طرح «قرار دوازدهم»؛ بقاع متبرکه با عطر مهدوی قرن جدید را آغاز کردند

طرح قرار دوازدهم که طرحی با رویکرد ارائه خدمات اجتماعی به یاد و نام امام دوازدهم است با محوریت توزیع بسته های معیشتی بین افراد کم برخوردار در روز دوازدهم هر ماه با همت مراکز افق بقاع متبرکه سراسر کشور اجرا می شود.
پنجشنبه، 15 ارديبهشت 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
طرح «قرار دوازدهم»؛ بقاع متبرکه با عطر مهدوی قرن جدید را آغاز کردند
«رضا معممی مقدم»، مدیرکل اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای طرح «قرار دوازدهم» به همت سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: یکی از آرزوهای اهل بیت (ع)، و همچنین اقدامات امام زمان ارواحنافداه، رفع محرومیت و دستگیری از مستمندان است، از این رو، جامعه مهدوی و منتظر امام زمان (ع)، بایستی در مسیر امام و پیشوای خود حرکت کند و بقاع متبرکه به عنوان، پرچمدران فرهنگ و زمینه سازان جامعه اسلامی، می بایست پیشقراولان این حرکت مقدس بوده و زمینه همدلی و همراهی مومنین و خیران را برای زدودن غبار فقر و محرومیت، فراهم کنند. به همین جهت با توجه به اینکه در آستانه اخرین ماه این قرن با نیمه شعبان و یاد و نام امام زمان(عج) به پایان می رسد، طرح «قرار دوازدهم» با رویکرد ترویج فرهنگ مهدویت و در قالب ارایه خدمات اجتماعی و با ساختاری جهادی و مشارکتی در امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص کشور اجرا می شود.
 
مدیرکل اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از رویکردهای سازمان اوقاف و امور خیریه را تلاش برای رفع محرومیت دانست و بیان کرد: مقرر شده است که به منظور ساماندهی و تقویت مواسات و افزایش مشارکت مردمی در دوازدهم هرماه، بسته های معیشتی معطر به نام و یاد امام دوازدهم(ع)، به خانواده های کم برخوردار اهداء  گردد و از این پس توزیع تمامی بسته های معیشتی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در قالب این طرح اجرا شود.
 

شبکه سازی مهدوی جهت ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی

 وی مبنای اصلی این طرح را مشارکت مردمی دانست و گفت: تمامی مراحل اجرایی این طرح به دست مدیران مراکز افق بقاع متبرکه سپرده شده است که با استفاده از ظرفیت خدام افتخاری و مشارکت مردمی این طرح اجرا شود و با اجرای این طرح ترویج فرهنگ مهدویت و انتشار نام و یاد امام زمان(عج) در طول سال،ترویج فرهنگ خدمت به محرومین،شبکه سازی مهدوی جهت ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی، ایجاد رویه ثابت و هم صدایی بقاع متبرکه در توزیع بسته های معیشتی و ارائه خدمات اجتماعی، ایجاد زمینه خدمت رسانی عمومی، افزایش مشارکت عمومی و برون سپاری ارائه خدمات با محوریت بقاع متبرکه، انعکاس و بازتاب خبری از ارایه خدمات اجتماعی دنبال شود.
        
 وی تبیین مناسب طرح، تبلیغات محیطی و تبلیغات در فضای مجازی برای مشارکت آحاد مردمی، شناسایی و ثبت اطلاعات کامل و هدفمند خانواده‌های کم‌برخوردار پیرامون بقاع متبرکه و حمایت کریمانه از آنها را از جمله الزامات اجرای این طرح نام برد و تصریح کرد: با توجه به اینکه طرح «قرار دوازدهم»، طرحی است که با رویکرد ترویج فرهنگ مهدوی و با موضوع ارائه خدمات اجتماعی و اولویت تامین سبدهای غذایی برای افراد کم برخوردار اجرا می شود، تلاش شده است که این طرح بر مبنای یک ساختار جهادی- مشارکتی و تشکیلاتی انجام شود.


جذب مهدی یاور

مدیرکل اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: مسئول اجرای این طرح، با فراخوان، تبلیغ و ترویج آن نسبت به جذب افراد، به عنوان «مهدی یاوران» دعوت و ثبت نام به عمل می آورد و مهدی یاوران، تشکلی جهادی و بازوی اجرایی این طرح و کلیه خدمات اجتماعی خواهند بود و وظیفه اصلی هر یک از مهدی یاوران، تامین حداقل هزینه یک سبد غذایی است که این کار را ضمن تشکیل گروه‌های زیر مجموعه در فضای مجازی انجام می دهند و هر مهدی یاور در طول ماه، با تبیین طرح برای بستگان، دوستان و آشنایان خود ضمن جذب نیرو، نسبت تامین هزینه سبد غذایی اهتمام داشته و تا دوازدهم ماه بسته های غذایی میان افراد کم برخوردار توزیع  می گردد.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مبنای طرح مشارکتی و بر اساس فعالیت مهدی یاوران می باشد، بقاع سطح یک می بایست با فراخوان و دعوت از مومنین تا آخر خرداد سال 1401 حداقل 110 مهدی یاور جذب و در نتیجه در هر ماه 110 بسته معیشتی از محل مشارکت هایی که مهدی یاوران جذب می نمایند تهیه و توزیع کنند. در بقاع متبرکه سطح دو هم نیز انتظار می رود تا تاریخ یاد شده نسبت به جذب 70 مهدی یاور و توزیع ماهیانه 70 سبدغذایی در هر ماه اقدام گردد.
 

تهیه جهیزیه و آزادی زندانیان

مدیرکل اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: با تصویب و ابلاغ این طرح، از این پس، تمامی طرح هایی که در راستای تهیه و توزیع بسته های معیشتی و با عناوین مختلف در طول سال اجرا می گردید، حتی در مواردی که از محل اجرای نیت موقوفات صورت می‌گرفته  در قالب این طرح اجرا می گردد و در ایام و مناسبت های ویژه فاطمیه، غدیر و ماه مبارک رمضان، طرح های مرتبط با آن ایام، ضمن حفظ عنوان، در ذیل عنوان قرار دوازدهم قرار می گیرد. به عنوان مثال در ایام فاطمیه، بسته های معیشتی به نام "قرار دوازدهم؛ تبرکات فاطمی یا تبرکات علوی یا ضیافت همدلی و..." خواهد بود.
 
وی به محورهایی که در این طرح باید مورد توجه قرار گیرد، اشاره کرد و گفت:شناسایی بهره مندان و ثبت اطلاعات کامل، نیازها و مشکلات آنها،تهیه اقلام سبدهای معیشتی و بسته بندی آن در قالبی شکیل و با عنوان قرار دوازدهم،برگزاری برنامه ای معنوی با توسل به امام زمان(عج)، تبیین معارف مهدوی در روز توزیع بسته ها،توزیع بسته‌های معیشتی در روز دوازدهم هرماه، تهیه گزارش جامع و شفاف از تمامی مراحل کار،انعکاس گزارش خبری و تصویری در رسانه های استانی و شهرستانی، صدا و سیمای استان، انعکاس در گروه «مهدی یاوران » ، کانال های بقعه، فضای مجازی،ارسال گزارش جهت جمع بندی و انعکاس خبری طرح در سطح ملی، راه اندازی کانال پشتیبانی محتوایی طرح قرار دوازدهم از محورهای این طرح است و در همین راستا هم کانالی توسط سازمان اوقاف و امور خیریه تهیه و در خصوص امام زمان(عج) در محورهای وظایف منتظران ارزش خدمت به محرومین،فضیلیت انفاق و بخششش بارگذاری می شود، تا علاقه مندان تشویق به مشارکت در این طرح شوند.
 
معممی مقدم آزادی زندانیان، اشتغال و کارآفرینی، مشاغل خانگی،تهیه جهیزیه، پیگیری درمان افراد معتاد،تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی،تهیه لوازم ضروری زندگی،تامین و تعمیر مسکن و سرپناه،تحصیل و لوازم آموزشی،تهیه لباس  و پوشاک، نذر وقت و حرفه در روز دوازدهم به صورت رایگان،نذر قربانی،ذبح عقیقه و توزیع آن،پخت و توزیع نان صلواتی،توزیع غذای گرم، توزیع غذای گرم بین خانواده ها،جمع آوری وسایل مازاد بر مصرف خانواده و کمک به خانواده و اهدا به خانواده های کم برخوردار را از دیگر محورهایی نام برد که در طرح «قرار دوازدهم» دنبال می شود.

طرح «قرار دوازدهم»؛ بقاع متبرکه با عطر مهدوی قرن جدید را آغاز کردند
 

اجرای همزمان طرح قرار دوازدهم در سراسر کشور/ ۳ هزار بسته معیشتی در شهرری توزیع شد

طرح قرار دوازدهم سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان همزمان با سراسر کشور، با حضور حجت‌الاسلام‌ خاموشی در آستان امامزاده عبدالله(ع) شهرری برگزار و ۳ هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های نیازمند جنوب پایتخت توزیع شد.

طرح قرار دوازدهم سازمان اوقاف و امور خیریه با عنوان «تبرک مهدوی» به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و در ادامه رزمایش کمک‌های مومنانه، امروز با حضور حجت‌الاسلام‌ سید مهدی خاموشی در آستان امامزاده عبدالله(ع) شهرری برگزار و همزمان در تمام استان‌های کشور از طریق ارتباط ویدیو کنفرانس، اجرا شد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان اظهار کرد: تقوا بال رستگاری انسان است و نماز و روزه از جمله مسیرهای رسیدن به تقوا هستند و رسیدگی به نیازمندان برنامه رمضانی پیامبر(ص) بود.

وی با بیان اینکه مستحب است که در ماه رمضان حتی با اندک طعامی به دیگران افطاری بدهید گفت: بر همین اساس در برخی شهرها برنامه افطاری ساده برگزار می‌شود و ما نیز پیگیر این موضوع هستیم که در بقاع متبرکه برنامه افطاری ساده در ایام ماه مبارک برگزار شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: آیین قرار دوازدهم با ورود رمضان این همت مضاعف را بشارت می‌دهد که با دعوت از خیرین خدمات بیشتری را برای نیازمندان داشته باشیم.
حجت‌الاسلام‌ خاموشی تصریح کرد: از تمامی مشارکت‌کنندگان در این امر تشکر می‌کنم زیرا که با شناسایی کامل نیازمندان و توانمندان فرصتی را برای هزینه کرد درست خیرات فراهم می‌‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه طرح مواسات تا انتهای جریان کرونا ادامه خواهد یافت بیان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید آشکارا و پنهانی انفاق کنید، نمازگزاران، صابران و انفاق کنندگان را خداوند یاری خواهد کرد.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.