسیون سریع حداقل 70 درصد جامعه است. اما با درنظر گرفتن ورود رسمی ویروس کرونای جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی که به گفته سعید نمکی از دو ماه قبل وارد کشور شده می‌بینیم متاسفانه در هر دو مورد بسیار کند عمل شده و هیچ تناسبی میان شرایط و واقعیت نیست، چون در14 روز گذشته کلا 1469492 مورد تست کرونا در سراسر ایران انجام شده که اگر این تعداد تست انجام شده را در دوره یاد شده تقسیم می‌کنم به رقمی معادل 104964 مورد می‌رسیم. این درحالی است که دومین راه‌کار مدیریت شرایط در دوره پیک پنجم افزایش امینی جمعی در سراسر کشور به‌واسطه انجام واکسیناسیون است که در این زمینه هم می‌بینیم در دوهفته گذشته رقمی معادل 1138567 نفر از هموطنانمان در طرح ملی واکسیناسیون موفق به دریافت واکسن مربوطه شده‌اند و اگر این رقم را هم در دوره مورد نظر تقسیم کنیم به عدد 81326 مورد می‌رسیم و بازهم می‌بینیم هیچ تناسبی میان شرایط بحرانی حال حاضر و تعداد موارد واکسن تزریق شده نیست.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به اهمیت اجرای دقیق دو راهکار یاد شده معتقدند اگر به موضوع غربالگری دقیق و اجرای سریع واکسیناسیون بی‌توجه باشیم قدرت سرایت و بیماری‌زایی ویروس جهش یافته جدید بقدری است که می‌تواند مشکلات عمده‌ای را به کادر درمان و البته کشورمان تحمیل کند چون تعداد موارد مرگ روند صعودی به خود گرفته و غافلگیری دوباره سیستم بهداشت و درمان ایران این روند را تسریع خواهد کرد. برای رسیدن به واقعیت نگران کننده پس پرده پیک پنجم فقط کافی است به روند ثبت موارد فوتی در دو هفته گذشته با دقت توجه داشته باشیم به‌صورتی که مقایسه مجموع موارد فوتی از تاریخ 1400/03/31 تا چهاردهمین روز از تابستان عدد 1848 نفر را نشان می‌دهد یعنی متوسط روزانه 132 نفر از هموطنانمان را به‌دلیل بیماری کرونا از دست داده‌ایم. برهمین اساس و با درنظر گرفتن اظهار نظر برخی مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت که روز گذشته اعلام کرده‌بودند در دوهفته آینده احتمال کمبود تخت در مراکز بیمارستانی وجود دارد به‌این نتیجه می‌رسیم که احتمالاً باید منتظر ثبت رکوردهای تازه‌ای در این زمینه باشیم که فاصله‌ معناداری با آمارهای پیک گذشته خواهد داشت. /تسنیم
 

عبور تعداد جان‌باختگان کرونا از 85 هزار نفر/ قربانی شدن 146 بیمار در 24 ساعت گذشته

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد:تا کنون ۴ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۷۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۷ هزار و ۸۰۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۳۸۵ دُز رسید. از دیروز تا امروز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۳۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۸۶ هزار و ۹۲۳ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۹۵ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۹۵۳ هزار و ۵۸۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سه هزار و ۲۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۲۴ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۸۵۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 

احتمال ورود محموله جدید واکسن؛ چهارشنبه/ واکسیناسیون مشاغل پرخطر

 اواسط مرداد وزارت بهداشت: به احتمال زیاد روز چهارشنبه ممکن است محموله‌ای با تعداد قابل توجه واکسن به کشور برسد واکسیناسیون ۵۰ سال به بالا برای استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر و هرمزگان به شرط تامین واکسن، مدنظر هستند. نوبت‌دهی الکترونیک از طریق سامانه salamat.gov.ir در حال انجام است. ۶.۷ درصد از جمعیت گروه هدف ما ( ۶۱ میلیون نفر) واکسن را دریافت کردند ان‌شاءالله از اواسط مرداد ماه واکسیناسیون گروه‌های شغلی پرخطر را آغاز می‌کنیم واکسیناسیون را با معلمین، مدیران مدارس و اساتید دانشگاه‌ها آغاز خواهیم کرد/ ایسنا
 

آیا بهبودیافتگان کووید۱۹ به کرونا دلتا مبتلا می‌شوند؟


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا: ویروس کرونا دلتا برخلاف کرونای چینی، بیش از بزرگسالان، کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند و علائم آن نیز عمدتا در این گروه جمعیتی شدیدتر است علائم این ویروس نیز تقریبا مشابه علائم معمول کووید۱۹ نظیر آب‌ریزش بینی، تب، گلودرد و سردرد است که با شدت بیشتری بروز می‌یابد قدرت انتقال و سرایت این ویروس نیز ۱۲ برابر بیشتر از کرونای چینی بوده و از انسان به انسان به سرعت انتقال می‌یابد بهبودیافتگان کرونا اما به ندرت به این ویروس مبتلا شده و در صورت ابتلا نیز احتمالا موارد خفیف بیماری را تجربه می‌کنند/ ایرنا

 
دوشنبه چهاردهم تیر

فوت 52 تهرانی مبتلا به کرونا در 24 ساعت گذشته / رکورد تعداد بیماران بستری نسبت در روزهای گذشته شکسته شد

 


توضیحات مشاور وزیر بهداشت درباره چرایی علاقه ارمنستان به واکسیناسیون خارجی‌ها

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400



12:00
هر فرد مبتلا به کرونای هندی ۵۰ نفر را آلوده می‌کند

محمدرضا صالحی صالحی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا: قدرت واگیری کرونای هندی 60 برابر بیشتر از سویه های قبلی است، هر یک نفر آلوده می تواند ۵۰ نفر را آلوده کند. متاسفانه از نظر بالینی شرایط وخیم تری ایجاد می کند.

11:00
دلتا، برج میلاد را تعطیل کرد

با توجه به قرار گرفتن تهران در وضعیت قرمز کرونایی، به منظور جلوگیری از شیوع ویروس "کرونا" تمامی فعالیت های مجموعه برج میلاد از امروز، دوشنبه ۱۴ تیرماه تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

10:00

در آستانه ورود به خیز پنجم کرونا قرار داریم/کرونای"دلتا" در سیستان و بلوچستان


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سخنگوی وزارت بهداشت: در حالی که هنوز به طور کامل از موج چهارم کرونا خارج نشده بودیم، در آستانه ورود به خیز پنجم کرونا قرار داریم. شیوع ویروس جهش یافته کرونا از نوع دلتا در سیستان و بلوچستان و همچنین عدم رعایت مناسب پروتکل‌های بهداشتی، تجمع در محل‌های سربسته با توجه به گرمای هوا و بسته بودن در و پنجره و عدم وجود تهویه مناسب، در روند افزایشی بیماری در این استان موثر بوده است. تقریبا از نیمه فروردین ماه ۱۴۰۰ تاکنون شاهد روند افزایشی بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در استان سیستان و بلوچستان بودیم. رعایت پروتکل های بهداشتی در سیستان و بلوچستان کمتر از ۵۰ درصد است./ایسنا

9:0
ارسال کد ملی معلمان به وزارت‌بهداشت برای واکسیناسیون

وزیر آموزش‌‌وپرورش: کرونا ما را وارد یک محیط جدید کرد و ترس از مواجه با تکنولوژی‌های نو را از ما گرفت و به‌تدریج معلمان توانمندی‌ها و مهارت‌های لازم را فراگرفتند. کد ملی معلمان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و ما پیش‌بینی کردیم با ایجاد محدودیت در واکسن‌ها اولویت‌ها مشخص شود تا معلمان دوره ابتدایی و دروس فنی‌وحرفه‌ای برای تدریس در کارگاه‌ها واکسینه شوند

8:00
ماسک زدن در انگلیس اختیاری شد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
با نزدیک شدن به تکمیل عملیات واکسیناسیون در انگلیس این کشور استفاده از ماسک را از تاریخ ۱۹ جولای از اجباری به اختیاری تغییر خواهد داد/ رویترز


یکشنبه سیزدهم تیر


21:00
از کجا بفهمیم مبتلا به کرونای دلتا شده‌ایم؟

 


20:00
واکسیناسیون هزاران هندی با واکسن تقلبی!

پلیس هند ۱۰ مرکز خصوصی واکسیناسیون را که به جای واکسن کرونا، آب مقطر یا آنتی‎بیوتیک به متقاضیان تزریق می‌کردند را مسدود و مسئولان این مراکز درمانی را نیز بازداشت کرده است/ فارس
 

19:00
مستاجران در زمان کرونا از حکم تخلیه در امان هستند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران: به مستاجران عزیز به صراحت می‌گویم صاحب‌خانه هر کس که می‌خواهد باشد نمی‌تواند حکم تخلیه خانه را در این شرایط کرونا بگیرد. مگر اینکه به شورای حل اختلاف ثابت کند خانه را فروخته یا منزل دیگری ندارد و قصد سکونت دارد/ تسنیم


18:00
واکسن برای 60 ساله ها در سیستان و بلوچستان آزاد شد، اما استقبال نشد

 
مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان از مردم استان سیستان و بلوچستان خواسته است به شایعات توجه نکرده و از تزریق واکسن پرهیز نکنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت، با اینکه تزریق واکسن را حتی برای شصت ساله ها مجاز کردیم ولی استقبال خوبی از تزریق آن صورت نمی گیرد. این در حالی است که سیستان و بلوچستان به یکی از کانون های شیوع موج جدید ابتلا به کرونا در کشور تبدیل شده است.


17:00
حال بیماران مبتلا به کرونای هندی زودتر وخیم می‌شود


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا : جهش یافته ویروس کرونا در هند (واریانت دلتا) باعث افزایش قدرت بیماری‌زایی و سرعت انتشار ویروس کرونا شده است. مدت زمانی که بیماری وخامت پیدا می‌کند در این سوش ویروس، کوتاه‌تر است و نکته طلایی در درمان بیماران این است که بیماران برای درمان بیماری دیر به پزشک مراجعه نکنند. تعداد موارد بستری شده به دلیل کرونا به ازای جمعیت، معیار تغییر رنگ بندی شهرهاست که طبیعتاً ملاک کامل و دقیقی نیست زیرا نشان دهنده حجم کامل خطر در جامعه و بار اپیدمی نیست./تسنیم


16:00
واکنش جهانپور به سفر ایرانیان به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
توضیح کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص سفر تعدادی از مردم برای تزریق واکسن کرونا به ارمنستان: در برخی از کشور‌های همسایه ما از جمله ارمنستان از واکسیناسیون علیه کرونا استقبال نشده است. این کشور واکسن استرازنکا را وارد کرده است که مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور واکسن‌ها را مورد استفاده قرار نداده اند و از آنجایی که این واکسن‌ها تاریخ مصرف دارند و به توریست‌هایی که به آنجا سفر می‌کنند، تزریق می‌شود/میزان

آخرین آمار از وضعیت مبتلایان و واکسیناسیون کرونا در کشور

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


15:00

میزان انتقال ویروس دلتا، ۶ تا ۱۲ برابر سویه های قبلی است


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مردانی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا و متخصص بیماری های عفونی: ویروس دلتا، نوعی از ویروس هندی است و به صورت جهش جدید، در دنیا و متاسفانه در ایران بروز پیدا کرده است. میزان انتقال این نوع جهش یافته کرونا، ۶ تا ۱۲ برابر سویه قبلی است و متاسفانه در حال حاضر در برخی از استان‌های جنوبی کشور مثل بوشهر، سیستان بلوچستان، کرمان و ... موارد قطعی این ویروس شناسایی شده است و همانطور که پیش بینی میشد، پیک پنجم در کشور آغاز شده است./باشگاه خبرنگاران
 

14:30

بیمارستان‌ها از هفته دیگر پر می‌شوند/ چاره‌ای جز تعطیلی واقعی نیست


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری: فقط در حال وعده دادن هستند، الان چهار هفته است که نسبت به واردات واکسن قول داده‌اند اما این اتفاق رخ نداده است. تا هفته آینده همه بیمارستان‌ها پر می‌شوند و احتمالا دوباره باید بیمارستان‌ها تغییر کاربری بدهند و بخش‌های عادیشان را به بخش کرونایی تبدیل کنند. طبیعت موج‌هایی کرونایی است که هر کدام نسبت به قبلی شدیدتر است. سه‌شنبه می‌گفتند که تهران شنبه قرمز می‌شود، شما که می‌دانید وضعیت در تهران در حال قرمز شدن است چرا کاری انجام نمی‌دهید؟/خبرآنلاین
 

14:00
هجوم مسافران به ارمنستان برای واکسیناسیون رایگان

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
در روزهای گذشته با رونق گرفتن سفرهای زمینی و هوایی به ارمنستان مواجه شده‌ایم و مردم با اطلاع از واکسیناسیون رایگان در این کشور، بلیت پروازها و اتوبوس‌های ایروان را تا چند هفته آینده خریداری کرده‌اند، به گونه‌ای که دفاتر مسافرتی هم برنامه‌ریزی برای تورهای خود به این مقصد را به اواخر تیر ماه موکول کرده‌اند./ ایسنا
 

