علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید

علی لندی نوجوان فداکار ایذه‌ای که برای نجات جان ۲ نفر از همسایه‌ها خودش رابه خطر انداخت و دچار سوختگی شدید شده بود روز دوم مهرماه جان به جان آفرین تسلیم کرد.
يکشنبه، 4 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید
به گزارش راسخون؛ علی لندی نوجوان قهرمان ایذه‌ای است. علی لندی پسر ۱۵ ساله شیرازی قهرمان جدید در فضای مجازی است. علی لندی، نوجوان ۱۵ساله در ایذه، استان خوزستان، بعد از اینکه خانه همسایه آتش گرفت برای نجات دو زن سالخوره به خانه آتش گرفته می‌رود و موفق می‌شود آن‌ها را از آتش بیرون بکشد، اما خودش به شدت دچار سوختگی می‌شود. 

پس از وقوع این حادثه وزیر کشور در تماس با استانداران اصفهان و خوزستان، خواستار پیگیری فوری درمان «علی لندی» نوجوان فداکار ایذه‌ای و رسیدگی به خانواده او برای تامین هزینه‌های درمان این نوجوان ایثارگر شد.

عصر روز ۱۸ شهریور در پی آتش سوزی یک عدد پیک‌نیک توسط خانم میانسالی و پس از آن پرتاب ناخواسته به سمت مادرش و سوختگی زن سالخورده با فریاد و درخواست کمک، نوجوانی پانزده ساله بنام علی لندی که مهمان خانه همسایه بود برای نجات پیرزن اقدام و برای دور کردن پیک نیک مشتعل و پرتاب آن از محدوده اقدام می‌کند که متاسفانه خود نیز دچار حریق و سانحه سوختگی می‌شود.

علی با ۹۱ درصد سوختگی ابتدا به بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهواز و پس از آن به بیمارستان سوانح سوختگی حضرت امام موسی کاظم اصفهان اعزام شد و در بخش بستری و در انتظار تخت خالی‌ای سی یو ماند.

اقدام علی پانزده ساله برای نجات دو زن گرفتار در آتش علاوه بر اینکه اوج شجاعت، جسارت و غیرت نوجوانی بزرگ زاد را نشان می‌دهد، می‌تواند داستانی باشد برای نسل جوان جامعه ما و نیز تلنگری به جامعه که چگونه می‌توان مرد بود.
 

ماجرای قهرمان شدن علی لندی چه بود؟

 
علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید

ماجرا از این قرار است که علی لندی درست زمانی که در محله خاله خود در حال بازی بود، ناگهان صدای انفجار از خانه یکی از اهالی به گوشش می‌رسد. ۲ انسان؛ یک پیرزن و یک زن میانسال وقتی مشغول تهیه ناهار با استفاده از پیک نیک بودند، آتش در خانه شان زبانه می‌کشد، صدای جیغ و داد زنان همه جا را فرا می‌گیرد و فریاد کمک سر می‌دهند.

علی لندی سیاوش وار و قهرمانانه دل را به آتش می‌زند و برای نجات ۲ زن از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند؛ پیک نیک را از خانه‌ای که آتش گرفته در طبقه دوم به پایین پرتاب می‌کند، اما حریق دامن خودش را گرفتار می‌کند.

شامگاه ۱۸ شهریور در حالی که همه خبرها معطوف به جان باختن دختر ۱۲ ساله ایذه‌ای بود که به دلیل گشودن آتش از سوی اوباش فوت شده بود، قهرمانی کوچک جثه اهل ایذه با دلی بزرگ همچون قهرمانان افسانه‌ای در داستان‌های شاهنامه در اقدامی فداکارانه دل را برای نجات جان انسان‌ها به آتش زد.

عموی علی لندی در این خصوص گفت: این آتش سوزی در یک ساختمان چند واحده رخ داد و علی خانه خاله اش بود، اما هنگامی که آتش سوزی رخ داد و صدای کمک خواستن همسایه را شنید فورا خودش را به واحدی که دچار حریق شده بود رساند؛ فورا یک پتو به روی یکی از خانم‌ها انداخت و سپس به سراغ کپسول مشتعل رفت و آن را برداشت تا از محل دور کند، اما آتش او را هم سوزاند.

او افزود: دختر خاله‌های علی فورا سعی کردند تا با پاشیدن آب روی بدن نحیف این نوجوان تا زمان رسیدن آمبولانس از سوختگی بیشتر او جلوگیری کنند؛ پس از مدتی خودروی اورژانس نیز از راه می‌رسد و بعد از انتقال علی به بیمارستان با انجام اقدامات اولیه از ایذه به اهواز منتقل شد، اما به درخواست ما به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان منتقل و در بخش «آی سی یو» تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت.
 


تسلیت رهبر انقلاب به خانواده علی لندی قهرمان نوجوان ایذه‌ای

در تماسی از دفتر رهبر انقلاب اسلامی با خانواده علی لندی نوجوان غیور ایذه‌ای، مراتب تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابلاغ و با این خانواده داغدیده همدردی شد.

در تماسی از دفتر رهبر انقلاب اسلامی با خانواده علی لندی نوجوان غیور ایذه‌ای، مراتب تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابلاغ، و با این خانواده داغدیده همدردی شد.

علی لندی قهرمان شجاع و فداکارِ ۱۵ ساله که برای نجات دو تن از همسایگانش، خود را به آتش زده بود روز جمعه بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی آسمانی شد و نام خود را جاودانه کرد.


موافقت امام خامنه‌ای با شهید تلقی شدن علی لندی

رهبر انقلاب با درخواست رئیس بنیاد شهید برای شهید تلقی کردن نوجوان فداکار ایذه‌ای موافقت کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر در حکم شهید تلقی شدن علی لندی نوجوان فداکار ایذه‌ای موافقت کردند.

آقای قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به فداکاری علی لندی که با ایثار و ازخودگذشتگی برای نجات جان دوتن از هموطنان به دل آتش زد و روز گذشته بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی جان باخت، درخواست کرد که این نوجوان غیور در حکم شهید تلقی شود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با این درخواست موافقت کردند.
 

سازمان بسیج دانش‌آموزی: علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید

سازمان بسیج دانش‌آموزی در پی درگذشت علی لندی نوجوان فداکار ایذه‌ای اعلام کرد: این دانش‌آموز با بذل جان، عزت و شرف و ایثار را معنی دوباره بخشید.

این سازمان در پیامی در خصوص درگذشت شهادت گونه این نوجوان ایذه ای افزود: پهلوانان نمی میرند،  تاریخ پر افتخار این سرزمین شاهد دلاوری ها و رشادت های جوانان غیور و جان گذشته بوده است؛ حافظه تاریخی مردم ایران به یاد آورنده صحنه های بدیع و دست پرورده های پدران و مادران ایران زمین است.

همچنین در این پیام عنوان شده است: یک روز در صحنه مبارزه با رژیم ستم کار پهلوی، یک روز پنجه در پنجه انداختن با دشمن تا بن دندان مسلح رژیم بعث عراق، روز دیگر صحنه خدمت‌رسانی به مردم آسیب دیده از سیل زلزله بی آبی و کرونا ، این بار نوجوانی از نسل حسین فهمیده ها و بهنام محمدی ها ققنوس وار خود را برای نجات هم‌نوعان و هم وطنان گرفتار به آتش انداخت و با بذل جان عزت و شرف و ایثار را معنی دوباره بخشید.

سازمان بسیج دانش آموزی در این پیام عنوان کرد: علی لندی نوجوان شجاع در ایام مقارن با شروع سال تحصیلی از مدرسه شجاعت و ایثار فارغ التحصیل شد. او به نماد فداکاری بدل شد تا الگویی برای نوجوانان و جوانان امروز باشد. سازمان بسیج دانش آموزی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این نوجوان سلحشور و با تسلیت به خانواده آن عزیز و عموم دانش آموزان از خداوند متعال برای ایشان طلب علو درجات می‌کند.
 

پیام تسلیت مخبر در پی درگذشت علی لندی

معاون اول رئیس جمهور با صدور پیامی درگذشت نوجوان فداکار ایذه‌ای را تسلیت گفت.
متن پیام تسلیت محمد مخبر به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

خبر تلخ و ناگوار درگذشت شهادت گونه آقای علی لندی نوجوان ١٥ ساله ایذه‌ای که با وجود سن کم از جان خود گذشت و جان دو زن گرفتار در آتش را نجات داد و برگ زرین دیگری بر فداکاری‌های فرزندان و قهرمانان این مرز بوم قهرمان پرور افزود، موجب تاثر و تالم فراوان گردید.

هر چند آسمانی شدن این نوجوان عزیز اندوهبار و غم انگیز است و مرگ او مردم ایران را متاثر نمود، اما اقدام ایثارگرانه وی الگو و سرمشقی ماندگار برای همه نوع دوستان و کسانی است که در جهت گسترش و تعمیق فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی تلاش می‌کنند.

مصیبت فقدان این نوجوان غیور را به ملت ایران بخصوص مردم شریف شهرستان ایذه، دوستان، اقوام و بستگان به ویژه خانواده گرامی آن فقید سعید صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند بزرگ برای ایشان رحمت و رضوان واسعه الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسالت می‌کنم.
محمد مخبر

معاون اول رییس جمهور
 

تسلیت نماینده ولی فقیه در خوزستان به مناسبت درگذشت "علی لندی"

نماینده ولی فقیه در خوزستان در پیامی عروج شهادت‌گونه نوجوان قهرمان ایذه‌ای مرحوم "علی لندی" را تسلیت گفت.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد به شرح زیر است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

"إِنَّ اللَّهَ اشْتَری‏ مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفی‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذی بایَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ."

خبر پر درد و در عین حال پر افتخار عروج شهادت‌گونه نوجوان قهرمان ایذه‌ای مرحوم علی لندی قلب ما را مالامال از دو احساس متضاد اندوه و افتخار نمود و سوختن حماسی این پروانه بی پروا روح و قلب ما و میلیون‌ها ایرانی را سوزاند.

کار قهرمانانه «علی» ثابت کرد دهه هشتادی‌ها نه در شور و شعور چیزی کمتر از اسلاف خویش‌اند و نه در پای کار نغمه‌های کودکانه و لوس بازی‌های بچه‌گانه ساز می‌کنند بلکه «مرد میدان» عمل و فداکاری و جانبازی‌اند، آن هم درست در زمانی که اوهامِ رسانه‌زده برخی چنین گمان می‌کند که دهه هشتادی‌ها نه معنای زندگی می‌دانند و نه روش بندگی.

این جانب به خانواده دردمند و عزادار «علی» تبریک و تسلیت عرض می‌کنم؛ تبریک بابت داشتن چنین فرزند قهرمان و پر حماسه و تسلیت و تعزیت به مناسبت از دست دادن فرزند عزیز و دلبندشان که هنوز پای در سنین جوانی نگذاشته از این دنیای دنی پر کشید.

خداوند روح مطهر این عزیز را با شهدای کربلا محشور کند و به خانواده داغدار ایشان خصوصا مادر بزرگوارشان صبر و اجر بی بدیل عنایت فرماید.

سید محمدنبی موسوی فرد

۳ مهرماه ۱۴۰۰"
 

قصه علی در توییتر جنجال به پا کرد

درگذشت علی لندی، نوجوان اهل ایذه که برای نجات جان دو زن دل به آتش زده بود، واکنش عموم مردم را برانگیخته است.

 
علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید

علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید
علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید
 
علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید
علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید

علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید

علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید

علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید
 

علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید
علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید

علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید


منبع:
1. همشهری آنلاین/ علی لندی که بود و چه کرد؟
2. تسنیم/ موافقت امام خامنه‌ای با شهید تلقی شدن علی لندی
3. مهر/ در تماسی از دفتر رهبر انقلاب اعلام شد؛ تسلیت رهبر انقلاب به خانواده علی لندی قهرمان نوجوان ایذه‌ای
4. مشرق نیوز/ فیلم/ علی لندی؛ قهرمانی از ایذه
5. آفتاب نیوز/ پیام تسلیت مخبر در پی درگذشت علی لندی
6. ایرنا/ سازمان بسیج دانش آموزی: علی لندی به شرف و ایثار معنی دوباره بخشید
7. ایسنا/ تسلیت نماینده ولی فقیه در خوزستان به مناسبت درگذشت "علی لندی"

* درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.