عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند+ واکنش ها

انتشار یک عکس در ایوان سفارت روسیه توسط سفارت این کشور در تهران جنجال‌برانگیز شد و واکنش‌ مقام‌های ایرانی را چنان برانگیخت که سفارت روسیه در تهران ناچار به ارائه توضیح توییتری شد.
پنجشنبه، 21 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند+ واکنش ها
به گزارش راسخون؛ روز چهارشنبه تصویری منتشر شد که نشان می‌داد «سایمون شرکلیف» سفیر جدید انگلیس به سفارت روسیه در تهران رفته و در همان محلی که روزولت، چرچیل و استالین در سال ۱۳۲۲، کنفرانس تهران را بدون اطلاع ایران برگزار کردند، با سفیر روسیه عکس یادگاری گرفته است. صندلی آمریکا را هم خالی گذاشته‌اند!

انتشار این عکس جنجالی با واکنش اعتراض آمیز کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است.

ساعاتی پس از انتشار این عکس، جواد ظریف در صفحه توییتر خود نسبت به این تصویر واکشن نشان داد و نوشت: «امروز عکسی فوق‌العاده نامناسب دیدم. لازم است یادآور شوم که اوت ۲۰۲۱ نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳. مردم ایران در ادوار مختلف از جمله در طول مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام نشان داده‌اند که استقلال ایران هرگز نمی‌تواند موضوع تصمیمات سفارت‌ها و قدرت‌های خارجی باشد.»

کنفرانس تهران که بین روزهای ۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۱۹۴۳ برگزار شد تا اندازه زیادی سرنوشت جنگ جهانی دوم را تغییر داد که از جمله آنها می‌توان به تصمیم هبران سه کشور قدرتمند جهان در خصوص استفاده از ایران برای رساندن تاسیسات و مهمات به روسیه اشاره کرد تا استالین از آن طریق بتواند هیتلر و آلمان را شکست دهد. آن کنفرانس در حالی در تهران برگزار شد که محمدرضا پهلوی، پادشاه وقت ایران هیچ اطلاعی از برگزاری آن کنفرانس و جلسات نداشت.

سه کشور بدون اینکه به ایران اطلاع دهند این دیدارها را در قلب پایتخت برگزار کردند.

اما چندین ساعت پس از واکنش ظریف، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم نسبت به ثبت این تصویر واکنش نشان داد. آقای قالیباف در حساب توییتری خود از سفرای دو کشور بریتانیا و روسیه خواست سریعا بابت آنچه قالیباف «اقدام دور از ادب دیپلماتیک» خوانده، عذرخواهی کنند.

اشاره آقای قالیباف به سفیر بریتانیا در حالیست که این تصویر تنها از سوی سفارت روسیه به اشتراک گذاشته شده و نه سایمون شرکلیف و نه حتی صفحه سفارت بریتانیا در تهران تصویری از این دیدار را به اشتراک نگذاشته بودند.

با این حال رئیس مجلس ایران هر دو سفیر را مقصر دانسته و نوشت: «اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.»

رئیس مجلس ایران اشاره‌ای به این موضوع نکرده که واکنش قاطع دیپلماتیک ایران چه خواهد بود.
 

سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند

دستیار وزیر امور خارجه به عکس توهین امیز سفرای انگلیس و روسیه در تهران واکنش نشان داد و به آن ها توصیه کرد ماجرای «نوز» بلژیکی را بخوانند.

سید رسول موسوی در صفحه توییتر خود با اشاره به ماجرای نوز بلژیکی و عکسی که وی از خود منتشر کرده بود خطاب به سفرای روسیه و انگلیس در تهران نوشت : « ‏عجیب است! درست ۱۲۰ سال پیشمحرم سال ۱۳۲۳ قمری  موسیو نوز بلژیکی که از طرف روس‌ها وزیر گمرکات ایران شده بود عکسی از خود منتشر کرد که جرقه ای برای انقلاب مشروطیت و سرانجام اخراج وی از ایران شد. به سفرای انگلیس و روسیه که فارسی می دانند توصیه می کنم ماجرای نوز را بخوانند»


ماجرای نوز چیست؟

 
عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند

ژوزف نوز (به فرانسوی: Joseph Naus) مشهور به مسیو نوز (۳۰ مارس ۱۸۴۹ — ۱۶ ژوئیه ۱۹۲۰)یکی از مقام‌های گمرکی اهل بلژیک بود که در دوران مظفرالدین شاه قاجار به وزارت کل گمرکات ایران رسید.