13:00
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران: روند افزایشی کرونا نشان می‌دهد که با نوع جهش یافته‌ هندی مواجه هستیم


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
در سطح ملی استان‌های بیشتری در حال تجربه روند افزایشی بیماری هستند. این روند افزایشی نشان می‌دهد با سوش جهش یافته‌ هندی مواجه هستیم. به احتمال زیاد علائم فعلی و سرایت بالای ویروس، رفتار نوع جهش یافته کرونا است/ ایسنا
 

12:00

بهبودیافتگان کرونا چه زمانی واکسن بزنند؟


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا: بهبودیافتگان کرونا، ۶ هفته پس از بهبود بیماری، واکسن کرونا را تزریق کنند. برخی افراد قبل از تزریق واکسن کرونا به منظور پیشگیری از عارضه‌های این واکسن دارو مصرف می‌کنند، به عنوان مثال، برای پیشگیری از تب، استامینوفن مصرف می‌کنند، این اقدام از طرف جامعه پزشکی توصیه نمی‌شود و برای پیشگیری از عوارض نیز تاثیرگذار نخواهد بود. پس از تزریق واکسن کرونا در صورت بروز برخی علائم مانند بدن درد، تب و لرز و... می‌توان بدون ترس از ایجاد عارضه از استامینوفن و مسکن (ایبوبروفن) استفاده کرد، اما قبل از تزریق نباید دارو مصرف شود./صداوسیما
 

11:00
همه چیز درباره پیک پنجم و واریانت دلتا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: علت اینکه در کنترل کرونا موفق نیستیم این است که قوانین محدودیت را اعمال نمی‌کنیم. قدرت سرایت واریانت دلتا ۶۰ درصد از آلفا بیشتر است. همچنین میزان بستری آن نسبت به واریانت آلفا دو برابر بیشتر است. در حال حاضر ایمن‌گریزترین واریانتی که در دنیا می‌چرخد و می‌تواند غالب شود، واریانت دلتا است. می‌بینیم که این پیک در کودکان هم موثر بوده و موارد ابتلای کودکان هم افزایش یافته است. واکسن‌ها در برابر واریانت‌های جدید بی تاثیر نیستند، بلکه درصد تاثیرشان پایین آمده و این واریانت‌ها از واکسن، گریز می‌کنند و گریز از واکسن را ایجاد می‌کنند. نباید اجازه دهیم که ویروس پخش شود و بعد بخواهیم اقدامی کنیم. باید توجه کرد که ما هنوز در موج اول و پیک پنجم هستیم. ما هنوز نتوانستیم موج اول‌مان را کنترل کنیم./ایسنا
 

9:00

ستاد کرونا: وضعیت سیستان و بلوچستان سیاه نیست / آغاز واکسیناسیون ۵۰ سال به بالا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
در استان‌های با درگیری بالا سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: تصمیم ویژه‌ای برای سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های درگیر گرفته شد که از سنین پایین‌تر را واکسینه کنیم. در سیستان و بلوچستان از هفته آینده سنین ۵۰ سال به بالا را واکسینه کنیم. البته برای استان‌های هرمزگان، کرمان، بوشهر و فارس هم این برنامه را داریم. در ۶۸ کشور رد پای ویروس هندی وجود دارد اینکه اعلام کنند سیستان و بلوچستان سیاه شد درست نیست و به مردم اطمینان می‌دهم مشکل تجهیزات پزشکی نخواهیم داشت. سیستان وبلوچستان طی پیک‌های قبلی خیز جدی نداشته است و شرایط فعلی اولین خیز جدی در این استان است./ایسنا
 

8:30
بازگشایی مدارس از مهرماه، در صورت حصول ایمنی جمعی

 
وزیر آموزش و پرورش: تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم هرچند که علاقه ما آموزش حضوری وَلو یک روز در هفته است.
شنبه دوازدهم تیر


۱۲ کشور خواهان واکسن کرونای ایرانی هستند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: شرکت کووایران برکت برای ۱۰۰ میلیون دوز مواد اولیه ذخیره کرده است راهکارهایی نیز برای پس از اتمام این مواد وجود دارد از طرفی اکنون ۱۲ کشور خواهان واکسن کرونای ایرانی هستند.


درخواست زالی برای اجرای محدودیت های کرونایی در تهران

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران در نامه ای خطاب به استاندار تهران، با توجه به قرمز شدن وضعیت کرونا در تهران، خواستار اجرای محدودیت های کرونایی در تهران شد. متن نامه علیرضا زالی به شرح زیر است: "برادر ارجمند جناب آقای دکتر محسنی بندپی استاندار محترم تهران از روز شنبه دوازدهم تیرماه تهران بزرگ و اکثر شهرهای تابعه استان تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. لذا مستدعی است دستور فرمایید محدودیت های مندرج در ویرایش سوم طرح مدیریت هوشمند متناسب با شرایط سوش جدید ویروس کرونا، موضوع نحوه فعالیت ادارات، کارکنان و مراکز تجاری، بازرگانی، خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و همچنین ترددها، به مبادی ذیربط جهت اجرا ابلاغ گردد./ ایرنا


سازمان جهانی بهداشت: «دلتا» وارد مرحله خطرناکی از شیوع کرونا شده است


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بر این باورند که قابلیت سرایت‌پذیری ۶۰ درصد بیشتر گونه دلتا نسبت به ویروس اولیه کرونا و ظرفیت این سویه برای ایجاد جهش‌های بیشتر، در حال حاضر وضعیت همه‌گیری را به مرحله خطرناکی رسانده است. به گزارش تارنمای سازمان ملل، سویه دلتا که برای نخستین بار در هند شناسایی شد، با قابلیت سرایت‌پذیری ۶۰ برابر بیشتر نسبت به ویروس اصلی کرونا، در حال حاضر در ۹۸ کشور جهان ثبت شده است. همچنین ظرفیت این گونه برای ایجاد جهش‌های جدید بسیار نگران کننده است.


مولوی عبدالحمید؛ مردم را به تزریق واکسن کرونا دعوت کرد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی مدیر حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان به ایرنا گفت: توصیه من به مردم این است که از تزریق واکسن ویروس کرونا استقبال کنند و به شایعات و تبلیغات اهمیتی ندهند. سازمان بهداشت جهانی و تمام نهادها متفق بر این موضوع هستند که تزریق واکسن از کرونا جلوگیری می‌کند و یا اگر کرونا بگیریم تخفیف می‌شود. هم‌اینک با مشکلات زیادی در رابطه با شیوع کرونا در کشور به ویژه در سیستان و بلوچستان روبرو هستیم./ ایرنا


ارسال کمک‌های ویژه ضدکرونا به سیستان و بلوچستان


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام: محموله ویژه امدادی و اضطراری ضدکرونایی شامل انواع اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی به ارزش ۲۰ میلیاردتومان به استان سیستان و بلوچستان ارسال شد. ۲ میلیون ماسک، ۳ هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده، ۵۰ هزار کیت تشخیص، ۱۰۰ هزار بسته معیشتی و پروتیینی، ۵۰ عدد تی‌ وپس، یک عدد اکسیژن‌ساز بیمارستانی به ارزش ۲.۵میلیاردتومان، ۱۳۰۰ گان پزشکی و جراحی، سه هزار دوز داروی ضدکرونای رمدسیویر بخشی از این محموله است./ ایرنا


آخرین آمار کرونا در ایران: ۱۱۱ فوتی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


تحویل ۵۰ میلیون دُز واکسن برکت تا پایان شهریور


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام: تاکنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دُز واکسن «کوو ایران برکت» ایران تولید شده که ۴۰۰ هزار دُز آن تحویل وزارت بهداشت شده است. تا پایان شهریور، قطعا بیش از ۵۰ میلیون واکسن را تحویل وزارت بهداشت می‌دهیم.

کرونای دلتا در اکثر نقاط کشور مشاهده شده است/ احتمال واکسیناسیون گروه های سنی بعدی در هفته آتی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور حدود ۶۹ درصد است؛ در حالی که حداقل باید ۸۵ درصد باشد. ویروس دلتا در اکثر نقاط کشور مشاهده شده است و با توجه به قدرت بالای سرایت، این ویروس می‌تواند میزان درگیری ابتلا و بستری را افزایش دهد.قرار شد در سیستان و بلوچستان بسیاری اماکن تعطیل شوند. مردم به هیچ وجه نگران دوز دوم واکسن نباشند؛ طی هفته آینده به احتمال زیاد گروه سنی بعدی واکسیناسیون اعلام می‌شود. ٣٠٠ هزار دوز واکسن برکت به دستمان رسیده است و بیش از ۲ میلیون نفر دوز اول و ۴/۵ میلیون نفر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. تاکید زیادی بر کنترل مرز‌ها صورت گرفت و نیروی انتظامی و سپاه اقدامات خوبی انجام داده‌اند و امروز تاکید شد به ویژه در مرز‌های شرقی کنترل تشدید شود.


برای واکسیناسیون پیامک می شود مردم بدون پیامک مراجعه نکنند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا: توانایی روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تزریق را داریم که تا ۵۰۰ هزار هم می توانیم برسانیم


چه محدودیت‌هایی در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال می‌شود؟

خیز پنجم کرونا در ایران آغاز شده است واز امروز ۹۲ شهر از جمله تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. در همه شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند مطابق مفاد طرح مدیریت هوشمند محدودیت اعمال می‌شود و بدیهی است سایر شهرها هم براساس رنگ‌بندی اعمال شده باید محدودیت‌ها و شیوه‌نامه‌ها را مراعات کنند. طبق آخرین وضعیت اعلام شده از سوی ستاد مقابله با کرونا کشور استان تهران در وضعیت قرمز قرار گرفته است و بر همین اساس ۷۰ درصد از کارمندان ادارات و مراکز باید به صورت دورکاری به فعالیت بپردازند./باشگاه خبرنگاران


آغاز روند تزریق واکسن کرونا در ایستگاه‌های متروی استانبول


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
روند تزریق واکسن کرونا با همکاری وزارت بهداشت و سازمان راه‌آهن ترکیه در ایستگاه متروی ینی‌کاپی مارمارای استانبول آغاز شده است. واجدین شرایط دریافت واکسن (تمامی افراد 18 سال و بالا) می‌توانند بدون دریافت وقت قبلی به اتاق‌های تزریق واکسن در این ایستگاه مراجعه کرده و واکسینه شوند. گفتنی است تمامی افراد بالای 18 سال در ترکیه واجدین دریافت واکسن کرونا هستند. کلیه اتباع خارجی که دارای کارت اقامت در ترکیه هستند نیز می‌توانند از این خدمت به صورت رایگان بهره‌مند شوند. تاکنون در مجموع 51 میلیون و 320 هزار و 678 دوز واکسن کرونا شامل 35 میلیون و 358 هزار و 698 نفر دز نخست و 15 میلیون و 354 هزار و 733 دز دوم در ترکیه تزریق شده است/ کانال اخبار ترکیه به نقل از آناتولی

آمار کرونا در سیستان و بلوچستان برابر با کل پاکستان

استاندار سیستان و بلوچستان: سیستان و بلوچستان وارد پیک سوم کرونایی شده است. بیش از یک هفته است که آمار روزانه ی مبتلایان در استان بیش از یک هزار و 200 نفر و تعداد فوتی ها تا 19 نفر رسیده است که با آمار کشور پاکستان با 220 میلیون نفر جمعیت برابری می کند


شرط تزریق واکسن "پاستوکووک" به کودکان 


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا: کشور کوبا هم کارآزمایی بالینی را در فاز یک و دو برای کودکان سه تا ۱۸ سال آغاز کرده و در صورتیکه نتایج آن مطالعات فاز ۳ آن ها نهایتا مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گیرد و گویای اثربخشی و بی خطری واکسن در این گروه باشد، امکان استفاده از این واکسن در گروه سنی زیر ۱۸ سال در ایران هم وجود خواهد داشت.  /ایسنا


گشت‌وگذار کرونای دلتای هندی با سفرهای مردم


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
در هفته‌ای که گذشت، سفرهای مردم باز هم بیشتر شد و به مرز دو میلیون تردد در محورهای بین استانی رسید؛ آن هم در شرایطی که بر اساس اظهارات مسئولان وزارت بهداشت، ویروس کرونای دلتای هندی در کشور شناسایی شده و به نظر می‌رسد با این سفرها از شهری به شهری دیگر و از استانی به استان دیگر جابه‌جا شده است.


تازه ترین مقررات کرونایی در ادارات

حضور ۳۰ درصدی کارکنان نهادها و دستگاه‌‌های اجرایی و ۵۰ درصدی نهادها و دستگاه‌‌های اجرایی خدماتِ ضرور پایتخت در محل کار خود؛ از امروز ادارات و بانک‌های استان سیستان و بلوچستان به‌جز مراکز درمانی و خدمات‌رسان امروز تعطیل است.

سرتان به ٧ نوع واکسن گرم شده ولی کرونا دارد جان مردم را می گیرد

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به شیوع و اوج دوباره کرونا نوشت: کشورهای پیشرفته جهان حداکثر دو یا سه نوع واکسن برای کرونا دارند و البته مدت‌هاست کار واکسیناسیون مردم خود را آغاز کرده‌اند و واکسن‌هایشان را به دیگر کشورها نیز صادر کرده‌اند ولی ما معلوم نیست چرا دنبال ٧ نوع واکسن کرونا هستیم و به صورت تکراری هزینه‌ها و نیروها و امکانات زیادی را به تولید این واکسن‌های تکراری اختصاص داده‌ایم؟ اگر هدف خدمت به مردم و نجات دادن جان آنهاست، می‌توان تمام امکانات و نیروها و هزینه‌ها را در یک یا دو مؤسسه متمرکز کرد تا هم کار زودتر به نتیجه برسد و هم با قوت و قدرت بیشتر و کیفیت بهتر در خدمت مردم قرار بگیرند.



فهرست شهرهایی که از شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ در وضعیت قرمز است

استان اصفهان: اردستان استان ایلام: مهران استان بوشهر: تنگستان، جم، دشتی، دیلم، عسلویه، گناوه استان تهران: اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک، ورامین استان خراسان جنوبی: نهبندان استان خراسان شمالی: اسفراین، بجنورد استان خوزستان: امیدیه، اندیمشک استان سیستان و بلوچستان: ایرانشهر، بمپور، خاش، زابل، زاهدان، زهک، سراوان، سرباز، میرجاوه، نیک شهر استان فارس: جهرم، خنج، داراب، زرین دشت، قیر و کارزین، کازرون، کوار، گراش، لارستان، لامرد استان کردستان: دهگلان استان کرمان: ارزوئیه، بم، جیرفت، رابر، رفسنجان، رودبار جنوب، ریگان، سیرجان، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کرمان، کهنوج، منوجان، نرماشیر استان کرمانشاه: گیلانغرب استان کهگیلویه و بویر احمد: گچساران استان گلستان: آزادشهر، علی آباد، گنبد کاووس، مینودشت استان گیلان: آستارا استان لرستان: پلدختر، خرم آباد استان مازندران: آمل، چالوس، قائم شهر، محمودآباد استان مرکزی: خمین استان هرمزگان: بستک، بندر لنگه، بندرعباس، پارسیان، حاجی آباد، خمیر، رودان، سیریک، قشم، کیش، میناب استان یزد: اردکان، تفت، خاتم، مهریز، میبد، یزد


جمعه یازدهم تیر


کرونا باردیگر رویای سینما را آشفته کرد!


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
تنها یک روز پس از آغاز اکران فیلم جدید در سینماها و امید به استقبال مجدد از سالن‌های سینمایی، با اعلام وضعیت قرمز در پایتخت از فردا شنبه، سینماها بار دیگر در آستانه تعطیلی کامل قرار گرفتند! مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در گفتگو با مهر: وضعیت فعالیت سینماهای سراسر کشور بنا بر وضعیت کرونایی هر استان مشخص خواهد شد. آنچه قطعی است، این است که ما در این زمینه به طور کامل تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا خواهیم بود. در صورت صدور دستور تعطیلی سینماها از سوی ستاد کرونا، هیچ سینماداری مجاز نیست به‌صورت خودخواسته به فعالیت ادامه دهد و حتماً در صورت مشاهده خود ما با آن برخورد خواهیم کرد
 


تهران و ۹۱ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
رنگ‌بندی شهرستان‌ها که از شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ اعمال می‌شود در اپلیکیشن ماسک منتشر شد. شیوع سویه‌های جدید ویروس و کاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی باعث آغاز خیز پنجم کرونا در کشور شده‌ است. حضور در مراکز پرازدحام، صرف غذا در رستورانها و تالارهای سرپوشیده و سفر با وسایل نقلیه عمومی که تعویض هوای مناسبی ندارد از جدی‌ترین عوامل انتقال بیماری است. آخرین آمار رنگ‌بندی شهرستان‌ها: ۹۲ شهرستان قرمز 🟠 ۱۸۳ شهرستان نارنجی 🟡 ۱۷۳ شهرستان زرد صفر شهرستان آبی/صدا و سیما


عارضه جدید در مبتلایان به سویه دلتای کرونا در هند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
یک بیمارستان خصوصی در هند از شناسایی پنج مورد ابتلا به «سیتومگالوویروس» و بروز عوارضی چون خونریزی روده در میان افرادی که از کووید-۱۹ بهبود یافته بودند، خبر داده است. سیتومگالوویروس، ویروسی است که از طریق مایعات بدن مانند بزاق و ادرار به دیگری منتقل می‌شود. اگر این ویروس وارد بدن شود تا آخر عمر باقی می‌ماند. عفونت سیتومگالوویروس اغلب علامتی ندارد و موجب بروز مشکلات سلامت نمی‌شود مگر در دوره بارداری یا زمانی که سیستم ایمنی فرد ضعیف شود/ ایسنا
پنج شنبه دهم تیر
 

فوت ۱۲۷ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته/ شناسایی ۱۳۸۳۶ بیمار جدید


آژیر قرمز در سیستان و بلوچستان به صدا درآمد/۴۰ درصد تست‌های مردم مثبت است!


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان : شرایط شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان همچنان در بازوی بالارونده است . در روزهای اخیر در طول هر شبانه‌روز بر اساس آمار آزمایشگاهی بیش از 1100 نفر در استان مبتلا می‌شوند. دو هفته گذشته 90 درصد موارد مبتلایان کرونای شناسایی شده در استان از نوع انگلیسی بوده‌اند. هم‌اکنون روزانه بالغ بر دو هزار و 300 تست در مراکز غربالگری گرفته می‌شود که نزدیک به 39 درصدشان مثبت هستند. شدت بیماری‌زایی ویروس جهش یافته به همراه تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی سبب افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در استان شده است./صداوسیما


برگزاری حضوری کلاس‌های دانشگاه ها از نیم سال دوم تحصیلی

منصور غلامی، وزیر علوم: مسئولان وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده‌اند شرایط در این زمینه فراهم می‌شود و در مرداد ماه امسال واکسیناسیون کرونا به جمعیت دانشگاهی، استادان، کارکنان دانشگاه و دانشجویان تسری می‌یابد. با تحقق این امر علاقه‌مند هستیم سال تحصیلی آینده با حضور دانشجویان آغاز شود و دانشجویان مقطع کارشناسی نیز هر زمان شرایط امن مهیا شود در دانشگاه.ها حضور خواهند یافت. پیش‌بینی ما این است که در نیمسال دوم تحصیلی تمامی کلاس‌ها حضوری خواهد بود./شبکه خبر


رئیسی: تأمین ماهانه ۱۰ میلیون واکسن ایرانی کرونا از شهریور

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: از شهریور ماه، حدود یک میلیون دوز واکسن اسپوتنیک، یک میلیون دوز واکسن پاستور و هفت میلیون دوز واکسن برکت به دست ما خواهد رسید. همچنین از واکسن‌های وارداتی نیز ماهانه حداقل دو میلیون دوز واکسن به دست ما می‌رسد. پس از اتمام واکسیناسیون افراد سالمند، واکسیناسیون مشاغل پرخطر آغاز می‌شود که این گروه شامل معلمان، اساتید دانشگاه، رانندگان تاکسی، خلبان‌ها، زندان‌ها و پادگان‌ها و... است./ صدا و سیما


خسارت ۴ هزار میلیارد دلاری کرونا به صنعت گردشگری

نتایج تحقیقی تازه نشان می‌دهد که بیشترین آسیب اقتصادی بحران کرونا بر صنعت گردشگری متوجه کشورهای در حال توسعه است؛ چه در سال گذشته و چه امسال که سرعت واکسیناسیون در آنها پایین است. بنا بر گزارش مشترک کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل و سازمان جهانی گردشگری، طبق برآوردها، خسارات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا برای صنعت گردشگری در سراسر جهان می‌تواند به بیش از چهار هزار میلیارد دلار هم برسد. بنا بر این گزارش، روند کند واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، دمیدن جانی تازه به صنعت گردشگری را ناممکن کرده است. این معضل بیش از همه گریبانگیر کشورهای در حال توسعه است/ دویچه وله


اروپا با موج جدید پاندمی کرونا روبروست

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت شمار مبتلایان به کرونا در اروپا دوباره رو به افزایش است. این افزایش از ده هفته پیش تا کنون سابقه نداشته است. هفته گذشته ضریب ابتلا (سرایت از یک فرد به افراد دیگر) ده درصد افزایش یافته است. سازمان جهانی بهداشت علت این افزایش را کاهش محدودیت‌ها و افزایش سفرها می‌داند./ دویچه وله


حضور تیم واکنش سریع وزارت بهداشت در سیستان و بلوچستان با هدف ارزیابی دقیق اوضاع کرونا/ایرنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


تهران هم قرمز شد/آغاز موج پنجم کرونا در ایران

روند بستری کل کشور برای پنجمین بار افزایشی شد. حدود نیمی از استان‌ها با افزایش موارد بستری روبرو هستند. از روز شنبه ۱۲ تیر شهرستانهای بیشتری از جمله تهران قرمز خواهند شد./ ایسنا


‏دیروز تعداد دوزهای واکسن کرونای مصرف شده در دنیا از مرز ۳ میلیارد گذشت


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
اکنون نزدیک یک‌چهارم (۲۳.۴ درصد) جمعیت دنیا حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده اند. در نقشه پایین درصد واکسیناسیون نقاط مختلف دنیا و بالا، تعداد مبتلایان هفتگی را می‌بینید.


خطیب‌زاده: واردات واکسن کرونا ادامه پیدا می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه: سیاست ابلاغی دولت، واردات واکسن تا عرضه کافی واکسن تولید داخل بوده و هست. وزارت خارجه نقش اول در تامین واکسن خارجی و انتقال تکنولوژی‌ تولید واکسن داخلی داشت. ان‌شاءالله واردات قابل توجه واکسن در هفته‌های آینده ادامه پیدا می‌کند. شخص وزیر خارجه با وجود ضرورت‌های قطعی کاری، هنوز واکسن دریافت نکرده است/ صداوسیما


حضور تیم واکنش سریع وزارت بهداشت در سیستان و بلوچستان

سوری، مسئول کمیته کشوری واکنش سریع کووید-۱۹ وزارت بهداشت: تیم واکنش سریع وزارت بهداشت نیز با هدف ارزیابی دقیق تر اوضاع و به اشتراک گذاری تجارب قبلی در استان سیستان و بلوچستان حضور پیدا کرده است. وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی استان شرایط را در بخش‌های تشخیص، مراقبت و درمان بیماران کرونا تحت کنترل دارند و تجربه‌های خوبی هم مانند تجربه استان خوزستان را داریم/ باشگاه خبرنگاران جوان


سامانه خوداظهاری عوارض احتمالی واکسیناسیون ذیل نشانی salamat.gov.ir راه‌اندازی شد.


حریرچی: میزان بستری کرونا در سیستان و بلوچستان از متوسط کشوری فراتر رفته است


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت: برای نخستین بار در چند روز اخیر میزان موارد سرپایی و بستری کرونا در استان سیستان و بلوچستان از متوسط کشوری فراتر رفته است. ویروس دلتا از جنوب شرقی وارد کشور شده و با توجه به خواستگاه این ویروس در هند و شرایطی که در افغانستان به وجود آمده احتمال افزایش مهاجرت به ایران از مسیرهای مختلف وجود دارد. می‌دانیم مردم در فشار قرار دارند و از نظر اقتصادی دچار مشکل هستند اما خواهش می‌کنیم مردم به‌ویژه در استان‌های جنوبی همکاری کنند تا با رعایت دستورالعمل‌ها و واکسیناسیون سریع و گسترده در آینده نزدیک بتوانیم از بیماری رهایی پیدا کنیم.


مدت زمان اثربخشی واکسن کرونا مشخص نیست


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل در استان مازندران گفت: چون از عمر ساخت واکسن یکسال نگذشته است نمی‌توان به طور دقیق و قطعی از مدت زمان اثربخشی آن صحبت کرد. در حال حاضر مدت ۶ ماه اثر بخشی واکسن کرونا قطعی است و آیا دوز سوم پس از یکسال لازم است را باید منتظر نتایج علمی باشیم.


