یادداشت ها و اخبار ویژه روزنامه های داخلی (یک شنبه 4 مهر 1400)

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگو و معاون سرپرست وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی دولت موقت طالبان روز جمعه در مصاحبه با رسانه‌های روس‌زبان، به بیان مواضع این گروه در خصوص موضوعات مختلف پرداخت. او به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که نماینده طالبان در سازمان ملل تلاش خواهد کرد تا رابطه افغانستان با اتحادیه اروپا و امریکا و کشورهای اسلامی در منطقه را توسعه دهد
يکشنبه، 4 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یادداشت ها و اخبار ویژه روزنامه های داخلی (یک شنبه 4 مهر 1400)

یادداشت روزنامه‌های ۴ مهر

روزنامه کیهان

کشید از ته دل آه و گفت؛ قسمت نیست!/حسین شریعتمداری

۱- سال گذشته طی یادداشتی در فراق راهپیمایی اربعین که ویروس منحوس کرونا به شیفتگان حضرتش (ع) تحمیل کرده بود، آورده بودیم؛ «بیستم ماه صفر سال ۶۱ هجری قمری است. چهل روز بعد از شهادت اباعبدالله‌الحسین (ع) و ۷۲ تن از یارانش. جابر‌بن عبدالله انصاری صحابه بزرگوار رسول خدا (ص) که در کهنسالی بینایی از دست داده است، همراه با عطیه عوفی که از تابعین و یکی از شیعیان پاکباخته امیرالمومنین (ع) و از رجال علم حدیث و مفسران قرآن است، در کربلا به زیارت تربت پاک سیدالشهداء و یاران شهیدش آمده‌اند. ساعاتی بعد کاروان کربلاییان که به اسارت رفته بودند از شام باز می‌گردند و با جابر و عطیه در سوگ شهیدان کربلا همنوا می‌شوند... غریبانه می‌گریند و از ستمی که بر آل‌الله رفته است به رسول خدا (ص) شکایت می‌برند.

سقف زمان، تاریک و ظلمانی است. فرزندان هند جگر‌خوار، همان که در اُحد از شدت خشم و کینه بر اسلام، سینه حمزه عموی پیامبر خدا را شکافت و جگر او را به دندان کشید، بر منبر رسول خدا (ص) نشسته‌اند و داعیه خلافت الهی دارند! حرامیان بر کرسی خلافت تکیه زده‌اند و به قول امیر‌مؤمنان‌علیه‌السلام، بر اسلام پوستین وارونه پوشانده‌اند.

حال و هوا چنان است که این آیه از سوره روم وصف آن است «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاس» و... هیچ‌کس، حتی در دورترین افق ذهن خویش هم نمی‌تواند باور کند که این سقف ظلمانی شکافتنی است و سحر در راه است. امروز، هزارو سیصد و چند ده سال از آن روز گذشته است و بار دیگر اربعین است. چرخ زمان چرخیده و چرخیده و به دورانی رسیده که «عصر خمینی» نام گرفته است. دیگر از غربت اسلام و حضور غریبانه آل‌الله در اربعین سال ۶۱ خبری نیست.

ده‌ها میلیون تن از سراسر جهان به زیارت شهدای کربلا آمده‌اند. فاصله ۸۵ کیلومتری نجف تا کربلا را با پای پیاده می‌پیمایند. زن، مرد، کودک، جوان و نوجوان و... امروز آن واقعه که آن روز نشدنی به نظر می‌رسید اتفاق افتاده است».

۲- وصف امروز و مقایسه آن با دیروز را می‌توان در سروده مرحوم سلمان هراتی دید. سروده‌ای خطاب به امام راحلمان (رضوان الله تعالی علیه). بخوانید!
«پیش از تو آب معنی دریا شدن نداشت
شب مانده بود و جرأت فردا شدن نداشت
بسیار بود رود در آن برزخ کبود.
اما دریغ زهره دریا شدن نداشت
در آن کویر سوخته، آن خاک بی‌بهار
حتی علف اجازه زیبا شدن نداشت
دل‌ها اگرچه صاف، ولی از هراس سنگ
آئینه بود و میل تماشا شدن نداشت.
چون عقده‌ای به بغض فرو بود حرف عشق
این عقده تا همیشه سرِ واشدن نداشت»

۳- «آلکساندر دوگین» نظریه‌پرداز بلندآوازه روس که ۴ سال پیش و بعد از شنیدن اخبار مربوط به راهپیمایی اربعین برای مشاهده این راهپیمایی عظیم به عراق و در میان راهپیمایان رفته بود، بخشی از مشاهدات خود را اینگونه شرح می‌دهد: «حادثه پیاده‌روی اربعین که هر روز ابعاد بین‌المللی گسترده‌تری پیدا می‌کند و از همه ملیت‌ها و ادیان از جمله مسیحیان در آن شرکت می‌کنند، مقدمه یک تحول اساسی در مقیاس جهانی است. معتقدم دنیای مدرن با ایدئولوژی لیبرال و سرمایه‌سالارانه‌اش به پایان رسیده است و جز بحران‌آفرینی دستاورد دیگری برای بشریت ندارد و بشر امروز محتاج یک رستاخیز معنوی و الهی است که مایه‌های آن قویاً در انقلاب‌اسلامی و نهضت امام خمینی وجود دارد».

۴- گزارش خبرنگار روزنامه آمریکایی «هافینگتون پست» از راهپیمایی بزرگ و فراگیر اربعین نیز خواندنی است، می‌نویسد:
«یک بخش از این مراسم سوگواری که هر مشاهده‌کننده‌ای را بهت‌زده می‌کند دیدن این صحنه است که هزاران چادر که آشپزخانه موقت هستند توسط روستاییان منطقه در کنار مسیر زائران برپا شده است. گردانندگان موکب‌ها، جلوی زائران را می‌گیرند، با آن‌ها راه می‌روند و از آن‌ها خواهش می‌کنند که دعوت آن‌ها را بپذیرند که اغلب شامل یک مجموعه کامل از خدمات مناسب برای پادشاهان است؛ در ابتدا پا‌های شما ماساژ داده می‌شود، سپس غذای گرم و خوشمزه تعارف می‌کنند و بعد از آن از شما دعوت می‌شود که استراحت کنید، در حالی که لباس‌های شما شسته و اطو زده می‌شود و بعد از بیداری به شما بازگردانده می‌شود و البته همه این کار‌ها رایگان و با مهربانی صورت می‌گیرد».

خبرنگار هافینگتون پست در ادامه گزارش خود به پدیده «انبوه جمعیت» و مدیریت آن اشاره کرده و می‌نویسد: «پس از زلزله هائیتی، اتحادیه جهانی غذا با همکاری و حمایت جهانی و در بهترین حالت توانست به ۵۰۰ هزار نفر غذارسانی کند. ارتش ایالات متحده عملیات متحدی را به راه انداخت و منابع گوناگونی از آژانس‌های فدرال را به خدمت گرفت و در نهایت اعلام کرد که در طی گذشت ۵ ماه از این فاجعه انسانی ۹/۴ میلیون غذا به دست زلزله‌زدگان رسیده است حالا این را مقایسه کنید با بیش از ۵۰ میلیون وعده غذایی در هر روز در اربعین، که برابر است با ۷۰۰ میلیون وعده غذایی برای زائران در طی این مدت از زمان، که تماماً نه به‌وسیله ایالات متحده و خیریه‌های جهانی بلکه به وسیله کارگران فقیر و کشاورزانی که در طی سال کار می‌کنند تا بتوانند رضایت زائران را جلب کنند فراهم می‌شود».

۵- چند سال قبل خبرنگار یکی از روزنامه‌های معروف آمریکا برای مصاحبه به کیهان آمده بود. سخن به تروریست‌های تکفیری داعش کشیده شد. گفت؛ نکته‌ای را فقط از این روی که هر دو اهل رسانه هستیم برایت می‌گویم، ولی اگر به نام من منتشر کنی، تکذیب می‌کنم! پاسخم موافقت بود با این قید که بدون ذکر نام و نشانش اجازه انتشار داشته باشم. قبول کرد و گفت؛ داعش برخلاف آنچه که از راه‌اندازی این گروه انتظار داشتند، به عامل بسیار موثری در تبلیغ انقلاب و باور‌های دینی شما تبدیل شده است و توضیح داد که داعش از یکسو دست به جنایات هولناکی می‌زند که روح و احساسات انسان‌دوستانه مردم جهان را به شدت جریحه‌دار می‌کند و در همان حال ایران و مذهب تشیع را اصلی‌ترین دشمن خود می‌داند.

داعش از این طریق توجه افکار عمومی جهانیان را به اسلامی که در ایران جریان دارد جذب کرد و اینکه مگر اسلام ایران چیست که جنایتکارانی مثل داعش و آل‌سعود تا این اندازه با آن دشمنی می‌ورزند و ... چند ماه بعد از آن ملاقات در خبری از قول یک خبرنگار آمریکایی که در راهپیمایی اربعین شرکت کرده بود (باز هم بدون ذکر نام) آمده بود که:
«اگر دنیا حسین، پیامش و جان‌نثاری‌اش را شناخته بود، همه می‌توانستند ریشه‌های باستانی داعش را پیدا کنند و بفهمند که عقیده این گروه برای مرگ و نابودی از کجا سرچشمه می‌گیرد. قرن‌ها پیش بود که بشریت در کربلا بنیانگذاری وحشیگری و جنایت را شاهد بود. وحشیگری و جنایتی که در قتل حسین خلاصه شده بود. این اتفاق مواجهه ظلمت مطلق با نور درخشان بود. مقابله فساد با فضیلت. از این روست که روح حسین تا به امروز زنده مانده است و حضورش با تمام جنبه‌های زندگی این افراد گره خورده است... و هیچ تحریم رسانه‌ای نمی‌تواند نور او را خاموش کند. حسین کیست؟ سؤالی با این عمق که می‌تواند باعث شود افراد، دین خود را تغییر دهند و تنها زمانی می‌تواند پاسخ داده شود که شما با پای پیاده به حرم حسین رفته باشید»‌... نگارنده نمی‌داند او همان خبرنگار آمریکایی یاد شده است یا نه؟! سخنش دقیقاً با آنچه او می‌گفت انطباق دارد.

