برخورد با شناور جاسوسی بدون سرنشین آمریکا

در ماجرای شناور تجسسی و جاسوسی آمریکا در خلیج فارس، برخلاف دروغگویی معمول و همیشگی آمریکایی‌ها، نیروی دریایی سپاه ایران قصدی مبنی بر انتقال شناور دریایی تجسسی امریکایی را نداشت که اگر داشت بابای آمریکایی کوچک بود که بخواهد مانع شود.
يکشنبه، 13 شهريور 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برخورد با شناور جاسوسی بدون سرنشین آمریکا
ناوشکن جماران نیروی دریایی ارتش پنجشنبه هنگام اجرای عملیات ماموریت مقابله با تروریسم در دریای سرخ با چندین شناور تجسسی و جاسوسی بدون سرنشین رها شده آمریکایی در مسیر کشتیرانی بین‌المللی مواجه شد و پس از ۲ بار تذکر به ناوشکن آمریکایی برای جلوگیری از حوادث احتمالی این ۲ شناور را توقیف کرد.

پس از ایمن‌سازی مسیر عبور کشتیرانی بین‌المللی ناوگروه ۸۴ نیروی دریایی ارتش این ۲ قایق را در منطقه ایمن رها کرد و به ناوگان آمریکایی هشدار داده شد از تکرار موارد مشابه ‌خودداری کند. ناوگروه ۸۴ نیروی دریایی ارتش ۲ ماه است در منطقه دریای سرخ و منطقه خلیج عدن مستقر است.

نیروی دریایی ارتش در اطلاعیه‌ای در همین رابطه اعلام کرد: «نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی حین اجرای ماموریت برقراری امنیت و ایمنی کشتیرانی در دریای سرخ و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی با چندین شناور ویژه داده‌برداری کوچک که در مسیر کشتیرانی بین‌المللی رها بود مواجه شده و با اقدام به‌موقع و به‌منظور جلوگیری از وقوع حادثه و احتمال تصادف دریایی از کنترل‌کننده این نوع تجهیزات خواست به این نوع رفتار و حرکت خاتمه داده و مسیر حرکت را تغییر بدهند.»

روابط‌عمومی نیروی دریایی سپاه نیز هفته گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «در پی ادعای مضحک فرمانده سازمان تروریستی سنتکام مبنی‌بر تلاش نیروی دریایی سپاه برای تصرف یک شناور بدون سرنشین آمریکایی در خلیج‌فارس و اتهام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده، غیرقانونی و غیرحرفه‌ای به حافظان امنیت و منافع ملی کشورمان در این منطقه راهبردی که توسط رسانه‌های وابسته به امپراتوری سلطه و صهیونیسم باز نشر داده شد؛

جهت تنویر افکار عمومی به آگاهی می‌رساند:
در روز سه‌شنبه ۸شهریورماه یک فروند شناور بدون سرنشین آمریکایی که ارتباطات ناوبری آن قطع شده بود از سوی شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس به‌منظور جلوگیری از ناایمن شدن مسیر تردد شناورهای تجاری و نفتکش‌ها کنترل و یدک شد. اقدام به‌موقع و هوشمندانه دریادلان نیروی دریایی سپاه در کنترل و یدک نمودن شناور مذکور، با هدف ایمن‌سازی مسیر کشتیرانی و جلوگیری از وقوع حادثه احتمالی که طی هفته‌های اخیر چند مورد از آن در منطقه رخ داده است، صورت گرفت.

پس از بررسی‌های به عمل آمده و مسلم شدن خطای آمریکایی‌ها و اطمینان از عدم‌ هرگونه تهدید نسبت به امنیت و منافع ملی ایران اسلامی، هشدارهای لازم به نیروی دریایی آمریکا مبنی‌بر عدم‌ تکرار اینگونه وضعیت‌ها و رفتارهای غیرقانونی داده شد و شناور مذکور با تصمیم فرمانده شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه رها شد.»

به گفته نیروی دریایی آمریکا انتظار می‌رود تا تابستان سال آینده ۱۰۰ شناور بی‌سرنشین تجسسی کوچک کشورهای مختلف در این طرح مشارکت کنند و منطقه‌ای وسیع از کانال سوئز در مصر تا سواحل ایران را پوشش داده و اطلاعات جمع‌آوری شده را برای مرکز فرماندهی مرکزی در بحرین، مستقر در ستاد مرکزی ناوگان پنجم آمریکا، بفرستند.

شناور کاوشگر و بدون سرنشین سالیدرون اکسپلورر، از قایق‌های نیروی دریایی آمریکاست که مجهز به حسگر، رادار و دوربین است و وظیفه آن شامل جمع‌آوری داده‌های اقیانوسی، ناوبری و نیز اطلاعات استراتژیک و برنامه‌ریزی و عملیاتی است. این شناور کاوشگر که با یک بال ‌به ارتفاع ۵ متر از انرژی خورشیدی و باد برای حرکت استفاده می‌کند، قابلیت هدایت از راه دور دارد و قادر است تا یک‌سال در عملیات‌های دریایی فعال باشد.
 

بازنگری

همان‌گونه که پیش از این هم گفته شد، در ماجرای شناور تجسسی و جاسوسی آمریکا در خلیج فارس، برخلاف دروغگویی معمول و همیشگی آمریکایی‌ها، نیروی دریایی سپاه ایران قصدی مبنی بر انتقال شناور دریایی تجسسی امریکایی را نداشت که اگر داشت بابای آمریکایی کوچک بود که بخواهد مانع شود. آنچه در این ویدیو مشاهده می‌کنید، توضیح عینی واقعیت است.
 
همان‌گونه که در این ویدئو مشاهده می‌کنید نیروی دریایی ارتش هم در دریای سرخ هنگام اسکورت ناوگان تجاری کشورمان و مبارزه با دزدان دریایی با این شناورهای مزاحم آمریکایی مواجه شد و پس از توقیف و برداشتن آنها از مسیر کشتیرانی، آنها را دوباره به آب انداخت. با توجه به اینکه نیروی دریایی آمریکا در حال ایجاد واقعیت جدیدی به نام شناورهای بدون سرنشین جاسوسی در آب‌های آزاد و همچنین آب‌های سرزمینی کشورها است، نیرو‌های مسلح کشورمان دستور دارند با این اقدام آمریکایی‌ها مقابله کرده و اجازه ندهند آن‌ها در عرصه دریاها زورگویی کنند‌. هشدار به ناوهای آمریکایی و برداشتن شناورهای جاسوسی آن‌ها در برابر ناوگان این کشور و انتشار فیلم آن، پیامی مهم در عرصه بین‌المللی است.
 
در این مورد باز هم ضرورت دارد یک نکته‌ای را بگویم و آن نیز نقل قول امریکایی‌ها در این مورد است. طرف امریکایی مدعی شده که پس از «اخطار» آن‌ها، نیروی دریایی ارتش ایران شناورهای آن‌ها را بازگردانده است! اگر این ادعا را در کنار دروغی که چند روز پیش در مورد دور کردن این شناور جاسوسی از آب‌های اقتصادی کشورمان به نقل از ارتش تروریستی امریکا بگذاریم، متوجه خواهید شد که امریکایی‌ها برای آنکه پرستیژ و جایگاهشان به هم نخورد، هر دروغی را به افکار عمومی منتقل می‌کنند.
 
مثلاً نیروی دریایی ایران اگر این شناورها را باز نمی‌گرداند، امریکایی‌ها می‌خواستند درگیر شوند؟ سابقه دستگیری نظامیان و ده‌ها بار درگیری نزدیک و همچنین سرنگونی ده‌ها فروند پهپاد آن‌ها بیانگر این مساله است که این مساله یک دروغ بزرگ و خنده‌دار است. اگر خدمه شناور جماران می‌خواستند این ابزارهای جاسوسی و سنجش را مصادره کنند، نیروی دریایی امریکا مانند جریان آرکیو 170 فقط باید خواهش و تمنا می‌کرد. بدون شک همه این موارد ثبت و ضبط شده و باید دید چه زمان منتشر خواهد شد.
 
در طول یک هفته گذشته نیروی دریایی ارتش و سپاه در دو نوبت با نیروی دریایی ارتش تروریستی امریکا در دریای سرخ و خلیج فارس برخورد داشته‌اند. در هر دو مورد هم موضوع، حضور شناورهای کوچک بدون سرنشین ارتش تروریستی در نزدیکی موقعیت ناوگان دریایی کشورمان و همچنین آب‌های اقتصادی ایران بوده است. روایتی که طرف امریکایی از این دو برخورد ارائه کرده طبق معمول همیشه ملغمه‌ای از راست و دروغ است تا جایی که طرف امریکایی برای آنکه همیشه خود را «محق» می‌داند، این «اجازه» را هم دارد که «دروغ» تحویل افکار عمومی بدهد.
 
در نخستین مورد، هفته گذشته نیروی دریایی ارتش تروریستی آمریکا با انتشار یک ویدئو ادعا کرده که نیروی دریایی سپاه ایران قصد داشته یک شناور سنجشی آمریکا را در خلیج فارس برباید!! طرف آمریکایی در حالی اینگونه بی‌اخلاقی ذاتی و طبیعی می‌کند که این شناور که وظیفه سنجش و جاسوسی در حوزه‌های مختلف را برعهده دارد و معمولاً با جریان آب و باد جابجا می‌شود وارد آب‌های اقتصادی کشورمان شده بود و نیروی دریایی سپاه نیز با شناسایی آن به عنوان یک هدف متخاصم قصد برخورد با آن را داشت.
 
این وظیفه هر نیروی دریایی است که با هوشیاری کامل هر شیء ناشناسی را که می‌تواند خطری برای دارایی‌های کشور محسوب شود شناسایی کرده و نسبت به برخورد با آن اقدام کند. اینکه آمریکایی‌ها انتظار دارند شناور شناسایی سبک خود را در آب دریاها رها کرده و کسی با آن کار نداشته باشد اشتباه می‌کنند. برای آن‌ها کشف چنین شناور کوچکی که شاید از فاصله چند صد متری قابل دیدن نیست  تعجب‌آور بوده و باید گفت آنها خیلی خوش شانس بودند که در آن لحظه در نزدیکی شناور سنجشی خود بودند یا اینکه می‌دانستند این شناور دارد کار دیگری می‌کند و باید مواظب باشند! با این حال دزد فقط خود آمریکایی‌ها هستند و نیروی دریایی سپاه اگر لازم بود این شناور را مصادره کند، می‌کرد امریکایی‌ها هیچ کاری هم نمی‌کردند.
 
برخورد با شناور تجسسی بدون سرنشین آمریکا

همان‌گونه که در بالا هم گفته شد، در ماجرای شناور تجسسی و جاسوسی آمریکا در خلیج فارس، برخلاف دروغگویی معمول و همیشگی آمریکایی‌ها، نیروی دریایی سپاه ایران قصدی مبنی بر انتقال شناور دریایی تجسسی امریکایی را نداشت که اگر داشت بابای آمریکایی کوچک بود که بخواهد مانع شود. روز جمعه ویدئویی در تلویزیون ایران منتشر شد که نشان از برخورد دوباره ایران با این شناور بود، اما این بار موقعیت دریای سرخ بود.
 
بر اساس آنچه در این ویدئوی مذکور قابل مشاهده بود، نیروی دریایی ارتش که در دریای سرخ هنگام اسکورت ناوگان تجاری کشورمان و مبارزه با دزدان دریایی با این شناورهای مزاحم آمریکایی مواجه می‌شود و پس از چند بار هشدار به شناورهای امریکایی که در منطقه حضور داشته‌اند و بی‌توجهی آن‌ها، اقدام به توقیف و برداشتن آنها از مسیر کشتیرانی کرده و سپس آنها را دوباره به آب می‌اندازد.

با توجه به اینکه نیروی دریایی آمریکا در حال ایجاد واقعیت جدیدی به نام شناورهای بدون سرنشین جاسوسی در آب‌های آزاد و همچنین آب‌های اقتصاد و سرزمینی کشورها است، نیرو‌های مسلح کشورمان دستور دارند با این اقدام آمریکایی‌ها مقابله کرده و اجازه ندهند آن‌ها در عرصه دریاها زورگویی کنند‌. هشدار به ناوهای آمریکایی و برداشتن شناورهای جاسوسی آن‌ها در برابر چشم ناوگان این کشور و انتشار فیلم آن، پیامی مهم در عرصه بین‌المللی است و نشان می‌دهد طرف امریکایی نمی‌تواند در مورد هر حادثه‌ای، روایت مدنظر خود را منتشر کند.
 
در این مورد باز هم ضرورت دارد یک نکته‌ای را بگویم و آن نیز نقل قول امریکایی‌ها در این مورد است. طرف امریکایی مدعی شده که پس از «اخطار» آن‌ها، نیروی دریایی ارتش ایران شناورهای آن‌ها را بازگردانده است! اگر این ادعا را در کنار دروغی که چند روز پیش در مورد دور کردن این شناور جاسوسی از آب‌های اقتصادی کشورمان به نقل از ارتش تروریستی امریکا بگذاریم، متوجه خواهید شد که امریکایی‌ها برای آنکه پرستیژ و جایگاهشان به هم نخورد، هر دروغی را به افکار عمومی منتقل می‌کنند.
 
