زلزله ۶/۴ ریشتری جنوب کشور را لرزاند+ جزئیات و فیلم

عصر امروز زمین‌لرزه‌ای شدید استان هرمزگان را لرزاند، این زلزله در کرمان، کیش، مناطقی از استان بوشهر و جنوب استان فارس نیز احساس شده است.
يکشنبه، 23 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
زلزله ۶/۴ ریشتری جنوب کشور را لرزاند+ جزئیات و فیلم
به گزارش راسخون؛ عصر امروز زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶/۴ دهم ریشتر فین در هرمزگان لرزاند. این زلزله ساعت ۱۵:۳۶ دقیقه رخ داد و در شهر‌های اطراف هم حس شد و باعث وحشت مردم شد. هنوز برآورد دقیقی از خسارت‌های مالی وجانی این زمین لرزه‌ها اعلام نشده است. طبق برخی گزارش‌ها تا کنون خبر مرگ یکی از شهروندان استان هرمزگان بر اثر این زمین‌لرز‌ها تایید شده است.

در ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه امروز یکشنبه ۲۳ آبان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۶ در شمال بندر عباس رخ داد و یک دقیقه بعد یعنی در ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه زلزله دیگری با بزرگای ۶.۵ در این منطقه به ثبت رسید.
 
 

دکتر علی بیت الهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زلزله امروز شمال بندر عباس، گفت: در ۴۷ کیلومتری شمال بندر عباس زلزله‌ای به بزرگای ۶.۵ رخ داده است که بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کردم این زمین لرزه در کرمان نیز احساس شده است.

وی زمان این رخداد لرزه‌ای را در ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه امروز یکشنبه ۲۳ آبان ماه  عنوان کرد و یادآور شد: هنوز اطلاعاتی از میزان خسارات این زلزله به دست ما نرسیده است، ولی اگر این زلزله در نزدیکی مراکز جمعیتی رخ داده باشد، با توجه به بافت مسکونی این مناطق که سازه‌های خشت و گلی و بنایی هستند، قطعا مخرب است.

بیت اللهی، به گسل‌های این منطقه اشاره کرد و افزود: در رابطه با گسل‌های مسبب این زلزله، احتمال داده می شود که منتهی الیه گسل‌های زاگرس است که در بالای تنگه هرمز واقع شده است، ولی نیاز به بررسی بیشتر دارد.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بندرعباس یک منطقه لرزه خیز است، گفت: به ویژه در شمال بندر عباس در جایی که جهت ساز و کار تکتونیکی تغییر می کند، بسیار لرزه خیز است. در این منطقه یک گره تکنونیکی واقع شده و زمینلرزه‌های زیادی در این منطقه ایجاد شده و از آن به عنوان یک زون لرزه ای یاد می شود.

مهرداد حسن‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استان هرمزگان گفت:  زمین لرزه استان هرمزگان در بسیاری از نقاط استان کرمان، حتی نقاط شمالی این استان هم احساس شد.

وی اظهار داشت: در پی وقوع این زمین لرزه به نهادهای ذیربط آماده‌باش داده شده و تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شدند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر در حال بررسی خسارات احتمالی هستیم و گزارشات متعاقباً به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.
 

مرگ یک نفر در بندرعباس در اثر سقوط تیر برق

 
زلزله ۶/۴ ریشتری جنوب کشور را لرزاند+ جزئیات و فیلم

حسن زاده مدیر کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: بر اثر سقوط تیر برق یک نفر فوت کرده است.

دستور رئیسی برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان

حجت الاسلام رئیسی در نشست هیئت دولت برای رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان در جنوب کشور دستور فوری داد.

رئیس جمهور درپی زلزله امروز جنوب ایران ، به معاون اول خود دستور داد تا در اسرع وقت به استان هرمزگان سفر کند.
 

بالگردهای اورژانس هرمزگان به فین اعزام شدند

فاطمه نوروزیان  بیان داشت: هنوز خسارت های جانی دقیق از سوی مراکز بهداشت در استان بدست ما نرسیده است.