جدیدترین مقررات مسافران ورودی به ایران اعلام شد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سازمان هواپیمایی کشوری: مسافران ورودی به ایران از مبادی کشورهای حوزه اتحادیه اروپا (EU) که دارای کارت واکسیناسیون کووید ۱۹ بوده و از آخرین نوبت واکسن آنها ۱۵ روز گذشته باشد، جهت ورود به ایران از انجام تست PCR معاف خواهند بود/ ایرنا

چهارشنبه نهم تیر

عبور مجموع واکسن های تزریق شده در کشور از ۶ میلیون دُز

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت: تا کنون ۴ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۸۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۵۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۳۲ هزار و ۵۹۰ دُز رسید. در حال حاضر ۶۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 

آخرین آمار کرونا در ایران

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

نماینده ایرانشهر: وضعیت کرونا در حال تبدیل به یک فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان است


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
نماینده مردم ایرانشهر: اگر به وضعیت استان سیستان و بلوچستان توجه نشود با یک فاجعه انسانی روبرو خواهیم شد. وزیر بهداشت که اعلام می کند ایران آمادگی تأمین واکسن برای کشورهای مستضعف را دارد بهتر است اول نگاهی به مردم مظلوم سیستان و بلوچستان بیندازد. این تراژدی در استان سیستان به شکل خطرناکی در حال گسترش است./ایسنا
 

اپن یک داروی ضد کرونا وارد بازار کرد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
یک شرکت داروسازی ژاپنی داروی پادتن تولید خود جهت درمان مبتلایان به کووید-۱۹ را وارد بازار کرد. شرکت دارو سازی چوگای این کشور آزمایش بالینی این پادتن را که ترکیبی از پادتن های کاسیریویماب و ایمدویماب خنثی کننده ویروس می باشد، در خارج از کشور انجام داده است. نتیجه این آزمایش نشان می دهد مصرف این دارو موارد بستری یا مرگ ناشی از ویروس را تا ۷۰ درصد کاهش می دهد. ماه نوامبر گذشته، سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده اضطراری از این پادتن ترکیبی را تایید کرد. این پادتن ترکیبی در برابر نسخه های جهش یافته کرونا هم اثربخشی دارد./ ایرنا
 

واکسیناسیون افراد زیر ۶۰ سال در پاییز/ واکسن‌های ایرانی کرونا در شهریور به ظرفیت اسمی می‌رسند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو : در روزهای آینده با پایان واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال، اطلاعیه رسمی وزارت بهداشت برای ثبت نام افراد بالای ۶۰ سال منتشر می‌شود. بعد از فاز سوم، در پاییز تزریق واکسن به افراد زیر ۶۰ سال به ترتیب گروه‌ سنی شروع می‌شود./همشهری

برگزاری کنکور داوطلبان کرونایی در بیمارستان طالقانی تهران

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

اثربخشی ۹۰ درصدی واکسن اسپوتنیک مقابل کرونای دلتا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، شرکت سازنده واکسن اسپوتنیک وی اعلام کرد این واکسن در برابر این سویه کرونا ۹۰ درصد اثربخشی دارد.
 

۵۰ درصد کارمندان تهرانی دوباره دورکار شدند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار تهران: با توجه به استمرار وضع نارنجی کرونایی در استان تهران، کارمندان نهادها و دستگاه های اجرایی خدمات ضروری با ۷۰ درصد و غیرضروری با ۵۰ درصد ظرفیت باید به صورت حضوری سرکار حاضر شوند. کارمندان دستگاه های دولتی دراسلامشهر، بهارستان، دماوند و فیروزکوه بدلیل وضع قرمز باید فقط با ۳۰ درصدظرفیت در محل کار حاضر شوند.
 

زالی: حدود ۷۸ درصد تهرانی ها شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا استان تهران گفت: آخرین ارزیابی نشان می دهد که ۷۶.۸ درصد از تهرانی ها شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند و بالاترین درصد استفاده از ماسک در کشور مربوط به تهران است. علیرضا زالی روز چهارشنیه در حاشیه راه اندازی مرکز تجمعی واکسیناسیون پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران کردستان در جمع خبرنگاران افزود: با ادامه این روند می توان شاهد کاهش ابتلا  بیماری در جامعه بود.  وی ادامه داد: برقراری گشت های تلفیقی از سوی اتحادیه های صنفی در تهران هم می تواند در ابن زمینه موثر باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین اظهار داشت: حدود ۳۵ درصد در استان تهران انجام آزمایش های کروتا افزایش یافته است.  زالی ادامه داد: با توجه به بروز برخی امواج بیماری در کشور،  فعال تر شدن مکانیزم بیماریابی در حال اجرا است. وی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر به صورت چشمگیری انجام آزمایشات پی سی آر و  تست سریع در دستور کار قرار گرفت . وی یادآور شد: شناسایی زودتر بیماران، درمان سربع تر و جلوگیری ار انتشار بیماری از جمله ویژگی های این کار است.
 

کرونا ادارات، نهادها و بانک‌های سیستان و بلوچستان را به تعطیلی کشاند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
بنابر تصمیم ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا استان سیستان و بلوچستان، فعالیت کلیه ادارات، نهادها و بانک‌های استان طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ نهم و دهم تیرماه ۱۴۰۰ تعطیل اعلام می‌شود. بنابر تصمیم ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا استان سیستان و بلوچستان مورخ ۸ تیرماه ۱۴۰۰؛ با توجه به افزایش تعداد مبتلایان بیماری کرونا و به منظور کاهش تردد و پیشگیری از مراجعه و ازدحام جمعیت؛ فعالیت کلیه ادارات، نهادها و بانک‌های استان طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ نهم و دهم تیرماه ۱۴۰۰ تعطیل اعلام می‌گردد. لازم به توضیح است؛ فعالیت بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، امدادرسانی و شرکت‌های خدمات‌رسان اعم از آتش‌نشانی، اتفاقات آب، برق و گاز و موارد مشابه طبق روال معمول و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیماری کرونا ادامه خواهد داشت.
 

وزیر بهداشت: مجوز تزریق دومین واکسن ایرانی کرونا صادر شد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
وزیر بهداشت در آیین اجرای طرح ادغام طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت در روستای ترک آباد اردکان با اشاره به انجام آزمایش بالینی واکسن پاستور، گفت: دومین واکسن ملی ما با گذراندن مراحل تحقیقات اجازه مصرف دریافت کرد. به گزارش خبرگزاری فارس از اردکان، دکتر سعید نمکی در آیین اجرای طرح ادغام طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت در روستای ترک آباد اردکان با اشاره به تقابل طب ایرانی با طب مدرن، گفت: این جبهه آرایی دو گروه در مقابل یکدیگر موجب لگدمال شدن حقیقت می شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان راهکارهای کارگشای طب قدیم، اظهار کرد: ما نمی توانیم طب ایرانی و سنتی را نفی کنیم ولی آنچه امروز راه گشاست آمیزه ای از طب قدیم و طب جدید و آشتی بین آنها در استمرار و امتداد یکدیگر است و امروز سازمان جهانی بهداشت برای استفاده از ظرفیت های طب قدیم برای کاهش عوارض و هزینه های نظام سلامت در جهان استفاده می کند. وی با بیان این‌که ما در سال ۳۸۰ هزار مرگ داریم، افزود: از این تعداد، ۳۱۳ هزار مرگ به دلیل بیماری های غیر واگیر است و دنیا امروز به این نتیجه رسیده است که به جز تغییر شیوه زندگی هیچ راهی برای مقابله با بیماری های غیر واگیر نیست.

دکتر نمکی اظهار کرد: گرچه ما امروز واکسن را به عنوان یک پدیده مهم در جهت مقابله با ویروس کرونا ارزیابی می‌کنند اما در جاهایی که واکسیناسیون هم انجام داده اند به سمت تغییر شیوه زندگی در جهت جلوگیری از این ویروس به عنوان مؤثرترین راه باز می‌گردند. وی با اشاره به اینکه یکی از آموزه های بسیار ارزشمند طب قدیم ما اصلاح رویه زندگی است، افزود: بزرگترین دستاورد ما از طرح ادغام طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت تغییر روش زندگی و آموزش سبک زندگی درست به مردم است. وزیر بهداشت در پایان با اشاره به صدور مجوز مصرف دومین واکسن ایرانی کرونا، گفت: فاز سوم آزمایش بالینی واکسن پاستور به عنوان دومین واکسن ایرانی کرونا انجام شده است و ما امروز توانستیم از کمیسیون قانونی مصرف اضطراری این واکسن را بگیریم و این واکسن نیز به مجموعه واکسن های ملی ما پیوست.
 

۱۳ شهر استان تهران در وضعیت قرمز کرونایی/ خیز پنجم کرونا در راه است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
طبق آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌ها که مورخ 8 تیر ۱۴۰۰ توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، ۱۳ شهر استان تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد. طبق آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌ها که مورخ ۸ تیر ۱۴۰۰ توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد ۱۳ شهر استان تهران در وضعیت قرمز و مابقی شهرها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند. بر همین اساس شهرهای فیروزکوه، ارجمند، نسیم شهر، گلستان، صالحیه، دماوند، آبسرد، کیلان، رودهن، آبعلی، اسلام شهر، احمدآباد مستوفی و چهار دانگه در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

خیز پنجم کرونا
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در جلسه ستاد مقابله با کرونا اظهار داشت: طبق گزارش‌ها تعداد بیماران سرپایی در هفته گذشته زیاد شده است و این یعنی به تدریج وارد خیز پنچم می‌شویم،‌ بر همین اساس در شهرهای با وضعیت قرمز، محدودیت‌ها اعمال و در سایر شهرها نظارت‌ها تشدید خواهد شد.

ثبت نوبت تزریق واکسن از طریق سامانه
علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران درباره نحوه نوبت گیری برای تزریق واکسن کرونا بیان کرد: شهروندان برای دریافت نوبت تزریق واکسن کرونا از طریق سامانه salamat.gov.ir اقدام کنند که به دور از ازدحام در نوبت دهی تزریق واکسیناسیون قرار گیرند.
 

ورود تهران به موج پنجم کرونا / احتمال قرمز شدن پایتخت در هفته آتی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به افزایش بار بیماری کرونا در پایتخت، گفت: اگر روند افزایشی به همین شکل تا هفته آینده ادامه داشته باشد، تهران قرمز خواهد شد. دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بیماری کرونا در استان تهران، گفت: تا پیش از هفته اخیر روند سینوسی و ثابتی داشتیم اما در طول یک هفته اخیر ۱۰ درصد افزایش موارد بستری و سرپایی را شاهد هستیم و البته مرگ و میر به صورت تاخیری تغییر خواهد کرد. با این اوصاف می‌توان رسما اعلام کرد که یک هفته است که وارد موج پنجم کرونا شده‌ایم.

وی افزود: در ۲۴ ساعت قبل حدود ۱۰۰۰ بستری و ۶۴۰۰ مراجعه سرپایی کرونایی داشتیم و در مجموع ۴۴۰۰ بیمار بستری در تهران داریم. توکلی در پاسخ به این سوال که آیا مشخص است مراجعان فعلی به بیمارستان‌ها مبتلا به کدام گونه‌ جهش یافته کرونا هستند یا خیر؟، اظهار کرد: ما سکوئنس ژنی بیماری از بیمار نمی‌گیریم زیرا این کار برای همه بیماران منطقی نیست اما رفتاری که مشاهده می‌کنیم مربوط به انواع جهش یافته است. وی افزود: خود مرکز تهران هنوز نارنجی است اما چند شهرستان اطراف تهران قرمز شدند. اگر روند افزایشی به همین شکل تا هفته آینده ادامه داشته باشد، خود تهران نیز قرمز خواهد شد.

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران درباره علت افزایش بار بیماری در تهران، تصریح کرد: بخشی به علت رفتار ویروس جهش یافته و بخش دیگر به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ زیرا در فصل گرما قرار داریم و رعایت نکات بهداشتی از جمله ماسک زدن و رعایت تهویه صحیح برای افراد سخت‌تر می‌شود و این موارد خود عاملی برای افزایش بار بیماری است. وی با اشاره به برگزاری کنکور سراسری در روزهای پیش رو، بیان کرد: طبیعتا پروتکل‌های لازم برای این مهم اندیشیده شده است و حتی شرایط برای داوطلبان مبتلا به کرونا و افراد بستری در بیمارستان‌ها درنظر گرفته شده است و بعید است در این زمینه مشکل خاصی به وجود آید.

وی درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان تهران، گفت: روند واکسیناسیون در حال اجرا است. البته هنوز شلوغی‌هایی داریم اما روند واکسیناسیون همچنان به قوت خود باقی است‌. نکته مهم این است که برخی از سالمندان از تزریق واکسن خودداری می‌کنند و بر اساس آماری که داریم و بررسی‌های به عمل آمده بر ۱۲۰۰ سالمند مبتلا به کرونای بستری بالای ۷۰ سال، مشخص شد که ۱۱۵۰ نفر از آنها واکسن نزدند و این یعنی بالای ۹۵ درصد مبتلایان بالای ۷۰ سال در تهران واکسن نزدند و این نشان می‌دهد که تاثیر واکسیناسیون تا چه حد است و چقدر می‌تواند جلوی مرگ و میر را بگیرد. وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها از وضعیت کرونا در تهران افزایشی است، تاکید کرد: یک هفته دیگر صبر می‌کنیم اما اگر روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد، به سمت افزایش تخت‌های بستری می‌رویم. توکلی تاکید کرد: وضعیت رعایت پروتکل‌ها در استان تهران حدود ۷۰ تا ۷۲ درصد است که چندان قابل قبول نیست و باید بیش از ۸۰ درصد باشد.
 

