واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

سخنان «علی شیدایی» عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا که گفته بود: «به ازای هر خودرویی که تولید می‌شود به طور متوسط ۷۰ میلیون تومان زیان به گروه خودروسازی سایپا وارود می‌شود.» باعث واکنش‌های گسترده‌ای میان مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. هرجا که این خبر نشر پیدا کرد مردم در زیر آن پیام گذاشتند که «اگر ضرر می‌خورید درب کارخانه‌تان را ببندید...»!!!
يکشنبه، 25 ارديبهشت 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا
چند سالی است که اعتراض مردم به بی‌کیفیتی خودروها به‌جایی نرسیده و تصادفات جاده‌ای و تلفات آن همراه با صعود قیمت‌ها بالا می‌رود. دولت روحانی با تزریق میلیاردها تومان پول کمپین خودرو نخرید را شکست داد و دوباره مردم را برای خرید محصولات بی‌کیفیت ایران‌خودرو و سایپا تحریک کرد بدون آنکه تضمیمی جهت ارتقای کیفیت خودرو از خودروسازان بگیرد.

این وضعیت تا اتمام دولت روحانی ادامه پیدا کرد. با روی کار آمدن دولت رئیسی بنا بر این شد که ارتقای کیفیت پیگیری شود. بازدیدهای رئیس جمهور از این کارخانه‌جات تولید خودرو و قطعات، پیگیری وزیر صنعت و نمایندگان مجلس، تذکر رهبر انقلاب و گلایه مدام مردم باعث شد مسئولان دولتی کمی به این بخش توجه کنند.

در این چند ماه دولت رئیسی هیچ اتفاقی نیوفتاد جز اینکه قرار شد واردات خودرو آزاد شود که همه منتظر اعلام شرایط آن هستند بدون آنکه امیدی به تغییر اوضاع داشته باشند. در میان این کش‌مکش یکی از مدیران گروه خودرو‌سازی سایپا اعلام کرد به‌طور میانگین به ازای تولید هر خودرو ۷۰ میلیون ضرر می‌دهیم! مردم نمی‌دانند بخندند یا گریه کنند؟! در حالی‌که سال‌های سال برای روی خودروهای وارداتی گمرگی و مالیات‌های سنگین بریده شد تا صنعت خودروسازی در کشور ما قدرتمند شود، امروز می‌بینیم نه‌تنها هیچ قدرتی پیدا نکرده بلکه در مونتاژ و سرهم کردن قطعات چینی هم موفق نبوده است و مدام از زیان‌ده بودن سخن می‌گوید.
 
خودروسازی در ایران اژدهای هفت سری شده است که هر چیز و همه چیز را می‌بلعد و هیچ‌کس هم نمی‌تواند مهار او را به‌دست بگیرد. اعتراض مردم و تعداد معدودی از نمایندگان مجلس لااقل در بیست سال اخیر همیشه با وعده خودروسازان مواجه بوده ولی در عمل هیچ اتفاق خاصی رخ نداده. به‌طور مثال دولت رئیسی پس از روی کار آمدن در حوزه خودرو چندین وعده داده که هیچ‌یک از آنان محقق نشده است. در پایین برخی اخبار این حوزه و واکنش‌ها را مرور می‌کنیم:
 

سایپا: به ازای تولید هر خودرو ۷۰ میلیون ضرر می‌دهیم!

سخنان «علی شیدایی» عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا که گفته بود: «به ازای هر خودرویی که تولید می‌شود به طور متوسط ۷۰ میلیون تومان زیان به گروه خودروسازی سایپا وارود می‌شود.» باعث واکنش‌های گسترده‌ای میان مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. هرجا که این خبر نشر پیدا کرد مردم در زیر آن پیام گذاشتند که: «اگر ضرر می‌خورید درب کارخانه‌تان را ببندید...»!!!
 