نوروزیان خاطرنشان کرد: بالگرد اورژانس هرمزگان جهت امدادرسانی به مصدومان احتمالی زلزله بعدازظهر یکشنبه به شهر فین اعزام شده است. همچنین اورژانس خودرویی از بندرعباس و حاجی آباد به محل حادثه اعزام کرده ایم.
 

تدابیر لازم برای امنیت کسانی که خانه های خود را ترک کرده اند

دوستی، استاندار هرمزگان گفت: تدابیر لازم برای تامین امنیت مردمی که خانه های خود را ترک کرده اند، اتخاذ شده است. اماکن ورزشی برای اسکان هموطنانی که قصد دارند شب را بیرون از منزل سپری کنند، آماده شده است.

وی ادامه داد: تمام کادر پزشکی استان به مراکز درمانی فراخوانده شده اند.
 

نیروگاه بندرعباس با تمام توان در مدار تولید

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس گفت : باتوجه به زلزله نسبتا شدیدی که حوالی ساعت ۱۶ امروز در شهرستان بندرعباس به بزرگی ۶/۴ ریشتر به وقوع پیوست ، هم اکنون تمامی واحدهای این نیروگاه در مدار بوده و هیچ گونه خللی در روند تولید حاصل نشده است.
 

آماده باش ۵ تیم امداد و نجات در لامرد

رئیس هلال احمر شهرستان لامرد گفت: ۵ تیم کامل امداد و نجات هلال احمر در حالت آماده باش قرار دارند.

محمود قادری  گفت: با توجه به زمین لرزه‌های روی داده در استان هرمزگان تیم‌های امداد و نجات لامرد نیز در حالت آماده باش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵ تیم در آمادگی کامل قرار دارند و چنانچه از استان هرمزگان نیز درخواست کمک شد به طور حتم در منطقه حاضر خواهیم شد.
 

ریزش کوه محدوده تونل تنگ زاغ

جهانگیری فرماندار حاجی آباد گفت: در پی دو زمین لرزه عصر امروز به علت ریزش کوه محدوده تونل تنگ زاغ علت مسدود شد با همکاری شرکت تنگ زاغ و حضور راهداران، این محور در حال بازگشایی و هم‌اینک تردد در یک لاین آن در جریان است.
 

آمار مصدومان زلزله به بیست و هفت نفر رسید

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران گفت: بر اثر بروز زلزله ۶/۴ ریشتری در حوالی استان هرمزگان تا به این لحظه یازده نفر مصدوم به صورت سرپایی درمان شدند.


آماده‌باش ارتش برای هرگونه امدادرسانی در مناطق زلزله زده استان هرمزگان

در پی وقوع زلزله شدید عصر امروز در استان هرمزگان، رئیس ستاد بحران یگان ارتش از آمادگی تمامی یکان‌های واکنش سریع، امدادی و درمانی ارتش در این استان خبر داد تا در صورت نیاز به کمک هموطنان عزیز بشتابند.
 

اماکن مسقف برای اسکان مردم آماده هستند

دوستی استاندار هرمزگان:همه خانه‌های روستای «فین» در هرمزگان سالم و آسیب‌ها در حد ریزش دیوار‌ها است؛ هیچ تلفاتی از این بخش تا الآن گزارش نشده است.

وی افزود: مردم امشب ترجیحاً در خانه‌ها نمانند؛ نیروی انتظامی در سطح شهر برای تأمین امنیت تا صبح حضور دارند و همه اماکن مسقف برای اسکان مردم آماده هستند و چادر هم به روستا‌ها فرستاده می‌شود.
 

پایداری در شبکه گازرسانی استان هرمزگان

عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: طرح‌های صنعت گاز و ابنیه و تأسیسات گازی در استان هرمزگان، آسیب ندیدند و جریان گاز در شهر‌های زلزله‌زده پایدار است.

وی افزود: جلسه مدیریت بحران در همین زمینه تشکیل شده و در صورت بروز هر اتفاقی اطلاع‌رسانی می‌شود.