اینفوگرافیک / آمار کرونا در جهان تا ۹ تیر

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، تا صبح چهارشنبه (۹ تیر) به بیش از ۱۸۲ میلیون و ۵۸۴ هزار نفر رسید و تعداد قربانیان این ویروس نیز از سه میلیون و ۹۵۳ هزار نفر فراتر رفت. در حال حاضر آمریکا با بیش از ۳۴ میلیون و ۵۲۷ هزار مبتلا، از نظر تعداد مبتلایان به این ویروس در رده اول قرار دارد و کشورهای هند، برزیل و فرانسه در رده‌های دوم تا چهارم هستند. ایران نیز از نظر تعداد مبتلایان کووید-۱۹ هم‌اکنون در رده سیزدهم قرار دارد. در این اینفوگرافیک، آمار ۱۵ کشور اول جهان از نظر تعداد مبتلایان و تازه‌ترین آمار کلی جهان درمورد ویروس کرونا را مشاهده می‌کنید. گرافیک: پدرام آقایی؛ منبع داده‌ها: worldometers
 

8:00
سازمان جهانی بهداشت: واکسن‎ زده‎ها هم ماسک بزنند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مقام‌های سازمان جهانی بهداشت در پرتو نگرانی‌ها از سویه دلتای ویروس کرونا از افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند هم خواسته‌اند ماسک زده و به سایر توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتشار این ویروس عمل کنند/ فارس
 
سه شنبه هشتم تیر


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


23:00
بازگشت قم به وضعیت نارنجی کرونایی وضعیت کرونایی


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط نرم افزار ماسک، با گذشته حدود ۲ هفته بار دیگر به وضعیت نارنجی بازگشت./ ایسنا


22:00
بازداشت فروشندگان واکسن قاچاق کرونا / اشتباه کردند واکسن ۲۵ میلیونی فایزر زدند

 
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا: هر واکسنی هر قیمتی داشته باشد، دولت می‌خرد و رایگان به مردم می‌دهد. آنهایی که رفته‌اند واکسن خریده‌اند، اشتباه کرده‌اند. واکسن فایزر که در دمای منهای ۸۰ درجه باید نگهداری شود، چطور به ایران رسیده است؟ اگر درجه حرارت به ۱۰ درجه زیر صفر برسد، واکسن از بین رفته. ممکن است دوباره یخ زده باشد، اما واکسن از بین رفته.


20:00
آخرین وضعیت قیمت‌گذاری واکسن‌ کرونای ایرانی


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو: هنوز قیمت مصوب نهایی نشده اما بر اساس برآوردهای اولیه قیمت واکسن کووبرکت ۲۰۰ هزارتومان برآورد شده است. در مقایسه با قیمت این واکسن، تست پی سی آر قیمتی فراتر دارد./ فارس


19:00
راهنمای تغذیه در دوران واکسیناسیون علیه ویروس کرونا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

وزارت بهداشت برای کمک به کاهش برخی عوارض جانبی کوتاه مدت واکسن کرونا و آشنایی با مواد غذایی که موجب افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن می‌شود، یک راهنمای تغذیه منتشر کرده است. نکات مربوط به قبل و بعد از واکسن زدن را بر اساس این راهنما ببینید./ ایرنا


18:00
۱۵ کشور اول جهان از نظر میزان فوتی های کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


17:00
ورود مازندران به موج پنجم کرونا با ویروس هندی و آفریقایی


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
دکتر بابایی نسبت به روند افزایشی کرونا در مازندران هشدار داد و گفت: در عرض سه روز تعداد بیماران بستری کرونایی در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ۲۱۴ نفر به ۲۷۶ نفر رسید و حدود ۲۹ درصد افزایش داشت. افراد در صورت مشاهده هرگونه علائم سرماخوردگی حتی خفیف به پزشک یا درمانگاه کرونا مراجعه و از حضور در جمع خودداری کنند. در حال حاضر طبق آخرین ارزیابی سامانه ماسک شهرستان آمل در وضعیت قرمز، و پنج شهرستان قائم شهر، محمودآباد، نور، نکا و چالوس در وضعیت نارنجی و ۱۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرا دارند./ایرنا


16:00
آخرین آمار کرونا در ایران: ۱۴۲ فوتی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


15:00
نتایج یک تحقیق : دریافت واکسن ترکیبی از برندهای مختلف ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
نتایج اولیه مطالعه واکسن در انگلیس نشان می‌دهد که ترکیب واکسن کرونا با برندهای مختلف می‌تواند پاسخ ایمنی محافظتی بیشتری در برابر کووید-۱۹ ایجاد کند./ایسنا


14:30
حضور سرزده قالیباف مقابل یکی از مراکز تزریق واکسن کرونا به سالمندان در تهران/ بامداد امروز سه شنبه

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


14:10
علت تجمع سالمندان در مراکز واکسیناسیون چیست؟

 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: شلوغی مراکز واکسیناسیون در سطح تهران رخ داد و سایر شهرها چنین مشکلی ندارند. در تهران ۷۵ مرکز تجمیعی و خودرویی داشتیم که به علت کمبود واکسنی که در طی یک هفته گذشته رخ داد برخی از این مراکز تعطیل کرده بودند و پس از تامین واکسن نیز سریعا فعال نشدند. جمعیت تهران تحت پوشش سه دانشگاه است که این امر به دلیل پراکنده بودن مراکز تحت پوشش دانشگاه‌ها نیز باعث تجمع مردم شده بود که این مشکل در حال رفع شدن است.


13:50
وضعیت قرمز در ۶۳ شهرستان کشور و هشدار موج پنجم کرونا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
هشدار نسبت به بروز موج پنجم داده شده، مناطق قرمز کرونا از جنوب به مرکز و شمال کشور در حال گسترش هستند و در حال حاضر ۶۳ شهرستان در کشور به رنگ قرمز کرونایی در آمدند. هشدار موج پنجم کرونا اعلام شده و شاهد گسترش مناطق قرمز کرونا از جنوب به مرکز و شمال کشور هستیم. در حال حاضر بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند، تعداد بستری در تهران به سرعت در حال افزایش است و قرمز شدن آن قطعی است.


12:30
شناسایی چند مبتلا به دلتای هندی در مشهد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: تاکنون چند مبتلا به گونه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به "دلتا" در مشهد شناسایی شده اند که آزمایش ها برای تایید نهایی به تهران ارسال شده است. نوع هندی ویروس کرونا موسوم به "کرونای دلتا" در کشور در حال چرخش است که سرایت‌پذیری شدید و شیوع آن در برخی استان‌ها به ویژه جنوب کشور نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است./باشگاه خبرنگاران

11:30
رشد انفجاری میلیونرهای ایران در دوره تحریم و کرونا: چهاردهم دنیا رتبه نخست منطقه


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
نشریه آمریکایی "فوربس" از رشد فراتر از تصور تعداد و ثروت میلیونرهای ایرانی طی دوران تحریم و کرونا خبر داد. به گزارش عصرایران، فوربس در گزارشی نوشت: تعداد میلیونرها در ایران علی رغم اینکه این کشور از تحریم های ایالات متحده و بیماری همه گیر کووید 19 رنج می برد، شاهد رشدی انفجاری بوده است. در سال 2020 تعداد افراد با ارزش ثروت خالص بالا (HNWI) در ایران 21.6 درصد رشد کرده در حالی که میانگین جهانی این آمار در سال 2020 حدود 6.3 درصد بوده است؛ همچنین میزان ثروت این طبقه در ایران نیز طی همین سال (2020) بیش از 24.3 درصد رشد داشته است و بسیار بیشتر از میانگین جهانی بوده است... طبق گزارش "کپ جمینی" افزایش سریع میلیونرها در ایران، این کشور را به لحاظ تعداد میلیونرها در مقام چهاردهم جهان و نخست خاورمیانه قرار داده است. ایران اکنون حتی از بزرگترین رقیب خود یعنی عربستان سعودی که با 210 هزار میلیونر در رده 17 جهانی قرار دارد، پیش افتاده است...


10:00
صف‌خوابی برای واکسن / روایت سالمندان از ۱۵ ساعت معطلی برای تزریق دُز دوم واکسن کرونا

 
گزارشی از یکی از مراکز واکسیناسیون کرونا در تهران نشان می‌دهد بسیاری از متقاضیان واکسن بین ۵ تا ۱۵ ساعت در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند از ساعت ۴ و نیم صبح آمده‌ایم، سه روز است می‌آییم، هنوز نوبت ما نشده، واکسن به من نرسید. شنیده‌ام از ۵ عصر دیروز آمده‌اند. یک حرف راست نزده‌اند؛ اگر واکسن آورده‌اید، بیاورید بزنید، مردم را معطل نکنید/همشهری

9:00

معطلی ۱۵ ساعته و ماشین‌خوابی در صف واکسن / نوبت فروشی ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومان


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
بررسی‌های میدانی از ادامه وضعیت نابسامان تزریق دوز دوم واکسن سالمندان حکایت دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از متقاضیان واکسن بین ۵ تا ۱۵ساعت در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند، سودجویان اقدام به نوبت‌فروشی می‌کنند و گروهی برای دریافت واکسن، از روز قبل در ماشین منتظر می‌مانند و شب را همانجا می‌خوابند./همشهری

8:30
اساس قیمت‌گذاری واکسن‌های ایرانی کرونا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

رییس سازمان غذا و دارو: امیدواریم تا پایان سال واکسیناسیون همگانی را انجام دهیم و تا پاییز هم ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، حداقل یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌ باشند. در کشور ما تنوعی وجود دارد و می‌توانند انتخاب کنند، تزریق واکسن‌ها بستگی به موجودی واکسن کرونا و نظرات همکاران‌مان در معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌ها دارد که در این زمینه تصمیم می‌گیرند./ایسنا

 
دوشنبه هفتم تیر


21:00
جایزه ۱۵۰ یورویی یونان برای واکسیناسیون جوانان


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
دولت یونان برای جوانانی که واکسن کرونا را بزنند کارت جایزه ۱۵۰ یورویی مد نظر قرار داده و به دلیل ابتلای یک مقام ارشد وزارت دفاع انگلیس تمام مقامات این نهاد از جمله وزیر دفاع به مدت ۱۰ روز در قرنطینه قرار می‌گیرند./تسنیم


20:00

دانشمندان آکسفورد: فاصله تزریق بین دو دوز واکسن آسترازنکا می‌تواند ۱۰ ماه باشد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
نتیجه تحقیق دانشمندان در دانشگاه آکسفورد نشان می دهد که فاصله چند ماهه بین تزریق دوز اول و دوز دوم واکسن آسترازنکا سطح ایمنی بدن در برابر بیماری همه گیر «کووید ۱۹» را بهبود می بخشد. واکسن آسترازنکا با همکاری دانشمندان آکسفورد تهیه شده است. به گفته محققان در این دانشگاه نتیجه پژوهش جدید برای کشورهایی که با مشکل تامین واکسن روبرو هستند «اطمینان بخش» محسوب می شود./یورونیوز


19:00
فیروزکوه و دماوند قرمز شدند

 
دکتر زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران: در استان تهران وضعیت شهرستان های فیروزکوه و دماوند قرمز و مابقی شهرستان ها نارنجی است. علت افزایش مراجعین و مبتلایان در دست بررسی است.


18:00
آغاز واکسیناسیون بالای ۶۵ ساله‌ها از هفته آینده


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
دکتر علیرضا رئیسی: تا ۶ هفته آینده ٩ میلیون دزُ واکسن دریافت خواهیم کرد از هفته آینده نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دُز واکسن ایرانی و خارجی به صورت هفتگی به دست ما خواهد رسید به محض اینکه محموله اول هفته آینده به دست ما رسید واکسیناسیون افراد ۶۵ سال به بالا را شروع می‌کنیم. یک هفته یا ١٠ روز بعد فراخوانی برای افراد ۶۰ سال به بالا اعلام خواهد شد.
 

11:00

شیوع ویروس دلتا در جهان؛ از تعلیق واکسیناسیون در روسیه تا تعطیلات سراسری در سیدنی


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
"آاندره امون" مدیر فعلی مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (ECDC) روز چهارشنبه گذشته گفت: داده‌های اولیه نشان می‌دهد نوع دلتا می‌تواند افرادی را که فقط یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند را مبتلا کند" و همین موضوع اهمیت سرعت واکسیناسیون در اروپا را نشان می‌دهد. "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان نیز در هفته گذشته میلادی در باره شیوع سریع نوع دلتای کووید هشدار داد و گفت اروپا روی "لایه نازکی از یخ" ایستاده است. رئیس اتحادیه پزشکان جهانی در آلمان از مردم خواست تا به خاطر شیوع نوع دلتا به مسابقات یورو 2020 سفر نکنند.