۶- حالا به این کلام حکیمانه از رهبر معظم انقلاب توجه کنید؛ «در زمانه‌ای که عدّه‌ای خونخوار به دور از انسانیّت، نام اسلام را به یغما برده‌اند و به اسم دین، نفرت و وحشت و هر آنچه که غیرانسانی است را در جهان پراکنده می‌کنند و مایۀ شرم اسلام و مسلمانان گشته‌اند این خبر در جهان منتشر می‌شود که ۲۰ میلیون نفر، مسلمان، شیعه و سنی، عاشق، لبریز از عواطف انسانی، در اوج زیبایی و شکوه، صفا و صمیمیّت، در کربلا و در حرم حسین (ع) حاضر شده‌اند جهانیان را شوکه می‌کند. آنگاه این علامت سؤال در ذهن غیرمسلمانان شکل می‌گیرد که این حسین (ع) کیست که همه را پروانه‌وار به دور خود جمع کرده است و چرا هیچ‌گاه از این نوع از اسلام برای ما گفته نشده است و همیشه اسلام وهابی و سلَفی و دور از انسانیّت در رسانه‌های غربی منتشر شده است»؟! 

۷- و بالاخره این وجیزه را با سروده‌ای از شاعر متعهد کشورمان، سرکار خانم مریم کرباسی به پایان می‌بریم. سروده‌ای که زبان حال همه دلشدگان جا‌مانده از راهپیمایی عظیم و ملکوتی اربعین است.
شنیده بود که این‌بار باز دعوت نیست
کشید از ته دل آه و گفت؛ قسمت نیست
بیا به داد دل تنگ ما برس‌ای عشق!
اگر که حوصله داری، اگر که زحمت نیست
غمی است در دل جامانده‌های کرب‌وبلا
که هرچه هست، یقین دارم از حسادت نیست
میان ما که نرفتیم و رفته‌ها، شاید
تفاوتی‌ست در آغاز و در نهایت نیست
همیشه آن‌که نرفته است، بی‌قرارتر است
همیشه آن‌که نرفته است، کم‌سعادت نیست
و آن کسی که در این راه اهل دل باشد
مدام اهل گله کردن و شکایت نیست
خودش نرفت و دلش را پیاده راهی کرد
نباید این‌همه دِل دِل کند که فرصت نیست

روزنامه وطن امروز

حشدالشعبی این بار در تونس/عماد هلالات

بیداری اسلامی که از تونس آغاز شد، باعث شد نظام دیکتاتوری ۲۴ ساله بن‌علی سرنگون شود و یک نظام دموکراتیک با حضور همه احزاب و گروه‌ها در تونس تشکیل شود. اسلام‌گرایان هم در قالب حزب «النهضه» بخشی از پارلمان را در اختیار گرفتند و در انتخابات پارلمانی اخیر، اخوان‌المسلمین (النهضه) توانست اکثریت پارلمان و رهبری آن را در اختیار بگیرد. اسلام‌گرایان تونس آخرین حلقه اسلام سیاسی سنی در کشور‌های عربی بودند و حالا با شبه‌کودتای سیاسی قیس بن سعید، رئیس‌جمهور فعلی تونس و با حمایت کشور‌های امارات، عربستان و فرانسه، نظام دموکراتیک در این کشور هم به آخر خط رسیده است. در این تحولات، گروه‌های سیاسی مختلف حامی و منتقد و مبارز تشکیل شده است که می‌توان به مهم‌ترین آن‌ها یعنی حشد‌الشعبی تونس اشاره کرد که موافق تحولات اخیر بویژه کنار گذاشتن النهضه است.

* تحولات اخیر تونس و نقش اسلام‌گرایان
تونس از معدود کشور‌های جهان عرب بود که بعد از تحولات بیداری اسلامی، توانست برای یک دهه، یک نظام دموکراتیک نیمه‌غربی تشکیل دهد؛ نظامی که به ۲ دسته تقسیم شده بود که در یک طرف آن اسلام‌گرایان اخوانی به رهبری راشد الغنوشی بودند که بعد از چند دهه مبارزه و متحمل شدن تبعید، توانستند بخشی از بدنه نظام جدید را به دست بگیرند. اخوان‌المسلمین تونس برخلاف اخوان‌المسلمین در کشور‌های مختلف بویژه در مصر و اخوان‌المسلمین مادر، خود را وارد بنیادگرایی و افراط‌گرایی نکردند. اخوان‌المسلمین تونس و رهبر آن راشد الغنوشی در اجتماع بزرگ اخوان در سال ۲۰۱۴ که به میزبانی ترکیه تشکیل شده بود شرکت نکرد و تونس را مهم‌تر از اعتقاد و ایدئولوژی دانست. حزب النهضه رفته‌رفته در انتخابات پارلمانی بخشی از پارلمان را تصاحب کرد و در نهایت در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۹ توانست اکثریت پارلمان را به دست آورد و راشد الغنوشی به عنوان رئیس پارلمان این کشور انتخاب شد.

در این میان سال ۲۰۱۹ قیس سعید به عنوان یک شخصیت مستقل و سکولار توانست در انتخابات ریاست جمهوری این کشور برنده انتخابات شود و از همان آغاز با اسلام‌گرایان اخوانی دچار مشکلات فراوانی شد به گونه‌ای که در ۲ سال گذشته تونس شاهد چند تظاهرات ۲ طرف علیه یکدیگر شد و بار‌ها و بار‌ها دفاتر حزب النهضه در تونس طعمه حریق شد. سرانجام بعد از اختلافات شدید بین ۲ طرف، قیس سعید مردادماه سال جاری، پارلمان این کشور را تعطیل و نخست‌وزیر را از سمت خود عزل کرد. از نکات جالب توجه درباره اقدامات قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس، همراهی کامل ارتش تونس با این اقدامات است.

ارتش تونس در یک اعلامیه، از اقدامات رئیس‌جمهور این کشور حمایت کرده و با حضور در پارلمان این کشور مانع بازگشایی آن شد. اسلام‌گرایان اخوانی در تونس به رغم عدم ورود به مساله بنیادگرایی همچون اخوان‌المسلمین سوریه، مصر و یمن، اما بشدت مورد حمایت ترکیه و قطر بودند و این ۲ کشور از النهضه تونس حمایت می‌کردند. از نکات قابل توجه درباره ارتش تونس، بستن دفاتر شبکه الجزیره در پایتخت تونس و سایر شهر‌ها بود؛ امری که با واکنش دولت‌های قطر و ترکیه همراه بوده است. اکنون تونس در دوران گذار خود بعد از تحولات سال ۲۰۱۱ به سر می‌برد و به نظر می‌رسد کار اسلام‌گرایان سنی در نظام تونس به پایان رسیده یا حداقل اکثریت خود را در پارلمان و نظام اداری این کشور از دست خواهند داد.

* تشکیل حشد‌الشعبی تونس در نتیجه انشعابات گروه‌ها و احزاب سیاسی
با توجه به انسداد سیاسی و فضای خفقان که در دوران بن علی، قبل از بیداری اسلامی در کشور تونس جاری بود، بعد از تحولات سال ۲۰۱۱، یک فضای نسبتا باز سیاسی در این کشور شکل گرفت و بسیاری از احزاب و جریان‌ها توانستند برای خود تشکیلاتی به راه بیندازند و وارد کارزار سیاسی در این کشور شوند. این احزاب و گروه‌های سیاسی افکار و عقاید مختلف از اسلام‌گرایی تا لائیک را شامل می‌شوند. در این بین، بویژه بعد از تحولات اخیر این کشور و روی کار آمدن قیس سعید، به عنوان رئیس‌جمهور این کشور، تشکل‌های صنفی و مردمی زیادی تشکیل شده است که خود را وابسته به هیچ حزب و جریانی نمی‌دانند و خود را به دور از فضای سیاسی کشور تعریف می‌کنند.

حشد‌الشعبی تونس از همین جنس تشکیلات است. حشد‌الشعبی نام یک تشکل مردمی است که در تحولات اخیر این کشور تشکیل شده است؛ تشکلی که خود را وابسته به هیچ جریان سیاسی نمی‌داند و صرفا به دنبال پشتوانه مردمی تشکیل شده است. حشد‌الشعبی تونس در اعلامیه‌ای که توسط منصف الوشیشی، سخنگوی این جنبش منتشر شده است، انقلاب سال ۲۰۱۱ را نتیجه طراحی صهیونیست‌ها و برخی کشور‌های غربی می‌داند که به دنبال ایجاد بحران در این کشور هستند. وی که در انتخابات سال ۲۰۱۹ ریاست‌جمهوری به عنوان نامزد انتخاباتی شرکت کرده بود، خود را یک تونسی مردمی و وابسته به مردم معرفی کرده است.

این گروه در اعلامیه خود ضمن حمایت از اقدامات قیس سعید، رئیس‌جمهور این کشور، خود را ملی‌گرا معرفی کرده‌اند و اینکه تونس فراتر از یک ایدئولوژی است. تشکیل حشد‌الشعبی در تونس واکنش‌های بسیاری را در این کشور و همچنین کشور‌های عربی و بین‌المللی در پی داشته است. بسیاری از خبرگزاری‌ها و کانال‌های خبری جهان عرب، این تشکل را یک تشکل کاملا ایرانی می‌دانند که در راستای پروژه ایران برای تسخیر منطقه و شمال آفریقا است و وجه نامگذاری آن، بویژه شباهت آن با تشکیلات مردمی حشد‌الشعبی در عراق را دلیل این امر می‌دانند. این در حالی است که «انیس فغدان» رئیس این تشکیلات وابستگی خود را به هر گونه کشور یا جریان سیاسی رد کرده است. انیس فغدان اعلام کرده است بشدت با اسلام بنیادگرا مخالف است و طرفدار مبارزان در تمام کشور‌های سوریه، عراق و لیبی که علیه تروریسم می‌جنگند، است.