جزیره قشم هیچ مصدوم یا فوتی نداشته است

نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تاکنون ۲۷ نفر به بیمارستان مراجعه کرده اند که ۱۴ نفر ترخیص شده اند.

او افزود:جزیره قشم هیچ مصدوم یا فوتی نداشته است.


دستور رئیس سازمان صداوسیما به صدا و سیمای مرکز هرمزگان

‍ پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی خطاب به مسئولان صدا و سیمای مرکز هرمزگان گفت: شبکه‌های رادیویی مکلف هستند تا فردا صبح نسبت به اطلاع رسانی درباره زلزله هرمزگان اقدام کنند.
 

آمادگی یگان‌های نیروی دریایی سپاه برای امداد رسانی به مردم زلزله زده هرمزگان

سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: همه یگان‌های نیروی دریایی سپاه آمادگی دارند در صورت نیاز مدیریت بحران استان هرمزگان برای کمک و امداد رسانی به مردم مناطق زلزله زده اقدام کنند.
 

خطر وقوع سونامی مناطق دریایی قشم را تهدید نمی‌کند

مرتضی فاخری کارشناس هواشناسی دریایی قشم گفت: مرکز زلزله ۶.۴ ریشتری در منطقه‌ای نزدیک به گسل زاگرس و در خشکی رخ داده است و بنابراین تهدیدی برای وقوع سونامی یا ایجاد امواج بلند در خلیج فارس وجود ندارد.

او افزود: سونامی در صورتی رخ می‌دهد که زلزله در دریا رخ دهد، اما در خلیج فارس امکان سونامی وجود ندارد.
 

بازدید معاون اول رئیس جمهور از مناطق زلزله زده بندرعباس

محمد مخبر که به همراه وزرای نیرو و بهداشت ساعت ۱۱ و سی دقیقه دیشب به بندرعباس سفر کرده بود، بلافاصله پس از ورود به فرودگاه بین المللی بندرعباس، به همراه وزرا، استاندار هرمزگان و جمعی از مسئولان استانی به بخش فین، کانون دو زمین لرزه شدید امروز بندرعباس سفر کرد.

وی از روستای گیشان غربی که خسارت زیادی از دو زلزله امروز دیده بود بازدید کرد و علاوه بر صحبت مستقیم با مردم خسارت دیده، در جریان آخرین وضعیت امداد رسانی به مردم این روستا قرار گرفت.

محمد مخبر افزود: در جلسه روز دوشنبه ۲۴ آبان که در استانداری هرمزگان برگزار می‌شود، در خصوص راهکار‌های جبران خسارت‌های ناشی از زلزله تصمیم گیری می‌شود.
معاون اول رئیس جمهور همچنین از بیمارستان شهید محمدی بندرعباس و اسکان اضطراری مردم بندرعباس در ورزشگاه خلیج فارس این شهر بازدید کرد.

مصدومان زلزله هرمزگان به ۷۰‌ نفر رسید

رییس سازمان اورژانس کشور از افزایش مصدومان زمین‌لرزه هرمزگان به ۷۰ نفر خبر داد.

جعفر میعادفر در این‌باره اظهار کرد: در پی وقوع زمین‌لرزه در استان هرمزگان، در شهرستان‌های حاجی‌آباد، قشم و بندرعباس تاکنون یک نفر جان خود را از دست داده است.
وی ادامه داد: متاسفانه تعداد مصدومان این حادثه به ۷۰‌ نفر افزایش پیدا کرده است. ۴۸ نفر از مصدومان نیز ترخیص شده‌اند.
 

بازتاب زلزله بندرعباس در رسانه های چین و روسیه

صوتی و تصویری روسیه و چین امروزه یکشنبه در گزارش های جداگانه از به نقل از اطلاعات مراکز دانشگاهی و پژوشگاه های زمین لرزه نگاری ، زلزله استان هرمزگان را بازتاب داده اند.