مثلاً نیروی دریایی ایران اگر این شناورها را باز نمی‌گرداند، امریکایی‌ها می‌خواستند درگیر شوند؟ سابقه دستگیری نظامیان و ده‌ها بار درگیری نزدیک و همچنین سرنگونی ده‌ها فروند پهپاد آن‌ها بیانگر این مساله است که این مساله یک دروغ بزرگ و خنده‌دار است. اگر خدمه شناور جماران می‌خواستند این ابزارهای جاسوسی و سنجش را مصادره کنند، نیروی دریایی امریکا مانند جریان آرکیو 170 فقط باید خواهش و تمنا می‌کرد. بدون شک همه این موارد ثبت و ضبط شده و باید دید چه زمان منتشر خواهد شد. در هر صورت، انتشار این ویدئو در سطح گسترده، باعث خواهد شد که افکار عمومی قضاوت مستقل خود را از آنچه امریکایی‌ها می‌گویند، داشته باشند.
 
این گزارش، در واقع ترکیب سه خبر پیشین است و به درخواست یکی از دوستان و اعضای کانال این کار را کردم تا نحوه تدوین یک گزارش از سه خبر را به صورت عملی نشان دهم. تحلیل‌ها و گزارش‌ها ترکیبی از خبرها هستند و پایه هر گزارش و تحلیلی خبر است. درک دقیق و درست خبر، آگاهی داشتن از مسائل پیرامونی خبر و مهمتر از همه داشتن پیش‌زمینه و اطلاعات کافی در مورد ابزارهای خبرآفرین می‌تواند منابع یک گزارش یا تحلیل خوب باشد. البته نمی‌دانم این گزارش خوب شده یا نه، اما دو خبر تحلیلی و یک تحلیل با هم ترکیب شده و این گزارش را خلق کرده است. بسیاری از گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که در کانال کار می‌شوند،  به همین شکل نوشته می‌شوند.

برخورد با شناور تجسسی بدون سرنشین آمریکا

از قرار معلوم بچه‌های ارتش به دوربین‌هایی که روی شناورهای بدون سرنشین آمریکایی در دریای سرخ نصب بوده، احتیاج داشته و آنها را برداشتند و این شناورها بدون دوربین تحویل ناوگان آمریکایی در آن منطقه شده‌اند. این باید درس عبرتی باشد برای آمریکایی‌ها چرا که این بار دوربین آن لازم شد و و جهت برخی کارها و مسائل توقیف گردید، دفعه بعد ممکن است همه آنها توقیف شده و دیگر آن را به دست نیاورند. نیروی دریایی ایران، نیروی دریای چین، هند و یا هر کشور دیگری نیست که وقتی آمریکایی‌ها را دید راهی را کج کرده و از فاصله ۵ مایلی بخواهد حرکت کند، فاصله برای ما همیشه تا آنجایی مهم است که تصادفی صورت نگیرد.

اعتراف به جاسوسی

خبرگزاری دویچه به جاسوسی بودن این شناور اعتراف کرده و نوشته: این دومین بار در هفته اخیر است که چنین کشاکشی میان نیروی دریایی جمهوری اسلامی و ناوهای ایالات متحده در منطقه ایجاد می‌شود. روز دوشنبه ۷ شهریور (۲۹ اوت) نیز یک ناو گشتی نیروی دریایی آمریکا مانع از توقیف یک قایق بدون سرنشین آمریکا در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس شد.

به گفته پنتاگون نیروی دریایی آمریکا در این ماجرا یک کشتی پشتیبانی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نام "شهید بازیار" را مشاهده کرده که در حال یدک‌کشیدن یک قایق بدون‌سرنشین آمریکایی بوده و ظاهرا قصد توقیف آن را داشته است. یک کشتی گارد ساحلی آمریکا به نام "تاندربولت" و یک هلیکوپتر در واکنش به این اقدام بلافاصله وارد عمل شده و با هشدار به نیروهای ایرانی، این قایق بدون سرنشین را که به نام شناور کاوشگر بدون سرنشین نیز شناخته می‌شود، پس گرفت. 

آمریکا با همکاری اسرائیل، عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس شبکه‌ای از قایق‌های بدون سرنشین در خلیج فارس راه‌اندازی کرده‌اند تا "فعالیت‌های ایران در منطقه را رصد کنند". این قایق‌های کوچک عکس و سایر اطلاعات را از آب‌راه‌های داخلی پر رفت و آمد به مرکز نظامی آمریکا در بحرین ارسال می‌کنند.

برخورد میان نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای آمریکایی در خلیج فارس سابقه دارد و چندین بار روی داده است. در آخرین مورد که خرداد ماه روی داد سه قایق تندروی سپاه پاسداران به کشتی گشتی "سیروکو" و کشتی حمل و نقل "چاکتاو کانتی" در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس به سرعت نزدیک شدند. این کشتی‌ها در حال عبور از تنگه هرمز بودند. قایق‌های سپاه پس از آن که زنگ هشدار کشتی‌های آمریکایی را شنیدند، مسیر خود را تغییر دادند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.