10:15
۴۸ ساعت قبل از تزریق واکسن کرونا مسکن مصرف نکنید


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مهرداد روانشاد دکترای ویروس‌شناسی پزشکی: بهبودیافتگان کرونا نیز به دلیل وجود آنتی بادی در بدن چهار ماه پس از بهبود می‌توانند تزریق واکسن کووید۱۹ را به تعویق اندازند، اما در صورت تمایل به تزریق واکسن مطابق با برنامه‌ریزی باید دوره قرنطینه ۱۰ تا ۱۴ روزه را گذرانده و علائم بالینی بیماری کاملا رفع شده باشد. در صورت ابتلا به برخی بیماری‌های تب‌دار از جمله آنفلوآنزا نیز باید تزریق واکسن را به تعویق انداخته و پس از دستیابی به سلامت کامل، حداقل یک هفته صبر کرده و سپس تزریق واکسن انجام شود. برخی اشخاص از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، این بیماران نیز باید با مشورت متخصصان علوم پزشکی از واکسن کرونا استفاده کنند. همچنین بیماران مبتلا به صرع و بیماری‌های بدخیمی نظیر سرطان به منظور تزریق واکسن باید تحت نظارت پزشکان باشند./ ایرنا


9:30
اعتراض قالیباف به صف های شلوغ واکسن

 
رئیس مجلس: در برخی از مراکز، برای تزریق نوبت دوم واکسن صف های طولانی تشکیل شده که مسئولان اجرایی باید نسبت به ساماندهی این وضعیت اقدام کنند.
 

8:30
گسترش شهرهای قرمز کرونا از جنوب به سمت مرکز کشور


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
شهرهای قرمز کرونا از جنوب به سمت مرکز کشور در حال گسترش هستند. این زنگ خطری است برای بروز موج پنجم بیماری. آن هم در زمانی که شاهد شناسایی مواردی از ابتلا به جهش‌های هندی و آفریقای جنوبی در برخی مناطق جنوبی کشور هستیم./ایسنا
یکشنبه ششم تیر


20:00
وضعیت واکسن های ایرانی کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400



18:00
خبر خوب: واکسن برکت کرونایی آفریقایی را هم شکست داد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

16:30
فوت ۱۳۴ بیمار کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

15:00
زالی: موردی از ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا موسوم به دلتا را در تهران نداشته‌ایم

 
هر فرد مبتلا به این ویروس ٨ تا ١٢ نفر را مبتلا می‌کند و شدت سرایت آن از سایر انواع ویروس‌ها بیشتر است اما روش پیشگیری و درمان با قبلی‌ها یکی است.



14:50
واکسن کوو ایران برکت در یک نگاه

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


13:30
۴۸ ساعت قبل از تزریق واکسن کرونا مُسکن مصرف نکنید


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
دکترای ویروس‌شناسی پزشکی با تاکید بر مصرف نکردن دارو قبل از تزریق واکسن کرونا به هموطنان توصیه کرد: ۴۸ ساعت قبل از تزریق این واکسن مُسکن مصرف نکنید.


12:00
سلامی: دست همه پزشکان، پرستاران و کادر درمان را می بوسم/ دنیا فکر می کرد ایران در مقابل کرونا زمین می خورد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
نقشه ذهنی دشمنان برای کشور ما فقر، گرسنگی و عقب ماندگی است و برای همین است که نه اجازه انتقال پول برای دارو و واکسن را می دهند و نه اجازه می دهند مایحتاج ا‌ولیه را تامین کنیم. علاقه دارند کودکان ما در آغوش مادرانشان جانشان را از دست بدهند، علاقه دارند مردمان کشورمان بدون دارو و غذا باقی بمانند. پرستاران ما درد مردم را به جان خریدند و این رمز پیروزی ما در یکسال و نیم گذشته بود. دست همه پزشکان و پرستاران و همه کادر درمان را می بوسم. ما تصمیم گرفته‌ایم در جهان در هر پدیده‌ای جزو کشورهای برتر جهان باشیم. به اندازه کشورهایی که واکسن تولید کرده اند تنوع واکسن داریم. این واکسن‌ها را در اختیار مردم فقیر سایر کشورها قرار می‌دهیم./فارس


10:15
شیب آرام افزایشی کرونا در کشور / خطر بروز پیک پنجم از اواخر تیر


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹: روند بیماری در کشور با شیبی آرام در حال افزایش است. چند شهر از نواحی جنوبی کشور در حال افزایش موارد بیماری هستند و این روند به حالت شاخه‌ای از جنوب کشور به سمت بالا در حرکت است؛ اگر روند به همین صورت باشد ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم./ایسنا


9:30
رونمایی از واکسن ضد کرونا "نورا"

 
سرپرست پروژه واکسن نورا: این واکسن پس از کارآزمایی بالینی می تواند به صورت انبوه تولید شود.

8:00
استعفای وزیر بهداشت انگلیس بخاطر عدم رعایت قوانین کرونایی/فارس


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
او مشاورش را در آغوش گرفته و بوسیده بود
شنبه پنجم تیر


23:30
تولید ماهانه ۲ میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی» در البرز


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

واکسن ویروس کووید - ۱۹ یا بیماری کرونا با نام «اسپوتنیک وی» تولید متخصصان داخل کشور روز شنبه با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در البرز رونمایی شد. رضا مستوفی مدیر شرکت داروسازی سازنده این واکسن به ایرنا گفت: تولید این واکسن در کشور موجب شد که بتوانیم آنرا با قیمتی کمتر از یک پانزدهم بهای جهانی، به کادر درمان و مردم عزیز ارایه کنیم. به دنبال ارزیابی دقیق خطوط تولیدی بخش بیوتکنولوژی شرکت توسط طرف روس و به لحاظ اعتماد و اطمینان بین المللی به این گروه دارویی، مجموعه ما به عنوان مرکز تولید واکسن اسپوتنیک وی در قالب تولید قراردادی انتخاب شد. واکسن اسپوتنیک وی در بیش از ۶۰ کشور جهان از جمله ایران به ثبت رسیده و در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلاروس، اوکراین، صربستان، هند، چین، کره جنوبی، قزاقستان، مصر، آرژانتین و برزیل برای تولید قراردادی و تحت لیسانس انتخاب شده‌اند. ظرفیت تولید این واکسن در گروه دارویی اکتوور، ۲ میلیون دوز در ماه خواهد بود. / ایرنا


23:00

تشدید نگرانی از شیوع ویروس کرونا گونه دلتا در منطقه آسیا-اقیانوسیه


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
به دنبال شیوع نوع دلتای ویروس کرونا در جهان که برای نخستین بار در هند شناسایی شد، در حال حاضر کشورهای آسیایی با دو سوال روبرو شده‌اند؛ آیا رویکرد ریشه کنی کامل این ویروس را در پیش گیرند و یا اینکه خود را برای زندگی با این ویروس آماده کنند؟ سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که نوع "دلتا" ویروس کرونا که در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور مواردی از آن ثبت شده است، به بیماری غالب ناشی از کووید-۱۹ در سطح جهان تبدیل خواهد شد. در حال حاضر در کشورهایی مانند استرالیا، اندونزی، سنگاپور، انگلیس، هنگ کنگ مصادیقی از شیوع نوع دلتای ویروس کرونا گزارش شده است. در حال حاضر اکثر کشورها در منطقه آسیا-اقیانوسیه در حال دست و پنجه نرم کردن با تبعات ناشی از ویروس کرونا هستند، دوم تیر ۱۴۰۰، مسوولان بهداشتی هند از شناسایی یک گونه جدید کرونا موسوم به "دلتا پلاس" خبر دادند که حدود ۲۰ مورد آن در سه ایالت این کشور شناسایی شده است. گفته می‌شود ویروس دلتاپلاس قابلیت سرایت بیشتری دارد و از مقامات ایالت‌های هند خواست که تست کرونا را افزایش دهند./ ایرنا


22:00
وزیر بهداشت: گرفتار کرونای هندی و آفریقایی هستیم

در حال حاضر گرفتار ویروس هندی و آفریقای جنوبی هستیم و تمام تلاش همکاران ما معطوف به عبور و مرور مردم از مرزهاست. در ماه‌های آینده به تدریج از واکسن‌های خارجی بی‌نیاز می شویم و حتی این امکان وجود دارد که در پاییز و زمستان واکسن ایرانی ضمن ثبت در who، به دنیا صادر شود./فارس


21:00
واکنش جهانپور به توییت جنجالی: منظورم مافیای واردات بود، نه منتقدان


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذاودارو: این توییت من ربطی به خبرنگار و مردم نداشت. افرادی که پشت این صحنه پنهان شدند، مافیای وارداتی هستند که بارها در این کشور درباره آن‌ها هشدار داده شده است. تعبیر مرحوم شریعتی چیز دیگری بود و به جای دیگری می‌خورد. گروهی هستند که در هنگام تحریم‌ها و در سخت‌ترین ایام، پولشان را در خون مردم می‌زنند. این افراد قطعا لایق خیلی بیشتر از این‌ها هستند و من ابزار صحبت بیشتر درباره این موضوع را نداشتم و ادب اجازه نمی‌داد که بیشتر صحبت کنم./خبرآنلاین


20:00
برخورد نامناسب مامور نیروی انتظامی با سالمندان منتظر واکسن

 
مامور نیروی انتظامی سالمندانی را که در صف تزریق واکسن ایستاده اند هل می دهد و می اندازد. مکان و زمان این ویدئو نامشخص است./منبع: شبکه های اجتماعی


18:00

آغاز موج پنجم کرونا در ایران/ ویروس دلتا مطمئنا در تهران و شهرهای دیگر هم وجود دارد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری: موج پنجم کرونا در کشور شروع شده. فیروزکوه و دماوند که در همسایگی تهران هستند قرمز هستند و تهران هم نمی‌تواند وضعیت عادی داشته باشد. در یک تا دو هفته آینده با موج جدیدی از بیماری در تهران مواجه خواهیم شد. ویروس جدیدی که در حال چرخش است ویروس هندی دلتا است و سرایت پذیری آن بسیار شدید بوده و هر شخص بیمار می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را درگیر کند. در حال حاضر ویروس هندی، ویروس غالب در کشورهایی مثل روسیه و بسیاری از کشورهای اروپایی است. در جنوب ایران هم این ویروس ردیابی شده است و مطمئنا در تهران و شهرهای دیگر هم وجود دارد. ویروسی که شهرها را قرمز کرده ویروس هندی است./فارس


16:00
رونمایی از واکسن اسپوتنیک ایرانی؛ امروز


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
واکسن کرونای اسپوتنیک ایرانی، امروز با حضور وزیر بهداشت در شهرک صنعتی بهارستان رونمایی می‌‌‌‌‎شود./صداوسیما


14:30
آخرین آمار فوتی کرونا در ایران: ۱۲۳ فوتی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


12:30

سفر به افغانستانو ارمنستان برای تزریق واکسن/ کُندی واکسیناسیون در ایران به نفع کدام کشورهاست؟

واکسن نیست و هنوز واکسیناسیون عمومی کرونا در پیچ اول مانده است. پیچ اول همان واکسناسیون سالمندان است که حدود دو ماه است با مشکلات زیادی مواجه شده. در این میان اما برخی برای دریافت واکسن کرونا راه دیگری را انتخاب می‌کنند و آن سفر به کشورهای دیگر است. زمزمه‌ها در شبکه‌های اجتماعی بر این بود که برخی برای انجام واکسن به ارمنستان رفته‌اند. بسیاری از مسافران این روزها برای تورهای ارمنستان بلیت می‌خرند اما با این هدف که واکسن بزنند. موضوعی که بسیاری از آژانس‌های هواپیمایی آن را تائید کرده و گفتند واکسن در ارمنستان برای مسافران رایگان است. واکسنی که برای مسافران تزریق می‌شود، آسترازنکاست. حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: شنیده شده در کشورهایی مثل ارمنستان و افغانستان واکسن برای مسافران هم انجام می‌شود اما هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. امارات هم اعلام کرده واکسن برای گردشگران رایگان است اما هنوز اجرایی نشده است./تجارت‌نیوز


11:30
افزایش روند کرونا در ۵ استان جنوبی/ دیگر کمبود واکسن نخواهیم داشت


 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: در استان‌های جنوبی کشور به ویژه استان بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد ما شاهد افزایش روند بیماری هستیم. در حال حاضر ۳۲ شهر قرمز و ۱۷۴ شهر نارنجی و ۲۴۲ شهر زرد داریم. روند در استان هرمزگان و بوشهر گرچه افزایشی بود، اما کندتر شده است. امیدوارم این روند کندی بیشتر شده و مردم عزیزمان هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانند این روند را معکوس کرده و این روند نزولی شود. به هیچ وجه در زمینه تزریق دوز دوم واکسن نگرانی نداشته باشند، به اندازه کافی واکسن برای تزریق دوز دوم در دسترس قرار گرفته و توزیع هم شده است. ان‌شاءالله در ماه‌های آینده بیش از هفت تا هشت میلیون دوز ماهیانه فقط از واکسن داخلی در اختیار خواهیم داشت.