گفته می‌شود موسیو نوز در امور مالی، تجاری و گمرکات ایران بدون هیچ بازخواستی یا مسئولیتی اختیار مطلق داشته است و مطابق مدارکی که پس از عزل او (در اثر فشار نمایندگان مجلس دوره اول) به دست آمده بود، سوء استفاده‌های بزرگی هم از خزانه کرده بود.

وی با استفاده از نفوذ خود به نفع روس‌ها در امور اقتصادی و حتی سیاسی ایران اعمال نفوذ می‌کرد.

در ماه محرم سال ۱۳۲۳ قمری برابر ۱۲۸۴ خورشیدی عکسی از نوز به دست‌آمد که در میهمانی بالماسکه، لباس روحانیون ایران را پوشیده‌بود و عمامه به‌سر داشت. این عکس به میرزا مصطفی آشتیانی رسید، تکثیر شد و در میان مردم پخش شد.

آیت‌الله سید عبدالله بهبهانی، به این ماجرا واکنش نشان داد. وی در کلاس‌های درس و بالای منبر از «توهین به مذهب» می‌گفت و خواستار برکناری نوز و عین‌الدوله شد.

بهبهانی در ششمین جلسهٔ انجمن مخفی به تاریخ ۱۲ محرم ۱۳۲۳ در خانهٔ خویش به منبر رفت و از وضع گمرک و قوانینی که نوز برای دریافت عوارضی مقرر داشته، آزار مسلمانان در مرزها و استخدام یهودیان به جای مسلمانان در گمرک انتقاد کرد. او همچنین در سخنرانی به عکس اشاره کرد و گفت که نوز «مسلمانان را به استهزاء گرفته» و «کمر اسلام را شکسته». وی در پایان از شاه خواست که نوز را به دلیل خیانت اخراج کند.

عین‌الدوله بدین گفته‌ها بی‌اعتنایی کرد و پاسخ داشت «چون ملاها خواهان عزل او هستند او را نگه‌می‌دارد» و بر اعتبارش افزود. بازرگان‌ها در اعتراض به بست‌نشینی در شاه‌عبدالعظیم پرداختند و محمدعلی میرزای ولیعهد، آیت‌الله بهبهانی را موقتاً قانع کرد که نوز برکنار خواهدشد.

 در این میان، این واقعه و چند رویداد دیگر آیت‌الله سید محمد طباطبایی را به بهبهانی نزدیک‌تر کرد. این اتحاد، از دید احمد کسروی و ناظم‌الاسلام کرمانی ریشهٔ انقلاب مشروطه بود.
 

سفرای روسیه و انگلیس به وزارت امور خارجه احضار شدند

 
عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند

سفیران روسیه و انگلیس در تهران برای ادای توضیحات در خصوص عکس منتشر شده، به وزارت امور خارجه احضار شدند.

سفیر فدراسیون روسیه در تهران برای ادای توضیحات در خصوص عکس منتشر شده، از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیا به وزارت امورخارجه دعوت شد.

لوان جاگاریان در این ملاقات تصریح کرد، قصد وی از انتشار این عکس صرفاً یادآوری اتحاد روسیه با بریتانیا علیه ارتش نازی در طول جنگ جهانی دوم بوده و به هیچ وجه هیچ انگیزه و منظور ضد ایرانی پشت انتشار این عکس وجود ندارد.

سفیر روسیه ضمن تاکید بر روابط راهبردی دو کشور ایران و روسیه و مراودات عمیق و دوستانه بین دو کشور تصریح کرد: از اینکه انتشار این عکس باعث سوءتفاهم و رنجش خاطر مردم کشور دوست، ایران شده اظهار تأسف می‌نمایم.

مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه نیز پس از شنیدن توضیحات سفیر روسیه، ضمن تاکید بر روابط دوستانه دو کشور به وی یادآوری کرد؛ انتشار این عکس ولو با قصدی که عنوان شد، قابل پذیرش نبوده و توجه لازم به مقتضیات تاریخی، سیاسی و فرهنگی کشور میزبان از جمله مواردی است که باید مورد توجه دقیق سفرا قرار گیرد.

