گزارش بزرگترین حمله موشکی به پایگاه های امریکایی در سوریه

این همه ماجرا نیست، عدم قبول مسئولیت حمله توسط یک گروه یا کشور می تواند کمی مشکوک باشد که باید بیشتر منتظر ماند تا تبعات این حمله مشخص شود... به همین دلیل ما می گوییم "ظاهرا" می تواند کار ایران و روسیه باشد برای بیرون راندن امریکا از سوریه... در اینباره نظرات مختلفی وجود دارد که از جمله آنها «مشکوک بودن این حملات است درست در زمانی که ایران و کشورهای منطقه می خواهند بدون تنش و درگیری روابط خود را برقرار کنند.»
شنبه، 5 فروردين 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش بزرگترین حمله موشکی به پایگاه های امریکایی در سوریه
دیشب پایگاههای امریکا در سوریه مورد حمله موشکی قرار گرفتند
 
منابع خبری و محلی سوریه از حمله شب گذشته (پنجشنبه)  به پایگاه نظامی اشغالگران آمریکایی در «دیرالزور» سوریه خبر دادند. خبرگزاری «المیادین» گزارش داد، شب گذشته پایگاه نظامی اشغالگران آمریکایی در میدان نفتی «العمر» واقع در حومه شرقی دیرالزور هدف حملات موشکی قرار گرفته است.
 
صابرین‌نیوز خبر داد که برای سومین‌بار در یک روز پایگاه آمریکا هدف حمله قرار گرفته است. در این حملات، علاوه بر پایگاه العمر، پایگاه آمریکایی‌ها در «کونیکو» هم هدف چند حمله راکتی قرار گرفته است. ظاهرا آمریکایی‌ها به شدت با عوامل این حملات درحال تبادل آتش هستند.
 
هنوز مشخص نیست چه گروهی این حملات را انجام داده است و چند نفر در میان آمریکایی‌ها زخمی یا احتمالا کشته شده باشند. این در حالی است که منابع رسمی سوریه خبری درباره این حملات منتشر نکرده‌اند.

گزارش بزرگترین حمله موشکی به پایگاه های امریکایی در سوریه

ضربات موشکی و پهپادی دیشب در سوریه!
میدان نفتی العمر/ میدان گازی کونیکو
پایگاه آمریکا در التنف/ پایگاه پیشتاز
و چند پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق رود فرات
 
فاکس نیوز: گزارش‌ها از آمار بالای تلفات ارتش آمریکا در نتیجه هدف قرار دادن پایگاه‌های آنها در سوریه حکایت دارد. المسیره: طی ساعات گذشته بیش از ۴۰ موشک ۴ پایگاه امریکایی در شرق سوریه را هدف قرار داد
 
اعتراف نیویورک تایمز به ناکامی سیستم پدافندی آمریکا
نیویورک تایمز به نقل از منابع رسمی نوشته: سامانه دفاع هوایی آمریکا هنگام حمله پنجشنبه(که به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و زخمی شدن ۶ نفر منجر شد) فعال نشده است. در واقع پدافند آنها متوجه پهپادهای رادارگریز مقاومت نشده‌اند و تکنولوژی غربی بازهم در برابر تکنولوژی مقاومت شکست خورد.
 
فاکس‌نیوز: جراحت برخی از نیروهای آمریکایی جدی است
 
شبکه خبری فاکس‌نیوز به نقل از منابع مطلع گزارش داد شماری از نیروهای آمریکا در اثر حمله راکتی جدید به پایگاه‌های این کشور در سوریه زخمی شده‌اند. شمار تلفات هنوز اعلام نشده اما جراحت‌ها در برخی موارد جدی هستند.
 
مقام آمریکایی: حمله با پهپاد ایرانی بوده
خبرنگار فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت ۲ حمله به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه انجام شد. یکی از این حمله‌ها با شلیک راکت توسط «نیروهای نیابتی ایران» انجام شده. حمله دیگر با چندین پهپاد انجام شده که مقام آمریکایی مدعی شده ایرانی بوده‌اند.
 
پامپئو: نیروهای آمریکا ۷۸ بار مورد حمله قرار گرفتند بایدن تنها به ۳ مورد پاسخ داد
وزیر خارجه سابق آمریکا ضمن ابراز خرسندی از حملات آمریکا در دیرالزور نوشت: «باید واضح بگوییم: شبه‌نظامیان تحت کنترل ایران ۷۸ بار در سال ۲۰۲۱ به نیروهای آمریکا حمله کردند اما بایدن تنها به سه مورد از آنها پاسخ داد.» پامپئو در ادامه نوشت: «ادامه ضعف تنها دعوت به ستیزه‌جویی بیشتر خواهد بود.»
 