به گزارش روابط عمومی سایپا، علی شیدایی درباره پرداخت تسهیلات به خودروسازان، اظهارداشت: «ستاد تنظیم بازار اجازه افزایش قیمت خودرو را به شرکت های خودروساز نمی دهد از همین رو باید تلاش کرد که با افزایش بهره وری، تولید اقتصادی که مدنظر قرار گرفته و همچنین واگذاری سهام درون گروهی، شرایطی را فراهم کنیم که تولید خودروها از خط زیان خارج شود.»
 
او با بیان اینکه هر خودرویی که تولید می شود به طور متوسط 70 میلیون تومان زیان برای گروه خودروسازی سایپا دارد، گفت: «طی سه سال اخیر قیمت نهاده های تولید چون فولاد، مواد پلیمری و... 7 برابر شد ولی قیمت خودرو 3 برابر شده است، لذا شکاف قیمت سبب شده که تولید با چالش مواجه شود.»
 
شیدایی با تاکید بر اینکه شکاف قیمت فروش و قیمت تمام شده(زیان) باعث شد، در پایان سال جاری زیان تلفیقی گروه خودروسازی سایپا 58 هزار میلیارد تومان شود، خاطرنشان کرد: «طی 4 سال اخیر و در ماه اسفند شورای پول و اعتبار تزریق نقدینگی به خودروسازان را تصویب می کرد اما سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاد و بعضا در سیستم بانکی هم با محدودیت های روبرو شده ایم از همین رو تامین نقدینگی دچار مشکل شده است.»
 
او با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا به دنبال تامین نقدینگی از راه های مختلف است، گفت: «در تلاش هستیم نقدینگی مورد نیاز را از طریق بازار پول و سرمایه تامین کنیم، بدین جهت یکی از راه ها که رئیس جمهور در قالب 8 فرمان ابلاغ کرد و وزیر صنعت، معدن و تجارت مجدانه پیگیر اجرای آن است، فروش سهام درون گروهی سایپا است.»
 
عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا خاطرنشان کرد: «42 درصد سهام گروه سایپا تودلی است، بدین جهت با استفاده از توان مرکز کارشناسان قوه قضائیه در حال بررسی هستیم تا ضمن قیمت گذاری مناسب، این سهام به اهل آن واگذار شود تا هم سهامداران منتفع شوند و هم اینکه با تزریق نقدینگی، سرمایه گذاری در بخش های مولد صورت گیرد.»
 
او با تاکید بر اینکه گروه خودروسازی سایپا موظف شده تا پایان سال جاری 650 هزار دستگاه خودرو تولید کند و قطعا با همراهی و همدلی تمام بخش ها بیش از این عدد محقق خواهد شد، گفت: «طی 4 ماهی که گروه خودروسازی سایپا تحویل تیم جدید مدیریتی شد، این مجموعه ضمن کسری نقدینگی با ۸۰ هزار خودرو ناقص ، ۵ هزار و ۲۰۰ خودرو یورو ۴ و هزار و ۷۰۰ خودرو بدون گارانتی روبرو بود از همین رو با برنامه ریزی و فعالیت گسترده تمام بخش ها، تعداد خودروهای ناقص در مقطع فعلی به 28 هزار دستگاه رسید (تا پایان ماه جاری به 20 هزار دستگاه می رسد) و تولید 37 هزار دستگاه طی سال جاری محقق شد.»
 

مزحکه مردم توسط مجلس

در حالی که هر کودکی می داند این گره کور با تدابیر چند هفته ای هم باز نمی شود سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور از مهلت ۷۲ساعته این کمیسیون به ایران خودرو و سایپا برای ارائه نقشه راه ارتقای کیفیت خودرو داخلی خبر داد.
 
روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات نشست روز گذشته (سه شنبه، 20 اردیبهشت) این کمیسیون اظهار داشت: «در این نشست تاثیر کیفیت خودرو داخلی بر تصادفات جاده ای، افزایش سرقت و تامین امنیت داخلی خودرو بررسی شد.»
 