انیس فغدان تشکیلات حشد‌الشعبی تونس را یک تشکیلات کاملا غیرنظامی می‌داند که به دنبال نظامی‌گری نیستند و تنها وجه شباهت اسمی با حشدالشعبی عراق دارند؛ هر چند تشکیلات حشدالشعبی تونس از اقدامات مبارزان حشد عراقی علیه تروریسم حمایت می‌کنند. در تونس واکنش‌های مختلفی به تشکیلات حشدالشعبی شکل گرفته است. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان تونسی و غیرتونسی این تشکیلات را به دلیل عدم روشن ساختن ساختار خود و تازه‌کار بودن، به صورت یک تشکیلات منسجم نمی‌دانند، این در حالی است که تشکیلات حشد‌الشعبی در تونس طرفداران زیادی برای خود جلب کرده است.

شیوه کار حشد‌الشعبی تونس برخلاف گروه‌های سیاسی دیگر در قالب مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد است و از این طریق عضو‌گیری می‌کنند. سرمایه‌گذاری این تشکل مردمی بیشتر روی جوانان است و با ارائه برنامه‌های خود به جوانان این کشور، آن‌ها را جذب می‌کند. گزارشی که شبکه فرانس ۲۴ درباره تشکیلات این گروه مردمی اعلام کرده است، این تشکیلات را یک تشکیلات بسیار پیچیده اعلام کرده است که با سرمایه‌گذاری روی قشر جوان در تونس به دنبال رسیدن به اهداف خود است. از نکات جالب توجه، پرداختن به تشکیلات این گروه توسط رسانه‌های صهیونیستی است. رسانه‌های صهیونیستی این تشکیلات را سازماندهی شده توسط حزب‌الله لبنان می‌دانند که فعالیت بسیار گسترده‌ای در شمال آفریقا دارد.

رسانه‌های اسرائیلی شبکه فعال حزب‌الله را در شمال آفریقا بسیار منسجم می‌دانند که جبهه پولیساریو را علیه دولت مراکش فعال نگه داشته و با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران به فعالیت خود ادامه می‌دهد. با وجود اینکه حشد‌الشعبی تونس خود را غیرسیاسی و غیرنظامی معرفی کرده است، اما از دید این رسانه‌ها مساله بسیار فراتر از یک تشکیلات مردمی است. این گروه در ابتدای کار به دنبال جذب نیرو با پشتیبانی سپاه قدس و حزب‌الله هستند و سپس با انجام عملیات و وارد شدن در جریان سیاسی این کشور به دنبال سهم هستند؛ امری که با توجه به رویه‌های سابق تشکیلات مردمی در کشور‌های خاورمیانه، بعید به نظر می‌رسد در حد یک تشکیلات کاملا صنفی باقی بماند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که کشور تونس با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکش و بافت جمعیتی‌ای که دارد، بویژه قشر جوان و تحصیلکرده از کشور‌های مهم و تأثیرگذار جهان عرب است. بعد از انقلاب‌های سال ۲۰۱۱ که از تونس آغاز شد، این کشور توانست از فروپاشی نظام دولت- ملت در این کشور جلوگیری کند. حال با گذشت بیش از یک دهه از انقلاب سال ۲۰۱۱ و سقوط بن علی، تونس وارد کارزار جدیدی از حیات سیاسی خود شده است. تحولات اخیر این کشور در صورتی که روند درست خود را طی نکند می‌تواند بحران دیگری در کنار بحران‌های دیگر برای این کشور به ارمغان آورد.

در بین تحولات اخیر که در کشور تونس به وقوع پیوست، تشکیل بسیج مردمی به نام حشدالشعبی، مورد توجه بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی در این کشور قرار گرفته است. با توجه به بیانیه اعلام موجودیت این تشکیلات مردمی، به نظر می‌رسد کشور تونس شاهد تحولات بسیار مهمی در آینده نه‌چندان دور خواهد بود. در این شرایط با توجه به مواضعی که دولت تونس در طول سال‌های گذشته نسبت به محور مقاومت داشته است، مطلوب است توجه بیشتری به کشور‌های شمال آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، بویژه کشور تونس شود.

روزنامه خراسان

چرا تورم متوقف نمی‌شود؟/مهدی حسن زاده

تردیدی نیست که مهم‌ترین معضل این روز‌های کشور کاهش قدرت خرید و تورم سنگین است. شاید از این رو بسیاری از مردم از دولت جدید توقع دارند تا جلوی رشد قیمت‌ها را بگیرد. اگر چه بسیاری از مردم می‌دانند که دیگر با توسل صرف به ابزار‌های امر و نهی و تعزیرات نمی‌شود جلوی رشد قیمت‌ها را گرفت.

در این میان، انتشار گزارش تورم شهریور ماه توسط مرکز آمار نشان داد که نرخ تورم در شهریور نیز به مسیر صعودی خود ادامه داده و به ۴۵.۸ درصد رسیده است. این روند و سایر متغیر‌های تورمی نشان می‌دهد که ما طی چند ماه بعد نیز با روند صعودی نرخ تورم مواجه خواهیم بود. در این میان دو متغیر مهم دیگر مسیر آینده نرخ تورم را مشخص می‌کند. افزایش نقدینگی و نرخ ارز، متغیر‌هایی هستندکه تغییرات آن‌ها مسیر نرخ تورم را در ماه‌های آینده مشخص می‌کند. نرخ ارز با وجود افزایش نسبی که در یکی دو ماه گذشته داشت در محدوده ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان تثبیت شده است و اخبار مثبتی که از افزایش قیمت نفت و صادرات نسبتا مناسب نفت با وجود لغو نشدن تحریم‌ها مخابره می‌شود، ما را امیدوار می‌کند که نرخ ارز اگر کاهش نیابد افزایش چندانی نخواهد داشت و تا پایان سال می‌توان به نرخ ارز کمتر از ۳۰ هزار تومان امید داشت. با این حال متغیر کلیدی روند نگران کننده رشد نقدینگی است که به طور مستقیم ناشی از کسری بودجه امسال دولت است.

آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که دولت در چهار ماه نخست سال حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی برای بودجه دریافت کرده است. تنخواهی که با توجه به کسری حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه تا پایان سال، امکان بازپرداخت آن خیلی سخت است. این رقم به طور مستقیم به پایه پولی اضافه و با ضریب هشت برابر به نقدینگی کشور افزوده شده است. به این ترتیب بیش از ۴۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی از این محل داشته ایم. همین مسئله موجب ثبت رکورد کم سابقه رشد ۳۹ درصدی نقدینگی در مرداد امسال نسبت به مرداد سال قبل شده است.

اکنون سوال این است که نقدینگی و عامل اصلی رشد آن در ماه‌های اخیر یعنی کسری بودجه را چگونه می‌توان مهار کرد؟ به نظر می‌رسد اقدامات مناسبی برای مدیریت کسری بودجه شروع شده است، ولی حجم مشکل در این عرصه به حدی زیاد است که شاید امسال صرفا بتوان حجم کسری بودجه را کاهش داد، ولی نمی‌توان آن را به صفر رساند و حتی نمی‌توان امید داشت استقراض صورت گرفته از بانک مرکزی را پس داد تا بتوان روند رشد نقدینگی را مهار کرد.

به نظر می‌رسد با ورود به نیمه دوم سال و آغاز روند تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ در سازمان برنامه و به تدریج بررسی بودجه در دولت و سپس مجلس، همه تمرکز باید بر تدوین بودجه‌ای با کمترین ناترازی و کسری باشد. دو مسئله مهم در رسیدن به این هدف اثرگذار است. مسئله نخست، مهار رشد هزینه هاست که البته تبعات سیاسی برای دولت خواهد داشت. بدون تردید در بودجه ۱۴۰۱ گریزی از این نیست که رشد حقوق‌ها کمتر از تورم ۴۵ درصدی باشد.

هر چند می‌توان و باید به این سمت رفت که درصد رشد حقوق‌ها در سطوح پایین را بیشتر از سطوح بالا تعیین کرد، ولی در هر صورت جلوگیری از رشد هزینه‌ها و کشیدن ترمز انواع اقدامات هزینه زا از جمله همسان سازی حقوق‌ها و رتبه بندی کارمندان ضروری است. مسئله دوم، توجه به منابع جدید در بودجه است. به طور خلاصه پایه‌های مالیاتی جدید، حذف برخی رانت‌ها از جمله رانت ارز ۴۲۰۰ و بخشی از یارانه انرژی و اختصاص منابع آن به مردم و بودجه و همچنین مولدسازی حجم انبوه دارایی‌های مازاد دولت اقداماتی است که از حالا باید به طور جدی در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد تا با بهبود تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۱ و مهار رشد نقدینگی بتوان تورم را در مسیر نزولی قرار داد.

روزنامه ایران

دفاع مقدس و رمز و راز شکل‌گیری تحول فرهنگی در ایران/احمد وحیدی*

در تاریخ هر کشور و ملتی مقاطعی تعیین‌کننده و سرنوشت ساز وجود دارد که احیاکننده اراده‌هـــــــای توحیدی، الهام‌بخش خود باوری، انسجام‌بخش و پیوند دهنده همبستگی ملی و آغازگر حرکت در مسیری نو بوده است. اگر نگاهی عمیق و باورمندانه به تاریخ معاصر ایران عزیز اسلامی داشته باشیم، می‌توان رد پایی قوی از این مقطع عظیم و ماندگار تاریخی را در هشت سال دفاع مقدس جست و جو کرد. هشت سالی که سرتاسر عشق به میهن، دفاع از ارزش‌های دینی و انقلاب اسلامی، توسعه و پیشرفت کشور بوده است.

ملتی که در برابر استکبار جهانی مقاومت کرد و نشان داد پیروزی ایمان، صبر و حقانیت بر ظلم و ستم شدنی است و تبلوری عینی در عصر جدید و در دنیای تکنولوژی از آیه شریفه «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللهُ مَعَ الصَّابِرِینَ» در حافظه تاریخی به ثبت رساند. دشمنان ملت ایران گمان می‌کردند با تحولات و رخداد‌های انقلاب، توان غلبه و راهبری استراتژی‌ها و نیات شوم شان را دارند، غافل از آنکه مردم عزیز ایران با ایمان و اراده و الگوگیری از مکتب اسلام و پیروی از رهبر آزاده و نستوه خود، در برابر همه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان ایستادگی می‌کنند. گذشت زمان نیز در طول جنگ تحمیلی نه تنها خللی در باور مردم ایران ایجاد نکرد بلکه همبستگی ملی در دفاع از وطن قوی‌تر گشت.

حضور ایرانیان در هشت سال دفاع مقدس از هر گوشه و کنار این سرزمین پهناور؛ لر، کرد، بلوچ، آذری، عرب، فارس و دیگر اقوام در کنار هم صحنه‌هایی زیبا از همدلی و وحدت ملی را به نمایش گذاشت؛ در حقیقت، رمز و راز شکل‌گیری تحول فرهنگی در کشور در جنگ تحمیلی علیه ایران، در تقویت وحدت و برادری، مقاومت و پایداری، خوداتکایی و خودباوری، ایثار و شهادت‌طلبی، صداقت و پاکی، خلوص و بی ادعایی، معنویت و توکل به ذات اقدس الهی، بصیرت و ولایت‌پذیری و تمسک به سیره نبوی و رفتار علوی در این ایام نسبتاً طولانی بود. همگان نسبت به سرنوشت کشور و مردم حساس بودند و به سهم خود یاری‌رسان بودند. هر کس به اندازه داشته‌ها و ظرفیت‌هایش در دفاع از کشور کوشید.

اقتصاد کشور علی رغم جنگ و فشار‌های دشمن از حرکت باز نایستاد و جامعه به پویایی و پیشرفتش ادامه داد. وقتی سخن از الگوگیری از هشت سال دفاع مقدس است، در واقع اشاره به این واقعیت است که در نظر داشته باشیم کشور در چه شرایط سخت اقتصادی و بین‌المللی توانست در برابر دسیسه‌های دشمنان ایستادگی و هماوردی کند. این تجربه درخشان تاریخی بیش از هر زمان دیگری نیاز به بازخوانی دقیق و همه جانبه دارد. علیرغم مشکلات کشور در حوزه‌های اقتصادی-معیشتی، اما در صورت وجود اراده، ایمان و باور درونی به حل مشکلات، تنگنا‌ها می‌تواند زمینه‌ساز غلبه بر چالش‌ها باشد.

تجربه دفاع مقدس و بازخوانی هوشمندانه آن می‌تواند افق گشای این مسیر باشد و بایستی این تجربه به نسل جوان‌تر به نحو درست و واقعی منتقل شود؛ یعنی نسل جوان متوجه این واقعیت راهبردی شود که شهیدان و جانبازان و آزادگان سرافراز با حمایت آحاد ملت، با وجود انبوهی از سختی‌ها و تنگناها، کشور را از نیات دشمن بعثی و حامیان قدرتمندش نجات دادند و از دل این تهدید و بحران، فرصتی نوین برای همبستگی، وحدت و تحرک همه‌جانبه ملی آفریدند. دغدغه مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) مبنی بر آموزش درس‌های دفاع مقدس به نوجوانان و جوانان، نیز از همین سنخ است تا نسل نو کشور، متوجه توان و ظرفیت داخلی در مقابله با دسیسه‌های شوم دشمنان گردد.

ظرفیت‌های بالقوه توسعه همه‌جانبه در کشور وجود دارد و این ظرفیت‌ها نیازمند کاربست دقیق، کارشناسی شده و باورمند از سوی نخبگان کشور است و امید بر این است که با همت جمعی و عبرت‌گیری از دوره درخشان دفاع مقدس زمینه برای توسعه همه‌جانبه انسانی، فرهنگی و اقتصادی در کشور با محوریت ارتقای معیشت مردم عزیز کشورمان فراهم شود. / با سلام و صلوات بر ارواح تابناک همه شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی. *وزیر کشور

روزنامه شرق

‌«واسطه استراتژیک» محاصره ایران از سوی «دوستان»/کیومرث اشتریان

وضعیتی متناقض در مناسبات استراتژیک علیه ایران وجود دارد. ابزار‌های قدرت ایران در منطقه (ابزار نفوذ در لبنان، یمن، عراق و افغانستان و ابزار قدرت موشکی ایران) نه از سوی دشمنان که از سوی دوستان مورد تحدید و تهدید قرار می‌گیرد. این وضعیت را «واسطه‌گری استراتژیک» می‌نامیم که دیوار‌های محاصره‌ای را به قرار ذیل در پیرامون ما بنا می‌کنند:
دیوار روسیه. اسرائیل دشمن رسمی ایران -که در سال‌های اخیر نفوذ روزافزونی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس داشته است- در چتر حمایتی «کشور دوست» ایران یعنی روسیه قرار می‌گیرد. این جمله لاوروف تأکیدی مجدد است بر این موضوع: «امنیت اسرائیل اولویت ماست». به طریقی متناقض‌نما حمایت از اسرائیل نه صرفا به دست آمریکا که به دست روس‌ها و چینی‌ها صورت می‌گیرد. بازی استراتژیک همین است. این سناریو دور از انتظار نیست که هرگونه حمله اسرائیل علیه ایران به‌سادگی توسط حامیان ما در جنوب لبنان قابل پاسخ نخواهد بود؛ آنچنان‌که از سوریه نیست. واسطه استراتژیک یعنی کشوری که وارد منازعه شما با طرف دیگری می‌شود و شما را وادار به تغییر اساسی در راهبردهایتان می‌کند. این، جبهه جدیدی برای منازعه با شما می‌گشاید. اینک اسرائیل نه‌تن‌ها به نیابت از خود و غرب بلکه به نیابت از طرف سوم می‌تواند با شما وارد منازعه یا جنگ شود.

اگر طرف سوم، خواه روسیه، چین یا ترکیه یا هر کشور دیگری که واسطه استراتژیک شده است، مطالبه‌ای اساسی از شما داشته باشد و شما انجام ندهید، او می‌تواند راه حمله و ضربه به شما را موقتا بگشاید تا شما منافع او را برآورده کنید. اینجا دیگر نه‌تن‌ها دشمنان بلکه دوستان را هم باید راضی کنید تا از خطر‌های حیاتی بگریزید.

دیوار چین. خلیج فارس و منطقه خاورمیانه برای چینی‌ها اهمیتی حیاتی پیدا کرده است. دیوار اقتصادی چین بر جهان سایه‌ای مهیب افکنده است. هر گونه واکنش احتمالی ایران در برابر تهدید اسرائیل یا حتی کشور‌های کوچک خلیج فارس «دوست بزرگ زرد» را خوش نخواهد آمد و مشمول ملاحظات استراتژیک اقتصادی او خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه چین گفته بود که «ایجاد یک نظام امنیتی جدید و جامع و بر اساس همکاری‌های مشترک و پایدار در یک بستر جمعی و بر اساس مفاهیم امنیتی نوین از اهمیت بالایی برخوردار است».

چین با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فیزیکی، بندرها، خطوط لوله، راه‌آهن، تجارت و سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه به دنبال تحکیم ایده «چین مرکز جهان» خود و اتصال به آسیا، اروپا و آفریقا و توسعه جاده ابریشم زمینی و دریایی است. خلیج فارس، دریای عمان و بندر حیفا از مراکز حیاتی این سیاست است؛ بنابراین کارایی قدرت موشکی ایران نه صرفا یک ملاحظه فنی بلکه در ملاحظات استراتژیک «چین مرکز جهان» قابل محاسبه است. سنگینی «دوستِ بزرگ پیکرِ زرد» به گونه‌ای است که ممکن است در ملاحظات استراتژیک به محاصره ایران معنا شود. به بیان دیگر، اینک چین هم وارد منازعه شما با اسرائیل می‌شود و از شما بهره‌برداری می‌کند.

حمله اسرائیل به شما به نفع چین هم می‌شود، چون بهره دوجانبه از آن می‌برد. هم از اسرائیل حمایت می‌کند و هم از شما بهره می‌برد؛ بنابراین اسرائیل نیازمند چراغ سبز چین برای برخورد با شما و شما نیازمند چراغ قرمز چین برای حمله‌نکردن اسرائیل به خود خواهید بود. اینجا حکایت دوباره تکرار می‌شود؛ اگر طرف سوم، این‌بار چین که به‌صورت طبیعی واسطه استراتژیک شده است، مطالبه‌ای اساسی از شما داشته باشد و شما انجام ندهید، او می‌تواند راه حمله و ضربه به شما را موقتا بگشاید تا شما منافع او را برآورده کنید. اینجا دیگر نه‌تن‌ها دشمنان بلکه دوستان را هم باید راضی کنید تا از خطر‌های حیاتی بگریزید. واسطه استراتژیک واسطه‌ای است که خودش مهم‌تر از اصل می‌شود.

دیوار ترکیه. «دوست» دیگر ایران، ترکیه است که از دو سو به‌صورت بالقوه عرصه را بر ما تنگ‌تر می‌کند. نخست از سوی افغانستان و پیوند محکم‌تری که با طالبان دارد؛ این پیوند ائتلاف ترکیه را با اعراب خلیج فارس نیز مستحکم‌تر می‌کند. از سوی دیگر تمایل ذاتی ترکیه به گرایش‌های ناسیونالیستی در کشور آذربایجان که آتشی را برای روز مبادای بحران قدرت مرکزی در ایران در زیر خاکستر پنهان می‌کند. تاریخ ایران پر است از زمانه‌های ضعف قدرت مرکزی و سربرآوردن نیرو‌های تجزیه‌طلب.

دیوار پاکستان. دوست دیگر ایران پاکستان است که با وجود نزدیکی‌های فرهنگی، از بد حادثه بازی استراتژیک امنیتی‌های این کشور به تور ما خورده و حامی اصلی طالبان است. طالبان در درازمدت تهدید ماست و به طرق گوناگون می‌تواند ملعبه اسرائیل و اعراب باشد و دوست پاکستانی ما هم در این کمربند استراتژیکِ محاصره همسو با ما نیست. عملا دست ما از یمن هم کوتاه خواهد شد، چون می‌توانند طالبان را به مثابه بدیل یمن به کار بگیرند.

دیوار دوستان درون. اتحاد همه نیرو‌های سیاسی در حوادث واقعه تاریخی مهم است. اگر از درون، نیرو‌های سیاسی به انحصار «دوستان» درآید، حلقه محاصره تکمیل است. حوادث واقعه تاریخی می‌تواند جنگ یا انقلاب یا مهم‌تر از همه فقدان یک قدرت عالیه بر اثر حوادث طبیعی باشد. محاصره از درون به آن معناست که ظرفیت‌های درونی جامعه سیاسی تعطیل شده و مجال نقش‌آفرینی سیاسی نداشته باشند. مثلا مجلس و دولت پرقدرتی که مستظهر به حمایت قاطبه ملت باشد، در عرصه حضور نداشته باشد. یا اینکه رجال سیاسی خوش‌نام ملی که اعتماد بخش‌هایی از مردم را پشتوانه خود داشته باشند، از عرصه و اریکه نقش‌آفرینی سیاسی کنار گذاشته شده باشند.

دیوار دشمنان. البته که نمی‌توان از اینان چشم پوشید. ایران در معرض بزرگ‌ترین محاصره‌های اقتصادی تاریخ بشر قرار داد. تحریم‌های ضدبشری آمریکایی با تسامح و رضایت اروپا حلقه بیرونی محاصره است که درباره آن بسیار سخن رفته است و نیازی به بازگویی ندارد. می‌بینیم که رقابت‌های استراتژیک سبب می‌شود که «دوستان» دست ما را در برابر دشمنان ببندند. به قول سفیر پیشین فرانسه در ایالات متحده: «جهان جنگل است و این حقیقت تلخ با اقدام آمریکا و انگلیس در چاقوزدن از پشت از طریق استرالیا به فرانسه یادآوری شد. زندگی همین است». آری! در روابط بین‌الملل «زندگی همین است» و نباید انتظار «مرام و معرفت» از دوستان داشت؛ آن‌گونه که وزیر دفاع پیشین ما از روس‌ها انتظار داشت و درباره انتشار خبر استفاده هواپیما‌های روسی از پایگاه نوژه همدان توسط روسیه گفته بود: «روس‌ها بی‌معرفتی کردند». اگر عمری باشد سرمقاله هفته آینده را به چه باید کرد، اختصاص می‌دهم.
 

اخبار ویژه ۴ مهر

روزنامه کیهان

لاپوشانی خیانت چندباره آمریکا با حمله به جلیلی و باقری!

یک استاد غربزده دانشگاه می‌گوید: شعار‌های انقلابی نتوانسته‌اند مرهمی بر اقتصاد کشور باشند. صادق زیباکلام می‌نویسد: بحران هسته‌ای مهم‌ترین مسئله امروز کشور است. البته انقلابیون همواره شعار داده‌اند که با بسیج امکانات داخلی می‌توان تحریم‌ها را چاره کرد. اما واقعیت آنست که تجربه دو دهه اخیر نشان داده که شعار‌های انقلابی به هیچ وجه نتوانسته‌اند در عمل مرهمی برای اقتصاد رو به احتضار کشور باشند.

وی در ادامه ادعای اینکه «انتصاب علی باقری به جای عباس عراقچی و یحتمل سپردن مذاکرات به او مبین آن است که اراده جدی برای حل بحران هسته‌ای در دولت جدید وجود ندارد» و «شش سال مذاکرات در دوره جلیلی کوچک‌ترین پیشرفتی در حل مسئله هسته‌ای به بار نیاورده»، نوشته است: اگر واقعا انقلابیون به‌دنبال نجات کشور از بحران هسته‌ای نیستند، چرا آن را رسما اعلام نمی‌فرمایید؟ البته مدت‌هاست که هسته‌ای به جای در خدمت پیشرفت‌های اقتصادی کشور قرار گرفتن، ابزاری شده جهت چانه‌زنی و گرفتن امتیاز از غرب. سال‌هاست هستی مملکت در چاه ویل هسته‌ای ریخته می‌شود که بتوانیم در رویارویی با غربی‌ها از آن‌ها امتیاز بگیریم. یک‌بار هم انقلابیون به این پرسش ابتدایی پاسخ نداده‌اند که اساسا رویارویی با اروپا و آمریکا چه ضرورتی داشته که دار و ندار مملکت را خرج هسته‌ای کنیم که به کمک آن از غربی‌ها امتیاز بگیریم؟»

درباره این مغالطه چندپهلو گفتنی است اولا عملکرد دولت روحانی با دولت قبل از آن در حوزه اقتصادی و دیپلماسی اصلا قابل قیاس نیست. اختصار مطلب اینکه در دوره روحانی به نسخه جماعت خوش‌بین به آمریکا و غرب عمل شد و نتیجه آن توقف ۹۰ درصد برنامه هسته‌ای به علاوه ۶ پله سقوط رتبه جهانی اقتصاد ایران بود تا جایی که محافل نزدیک به دولت روحانی اذعان می‌کنند حداقل ۴ سال رشد اقتصادی بالای ۵ درصد لازم است تا به شرایط اقتصادی قبل از دولت روحانی برگردیم (!) با این اوصاف هنر نیست که مثلا آقای جلیلی را به خاطر نرفتن زیر بلیت غرب تخطئه کنیم و از او و همکاران با درایتش تابو بسازیم و حال آنکه جلیلی برخلاف خوش‌خیالی ظریف و تیم وی، پیشاپیش خبر داده بود که آمریکا به تعهداتش وفادار نمی‌ماند و تحریم‌ها لغو نمی‌شود.

ثالثا آقای زیباکلام یکی از ده‌ها مقصر خسارت بزرگی است که از صدقه سر بزک‌کاری شیطان بزرگ و اعتماد به او، به ملت ایران و اقتصاد کشور و ظرفیت‌های علمی و فنی وارد شد. او و امثال وی دقیقا می‌دانند که با سفره و معیشت و اشتغال مردم چه معامله کرده و چرخه کشور را عقب انداخته‌اند. اما از همه وقاحت‌آمیزتر این است که زیباکلام با این به اصطلاح فرار به جلو از پرداختن به تازه‌ترین خیانت‌های آمریکا نسبت به متحدانش طفره می‌رود.

چند ماه از خیانت دولت بایدن به دولت غربگرای اشرف غنی و سایر مزدورانشان در افغانستان گذشته، اما صدایی از زیباکلام‌ها به نکوهش یا ابراز پشیمانی درباره خوش‌بینی بلاوجه به آمریکا بلند نمی‌شود؛ و این در حالی است که «شاه حسین مرتضوی» معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان (مشاور غربگرای اشرف غنی)، پس از فرار از کابل نوشت: «به هیچ ابرقدرت، اتکا و اعتماد نکنیم. هیچ ملتی با اتکا و وابستگی به قدرت‌های جهان به عزت و استقلال نخواهد رسید.» این مشاور غربگرا البته چند روز قبل از فرار مدعی شده بود «تشویش نکنید؛ نیرو‌های آمریکایی، مسئولیت امنیت کابل را (برعهده) می‌گیرند»!

اما افتضاح بعدی که آقای زیباکلام و امثال وی نسبت به آن لالمانی گرفته‌اند، خیانت مشترک آمریکا و انگلیس به فرانسه در جریان قاپیدن قرارداد ۵۶ میلیارد دلاری فرانسه با استرالیاست. این خیانت آنقدر عمیق بود که از وزیر خارجه تا رسانه‌های دولتی فرانسه با حملات شدید به آمریکا، از این راهزنی به عنوان «خیانت بزرگ و خنجر از پشت» یاد کردند و ضمن تاکید بر اینکه «بایدن همان ترامپ است و فقط اکانت توییتری دارد»، دولت آمریکا را دورو و غیرقابل اعتماد» خواندند.
 

عدم حضور سران ۴ کشور روی دیگر انزوای دولت بایدن

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید: رئیس‌جمهور آمریکا در برابر عده معدودی از نمایندگان کشور‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و سران کشور‌های مهمی مانند چین، روسیه و ایران و فرانسه ترجیح دادند در سطح رئیس جمهور در این نشست شرکت نکنند. به گزارش نیویورک‌تایمز جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در حالی سخنرانی کرد که، اما و اگر‌هایی درباره نقش رهبری آمریکا در جهان به وجود آمده است. برخی ناظران دلیل این نگاه به آمریکا را خروج پرشتاب این کشور از افغانستان می‌دانند. بایدن که در صحن مجمع عمومی در برابر تعداد معدودی از حاضران سخن می‌گفت (چرا که به‌دلیل کرونا تعداد کمی در صحن مجمع نشسته بودند) خواستار عصر جدیدی از وحدت و همکاری جهانی در برابر کرونا، تغییرات اقلیمی، تهدیدات نوظهور تکنولوژیک و نفوذ رو به گسترش کشور‌های مستبدی مانند چین و روسیه شد.

نیویورک‌تایمز می‌افزاید:، اما تلاش بایدن برای دور کردن آمریکا از مسیر سیاست‌های تقابلی ترامپ درست در زمانی است که رویکرد دیپلماتیک دولت بایدن موجب سرخوردگی متحدان آمریکا شده است. رویکرد او مبنی بر اینکه جهان باید میان دموکراسی و دیکتاتوری دست به انتخاب بزند، طنین متفاوتی یافته است؛ آن هم در شرایطی که طالبان بار دیگر در کابل بر مسند قدرت نشسته و تمام دستاورد‌های ۲۰ سال گذشته را نقش بر آب کرده است. فرانسه هم به تازگی سفرای خود را از آمریکا و استرالیا فراخوانده است. دلیل عصبانیت فرانسوی‌ها از دست دادن آن قرارداد ۶۰ میلیون دلاری نیست، بلکه به این دلیل است که آمریکا با این روش نشان داد که حتی فرانسوی‌ها هم در حلقه داخلی متحدان واشنگتن قرار ندارند.

روزنامه آمریکایی همچنین در تحلیل دیگری، با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور چین ترجیح داد به جای سفر به نیویورک، پیام ضبط شده خود را برای انتشار به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بفرستد، به موضوع «آنان که در نشست نیویورک بودند و آن‌ها که نبودند»، پرداخت و نوشت: بسیاری از رهبران دنیا گزینه «ضبط از پیش» را انتخاب کرده بودند یا هیئت‌هایی رده پایین به سازمان ملل فرستاده بودند. با این حال، غیبت رهبران برخی کشور‌های خاص حامل پیامی است. مهم‌ترین رهبری که حضور نیافت و ترجیح داد سخنرانی از پیش ضبط شده‌ای بفرستد، رئیس‌جمهور چین بود. پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم از رهبران دیگری بود که حضور نیافته بود؛ اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه را روانه سازمان ملل کرده بود. مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم به‌دلیل خشم از رفتار و پنهان‌کاری اخیر آمریکا در این نشست حضور نیافت. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران هم از غائبان بود و وزیر خارجه خود را عازم این نشست کرده بود.
 

۹۰۰ هزار میلیارد تومان وام در پنج ماه با عایدی تورم ۴۵ درصد!

پرداخت تسهیلات بانکی در ۵ ماه آخر دولت روحانی با افزایش ۷۸ درصد رشد به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بود، اما سهم مردم از این اتفاق، تورم و رکود تولید بود.
این تحلیل را روزنامه فرهیختگان ضمن گزارشی مورد اشاره قرار داده و نوشت: رشد فزاینده وام‌های بانکی از پاییز ۹۸ و همزمان با افزایش قیمت‌ها در بازار دارایی شروع شده و همین موضوع نشان می‌دهد دریافت وام بیش از آنکه در خدمت تولید باشد، با اهداف خرید و فروش دارایی (دلالی و سفته‌بازی) پرداخت شده است.

سیستم بانکی مدعی پرداخت تسهیلات اعم از تکلیفی (بودجه‌ای، کرونایی و ...) دولت و غیرتکلیفی است و از طرفی مردم و فعالان اقتصادی از دشواری دریافت وام بانکی و تامین مالی از این مسیر گلایه می‌کنند. بنابر گزارش بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی پنج‌ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ به بخش‌های مختلف اقتصادی ۹۰۰ هزارمیلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۸ درصد رشد داشته است. این درصد از رشد درحالی رخ داده که رشد تسهیلات‌دهی بانک‌ها تا قبل از سال ۱۳۹۹ در نیمه اول هرسال از ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد تجاوز نمی‌کرد.

تحلیل جزئیات تسهیلات‌دهی بانک‌ها نشان می‌دهد که اولا بیشترین میزان تسهیلات پرداختی در سال گذشته و پنج‌ماهه ابتدایی سال جاری به ترتیب به بخش‌های خدمات، صنعت‌ومعدن، بازرگانی، کشاورزی، مسکن و ساختمان تعلق گرفته و ۴۱ درصد از وام‌های بانکی مربوط به بخش خدمات و ۳۱ درصد نیز سهم بخش صنعت‌ومعدن بوده است. کشاورزی و مسکن بخش‌هایی هستند که پایین‌ترین سهم را به‌خود اختصاص داده‌اند. ثانیا ۷۰ درصد هدف وام‌های بانکی، «تامین سرمایه در گردش» بوده و سهم «ایجاد» و «توسعه و تعمیر» بنگاه‌ها -که درواقع محرک اشتغال و تولید است- تنها ۱۳ درصد است. طبق آخرین گزارش «طرح پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران» که مربوط به عملکرد زمستان ۹۹ بوده و توسط اتاق بازرگانی انجام شده، فعالان اقتصادی سومین مولفه مهم و مانع دربرابر تولید را «دشواری تامین مالی از بانک‌ها» ارزیابی کرده‌اند.

این تناقض که میزان تسهیلات بانکی بالاست، اما تامین مالی و ایجاد بنگاه‌های اقتصادی و تولید پایین است، در عدم اصابت تسهیلات به بخش‌های مولد و... است، بنابراین آنچه تسهیلات را بیش‌ازپیش رشد داده نه تامین مالی، بلکه تامین سرمایه لازم برای فعالیت‌های سفته‌بازی است که در بازار‌های مختلف و توسط شخصیت‌های حقیقی و حقوقی (عمدتا نزدیک به بانک‌ها) درحال انجام است. بانک مرکزی و سیستم بانکی مدعی است بخش قابل‌توجهی از این رشد تسهیلات مربوط به تسهیلات کرونایی از ابتدای سال ۹۹ تا همین امروز بوده؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تسهیلات تکلیفی کرونایی حتی به ۷۵ هزار میلیاردتومان یا یک درصد از کل تسهیلات هم نمی‌رسد و مهم‌تر از آن، تسهیلات اعطایی مورد ادعای بانک مرکزی حتی نتوانسته یک درصد هم رشد در بخش‌های اقتصادی ایجاد کند. عدم برخورداری بخش مولد اقتصاد از مواهب نقدینگی و در سویی دیگر ورود حجم عظیم پول در فعالیت‌های سوداگرانه و مخرب، ترکیب نامبارکی شده که چرخه تخریب و تضعیف را در اقتصاد ایران به پیش می‌برد. یادآور می‌شود دولت روحانی، مردادماه امسال، اقتصاد و مدیریت را با تورم بالای ۴۵ درصد تحویل داد.
 

ترکیه در سوریه چگونه سنگ روی یخ شد؟

خبرگزاری رسمی دولت ترکیه می‌گوید: دولت سوریه با کمک ایران و روسیه، پیروز جنگ در این کشور است و کشور‌های عربی نیز به زودی به این نتیجه می‌رسند که باید روابط با دمشق را از سر بگیرند. خبرگزاری آناتولی با بیان این که جنگ در سوریه با اخراج تروریست‌ها در سال ۲۰۱۸ به سود دولت این کشور به پایان رسید، می‌نویسد: هرچند به هنگام آغاز این جنگ، برخی دولت‌های عربی روابط خود با دمشق را به حالت تعلیق درآوردند، اما سوریه توانست مقاومت کند. حمایت‌های ایران و روسیه موجب شد تا دولت سوریه باقی بماند و سرنگونی آن از نظر نظامی، کمرنگ شود. لذا، بسیاری از کشور‌های عربی بسیار زود، این واقعیت را درک کردند که عادی‌سازی مجدد روابط خود با نظام حاکم در دمشق، به سودشان است.

مهم‌ترین تحولی که باعث شد موضع کشور‌های عربی تغییر کند، در اوایل سال ۲۰۱۷ بود که تروریست‌ها، در جنگ حلب شکست خوردند و در سال ۲۰۱۸ نیز، پس از شکست در نبرد‌های ریف دمشق و استان درعا، مجبور شدند تسلیم ارتش سوریه شوند و سلاح خود را به آن تحویل دهند. امارات و بحرین در اواخر سال ۲۰۱۸ سفارت‌های خود را در دمشق افتتاح کردند. عمان نیز در اکتبر ۲۰۲۰، سفیر خود را به دمشق بازگرداند. گزارش‌هایی نیز از تلاش عربستان سعودی برای ایجاد کانال ارتباطی مستقیم با دولت سوریه حکایت دارد؛ به نحوی که گفته شد، «خالد الحمیدان» رئیس سرویس اطلاعات عربستان، پس از سفر به دمشق، با بشاراسد رئیس‌جمهور و علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه دیدار کرد.

اردن نیز حمایت خود را از گروه‌های تروریستی و معارض قطع کرده است. کما اینکه اجازه داد، گاز مصر از طریق سوریه، به لبنان فرستاده شود. دمشق همچنین در تلاش است روابط خود را با عراق و لبنان به صورت کامل عادی کند. به گزارش خبرگزاری دانشجو، خبرگزاری رسمی ترکیه «آناتولی» در حالی این گزارش را منتشر کرده است که دولت ترکیه از آغاز بحران سوریه، از تروریست‌ها و گروه‌های معارض حمایت همه‌جانبه‌ای داشته است. ترکیه به بهانه مبارزه با شبه‌نظامیان کرد در شمال و شمال شرق سوریه، با تروریست‌های معارض، دست به عملیات‌های بسیاری زده است.
 

فرافکنی اصلاح‌طلبان؛ روحانی موجب شکست ما شد

عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری اذعان کرد: ارتباط این طیف با مردم قطع شده بود. حسین کمالی به روزنامه آرمان گفت: همه جریان‌های سیاسی دارای نقاط قوت و ضعف‌هایی هستند. این در حالی است که جریان اصلاحات نیز دارای چنین وضعیتی بود. ما باید بپذیریم که ارتباط گسترده‌ای با مردم نداشتیم، به مسائل اقتصادی جامعه توجه کافی نداشتیم و از دولتی حمایت کردیم که حاضر نبود به اصلاح‌طلبان پاسخ بدهد. دولت آقای روحانی همراهی و همدلی لازم را با اصلاح‌طلبان نداشت. در انتخابات سال ۹۶ سه نفر از جریان اصلاحات مامور مذاکره با آقای روحانی بودند که بنده، آقای موسوی لاری و آقای مرعشی بودیم. این در حالی است که پس از انجام این مذاکرات دیگر هیچ تماسی از سوی آقای روحانی با ما گرفته نشد. آقای روحانی فکر می‌کرد نقش اصلاح‌طلبان تنها این بوده که تلاش کنند ایشان به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود. عدم توجه به نیاز‌ها و مطالبات مردم و مسائلی مانند ماجرای افزایش قیمت بنزین و نارضایتی مردم اتفاقاتی بود که در دیدگاه مردم تاثیرگذار بود.

وی افزود: اگر آقای روحانی در زمینه‌های مختلف و از جمله بررسی نیاز‌های مردم با اصلاح‌طلبان مشورت می‌کرد و دیدگاه‌های آن‌ها را در مدیریت کشور جویا می‌شد نه این اتفاقات برای خودش رخ می‌داد و نه برای اصلاح‌طلبان. در اینجا این ایراد به جریان اصلاحات وارد است که چرا بدون قید و شرط از آقای روحانی حمایت کرد. پاسخ ما به این ایراد نیز این است که ما به جز آقای روحانی گزینه دیگری نداشتیم و شرایط گزینه مقابل به شکلی نبود که جریان اصلاحات بتواند از وی حمایت کند. برخلاف ادعای کمالی، جهانگیری و عارف در انتخابات ۹۶ و ۹۲ نامزد بودند، اما به اعتبار رای نداشتن اصلاح‌طلبان، آن‌ها هم فاقد رای بودند.

روزنامه وطن امروز

سرلشکر باقری: سربازان نقش مؤثری در ایجاد قدرت بازدارندگی دارند

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پیامی ضمن گرامیداشت «روز سرباز»، نوشت: حضور مؤثر جوانان عزیز سرباز موجب ارتقای قدرت دفاعی، امنیتی و انتظامی کشور و ایجاد قدرت بازدارندگی شده است. 

در بخشی از پیام سرلشکر محمد باقری آمده است: «خدمت مقدس سربازی همواره تبلور مشارکت جوانان ذکور کشور در ایجاد امنیت پایدار و دفاع از عزت، استقلال و تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده که در این راستا جوانان سرافراز ایران، با هدف انجام وظیفه ملی و قانونی خود در کنار سایر رزمندگان نیرو‌های مسلح و بسیج مردمی از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی و جان و مال و ناموس مردم دفاع کرده و با ایثار جان و سلامتی خود، امنیت و آرامش را برای ملت سرافراز کشور به ارمغان آوردند. اوج این ایثار در ۸ سال دفاع‌مقدس است که حدود ۳ میلیون نفر از جوانان در کسوت سربازی دوشادوش سایر رزمندگان پایور و نیرو‌های مردمی بسیج شجاعانه جنگیدند و با تقدیم حدود ۶۰ هزار شهید و ۱۴۰ هزار جانباز، از اسلام، آرمان‌های انقلاب اسلامی و وجب به وجب خاک ایران عزیز دفاع کردند و پس از آن دوران نیز همیشه پشتوانه‌ای قوی برای نیرو‌های مسلح در تمامی عرصه‌های مأموریتی بوده‌اند. در شرایط فعلی کشور نیز که استکبار جهانی و مزدوران منطقه‌ای آنان آرزوی تضعیف نیرو‌های دفاعی و امنیتی کشور را دارند، حضور مؤثر جوانان عزیز سرباز موجب ارتقای قدرت دفاعی، امنیتی و انتظامی کشور و ایجاد قدرت بازدارندگی شده است که درود خدا و درود ملت ایران بر این جوانان باد».
 

باید با حمایت دیپلماتیک مانع تضییع حقوق ورزشکاران شویم

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: باید با حمایت‌های حقوقی و دیپلماتیکی که از ورزشکاران‌مان در میدان‌های بین‌المللی به عمل می‌آوریم مانع تضییع حقوق آن‌ها شویم.

اسماعیل کوثری در گفتگو با فارس، با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در بحث حمایت حقوقی و دیپلماتیک از ورزشکاران‌مان در میدان‌های بین‌المللی گفت: ورزشکاران ما برای کسب مقام قهرمانی و مدال در میادینی همچون المپیک و نیز مسابقات جهانی تلاش‌ها و تمرینات سنگینی داشته‌اند، اما در قرعه‌کشی‌ها بعضا با ورزشکاران رژیم صهیونیستی رودررو می‌شوند. وی ادامه داد: از آنجا که ما رژیم صهیونیستی را یک رژیم کودک‌کش و نامشروع می‌دانیم، ورزشکاران ما از رویارویی با ورزشکاران این رژیم در میادین مختلف خودداری می‌کنند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما نباید به‌گونه‌ای اقدام کنیم که ورزشکاران ما به خاطر این رفتار انسانی خود از حقوق‌شان محروم شوند و باید حمایت‌های حقوقی و دیپلماتیک لازم از آن‌ها در سطح بین‌المللی داشته باشیم.

کوثری خاطرنشان کرد: فرمایش رهبر معظم انقلاب در بحث حمایت حقوقی و دیپلماتیک از ورزشکاران صرفا محدود به دولت و دستگاه‌های اجرایی نیست و مجلس هم باید به این موضوع ورود جدی داشته باشد. وی افزود: قطعا مجلس بویژه کمیسیون فرهنگی به بحث حمایت حقوقی و دیپلماتیک از ورزشکاران ورود جدی خواهد داشت و در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد. کوثری در پایان گفت: اگر این موضوع نیاز به مصوبه‌ای دارد، ما در مجلس با جدیت پای کار هستیم و اگر دولت هم در این زمینه لایحه ندهد، ما خودمان در مجلس طرحی را تهیه و به تصویب خواهیم رساند.
 

واردات گازوئیل از ایران باعث سردرگمی آمریکا شد

معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌ای گفت: واردات گازوئیل از ایران باعث سردرگمی آمریکا و عجله آن‌ها برای یافتن راه‌حلی برای بحران انرژی لبنان شد.
«شیخ نعیم قاسم» در گفتگو با شبکه خبری المنار درباره واردات مازوت ایران از طریق سوریه به وسیله حزب‌الله گفت: این اقدام برای نخستین‌بار مهم‌ترین محاصره علیه لبنان را شکست. وی اضافه کرد: گازوئیل ایران باعث سردرگمی آمریکا و عجله آن‌ها برای یافتن راه‌حلی برای بحران انرژی لبنان شده است. معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: تصمیمی در حزب‌الله وجود دارد که هرگونه تجاوز اسرائیل به لبنان با واکنش حزب‌الله مواجه می‌شود حتی اگر به جنگ منتهی شود. وی ادامه داد: انبار‌های تسلیحات حزب‌الله پر شده و گاهی اوقات مجبور می‌شویم انبار‌های جدید احداث کنیم و ما راه‌های خود را برای وارد کردن سلاح به لبنان داریم.
 

رسانه‌های سوئد مدعی شدند: بازداشت یک فرد به اتهام جاسوسی برای ایران

رسانه‌های سوئد گزارش دادند پلیس سوئد یکی از مدیران سابق سازمان اطلاعات این کشور را به اتهام آنچه جاسوسی برای ایران عنوان شده است، بازداشت کرده است. ادعا می‌شود فرد بازداشت شده، یک مرد ٤٠ ساله ایرانی‌الاصل است و در گذشته به عنوان مدیر امنیت غذایی سازمان اطلاعات سوئد فعالیت می‌کرده است. خبرگزاری رویترز نیز هفته گذشته از بازداشت یک فرد در سوئد به دلیل اتهامات جاسوسی خبر داده و گزارش داده بود وی برای انجام تحقیقات اولیه پلیس در استکهلم دستگیر شده است.

روزنامه خراسان

آیا چین واردات نفت از ایران را متوقف کرده است؟

فارس - طبق گزارش‌های رسمی موسسات معتبر خارجی، جریان صادرات نفت ایران به چین نه تنها متوقف نشده بلکه نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است. در روز‌های اخیر، اخباری مبنی بر کاهش صادرات نفت ایران به چین در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۱ در فضای مجازی دست به دست می‌شود. اداره گمرک چین در آمار‌های جدید خود اعلام کرده که در هفت ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ هیچ نفتی از ایران وارد این کشور نشده و میزان واردات نفت از ایران را با عدد صفر نمایش داده است. با توجه به برقرار بودن جریان صادرات نفت ایران به چین، این موضوع نشان می‌دهد که چین در هماهنگی کامل با ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا به صورت چراغ خاموش است؛ بنابراین جریان صادرات نفت ایران به چین نه تنها متوقف نشده بلکه نسبت به سال گذشته به بیش از دو برابر افزایش یافته است.
 

موکب اشتغال محرومان راه افتاد

مهر -وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: موکب اشتغال محرومان، پویش جمع‌آوری همه ظرفیت‌های مردمی برای رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال محرومان است. حجت ا... عبدالملکی در مراسم بدرقه موکب اشتغال محرومان از میدان امام حسین (ع) تهران به سمت مناطق هدف این موکب، اظهار کرد: این موکب دو سال قبل توسط یک گروه جهادی و با پشتیبانی کمیته امداد آغاز به کار کرد. وی گفت: در این طرح ۱۴ خدمت کاریابی، تامین سرمایه، بازاریابی، مشاوره شغلی و کسب و کار، آموزش، تامین مکان کسب و کار، تامین تجهیزات، تأمین مواد اولیه، بیمه و پوشش ریسک، ضمانت وام، امور اداری، اعتباربخشی، متولی شغلی و ارائه ایده کسب و کار به متقاضیان در سایت emookeb.ir ارائه می‌شود.
 