کاخ سفید: هدف گروه‌های تحت حمایت ایران اخراج آمریکا از سوریه و عراق است
 جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید: گروه‌های تحت حمایت ایران نمی‌خواهند شاهد حضور آمریکا در عراق و سوریه باشند. آنها در تلاش هستند کاری کنند که ما از این کشورها خارج شویم. همان‌طور که دیروز از ما شنیده‌اید و فردا هم خواهید شنید مأموریت ما علیه داعش پابرجا است و ما آن را ادامه خواهیم داد.
 
 
اعتراضات به بایدن درباره ناتوانی در برابر ایران اوج گرفت
تام کاتن، سناتورهای جمهوری‌خواه: اگر بایدن پاسخ قاطعی به ده‌ها حمله پیشین ایران می‌داد، می‌شد از این فاجعه جلوگیری کرد. او باید توضیح دهد چرا اقدامات بازدارنده بیشتری در مقابل ایران انجام نداده است.
 
بایدن: دنبال درگیری با ایران نیستیم
دیروز به نیروهای آمریکا در سوریه حمله شد. این حمله توسط گروه‌های تحت حمایت ایران انجام شد و دستور دادم به آن پاسخ داده شود. دنبال درگیری با ایران نیستیم اما آماده‌ایم برای محافظت از نیروهایمان به زور متوسل شویم.
 

یادداشت / پدافند آمریکا در شرق سوریه غافلگیر شد

از قرار معلوم سامانه پدافند هوایی در حمله به پایگاه غیرقانونی ارتش تروریستی آمریکا در شرق سوریه که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از نظامیان آمریکایی شد، عمل نکرده است و پهپاد انتحاری که مسئول حمله به این پایگاه بوده، با موفقیت سوراخ محل خواب این تروریست‌ها را منهدم کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از مقامات وزارت جنگ آمریکا نوشته که تحقیقات در مورد چرایی فعال نشدن سامانه‌های پدافندی در این پایگاه شروع شده و با جدیت ادامه پیدا می‌کند!!! اما یکی نیست به آمریکایی‌ها بگوید که این سامانه‌ها چند سالی است در عربستان، امارات، اوکراین، حتی سوریه و عراق نه تنها اقدام به ره‌گیری نکردند، حتی شلیک هم نکردند بلکه همین ۳ هفته پیش در شهرک صنعتی دمام عربستان در ساحل خلیج فارس حتی هشدار حمله موشکی را هم ندادند یعنی حتی موفق نشدند موشک‌ها را کشف کنند!

▪️حالا این که انتظار دارید سامانه‌های پدافندی ساخت آمریکا بتواند پهپادهای ایرانی را کشف کند یک نکته است و اینکه انتظار بالاتر داشته باشید این سامانه‌ها بتوانند پس از رهگیری احتمالی با آن درگیر شده و آن را سرنگون کنند هم یک احتمال و انتظار بیش‌ از اندازه دیگر است! همانگونه که در مطلب پیشین هم تاکید کردیم طرف آمریکایی از حمله به پایگاه غیرقانونی خود در شرق سوریه به شدت شوکه شده و نمی‌داند آن را باید چگونه تحلیل کند و نمی‌تواند آن را برای افکار عمومی خود توجیه کنند؛ چرا که حضورش در شرق سوریه و ایجاد چندین پایگاه کامل غیرقانونی و برخلاف تمام ادعاهای واشنگتن در مورد رعایت قوانین و همچنین حضور غیرقانونی در کشورهای دیگر است. 

حمله گسترده نیروهای مقاومت به پایگاه اشغالگران تروریست آمریکایی در میدان گازی کونیکو‌ و العمر دیرالزور،  در هر نوبت ۸ فروند موشک اصابت کرده است. 
 
تصاویر منتشره نشان‌ می‌دهد درگیری‌ها با سلاح نیمه سنگین هم صورت گرفته است.‌ در مقابل جنگنده‌های آمریکایی مواضع مقاومت در فرودگاه دیرالزور و روستای الخشام را هدف قرار دادند.

در این یک مقام آگاه در هیئت مستشاری ایران در سوریه به خبرگزاری یونیوز گفته که هدف ما از حضور در سوریه کمک به ارتش سوریه برای مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت این کشور است که در واقع پاسخی است ادعای مطرح شده توسط وزارت جنگ آمریکا که در آن آمده بود هدف از حضور در سوریه «مبارزه» با گروهک داعش است! آمریکا در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که این ترورست‌ها در طول روزهای گذشته با پوشش نظامی و امنیتی طرف آمریکایی حملات خونینی به نظامیان و شهروندان سوری در مسیر دیرالزور به سمت مرکز این کشور در بیابان‌های السخنه و تدمر صورت داده‌اند.

هشدار صریح و شدید به اشغالگران آمریکایی 

یک منبع آگاه در سوریه گفت که در حملات ارتش تروریستی آمریکا به دیرالزور ۷ شهروند سوری به شهادت رسیده و ۷ تن دیگر زخمی شدند و با بیان اینکه این حملات به مراکز خدماتی و انبارهای غذا صورت گرفته تاکید کرد که آمریکایی‌ها به شکل عامدانه شهروندان و مراکز خدماتی را هدف قرار می‌دهند.‌

این در حالی است که این منبع آگاه در سوریه با تاکید بر اینکه مقاومت دارای دستی بلند در سوریه است و هر تهدیدی را با قدرت پاسخ می‌دهد، ضمن هشدار به اشغالگران آمریکایی یادآور شد که هرگونه حمله به مراکز و مواضع حضور نیروهای ما در سوریه را با قدرت پاسخ خواهیم داد و در این زمینه هیچ تردیدی نخواهیم کرد. 

طرف آمریکایی باید حواسش باشد که هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به مواضع مقاومت در سوریه با حمله متقابل به پایگاه‌های غیرقانونی ارتش تروریستی این کشور پاسخ داده می‌شود. اصابت بیش از ۶۰ فروند انواع و اقسام راکت به مواضع تروریست های آمریکایی در شرق سوریه و درگیری مستقیم با اشغالگران پیام واضح و روشنی به این تروریست‌ها است که قواعد بازی عوض شده و اگر می‌خواهند همچنان به صهیونیست‌ها گرا بدهند، برایشان گران تمام می‌شود.
 

درماندگی آمریکا از تداوم حملات مقاومت به پایگاه‌های غیرقانونی‌اش در سوریه 

حملات ۲۴ ساعت گذشته مقاومت به اشغالگران آمریکایی در شرق سوریه و کوبیدن پایگاه‌های غیرقانونی اشغالگران بی‌سابقه بوده است به نظر می رسد سه هفته پیش وقتی که وزیر جنگ آمریکا دزدانه و مخفیانه وارد سوریه شد و گفت که ادامه حضور در سوریه ارزش ریسک را دارد، اصلا فکر این روزها را نمی‌کرد.

در هر صورت آمریکا باید بداند که در منطقه کت تن کی هست و کدام طرف حرف آخر را می‌زند. باید دید که آمریکا از کدام پایگاه‌ها برای حمله به مواضع مقاومت در سوریه استفاده می‌کند و این پایگاه را باید با خاک یکسان کند. چنین حمله‌ای می‌تواند کشورهای میزبان تروریست‌های آمریکایی را به تجدید نظر در اجازه دادن به آمریکا وادار کند.‌

در این چند ساعت مقامات آمریکایی تلاش کردند از طریق برخی‌شبکه‌های خبری و اظهارات رسانه‌ای پیام‌های تهدید آمیز و البته همزمان مسالمت آمیز خود را به ایران ارسال کنند. در حالی که مقامات ارشد آمریکایی در مورد حوادث روی داده در سوریه اظهار نظر می‌کنند، در ایران تا این لحظه هیچ کسی سخن و موضعی نگرفته و اظهار نظر در این زمینه را برعهده فرماندهی مستشاران ایرانی مستقر در سوریه و دولت دمشق گذاشتند.