 "سی جی تی ان"، تلویزیون انگلیسی زبان چین در گزارشی نوشت: بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری مدیترانه اروپا (EMSC)، زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر روز یکشنبه حوالی بندرعباس در جنوب استان هرمزگان را لرزاند.

این  گزارش می افزاید: داده های این مرکز نشان می دهد که این زمین لرزه که پیش از این ۶.۵ ریشتر اندازه گیری شده بود، در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است که عمق نسبتا کمی است.
 رسانه های محلی گزارش دادند که دست کم یک نفر کشته شده است.

شینهوا، خبرگزاری رسمی چین هم به نقل از ایرنا نوشت که هیچ آسیب بنیادی به خانه‌های این منطقه وارد نشده است.

این گزارش می افزاید: تیم های امدادی به مناطق آسیب دیده اعزام شده اند.

شینهوا نوشته است به گفته برخی از ساکنان، این زمین لرزه ها در سراسر خلیج فارس نیز احساس شده است.

 بر اساس این گزارش، مرکز ملی هواشناسی امارات در توئیتی اعلام کرد: این زمین لرزه در شمال و شرق امارات متحده عربی بدون هیچ خسارتی احساس شد.

شینهوا می افزاید: ایران دارای خطوط گسل زیادی است و در سال های اخیر متحمل چندین زلزله ویرانگر شده است.
 
رسانه های روسیه 
رسانه های روسیه از جمله شبکه تلویزیونی راشاتودی روز یکشنبه در گزارشی به نقل از مرکز زلزله نگاری اروپا- مدیترانه اعلام کرد: زمین لرزه ساعت ۱۵ و ۸ دقیقه به وقت مسکو احساس شده است و کانون زمین لرزه در عمق یکصد کیلومتری و در ۴۷ کیلومتری شمال غربی شهر بندر عباس قرار داشت.

رسانه روسی افزود: مراکز زلزله نگاری پیشتر از وقوع زمین لرزه ۵.۳ درجه در مقیاس امواح درونی زمین (ریشتر) در استرالیا خبر داده بودند.

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی با اشاره به اینکه دو زمین لرزه در جنوب ایران رخ داد نوشت: زمین لرزه دوم به بزرگی ۶.۳ ریشتر بود و کانون زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زیر زمین بود. 

این رسانه افزود: کانون زلزله در ۶۲ کیلومتری شمال غربی شهر بندر عباس یا جمعیت ۳۵۲ هزار نفر بود. 

 خبرگزاری تاس ،  رادیو روسی گاواریت ماسکوا ، خبرگزاری ریانووستی گزارش دادند : کانون زلزله در شمال غرب بندر عباس قرار داشت و گزارشی از شمار تلفات و خسارات احتمالی بدست نیامده است.

شماری از تارنمای روسی از جمله وستنی قفقاز، مویکا۷۸، لایف رو و پایگاه اینترنتی هفته نامه روسی آرگیومنتی ایفاکتی، زمین لرزه جنوب ایران را پوشش خبری دادند.


منبع:
1. باشگاه خبرنگاران جوان/ زلزله ۶/۴ ریشتری جنوب کشور را لرزاند/ دستور رییس جمهور برای رسیدگی به زلزله زدگان/یک فوتی و ۲۷ مصدوم تاکنون
2. ایسنا/ بندرعباس با دو زلزله ۶ و ۶.۵ لرزید/امتداد گسل زاگرس تا بندرعباس و تنگه هرمز
3. صدا و سیما/ بازدید معاون اول رئیس جمهور از مناطق زلزله زده بندرعباس
4. مشرق نیوز/ قشم 2 بار لرزید/ زلزله 6.4 ریشتری در جنوب ایران/ دستور رئیسی برای رسیدگی به وضعیت منطقه زلزله‌زده
5. ایرنا/ بازتاب زلزله بندرعباس در رسانه های چین و روسیه
6. دنیای اقتصاد/ مصدومان زلزله هرمزگان به ۷۰‌ نفر رسید


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما