شرایط اعزام زائران اربعین به عراق/ موکب‌داران به عراق می‌روند

رئیس ستاد اربعین حسینی(ع) گفت: تصمیم گرفتیم ۳۰ هزار نفر سهمیه ایران در قالب موکب‌داران که همه ساله در کشور عراق خدمات می‌دادند و همچنین کمیته‌هایی که در عراق وظایفی دارند، اعزام شده و سازماندهی شوند.
دوشنبه، 15 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
شرایط اعزام زائران اربعین به عراق/ موکب‌داران به عراق می‌روند
به گزارش راسخون؛ حسین ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین حسینی(ع) در حاشیه جلسه این ستاد که صبح امروز در محل وزارت کشور برگزار شد، طی سخنانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به روند بیماری، مسأله‌ی اربعین از چند ماه پیش در دستورکار مسئولان ایران و عراق قرار گرفت و در کمیته امنیتی و اجتماعی و هم‌چنین ستاد اربعین مسأله را بررسی کردیم و پیشنهاد دادیم کسانی‌که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و فاقد بیماری زمینه‌ای هستند، در صورت موافقت عراق در اربعین شرکت کنند که این موضوع در ستاد ملی کرونا هم مطرح و اعلام شد. 

وی افزود: روز گذشته به ما اعلام شد که دولت عراق موافقت کرده که حداکثر 30 هزار نفر می‌توانند در اربعین شرکت کنند و حتماً هم دارای تست منفی پی‌سی‌آر 72 ساعت قبل از عزیمت داشته باشند و سفر صرفاً هوایی است و ما جلسه‌ی امروز را برای انجام هماهنگی‌ها تشکیل دادیم.

رئیس ستاد اربعین خاطر نشان کرد: تصمیم گرفتیم که این 30 هزار نفر در قالب موکب‌داران که همه ساله در کشور عراق خدمات می‌دادند و همچنین کمیته‌هایی که در عراق وظایفی دارند، اعزام شده و سازماندهی شوند و این عدد سهمیه قابل توزیع در کل کشور نبود و می‌توانست تبعیض‌هایی به وجود بیاورد و ما امسال بنا داشتیم که 100 هزار نفر از خادمان در اربعین شرکت کنند که مجموعا 30 هزار سهمیه به ایران داده شد.

ذوالفقاری بیان کرد: قرار شد کسانی که به عراق اعزام می‌شوند فاقد بیماری زمینه‌ای بوده و اولویت با کسانی است که واکسن زده باشند و در برگشت نیز به صورت مجانی تست پی‌سی‌آر از آن‌ها گرفته شود تا بیماری نداشته باشند و اگر مبتلا باشند هم کنترل‌های لازم انجام خواهد شد.

رئیس ستاد اربعین درباره اعزام 30 هزار نفر سهمیه کشورمان به عراق و نحوه شناسایی و تعیین این افراد، بیان کرد: ویزا رایگان است و قرار شد کمیته‌ها لیست‌های موکب‌دارانی که همه ساله به عراق رفته و خدمات می‌دهند که شناسایی شده‌اند را به ستاد اربعین بدهند تا هماهنگی لازم برای صدور ویزا انجام بگیرد.

ذوالفقاری هم‌چنین اطهار داشت: موکب‌داران از بدنه عادی مردم هستند و شناسایی شده‌اند که امسال اعزام می‌شوند تا بتوانند خدمات‌رسانی را انجام بدهند و همچنین کمیته‌ها و گروه‌های مردمی که داخل عراق باید بروند و به انجام اموری مانند تبلیغی، فرهنگی و رسانه‌ای بپردازند، اعزام خواهند شد. 


پیش ثبت‌نام اربعین متوقف شد


شرایط اعزام زائران اربعین به عراق/ موکب‌داران به عراق می‌روند

سازمان حج و زیارت که از سوی ستاد اربعین، مسؤولیت اعزام زائران را به عهده دارد، در اطلاعیه تازه‌ای اعلام کرد: «با توجه به اخبار واصله در خصوص تصمیم دولت عراق مبنی بر تخصیص سهمیه ۳۰ هزار نفری برای جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در مراسم اربعین و صرفاً تعیین مرز هوایی برای اعزام و ضرورت لزوم آگاهی از جزییات و شرایط مدنظر کشور عراق و نحوه اعزام مشتاقان، مقرر شد که ثبت‌نام "فعلا" متوقف شود تا تصمیم طرف عراقی در ستاد مرکزی اربعین، بررسی و در خصوص آن تصمیم‌گیری و اعلام شود.»

اطلاعات تکمیلی درباره ثبت‌نام اربعین، از سوی کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) به اطلاع متقاضیان رسانده می‌شود.

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین پیش از آن‌که تصمیم دولت عراق درباره اربعین اعلام شود، اطلاعیه داده بود که پیش ثبت‌نام از زئرانی که دو دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند از روز دوشنبه (۱۵ شهریورماه) آغاز  می‌شود که به دنبال اطلاعیه جدید، امروز سایت ثبت نام اربعین باز نشد.

کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق علاوه‌بر سهمیه ۳۰ هزار نفری که برای ایران تعیین کرده، ورود به این کشور را "فعلا" به دریافت ویزای قطعی و معتبر و سفر از طریق مرزهای هوایی، مشروط کرده است.
 

عبور از مرزهای زمینی به عراق ممنوع شد


شرایط اعزام زائران اربعین به عراق/ موکب‌داران به عراق می‌روند

ذوالفقاری اضافه کرد: سازمان هواپیمایی هم در نشست امروز برای اعزام زائران اعلام آمادگی و عنوان کرد که قیمت‌های پرواز همان هزینه است و شاهد افزایش قیمت در پروازها نخواهیم بود.

به گفته وی، اعزام زائران به عتبات از طریق ۶ فرودگاه در سراسر کشور خواهد بود.

رئیس ستاد اربعین با تاکید بر اینکه مرزهای زمینی کاملاً بسته است، گفت: هیچ کس به سمت مرزهای زمینی حرکت نکند چون هیچ خدماتی به عنوان موکب‌داران در مرزهای کشور امسال انجام نخواهد شد. دولت عراق به هیچ وجه با تردد زمینی موافقت نکرده است اگر ورود خلاف مقررات از طریق مرزها انجام شود مشکلاتی برای دوستان به همراه خواهد داشت. چنانچه در داخل کشور عراق تحویل مقامات این کشور شوند مجازات‌های خاصی خواهد داشت.


منبع:
1. تسنیم/ شرایط اعزام زائران اربعین اعلام شد: موکب‌داران به عراق می‌روند
2. ایسنا/ پیش ثبت‌نام اربعین متوقف شد
3. ایمنا/ رییس ستاد اربعین خبر داد: عبور از مرزهای زمینی به عراق ممنوع شد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.