فرماندهی ارتش تروریستی آمریکا در منطقه با اعتراف به حمله به مواضع غیر قانونی نیروهایش در شرق سوریه گفته که در حال بررسی خسارت و تلفات احتمالی وارد شده به این پایگاه‌ها است. بر اساس بیانیه صادر شده توسط سنتکام آمده که ارتش آمریکا پاسخ به این حملات را در زمان و مکان مناسب برای خود محفوظ می دارد!؟ 
 

دستپاچگی بایدن از حملات شرق سوریه 

 
گزارش بزرگترین حمله موشکی به پایگاه های امریکایی در سوریه

همان‌گونه که در پست‌های پیشین خدمت شما عرض کردیم طرف آمریکایی به هیچ عنوان انتظار نداشت هدف حملات چندین ساعته و چندباره در شرق سوریه قرار بگیرد! رئیس جمهور آمریکا در سفر تابستان سال جاری خود به منطقه در اظهاراتی ادعا کرده بود که میزان حملات به نیروها و پایگاه‌های این کشور در غرب آسیا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

او کاهش این حملات را موفقیتی برای سیاست خارجی خود و نشانه برتری در حوزه‌های سیاسی نظامی و امنیتی دانسته بود اما اوضاع چنان برای پنتاگون و کاخ سفید پیچیده شده و در حالی که نمی‌دانند چگونه باید به افکار عمومی آمریکا توضیح دهند به چه دلیل چندین پایگاه غیرقانونی در شرق و شمال دارند در حال هزینه کردن پول مالیات دهندگان آمریکایی و همچنین کشته شدن نظامیان این کشور هستند، بایدن نیز وارد معرکه شده و در اظهاراتی مدعی شده به نیروهای مسلح آمریکا دستور داده به حملات صورت گرفته به پایگاه های آمریکا در سوریه پاسخ سریع و فوری داده شود!!

بایدن اما نمی‌داند که برای اخراج نظامیان اشغالگر آمریکایی عزم جزم شده و هر اقدام می‌تواند دامنه درگیری‌ها را گسترش دهد، موضوعی که مدیریت آن در شرایط فعلی خارج از توانمندی نظامیان آمریکایی در منطقه است. این حملات تا زمانی که طرف آمریکایی جاسوسی و خرابکاری در منطقه را ادامه دهد، ادامه خواهد داشت.

تصمیم ایران برای پاسخ تا بالاترین سطح به ماجراجویی آمریکا جدی است. پس از اعلام آماده باش کاخ سفید به پایگاه‌های این کشور در منطقه، نیروهای مسلح کشور نیز به حالت آماده باش درآمدند. تمام حملات راکتی و موشکی ۲۴ساعت گذشته هیچکدام از سامانه‌های پدافندی ارتش تروریستی آمریکا که در پایگاه های غیرقانونی در شرق سوریه مستقر کرده بود، عمل نکرده‌اند را در نظر بگیرید که اگر همین سامانه‌های پدافندی توسط موشک‌های هایپرسونیک و همچنین پهپادهای انتحاری ایران هدف قرار بگیرند آنگاه اشغالگران و تروریست‌های آمریکایی چگونه می‌خواهند در برابر سیل پهپادها و موشک‌ها از خود دفاع کنند؟

خبرهای متعددی از آماده به شکیک بودن موشک‌های خانواده فاتح به سمت مراکز حضور نظامیان آمریکایی منتشر شده است. در این موضوع نباید شک کنید که ایران به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد که معادله منطقه‌ای تغییر کند پس از احیای رابطه با عربستان و وعده کشورهای عربی برای بهبود. روابط با سوریه، آمریکا و رژیم صهیونیستی در موضع ضعف قرار دارند و تحالا می‌خواهند خودی نشان دهند اما مشت فرزندان ایران بسیار قدرتمند، دردناک و خاطره ساز است.

گزارش بزرگترین حمله موشکی به پایگاه های امریکایی در سوریه

پایگاه هوایی غیر قانونی اشغالگرانه آمریکایی در روستای خراب الجیر در منطقه الیعربیه در منتها الیه شمال شرق سوریه قرار دارد. این پایگاه در واقع سک فرودگاه کشاورزی بوده که توسط اشغالگران آمریکایی در طول سالهای گذشته توسعه داده شد و با افزوده شدن برخی تاسیسات مانند پناهگاه، مراکز تعمیر و نگهداری، خوابگاه و استقرار انواع و اقسام سامانه‌های راداری و پدافندی و حضور یک پایگاه بالگردی به نظر غیر قابل نفوذ می‌رسید. با این حال یک فروند پهپاد مقاومت مردمی سوریه موفق شد با عبور از همه سامانه‌های پدافندی و حرارتی مستقر در پایگاه، چند موشک به خوابگاه اشغالگران آمریکایی، همچنین پیمانکاران دزد طرف قرارداد پنتاگون شلیک کند که در نهایت منجر به کشته شدن یک نظامی آمریکایی و زخمی شدن حدود ۱۰ نفر دیگر گردید. 