کلاهبرداری با وعده فروش خودرو‌های خارجی مدل ۲۰۲۱

ایرنا- در حالی که موضوع واردات خودرو در قالب «طرح سامان دهی صنعت خودرو» به نتیجه نرسیده و شورای نگهبان دوباره به این طرح ایراداتی وارد کرده‌است، برخی اقدام به پیش‌فروش خودرو‌های خارجی مدل های۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و دریافت پول از مردم کرده‌اند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: تا زمانی که خودرو‌های جدید وارد گمرکات نشده، «کد شناسایی خودرو» (Vin Number) و ثبت‌سفارش نداشته باشند، خرید خودرو‌های خارجی معنی ندارد.

روزنامه ایران

کمک ایران به نمایندگان زن مجلس افغانستان

خبر اول اینکه،  دولت ایران کمک کرده چند نفر از نمایندگان زن پارلمان افغانستان به همراه خانواده‌هایشان از دست طالبان فرار کرده و از طریق ایران و سپس گرجستان به یونان بروند.

به گزارش عصر ایران؛ روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی اختصاصی ماجرای فرار «حمیرا ایوبی» نماینده پارلمان افغانستان به همراه چند نماینده زن دیگر و خانواده‌هایشان از دست حکومت طالبان را روایت کرده است. این نماینده‌ها و خانواده‌هایشان که درمجموع ۵۷ نفر بوده‌اند با دریافت ویزا از سوی ایران موفق شدند از طریق مرز زمینی وارد ایران شده و از شهر مشهد با پروازی به گرجستان و از آنجا به سمت یونان بروند. به‌دلیل ارتباط شخصی خانم ایوبی با نهادها و افراد خارجی درنهایت پس از چند روز به گفته خودشان «پر دلهره» با همکاری ایران توانستند خاک افغانستان را ترک کرده و از دست طالبان بگریزند. نام این نمایندگان زن افغانستان در لیست اولویت‌های دولت امریکا برای کمک به خروج‌شان از افغانستان نبوده و امریکا بیشتر به‌دنبال خارج کردن مترجمان و همکاران ارتش امریکا در افغانستان بوده است. به‌دلیل ارتباط نزدیک و شخصی خانم ایوبی با همسر نخست‌وزیر یونان، دولت یونان درنهایت موافقت کرده به این ۵۷ شهروند افغانستان مجوز سفر و اقامت بدهد.
 

ادعای بازداشت فردی به اتهام جاسوسی برای ایران در سوئد

شنیدیم که، رسانه‌های سوئدی مدعی شدند که یک مسئول امنیتی سابق این کشور به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، رسانه‌های سوئدی گزارش دادند که پلیس سوئد یکی از مدیران سابق سازمان اطلاعات این کشور را به اتهام آنچه جاسوسی برای ایران عنوان شده است، بازداشت کرده‌اند. ادعا می‌شود که فرد بازداشت شده، یک مرد ٤٠ ساله ایرانی الاصل است و در گذشته به عنوان مدیر امنیت غذایی سازمان اطلاعات سوئد فعالیت می‌کرده است. خبرگزاری رویترز نیز هفته گذشته از بازداشت یک فرد در سوئد به دلیل اتهامات جاسوسی خبر داده و گزارش داده بود که وی برای انجام تحقیقات اولیه پلیس در استکهلم دستگیر شده است.
 

مرز مهران همچنان بسته است

با خبر شدیم که، دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی، با اشاره به برخی از اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه مرز مهران برای سفر زائران اربعین حسینی به عراق باز شده است، گفت: این شایعات صحت ندارد، مرز مهران و دیگر مرزها کماکان بسته است و هیچگونه تصمیم‌گیری جدیدی برای بازگشایی مرزها انجام نشده است. به گزارش ایرنا، امید کوثری‌فر، در مصاحبه با رادیو «اربعین» با بیان اینکه تلاش ما این بود که این زمینه فراهم شود که  تعداد زیادی از مشتاقان راهپیمایی اربعین در این راهپیمایی حضور پیدا کنند ولی بنا به تصمیم دولت عراق و شرایطی که در این کشور حاکم بود، تصمیم گرفته شد ۶۰ هزار نفر از زائران ایرانی در سال جاری در این راهپیمایی حضور پیدا کنند، گفت: صدور ویزا برای این ۶۰ هزار نفر انجام شده است و طبق آمار سازمان هواپیمایی کشوری تا شب گذشته حدود  ۴۵ هزار نفر از زائران با پرواز‌های رسمی کشور به عراق سفر کرده‌اند و  حدود ۱۵ هزار نفر  از سهمیه ۶۰ هزار نفر، هنوز سفر نکرده‌اند که البته  بخش عظیمی از آنها بلیت تهیه کرده و ظرف امروز و فردا این روند اعزام تکمیل می‌شود.
 

طالبان: خواستار توسعه روابط با ایران هستیم

دست آخر اینکه، ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و معاون سرپرست وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی دولت موقت طالبان از تمایل برای گسترش روابط با ایران خبر داد. به‌گزارش فارس، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگو و معاون سرپرست وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی دولت موقت طالبان روز جمعه در مصاحبه با رسانه‌های روس‌زبان، به بیان مواضع این گروه در خصوص موضوعات مختلف پرداخت. او به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که نماینده طالبان در سازمان ملل تلاش خواهد کرد تا رابطه افغانستان با اتحادیه اروپا و امریکا و کشورهای اسلامی اربعیندر منطقه را توسعه دهد و مهم‌ترین برنامه طالبان در سازمان ملل نیز همین موضوع است. ذبیح‌الله مجاهد در خصوص رابطه طالبان با ایران نیز گفت: «در حال حاضر اختلافی با تهران نداریم و تلاش می‌کنیم روابط خود را با ایران توسعه دهیم.»

روزنامه شرق

در پی عزیمت مدیر هواوی به چین زندانیان کانادا در چین آزاد شدند

وانژو منگ، مدیر ارشد شرکت هواوی چین که به اتهام فساد از سوی آمریکا در کانادا زندانی بود، بعد از توافقی با دادستان‌ها آزاد شده و در پروازی بلافاصله عازم کشورش چین شده است. روز جمعه وزارت دادگستری آمریکا تقاضای استرداد خانم منگ را پس گرفت. او بعد از دادگاه به خبرنگاران گفت «زندگی من زیر و زبر شده. این دوره‌ای پرالتهاب برای من بود. اما همه‌چیز یک روی خوب نیز دارد. من هیچ‌گاه تمام پیام‌های محبت‌آمیزی را که از سراسر جهان گرفتم، فراموش نخواهم کرد». منگ کمی پس از خروج از دادگاه با پرواز شرکت هوایی چین، به شهر شنژن این کشور رفت.

هم‌زمان جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد دو شهروند کانادا از زندان‌های چین آزاد شده‌اند و سوار بر هواپیما عازم کشور خود هستند. در سال ۲۰۱۸ چند روز پس از دستگیری خانم منگ، چین دو شهروند کانادایی را به نام‌های مایکل اسپاور و مایکل کووریگ به ظن جاسوسی بازداشت کرد. منتقدان چین را متهم می‌کنند که از این دو نفر به‌عنوان وسیله‌ای برای معامله سیاسی استفاده می‌کند که به‌عنوان بخشی از دیپلماسی گروگان شناخته می‌شود؛ مسئله‌ای که چین آن را رد می‌کند. ماه گذشته، یک دادگاه چینی مایکل اسپاور، تاجر کانادایی را به جرم جاسوسی به ۱۱ سال زندان محکوم کرده بود. ترودو در کنفرانس خبری روز جمعه خود گفت این دو شهروند کانادایی دوران بسیار دشواری را پشت سر گذاشته‌اند.

مایکل اسپاور یکی از بنیان‌گذاران سازمانی بود که روابط تجاری و فرهنگی با کره‌شمالی را تسهیل می‌کرد. مایکل کووریگ نیز یک دیپلمات سابق کانادایی است که در سازمان بین‌المللی گروه بحران در بلژیک کار می‌کرد. منگ در سه سال گذشته در خانه چند میلیون دلاری خود در ونکوور در حصر خانگی بوده است. وزارت دادگستری آمریکا گفته است او مسئولیت ایفای نقش را در کلاهبرداری از مؤسسات مالی جهانی پذیرفته است. او درعین‌حال گفته به تلاش برای آماده‌کردن پرونده علیه شرکت هواوی ادامه خواهد داد. منگ که به سابرینا منگ و کتی منگ نیز معروف است، دختر بزرگ رن ژنگفی است که هواوی را در سال ۱۹۸۷بنیان گذاشت و آن را به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری فناوری جهان تبدیل کرد.
 

پس از ۱۰ سال انجام شد؛ دیدار وزرای خارجه مصر و سوریه

سامح شکری، وزیر خارجه مصر، روز جمعه با فیصل مقداد، همتای سوری خود، در اولین ملاقات در نوع خود در ۱۰ سال گذشته، راه‌های پایان‌دادن به بحران سوریه را مورد بحث قرار داد. به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد شکری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با مقداد دیدار کرد. این نشست اولین در نوع خود از زمان تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ است. شکری پنجمین وزیر عربی است که بعد از همتایان خود از موریتانی، اردن، عمان و عراق با مقداد در نیویورک دیدار کرد.

وزارت خارجه سوریه نیز اعلام کرد در این نشست تحولات مربوط به بحران سوریه و اهمیت تلاش‌های هماهنگ برای حل‌کردن آن و احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه بررسی شد. المقداد در این نشست بر اهمیت روابط دو کشور به‌ویژه با توجه به روابط تاریخی که آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد، تأکید کرد. مصطفی بکری، نماینده و خبرنگار مصری، این دیدار را نشان‌دهنده علاقه مصر به سوریه، امنیت، ثبات و تمامیت ارضی آن دانست. در نوامبر ۲۰۱۱، اتحادیه عرب تصمیم گرفت عضویت سوریه را در این اتحادیه تعلیق کند. به‌تازگی احمد ابوالغیط، دبیر‌کل اتحادیه عرب، گفته است در مواضع کشور‌های عربی درباره رفع تعلیق عضویت سوریه اختلاف وجود دارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.