10:30

رعایت ٧٧.٩ درصدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی در انتخابات/ جهش‌های کرونا واکسن‌پذیر است


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: ویروس کرونا علیرغم جهش‌ها، واکسن پذیر است و با زدن واکسن به میزان کافی به ویژه به افراد سالمند و پرخطر میزان ابتلا و مرگ در جهان کاهش پیدا خواهد کرد. ارزیابی میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در انتخابات ٧٧.٩ درصد بود و انتخابات به شکل قابل قبولی برگزار شد. مردم عزیز نگران تزریق دوز دوم نباشند، ما به اندازه کافی واکسن داریم و توزیع کرده‌ایم و امروز هم تعدادی واکسن توزیع می‌کنیم. دیروز مقام معظم رهبری کار بزرگی کردند؛ زمانی که رهبر اعتماد و واکسن داخلی تزریق می‌کنند بزرگترین تشویق برای همه تولیدکنندگان نه فقط برکت است./باشگاه خبرنگاران


9:00
مقایسه واکسن های ایرانی و خارجی کرونا واکسن های ایرانی بالای 90 درصد ایمنی ایجاد می کنند.

 



8:30

هشدار درباره کرونای دلتا: حتی اگر واکسن زده اید، باز هم ماسک بزنید


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
سازمان جهانی بهداشت گونه جدید ویروس کرونا موسوم به «دلتا» را «مسری ترین» گونه جهش یافته این ویروس معرفی کرد و از مردم جهان خواست حتی در صورت تزریق واکسن هم به استفاده از ماسک ادامه دهند./yjc

جمعه چهارم تیر

23:00
دستور رهبر انقلاب به وزیر بهداشت: اسناد علمی ساخت واکسن ایرانی را منتشر کنید

 

22:00

ایسلند اولین کشور اروپایی است که تمام محدودیت‌های کرونایی را برمی‌دارد/ توییت‌پرس

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

21:00
واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال تا پایان مرداد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
وزیر بهداشت: تا پایان مرداد گروه‌های آسیب‌پذیر، بیماران صعب‌العلاج و افراد بالای ۶۰ سال واکسن دریافت خواهند کرد و پس از آن دانش‌آموزان و عوامل مدارس در نوبت تزریق قرار می‌گیرند./صدا و سیما
 

19:00
محققان: ویروس کرونا ۲۰ هزار سال قبل هم به جان بشر افتاده بود


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
نتیجه یک بررسی علمی جدید که در نشریه کورنت بیولوژی چاپ شده نشان می‌دهد ویروس کرونا حدود ۲۰ هزار سال قبل در مناطق شرق آسیا از جمله چین، ژاپن، مغولستان، کره شمالی، کره جنوبی و تایوان شایع بوده است. اپیدمی ویروس کرونا در شرق آسیا برای مدتی طولانی ادامه یافته و سرانجام چند هزار سال قبل از بین رفته است. این کشف علمی به محققان کمک می‌کند تا راه‌هایی برای شناسایی گونه‌های ژنتیکی مرگبار کرونا و سیر تکامل آنها بیابند./صدا و سیما


17:00
ادعای متخصصان انگلیسی درباره کرونا


 
متخصصان انگلیسی: حدود ۴۰ درصد افراد مبتلا به کرونا تا ۱۲ هفته یا بیشتر علائم مزمن بیماری را دارند اقلیت کوچکی از مبتلایان شاید تا سال‌ها با مشکلات مرتبط با این بیماری دست‌به‌گریبان باشند علائم مزمن کرونا در زنان شایع‌تر است و این خطر با افزایش سن بیشتر می‌شود/ایسنا


15:00

شیوه بازگشایی مدارس در مهر/ واکسیناسیون معلمان و دست‌اندرکاران مدارس تا پایان مرداد


 
مدیر کل تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش: ما نمی‌توانیم به طور دائمی مدارس را تعطیل کنیم و بازگشایی مدارس از مهر ماه ۱۴۰۰ در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است. تا پایان مرداد ماه باید تمام معلم‌ها و دست‌اندرکاران مدارس (راننده سرویس و غیره) واکسن کرونا دریافت کنند./ایسنا


14:00

آخرین آمار کرونا در ایران: 115 فوتی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


13:00

لحظه تزریق واکسن ایرانی به مقام معظم رهبری

 

آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز دُز اول واکسن کوو ایران برکت را دریافت کردند.

10:00
واکسن "رازی کوو پارس" تا اوایل مهر وارد چرخه واکسیناسیون عمومی می‌شود

کلانتری متخصص کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس: پیش‌بینی می‌شود واکسن "رازی کوو پارس" اواخر شهریور یا اوایل مهر امسال وارد مرحله واکسیناسیون عمومی خواهد شد. پیش بینی می شود ۲ تا سه هفته دیگر بتوانیم آنالیز بینابینی فاز دوم کارآزمایی بالینی را به سازمان غذا و دارو تحویل دهیم که در صورت رضایت این سازمان، مجوز فاز سوم صادر خواهد شد./شبکه خبر
پنجشنبه سوم تیر

22:00
سازمان ملل: پیامدهای همه گیری کرونا تا سالها ادامه خواهد یافت

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
اداره مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته وابسته به سازمان ملل: همه گیری کرونا در جهان موجب افزایش مصرف مواد مخدر شده و به کشت غیرقانونی خشخاش نیز دامن زده است. اینها پیامدهای همه گیری کرونا هستند که می تواند تا سالها زندگی بشر را تحت تاثیر قرار دهد./صدا و سیما
 

21:00
سازمان جهانی بهداشت: جهش کرونا ادامه خواهد یافت و واکسن ها باید به روز شوند/صدا و سیما


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


20:00
گسترش شهرهای قرمز کرونا از جنوب به مرکز کشور/ احتمال قرمز شدن تهران


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
اپلیکیشن ماسک: شهرستان‌های مهران (استان ایلام)، تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، دماوند و فیروزکوه (استان تهران)، ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان (سیستان و بلوچستان)، گراش، لارستان و لامرد (فارس)، بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان (کرمان)، بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی‌آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب (هرمزگان) و شهرستان یزد (استان یزد) در وضعیت قرمز کرونا قرار خواهند گرفت. روند بستری در شهر تهران افزایشی شده و احتمال قرمز شدن تهران وجود دارد. آخرین آمار شهرستان‌ها به تفکیک رنگ‌های کرونا: ۳۲ شهرستان قرمز 🟠 ۱۷۴ شهرستان نارنجی 🟡 ۲۴۲ شهرستان زرد صفر شهرستان آبی


19:00
رکورد/ تست مرد بریتانیایی برای ۳۰۵ روز متوالی مثبت شد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
یک پیرمرد ۷۲ ساله انگلیسی که آزمایش کرونایش برای ۳۰۵ روز متوالی مثبت اعلام شده، طولانی‌مدت‌ترین بیمار کووید-۱۹ در جهان لقب گرفته است. کارشناسان می‌گویند مجموع زمان ابتلای دیو اسمیت، ۷۲ ساله ساکن بریستول بریتانیا، بیشترین بازه‌ای است که یک نفر با عفونت مداوم حاصل از ویروس دست به گریبان بوده است. آقای اسمیت درباره‌ تجربه‌اش از بیماری گفت: «۵ ساعت بدون توقف سرفه می‌کردم. نمی‌دانم اگر بتوانید درک کنید این قضیه چقدر انرژی بدن شما را تحلیل می‌برد.»/یورونیوز
 

17:00
آنچه باید دربارهٔ نوع دلتای ویروس کرونا بدانیم


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
گونهٔ دلتای ویروس کرونا که نخستین بار در هند پدید آمد تا کنون در ۸۰ کشور جهان یافت شده است. سازمان جهانی بهداشت که گونه‌های جهش‌یافتهٔ مهم ویروس کرونا را براساس حروف الفبای یونانی نامگذاری می‌کند گونهٔ یافت‌شده در هند را دلتا نامید. کارشناسان می‌گویند گونهٔ دلتا با سرعت بیشتری منتقل می‌شود چون خود را بهتر به سلول‌های بدن می‌چسباند، اما هنوز اطلاعات کافی در دست نیست که نشان دهد این گونهٔ تازه از ویروس کرونا بیماری شدیدتری را نیز ایجاد می‌کند یا خیر.
 

9:00
جدیدترین آمار ابتلا به کرونا در جهان

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به 180 میلیون و 363 هزار و 449 نفر رسید.

8:30
️ دو شرط مهم رهبر انقلاب برای دریافت واکسن کرونا چه بود؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

8:00
آمار واکسیناسیون کرونا در کشورهای منطقه

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400

 

چهارشنبه دوم تیر

23:30
۱۲۸ داوطلب کرونایی در کنکور سراسری شناسایی شدند

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش: مهلت خود اظهاری ابتلا به کرونا برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ از روز شنبه ۲۹ خرداد آغاز شد و شب گذشته (سه‌شنبه اول تیر) به پایان رسید. ۱۲۸ داوطلب مبتلا به بیماری کرونا در کنکور سراسری ۱۴۰۰ شناسایی شده‌اند که از سایر داوطلبان جدا خواهند شد. محل آزمون این داوطلبان در بیمارستان‌های تعیین شده توسط وزارت بهداشت خواهد بود./ باشگاه خبرنگاران جوان


23:00

قیمت واکسن برکت ۲۰۰ هزار تومان اعلام شد/ قیمت‌گذاری واکسن‌های ایرانی با ارز نیمایی

شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو: واکسن برکت مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است و یک تا ٢ واکسن دیگر به زودی مجوز مصرف اضطراری دریافت خواهند کرد. قیمت ٢٠٠ هزار تومان برای واکسن کوو ایران برکت درست است. ٢٠٠ هزار تومان برای محصول‌ های‌تکی که با این همه زحمت و پشتوانه علمی تولید می‌شود، در مقایسه با قیمت واکسن‌های سایر کشورها عدد بالایی نیست. ما بر اساس ارز نیمایی واکسن‌های داخلی را قیمت‌گذاری می‌کنیم. قیمت همه واکسن‌های ایرانی در همین محدوده است و خیلی متفاوت نخواهد بود و تهیه واکسن از مسیر واردات با ارزی شاید ارزان‌تر باشد. یکی از واکسن‌های وارداتی به دلیل تولید بالا قیمت ارزانی دارد و آن واکسن استثناست./باشگاه خبرنگاران


22:00
کاهش اثربخشی واکسن‌های کرونا در برابر جهش دلتا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: واکسن های کووید ۱۹ در حال از دست دادن اثربخشی خود در برابر سویه دلتای کرونا هستند. سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که گونه دلتا یا هندیِ کرونا، به عنوان سریع ترین و آماده ترین سویه شناسایی شده این ویروس با توانایی یافتن و نابود کردن ضعیف ترین افراد، در بسیاری از کشورهای جهان به گونه غالب تبدیل می شود.


21:00
دست دادن رئیسی و سیدحسن خمینی به سبک دوران کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


20:00
آخرین آمار کرونا در ایران: ۱۱۲ فوتی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


19:00
تشویق کلامی و فریاد زدن در المپیک ممنوع

توکیو روز دوشنبه حضور ۱۰ هزار تماشاگر داخلی را در بازی‌های المپیک تصویب کرد. هاشیموتو رئیس کمیته برگزاری بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو هشدار داد تماشاگران انتظار جشنی را که هواداران فوتبال یورو ۲۰۲۰ دارد، نداشته باشند. تماشاگران باید اقدامات مقابله با کرونا از جمله کنترل دمای بدن و استفاده از ماسک را رعایت کنند. آنها همچنین اجازه نخواهند داشت به صورت کلامی ورزشکاران را تشویق کنند/ خبرآنلاین


18:00

وضعیت شیوع کرونا در جهان ۱۵ کشور اول جهان از نظر میزان فوتی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


17:00
فقط 40 هزار دانش آموز کلاس اولی بخاطر کرونا از تحصیل بازماندند!

 
وزیر آموزش و پرورش به آمار و ارقام نجومی درباره بازماندگان از تحصیل پایان داد.


16:00
سرگردانی شهروندان تهرانی در صف دریافت واکسن کرونا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
حوالی میدان قدس تهران امروز شاهد حضور گسترده شهروندانی بود که برای گرفتن دوزهای اول یا دوم واکسن کرونا به مرکز بهداشت و درمان شمیرانات آمده بودند./همشهری


15:00
تأخیر در دوز دوم «سینوفارم» تا ۹۰ روز مشکلی ندارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی: تا زمانی که ازدحام وجود دارد نمی‌توانیم پیامک برای حضور افراد دیگر صادر کنیم. اگر تزریق دوز دوم واکسن کرونای سینوفارم تا ۹۰ روز نیز به تأخیر بیفتد مشکلی برای افراد پیش نمی‌آید./ تسنیم


14:00

گرده‌های درخت می‌تواند حامل صدها ذره کرونا باشد

محققان دانشگاه نیکوزیا در قبرس هشدار دادند گرده‌های درخت قادر به حمل صدها ذره کرونا و جابجایی آن هستند. این محققان با شبیه سازی درخت بید چگونگی پخش دانه‌های گرده در نسیم ملایم به سمت جمعیت را مطالعه کردند. گرده‌های نسیم می‌تواند در عرض یک دقیقه به جمعیت نزدیک به ۴۴ فوتی درخت برسد./توییت پرس


13:00

واکسن های ایرانی چند درصد ایمنی در مقابل کرونا ایجاد می کنند؟ نکات جالبی که درباره واکسن های ایرانی نشنیده اید

 


12:00

واکسیناسیون دانشجویان فقط در شهر محل سکونت

سرپرست سازمان امور دانشجویان: دانشجویان در محل سکونت خود واکسن کرونا دریافت می کنند ملاک اولویت تزریق واکسن به دانشجویان، مقطع تحصیلی و سال ورود است و دانشجویانی که واکسن دریافت کنند در خوابگاه اسکان می یابند./صداوسیما


11:00

ایمنی‌زایی بیش از ۸۵ درصدی واکسن برکت/ بررسی‌ واکسن برای تزریق بر سنین ۱۲ تا ۱۸ سال

مجری کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت: پروپوزال مطالعه بر روی افراد ۱۲ تا ۱۸ سال را تدوین کردیم و در حال انجام اقدامات علمی نهایی این موضوع هستیم آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که واکسن کووایران برکت بر روی جهش هندی کرونا موثر است ایمنی‌زایی واکسن کووایران برکت بالای ۸۵ درصد است/ایسنا


10:00
علت ازدحام در مراکز واکسیناسیون / بدون نوبت‌ مراجعه نکنید


 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران: بیشتر واکسنِ فعلی برای کسانی است که وقت تزریق نوبت دومشان است؛ بنابراین مردم از مراجعه بی‌مورد به مراکز خودداری کنند تا پیامک برایشان ارسال شود که چه روز و چه ساعتی به کدام مرکز مراجعه کنند. برخی افراد دُز اولی خارج از نوبت‌دهی و ارسال پیامک به ما مراجعه کردند و به همین دلیل ازدحام خیلی زیادی در مراکز تجمیعی واکسیناسیون رخ داده است./ایسنا
 

9:00
کنکور برگزار خواهد شد/۳۰درصد آموزش دانشگاه‌ها مجازی می‌ماند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
وزیر علوم: به هیچ عنوان به تعویق کنکور فکر نمی کنیم. برنامه ما این است تمامی آزمون‌های ملی از جمله آزمون کارشناسی ارشد و کنکور در موعد مقرر برگزار شوند. آموزش مجازی حتی در شرایط سلامت کامل حذف نخواهد شد و ما به دانشگاه ها اجازه دادیم بین ۳۰ تا ۵۰ درصد آموزش های خود را بر اساس رشته، مقطع و شرایط خود مجازی برگزار کنند.  / ایسنا
 

8:00
آنچه بیماران سرطانی قبل از تزریق واکسن باید بدانند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
به طور کلی تمام بیماران مبتلا به سرطان باید در اولویت دریافت واکسن کرونا باشند. تصمیم گیری در مورد زمان بندی واکسیناسیون کووید۱۹ در بیماران دچار بدخیمی، باید به صورت فرد به فرد و تحت مشاوره پزشک معالج انجام شود. صرف نظر از هر نوع درمانی که بیماران مبتلا به سرطان دارند می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند و تزریق واکسن مانعی برای ادامه درمان نیست.
سه شنبه اول تیر



22:00
رئیس ستاد اجرایی: تا زمانی‎که همه مردم واکسن نزنند، حتی یک واکسن هم صادر نمی‎کنیم


21:00

ایران بر مدار واکسن‌سازی/ تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان سال

 


20:00
توضیحات سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره چگونگی قیمت‌گذاری واکسن‌های داخلی


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتی نوشت: تولیدکنندگان داخلی واکسن اطمینان داشته باشند قیمت‌گذاری در کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو بر پایه هزینه تمام شده و حاشیه سود منطقی و با لحاظ قیمت رفرنس واکسن‌های مشابه خارجی انجام می‌شود. بحث‌های افراد کم اطلاع، ناآگاه یا مغرض، ملاک نیست با جدیت و اطمینان مسیر رو ادامه دهید./ ایرنا


19:00
کرونا عیاری برای توسعه

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
ایران سجادبهزادی کشور ما سالهاست که می خواهد از بحران های مختلف سیاسی،اجتماعی واقتصادی عبور کند تا به توسعه برسد.ناگهان کرونا از راه رسید و شد "قوز بالا قوز."کسانی که از ظرفیت ها وچالش های کشور برای رسیدن به توسعه، آگاهی کاملی ندارند می توانند اپیدمی ویروس کرونا و برنامه ریزی کشور جهت مقابله وبرون رفت از این چالش را، یک مصداق آشکار فرایند توسعه کشور بدانند. کرونا مشت چند صدایی ما را برای رسیدن به توسعه باز کرد؛ درحالی که لازمه پرداختن به توسعه، داشتن صدایی واحد بر سر اصول توسعه است، ما نشان دادیم اهل این حرف ها نیستیم. مگرقرار نبود سلامتی و جان مردم محل تنش های سیاسی و چندصدایی نباشد! وقتی وزیر با رئیس دولت بر سر وضعیت کرونا چالش دارد مردم چگونه امید به هم دلی جهت حل بحران داشته باشند.چالش وزیر بهداشت مملکت با مجموعه دولت به جایی رسیده بود که رئیس دفتر رئیس جمهور عملکرد وی را "ریاکارانه" می خواند و وزارت بهداشت را به ریاکاری متهم می کند و می گوید "مردم شاهد و ناظر رفتارهای ما هستند و دوگانگی‌ها و ریاکاری‌ها را تشخیص می‌دهند." از طرفی وزیر هم معتقد است " عده ای از کرونا و مرگ مردم هم استفاده سیاسی می کنند." کرونا مشت کم فرهنگی عده ای از ما هم را باز کرد وتنها دولت ها نیستند که در بحران کرونا رفوزه شده اند. مگر برای رسیدن به توسعه نباید فرهنگ توسعه در جامعه وجود داشته باشد؟ همیشه روزگار مدعی بودیم ملت بافرهنگی هستیم و ریشه در فلان جای تاریخ داریم.


18:00
کرونا یک شهر چین را قرنطینه کرد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
شهر «دونگ گوانگ» واقع در استان پر جمعیت گواندونگ، از امروز سه شنبه قرنطینه شد و مقامات از مردم خواسته اند جز در موارد اضطراری، از خانه خارج نشوند. نوع دلتا ویروس کرونا که اولین بار در هند مشاهده شده است در این منطقه از چین گزارش شده است، شهر دونگ گوانگ برای ۳۱ روز است که با این ویروس مبارزه می کند. بر اساس این گزارش، مقامات شهر به ساکنان گفته اند نباید شهر را ترک کنند، مگر به دلایل اساسی؛ کسانی هم که شهر را ترک می کنند باید پیش از خروج آزمایش کرونا بدهند و نتیجه آن منفی باشد./ایرنا


17:00
آخرین آمار کرونا در ایران: ۱۱۶ فوتی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


16:00
خواننده های ایرانی برای زدن واکسن کرونای ایرانی پول گرفته اند؟

 


15:00
داوطلبان شهرهای قرمز در محل زندگی خود کنکور می‌دهند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با ایرنا: ملاک تعیین شهرها به عنوان حوزه‌ آزمون سراسری در سال گذشته وجود ۲۵۰ داوطلب برای هر نوبت آزمون در هر شهر بود. امسال برای کاهش تردد کنکوری‌ها، ملاک تعداد داوطلبان هر شهر به ۱۵۰ نفر کاهش یافته و داوطلبان شهرهای قرمز در شهر محل سکونت خود آزمون خواهند داد. کنکور سراسری ۱۴۰۰ در ۴۱۴ شهرستان و سه هزار و ۵۲۲ حوزه برگزار می شود که تعداد حوزه ها و شهرها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. کنکور سراسری ۱۴۰۰ در روزهای ۹ تا ۱۲ تیر ماه با یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۸۵۲ داوطلب برگزار خواهد شد.


14:00
رونمایی از واکسن کرونای تولید دانشگاه علوم پزشکی سپاه در چند روز آینده

 
سرلشگر باقری: واکسن وزارت دفاع در مرحله‌ی دوم آزمایشات بالینی است و واکسن دانشگاه علوم پزشکی سپاه هم در چند روز آینده رونمایی می‌شود.


13:00
کوبا، اثربخشی واکسن کرونای "آبدالا" را بیش از ۹۲ درصد اعلام کرد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
مقامات بهداشتی در کوبا گفته‌اند: واکسن کرونا موسوم به "آبدالا" که ساخته محققان علوم پزشکی در این کشور است پس از تزریق سه دُز، بیش از ۹۲.۲۸ درصد مصونیت ایجاد می‌کند./ایسنا


12:00
واکنش رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به برخی اخبار درباره قیمت واکسن ایرانی کووبرکت

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400


11:00
ماندگاری ویروس کرونا در محیط‌های آبی و فاضلاب

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
به اعتقاد محققان، ویروس کرونا در محیط‌های آبی به ویژه در فصول سرد ماندگاری بالایی دارد، ولی نتایج مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از روش‌های نوین گندزدایی و کلرزنی می‌تواند به میزان ۹۰ درصد از انتقال این ویروس به انسان جلوگیری کند./ایسنا


10:00
واکسیناسیون معلمان از مردادماه

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
مدیرکل سلامت آموزش‌وپرورش: امیدواریم همانطور که به ما قول داده شده، واکسیناسیون معلمان در مرداد ماه انجام شود تا مدارس بتوانند از مهرماه با دستورالعمل‌های جدیدی که نوشته می‌شود، بازگشایی شوند. واکسن‌های  موجود هیچکدام مجوز استفاده زیر ۱۸ سال را ندارند. بنابراین در کشورها برای بچه‌های زیر ۱۸ سال چه دانش‌آموز و چه سایر افراد، واکسیناسیون در برنامه نیست./همشهری


9:15
توضیحات جهانپور درباره اثر بخشی ۶۲ درصدی واکسن پاستوکووک در کوبا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در توضیح پیام قبلی‌اش در توییتر مبنی بر اثر بخشی ۶۲ درصدی واکسن پاستوکووک در مقابل واریانت‌های مختلف ویروس کرونا در کوبا، در توییتی نوشت: واریانت‌های کرونای فعلی در کوبا، ۵۰ درصد واریانت آفریقای جنوبی و نیم دیگر واریانت نیویورکی است که تاثیر واکسن‌ها بر آن‌ها کم است چنانکه واکسن آسترازنکا در مقابل این ۲ واریانت، حدود ۱۰ درصد تاثیر دارد. لذا اثر بخشی واکسن پاستوکووک، فراتر از انتظار، مطلوب و حتی قابل توجه است.


8:30
کرونایی‌های جهان 179 میلیون و 544 هزار و 326 تن شدند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
از این تعداد تا صبح سه شنبه 22 ژوئن 2021 بیش از 3 میلیون و 888 هزار و 531 تن فوت و 164 میلیون و 243 هزار و 462 تن بهبود پیدا کرده‌اند. همچنین از مجموع 11 میلیون و 412 هزار و 333 کیس فعال، حال 82 هزار و 634 تن وخیم گزارش شده است/ توییت‌پرس

8:00
قصد ترامپ برای قرنطینه کردن بیماران کرونایی در زندان گوانتانامو! ️


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
در کتابی با عنوان "سناریوی کابوس در دولت ترامپ" به نوشته دامیان پالتا، روزنامه نگار واشنگتن پست که به تازگی منتشر شده آمده است: ️دونالد ترامپ بعد از جلسات متعدد در اتاق اضطرار کاخ سفید در فوریه سال ۲۰۲۰ گفته بود قصد دارد آمریکایی‌هایی را که به ویروس کرونا مبتلا شده اند به خلیج گوانتانامو اعزام و در زندان‌های نظامی آنجا نگهداری کند تا از این طریق مانع از شیوع بیشتر این بیماری در سراسر آمریکا شود.
 

7:30
وضعیت متفاوت کرونا در استان‌های جنوبی


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در تیر 1400
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران: تاخیر در تززیق دُز دوم واکسن کرونا قابل قبول بوده است. با توزیع محموله جدید واکسن و همچنین آغاز تزریق واکسن کووایران برکت برنامه‌ها برای واکسیناسیون ادامه می‌یابد. بیشتر نگرانی ما بر ویروس جهش یافته هندی است که در مناطق جنوبی کشور و حتی مواردی در پایتخت هم مشاهده شده است. در حال حاضر استان تهران را در معرض خطر نمی‌بینیم اما در کل کشور بویژه استان‌های جنوبی وضعیت متفاوت است و باید مراقب باشیم. تمهیدات لازم برای برگزاری کنکور اندیشیده شده است و همکاران ما با کمک سازمان سنجش مراکز و حوزه‌های امتحانی را آماده می‌کنند./ایسنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.