پس از این حمله طرف آمریکایی به همراه شبه نظامیان تروریست کرد چندملیتی مزدور کاخ سفید اقدام به حمله به روستاهای اطراف کردند و ده‌ها نفر از اهالی را به بهانه همکاری با مقاومت مردمی و ایران بازداشت کردند.

گزارش بزرگترین حمله موشکی به پایگاه های امریکایی در سوریه

این هم موقعیت دقیق پایگاه غیرقانونی اشغالگران تروریست آمریکایی در روستای خراب الجیر در شمال شرق سوریه. نکته مهم در مورد این حمله آن است که این پایگاه در فاصله بسیار دوری از آخرین نقطه استقرار نیروهای ارتش سوریه و همچنین نیروهای مقاومت قرار دارد یعنی نزدیکترین پایگاه مقاومت، ۲۰۰ کیلومتر با خراب الجیر فاصله دارد. در حقیقت برای طرف آمریکایی این سوال مطرح است که چگونه این پهپاد توانسته از حومه دیرالزور پرواز کرده و ۲۰۰ کیلومتر در مناطق تحت اشغال نظامیان آمریکایی و شبه نظامیان کرد چند ملیتی عبور کرده و خودش را به این پایگاه برساند.

با توجه به پرواز مداوم هواگردهای آمریکایی و همچنین استقرار انواع و اقسام سامانه‌های راداری و رصد، طرف آمریکایی دچار بهت و حیرت شده که این پهپاد دقیقاً از کجا پرواز کرده و چگونه توانسته بدون آنکه پیشرفته‌ترین سامانه‌‌های راداری و پدافندی مستقر در این پایگاه متوجه شود ۴  فروند موشک خودش را با دقت به سمت خوابگاه‌های اشغالگران شلیک و سپس سالم منطقه را ترک کند. این همان موضوعی است که روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات پنتاگون از بررسی دقیق آن خبر داده بود.
 

نظرات مختلف در مورد حمله موشکی به امریکا در سوریه

حمله بعد از ظهر پنجشنبه به مواضع تروریست‌های آمریکایی در شمال شرق سوریه آن هم در روز روشن و هنگامی که همه چیز قابل دیدن بود برای طرف آمریکایی هزینه‌های سیاسی و نظامی بسیار سنگینی در پی داشته است. 

به نظر می‌رسد میان ایران و روسیه برای بیرون راندن طرف آمریکایی از خاک سوریه توافقی برقرار شده است و یک تقسیم کار جدی میان دو کشور در این مورد وجود دارد. اگر به پرواز جنگنده‌های روسی بر فراز مناطق مرزی سوریه و عراق، به ویژه منطقه اشغالی التنف توجه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که روسیه مناطق جنوب شرق و ایران نیز مناطق شمال و شمال شرق سوریه را برای تحت فشار قرار دادن آمریکا تحت پوشش دارند. 

در حقیقت طرف آمریکایی فکرش را هم نمی‌کرد که چراغ سبز نشان دادن به رژیم صهیونیستی برای تشدید حملات به سوریه و مواضع نیروهای مقاومت باعث شروع مرحله جدیدی از درگیری‌ها، آن هم به صورت مستقیم علیه اشغالگری این کشور گردد. همانگونه که در مطالب قبل گفته شد، توافق ایران و عربستان و همچنین تلاش کشورهای منطقه برای پایان دادن به تنش‌ها و اختلافات با ایران از یک سو و اقدامات کشورهای عربی برای بازگشت به دمشق از سوی دیگر شکست سیاست منطقه‌ای آمریکا را عیان کرد و نشان داد که راهبرد تل‌آویو و واشنگتن برای ادامه تنش‌ها و اختلافات میان کشورهای عربی و ایران شکست خورده است.

این شکست را باید در یک موضوع دیگر هم دید و آن سیاست دولت بایدن در ادامه سیاست فشار حداکثری به مردم ایران است؛ رژیم صهیونیستی و آمریکا که با این سیاست دنبال آن بودند تا ایران را به صورت کامل اصلاح کرده و پای میز مذاکره حاضر کنند حالا می بینند که این سیاست کاملا شکست خورده و قافیه را در منطقه باخته‌اند و به همین دلیل دنبال اثبات برتری خود در منطقه و خلق یک معادله جدید بودند، معادله‌ای که به هیچ عنوان ایران اجازه شکل‌گیری آن را نمی‌داد.

اما این همه ماجرا نیست، عدم قبول مسئولیت حمله توسط یک گروه یا کشور می تواند کمی مشکوک باشد که باید بیشتر منتظر ماند تا تبعات این حمله مشخص شود... به همین دلیل ما می گوییم "ظاهرا" می تواند کار ایران و روسیه باشد برای بیرون راندن امریکا از سوریه... در اینباره نظرات مختلفی وجود دارد که از جمله آنها «مشکوک بودن این حملات است درست در زمانی که ایران و کشورهای منطقه می خواهند بدون تنش و درگیری روابط خود را برقرار کنند.»
 

حمله هدفمند

اگر ایران هنگامی که پایگاه تروریست‌های آمریکایی در عین الاسد را می‌زد مراکز حضور و پراکندگی آنها در این پایگاه و پیرامون آن را هدف قرار نداد صرفا دنبال گرفتن تلفات از تروریست‌های آمریکایی نبود، چه این که در طول سال‌های گذشته هم در حملات مختلف به پایگاه‌های غیرقانونی این تروریست‌ها در سوریه دنبال گرفتن تلفات انسانی نبوده است. اما حمله به خراب الجیر در شمال شرق سوریه عملاً حمله هدفمند برای گرفتن تلفات بود و به همین دلیل پهپاد مقاومت مردمی سوریه چهار فروند موشک به سمت خوابگاه اشغالگران آمریکایی شلیک کرد.

در این حمله که طرف آمریکایی به یک کشته و ۶ زخمی اعتراف کرده، تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها نیز بیشتر است و حال برخی از زخمی‌ها وخیم بوده و باید آنها را در شمار کشته‌شدگان آورد. تعدادی از این زخمی‌ها نیز هیچگاه به خدمت نظامی بر نمی‌گردند به همین دلیل است که می‌گویم کاخ سفید و پنتاگون رسما از این حمله دچار وحشت و سرگیجه شدند و نمی‌دانند دقیقاً چه اتفاقی روی داده است. آنها فکر می‌کردند ایران در موقعیتی ضعیف است، ولی حالا متوجه شدند موقعیت عالی، دستش باز و رفتارش تهاجمی است.
 

حمله امریکا به مواضع سپاه در سوریه / اخبار غیررسمی

گزارش بزرگترین حمله موشکی به پایگاه های امریکایی در سوریه

حملات پنج شنبه فشار افکار عمومی و منتقدان دولت بایدن را بالا برده بود که برای فرار از آن فشار، امریکا لازم می دید واکنشی به این حملات داشته باشد؛ آمار و ارقام دفعات، موشک ها و کشته شدگان این حمله تایید نشده و ظاهرا مانند حملات قبل و ادعاهای قبل توسط طرفین باز هم تایید نمی شود. امریکا بنای خود را فقط کم کردن فشارها گذاشته است.  

خبرگزاری فرانسه گزارش داد در حمله موشکی بامداد جمعه ایالات متحده به مقری در شرق سوریه که به گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی تعلق داشت، دست‌کم ۸ تن از جنگجویان نیروهای وابسته به ایران کشته شدند. برخی منابع نیز تا ۱۱ کشته تخمین زدند.

حمله موشکی بامداد جمعه آمریکا واکنشی به حمله پهپادی گروه‌های مورد حمایت ایران بود. پنجشنبه یک پهپاد وابسته به نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، به مقر ائتلاف ضد داعش و محل استقرار نیروهای آمریکایی حمله کرد که یک پیمانکار آمریکایی در این حمله کشته‌ شد. ساعاتی بعد وزارت دفاع آمریکا از حمله موشکی مقر نیروهای وابسته به سپاه پاسداران خبر داد.

پنتاگون با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد پنج‌شنبه شب به دستور جو بایدن، تاسیسات نظامی گروههای مورد حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرق سوریه هدف حمله هوایی آمریکا قرار گرفت.

برخی منابع محلی از جمله «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» می‌گویند این کشته‌شدگان از شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی هستند. این نهاد که مقر آن در لندن است در گزارشی مدعی شد که در حملات هوایی آمریکا به دیرالزور و المیادین دست‌کم به ۱۱ نفر از نیروهای وابسته به سپاه پاسداران جان باختند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در این باره گفت: «به دستور رئیس جمهور بایدن، به نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده اجازه دادم تا امشب در شرق سوریه حملات هوایی دقیقی را علیه تأسیسات مورد استفاده گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران انجام دهند.»


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.