در این ملاقات همچنین تاکید شد که ملت بزرگ ایران طی ۴۲ سال گذشته به کرات ثابت کرده‌اند استقلالی که با جانفشانی‌ها و مقاومت‌های تاریخی به دست آورده‌اند را با تمام دقت و جدیت محافظت کرده و به عنوان یک کشور مقتدر روابط خود با کشورهای دیگر را مبتنی بر عزت ملی تنظیم می‌کند.

همچنین به دنبال انتشار تصویر دیدار اخیر سفرای روسیه و انگلیس، امروز دستیار وزیر و مدیرکل اروپای‌غربی وزارت امور خارجه ضمن دعوت سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه، با غیر قابل قبول دانستن این اقدام که باعث جریحه دار شدن احساسات و غرور ملی مردم ایران شده، تاکید کرد مردم بزرگ ایران در طول تاریخ همواره ثابت کرده اند که هر گونه تحرکات زاییده تفکرات استکبارمآبانه را قویا مردود شمرده و در برابر آن ایستادگی می کنند.

سفیر انگلیس در پاسخ ضمن ابراز تاسف از سوء تفاهم بوجود آمده اظهار داشت : ضمن احترام به جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ و تاریخ این کشور، تاکید می کنم هیچگونه قصد و نیت سوئی در پشت این موضوع وجود نداشته و سفرا در صدد بوده اند تنها اتحاد  روسیه و بریتانیا علیه آلمان نازی در زمان جنگ دوم جهانی را یادآوری کنند.

سفیر انگلیس در پایان ابراز امیدواری کرد بتواند در دوره ماموریتش در تهران، بر اساس جلب و ارتقاء احترام و اعتماد متقابل، به توسعه روابط دو کشور کمک کند.
 

سفارت روسیه: قصد نداشتیم احساسات ملت ایران را جریحه دار کنیم

سفارت روسیه در ایران در پی انتشار عکسی بحث برانگیز از سوی سفیران این کشور و انگلیس در ایران، با بیان مطالبی سعی کرد از مقصود انتشار این تصویر در تهران رفع ابهام کند.

 در پی انتشار عکسی از سوی سفیران لندن و مسکو در سفارت روسیه در تهران که در کنار آن عکسی قدیمی از چرچیل، روزولت و استالین در همان محل یعنی ساختمان سفارت شوروی سابق در تهران قرار داده شده بود و واکنش ایران را نیز به دنبال داشت، سفارت روسیه در تهران در صفحه توییترش نوشت: با توجه به واکنش مبهم به عکسمان، مایلیم ذکر کنیم که این [عکس] هیچ محتوای ضد ایرانی ای ندارد. ما قصد نداشتیم احساسات ملت دوست و مهربان ایران را جریحه دار کنیم. 

سفارت روسیه در تهران افزود: تنها معنایی که این عکس در بر دارد، گرامی داشت تلاش های مشترک کشورهای متحد علیه نازیسم در طی جنگ جهانی دوم است. ایران دوست و همسایه ماست و ما به تحکیم روابطمان بر اساس احترام دو جانبه ادامه می دهیم. 
 

واکنش نمایندگان به عکس سفیران روسیه و انگلیس

 
عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند

انتشار عکسی از سوی سفیران لندن و مسکو در سفارت روسیه در تهران و در کنار آن عکسی قدیمی از چرچیل، روزولت و استالین در همان محل یعنی ساختمان سفارت شوروی سابق در تهران با واکنش گسترده نمایندگان روبرو شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صفحات شخصی به این موضوع واکنش نشان دادند که در زیر می خوانید:
 
محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی
«اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. ‏هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند، در غیر این صورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.»
 
نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی
«‏صندلی خالی آمریکا بین سفرای روسیه و انگلیس، گویای خیلی چیزهاست. ساده ترینش آنکه در دوران پس از انقلاب، هرکس پایش را از گلیمش برای ملت ایران درازتر کند صندلیش خالی می شود. حالا این دو هم خود دانند. وزارت خارجه البته باید هر چه سریعتر به مسئولیت خود عمل کند.»
 
علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس
«سفیری‬⁩ که آداب دیپلماتیک نمی‌داند عنصر نامطلوب است ‌و تکلیف او روشن. سالهای سال است ما اثبات کرده‌ایم شرق و هم غربِ دچار توهم را می توان تحقیر کرد. یادتان باشد ⁧‫اینجا ایران است‬⁩ .»
 
علیرضا عباسی نماینده کرج
«سریعاً باید سفرای انگلیس و روسیه بابت این کار ناپسند عذرخواهی کنن؛ البته باید بدانند این خاک برای استقلال خود خون‌های زیادی داده است، بنابراین غیرت و استقلال مردم ایران را آزمایش نکنید، به ضررتان تمام می‌شود.»

حسن همتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
«کار سفرای روسیه و انگلیس بسیار از ادب سیاسی و دیپلماسی بدور و ناشایست بود. خیلی وقت است زنگ کلاس دو قطبی زده شده و حالا زنگ حساب است. کوچکترین اقدام برای جبران ، عذرخواهی رسمی است و وزارت خارجه باید به شدت این قضیه را دنبال کند. ما ملت امام حسینیم و زیر بار سلطه شرق و غرب نمی رویم.»
 
مهدی سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
«فراموش نکرده ایم سخن حضرت روح‌الله را که فرمود: آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر و شوروی از هر دو بدتر است.

‏نه ⁧‫انگلیس‬⁩ بریتانیاست و نه ⁧‫روسیه‬⁩ اتحاد جماهیر شوروی و نه جمهوری اسلامی ⁧‫ایران‬⁩ عصر پهلوی است.

‏دورانی که در خاطر دارید مدت هاست سپری شده، از تاریخ عبرت بگیرید.»
 
حسن شجاعی رییس کمیسیون اصل نود
«اگر ⁧‫وزارت امور خارجه‬⁩ پاسخ مناسبی به این متوهمین ندهد، به ⁧‫کمیسیون اصل نود‬⁩ احضارشان خواهیم کرد. استکبار‬⁩ سرنوشتی جز سرنگونی ندارد.»
 
مالک شریعتی نماینده تهران
«وزارت خارجه به وظیفه اش عمل کند. اما درپاسخ به "خاطره بازی" بزدلانه روس و انگلیس، باید با خدمت به مردم "خاطره سازی" کرد.

جبهه نیروهای انقلاب اکنون مجلس، دولت و شوراهای شهر را در اختیار دارد.اگر هرکدام ازما در پازل تفرقه وعدم انسجام حرکت کنیم، خارجی ها طمع خاطره سازی خواهند داشت.»
 
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم
«مردم بزرگ ایران همه سختی ها را به جان خریده اند تا عزتشان حفظ شود سفرای روسیه وانگلیس باید عذرخواهی کنند وزارت خارجه باید عزتمندانه عمل کند. احمق ها بدانند: آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت.»
 
بهروز محبی نجم آبادی نماینده سبزوار
«جمهوری اسلامی شاخ غول های استکباری را می شکند.

از گوشمالی های چندین باره ی روباه پیر درخلیج همیشه فارس تا آن صندلی خالی که سالهاست به خاطره ها پیوسته وصاحبانش درعین الاسد ضربه مغزی شدند.

‏سفیر کم فهم حامی صندلی خالی را تنبیه کنید.

‏استقلال را با خون خریده ایم.»
 
جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت
«رهبران خونخوارتان را آن زمان که ادعای ابرقدرتی داشتند با لگد از کشور بیرون کردیم، شما که نوچه‌های دست چندم آنها هم حساب نمی‌شوید.

‏کمترین انتظار عذرخواهی رسمی از ملت شریف ایران است. آنجایی که پای عزت ایران در میان است فرقی بین انگلیس و روسیه نیست.»
 
علی خضریان نماینده تهران
«تصویرسازی ناقص از کنفرانس تهران در سال ۱۳۲۲ که نماد نقض حاکمیت ⁧‫ایران‬⁩ و جنایات تاریخی آمریکا، شوروی و انگلیس علیه ایرانیان بود؛ سندی بر تغییر موازنه قدرت به نفع ⁧‫جمهوری اسلامی‬⁩ است.

‏توسل سفرای روسیه و انگلیس به خاطره‌بازی، تنها لحظه‌ای مستی برای فراموشی ورشکستگی سیاسی امروز است.»
 
سید علی موسوی نماینده ملکان
«آقایان سفیر روس و انگلیس

‏خلف رضا پالانی خیلی وقت است فرار کرده

‏خلف صالح خمینی  را ایران دارد!

‏به عنوان نماینده ملت اقدام قاطع وزارت خارجه را مطالبه خواهیم کرد.»
 
الهام آزاد نماینده نایین
«سفیران شرقی و غربی باید به خوبی بخاطر داشته باشند در دورانی که دوقطبی شرق و غرب در دنیا حاکم بود نتوانستند ایران عزیز را به استعمار خویش درآورند بماند که الان نه قطب شرقی مانده و نه غربی، ولی ایران مستحکم ،مستقل و پابرجاست.»
 
اردشیر مطهری نماینده گرمسار
«وزارت خارجه باید دو شبه دیپلمات روسیه و انگلیس را فوری احضار و مراتب اعتراض شدید ایران را به هر دو دولت ابلاغ کند؛ ایران پسا ۵۷ چیزی به نام حق کاپیتولاسیون برای هیچ اجنبی ندارد.

دلقک هایی که در لباس دیپلمات، خاکِ ایران را با استیجِ استندآپ کمدی اشتباه گرفته و به ملت شریف ایران توهین کردند باید بدانند این گستاخی می تواند به قیمت خالی شدن دو صندلی دیگر منتج شود!»
 
مصطفی نخعی نماینده نهبندان
«حضور در ایران بعد از انقلاب همواره آرزوی امریکایی‌ها بوده و صندلی خالی آنان در عکس یادگاری سفرای روس و انگلیس، می‌بایست عبرتی برای همه کشورهای استعمارگر باشد.

‏عذرخواهی رسمی در مقابل این اقدام سخیف و خارج از عرف دیپلماتیک حداقل انتظار است.»
 
وحید جلال زاده رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
«تصویر منتشر شده شیطنت آمیز، نمایشی از روحیه تزاری و فریبکاری انگلیسی است. وزارت امور خارجه باید به این آقایان بفهماند که آرمانهای بلند انقلاب اسلامی ۴۲ سال قبل خط بطلانی بر چنین اقدامات قلدرمآبانه کشیده است.»
 
علیرضا ورناصری نماینده مسجد سلیمان
«اقدام غیر دیپلماتیک، موهن و بدور از آداب سیاسی ، توسط سفرای ⁧‫روسیه‬⁩ و ⁧‫انگلیس‬⁩ باید پیگیری و رسمأ عذرخواهی کنند. دنیای کنونی میداند که ⁧‫ایران عزتمند‬⁩ ، تحت سیطره تصمیمات قدرت های خارجی نیست، این اقتدار در فراز و نشیبهای تاریخ پر افتخار کشورمان به اثبات رسیده است.»
 
معصومه پاشایی بهرام نماینده مرند و جلفا
«سفرای محترم انگار نمی دانند در ایران ۱۴۰۰ سفیرند نه ۱۳۲۲! ما در تمام حوزه ها معادلات دنیا را تغییر داده ایم! تاریخ از این صندلی های خالی زیاد به خود دیده که هرگز پُر نشده اند! از ⁧‫روسیه‬⁩ شریک راهبردی جمهوری اسلامی جهت اعتمادسازی، عذرخواهی نمیخواهیم فقط ⁧‫تغییر سفیر روسیه‬⁩ !»
 

واکنش کاربران

 
عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند

عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند

عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند

عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند


عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند

عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند


عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند


عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند

عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند


عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه/ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند



منبع:

1. ایسنا/ توصیه دستیار وزیر خارجه؛ سفرای روسیه و انگلیس ماجرای ««نوز » را بخوانند
2. ایسنا/ واکنش نمایندگان به عکس سفیران روسیه و انگلیس
3. یورو نیوز/ تکرار عکسی تاریخی و جنجالی؛ واکنش ظریف، هشدار قالیباف و توجیه روسیه
4. تابناک جوان/ ماجرای عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه در تهران
5. مهر/ از سوی دستیار وزیر خارجه؛ سفرای روسیه و انگلیس به وزارت امور خارجه احضار شدند

* درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.