وی گفت: «پس از ارائه گزارش‌ دستگاه‌های مختلف و تولیدکنندگان خودروهای داخلی، مصوب شد ضمن مکاتبه با پلیس راهور و نیروی انتظامی، گزارشی کامل از تصادفات جاده‌ای کشور به تفکیک عوامل موثر انسانی، خودرویی، راه و جاده و درصد تقصیر عوامل فوق و آمار سرقت‌های خودرویی براساس فراوانی گروه‌های صنعتی خودرویی داخل و خارج از کشور اخذ شود.»
 
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور تصریح کرد: «همچنین مصوب شد مدیران عامل گروه صنعتی ایران خودرو و سایپا نقشه‌ راه گروه صنعتی خود را در راستای ارتقای کیفیت و رضایت مردم و طرح‌های توسعه کوتاه‌مدت و بلندمدت ظرف مدت ۷۲ ساعت به کمیسیون ارسال کنند.»
 
نجابت گفت:« در ادامه وزارت راه و شهرسازی نیز موظف شد آمار و جانمایی نقاط حادثه خیز جاده‌های کشور را به همراه گزارش عملکرد، برنامه و راهکارهای اجرایی وزارتخانه متبوع در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای به کمیسیون ارسال کند. وی درباره تکلیف تعیین شده وزارت صمت نیز اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ملزم به اعلام سیاست‌های دولت در راستای ارتقای کیفیت خودرو داخلی با راهکارها و برنامه‌های اجرایی مطلوب به این کمیسیون شد.»
 

این بار مزحکه مجلس توسط خودروسازان

این سه روز مهلت گذشت و خودروسازان با بی اعتنایی به اخطار مجلس عکس العملی نشان ندادند و نشان دادند که مجلس برای خودروسازان محلی از اعراب ندارد. حدادی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گلایه از این اتفاق گفت: «کاملا مشخص است که این دو خودرو ساز هیچ نقشه راهی برای ارتقای کیفیت خودروها ندارند... باید هر چه زودتر خودروهای با کیفیت به کشور وارد شده تا هم کیفیت خودروها بالا رود و هم از جان مردم محافظت شود. علی حدادی نماینده مردم طالقان، نظرآباد، ساوجبلاغ و چهار باغ در مجلس با اشاره به آغاز واردات خودرو، اظهار داشت: امروزه همه بر این مسئله اتفاق نظر دارند که باید خودروهای با کیفیت به کشور وارد شود.»
 
 
وی افزود: «روزهای گذشته از مدیران دو خودروساز کشور دعوت شد که در کمیسیون امور داخلی و شوراها حضور پیدا کنند و ابتدا درباره کیفیت خودروها توضیحاتی را ارائه کنند و ثانیا یک نقشه راهی را برای آینده ساخت خودروها به نمایندگان مردم ارائه دهند. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: اما متاسفانه مدیران سایپا و ایران خودرو به نمایندگان مجلس دهن کجی کرده و به جلسه کمیسیون نیامده و مدیران رده پایین این دو خودرو سازی در جلسه حضور پیدا کرده اند.»
 
حدادی تصریح کرد: «کاملا مشخص است که این دو خودرو ساز هیچ نقشه راهی برای ارتقای کیفیت خودروها ندارند از این رو مصوبه دولت یک اقدام قابل ستایش بود و باید هر چه زودتر خودروهای با کیفیت به کشور وارد شده تا هم کیفیت خودروها بالا رود و هم از جان مردم محافظت شود. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: خودروسازان ۴۰ سال فرصت داشتند تا کیفیت و کمیت خودروها را بالا ببرند و اکنون دیگر جای هیچ فرصتی به این دو خودروساز نیست تا زمانی که کیفیت خودروها را ارتقا ندهند واردات ادامه خواهد داشت.»
 

تعدد مصوبات مانعی برای واردات خودرو

در این رابطه دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: تعدد مصوبات مانعی برای واردات خودرو است و با رفت و برگشت مصوبات پی در پی در هیئت دولت، واردات خودرو به سرانجام نمی‌رسد.
 
تعدد مصوبات مانعی برای واردات خودروبه گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای مهدی دادفر در ارتباط با رسانه ملی با بیان اینکه آزادی واردات، به رسمیت شناختن داشتن یک خودروی ایمن و متناسب با درآمد‌های ماهانه و یا سالانه یک خانوار است افزود: در دیگر کشور‌ها با حقوق چهار یا ۵ ماه می‌توانید یک خودروی روز را از خودروسازان مطرح جهانی بخرید در حالی که کمترین قیمت خودرو در ایران بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است و اگر متوسط درآمد ماهانه را هفت میلیون تومان فرض کنیم بیش از ۳۰ ماه طول می‌کشد تا بتوان یک خودرو از پایین‌ترین سطح را خریداری کرد آن هم اگر رشد قیمت نداشته باشد.
 
وی در خصوص اثر قیمتی خودرو در صورت آزاد شدن واردات از سوی ذینفعان گفت: سیاستگذاری غلط موجب می‌شود یک نوع کالای بسیار معمولی را که در همه جای دنیا خودرو کارگری نامیده می‌شود با وضع تعرفه، عوارض، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عایدی از ۴۰۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد تومان افزایش قیمت یابد که به نظر من این، هوشمند نبودن سیاست‌گذار را می‌رساند.
 
دادفر ادامه داد: واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و قطعات، یعنی محدود کردن واردات، زیرا بر اساس آمار متوسط صادرات خودرو و قطعات ما به خارج از کشور در ۵ سال گذشته بیشتر از ۵ میلیون دلار نبوده است.
 
وی گفت: از طرفی شنیدم در مصوبه سقف ارزی حدود ۱۵ هزار دلاری گذاشتند اگر چنین چیزی باشد ماشین ۱۵ هزار دلاری که استاندارد ۸۵ گانه را بگذراند به غیر از خودرو‌های چینی هیچ خودروی دیگری نخواهد آمد ضمن اینکه خودرو‌های چینی ۱۵ هزار دلاری را در ایران یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌فروشند آن وقت اینکه یک نفر بیاید این خودرو را به صورت (CBU) یعنی واردات خودرو به صورت کامل،  ۶۰۰ میلیون تومان بفروشد در حد مزاح است.
 

واکنش های محدود افراد سرشناس به خبر ضرر هفتاد میلیونی...!

پاسخ تند و تیز آذری جهرمی به ادعای «هفتاد میلیون تومان زیان انباشته در تولید هر خودرو » مدیر شرکت خودروساز
 
واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

آذری جهرمی ، وزیر پیشین ارتباطات نوشت: «یکی از مدیران صنعت خودروسازی گفته است که به ازای تولید هر خودرو، هفتاد میلیون تومان به زیان انباشته شرکت آنها، اضافه می‌شود. معنای حرف ایشان روشن است. دنبال افزایش قیمت مجددند. احتمالا بزودی خواهند گفت که قطعات خودروهای ایرانی به لبنیاتی مثل «کشک» وابسته‌ است، پس ضرورت دارد قیمت آنها با افزایش اخیر قیمت کشک، افزایش یابد. بعید است مردم راضی به ضرر شما باشند؛ تعطیل کنید!»
 

فیلم| عصبانیت جنجالی رضا رشیدپور از ادعای ضرر خودروسازان: به درک؛ نسازید!

رضا رشیدپور مجری باسابقه تلویزیون در لایو اینستاگرامی مشترکی که با السا فیروزآذر داشت در واکنش به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی یک خودروساز به ازای تولید هر خودرو؛ گفت: به درک، نسازید!

واکنش گسترده مردم در شبکه های اجتماعی

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا

واکنش مردم به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی به ازای تولید هر خودرو در شرکت سایپا
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما